7/16 Hynaisova opona
Obsah dílu
Hynaisova opona visí v Národním divadle od roku 1883 v podstatě načerno. Tehdejší schvalovací komise shledala dnes nejslavnější Hynaisovo dílo jako málo národní a razantně ho odmítla
Přehled dílů
1/16 Základní kameny
Už Karel Sladkovský se nemohl při slavnostním poklepání na základní kámen Národní divadla v roce 1868 dopočítat, kolik těch základních kamenů vlastně je. Sedm nebo šestnáct?
2/16 Trigy
Miroslav Tyrš se nezasloužil jen o vznik tělocvičného spolku Sokol, ale také o výzdobu Národního divadla. Nebýt jeho, nevzpínaly by se směrem k Národní třídě koňská trojspřeží zvaná Trigy
3/16 Opony
Hynaisovu a železnou, protipožární oponu zná každý. Ve skutečnosti má ale Národní divadlo opon pět a půl
4/16 Lustr
Zlatý lustr okouzlil při slavnostním znovuotevření v roce 1883 nejen krásou, ale také světlem, které zajišťovaly dva tisíce „lampiček Edisonových“. Národní divadlo patřilo k prvním elektrifikovaným divadlům na světě
5/16 Múzy
Nad Národním divadlem bdí múzy. Kromě devíti kamenných, které je hlídají zvenku, se vznášejí i nad diváky. Na obrazech F. Ženíška, které zdobí strop hlediště
6/16 Jeviště
Kromě nepřehlédnutelného a snadno pochopitelného motta „Národ sobě“ disponuje Národní divadlo ještě jedním lapidárním, ale méně jednoznačným nápisem vyvedeným na zadní straně Hynaisovy opony: „Klobouk dolů“
7/16 Hynaisova opona
Hynaisova opona visí v Národním divadle od roku 1883 v podstatě načerno. Tehdejší schvalovací komise shledala dnes nejslavnější Hynaisovo dílo jako málo národní a razantně ho odmítla
8/16 Prezidentská lóže
Původně měla být královská, dnes prezidentská lóže umístěna vprostřed prvního balkonu, jak bývalo v divadlech zvykem. Proč nakonec skončila v pravém rohu, odkud není na jeviště vůbec vidět?
9/16 Malé foyer
Zatímco hlavní foyer se od počátku pyšní bohatou výzdobou, malé foyer určené pro nemajetné diváky s lístky na galerii se výzdoby dočkalo až v polovině minulého
10/16 Podzemí
Pod budovou Národního divadla vedou tajné chodby. Přesněji tunely ústící u Vltavy. Kdysi se využívaly pro přepravu kulis, dnes slouží převážně zvědavým labutím