Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Bezpečnost na železničních přejezdech“ s generálním inspektorem Janem Kučerou z Drážní inspekce. Ve čtvrtek pravidelně pohled do světa byznysu.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

host

Jan Kučera

Počet dopravních nehod na železničních přejezdech proti loňsku narostl. Od ledna se jich stalo 102, zatímco loni do konce července to bylo 97 případů. Zemřelo zatím dvacet lidí, což je stejný počet jako za sedm měsíců minulého roku. K tragické bilanci přispěl zejména uplynulý víkend, během něhož zahynulo na přejezdech pět lidí. Bezpečnosti na železničních přejezdech se budeme věnovat v dnešní Devadesátce.

Záznam chatu ze čtvrtka 18. července

ANTI: „Počet dopravních nehod na železničních přejezdech proti loňsku narostl. Kde je příčina?“

Jan Kučera: „Jednoznačně na straně řidičů, kteří buď vědomě, ale většinou nevědomě, přehlédnout signalizaci na přejezdu. Proto chceme, aby na všech přejezdech byly závory, ty se totiž přehlédnout nedají.“

Stanislav: „Jaká další a nová opatření ke zvýšení bezpečnosti v železniční a silniční dopravě chystáte? Děkuji za odpověď.“

Jan Kučera: „Drážní inspekce "pouze" šetří příčiny a okolnosti mimořádných událostí a pak případně dává tzv. bezpečnostní doporučení. To je ale závazné. Co se týká přejezdů, tak už řadu let tvrdíme jedno - všude mají být závory, ty se nedají přehlédnout, na rozdíl od světel, které blikají na kraji silnice.“

Stanislav: „Nestálo by za to trochu zpřísnit pravidla silničního provozu? Např. snížit v dostatečné vzdálenosti (100-200m) max. povolenou rychlost vozidel před každým železničním přejezdem na 50km/hod. s varováním - "Pozor, železniční přejezd"? Děkuji za odpověď.“

Jan Kučera: „Před přejezdem je už dnes stanovená maximální rychlost 50 km/h, pokud na přejezdu bliká bílé světlo. Pokud tam nebliká, což je většina přejezdů, tak je maximální rychlosti 30km/h. Faktem je, že toto omezení rychlosti platí "jen" 50 metrů před přejezdem, ale 240 metrů před nimi je již řidič varován, že se blíží k přejezdu. V praxi ale řidiči tato pravidla neznají ani nedodržují.“

Stanislav: „Nejbezpečnějšími se jeví mimoúrovňové nadjezdy a podjezdy. Přijdou sice mnohem dráž, ale řešení je to opravdu spolehlivé. Budou se u nás taková křížení budovat alespoň na hlavních tratích a hlavních silnicích? Děkuji ta odpověď.“

Jan Kučera: „Budují, jde to pomalu a je to hodně o penězích. Ideální přejezd je žádný přejezd.“

Jarda: „Tyto předpisy se učí v autoškole. Jak předejít tomu, aby lidé nezpůsobovali další nehody? To dostanou řidičák, aniž by znali pravidla pro přejezd železničních kolejí? Nebo proč se děje tolik nehod na přejezdech?“

Jan Kučera: „V autoškole se učí vše, ale v praxi to není ideální. Kolegyně nedávno absolvovala autoškolu a říkala, že o přejezdech se bavili několik minut. Ne každý řidič si uvědomuje, že i když jsou na přejezdu třeba světla i závory, je tam také výstražný kříž, tedy se řidič musí přesvědčit, zda se neblíží k přejezdu vlak.“

Tonda z prescoveringu: „Nebylo by lepší pořádně zlepšit dopravní infrastrukturu a přejezdy a závory poslat do muzea?“

Jan Kučera: „Ano, ideální by bylo, kdyby všude byly nadjezdy nebo podjezdy a žádné přejezdy. Je to otázkou peněz i času.“

