Týdeník o nejdůležitějších událostech českých i zahraničních médií. Moderátor Luboš Rosí představí názory přímých aktérů událostí a mediálních odborníků, analýzy nových trendů i pohledy do zákulisí médií
00:00:02 NEWSROOM ČT24
00:00:16 Je atraktivní, dynamický, překvapující, pulzující,
00:00:19 drsný i rozporuplný.
00:00:20 Mluvím o světě médií.
00:00:22 Proto přitahuje, proto o něm vysíláme,
00:00:24 a proto máme Newsroom. Vítejte.
00:00:26 První téma - jen dvě slova. Pulitzerova cena.
00:00:29 Dvojka - pozadí, popředí, příprava, zkoušky, zákulisí
00:00:33 i hlavní kulisy.
00:00:34 Hokejové mistrovství z pohledu novinářského.
00:00:37 A zatřetí,
00:00:38 opět stačí k našemu poutání jen jedno slovo.
00:00:41 Černobyl.
00:00:41 Podíváme se na lži tehdejších médií.
00:00:48 Týden cen v novinařině nejprestižnějších.
00:00:51 Pulitzerovy ceny jsou uděleny hned 2.
00:00:53 Letos získal New York Times obě
00:00:55 za články o ebole v západní Africe.
00:00:57 Kromě těch velkých jmen
00:00:59 letos míří Pulitzer taky k lokálním americkým novinářům,
00:01:02 kteří vzorově informovali
00:01:04 o rasových nepokojích ve Fergusonu.
00:01:05 Jsme rádi,
00:01:07 že na úvod pro vás máme původní materiál
00:01:09 korespondenta Martina Řezníčka.
00:01:11 V Americe si novinář, s nadsázkou řečeno, nevybírá,
00:01:13 které události bude pokrývat.
00:01:15 Kvůli jejich nekonečnému přílivu se spíš musí rozhodnout,
00:01:18 kterým z nich se věnovat nebude,
00:01:20 protože na ně prostě fyzicky nemá čas.
00:01:22 Letošní udílení Pulitzerových cen je důkazem toho,
00:01:24 že uplynulý rok
00:01:26 byl na zprávy všeho druhu mimořádně pestrý.
00:01:34 Ebola a způsob,
00:01:36 jakým do tohoto problému dokázal New York Times vtáhnout veřejnost,
00:01:40 vynesly prestižnímu deníku hned 2 ceny.
00:01:44 Za fotografické pokrytí rasových nepokojů ve Fergusonu
00:01:47 si podle porotců zaslouží uznání St. Louis Post-Dispatch.
00:01:51 Další tragédie a další cena pro místní deník za to,
00:01:54 jak se jí na svých stránkách zhostil.
00:01:56 Masivní sesuv půdy ve státě Washington.
00:01:57 Přes čtyři desítky mrtvých.
00:01:59 A Seattle Times.
00:02:11 Cenu za veřejnou službu
00:02:13 získal deník Post and Courier z Jižní Karolíny
00:02:16 za sérii článků o domácím násilí.
00:02:18 I když je Pulitzer jen jednou z desítky novinářských cen,
00:02:21 je nejvýznamnější.
00:02:22 A pro malé noviny vždy znamená něco jako živou vodu.
00:02:25 S prázdnou z letošního udělování
00:02:27 neodešel ani deník Washington Post,
00:02:29 jehož reportérovi vynesla cenu soustavná práce
00:02:32 na odhalování skandálu kolem ochranky prezidenta,
00:02:34 která se stará o jeho bezpečnost.
00:02:36 Nutno podotknout,
00:02:37 že mu k tomu munici často, aniž by samozřejmě chtěla,
00:02:40 dávala samotná tajná služba.
00:02:43 Každopádně, pokud o novinářských cenách,
00:02:45 ať už těch ve světě, nebo posléze i těch v Česku,
00:02:48 chceme mluvit a přemýšlet,
00:02:50 bude se hodit připomenutí dalších faktů,
00:02:52 souvislostí i backgroundu.
00:02:54 Začínáme, resp. pokračujeme
00:02:55 nejdříve cenou už zmíněného pana Josepha Pulitzera.
00:03:12 Takhle se vstupuje do historie žurnalistiky.
00:03:15 Novinářky z Los Angeles Times vědí,
00:03:17 že výš už se stoupat nedá.
00:03:18 Pulitzerovy ceny
00:03:20 jsou něco jako Oskaři americké žurnalistiky.
00:03:24 Je to ocenění pro psanou žurnalistiku.
00:03:26 To je důležité.
00:03:27 Protože ani po těch 100 letech od založení
00:03:29 se nevztahují na rozhlasovou a televizní tvorbu.
00:03:32 Původně pouze tisk. Od roku 2009 i online média.
