Hosty O. Suchého a J. Mazáka jsou H. Hegerová, Z. Mahler a J. Pántik (1989). Připravili: K. Ondřejková, J. Plesník a A. Müller
00:00:16 Dobrý večer, vážení a milí.
00:00:18 Dobrý večer. Vítáme vás opět v naší Kavárničce.
00:00:22 Pane vrchní, mám pro vás hned na začátek dneska malé překvapení.
00:00:26 Pro mě?
00:00:28 No tak pro vás i pro naše diváky, samozřejmě. Film, prosím.
00:00:35 Tradiční filmový karneval v pražské Lucerně byl letos slavnostnější
00:00:38 než jiná léta.
00:00:40 Československý film slaví letos totiž jubileum: je mu právě 60 let.
00:00:47 Proto mu známí filmoví herci a pracovníci připili na zdraví
00:00:51 do další šedesátky.
00:01:07 Pozor, pozor.
00:01:09 Zpráva o stavu dopravy na pražských tratích podle hlášení
00:01:13 nejvyššího úřadu tramvajového dnes v 7 hodin ráno.
00:01:18 Situace na linkách č. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 a 8 až 28
00:01:26 se asi v 9 hodin zlepší, nedojde-li k dalšímu zhoršení.
00:01:32 22 pojede dopoledne, jako jezdila předevčírem,
00:01:36 a odpoledne jako minulý pátek.
00:01:40 Jedenáctka pojede částečně po jedničce, pak po trase 16 a 27.
00:01:47 Nahradí tak 10, která zaskočí za 12 od úseku, kde spadla trolej.
00:01:54 Pozor, pozor. V zájmu dalšího zkulturnění a zkvalitnění dopravy
00:02:00 bylo zrušeno dalších 25 stanic.
00:02:04 Pozor, pozor. V poledne začne být na všech tratích silně zataženo,
00:02:09 v tomto pádě a ve špičkách použijte samoobsluhy.
00:02:21 To bylo, co?
00:02:22 To bylo co?
00:02:24 To byly takové zajímavosti z filmových týdeníků z 50. let.
00:02:28 A proč zrovna 50.?
00:02:31 Pane vrchní, protože do 50. let spadají umělecké začátky
00:02:35 našeho 1. hosta.
00:02:36 A tím naším 1. hostem je spisovatel a scénárista, doktor Zdeněk Mahler.
00:02:42 To je zajímavý host.
00:02:44 Ale poslyšte, my si v naší kavárničce vyprávíme především o humoru
00:02:49 a humoristech.
00:02:50 A promiňte, při vašem vzdělání, jak říkává Vlasta Burian,
00:02:54 doktor Zdeněk Mahler a humor?
00:02:56 Já o něm vím, že napsal knihy o Smetanovi, Mozartovi,
00:03:01 že spolupracoval s Milošem Formanem na slavném Amadeovi,
00:03:05 že napsal scénáře k filmům o Antonínu Dvořákovi, o Emě Destinnové.
00:03:10 Ano, jenže napsal také scénáře k několika filmovým komediím.
00:03:15 Vážení přátelé, dovolte, abych vám představil spisovatele a scénáristu,
00:03:19 doktora Zdeňka Mahlera.
00:03:25 Pane doktore, jak to jde dohromady ? váš profesionální zájem o Mozarta,
00:03:32 Destinnovou a Smetanu, a vedle toho komedie?
00:03:36 Já jsem si zpočátku myslel, že to dohromady vůbec nejde.
00:03:40 Ale na to myšlení jsem měl strašně krátký čas, protože jsem dopsal knihu
00:03:44 o indických filozofických systémech, pak jsem napsal 1 dramatickou prózu,
00:03:49 která také neměla komediální název, ta se jmenovala U zdi,
00:03:53 a pak jsem zjistil, že nemáme být z čeho živi.
00:03:56 Čili vznikla situace, kdy člověku nezbývá nic jiného,
00:03:59 než si začít dělat žerty.
00:04:02 Což je velice česká situace, samozřejmě.
00:04:05 A tak se vlastně stalo to, že jsem se rozhodl pro komediální téma,
00:04:09 a při práci jsem přišel na to, že když děláte pro komedii,
00:04:13 tak ta komedie vám umožňuje říkat velice závažné věci.
00:04:18 Dokonce že je daleko lepší říkat závažné věci v komediální poloze tak,
00:04:23 aby to lidé brali tak trochu zlehka, protože se postupně ukazuje,
00:04:26 že toto je způsob, kteří lidé rádi přijmou.
00:04:31 A navíc, zdá se mi v tom historickém náhledu,
00:04:34 že to je nejnoblesnější způsob. Já vám řeknu proč.
00:04:37 Při práci na komedii jsem si uvědomil, že v české literatuře ...
00:04:43 Budu teď malinko teoretizovat, ale bude to jen krátké.
00:04:47 V české literatuře existuje taková vývojová větev,
00:04:50 která se vyznačuje tím, že se dá charakterizovat
00:04:54 jako tragikomická literatura.
00:04:56 U nás přišli lidé na to, že jediná seriózní pravda o skutečnosti
00:05:00 je tragikomická.
00:05:02 Protože neexistuje nic, co by bylo jenom k smíchu,
00:05:05 a naopak neexistuje nic, co by bylo ryze tragické.
00:05:09 Když se podíváte do literatury, přijdete na klasický počátek
00:05:12 u Karla Havlíčka Borovského, protože celá ta básnická skladba,
00:05:15 která začíná Tyrolskými elegiemi, pak samozřejmě Králem Lávrou
00:05:21 a Křtem svatého Vladimíra.
