Kontroverzní dokudrama americké společnosti PBS
00:00:03 Příběh posledních dnů Ježíše Krista
00:00:06 oslavují křesťané celého světa už téměř dvě tisíciletí.
00:00:12 -Jedna věc je jasná. Ježíš musel zemřít!
00:00:19 -Není však Ježíšův případ složitější,
00:00:22 než jak nám jej podává bible?
00:00:26 Do průběhu posledních dnů Ježíše Krista
00:00:28 totiž vnesly úplně nové světlo nové skutečnosti.
00:00:34 -Evangelisty popsaný příběh posledních dnů Ježíše Krista
00:00:38 mě trochu mate.
00:00:41 -Historici zdůrazňují úlohu tří mužů, kteří sehráli
00:00:44 v Ježíšově případu nejdůležitější role:
00:00:46 Pravé ruky římského císaře.
00:00:49 -Seianus byl přímo ztělesněním ctižádosti.
00:00:54 -Židovského místodržitele Galileje.
00:00:57 -Héródés Antipas chtěl vládnout všem Židům.
00:01:01 -A Ježíše.
00:01:05 -Podle mě byl Ježíš radikální revolucionář.
00:01:10 -Ježíš se zapletl do mocenské hry dvou nejvlivnějších mužů
00:01:14 římské říše.
00:01:26 Česká televize uvádí americký dokument
00:01:29 Poslední dny Ježíše Krista 1. část
00:01:37 Pašije, mapující osudové události končící Kristovou smrtí,
00:01:41 patří k nejslavnějším příběhům všech dob.
00:01:50 Charismatický kazatel Ježíš Nazaretský
00:01:53 vstoupil na jaře roku 32 n. l. do bran Jeruzaléma,
00:01:57 aby tu rozpoutal revoluci.
00:02:06 -Pašije začínají triumfálním vjezdem Ježíše do Svatého města.
00:02:10 Nový Spasitel projíždí na oslu jeruzalémskými ulicemi,
00:02:14 lemovanými davy jeho nadšených příznivců.
00:02:18 -Ježíš, řečený Spasitel, zamířil v čele svých stoupenců
00:02:22 do jeruzalémského Chrámu, nejposvátnějšího místa judaismu,
00:02:26 kde vzápětí vyvolal konflikt se směnárníky.
00:02:33 -V Chrámu došlo ke střetu.
00:02:37 -Ježíš odůvodňoval své počínání snahou o očištění Chrámu.
00:02:41 Převracel stoly směnárníků a v podstatě ochromil provoz
00:02:44 celého Chrámu.
00:02:46 -"Můj dům bude domem modlitby, ale vy jste z něj udělali
00:02:50 doupě lupičů!"
00:02:59 -Ježíš a jeho stoupenci ovládli Chrám na téměř celý den
00:03:03 a otevřeně se postavili proti zdejším kněžím.
00:03:09 O 2 dny později, v předvečer židovských Velikonoc,
00:03:12 uspořádal Ježíš pro své stoupence večeři.
00:03:17 -Další důležitou událostí Kristova příběhu
00:03:20 je Poslední večeře v předvečer jeho smrti.
00:03:22 Tehdy nabídl svým učedníkům chléb a víno a vyzval je,
00:03:26 aby jimi uctívali jeho posmrtnou památku.
00:03:29 Jeden z jeho nejbližších stoupenců, Jidáš,
00:03:31 ho však za kuropění zradil polibkem.
00:03:38 -Velekněz Chrámu Kaifáš dal Ježíše zatknout
00:03:41 a po obvinění z velezrady ho předal římskému prefektovi
00:03:44 provincie Pilátu Pontskému.
00:03:47 Ten však neshledal žádné důvody k Ježíšovu zadržení
00:03:51 a poslal ho k místodržiteli Galileje Héródovi Antipovi.
00:03:56 Ani ten však neprokázal Ježíšovi vinu,
00:03:58 a vrátil případ Pilátovi k dalšímu prošetření.
00:04:01 -Pilát Pontský neshledal žádné důvody k Ježíšovu uvěznění,
00:04:05 a chtěl ho propustit.
00:04:07 Předtím se ale shromážděných davů přece jen zeptal:
00:04:10 "Koho mám podle vás propustit? Barabáše nebo Ježíše?"
00:04:13 A lidé si vybrali Barabáše.
00:04:17 -Pilát proto předal Ježíše svým vojákům a nařídil,
00:04:23 aby ho zmrskali.
00:04:30 Vojáci se Ježíšovi posmívali, protože tvrdil,
00:04:33 že se stane králem Židů.
00:04:36 Na výraz opovržení mu pak nasadili trnovou korunu.
00:04:44 -V evangeliích se dočtete, že Kristus musel odnést svůj kříž
00:04:48 na vrch zvaný Golgota neboli Lebka,
00:04:51 kde byl potom ukřižován, a krátce nato zemřel.
00:05:05 -V nedávné době však byly objeveny určité náznaky,
00:05:08 podle kterých se tento známý příběh odehrál poněkud jinak.
00:05:17 -Poslední týden Ježíšova života byl doslova nabit událostmi.
00:05:21 Ale při bližším zkoumání nedávají žádný smysl.
00:05:27 -Proč Ježíše nezatkli hned po jeho zásahu v Chrámu?
00:05:35 -V nejposvátnější judaistické svatyni se doslova zabarikádoval,
00:05:39 a nikdo nic nepodnikl! Vojáci nehnuli prstem!
00:05:48 -A proč ho zradil právě Jidáš, patřící k jeho nejbližším
00:05:52 stoupencům?
00:05:56 -Bible obviňuje ze zrady Jidáše Iškariotského.
00:06:03 Ten ale sháněl peníze na podporu Ježíšova hnutí,
00:06:07 tak proč by ho zrazoval?
00:06:14 -A proč by známý ukrutník a nelida Pilát Pontský
00:06:18 navrhoval Ježíšovo propuštění?
00:06:24 -Proslulý krutovládce Pilát je v evangeliích líčen
00:06:28 jako slaboch a váhavec, který nechal rozhodnutí
00:06:31 o Ježíšově smrti na obyvatelích Jeruzaléma.
00:06:39 -Při četbě evangelií můžete mít dojem,
00:06:42 že Pilát jako by k Ježíšovi měl určité sympatie
00:06:44 a raději by vše zametl pod koberec. Ale proč?
00:06:47 Vždyť potulní kazatelé, vznášející nárok na královský trůn,
00:06:50 bývali obvykle popravováni.
