Tentokrát vás seznámíme se Sdružením dechového orchestru mladých a mažoretek ZUŠ Mariánské Lázně (2008). Pořadem provází J. Siostrzonek
00:00:25 Vážení televizní diváci,
00:00:27 v dnešním díle pořadu "... a tuhle znáte?"
00:00:30 vám představíme dechový orchestr mladých z Mariánských Lázní.
00:00:35 Tento orchestr působí při ZUŠ Fryderyka Chopena
00:00:38 a má za sebou řadu vystoupení v ČR i zahraničí.
00:00:48 HRAJE POMALÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:01:13 Kdybysměla možnost si vybrat, mažoretka, nebo hrát na flétnu?
00:01:18 Chodila jsem do mažoretek, pohyb mě baví,
00:01:23 ale hudba je pro mě něco hlavního.
00:01:29 HRAJE POMALÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:01:54 Můžeš nám říct, co děláš ve volném čase?
00:01:58 Ve volném čase poslouchám muziku, cvičím a občas si jdu někam zaběhat.
00:02:07 HRAJE POMALÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:02:35 Naplňuje tě hrát s tímto orchestrem?
00:02:38 Pořád, naučil jsem se mít rád tu muziku.
00:02:42 Když se člověk naučí pracovat v partě jako celek a pro společný výsledek,
00:02:48 tak ho to může jedině nadchnout.
00:02:51 Pořád potkávám staré známé, toho si moc cením
00:02:55 a muzika je pořád zajímavá.
00:03:05 HRAJE RYCHLÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:03:59 Řada orchestrů má v názvu "mládežnický",
00:04:02 a přesto je tam velká věková struktura.
00:04:06 Jak si stále udržujete, že tam jsou mladí lidé?
00:04:10 Kdy někomu řeknete, že je čas skončit a musí odejít?
00:04:15 To jsem ještě nikomu neřekl, jsem rád,
00:04:18 když někdo při střední škole stačí chodit na zkoušky
00:04:22 a splnit si svou povinnost, natož když někdo může
00:04:26 při vysoké škole.
00:04:28 Jsem rád, když vidíš známé tváře,
00:04:31 že se pořád udržují, mají kladný vztah k muzice
00:04:35 a přijdou nám pomoct, když je třeba.
00:04:38 -Když někdo studuje vysokou školu, přeruší a pak se chce vrátit,
00:04:42 má třeba 30 let, vezmete jej?
00:04:45 -30 let je už hranice, ale ještě se nám to nestalo.
00:04:51 Jak skončí školu, tak ho život zařadí jinam, starosti,
00:04:56 rodina, už to je jiné.
00:05:02 HRAJE MELODICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:05:36 Jak ses dostal k pozounu?
00:05:38 Pozoun je velmi vzácný nástroj, že je málo zájemců o hru na něj.
00:05:44 Původně jsem chtěl hrát na trubku,
00:05:47 ale rodiče mě nejdříve natlačili na flétnu.
00:05:50 Pak jsem přešel na trubku k panu Hurtíkovi.
00:05:54 Ale ten mi řekl, že bych vypadal líp,
00:05:57 kdybych hrál na pozoun.
00:06:00 Tak jsem se k němu dostal.
00:06:02 Takže si myslíš, že tak jak vypadáš,
00:06:05 předurčuje, na jaký budeš hrát nástroj?
00:06:08 Je to podle rtu, jak je ret velký.
00:06:12 Neměl jsem malý ret na trubku, tak jsem přešel na pozoun.
00:06:18 HRAJE MELODICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:06:34 Kdybyste měl možnost doplnit nějaké obsazení, co byste doplnil?
00:06:39 Skoro všechny sekce.
00:06:41 Mám rád, když děti nesmí cítit, že je potřebujete.
00:06:47 Musí cítit určité pnutí, že když něco nesplní,
00:06:51 nezahrají, nenacvičí, tak může jet na zájezd jiný kolega.
