Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Novinky v bodovém systému“ s Tomášem Neřoldem, BESIP, Ministerstvo dopravy.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

BESIP, Ministerstvo dopravy

Tomáš Neřold

Novinky v bodovém systému

Počet nehod, mrtvých a zraněných na českých silnicích roste, policie proto volá po tvrdších sankcích pro neukázněné a agresívní řidiče. A velká změna bodového systému už se chystá. Ministerstvo dopravy mimo jiné plánuje, že by o řidičský průkaz mohl řidič přijít už za tři mírnější přestupky. Stávající bodový systém funguje už třináct let. Loni jen za první pololetí přišlo o řidičský průkaz po nasbírání dvanácti bodů téměř čtyřicet tisíc řidičů. Jsou tvrdší tresty tou správnou cestou ke zlepšení situace na českých silnicích? Jací jsme řidiči v porovnání s ostatními Evropany?

Záznam chatu ze čtvrtka 10. ledna

Marek: „Kdo bude toto zpřísnění vymáhat? Ačkoliv jezdím denně, hlídku PČR jsem za celý rok potkal jednou. Na ,,nehodovku" jsem čekal 3 hodiny. Na silnicích se vás denně pokusí někdo regulérně zabít a jediný kdo dohlíží na provoz jsou stacionární radary.“

Tomáš Neřold: „Souhlasím, že sankce v zákoně jsou jen jeden díl do skládanky. Vymáhání pokut ze strany PČR, ale také rychlost se kterou přestupky ve správním řízení vyřizují úřady jsou nutnou podmínkou toho, aby sankce vůbec někoho odrazovaly. V obou těchto věcech máme rezervy.“

Oleg: „Zkrotí řidičák na zkoušku mladé a nezkušené řidiče? Nebo jen odsune a zvětší problém? Nezačnou si mladí lidé dělat řidičák do šuplíku, aby ho pak vytáhli a vrhli se na silnice? Bez zkušeností a několik let po ukončení kurzu?“

Tomáš Neřold: „Řidičák na zkoušku funguje v řadě zemí, např. v Rakousku či Německu nebo ve Velké Británii, která řeší pouze tvrdší sankce pro mladé. Mladý řidič má vždy motivaci co nejdříve jezdit a nemyslí v horizontu několika let, neobávám se tedy, že by si většina mladých řidičů dělala řidičák pouze do šuplíku. Jiná věc je, že určité procento řidičů si ho do šuplíku dělá už dnes a to se asi nezmění. Pořád platí, že slušný řidič dodržující pravidla se nemá čeho bát.“

Michael Toman: „...Pomohlo by tzv. bonzování na piráty, dnes má plno lidí kamery v aute, tři videa a papíry na 5let do čistírny.. A nebezpečné předjíždění, nedání znamení o zmeněně směru jízdy... Myslíte, že by se po vybodování těchto "řidičů" ty statistiky nezlepšily?“

Tomáš Neřold: „Pokud řidič disponuje záznamem, který může pomoci vyšetřit nehodu nebo nebezpečné chování na silnici, může ho už dnes policii předat. Na druhou stranu bych osobně nechtěl žít ve státě, kde se všichni natáčíme a udáváme. Lepší by bylo, kdybychom se na silnici více tolerovali.“

Ivana Trunečková: „Nebylo by lepší kdyby se zvýšil počet policistů na silnicích co kontroluji dopravu? Dřív je bylo vidět, ale od té doby co jsou body tak nevylezou z kanceláři nebo jsou vidět jen v autě.. Bydlela jsem na hlavní a 2x do týdne stali na silnici a kontrolova“

Tomáš Neřold: „Nikdo zatím nevymyslel ohledně bezpečnosti nic lepšího než kombinaci prevence sankcí a účinného vymáhání. Policie nikdy nebude mít takovou kapacitu, aby odhalila každý přestupek na silnici, řidič se má především chovat odpovědně sám. Na druhé straně je fakt že řada řidičů se dnes nebojí, že je někdo chytí, což je špatně.“

Pavel: „Tvrdší tresty by měly smysl, kdyby reálně hrozilo jejich udělení a vymáhání. Když není policie vidět na silnicích a zároveň jezdí lidé s 2-3 zákazy řízení, pak k čemu zpřísňování?“

Tomáš Neřold: „Tato otázka byla odpovězena přímo v pořadu v čase 20:10.“

Jan Mudra: „Když při jízdě po Praze respektuji vyhrazené pruhy pro MHD, vedle mě sviští jedno auto za druhým a nic se jim nestane - jak to má na běžného řidiče působit?“

Tomáš Neřold: „Tato otázka byla odpovězena přímo v pořadu v čase 20:11.“

František: „Neuvažuje se o zákazu kouření za volantem? Stejně jako telefonování odvádí pozornost řidiče, že.“

Tomáš Neřold: „Tato otázka byla odpovězena přímo v pořadu v čase 20:29.“

Stanislav: „Jsou tvrdší tresty správnou cestou? Na př. výše pokuty, stanovená tabulkou je pro nemajetného řidiče často likvidační, ale ten majetnější zaplatí na místě a odjíždí páchat přestupky znovu. Neměla by být pokuta určována procentem z platu, jako v zahraničí?“

Tomáš Neřold: „Tato otázka byla odpovězena přímo v pořadu v čase 20:39.“

Dr.Sojka: „Kdy budou otevřeny www stránky,aby se každý řidič mohl podívat,kolik bodů nasbíral nebo má ještě k dispozici???“

Tomáš Neřold: „Návrh počítá s tím, že řidič, který projeví dobrovolně zájem bude dostávat informaci o udělení bodů formou SMS nebo e-mailu. Portál s těmito informacemi je také varianta, ale je to náročnější na zajištění ochrany osobních údajů.“

Janek: „Když jedu v Německu a je někde omezení rychlosti, tak si mohu být jist, že je to opravdu nebezpečné místo a dost možná tam bude i policie měřit. V ČR je nějaké omezení každých pár stovek metrů a ve městech mnohdy co lampa, to nějaká značka. Je to dobře?“

Tomáš Neřold: „Tato otázka byla odpovězena přímo v pořadu v čase 20:49.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2018
 P ST HD