00:06:55 -Evangelijní příběh posledních dnů Ježíšova života
00:06:59 jako by mi nedával smysl.
00:07:11 -S rozpory v tomto nejslavnějším biblickém příběhu
00:07:14 si nevěděly rady celé generace historiků.
00:07:19 -Všichni historici, snažící se za použití známých faktů
00:07:23 zmapovat Ježíšův život, si nad těmito nesrovnalostmi
00:07:26 lámou hlavy už celá 2 století.
00:07:30 Vedle určitých doložitelných skutečností tu totiž stále zůstává
00:07:35 značný prostor pro nejrůznější dohady a hlavně spekulace.
00:07:42 -Historici nedávno přišli s novým pohledem
00:07:45 na poslední dny Ježíšova života, a snaží se vyřešit
00:07:48 některé z evangelických záhad.
00:07:51 Pracují se skutečnostmi, k nimž tehdy došlo
00:07:53 na druhém břehu Středozemního moře.
00:07:56 -Historici dosud nahlíželi na události posledních dnů
00:07:59 Ježíšova života jako na místní záležitost.
00:08:02 Jenže to byl zásadní omyl.
00:08:05 -Pro mnohé vědce byla nová interpretace obrovským překvapením
00:08:10 i navzdory tomu, že vychází z doložitelných historických
00:08:13 skutečností a archeologických nálezů, a kromě toho pracuje
00:08:17 i s určitými vodítky, ukrytými v samotných evangeliích.
00:08:22 -Příběh posledních dnů Ježíšova života je jako složitá
00:08:25 šachová partie dvou z nejmocnějších mužů
00:08:28 tehdejšího světa.
00:08:33 -Tragické okolnosti Ježíšovy smrti byly podle nejnovější teorie
00:08:37 vyústěním střetu zájmů tří nesmírně ctižádostivých mužů.
00:08:42 Toho prvního známe všichni: byl to Ježíš.
00:08:55 O tom druhém, galilejském vládci Héródu Antipovi už tolik nevíme.
00:09:03 -Z díla židovského historika Josefa Flavia a z evangelií víme,
00:09:07 že Héródés Antipas velmi toužil po koruně židovského krále.
00:09:14 -Jméno třetího muže v evangeliích vůbec nenajdete:
00:09:18 jednalo se o římského generála Aelia Seiana,
00:09:22 který byl od ovládnutí římského impéria jen krůček.
00:09:31 -Seianus byl přímo prototypem mafiánského kmotra
00:09:34 z hollywoodského filmu.
00:09:39 -Propojením osudů všech tří zmíněných mužů
00:09:42 se otevírá úplně nový pohled na mimořádné události,
00:09:45 k nimž došlo v posledních dnech Ježíšova života.
00:09:50 Ale nepředbíhejme.
00:09:52 Na úvod bychom se měli seznámit s raným Ježíšovým mládím a světem,
00:09:56 v němž vyrůstal.
00:09:59 V evangeliích se píše, že Ježíš vyrůstal v Nazaretu,
00:10:03 městě vzdáleném asi 25 kilometrů od Galilejského jezera.
00:10:09 Dnešní Nazaret je zhruba 75-tisícové rušné město.
00:10:14 Před dvěma tisíciletími to prý ale byla jen malá,
00:10:17 zaostalá osada.
00:10:24 Ježíš se podle evangelistů narodil v rodině
00:10:27 nevzdělaného chudého tesaře.
00:10:30 Poslední archeologické nálezy však toto tvrzení zpochybňují.
00:10:39 Z Ježíšovy doby se toho v Nazaretu moc nedochovalo.
00:10:43 Pod základy tohoto starověkého kláštera
00:10:46 však byly nalezeny pozůstatky pozoruhodné kamenné budovy,
00:10:50 která podle profesora Jamese Tabora naznačuje
00:10:53 přímo netušené možnosti.
00:11:00 -Tady za mnou je jedno z nejúchvatnějších míst
00:11:03 v celé Svaté zemi.
00:11:05 Pod základy tohoto kláštera jsme objevili zbytky domu
00:11:08 z 1. století našeho letopočtu.
00:11:11 S největší pravděpodobností tu stál i v Ježíšově době.
00:11:17 -Podle profesora Tabora musel mít tento dům pro rané křesťany
00:11:21 mimořádný význam.
00:11:24 -Kolem nás a nad námi jsou stěny byzantského chrámu
00:11:27 vybudovaného někdy ve 4. a 5. století našeho letopočtu.
00:11:33 Proč ale stavitelé chrámu původní dům nezbořili?
00:11:36 Proč začlenili jeho pozůstatky v úbočí kopce
00:11:40 do stavby nového chrámu?
00:11:45 Na to existuje jediné logické vysvětlení:
00:11:49 Tento dům musel podle všeho patřit buď Ježíšovi, nebo Marii,
00:11:54 a měl tedy pro křesťanskou víru obrovský význam.
00:12:01 -Archeologům se ale dosud nepodařilo nalézt
00:12:04 o Ježíšově přítomnosti žádné přesvědčivé důkazy.
00:12:08 Jejich dosavadní poznatky však v každém případě
00:12:10 zpochybňují tvrzení, že Ježíš byl chudý.
00:12:15 -Podobný kamenný dům by chtěl asi každý.
00:12:18 Jeho nález tak naznačuje, že Nazaret byl v Ježíšově době
00:12:22 vzkvétajícím místem, což zpochybňuje dosavadní teorie
00:12:26 o Ježíšově negramotnosti a chudobě.
00:12:30 Podle dosavadních náznaků to spíš vypadá,
00:12:33 že mohl vyrůstat v rodině úspěšného řemeslníka.
00:12:41 -Čím se ale jeho otec i on sám vlastně živil?
00:12:44 Tento nález dokazuje, že tradiční popisy Ježíšova života
00:12:48 nejsou tak přesné, jak tvrdí církev.
00:12:51 -Ježíš je v evangeliích zmiňován jako "tekton",
00:12:54 tedy tesař nebo kameník, takže se věnoval stejnému řemeslu
00:12:58 jako jeho otec.
00:13:02 -Řeckým výrazem "tekton" se ve starověku označovali
00:13:06 jak stavitelé, tak obyčejní tesaři.
00:13:12 -Pokud Ježíš opravdu pracoval na stavbě,
00:13:15 pak lze vcelku oprávněně předpokládat,
00:13:18 že si mohl žít poměrně slušně.