00:05:23 To jsou v podstatě 3 takříkajíc stupně, ve kterých Havlíček použil
00:05:28 lidový popěvek, ale všimněte si, pro co. Pro velice tragické sdělení.
00:05:34 Protože v té 1. části jde o degradaci, zmarnění člověka.
00:05:39 V té 2., v Králi Lávrovi, jde o degradaci panovníka.
00:05:43 A v té 3. jde dokonce o degradaci, popření Boha.
00:05:46 Čili témata nesmírně závažná.
00:05:49 A přesto nám asi dík školské verzi, která se běžně používá dodneška,
00:05:55 nedošlo, že tato skladba patří nejen k nejkomičtějším,
00:06:00 ale současně i k nejtragičtějším ve staré české literatuře.
00:06:04 A pojďte dál na Haška. Na Švejka.
00:06:07 Nechci vám teď brát to, co si v sobě nesete.
00:06:11 Švejk jistě je 1 z nejhumornějších knih světové literatury,
00:06:17 a současně 1 ze nejsmutnějších knih.
00:06:21 Podívejte se, jaké je základní postavení Švejka.
00:06:25 Člověka, který nemá střechu nad hlavou, nemá rodinu a děti
00:06:28 a balancuje v podstatě mezi živořením a smrtí.
00:06:32 Celá ta válečná epizoda, která se velmi blíží tomu,
00:06:36 co známe jako základní situaci ze všech Chaplinových filmů.
00:06:41 Chaplin je na tom v jistém smyslu hůř,
00:06:42 protože toho neustále nadlehčuje ta obrovská touha
00:06:45 se ve fraku a s hůlkou dostat mezi noblesu.
00:06:49 Dokonce se mu to na čas i daří, protože je jmenovitě okouzlen
00:06:52 krásnými dívkami.
00:06:54 U toho Švejka je to neskonale tragičtější.
00:06:56 A když půjdeme dál, zjistíte, že třeba ze současníků Bohumil Hrabal
00:07:00 i Ota Pavel, to, co oni vyprávějí, je velice hořké sdělení o tomto světě.
00:07:07 Ale nesmírně noblesně s velikým nadhledem.
00:07:11 V jistém smyslu se dá říct, že jsou to šlechtici ducha,
00:07:15 takže jsem jim teď složil poklonu.
00:07:20 Pane doktore, rozesměje vás jako komediografa vůbec ještě něco?
00:07:28 Podívejte se, já jsem strašně vděčný divák.
00:07:31 Musím se přiznat, že mě nikdo nezve třeba na filmy Vlasty Buriana,
00:07:36 protože mě musí záhy odvádět.
00:07:40 Rozumíte. Je to trošku překvapivé, protože určitě předpokládáte,
00:07:45 že intelektuál bude zaměřen především na intelektuální typ humoru.
00:07:50 Voskovce a Wericha mám samozřejmě nesmírně rád.
00:07:53 Ale musím se přiznat, že Vlastu Buriana bez verbálního materiálu,
00:07:58 to znamená aniž řekne slovo, stačí aby ukázal tou rukou, a už cítíte,
00:08:02 jak strašně těžce se pokouší chopit se tohoto světa.
00:08:06 Nebo si vzpomeňte, je 1 fantastická scéna, při které mě vždycky vedou
00:08:11 od obrazovky. Anton Špelec ostrostřelec.
00:08:14 Vzpomeňte, jak se ten Burian, který tam hrál falešného nebožtíka,
00:08:18 do okýnka promrzlý dobývá na svého kamaráda, to je Marvan,
00:08:23 a teď přes to okýnko neustále skřehotá: "Kačabo, Kačabo."
00:08:27 A tady už mě vedou, protože to je ta situace, kterou znáte i z Wericha.
00:08:31 1x se Voskovci a Werichovi stalo to, že při Forbíně najednou zjistili,
00:08:35 že u orchestru klečí člověk, který má sepnuté ruce a volá na ně:
00:08:41 "Prosím vás, přestaňte, nebo já to nepřežiju."
00:08:45 Protože člověk se skutečně může usmát k smrti.
00:08:48 A to, že ta vážná ? komická povaha není v rozporu,
00:08:52 to bych chtěl doložit tím, že mě se tato situace stává nyní
00:08:56 i při televizních pořadech, které nemusí být o komických jevech.
00:09:00 Takže mě taky radši odvádějí.
00:09:05 Pane doktore, dají se najít stopy humoru v tom,
00:09:10 co je vlastně předmětem vašeho badatelského zájmu? Víte, co myslím.
00:09:17 Ano. Podívejte se, třeba v muzice se ti velcí skladatelé vyznačovali
00:09:22 dost často právě tím, že měli velký smysl pro humor.
00:09:27 Když jsme se tedy dotkli Smetany nebo Mozarta,
00:09:30 tam to najdete ve fantastické podobě.
00:09:33 Já osobně se domnívám, že kdyby Mozart žil dnes,
00:09:36 patří v podstatě ke skladatelům,
00:09:38 kteří mají obrovský skladatelský rejstřík.
00:09:41 To znamená od těch nejtragičtějších, jako třeba Dona Giovanniho
00:09:45 nebo Kouzelné flétny, přes ty ohromné symfonie až k popěvkům,
00:09:49 které v současné době měly tu podobu, kterou zbožňuje mládež.
00:09:53 Mozart se vyznačoval tím, že napsal řadu velice komických skladbiček.
00:09:58 Třeba Pojďme do Prateru, protože oni se chodili dívat,
00:10:02 jak tam byly nejen kohoutí, ale také psí a medvědí zápasy.
