Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku na téma „8 let od neštěstí ve Studénce“.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

ředitel stavební sekce, Drážní úřad

Martin Roedl

Dnes si lidé připomínají osmé výročí železniční nehody ve Studénce. V mezinárodním rychlíku Comenius, který 8. srpna 2008 narazil do mostu, na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, další dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo celkem 95 pasažérů a škoda přesáhla 177 milionů korun. Podle obžaloby byla příčinou tragické nehody souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Obžalování jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele – firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala. Hlavním hostem dnešní Devadesátky bude Martin Roedl - ředitel stavební sekce, Drážní úřad.

Záznam chatu z pondělí 8. srpna 2016

Julius: „Měl vůbec strojvedoucí nějakou šanci do spadlého mostu nevrazit?“

Martin Roedl: „Strojvůdce neměl absolutní šanci před překážkou zastavit. Reagoval takřka okamžitě, ve zlomku vteřiny. Použil to nejúčinnější, co se v tu chvíli dalo, a to rychlobrzdu.“

SKINF: „Podle obžaloby byla příčinou tragické nehody souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Konkrétně jaká zanedbání a nedostatky?“

Martin Roedl: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Martin Svoboda: „Hezký den, vy sám byl jste u zásahu v ten den nebo jste se podílel na vyšetřování nehody?“

Martin Roedl: „Ne.“

DIS: „Experti vypracují poslední posudek k příčinám nehody ve Studénce, jaký si myslíte že bude a co bude znamenat?“

Martin Roedl: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Hana Tomíčková: „Pane řediteli, kontrolují se po této tragédii více postupy stavebních prací na mostech a viaduktech probíhající v těsné blízkosti železnice? Jako prevence, aby se podobným neštěstím v budoucnu zabránilo.“

Martin Roedl: „Nemohu hovořit za obecné stavební úřady, které vydávají podobná stavební povolení na rekonstrukce silničních nadjezdů, nicméně drážní úřad si rekonstrukce železničních mostů kontroluje.“

Adam: „Co dělat, když strojvedoucí upozorní cestující na blížící se srážku? Jaké je ve vlaku nejbezpečnější místo?“

Martin Roedl: „Pokud bude mít strojvedoucí čas na to, aby cestující varoval, je jedinou možností cesta do zadních částí vlaku a lehnutí si do uličky.“

Stanislav.: „Dobrý večer.Je již známa hlavní příčina zřícení mostu?Byl v pořádku vlastní projekt stavby a byly dodržovány všechny technologické postupy stavby?Proč ČD neomezily rychlost vlaků při průjezdu stavbou?A zaplatil už někdo nějaké odškodné postiženým?Děkuji.“

Martin Roedl: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Ondřej: „V jaké fázi je soudní proces o železničním neštěstí ve Studénce ? Z jakých důvodů se vleče proces tak dlouho ? Proč už nebylo rozhodnuto na základě rekonstrukce nehody nebo soudních znaleckých posudků?“

Martin Roedl: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Johan: „Kolik lidí se podílí na vyšetřování takovéto nehody?“

Martin Roedl: „Na vyšetřování se podílí Policie ČR a Drážní inspekce. Kolik lidí nasadily jednotlivé složky na vyšetřování mi není známo.“

Jana Veselá: „Kdy bude u konce soudní tahanice a dozvíme se kdo za to může?“

Martin Roedl: „Nemohu mluvit za nezávislý soud. Předpokládám, že rozsudek bude vynesen do konce tohoto roku, a že určí osoby, případně chybné postupy, které nehodu zavinily.“

Hybš Jiří: „Doprava měla být přerušena. Pro tak složitou operaci, která přímo ohrozila provoz, měla být výluka. Ptejte se kolik firma musela zaplatit provozovateli dráhy aby jim povolil takovou operaci bez výluky a kolik za to dostal.“

Martin Roedl: „Nemohu mluvit za SŽDC, nicméně dokumentace na rekonstrukci mostu byla řešena bez požadavků na výluky.“

Ondřej: „Jak se mohou v takovém složitém procesu obhajovat obvinění? Na čem je postavena obhajoba ?“

Martin Roedl: „Drážní úřad se nepodílel na vyšetřování nehody, ani se neúčastní soudních líčení, proto mi není známo, jakým způsobem se obvinění v procesu obhajují.“

Stanislav.: „Dobrý večer,jak je možné,že ani po tak dlouhé době není znám viník nehody?Předpokládám,že viníků je asi více,nejen ve stavebních firmách,ale i přímo v Českých drahách,které nedostatečně zajistily bezpečnost cestujících při průjezdu vlaků staveništěm!Díky.“

Martin Roedl: „Domnívám se, že se jedná o zvlášť složitý případ, který bez potřebných znaleckých posudků nedá brzy rozhodnout.“

Dagmara: „Jaká dlouhá je brzdná dráha rozjetého rychlíku nebo Pendolina ? Jak rychle lze zastavit provoz na trati, aby do místa nehody nevjel další vlak ?“

Martin Roedl: „Nejsem kompetentní odpovědět na tuto otázky. Vždy však záleží na hmotnosti vlakové soupravy, na její rychlosti a na účinnosti brzdového systému. Se svým dotazem doporučuji obrátit se na České dráhy.“

Martin: „Jaké jsou mechanizmy zastavení vlaku v případě, že je na trase nějaký problém. Umí centrála vlak zastavit na dálku?“

Martin Roedl: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Bruno: „S příchodem moderních tratí a vlaků jaká je na našich železnicích ještě bezpečná rychlost pro cestující? Kolik toho naše koridory vydrží?“

Martin Roedl: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Libor: „Jaké jsou nejčastější příčiny nehod, lidská chyba?“

Martin Roedl: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Richard: „Jaké poučení jste si vzali z této nehody? Děkuji“

Martin Roedl: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Kafka: „Kdyby byla rychlost snížena na 30 km/h, nespadnul by most na vlak ? Nebyla by tragédie větší?“

Martin Roedl: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2016
 P ST