00:06:56 A bohužel tohle už přestává být pravidlo a jste rád,
00:07:02 že to vůbec obsadíte.
00:07:05 HRAJE MELODICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:07:40 Jste aktivní hráč, hrál jste někdy s tímto orchestrem?
00:07:45 Ano, s tímto orchestrem jsem hrál a těšilo mě to,
00:07:49 protože to souvisí i s mou filozofií.
00:07:52 Člověk by měl být příkladem dětem.
00:07:55 Říká se, že slova hýbají, ale příklady táhnou.
00:07:59 Není lepší učitel než ten, který na hodině výuky
00:08:03 hudebního nástroje
00:08:05 nebo při zkouškách vezme do ruky hudební nástroj
00:08:08 a dětem jde příkladem.
00:08:11 HRAJE MELODICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:09:24 -Pane dirigente, víme, že dechové orchestry se pohybují
00:09:28 po pomyslných vlnách, jednou jsou nahoře, jednou dole.
00:09:32 Kde je v teď, váš dechový orchestr?
00:09:35 V současnosti jsme ve středu té vlny.
00:09:40 Když jsem v roce 2000 přebíral orchestr,
00:09:44 bylo všechno v plné síle.
00:09:46 Hodně dětí u křídlovek, u všech nástrojů, byl výběr.
00:09:51 Ale postupem času se mi zdá, že je to stále těžší přesvědčovat
00:09:56 mladé lidi hrát na dechové nástroje.
00:10:00 -Jak si to vysvětlujete?
00:10:02 -Děti mají hodně lákadel, možností.
00:10:07 Když začne školní rok, tak vidíte hromadu nabídek.
00:10:11 Každý se musí připravovat, takovou vůli má málokdo.
00:10:23 HRAJE DYNAMICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:10:56 Petře, kdo ti poprvé řekl, že budeš bubeník?
00:10:59 Moje sestra chodila do dechovky, jak chodím teď já.
00:11:03 Hrála na příčnou flétnu a řekla mi, že víc ji to všechno drží
00:11:08 a mně se to líbilo.
00:11:10 Odreaguji se u toho a chtěl jsem tam chodit.
00:11:14 HRAJE DYNAMICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:11:33 Začínal jsi v 9 letech, jaký byl první pocit,
00:11:37 když jsi tam přišel a představili tě?
00:11:41 První den, co jsem přišel na zkoušku, tak jsem byl rozklepaný,
00:11:46 měl jsem strach, na nic jsem raději ani nesahal.
00:11:50 Měl jsem tam kamaráda, taky hraje na bicí a je stejně starý,
00:11:54 tak jsme si tam povídali jen my dva.
00:11:58 Pak jsem se seznámil s bubeníky a teď už znám víc lidí z orchestru.
00:12:03 -Kolik vás bylo u bicích?
00:12:05 -V bicích je nás 5.
00:12:07 3 holky a 2 kluci.
00:12:09 HRAJE DYNAMICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:12:41 Dalibore, ty jsi živým důkazem toho, že cesta z orchestru,
00:12:45 což je amatérské sdružení, může vést až k nejvyšším metám.
00:12:49 Nastiň nám tvou hudební kariéru.
00:12:53 Na trubku jsem se začínal učit na hudební škole
00:12:57 v Mariánských Lázních.
00:13:00 Tam jsem hrál i v dechovém orchestru.
00:13:04 V 15 letech jsem si vybral jako své budoucí povolání
00:13:08 věnovat se profesionálně trubce.
00:13:11 Tak jsem se vydal do Prahy, udělal jsem přijímací zkoušky
00:13:16 na pražskou konzervatoř.
00:13:19 Tam jsem byl 6 let, absolvoval jsem tam
00:13:23 a potom jsem udělal zkoušky na AMU, kde jsem ve 3. ročníku.
00:13:28 Nerozmlouvali ti to rodiče?
00:13:31 Rodiče mi to nerozmlouvali tolik jako samotní učitelé
00:13:36 v hudební škole, kteří dobře věděli,
00:13:40 že cesta hudebníka není jednoduchá.