00:10:05 To měl Mozart rád.
00:10:07 Měl třeba rád Banchara, to byl vzduchoplavec,
00:10:10 který vystupoval v Prateru.
00:10:12 Potom se s ním potkal ještě v Praze při korunovaci Leopolda II.
00:10:15 Hodně jsem nad tím přemýšlel, protože koule je nejdokonalejší tvar
00:10:23 a ideální symetrie.
00:10:27 A když se na ni díváte z hlediska poetiky a nějaké tvorby, tak proto,
00:10:31 že to byl rokokový tvůrce, a pak ještě překračoval rokoko,
00:10:35 byl fascinován a o těchto věcech píše skladby a často popěvky.
00:10:41 Jestli dovolíte, já bych se odvolal na 1, která je proslulá.
00:10:45 Ta se doslova jmenuje Hudební žert a je tam pasáž.
00:10:49 My ji nepojedeme celou, protože je asi 8minutová.
00:10:51 Je tam pasáž, kde ji Mozart doslova takhle napsal.
00:10:54 Až uslyšíte, co předvádějí ti hornisti, tak to není proto,
00:10:58 že jsou to špatní hráči.
00:10:59 Hrají naprosto dokonale a přesně to, co si Mozart přál.
00:11:02 Je to nepředstavitelné fiasko, a doslova to vyvolává smích.
00:11:06 Podívejte se.
00:11:10 UKÁZKA MOZARTOVY SKLADBY
00:11:15 A když budete tuto skladbu poslouchat až do závěru,
00:11:18 dal tam sólo houslistovi.
00:11:20 Vždycky jsem si představoval, že to byl nějaký vesnický učitel,
00:11:22 který se chtěl předvést.
00:11:24 A ve finále strašně záleží na tom, aby se to nesepsulo.
00:11:27 A on to dokonale sepsul.
00:11:30 Čili pokud jde o Mozarta, tam to čekáme.
00:11:32 Ale já vám chci říct, že i Smetana měl nesmírný smysl pro humor,
00:11:36 a jestli budete mít trpělivost, pustíme si 1 skladbu,
00:11:40 která je vysloveně složená jenom proto, aby humorný efekt vyvolávala.
00:11:45 To už byl Smetana v patetickém nástupu.
00:11:49 Plnil to buditelské dílo ? Braniboři v Čechách a Prodaná nevěsta.
00:11:53 Ale byl Silvestr, a na Silvestra se sešel se svými přáteli
00:11:58 a složil skladbičku, která je o Faustovi a Markétce,
00:12:03 a je nepředstavitelně instrumentovaná.
00:12:06 Byla to scénická muzika.
00:12:08 Hálek tam hrál Fausta, Fryč hrál Mefistafa a mladočeský poslanec Barák
00:12:15 hrál Markétku.
00:12:17 A Smetana samozřejmě dirigoval a hrál na tympány. To byl Silvestr.
00:12:22 Podívejte.
00:12:24 UKÁZKA SMETANOVY SKLADBY
00:12:34 Čili jenom pro ten dojem.
00:12:36 Takových skladeb bychom našli ohromné spousty.
00:12:39 Travinského, i u Gustava Mahlera, samozřejmě.
00:12:42 Tam to dostává podobu grotesky.
00:12:45 Ale rovněž s nesmírně vytříbeným smyslem pro humorný efekt.
00:12:49 Já jsem právě chtěl říct, že smysl pro humor mělo mnoho
00:12:54 tzv. vážných umělců.
00:12:56 Třeba i v literatuře.
00:12:59 Myslím teď zrovna na básníka Vítězslava Nezvala,
00:13:02 který s Jaroslavem Ježkem napsali písničku,
00:13:07 a my bychom vám ji rádi věnovali. Můžeme?
00:13:21 O 5. se dívka líbí, večer oslní.
00:13:26 Při večeři leccos slíbí, kdy to vyplní?
00:13:31 Muž si myslí, na co čekám? Slib je přece slib.
00:13:35 Pojďme, slečno, ještě někam, čím dřív, tím líp.
00:13:40 Teď ještě ne, až za chvilku. Až zhasnou světla v baru.
00:13:50 Teď ještě ne, až za chvilku se ztratí pár po páru.
00:14:00 Teď ještě ne, až za chvilku, až budem spolu sami.
00:14:09 Něco ti slíbím, pak tě políbím, ale teď ne, až za chvilku.
00:14:41 Teď ještě ne, až za chvilku, až budem spolu sami.
00:14:50 Něco ti slíbím, pak tě políbím, ale teď ne, až za chvilku.
00:15:05 Poslyšte, pane Suchý, když vy toho Ježka tak krásně ovládáte,
00:15:09 nechtěl byste napsat film nebo knížku?
00:15:12 Jmenovitě myslím jeho životní epilog v New Yorku,
00:15:15 protože Ježek tam strávil nesmírně pohnuté chvíle, a jistě i radostné,
00:15:20 jakkoliv to bylo blízko jeho konci.
00:15:23 Byl v té české čtvrti.
00:15:25 A mám takový dojem, že nejen s ohledem na jeho písničky
00:15:28 a nešťastný závěr by to stálo za to, protože patřil mezi největší tvůrce
00:15:33 20. století, pokud jde o sféru zábavné hudby.
00:15:37 Podívejte, krásné téma.
00:15:40 V té Americe vůbec zažili své éry a zvláštní chvíle umělci čeští.
00:15:50 Teď mám na mysli Emu Destinnovou, o které jste napsal krásný scénář ?