Kateřina: „Nebylo by na místě, kdyby dráhy začali používat klasické semafory. A například rušičku signálu rádia před příjezdem vlaků?“

Jan Kučera: „Klasický semafor funguje jinak a má jiná pravidla. Výstražné kříže ukládají řidiči povinnost se přesvědčit, zda se neblíží vlak, to platí i na přejezdech kde jsou světla (pokud nebliká bílé světlo). Takže ne, klasické semafory by nesplnily požadovanou funkci.“

SK: „Pomohlo by bezpečnosti na železničních přejezdech více osvěty a více represe?“

Jan Kučera: „Jsem přesvědčený, že částečně ano; ale většina nehod je z nepozornosti, tj. vědomý hazard a porušování předpisů.“

SK: „Pomohlo by bezpečnosti na žel. přejezdech zavedení více chráněných přejezdů a zrušení někt. přejezdů?“

Jan Kučera: „Samozřejmě nejlepší by bylo, kdyby všechny přejezdy měly závory, popřípadě kdyby byly všechny přejezdy zrušeny.“

Ondřej: „Dobrý den, jakým způsobem se ověřuje, že světelná signalizace na přejezdu byla funkční v době dopravní nehody? (Nepředpokládám, že by každý přejezd byl snímán kamerou a šlo by zpětně ze záznamu zjistit, že signalizace fungovala a nehoda se přesto stal“

Jan Kučera: „Pokud na přejezdu není záznam, nejsou žádní svědci ani strojvedoucí nevidí, zda byl přejezd ve výstraze, spoléhá se na komisionální přezkoušení zařízení. Není totiž příliš pravděpodobné, aby přejezd fungoval, pak chvíli nefungoval a pak zase ano. Ale rád bych zdůraznil, že i kdyby světla neblikala, jsou na přejezdu výstražné kříže, tedy řidič má povinnost se před přejezdem přesvědčit, zda se k přejezdu neblíží vlak.“

JirkaK: „Dobrý večer, na zabezpečení přejezdů se dává hodně peněz, ale někdy se přejezdy zabezpečují i na místech, kde to určitě nedává smysl (např. polní cesty), nebylo by lepší se na tím lépe zamyslet?“

Jan Kučera: „Ne, protože pokud by se na polní cestu nedala světla, musela by se snížit rychlost vlaků na 60 kilometrů v hodině, protože norma říká jasně, že při vyšší rychlosti musí být na přejezdu světla, a od 100 km/h musí být i závory. Takže neinstalací zařízení by se prodlužovala jízdní doba vlaků.“

Lukáš Lekeš: „Bezpečnost přejezdů je na vysoké úrovni, tak proč řidiči podle Vás tak riskují?“

Jan Kučera: „Myslíme si, že prostě signalizaci přehlédnout, že úmyslně riskuje jen malá část řidičů.“

Vlčák: „Nestálo by za to umístit před přejezdy bilboardy s fotografiemi zdemolovaných aut, jejichž řidiči byli netrpěliví a chtěli ušetřit pár vteřin? Nezabránilo by to všem nehodám, ale jejich počet by to mohlo snížit.“

Jan Kučera: „Otázkou je, zda by řidiči nebyli billboardy ještě více rozptýleni od plnění svých povinností před přejezdem.“

Lukáš Lekeš: „ČD pořádají nábor strojvedoucích, nemyslíte, že tahle série nezdarů je odradí?“

Jan Kučera: „Obávám se, že může, ale toto riziko bohužel patří k této profesi.“

František Švec: „Léta upozorňuji orgány železnice i %redit.silnic na to, že u přejezdů je nutné počítat s tím, že řidič může být nepozorný, nebo v případě špatné viditelnosti může varovná znamení nebo "kříž" přehlédnout. Proč se nerealizují retardery před přejezdy?“

Jan Kučera: „Někde jsou, ale peněž není nekonečné množství a je lepší investovat do závor.“