00:03:35 Nejprestižnější kategorií je Služba veřejnosti,
00:03:38 na rozdíl od ostatních ale není oceněna penězi.
00:03:41 Vítěz dostane tuto zlatou medaili.
00:03:43 Je to za téma,
00:03:44 které nějakým způsobem je důležité celospolečensky.
00:03:48 Právě v této kategorii zvítězil v roce 1973 Washington Post,
00:03:53 díky duu Bob Woodward a Carl Bernstein,
00:03:55 za odhalení aféry Watergate.
00:03:58 Poprvé a zatím naposledy v americké politice
00:04:01 média přinutila k rezignaci amerického prezidenta.
00:04:06 Zjistili jsme,
00:04:07 že Bílý dům se stal
00:04:08 do značné míry kriminálním podnikem.
00:04:11 Loni bodoval The Washington Post a americký Guardian
00:04:14 za kauzu Edwarda Snowdena.
00:04:15 V roce 2002 například The New York Times,
00:04:18 za reportování o 11. září.
00:04:20 Kdy oni to nazvali, tu sérii, "nation challenge".
00:04:23 Byly tam profily všech těch lidí, kteří umřeli.
00:04:26 A zajímavý fakt...
00:04:27 Pulitzerova cena se i vracela, a to v roce 1981, kdy se ukázalo,
00:04:31 že novinářka z Washington Post
00:04:33 si oceněnou reportáž o chlapci závislém na heroinu vymyslela.
00:04:37 Kdo že to byl ten Joseph Pulitzer?
00:04:39 Narozen byl roku 1847 v Maďarsku.
00:04:41 Tvořil ve Státech.
00:04:42 Mimochodem, byl to docela rozporuplný žurnalista,
00:04:45 třeba i tím, což možná nevíte,
00:04:47 že byl jedním ze dvou zastánců tzv. žluté žurnalistiky,
00:04:50 tedy bulvární.
00:04:51 Ale zpět k jeho cenám.
00:04:53 Ty se udílí už od roku 1917.
00:04:55 On sám zemřel 6 let před udělením první z nich.
00:04:58 Teď nabídnu možná docela ostrý střih.
00:05:01 Přejdeme totiž na novinářské ceny v Česku.
00:05:04 Vy se sami můžete podívat, jaké se v Česku udělují.
00:05:07 Pulitzera sice nemáme,
00:05:09 ale byl, žil a tvořil tu Ferdinand Peroutka,
00:05:11 nebo kdysi Karel Havlíček Borovský.
00:05:13 A právě po nich
00:05:14 jsou dvě ze tří hlavních tuzemských ocenění pojmenovaná.
00:05:18 A ta třetí, ta je nazvaná jednoduše,
00:05:20 Novinářská cena.
00:05:21 A právě teď je aktuální.
00:05:22 Právě v tomto týdnu
00:05:24 organizátoři zveřejnili zaprvé nominace,
00:05:26 zadruhé také nositele ocenění uděleného veřejností.
00:05:29 Vedle mě Marek Wollner, šéfredaktor aktuální publicistiky.
00:05:33 Marku, nejenom že se budeme bavit o tom,
00:05:36 že máte velké množství nominací, myslím tím tvá redakce,
00:05:40 ale my se budeme i bavit o tom, proč novináři potřebují ceny.
00:05:44 To je moje první otázka.
00:05:45 Já nevím. Takhle...
00:05:49 Na to je jednoduchá odpověď.
00:05:50 Myslím si,
00:05:51 že každý ve své profesi je rád motivován něčím,
00:05:54 nějakým oceněním,
00:05:56 které jde mimo jeho redakci, mimo jeho médium.
00:06:00 Pardon, dá se v rámci novinařiny soutěžit?
00:06:03 Přece jenom v hodu oštěpem, pardon za ten příměr,
00:06:05 to je asi jednodušší, spočítat ty metry?
00:06:08 No, jak se zdá, tak se soutěžit dá.
00:06:10 Ale samozřejmě,
00:06:11 že ta kritéria nejsou tak jednoduše kvantifikovatelná.
00:06:15 Sedí tam nějaká porota,
00:06:17 která má určité zkušenosti v tom oboru.
00:06:20 Vyhodnocuje to, co na ni působí,
00:06:23 z jistého, subjektivního hlediska.
00:06:25 Ale protože jsou to dámy a pánové ctihodní,
00:06:31 tak zkrátka jejich výroky je možné brát vážně.
00:06:35 Dobře.
00:06:36 Já jsem předtím, než jsme začali tento rozhovor,
00:06:39 říkal,
00:06:40 že začneme hezky z obecného a půjdeme do toho konkrétního.
00:06:43 To konkrétní jsou ty nominace.
00:06:45 Vy tam máte minimálně 5 nadějí. Myslím tím redakci Reportérů.