00:15:54 Božskou Emmu.
00:15:56 Jestli dovolíte, já vás připravím na eventuelní premiéru vašeho filmu.
00:16:02 Na americkou, protože jsem zažil premiéru Božské Emmy v New Yorku.
00:16:06 Zažil jsem ji tak trochu při cestě, protože jsem dělal na jiné věci.
00:16:10 My jsme s Milošem Formanem a Peterem Schafferem seděli na přípravě Amadea,
00:16:13 byli jsme nahoře Connecticutu a jezdili jsme někdy do New Yorku.
00:16:17 A jeli jsme do New Yorku, protože byla ohlášena americká premiéra
00:16:21 Božské Emmy, kterou pořádala metropolitní opera
00:16:25 spolu s československou misí.
00:16:28 A protože jsme bydleli blízko, hned u Central Parku a Placafie,
00:16:32 kde se ta premiéra konala, byla přes 2 bloky, šli jsme na to představení,
00:16:37 a tam se stala 1 věc, kterou musím předeslat jako domácí anekdotu.
00:16:42 Možná, že ji znáte a já se omlouvám.
00:16:46 Je to o tom, jak se hraje v 1 divadle velice špatné představení,
00:16:49 a uprostřed toho představení se najednou na parteru ozve hlas:
00:16:51 "Je tady lékař??
00:16:53 A nahoře na balkoně se ozve pán a ptá se, jestli by něco potřebovali.
00:16:56 A ten člověk na tom parteru mu ukáže na tu scénu a řekne:
00:16:59 "Pane doktore, co tomu říkáte??
00:17:03 A teď se ta anekdota vrátí, protože my jsme přišli do amerického kina,
00:17:07 krásně vypolstrovaného, tam přijede ta sofistikovaná premiérová
00:17:12 newyorská společnost, pánové smokingy a dámy v róbách.
00:17:16 Zaplnilo se to a běžel film.
00:17:21 A lidé ho sledovali velice pozorně.
00:17:23 Byli tak potichu, že jsem se začal domnívat, že spí.
00:17:27 Takže jsem se otáčel, a oni měli otevřené oči a sledovali to.
00:17:30 A asi uprostřed, když už budujete nějaký emotivní účin,
00:17:35 se stala strašná věc.
00:17:37 Dole v parteru se někdo ozval: "Is a doctor here??
00:17:42 Jako jestli je tady lékař.
00:17:44 A já jsem se zpotil s odpuštěním až na konečníku, protože jsem věděl,
00:17:47 že je zle.
00:17:49 Ale ono se stalo něco ještě daleko strašnějšího.
00:17:51 Tam dole někoho opravdu postihla nějaká náhlá srdeční příhoda.
00:17:55 Když jsem to zjistil, myslel jsem, že už je to všechno absolutně ztracené,
00:17:59 protože přestanou promítat, rozsvítí, ponesou ho, všichni se budou držet
00:18:03 za srdce, protože s ním budou prožívat své vlastní tušené konce,
00:18:07 jenže Američané jsou obrovští fandové na film.
00:18:11 Je to koneckonců jejich národní kultura a umění,
00:18:13 které oni vymysleli a udělali mu světovou slávu.
00:18:16 Nic, jeli dál, tam se velice rychle vyklidila řada, běželi s ním,
00:18:20 pak zahoukala sanitka a ti lidé pořád sledovali až do konce, zatleskali,
00:18:26 protože jsou zdvořilí, a odešli.
00:18:30 A my jsme tam byli s Milošem a Saulem.
00:18:33 Saul byl producent, který dělal One Flew Over The Cuckoo s Nest,
00:18:36 Přelet přes kukaččí hnízdo, a produkoval Amadea.
00:18:39 Byli jsme tam takhle pohromadě a ten Saul, milionář a výborný chlap,
00:18:44 zvláštní věci, povídal: "Teď je ten banket na československé misi.
00:18:51 Pojedeme?.
00:18:53 A já jsem mu říkal: "Saule, já nejsem delegovaný, ani režisér Krejčík.
00:18:57 Já jsem tady kvůli Amadeovi.?
00:18:59 A on říkal: "Pojedeme. Ať je všude dobře.?
00:19:03 Protože oni o tobě vědí.
00:19:05 Tady pracujou tamtamy a New York je malé město.
00:19:09 A protože jsme šli pěšky, sedli jsme si do taxíku, a já,
00:19:13 protože se mnou ještě byla Jana, jsem jí řekl nějakou krátkou větičku.
00:19:18 A ten taxikář se otočil a říká: "Taky krajani??
00:19:21 A jeli jsme.
00:19:22 Dojeli jsme na československou misi a já jsem předpokládal,
00:19:26 že vznikne trapná situace.
00:19:28 Prázdno, a teď do toho ještě vlezu já a neobjednám.
00:19:31 Vešli jsme tam, a stála tam ta diplomatická suita,
00:19:35 v čele velvyslanci, a začali vítat, objímali mě a myslel jsem si,
00:19:40 že mají dojem, že jsem někdo jiný.
00:19:42 Ale všechno jsem pochopil v momentě, kdy jsme vešli do salonu.
00:19:47 Protože bez nadsázky všichni ti, co byli v tom biografu,
00:19:51 se přelili sem na tu misi.
00:19:54 My jsme tam stáli, takhle drželi ty skleničky, a já jsem se na to koukal,
00:20:00 a najednou mě polilo dojetí, protože jsem si uvědomil,
00:20:03 že Božská Emma podruhé vstupuje do Ameriky
00:20:06 a znovu bude tu Ameriku dobývat.