MD: „Kdo je statisticky nejvíc vinen za nehody na železničních přejezdech? Bohužel "sebevědomí" a nezodpovědnost/lehkomyslnost/hazardérství současných řidičů je vidět na silnicích "den co den".“

Jan Kučera: „V drtivé většině je na straně řidičů.“

Jan Polák: „Zákon o provozu na pozemních komunikacích píše JASNĚ : § 28 odst.1. Řidič je POVINNEN se přesvědčit, zda může přejezd bezpečně přejet !!! Proč to nikdo neříká? Za všechny - opravdu za všechny nehody na přejezdech může pouze řidič vozidla.“

Jan Kučera: „Říkáme to pořád dokola, ale moc nás řidiči neposlouchají. A za všechny řidiči nemohou, ale za drtivou většinu ano.“

Tomáš: „jaký je standardní čas padání závor před příjezdem vlaku? Shodou okolností, jsem cca před 2 měsíci měl životní zážitek, kdy v průběhu přejíždění na mne začaly padat závory. Jsem přesvědčen o tom, že červená neblikala a dost mne to vyděsilo. :-(“

Jan Kučera: „Závory padají pouze, když červená světla blikají. Pokud spadly bez světel, znamená to, že přejezd diagnostikoval nějakou chybu a "šel" ihned do nejzávažnějšího stavu. Pokud se Vám to stalo, můžete nás kontaktovat (nebo SŽDC) a případ se dá prověřit. Každý přejezd má kontrolu, takže zaměstnanci dráhy ví, že je přejezd v poruše, a přijímají opatření.“

Vanda: „Dobrý večer, v případě, že se již instaluje světelné zařízení na přejezdu bez závor, proč světla od instalace nejsou spuštěny? (konkrétně Stojčín)“

Jan Kučera: „Neznám konkrétní údaje o každém přejezdu; obraťte se v této věci prosím na SŽDC.“

Mjhf: „Nebylo by od věci umístit u železničních přejezdů v pohraničí s Polskem odpočet času uzavření? Naši severní sousedé jsou zvyklí čekat u přejezdu klidně i 2 hodiny.“

Jan Kučera: „Ne, to rozhodně ne. Jakmile přejezd bliká, nesmí tam nikdo jet. Nechápu, proč by řidič měl vědět, že ještě může riskovat a pokusit se koleje přejet.“

Kryštof Tůma: „Pan Martínek řekl, že po začátku signalizace na přejezdu přijede čelo vlaku do 6ti vteřin. Toto bohužel neplatí a běžně řidič čeká 5minut. Přesně to je důvod, proč řidiči vjíždí do přejezdu po začátku signalizace. Kalibrace signalizace = vyšší poslušnost“

Jan Kučera: „Jenže pokud je u přejezdu zastávka, tak je logické, že vlak přijede později. Také je rozdíl mezi rychlíkem a pomalým nákladním vlakem. Technicky to lze vyřešit jen velmi nákladně.“

Miroslav Morávek: „Nejlepší by bylo každému člověku, který vjede na přejezd tak jak nemá, odebrání řidičák na půl roku, zákaz řízení na rok, za projeťí a při nehodě 4 roky vězení a 6 let bez řidičáku“

Jan Kučera: „To je otázka spíš na Ministerstvo dopravy - za vjetí na přejezd je 7 bodů a za 12 se řidičák odebírá.“

Stanislav: „Jednou z příčin nehod na chráněných přejezdech sousedících s železniční stanicí, kde signalizaci nespouští projíždějící vlak, ale výpravčí z nádraží. Světla blikají a závory jsou často spuštěny i několik minut. Místní, kteří to znají, pak závory podlézají“

Jan Kučera: „Právě proto se mění zabezpečení přejezdů na automatické, aby byl přejezdu uzavřen co nejkratší dobu.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2018
 P ST HD