00:13:26 -Všechny obyvatele starověké Galileje, majetné i chudé,
00:13:30 však spojovala jedna věc: povinné finanční odvody.
00:13:36 -Průměrný obyvatel Galileje musel svým vládcům odvádět
00:13:39 celou řadu dávek, včetně náboženské daně,
00:13:42 mýtného či přepravní daně.
00:13:45 Tehdejší vládci zkrátka sdírali ze svých poddaných kůži.
00:13:50 Podle židovského historika Josefa Flavia si prý výběrčí daní
00:13:54 počínali velmi krutě a bezohledně a používali vyděračské metody.
00:14:02 Obyčejní lidé je proto z celé duše nenáviděli.
00:14:13 -Podle nevybíravého chování výběrčích lze soudit,
00:14:16 že Nazaret podléhal stejně jako všechna okolní města
00:14:20 a osady nadvládě Říma.
00:14:25 Jediné tehdejší světové supervelmoci, jejíž teritorium
00:14:30 sahalo daleko za hranice Středomoří.
00:14:40 -Ježíš byl, podobně jako zhruba čtvrtina obyvatel této planety,
00:14:44 občanem nejmocnější světové říše, a podobně jako jeho spoluobčané
00:14:49 musel dodržovat zákony, vydávané ve městě na Tibeře.
00:14:57 -Ježíš vyrůstal ve světě, ovládaném císařem Augustem.
00:15:06 -Tato impozantní stěna je v podstatě životopisem
00:15:10 císaře Augusta.
00:15:12 Kromě podrobností z jeho života je tu i výčet jeho politických
00:15:15 a vojenských úspěchů.
00:15:17 Mimo jiné je zde zdůrazněno, co tento člověk vybudoval
00:15:21 a jaké hry daroval svému lidu.
00:15:24 Za doby Augustovy vlády bylo obnoveno víc než 80 chrámů.
00:15:28 Vznikaly silnice a byla zahájena stavba kanalizace.
00:15:32 Augustus přetvořil Řím v moderní velkoměsto.
00:15:36 -Nikde se tu ale nepíše, kde na to bral peníze.
00:15:40 Všechno nejspíš zaplatili obyvatelé římských provincií.
00:15:44 -Římské provincie byly zatěžovány celou řadou místy až likvidačních
00:15:49 správních poplatků.
00:15:52 -A výjimkou nebyli ani obyvatelé východořímských provincií,
00:15:56 včetně Judska a Galileje.
00:16:05 -Někdy v době Ježíšova narození se do Říma vydala judská delegace,
00:16:09 aby si na neúnosnou výši daní stěžovala.
00:16:15 -Neplatičům, včetně těch nemajetných, hrozil krutý trest:
00:16:20 ukřižování.
00:16:29 -Obyvatelé Judska odsouzence odpradávna trestali ukamenováním
00:16:33 k smrti. Římané však přišli s úplně novým způsobem popravy:
00:16:37 s ukřižováním.
00:16:39 Biřicové během této děsivé exekuce probili odsouzencovy svaly
00:16:43 i kosti velkými hřeby.
00:16:45 Byl to nesmírně krutý způsob popravy.
00:16:48 Člověk ze všech sil vzdoroval zemské přitažlivosti,
00:16:51 ale nakonec to vzdal, a v podstatě se udusil vahou vlastního těla.
00:16:56 Římané někdy nechávali odsouzence na kříži napospas ptákům,
00:17:00 nebo dokud se jejich těla nerozpadla.
00:17:10 -Ježíš se narodil v době, kdy bylo ukřižování na denním pořádku.
00:17:19 -Tento krutý trest byl v 1. století našeho letopočtu
00:17:22 naprosto běžný.
00:17:24 Kříže s odsouzenci v té době lemovaly nejenom hlavní silnice,
00:17:28 ale stály i na význačných místech.
00:17:31 Většinou tak bývali trestáni otroci nebo lidé,
00:17:34 kteří se vážně provinili proti římským zákonům.
00:17:47 -Ježíš se v době dospívání zajímal především o náboženské otázky
00:17:51 a podle některých zmínek v evangeliích zřejmě nebyl
00:17:55 jen prostým a negramotným synem chudého tesaře.
00:18:00 -V Pavlově listu Galatským se říká, že byl vychován
00:18:04 podle zákona, což znamená, že se jako Žid a potomek Davidův
00:18:08 řídil židovskými zákony.
00:18:19 -Už jako 12-tiletý kluk se zapojoval v synagoze do debat
00:18:23 o možných výkladech židovského zákoníku, tóry.
00:18:32 -Podle Lukášova evangelia diskutoval s učiteli
00:18:36 o významu obřadu bar micva.
00:18:40 -Z Ježíšova pohledu bylo zásadní, že starověký judaismus
00:18:44 byl v počátcích jeho kazatelské činnosti na vzestupu.
00:18:53 -Náboženská situace byla v 1. století našeho letopočtu
00:18:56 značně nepřehledná.
00:18:58 V té době existovala celá řada způsobů,
00:19:01 jak se přihlásit k židovství, a na území Galileje a Judska
00:19:04 působila celá řada konkurenčních náboženských skupin.
00:19:13 -Na samotném vrcholku této společenské struktury
00:19:16 se nacházeli Saduceové.
00:19:21 -Stoupenci velmi konzervativních Saduceů byli především
00:19:24 bohatí aristokraté s pevnými vazbami na Řím.
00:19:28 Naopak mezi obyčejnými lidmi si Saduceové příliš velkou oblibu
00:19:32 nezískali.
00:19:35 -Kolaborace s Římem se ale nenáviděným Saduceům
00:19:38 vyplatila, protože díky ní získali monopol na jeruzalémský Chrám
00:19:42 a vykonávání náboženských obřadů.
00:19:48 -Za mnou se nachází nejposvátnější místo v celém Jeruzalémě.
00:19:52 Takzvaná západní stěna bývala vnější stěnou
00:19:55 jeruzalémského Chrámu, který byl v Ježíšově době centrem judaismu,
00:20:00 příbytkem Božím a místem setkávání Hospodina s lidmi.
00:20:09 A právě tento svatostánek se stal poprvé ve své tisícileté historii
00:20:14 svědkem náboženské krize.
00:20:17 Lidé totiž ztratili v jeho kněze důvěru.
00:20:21 -Nedaleko od Západní zdi se nacházejí pozůstatky stavby
00:20:24 z 1. století našeho letopočtu.