00:06:49 Opět, diváci si budou moci ty nominace prohlédnout.
00:06:52 Ale my se bavme o tom, čím to?
00:06:53 Nechybí vám konkurence? Nebo jste tak dobří?
00:06:55 Pardon za tu návodnou otázku.
00:06:57 No jasně, že jsme tak dobří!
00:06:59 Ale tak ano, mluví se dokonce i v takovém proslovu poroty,
00:07:02 že oceňují naši dlouhodobou kvalitní žurnalistiku.
00:07:06 Upozorňují na to,
00:07:08 že na českém televizním mediálním prostoru
00:07:12 ta konkurence prostě chybí.
00:07:15 Takže je to jedno s druhým.
00:07:17 My ale jsme bodovali v této soutěži v době,
00:07:20 kdy ještě konkurence existovala.
00:07:22 Ta soutěž podle mě trvá od roku 2010.
00:07:25 Naše reportáže měly pokaždé
00:07:27 velice silné zastoupení v nominacích.
00:07:31 A pokaždé jsme ve všech těch kategoriích v zásadě vyhráli.
00:07:35 Nebo tedy,
00:07:37 vyhráli jsme především tu hlavní cenu,
00:07:40 to znamená
00:07:41 analyticko-investigativní příspěvek v audiovizuálním médiu.
00:07:46 To byla vždycky ta cena...
00:07:48 Já ti do toho možná skočím, protože, mimochodem to,
00:07:51 co jsi říkal o tom, co napsala porota,
00:07:53 tak bychom možná mohli zmínit, protože daná porota zmínila,
00:07:58 nebo celkově vyzdvihla obdivuhodnou práci, a teď cituji,
00:08:01 "celého týmu pořadu Reportéři ČT, který se téměř jako jediný u nás
00:08:05 (a to je pořád ještě citace)
00:08:07 věnuje investigativní žurnalistice".
00:08:09 A ten citát pokračuje...
00:08:10 Upozornila ta porota na nutnost větší konkurence v tomto žánru.
00:08:14 Já si neumím představit, jak ti tu otázku dát.
00:08:16 Co budete dělat pro to, abyste měli větší konkurenci?
00:08:19 My nic.
00:08:20 To je, řekněme, výzva,
00:08:22 která míří podle mě mimo prostor České televize,
00:08:25 do sfér internetových a do sfér televizních.
00:08:30 Samozřejmě, že investigativní žurnalistika je hrozně pracná,
00:08:34 drahá, nezaručená.
00:08:37 Nikomu to nepřináší přátele na vlivných místech.
00:08:41 Proto od toho komerční televize daly ruce pryč.
00:08:45 Ale ona je hrozně důležitá z obecného hlediska.
00:08:50 Diváci ji stále mají rádi, byť, já si vzpomínám,
00:08:55 že Josef Klíma dlouhodobě říká,
00:08:58 že vlastně už to diváci nechtějí vidět,
00:09:01 protože toho negativa je kolem hodně.
00:09:04 Ale není to pravda.
00:09:05 Náš pořad je, řekl bych,
00:09:07 stále stejně sledovaný jako při svém vzniku
00:09:10 před 10 lety.
00:09:11 Zhruba.
00:09:12 Přestože se vlastně ten koláč pozornosti televizních diváků...
00:09:16 Můžeme být konkrétní, co se týká sledovanosti?
00:09:19 Dneska jsme měli zrovna přednášku o televizní sledovanosti.
00:09:22 Náš průměr dělá 650 tisíc nebo 670 tisíc diváků
00:09:25 na jeden díl.
00:09:27 Takže to je na to,
00:09:28 že děláme vysílání spíše pro lidi vzdělané,
00:09:32 většina našich diváků jsou minimálně středoškoláci,
00:09:35 většinou i vysokoškoláci,
00:09:37 no tak to je podle mě dost slušný díl sledovanosti.
00:09:43 Je samozřejmě náročné kolegovi gratulovat,
00:09:46 abych nebyl nařčen z toho, že vám až moc fandím.
00:09:49 Nicméně ta gratulace je určitě na místě.
00:09:51 Nemám rád slovo rekvizita, nicméně ty sis jednu vzal.
00:09:54 Tak ji možná krátce ještě ukážeme.
00:09:56 Já jenom...
00:09:57 Já jenom to, že fungujeme dlouho, o tom svědčí tato věc.
00:10:00 Myslím,
00:10:02 že v roce 2010 jsme vydali soubor našich reportáží.
00:10:05 Je to dvoj-DVD.
00:10:06 Je tam prostě asi 20 reportáží, které mapují,
00:10:09 jakým způsobem jsme kontrolovali mocné i v minulých časech,
00:10:14 v minulých vládách.