00:20:09 A musím vám říct jedno.
00:20:11 Běhala v Americe, Austrálii, přijela si pro ni čínská ministryně kultury,
00:20:16 a největší tantiemy, které jsem dostal, byly ze SSSR.
00:20:19 Všude se hrála za těch 7 let, které existuje. Prošla znovu světem.
00:20:24 Jen 1 místo existuje, kde se nehrálo, a na kterém mě a režiséru Krejčíkovi
00:20:30 vždycky nejvíc záleželo: nehrála se v Československé televizi.
00:20:35 Pane doktore, že bychom tu reputaci zkusili aspoň částečně napravit?
00:20:43 -Pane vrchní.
-Jistě. Film, prosím.
00:20:50 Ó, řebíčku zahradnický, ó, růžičko voňavá.
00:21:00 Kterak na tě zapomenu, když to není věc možná.
00:21:14 Kterak na tě zapomenu, když to není věc možná.
00:21:29 Zapomenu-li přec jednou, tak mi lidé vzpomenou,
00:21:41 žes bývala upřímnější, když jsem chodil za tebou.
00:21:55 KLEPÁNÍ NA DVEŘE
00:21:59 Otevřete!
00:22:04 Počkej, jdu otevřít sama.
00:22:13 Co byste rádi?
00:22:14 -Zavolejte milostpaní, neúředně.
-Není doma.
00:22:18 Vždyť jsme ji teď slyšeli zpívat.
00:22:21 To jsem zpívala já. 2hlasně. Má úcta.
00:22:24 Počkat, jak má úcta? My jsme přijeli až z Prahy.
00:22:27 O co jako jde?
00:22:29 Je dlužna na daních, vaše paní. 120 000 zlatých.
00:22:31 My jsme z berního úřadu. To jste tam připsali 0?
00:22:35 Provedeme soupis movitostí za účelem případného zájmu či obstavení.
00:22:39 -A ven.
-Na to jsou paragrafy.
00:22:44 -Říkala jsem ven!
-Zavoláme asistenci.
00:22:46 -Ven, okamžitě.
-Milostpaní, prosím vás, nechte je.
00:22:49 Ještě z toho udělají malér.
00:22:54 Vy jste paní Destinnová?
00:22:59 Rukulíbám, byla jste mi hned povědomá. Radši to slepíme.
00:23:03 -Byly by z toho darmo oplétačky.
-Ale odteď nesmíte ničím disponovat.
00:23:09 Sloupkové hodiny empír. Poškozené.
00:23:12 1300.
00:23:22 Čínská váza, dynastie Pink. 3000.
00:23:48 -Pardon, madam.
-Počkejte moment.
00:24:04 Dobrý večer, vítám vás v naší kavárničce.
00:24:06 Dobrý večer.
00:24:07 Náš milý host, zpěvačka a herečka Hana Hegerová.
00:24:10 Prosím.
00:24:22 Paní Hegerová, máme pro vás 1 malou pozornost.
00:24:24 A to sice?
00:24:26 Nechte se překvapit. Film, prosím.
00:24:32 "Tak jak pták k letu, tak člověk ke štěstí je stvořen," řekl někdo.
00:24:44 A řekl to hezky.
00:25:09 Lásko prokletá, za pár slov a vět vezmu kletbu zpět,
00:25:16 pamatuj, že ta kletba byla jen marná obrana, píseň ohraná.
00:25:24 Vykotlaný kmen Roztočí se zas naše ruleta,
00:25:29 počkej do léta, to je její čas,
00:25:34 lásko prokletá, lásko prokletá, lásko prokletá.
00:25:44 Teď, když napad sníh, když je venku mráz,
00:25:47 my jsme v závějích, závěje jsou v nás.
00:25:51 Dřív než začne tát, slib, že zůstaneš,
00:25:54 že zůstaneš rád, i když je to lež.
00:25:57 U mě najdeš skrýš, nemusíš se bát, a než začne tát, všechno pochopíš.
00:26:05 Lásko prokletá, lásko prokletá, lásko prokletá.
00:26:19 Lásko prokletá, jenom klidně lež, ptej se, na co chceš,
00:26:26 je to odveta za minulý čas, jen se rozpomeň dobře na oheň,
00:26:34 který náhle zhas.
00:26:37 Je tu řídký vzduch, naše planeta právě oblétá svůj kritický kruh,
00:26:47 lásko prokletá, lásko prokletá, lásko prokletá.
00:26:58 Jen to zkus a vstaň, klesneš na polštář
00:27:02 a dáš si mou dlaň na svou horkou tvář.
00:27:05 Jen to zkus a běž, já tě nepustím, proto klidně lež a spokoj se s tím,
00:27:12 že v mém objetí zase budeš spát, už začíná tát, řekni jak je ti,
00:27:18 lásko prokletá, lásko prokletá, lásko prokletá ...
00:27:33 Lásko prokletá, beru kletbu zpět, roztál celý svět,
00:27:41 jíva rozkvétá, všechno je teď blíž, skoro na dosah, a přesto mám strach,
00:27:49 z čeho, to ty víš.
00:27:52 Že rok přeletí, všude sníh a mráz, a mně zbude zas jen to prokletí,
00:28:01 lásko prokletá, lásko prokletá, lásko prokletá.
00:28:30 Já říkám, že se všichni nakonec nějak sejdou.
00:28:34 Scénář pro tenhle můj recitál psal tady pan doktor.
00:28:39 My jsme se sešli už na začátku. Vzpomeňte na tu báječnou partu.