00:20:27 Dokumentují obrovskou propast, která se tehdy rozevřela
00:20:30 mezi kněžským stavem a obyčejnými obyvateli Judska.
00:20:36 -Momentálně se nacházíme téměř 7 metrů pod ulicemi
00:20:39 současného jeruzalémského Starého města,
00:20:42 v suterénních prostorách přepychového obytného komplexu,
00:20:46 sloužícího v Kristově době pro potřeby velekněží.
00:20:51 Všimněte si té překrásné mozaikové podlahy a vany za mými zády.
00:20:57 Podobně luxusní bydlení si mohl dovolit snad jenom král
00:21:01 a bohatí lidé z nejvyšších společenských vrstev.
00:21:04 A teď si představte, že by se nad námi tyčila
00:21:07 další 2 až 3 patra s podobně zařízenými pokoji,
00:21:10 nádvořím atd.
00:21:17 Saduceové se pochopitelně nechtěli svého postavení a bohatství vzdát.
00:21:23 Na druhé straně chápu pocity prostých lidí,
00:21:26 kteří jim vyčítali úplatnost a zazlívali jim,
00:21:29 že kvůli vlastnímu obohacení a pohodlnému životu
00:21:32 sdírají z obyčejných lidí kůži.
00:21:38 -V bibli také najdeme zmínku o dalším náboženském proudu
00:21:41 starověkého judaismu, jehož zastánci - farizeové -
00:21:44 jsou tu výslovně zmiňováni jako Ježíšovi nepřátelé.
00:21:48 Současní historici však s tímto příkrým hodnocením nesouhlasí.
00:21:54 -Farizeové byli na svou dobu značně pokrokoví.
00:21:58 Už v 1. století našeho letopočtu přišli s novými myšlenkami
00:22:02 včetně zmrtvýchvstání a svobodné vůle.
00:22:05 Lidé si jich většinou vážili a ctili je pro jejich zbožnost.
00:22:12 -Hlavní postava pašijového příběhu - Ježíš - tedy nebyl
00:22:16 s největší pravděpodobností synem chudého tesaře,
00:22:20 ale vzdělaným kazatelem.
00:22:28 Když kolem sebe viděl krutý svět, dospěl k tomu,
00:22:31 že nastal čas to změnit.
00:22:46 Na scénu vstupuje i druhá hlavní postava našeho příběhu:
00:22:50 muž, který měl sehrát hlavní úlohu v Ježíšově smrti,
00:22:54 a jehož jméno znali všichni tehdejší obyvatelé Galileje,
00:22:58 Héródés Antipas.
00:23:03 -Co o Héródu Antipovi říci? Jako jeden ze synů Héróda Velikého
00:23:09 byl předurčen k tomu, aby se stal králem.
00:23:15 Římským provinciím vládla řada loutkových panovníků,
00:23:19 kteří výměnou za pohodlný život prosazovali na svěřeném území
00:23:24 vůli Říma.
00:23:30 -Héródés Antipas vyrůstal spolu se svými bratry v Římě,
00:23:35 kde navštěvovali ty nejlepší školy.
00:23:38 Nikdy však nezavítali do chudinské římské čtvrti.
00:23:42 Během svého pobytu ve městě na Tibeře
00:23:45 si užívali pohodlného života ve společnosti císařovy družiny.
00:23:51 Díky tomu se dokonale seznámili s římskou kulturou
00:23:55 a měli volný přístup do císařského paláce.
00:24:07 -Evangelisté se o Héródu Antipovi zmiňují v souvislosti s Ježíšem
00:24:11 jen letmo. Občasné zmínky se navíc různí.
00:24:16 Jenže Héródés byl v Ježíšově době ústřední postavou politického dění
00:24:21 v Judsku. Už od mládí měl jediný sen:
00:24:25 stát se judským králem.
00:24:31 -Héródés Antipas je zajímavou historickou postavou
00:24:35 hodnou Shakespearova pera.
00:24:37 Od dětství vzhlížel ke svému otci a podobně jako on si chtěl také
00:24:41 vysloužit přídomek Veliký a chtěl vládnout celému Judsku.
00:24:45 Jenže tuto jeho touhu se mu dlouho nedařilo naplnit
00:24:48 a titul pouhého místodržitele ho neuspokojoval.
00:24:55 -Po smrti Antipova otce Héróda Velikého
00:24:58 se v Judsku rozhořelo mohutné povstání,
00:25:01 které však bylo velmi rychle potlačeno Augustovými jednotkami.
00:25:07 Římský císař pak ve snaze zabránit všem dalším pokusům o revoltu
00:25:12 rozdělil původní království mezi 3 Héródovy syny.
00:25:16 Na Antipu tak zbyla pouze 2 malá území.
00:25:21 -Héródés Antipas nebyl na rozdíl od svého otce Héróda Velikého
00:25:26 králem celého Judska, ale vládl jen maličkému království
00:25:30 v Galileji a ještě menšímu území v Pereji, na druhém břehu Jordánu.
00:25:38 -Z historických záznamů, tedy nejenom z evangelií,
00:25:41 ale i od Josefa Flavia víme, že to Héródés Antipas vnímal
00:25:44 jako křivdu a celý život se tím užíral.
00:25:48 Nesmírně toužil po královské koruně a chtěl se stát králem
00:25:51 všech Židů.
00:25:57 -Někdy kolem Ježíšových 18. narozenin
00:26:01 došlo v Římě k události, na niž Héródés Antipas
00:26:04 tak dlouho čekal.
00:26:12 V roce 14 našeho letopočtu totiž dostal z Říma zprávu
00:26:16 o úmrtí římského císaře Augusta.
00:26:24 -Augustovy smrti želeli nejenom obyvatelé Říma,
00:26:28 protože zesnulému císaři se podařilo ukončit
00:26:31 dlouhotrvající občanskou válku a nastolit v celé říši mír.
00:26:36 Impérium s napětím čekalo na jeho následníka.
00:26:40 -Augustus zanechal poslední vůli, v níž jmenoval svým nástupcem
00:26:44 svého nevlastního syna, 56-tiletého Tiberia.
00:26:51 -Tiberius byl pokrevně spřízněn s nejvýznamnějšími rody
00:26:54 římské republiky a svými vojenskými úspěchy
00:26:59 se řadil po bok nejpřednějším generálům.
00:27:04 2x zachránil západní římské hranice před úplným zhroucením.