00:13:45 Ale když to má člověk rád a věnuje tomu dost času,
00:13:50 tak se mu podaří někde usadit.
00:14:01 HRAJE POMALÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:14:09 -V době, když jsi hrál v dechovém orchestru,
00:14:12 tak to byl koníček a dá se říct láska.
00:14:15 Co pro tebe znamená trubka, když se tím skoro živíš?
00:14:20 Je tam pořád to nadšení?
00:14:22 -Říká se a je to pravda, že si člověk svůj koníček uchová
00:14:29 i jako svoje zaměstnání, tudíž to nemusí dělat jako rutinu.
00:14:34 Dělá to s láskou a z velké části to tak funguje.
00:14:40 Člověk taky ztratí nějaké ideály, protože zjistí,
00:14:46 že nejde všechno dělat tak, jak si myslel.
00:14:55 HRAJE POMALÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:15:12 Když si vzpomeneš na první okamžik, kdy jsi zasedla do dechového
00:15:17 orchestru. Jaký to byl pocit?
00:15:19 Byl to krásný pocit,
00:15:21 na první zkoušce bylo strašně moc lidí.
00:15:24 Koukala jsem po větších a říkala si, že bych tak jednou chtěla hrát.
00:15:29 Bylo to hezké, hlavně jsem obdivovala,
00:15:32 že na první zkoušce se rozdaly noty a všichni hráli z listu.
00:15:37 To jsem v té době ještě neuměla.
00:15:40 Tak jsem koukala a říkala si, že to časem snad taky přijde.
00:15:44 HRAJE POMALÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:15:58 Jak ses dostal ke zpěvu?
00:16:00 Klarinet je nám celkem jasný, ale jak ke zpěvu?
00:16:04 Když jsem byl na střední, tak jsme si založili skupinu,
00:16:08 a protože se k tomu nikdo neměl, tak jsem si stoupnul za mikrofon já.
00:16:13 V 16 letech jsem začal zpívat a od té doby se tomu věnuji.
00:16:17 Bavilo mě to natolik, že jsem potom nastoupil
00:16:21 na vysokou školu, kde jsem se tomu pořádně věnoval.
00:16:25 A to praktikuji dodnes.
00:16:27 ZPĚV V ANGLIČTINĚ ZA DOPROVODU DECHOVÝCH NÁSTROJŮ
00:17:49 Podle čeho vybíráte skladby, to co uzpíváš nebo co se ti líbí,
00:17:54 nebo co chce dirigent?
00:17:56 Panu dirigentovi se do rukou dostane nějaký repertoár,
00:18:00 on si podle toho vybere zpěváka.
00:18:03 Mám tady kolegyni, která bude zpívat písničku pro ni.
00:18:07 A podle rozsahu se hodnotí.
00:18:10 Že by se převádělo, to se nedělá.
00:18:12 Buď to padne pro toho zpěváka, nebo ne.
00:18:16 ZPĚV V ANGLIČTINĚ ZA DOPROVODU DECHOVÝCH NÁSTROJŮ
00:18:53 Myslím si, že dechový orchestr není záležitost pouze hraní,
00:18:57 ale i výchovy, kultivace dětí.
00:19:00 Máte pocit zodpovědnosti za děti?
00:19:02 Určitě, snažíte se jim jít příkladem.
00:19:08 Vždycky říkáme, že to jsou lepší děti,
00:19:12 co chodí do hudební školy.
00:19:15 -Je to poznat?
-Je to hrozně poznat.
00:19:18 Teď mě navštěvují děti, které už studují vysokou školu,
00:19:23 jak se uplatňují ve společnosti.
00:19:26 Samy říkají, jak jim hudba pomohla.
00:19:29 Patří to k životu.
00:19:31 Aspoň 1x zajdou na koncert, ví, co znamená zkrotit nástroj,
00:19:36 kolik hodin, to nikdo nevidí.