00:28:43 Na Janíka Roháče, režiséra, kameraman Mirek Ondříček, Carmen.
00:28:48 Dobrá společnost. Musíme si pochválit.
00:28:52 Já, paní Hegerová, na vás dneska budu mít zvláštní otázky.
00:28:57 Chtěl bych se vás vyptávat na vaši hereckou minulost.
00:29:00 Dokonce jsem se na to doma připravoval.
00:29:03 Zalistoval jsem ve vaší filmografii a musel jsem si napsat tahák,
00:29:08 abych zacitoval pár filmů, ve kterých jste v 50. a 60. letech hrála.
00:29:14 Frona, Previerka lásky, Tam na konečné, Policejní hodina,
00:29:19 Přežil jsem svou smrt, Neděle ve všední den, Naděje,
00:29:22 ale také Dobře placená procházka, Kdyby 1000 klarinetů,
00:29:25 Ta naše písnička česká. Proč nehrajete ve filmech?
00:29:29 Já nevím, já si to myslím.
00:29:32 Nejsem obsazovaná proto, že jsem se zafixovala v povědomí jako zpěvačka,
00:29:38 takže když dostanu nabídky, většinou chtějí po mně zpívání.
00:29:44 A typově si myslím, že i když jsem výrazným typem, jsou tady jiné,
00:29:54 zkušenější a lepší.
00:29:56 Když se vám přiznám, hrozně ráda bych hrála,
00:30:00 ale ani tolik netoužím po kameře, jako po divadle.
00:30:05 Ráda bych věděla, jestli to ještě umím.
00:30:08 A jakou roli byste si dneska vybrala? Myslím komickou, tragickou.
00:30:15 Jakou postavu byste chtěla vytvořit?
00:30:17 -Přímo ze života.
-Takže tragickou.
00:30:20 Proč tragickou?
00:30:23 Já říkám, že snad proto tak dobře zpívám smutné písničky,
00:30:29 protože se hrozně ráda směju.
00:30:32 A mám velký smysl pro humor.
00:30:35 A nebýt toho, tak leccos bych už v životě asi tak nevydržela.
00:30:41 Prosím vás, když jsem si prohlížel filmografii, zjistil jsem,
00:30:45 že na začátku se o vás psalo jako o Carmen Farkašové.
00:30:53 Pak jsem četl jméno Hana Čelková.
00:30:57 Pak Hana Hegerová.
00:30:59 Jak je to s vašimi jmény a příjmeními?
00:31:01 Já jsem byla vždycky trochu zmatkař.
00:31:03 Mé poctivé jméno je, jako za svobodna, Carmen Farkašová.
00:31:10 Jak jsem se dostala na prkna, která znamenají svět,
00:31:15 tak se mi to Farkašová nelíbilo.
00:31:19 Jsem Slovenka a nechtěla jsem mít maďarské jméno,
00:31:22 takže jsem si vzala jméno po své mamince ? Čelková.
00:31:25 No a s tou Carmen jsem si říkala:
00:31:27 "Budeš hrát špatně divadlo a oni si řeknou, že kráva neumí hrát divadlo
00:31:32 a dá si takové jméno."
00:31:34 Tak místo Carmen jsem si vzala velmi obyčejné jméno Hana.
00:31:42 A pak, když jsem se vdala, jsem si myslela,
00:31:46 že ta Hegerová zní lépe než Čelková, tak jsem přistoupila k Haně Hegerové.
00:31:52 -A to je všecko?
-To je všecko.
00:31:54 Prosím, ještě 1 pozornost podniku, a to není všechno.
00:31:59 Máme pro vás ještě 1 překvapení.
00:32:02 My jsme v 1 z posledních Kavárniček přivítali 1 zajímavého hosta,
00:32:07 který o vás velmi zajímavě vyprávěl. Prosím ukázku.
00:32:12 Pravda je, že přišla 1 šarmantní, krásná, moudrá, zvláštní
00:32:17 a zajímavá žena do Prahy, a jakmile se rozneslo, že je to Fróna,
00:32:23 začali se sbíhat z oboru filmu, výtvarného i spisovatelského řemesla
00:32:32 lidé, protože Hana nešetřila svým kouzlem ženy,
00:32:39 a skoro vždy byla ochotná najít ve svém repertoáru
00:32:44 pěknou slovenskou písničku, kterou okouzlovala okolí
00:32:50 shromážděné v ten večer okolo ní.
00:32:55 A já jsem obdivoval i pěkný hlas, ale nikdy mě nenapadlo,
00:33:00 že by z toho mohl být tento odvážný člověk, který by šel na tuto dráhu.
00:33:06 A sama vidí, že udělala dobře, protože to herectví a to herecké,
00:33:11 co ona dokáže vložit do kteréhokoliv šansonu, je to vítězné a to velké,
00:33:17 čím ona na celém světě zvítězila.
00:33:21 Ale dovolte mi přece jen při této příležitosti drobnou epizodku.
00:33:29 Haninko, však se nebudeš zlobit, že ne?
00:33:34 Filmovali jsme právě tu scénu, kde ona ode mě dostává facku.
00:33:44 Je scéna, kde Krejčík povídá:
00:33:47 "A toto bude v detailu a já potřebuji,
00:33:51 aby když ona dostane z 1 i 2. strany, aby jí vyšla slza."
00:33:59 A bylo to v detailu.
00:34:02 Dostat musela, a slza musela vytéct. Strašné úkoly.
00:34:08 To je nad síly herce. Zkoušelo se poprvé a slza nevyšla.
00:34:15 Podruhé a slza nikde.