00:27:10 Takže se dá říci, že po Augustově smrti v roce 14 našeho letopočtu
00:27:15 si Tiberius jmenování prvním občanem státu plně zasloužil.
00:27:25 -Jenže Tiberia, který mnohokrát prokázal své schopnosti
00:27:28 a hrdinství na bitevním poli, politické intrikaření
00:27:32 příliš nebavilo.
00:27:34 -Tiberius, jemuž bylo v době jmenování císařem už 56 let,
00:27:38 nebyl nijak mladý a chyběl mu potřebný elán.
00:27:41 Byl to stále zachmuřený, sklíčený a náladový panovník.
00:27:48 Tiberius zůstával hádankou dokonce i pro přední římské
00:27:51 historiky té doby.
00:27:53 Na jedné straně ho vynášeli do nebes,
00:27:55 aby ho vzápětí zatracovali.
00:27:57 Muž, který proslul svým smyslem pro povinnost,
00:28:00 se najednou začal závazkům vyhýbat.
00:28:05 -Héródes Antipas se rozhodl kout železo, dokud je žhavé,
00:28:09 a pokusil se Tiberia přesvědčit, aby přehodnotil původní Augustovo
00:28:13 rozhodnutí a jmenoval ho králem.
00:28:20 -Héródés Antipas si vždy velmi dobře uvědomoval,
00:28:23 kdo je jeho chlebodárcem a kdo mu může dát to,
00:28:27 po čem nejvíc touží.
00:28:29 Proto vždycky dbal na to, aby stál na správné straně.
00:28:33 Neustále Tiberiovi podlézal a ujišťoval ho o své oddanosti.
00:28:41 Doufal, že tak dosáhne svého cíle a podobně jako jeho otec
00:28:45 se stane judským králem.
00:28:48 -Dobře si uvědomoval, že jeho přání mu může splnit
00:28:51 pouze římský císař, a vymyslel proto následující plán.
00:28:59 -Héródés Antipas vybudoval na pobřeží Galilejského jezera,
00:29:03 35 kilometrů od Ježíšova rodiště, nové velkolepé město.
00:29:14 -Tiberias měla odrážet Héródovu vznešenost
00:29:18 a současně být správním centrem celé oblasti
00:29:20 a Héródovým sídelním městem.
00:29:27 -Héródes dal výstavbou Tiberie najevo svou ješitnost
00:29:31 a zároveň chtěl tímto odvážným tahem Tiberia obměkčit,
00:29:35 aby změnil Augustovo rozhodnutí.
00:29:42 -Možná i proto nové město pojmenoval Tiberias,
00:29:46 aby svým protivníkům ukázal, kdo nad ním drží ochrannou ruku.
00:29:50 Ale myslím, že šlo hlavně o projev patolízalství.
00:29:58 -Už od mládí netoužil po ničem jiném, než se stát judským králem.
00:30:03 A zřejmě doufal, že když pojmenuje překrásné město po Tiberiovi,
00:30:07 kterého samozřejmě pozval na návštěvu,
00:30:10 pak už jeho celoživotnímu snu nebude stát nic v cestě.
00:30:19 -Héródés Antipas však zároveň stavbou pomníku své sebestřednosti
00:30:23 dokázal, že o svém národu vůbec nic neví.
00:30:29 -Josefus Flavius neopomněl v souvislosti se založením Tiberie
00:30:33 škodolibě poznamenat, že Héródés Antipas město vybudoval
00:30:37 přímo na místě původního židovského hřbitova,
00:30:41 což od něj nebylo příliš moudré.
00:30:43 Židé totiž považují hroby a pohřbená těla za nečisté,
00:30:46 a každý, kdo se jich dotkne, případně se bude pohybovat
00:30:49 v jejich blízkosti, se z rituálního hlediska znečistí,
00:30:53 a nebude moci vykonávat náboženské obřady.
00:30:58 Héródés tak prokázal značnou neúctu
00:31:00 k náboženskému cítění svého lidu. Ale to ho nezajímalo.
00:31:04 Chtěl se především zavděčit římskému císaři.
00:31:12 Tiberius však Héródovo velkorysé gesto neocenil,
00:31:16 a rozhodl stejně, jako jeho předchůdce Augustus.
00:31:19 Héródés tak zase mohl na svůj sen zapomenout.
00:31:25 -Tiberius na Héródovo velkorysé gesto nijak nereagoval
00:31:30 a jeho tužby ho pravděpodobně nezajímaly.
00:31:35 -Héródés tak musel spolknout další hořkou pilulku.
00:31:39 Zanedlouho se mu však naskytla další příležitost
00:31:42 ke splnění jeho celoživotního přání.
00:31:45 Na římském politickém nebi se totiž rozzářila nová
00:31:48 politická hvězda, o níž ale v evangeliích není ani slovo.
00:31:53 Toto jméno bylo totiž doslova vymazáno z římských dějin.
00:32:01 Muž, o němž je řeč, se jmenoval Aelius Seianus
00:32:04 a právě on poznamenal rozhodujícím způsobem průběh
00:32:08 posledních Ježíšových dnů.
00:32:19 Nový římský císař Tiberius jmenoval Seiana
00:32:22 krátce po svém usednutí na trůn velitelem svých osobních strážců,
00:32:27 pretoriánské gardy.
00:32:32 -Lusius Aelius Seianus byl bezpochyby nesmírně schopný muž
00:32:36 s přebujelým egem a podle dochovaných pramenů
00:32:39 byl doslova čítankovým příkladem ctižádostivce.
00:32:46 Tiberiovi se asi nelíbily některé Seianovy povahové vlastnosti,
00:32:50 ale jako zkušený generál oceňoval jeho nesporné vojenské schopnosti.
00:32:59 -Seianus dosáhl povýšením na velitele pretoriánské gardy
00:33:03 vrcholu své vojenské kariéry.
00:33:08 -Nový velitel pretoriánů pocházel ze staré etruské rodiny
00:33:12 a podobně jako jeho otec se stal velitelem gardy,
00:33:16 což byl bezesporu obrovský úspěch.
00:33:18 Jako na člena rytířského ekvestriánského řádu
00:33:22 se na něj totiž vztahovala určitá omezení,
00:33:24 kvůli nimž nemohl být třeba senátorem.
00:33:26 Jeho ctižádostivost ho však dovedla až těsně pod vrchol.
00:33:33 -Seianus se nikdy netajil svými ambicemi,
00:33:36 a zakrátko podnikl troufalý strategický tah.
