Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Kdy se vrátí Boeing 737 MAX na nebe?“ Hosty pořadu budou letecký publicista Ladislav Keller a expertka na cestovní právo Klára Dvořáková.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

téma

Boeing počítá ztráty kvůli potížím s letouny

Na pět miliard dolarů (asi 111 miliard korun) vyčíslil americký výrobce letadel Boeing dodatečné náklady za odstavení letounů 737 MAX. Firma tak předem varuje, že se ve druhém čtvrtletí propadne do hluboké ztráty. Kvůli zastavení dodávek vyrobených letadel navíc Boeing přišel o pozici světové jedničky. Vedení Boeingu i investoři předpokládají, že letouny 737 MAX vzlétnou nejpozději ke konci roku.
Dvě havárie letadel 737 MAX zapříčinily smrt více než tří set pasažérů. K jedné došlo loni v říjnu, k druhé letos v březnu. Provoz letounů Boeing 737 MAX byl pak po celém světě pozastaven a společnost se ocitla v jedné z nejhorších krizí ve své historii.
Ptejte se:
Ladislav Keller, letecký publicista
Klára Dvořáková, expertka na cestovní právo
Petr Kováč, investiční bankéř, C´Corporate Finance

Záznam chatu z pátku 19. července

Stanislav: „Už Boeing odhalil příčinu vzniku chyby v softveru? Hovoří se, že chyba vznikla tím, že Boeing si najal levnější programátory z Indie, kteří ale neměli potřebné odborné znalosti z principů řízení a ovládání letecké techniky. Co je a tom pravdy?“

Odpověď: „Že si je najal, to je asi pravda. Ale rozhodně to není příčinou problémů, protože software byl testovaný v rámci certifikačních zkoušek a žádný problém se neobjevil. Problémy se projevily až po uvedení 737 MAX do provozu, což není nic neobvyklého.“

Stanislav: „Kolik bylo B737 MAX8 před jejich uzemněním v provozu a jak velkou část světového leteckého parku to představovalo? Které dopravní společnosti byly jejich uzemněním nejvíce zasaženy? Proč jejich výpadek tak silně ovlivnil turistické lety?“

Odpověď: „Zhruba 350.“

Václav K.: „Jak specifický je software k jednotlivým typům letadel vyráběných firmou Boeing? Postihly současné problémy s 737 prodej ostatních typů tohoto výrobce, například 787 Dreamliner? Jaký podíl v produkci firmy mají civilní letadla?“

Odpověď: „Každé letadlo má svůj software, který je přizpůsobený konkrétním požadavkům daného typu letadla. Ne, nepostihly.“

Stanislav: „Byly problémy B737 MAX8 způsobeny výhradně jen špatným softverem a nebo se objevily i jiné technické nebo konstrukční závady, které se mohly na obou haváriích významněji podílet? Začal už Boeing zalétávat opravené stroje? S jakým výsledkem?“

Odpověď: „Výrazným způsobem se na obou nehodách podílely i posádky svojí nesprávnou reakcí na vzniklý problém. Jiné závady se neobjevily. Letové zkoušky B 737 MAX už probíhají. Výsledky nebyly doposud zveřejněny.“

ANTI: „KD Znáte obdobnou situaci z historie jako nyní s Boeingem?“

Odpověď: „Ano, znám. Například po zavedení A 380 do provozu došlo k destrukci jednoho motoru, který způsobil závažné poškození na křídle. Poté se zjistilo, že příčinou roztržení byla výrobní vada na rotačních částech motoru. Po zjištění příčiny byly všechny A 380 uzemněny a všechny motory prošly důslednou kontrolou a po několika měsících byly tyto letouny opět puštěny do provozu. Rovněž B 787 Dreamliner měl problém s bateriemi, které se po přistání několikrát vznítily. Požár byl uhašen, ale letouny byly uzemněny na několik měsíců, než se zjistila příčina vzniku požáru.“

Ondřej: „Je model Boeing 737 MAX “odepsaný” a marketingově nepřitažlivý? Nebo to bude naopak záruka nejbezpečnějšího a nejvíce prověřeného letadla, až se vrátí na letecké nebe? Je na trhu letadlo pod větším bezpečnostním dohledem expertů, než Boeing 737 max?“

Odpověď: „Dotaz byl zodpovězen v 11. minutě pořadu.“

Ondřej: „Není právě teď vhodná příležitost k nákupu akcií Boeingu? Nepříjde znovu okamžik, kdy se akcie Boeingu odrazí a “poletí” nahoru?“

Odpověď: „Dotaz byl zodpovězen ve studiu v 19. minutě pořadu. Odpovídal Petr Kováč.“

Staniskav: „Do jaké míry ovlivní problémy s B737 MAX8 další existenci Boeingu? Dokáží v Boeingu překonat současnou krizi?“

Odpověď: „Na dotaz zazněla odpověď ve 21. minutě. Odpovídal Petr Kováč.“

Ondřej: „Do jaké míry ohrožuje Boeing konkurence z Evropy(Airbus), z Číny nebo Ruska? Jak jsou bezpečná velká dopravní letadla z Číny a Ruska?“

Odpověď: „Dotaz byl zodpovězen ve studiu v 29. minutě.“

ANTI: „LK Kvůli zastavení dodávek vyrobených letadel navíc Boeing přišel o pozici světové jedničky. Je to jediný důvod proč Boeing o tuto pozici přišel?“

Odpověď: „Myslím, že ano :)“

Adam Záděra: „Dobrý den, budou lidé Boeingu 737 MAXu vůbec důvěřovat až bude opět v provozu? Budou chtít do něj nastoupit? Nebudou mít z něj obavy?“

Odpověď: „B 737 MAX si zcela určitě důvěru cestujících a leteckých společností opět získají.“

ANTI: „KD Jak vy vidíte krizi Boeingu?“

Odpověď: „Podle mě se jedná o dočasnou záležitost.“

ANTI: „LK Provoz letounů Boeing 737 MAX byl pak po celém světě pozastaven a společnost se ocitla v jedné z nejhorších krizí ve své historii. Dostane se z této krize?“

Odpověď: „Zcela určitě. Málokdo si uvědomuje, že výrazným způsobem se na výrobě podílí vojenské zakázky.“

jana: „Co říkáte na nedobytné reklamace a náhrady od leteckých společností, které zruší, nebo přeloží let, ale pak se zákazníky nekomunikují? Jaké máte zkušenosti třeba s ČSA?“

Odpověď: „Dotaz byl zodpovězen ve 40. minutě. Odpovídala advokátka Klára Dvořáková.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2019
 P ST HD