00:34:19 I 3. i 4., a v tom přijde Krejčík a říká: "Krucinál, vždyť jsi pedagog.
00:34:25 Něco udělej. Přece jí nebudu do očí stříkat. Udělej něco."
00:34:32 A pak mě napadlo, že jsem četl, že něco na nose je tak citlivé,
00:34:38 že když se člověk trefí, tak ty slzy rády tečou.
00:34:43 A tak jsem řekl, ať klapnou, a já jsem nečekaně udělal dobrou frčku.
00:34:53 A trefil jsem přesně, protože v tom okamžiku vyjuchaná, vylekaná,
00:34:59 ale slza začala téct.
00:35:02 Ale nepočítali jsme s tím, že ta slza nepřestane téct.
00:35:08 Protože potom až do večera maskér nedělal nic jiného, než utírání očí,
00:35:14 protože Haninka nepřestávala plakat.
00:35:19 Prosím, jsem strašně rád, že jí to takhle vyšlo,
00:35:23 a že se nám stala takovou pýchou, která pyšně a hrdě může stát
00:35:29 před celým světem, a všude se vrátí jako vítězný herecky naplněný tvor,
00:35:39 který okouzlil a učaroval.
00:35:50 Frona, to byl váš 1. film a vaše 1. hlavní role.
00:35:53 Ano. Byla to role a film, který jsem dostala přímo ze školy.
00:35:58 Jak tam pan Pantík říkal, učil.
00:36:03 Ne přímo mě, ale končili jsme, měli závěrečné zkoušky,
00:36:06 a bylo to pro mě velmi divné, že 1. den jsme spolu dělali
00:36:12 filmové zkoušky jako partneři, a 2. den byl v komisi,
00:36:16 která mě posuzovala jako herečku.
00:36:19 Co se odehrávalo ještě kolem filmu?
00:36:23 Musela tam být spousta dramatických událostí, ne?
00:36:28 Ano, ale počkejte. Víte co? Mám takový nápad.
00:36:31 Řekla bych vám něco nedramatického, co by pro mě mohlo být dramatické.
00:36:38 Jak jsem byla objevena pro tento film, víte?
00:36:42 -Ne.
-Nikdo to neví.
00:36:45 Zdenku, to bude i pro vás.
00:36:47 Já jsem studovala v Bratislavě na konzervatoři.
00:36:52 A režisér Krejčík hledal typy. Z mé pozice budu story rozvíjet.
00:37:02 Šla jsem s kamarádkou ze školy z konzervatoře, doprovázely jsme se,
00:37:07 jak to holky dělají, až jsem konečně byla doma.
00:37:11 Najednou někdo zazvonil na dveře, bydlela jsem v podnájmu,
00:37:16 otevřela jsem, a stál tam nějaký pán a říkal,
00:37:21 že by se se mnou rád seznámil, že ho zajímám jako typ a že je režisér.
00:37:26 A já jsem si myslela túdle, to znám. A to neznáte, že ne.
00:37:35 Na 2. straně jsem strašně snaživá a učenlivá.
00:37:41 Na konzervatoři nám Karel Zachar, který tam učil, říkal,
00:37:48 že herci by měli všechno znát.
00:37:51 A já jsem byla z tzv. dobré rodiny, takže aby mě pán oslovil na ulici,
00:37:56 to nepřicházelo do úvahy.
00:37:59 Ale co bych já pro to herectví neudělala, že ano.
00:38:01 Všechno máme poznat, a když tenhle pán mě oslovil ve dveřích a řekl,
00:38:06 že chce točit film, myslela jsem si, že musím poznat tyto situace,
00:38:13 když muž tímhle způsobem balí ženskou.
00:38:17 Ale protože jsem byla tak nějak opatrná, řekla jsem, že dobře,
00:38:22 ale že tam na rohu je kavárna a já tam hned přijdu.
00:38:31 Dotyčný pán se tam odsunul a já jsem se osvěžila,
00:38:38 po cestě jsem koupila třešně, teď jsem přišla a zeptala se,
00:38:41 jestli nechce třešně, a vůbec ho nebrala jako něco důležitého
00:38:47 pro mě jako herečku.
00:38:51 Filmový režisér je důležitá věc. Vůbec ne.
00:38:53 Ale on povídal, já jsem poslouchala, a říkal, že zkouška v hotelu.
00:39:00 Říkala jsem si: "Do hotelu šla?" Nicméně pak jsem tam šla a říkala si,
00:39:07 že kdyžtak budu křičet, a nakonec tam skutečně přišli lidé
00:39:11 a já skutečně dělala zkoušku, ale režisér Krejčík mě upozornil,
00:39:16 že ne na tuhle roli, ale že mě chce mít natočenou.
00:39:20 Že ho zajímám jako typ a jak vypadám na plátně.
00:39:24 Takže když jsem dělala zkoušky, tak jsem je dělala ne s pocitem,
00:39:29 že to dělám pro film, který se tenkrát jmenoval Sestry.
00:39:34 Nejmenoval se Frona.
00:39:37 Když máte ten obrázek, je tam scénář a je tam napsáno Sestry.
00:39:42 Jenom jsem věděla, že si nějaký pan režisér ověřuje,
00:39:45 jak vypadám na filmu.
00:39:47 A bylo pro mě velkým překvapením, když se mně pak oznámilo,
00:39:52 že budu dělat tuhle hlavní roli.
00:39:53 Bylo to dramatické pro mě, snad i pro vás.
00:40:00 Mohli bychom se na kousek toho filmu podívat?
00:40:03 -Třeba.
-Pánové, film.
00:40:04 Prosím.