00:33:45 -Pretoriánská garda byla za císaře Augusta běžnou osobní stráží,
00:33:50 ale to se mělo pod Seianovým velením brzy změnit.
00:33:55 -Seianus totiž přestěhoval kasárny svých vojáků přímo do města.
00:34:02 -Pretoriánská garda přebývala do té doby v městech v okolí Říma,
00:34:07 odkud je mohl císař kdykoli povolat.
00:34:10 To se teď ale mělo změnit.
00:34:13 Na Seianův příkaz byly uvnitř městských hradeb
00:34:16 vybudovány první kasárenské baráky.
00:34:19 To bylo dosud něco neslýchaného!
00:34:21 Pretoriánská garda tak byla od této chvíle všem na očích.
00:34:27 -Seianus se s tím ale nespokojil a zakrátko dal znovu najevo
00:34:31 svou moc.
00:34:32 -Zdvojnásobil totiž počet příslušníků pretoriánské gardy,
00:34:36 a ve městě najednou žilo 10 000 dokonale vycvičených mužů.
00:34:41 Řím se změnil v posádkové město.
00:34:44 -Po Římě se brzy začalo šuškat, že Seianus si dělá zálusk
00:34:48 na císařský trůn, bez ohledu na existenci
00:34:51 mnohem vhodnějších kandidátů.
00:34:56 -Někdy v té době Seianus zatoužil po mnohem vyšším postavení.
00:35:00 Samozřejmě si uvědomoval, že logickými Tiberiovými
00:35:03 následníky jsou jeho potomci:
00:35:06 adoptivní syn Germanicus a kromě něj i jeho vlastní syn
00:35:12 Drusus. Ale co kdyby oba zmizeli ze scény?
00:35:21 Tiberiův adoptivní syn a miláček římského lidu Germanicus
00:35:25 v roce 19 našeho letopočtu nečekaně podlehl záhadné nemoci.
00:35:34 -Germanicus byl odvelen do Sýrie, kde krátce po svém příjezdu
00:35:38 onemocněl a za podezřelých okolností brzy zemřel.
00:35:42 Okamžitě se vyrojily fámy, že ho někdo otrávil.
00:35:47 -Přestože se Seianus ze všech sil snažil,
00:35:50 aby na něj napadl ani stín podezření,
00:35:52 po smrti druhého Tiberiova syna Drusa si už na něj začali
00:35:56 někteří lidé ukazovat prstem.
00:36:05 -Šuškalo se, že měl prsty v odstranění svého nejvážnějšího
00:36:08 soka v boji o římský trůn.
00:36:12 A popřejeme-li sluchu tehdejším klevetám,
00:36:16 pak Drusa prý na Seianův příkaz otrávila jeho vlastní manželka.
00:36:23 Kdo ví, jak to bylo.
00:36:30 -Dnes už asi nezjistíme, zda byl Seianus do smrti
00:36:33 obou Tiberiových potomků nějak zapleten.
00:36:36 Pro nás je ale podstatnější skutečnost, že se ocitl
00:36:39 jen krůček od římského trůnu.
00:36:46 Neznámý kazatel jménem Ježíš, působící v provincii Judsko,
00:36:50 měl mít zanedlouho zjevení.
00:36:57 Tehdy zhruba 30-tiletý Ježíš se podle evangelií
00:37:01 vydal na návštěvu ke svému bratranci,
00:37:04 charismatickému židovskému vůdci Janu Křtitelovi.
00:37:15 -Jan Křtitel byl původně židovským knězem stejně jako jeho otec.
00:37:20 Podle dostupných informací se však kněžského úřadu vzdal
00:37:24 a odešel do pouště.
00:37:27 Zjevně se domníval, že právě on je tím povolaným zvěstovatelem
00:37:32 příchodu království nebeského na Zemi.
00:37:38 V evangeliích jsou dokonce vyjmenovány oblasti,
00:37:42 odkud pocházeli jeho stoupenci.
00:37:51 -Jan ale nebyl jen pouhým kazatelem.
00:37:54 Byl i vůdcem vznikajícího náboženského hnutí.
00:38:00 -Jan Křtitel se poprvé objevuje v Novém zákonu ve chvíli,
00:38:05 kdy začal křtít své souvěrce ve vodách Jordánu.
00:38:12 V podstatě se jednalo o jakýsi zasvěcovací rituál.
00:38:16 Lidé přicházeli k Jordánu, aby se namočením do jeho vod
00:38:19 stali členy Janova nového hnutí.
00:38:23 Jan Křtitel je upozorňoval na blížící se konec věků
00:38:26 a nabádal je, aby se připravili na příchod božího království.
00:38:33 -Janovo poselství bylo sice jednoduché, ale úderné.
00:38:38 Kolaboranti s Římem prý značně riskují,
00:38:40 protože se blíží soudný den, po němž se vlády nad Zemí
00:38:43 ujmou spravedliví lidé, zatímco hříšníci zemřou
00:38:47 v plamenech pekelných.
00:38:53 -Ježíš o Janovi slyšel.
00:38:56 Věděl, co dělá, a rozhodl se k němu připojit.
00:39:01 Proto zamířil k Jordánu, aby se od něj nechal pokřtít.
00:39:13 -Pozoruhodný příběh Ježíšova zjevení najdete v evangeliu
00:39:17 podle Marka.
00:39:19 Když prý pokřtěný Ježíš vystoupil z vod Jordánu,
00:39:31 otevřela se nebesa, z nichž k němu sestoupil
00:39:34 Duch svatý v podobě holubice.
00:39:41 A v té chvíli se Ježíšův život od základu změnil.
00:39:46 Pochopil, že on je ten vyvolený.
00:39:52 -Toto zjevení je popsáno v Novém zákonu.
00:39:55 Ježíšovi bylo od té chvíle jasné, že jeho vlastní osud
00:39:59 je nerozlučně spjat s Janem a jeho hnutím.
00:40:03 A právě od této chvíle se začíná odvíjet příběh
00:40:06 nového převratného hnutí.
00:40:09 Čiňte pokání, neboť se přiblížilo království nebeské!
00:40:27 -Někdy v době, kdy se Ježíšovi zjevil Duch svatý,
00:40:31 obdržel znamení od svých bohů i římský císař,
00:40:34 a ctižádostivý Seianus se díky tomu opět o něco přiblížil
00:40:38 k vysněnému římskému trůnu.
00:40:48 Seianus se v roce 26 n. l. zúčastnil oslav nedaleko Neapole
00:40:53 v Tiberiově přímořské vile Spelunca.