00:19:39 Raz, dva, tři, čtyři.
00:19:42 Tady jsou zbytečné židle, tady sedí Honza, pardon.
00:19:46 Ale proč je tady taková mezera.
00:19:49 Několikrát se to opakuje, být koncentrovaný, už cítit.
00:19:53 ZKOUŠKA DECHOVÉHO ORCHESTRU
00:19:57 Při fiestě vstáváme.
00:20:01 ZKOUŠKA DECHOVÉHO ORCHESTRU
00:20:10 Raz, dva!
00:20:14 HRAJE DYNAMICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:20:44 Martine, kdo tě přivedl k hudbě? Rodiče, známí, příbuzní?
00:20:49 Rodiče, když jsem byl malý, tak chtěli, abych hrál na flétnu.
00:20:53 Pak už se to začalo rozvíjet v hudební škole.
00:20:57 A nelituješ toho,
00:20:59 protože jsi mohl být výborný fotbalista
00:21:02 nebo se věnovat sportu?
00:21:04 Na sport jsem antitalent, takže raději hudbu.
00:21:08 Museli tě rodiče nutit, abys zkoušel a cvičil?
00:21:11 Ze začátku ano, do 7. třídy se mi do toho moc nechtělo.
00:21:17 Potom jsem se dostal do dechového orchestru,
00:21:21 od té doby mě to začalo víc bavit.
00:21:24 Chtěl jsem to dál rozvíjet
00:21:26 a díky tomu jsem se tam udržel až doteď.
00:21:30 HRAJE DYNAMICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:22:16 Mrzí mě, když přijde někdo, že končí.
00:22:21 Ale když si vzpomenu na své začátky, že jsem končil také v 6. třídě.
00:22:26 Přitom otec mě k hudbě vedl.
00:22:29 Než se to zlomí, než začnete podvádět,
00:22:33 že jste cvičil a vůbec jste necvičil.
00:22:36 Housle tam postavíte, abyste řekl rodičům, že jste cvičil,
00:22:40 to trvalo do 8. třídy.
00:22:42 Ale potom už vám to scházelo.
00:22:45 Když jsem na konzervatoři den necvičil, tak jsem měl výčitky,
00:22:50 že jsem na sobě nic neudělal.
00:22:52 A takhle to pořád pokračuje.
00:22:59 HRAJE RYTMICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:23:02 Jak vidíte perspektivy tohoto orchestru?
00:23:05 Bavili jsme se o tom, že jsou problémy s hráči,
00:23:09 ale otázka perspektivy dechových orchestrů.
00:23:12 Vidíte celkovou situaci, ruší se vojenské kapely,
00:23:16 všechny symfonické orchestry mají problémy.
00:23:19 Je to pořád těžké, ale nepřestaneme bojovat.
00:23:22 HRAJE RYTMICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:23:41 Když hraješ v dechovém orchestru a bubnuješ, je tady předpoklad,
00:23:46 že si založíš rockovou, nebo jazzovou, swingovou kapelu.
00:23:51 Uvažoval jsi o tom?
00:23:52 Uvažoval, už jsme o tom mluvili s kamarádem.
00:23:56 Chtěl bych mít jednou kapelu.
00:23:58 HRAJE RYTMICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:24:09 Hudba, to je všechno.
00:24:11 Bez hudby by byl život hrozně prázdný.
00:24:16 Ať je to populární hudba, někdy si rád poslechnete
00:24:20 symfonický koncert, to je prostě všechno.
00:24:25 HRAJE RYTMICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:25:11 Vážení televizní diváci, loučím se s vámi
00:25:14 a těším se na setkání u dalšího pořadu "... a tuhle znáte?"
00:25:18 Na shledanou.
00:25:20 Skryté titulky: Věra Šimarová Česká televize, 2015
Tentokrát vás seznámíme se Sdružením dechového orchestru mladých a mažoretek ZUŠ Mariánské Lázně (2008). Pořadem provází J. Siostrzonek
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 11