00:40:31 -Kdes byla?
-Kde bych byla?
00:40:39 -Povídám, kdes byla?
-Kdes byl ty?
00:40:45 Jednúc jsi moja žena, a jestli sa budeš túlat po nocách.
00:40:52 Ty sa možeš túlat po hospodách a za ženskýma.
00:40:57 Však já dobře vím, s kým sa slézáš.
00:41:01 A až tě chytím, tak tě vyženu před celú dědinu.
00:41:06 A půjdeš z gruntu nahatá, jak jsi přišla.
00:41:11 Půjdu. Ale 2 hektary od našich mně dáte zpátky.
00:41:16 A za svoju dřinu na vašem dostanu aj svoje.
00:41:19 Za nevěru? Grunt je můj.
00:41:25 Borišu!
00:41:31 Franičko, krávy sú hladné. Postaraj sa.
00:41:45 Julius Pantík nám řekl, že ráda a krásně zpíváte
00:41:52 slovenské lidové písničky. On sám nám tady 1 zazpíval.
00:41:57 Zazpíváte nám i vy?
00:41:59 Ráda vám zazpívám, ale ne lidovou písničku. Je to jako lidová písnička.
00:42:03 Hned vysvětlím.
00:42:05 Milan Lasica napsal roztomilý text a Jaro Filip zhudebnil tenhle text
00:42:10 právě způsobem, jak se na Slovensku říká, ponáška na ludovú piesničku.
00:42:17 To vám teď předvedu.
00:42:18 -Podium je vaše.
-Děkuju vám.
00:42:30 Ako mladé dievča, už je to za nami,
00:42:37 po stromoch som liezla s našimi chlapcami.
00:42:45 A vždy keď na strome zlomili halúzku, házali mi chlapci čerešne za blúzku.
00:42:56 Keď boli zvedaví, čo to mám pod blúzkou,
00:43:01 odháňala som ich zelenou halúzkou.
00:43:08 Ubránila som sa viac menej úspešne, nikto nesmel siahnuť na moje čerešne.
00:43:25 Neverte mládencom, keď sa Vám zapáčia vyjedia vám všetky čerešne z koláča.
00:43:35 Chlapci neublížia, kým hľadia zo stromu,
00:43:39 keď zoskočia dolu, čakajte pohromu.
00:43:47 Keď sa na vás chlapec zadíva uprene, ako tie čerešne budete červené.
00:44:04 Keď sa na vás šuhaj usmeje pod fúzky rýchlo vyberajte čerešne zpod blúzky.
00:44:14 Čerešne sú zrelé a blúzka priúzka nič vám nepomôže zelená halúzka.
00:44:45 Vážení a milí.
00:44:46 Milí a vážení.
00:44:48 Co bude vlastně za závěrečnou písničku, myslel jste na to?
00:44:52 Vážení a milí, náš čas vypršel. Človíčku, takhle se to nedá dělat.
00:44:56 Prosím vás, to jste se měl zeptat někde stranou a jindy.
00:44:59 A co byste odpověděl?
00:45:02 Odpověděl bych vám, že rozloučíme se s vámi písničkovou směsí,
00:45:09 která bude tentokrát složena z písniček ze starších českých filmů.
00:45:22 Když v baru houstne dým, tu nad likérem svým,
00:45:31 já sním, že přijde on, mého srdce šampion.
00:45:39 Jen jemu vše co mám, já ráda, ráda dám,
00:45:47 kdy přijde on, což já to vím, a v baru zas houstne dým.
00:45:57 Dáme si do bytu do bytu, dáme si vázu do vázy kytici, pod vázu stůl
00:46:03 Ke stolu židli, kdo židli má, bydlí každý kdo bydlí má starostí půl,
00:46:08 Ke stolu židli, kdo židli má bydlí každý kdo bydlí má starostí půl.
00:46:18 Možná, že jednou až půjdu spát na okno sednou sny, jež mám rád.
00:46:33 Kolébám v písni jen své snění, snad po létech pak pouhý vzdech
00:46:45 stane se písni zapomnění.
00:46:57 Má mě, či nemá mě rád? Kopretin ve strouze se ptám.
00:47:03 A kukačka v háji kukukuku teskně zavolá.
00:47:09 Žežulko, žežuličko, kéž bych tvé řeči rozuměla,
00:47:15 co jen tím svým kukuku jsi jen říci chtěla.
00:47:25 Teplý větřík smývá rána zimomřivá, kolem je už jaro vonící.
00:47:39 Vítr čechrá vlasy, člověk zazpívá si, když jde rozesmátou ulicí.
00:48:00 Vítr čechrá vlasy, člověk zazpívá si, když jde rozesmátou ulicí.
00:48:17 Když hrají charleston, všechno začne tančit hned.
00:48:22 Šedivý mrak má zlost, chce se v jeho rytmu rozpršet.
00:48:27 Na staré zvonici bije bimbam zvon, přetančit slonici chce slon.
00:48:35 Všechno tančí, co má nohy, i ti, co k tomu nemají vlohy.
00:48:40 To já znám.
00:48:45 Když hrají charleston, chci si doma zatančit,
00:48:49 tak musím vyklidit svůj byt, neboť všechno, stoly, židle,
00:48:56 růže se mi roztančí, tančí i kanárek i on, charleston. Charleston.
00:49:05 Skryté titulky: Věra Mikulenková Česká televize, 2009
Hosty O. Suchého a J. Mazáka jsou H. Hegerová, Z. Mahler a J. Pántik (1989). Připravili: K. Ondřejková, J. Plesník a A. Müller
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 2