00:40:59 -Spelunca znamená latinsky "jeskyně" a hlavní atrakcí
00:41:02 Tiberiovy vily byla skutečná podmořská jeskyně.
00:41:10 Zábava byla v plném proudu, když se náhle země silně otřásla,
00:41:18 a do údolí se z okolních svahů začaly řítit kamenné laviny.
00:41:24 Pretoriáni ve stavu nejvyšší bojové pohotovosti vyrazili vpřed,
00:41:28 ale už bylo příliš pozdě.
00:41:30 Když se usadil zvířený prach, zdálo se, že kamenná lavina
00:41:33 Tiberia rozdrtila.
00:41:36 Pretoráni začali horečně odklízet kameny, a ke svému úžasu zjistili,
00:41:40 že jejich císař je naživu.
00:41:43 Před padajícími balvany ho totiž vlastním tělem ochránil
00:41:46 Seianus, který přírodní katastrofu také zázrakem přežil.
00:41:54 -Veškeré pochybnosti o Seianově věrnosti byly rázem ty tam.
00:42:01 -Tiberius si byl od této chvíle naprosto jist jeho oddaností,
00:42:07 protože Seianus mu zachránil život.
00:42:16 -Přírodní katastrofa byla pro starého a unaveného Tiberia,
00:42:20 který se nikdy netajil svou nechutí k politice,
00:42:23 jasným poselstvím.
00:42:30 -Císař nikdy neignoroval znamení bohů.
00:42:37 Zemětřesení i následná kamenná lavina
00:42:41 ho pravděpodobně definitivně přesvědčily, že se už do Říma
00:42:45 nemá vracet.
00:42:47 Nikoho tak asi nepřekvapí, že až do své smrti v roce 37 n. l.
00:42:52 už na posvátnou římskou půdu nikdy nevkročil.
00:43:02 -Tiberius se odstěhoval na ostrov Capri,
00:43:05 kde v luxusní Jupiterově vile strávil zbytek svého života.
00:43:10 A Seianus ho v jeho rozhodnutí podporoval.
00:43:19 -Vila na ostrově Capri byla původně Augustovým majetkem
00:43:23 a Tiberius ji, coby jeho adoptivní syn, zdědil.
00:43:27 Po roce 27 n. l., kdy se tu rozhodl dožít,
00:43:31 ji nechal ještě podstatně rozšířit.
00:43:33 Dokončená stavba se tak nakonec rozkládala na ploše
00:43:36 téměř 1 hektaru.
00:43:40 -Tiberius se stáhl do ústraní a starosti o provoz říše
00:43:44 svěřil do rukou věrného a oddaného Seiana.
00:43:50 -Když Seianus utvrdil Tiberia v jeho rozhodnutí
00:43:54 odstěhovat se na Capri, mohl díky svému novému postavení
00:43:58 kontrolovat přístup k císaři.
00:44:02 Poměr Tiberia, trávícího své dny v exilu na Capri,
00:44:06 k nekorunovanému králi Říma Seianovi trochu připomínal
00:44:10 vztah mafiánského šéfa a jeho poradců.
00:44:16 -Lidé si rychle zvykli, že se mají se svými požadavky
00:44:19 obracet přímo na Seiana, který v podstatě zastával funkci
00:44:23 císařova zástupce i jeho mluvčího.
00:44:27 -Seianus získal obrovskou moc.
00:44:31 Nyní v podstatě zodpovídal za chod celé říše!
00:44:40 -Seianus neztrácel čas a své postavení si okamžitě
00:44:44 upevnil několika opatřeními.
00:44:47 V první řadě jmenoval nového prefekta ve vzpurné,
00:44:50 ale klíčové provincii Judsko, v jejímž středomořském přístavu
00:44:53 Caesarea přistála v roce 26 n. l. loď s nově jmenovaným
00:44:58 římským prefektem Pilátem Pontským.
00:45:06 -Římský aristokrat Pilát si po vzoru svých předchůdců
00:45:10 vybral Caesareu za své sídelní město i hlavní mocenskou základnu.
00:45:19 Toto je replika kamene, nalezeného v roce 1961,
00:45:24 na němž najdeme jedinou písemnou zmínku o Pilátu Pontském.
00:45:28 Zde je zřetelně vidět nápis Pontius Pilatus,
00:45:32 což je latinská podoba Pilátova jména.
00:45:37 -Tento kámen dokazuje, že Seianus chtěl mít v čele
00:45:40 vzpurného Judska silnou osobnost.
00:45:45 -Výraz "praefectus" dokazuje, že Pilát zastával funkci prefekta,
00:45:50 což byla římská vojenská hodnost.
00:45:53 Z toho je jasné, že hlavní úlohou nového místodržitele bylo
00:45:57 udržet obyvatele provincie na uzdě, potlačit veškeré nepokoje
00:46:01 a případné vzpoury a za každou cenu chránit zájmy Říma.
00:46:08 -Pilát je sice evangelisty líčen jako rozumný muž,
00:46:12 ale historické důkazy svědčí o něčem jiném.
00:46:22 -Podle informací Filóna Alexandrijského či Josefa Flavia
00:46:27 se jednalo o krutého a nelítostného muže.
00:46:34 -S jeho vládou je spojována celá řada zvěrstev.
00:46:38 Někteří vězni byli údajně popravováni bez řádného soudu.
00:46:42 Podle historických pramenů byl Pilát úplně jiný,
00:46:45 než jak ho líčí evangelia.
00:46:49 -Seianus vyslal Pilátovým jmenováním jasný signál,
00:46:52 že se poměry v Římě změnily a že nebude přehlížet
00:46:56 žádné nepořádky.
00:47:03 -Pilát byl tvrdý a bezcitný muž.
00:47:09 Bez milosti potlačoval hned v zárodku jakékoli známky odporu.
00:47:14 Jeho krutost byla důrazným varováním:
00:47:22 Nepleťte se mi do cesty!
00:47:36 -Seianus rozdmýchal v Héródu Antipovi skomírající plamínky
00:47:40 jeho celoživotní touhy.
00:47:48 -Héródés Antipas vnímal jakékoli posuny
00:47:51 na římské politické scéně velmi citlivě.
00:47:56 Vcelku logicky usoudil, že Seianus se stane
00:47:58 příštím římským císařem, a chtěl této nové politické
00:48:02 konstelace využít k naplnění svého snu.
00:48:08 -Héródés se vydal sondovat půdu přímo do Říma
00:48:11 a ve Věčném městě se zamiloval do krásné Židovky,
00:48:15 která tam v té době shodou okolností také pobývala.
00:48:18 K jeho smůle se však jednalo o jeho švagrovou Herodiadu.
00:48:21 Antipas jí úplně propadl a žádal ji,
00:48:23 aby svého manžela opustila a provdala se za něj.
00:48:27 Tak to alespoň píše známý historik Josephus Flavius.
00:48:32 -Podle současných poznatků se ale jednalo pouze o součást
00:48:35 Héródova plánu na získání židovské koruny.
00:48:42 -Mohl za tím stát Héródés.
00:48:44 Protože z politického hlediska by to byl pochopitelný krok.
00:48:52 -Héródova švagrová Herodiada byla prý nápadně pohledná,
00:48:57 a navíc pocházela z rodu židovských králů.
00:49:01 To byl zřejmě hlavní důvod, proč si ji chtěl Héródés vzít.
00:49:06 Svatba s Herodiadou mu měla dodat větší důvěryhodnost
00:49:10 a legitimitu nejenom v očích Římanů,
00:49:12 ale také u jeho budoucích poddaných.
00:49:20 -Oba milenci se setkali se Seianem,
00:49:22 který jejich problematickému svazku podle všeho požehnal.
00:49:29 -Héródés Antipas nesměl bez svolení z nejvyšších míst
00:49:33 římského impéria dělat vůbec nic.
00:49:38 -Antipas musel brát ohledy na Řím.
00:49:41 Jako římský vazal nesměl bez svolení svého vládce
00:49:44 podnikat žádné zásadnější kroky.
00:49:48 -Héródés Antipas a jeho nová žena nyní čekali na formální potvrzení
00:49:52 svého nároku na judský královský trůn.
00:49:56 Jenže jejich plány zmařil populární kazatel Jan Křtitel,
00:50:00 který podrobil jejich sňatek zdrcující kritice.
00:50:10 -Jan Křtitel je rozhodně nešetřil.
00:50:13 Trval na tom, že muž se nesmí podle židovského práva oženit
00:50:18 s bratrovou ženou, dokud její manžel žije.
00:50:26 Jan byl přísným zastáncem tóry i biblických zákonů,
00:50:34 a Héródés nemohl s jeho požehnáním počítat.
00:50:41 -Héródovy plány byly Janovou kritikou vážně ohroženy.
00:50:45 Navíc Seianovi slíbil, že v Judsku udrží klid,
00:50:48 a poslední věc, kterou nyní potřeboval,
00:50:51 byl nějaký neposlušný kazatel.
00:50:57 -Héródés Antipas toužil po jediné věci:
00:51:01 posadit si na hlavu korunu judského krále.
00:51:05 Jenže velmi populární prorok a kazatel Jan Křtitel ho označil
00:51:08 za neřestného cizoložníka a hříšníka.
00:51:16 A pokud by se Janovi stoupenci proti Héródovi vzbouřili,
00:51:20 mohl by na plány na svou korunovaci zapomenout.
00:51:24 Tady už nešlo jen o morálku, ale o velmi vážné ohrožení
00:51:27 jeho celoživotního snu.
00:51:37 -Héródés Antipas na nic nečekal a nechal nepohodlného kazatele
00:51:41 zatknout.
00:51:50 -Héródés nebyl hloupý a raději se Jana zbavil dřív,
00:51:54 než stihl napáchat skutečné škody.
00:52:04 -Jan byl uvězněn v pevnosti Machareus,
00:52:07 shlížející z temene hory na hladinu Mrtvého moře.
00:52:13 Héródés Antipas ho nechal převézt do pouštní pevnosti.
00:52:19 Bylo to prozíravé, protože za Janem proudily
00:52:21 davy lidí, které dychtily slyšet jeho slova,
00:52:24 a ta se šíří rychle jako požár.
00:52:29 Po Héródově zákroku se ale po Janovi slehla zem
00:52:32 a Jan trpěl v kobce ve špatně přístupné pevnosti.
00:52:38 -Počty Janových stoupenců však navzdory jeho žalářování
00:52:41 nadále rostly.
00:52:50 Podle evangelií se jich za jeho nepřítomnosti ujal Ježíš.
00:52:58 A ten říkal totéž co Jan.
00:53:04 -Jeho politické poselství bylo velmi prosté:
00:53:07 "Čiňte pokání, neboť se přiblížilo království nebeské. Čiňte pokání!"
00:53:14 -Jenže jeho metody byly úplně jiné.
00:53:17 Aby se svými myšlenkami seznámil co největší počet lidí,
00:53:21 najal si skupinku apoštolů neboli učedníků.
00:53:27 -Apoštolové byli šiřiteli Ježíšova poselství.
00:53:32 Nebyli to pouze jeho stoupenci nebo žáci, ale kazatelé,
00:53:38 kteří šířili Ježíšovo učení i do vzdálených měst a vesnic.
00:53:48 -Bylo to prozíravé řešení.
00:53:50 Navíc se obklopil lidmi z obou stran politického spektra.
00:53:54 Od revolucionářů až po antirevolucionáře,
00:53:58 což mu zajistilo čas na zdokonalování svého programu.
00:54:07 -Ježíšovo hnutí bylo i díky jeho učedníkům
00:54:10 stejně populární jako Janovo.
00:54:15 Není proto divu, že si ho Héródés brzy povšiml.
00:54:20 Ježíš si tak připravil půdu pro svůj pozoruhodný vstup
00:54:23 do dějin i do evangelií.
00:54:39 Příště uvidíte:
00:54:41 Héródés Antipas učinil další pokus o získání židovské koruny.
00:54:46 -Královský titul byl pro něj velmi důležitý.
00:54:50 -Ježíš zaútočil na jeruzalémské velekněze
00:54:57 a v Římě vyšla na povrch Seianova zrada.
00:55:09 Skryté titulky: Jana Hrušková Česká televize 2018
Příběh posledních dnů Ježíše Krista si připomínají křesťané celého světa už téměř dvě tisíciletí. Pašije, mapující osudové události, které vedly ke Kristově smrti, jsou nejznámějším příběhem všech dob. Za tímto slavným biblickým vyprávěním se podle řady soudobých historiků skrývá pozoruhodné politické zákulisí. Poslední týden Ježíšova života byl doslova nabit událostmi, které se pokouší kontroverzní dokudrama filmaře Dana Chamberse osvětlit.