00:10:16 Protože často se dostávám do konfliktu s lidmi,
00:10:19 kteří si myslí,
00:10:20 že příliš mapujeme v současné době
00:10:23 problémy Andreje Babiše nebo sociální demokracie.
00:10:26 Ale tady je vidět, že jsme vždy kontrolovali mocné.
00:10:29 Takže ukázali jsme tady váš produkt. Marek Wollner.
00:10:32 Díky za návštěvu v pořadu Newsroom.
00:10:33 Děkuji.
00:10:34 My budeme pokračovat,
00:10:36 protože jedna z těch cen, o kterých už tady byla řeč,
00:10:39 tak ta už byla udělena Petru Třešňákovi,
00:10:41 kterého tady za chvíli přivítám.
00:10:43 Ostatně, pojďte se podívat za co.
00:10:45 Pojďte se podívat ještě jednou komu.
00:10:48 Odchod nedospělého potomka
00:10:50 je vnímán jako krutý a nepřirozený zásah
00:10:52 do pravidel života.
00:10:54 Ztráta nadějí a budoucnosti.
00:10:55 Reportáž V pravém rohu nebe
00:10:57 mluví otevřeně o věcech nejsmutnějších,
00:10:59 přesto vyhrála jednoznačně.
00:11:00 Dalo by se říct, že to vítězství bylo suverénní.
00:11:04 Hlasovalo pro něj 1300 lidí.
00:11:06 Druhý příspěvek měl něco málo přes 800.
00:11:08 Třešňák vypráví příběhy rodin,
00:11:10 které se musely vyrovnat se smrtí dítěte.
00:11:12 I příběhy těch, kteří vědí,
00:11:14 že je tato tragédie nevyhnutelně postihne.
00:11:31 Mezi finalisty bylo 10 příspěvků.
00:11:33 5 nominovala česká rada soutěže, 5 slovenská.
00:11:36 Lidé pak vybrali ten,
00:11:37 který podle nich měl největší společenský dopad.
00:11:40 Myslel jsem si,
00:11:41 že to téma je příliš nepopulární,
00:11:45 že před ním spíš má běžný čtenář sklon zavřít oči.
00:11:49 Petr Třešňák už letos získal jiné prestižní ocenění.
00:11:52 Cenu Ferdinanda Peroutky.
00:11:53 A opět za velmi obtížné téma.
00:11:55 Jeho reportáž popisovala život rodiny s dětmi trpícími autismem.
00:11:59 Já myslím, že je to autor noci.
00:12:01 Píše o tématech, která jsou všechno,
00:12:03 jenom ne líbivá.
00:12:05 Vítězové dalších kategorií Novinářské ceny
00:12:07 budou vyhlášeni v úterý.
00:12:10 Budeme navazovat.
00:12:11 Hosta už znáte,
00:12:12 protože jsem ho před chvílí představil.
00:12:14 Petr Třešňák, vítejte.
00:12:15 Děkuji. Dobrý den.
00:12:16 Jste autor noci, jak bylo v tom příspěvku zmíněno?
00:12:19 To je poetický výraz,
00:12:21 asi bych o tom musel přemýšlet déle.
00:12:24 Nemyslím si úplně, že jsem autor noci,
00:12:26 ale určitě mě baví popisovat a zabývat se tématy,
00:12:29 která jsou nějakým způsobem krajní
00:12:31 a představují krajní životní situace.
00:12:33 Takže pokud to Tomáš myslel tímto způsobem,
00:12:35 tak možná jsem autor soumraku, bych spíš řekl.
00:12:38 Já budu možná teď rozebírat hned tu vaši první větu.
00:12:41 Vy jste řekl: Mě baví... Mohou taková témata bavit?
00:12:44 A to navzdory tomu,
00:12:45 že děláte velmi dobře svoji práci, a mimochodem,
00:12:48 že vám i za diváky gratuluji k té ceně, kterou jste získal.
00:12:51 Lze se dostat k tomu, že vás může něco takového bavit?
00:12:54 Díky za gratulaci.
00:12:55 Jak člověk stárne, tak to slovo "baví" získává
00:12:58 takový komplexnější význam pro něj.
00:13:00 Samozřejmě to není zábava
00:13:02 v nějakém jednoduchém slova smyslu,
00:13:04 že by mi to přinášelo nějaké občerstvení nebo potěšení.
00:13:07 Je to taková kombinace toho,
00:13:09 že ta témata mi připadají důležitá.
00:13:12 Připadá mi důležité o nich psát.
00:13:14 Mě osobně zároveň obohacují v tom smyslu,
00:13:17 že se člověk potkává s lidmi a situacemi,
00:13:19 které jsou nějakým způsobem obohacující.
00:13:21 Spíš mě asi obohacují, než baví. To by bylo přesnější říci.
00:13:25 Velmi jednoduchá otázka.
00:13:27 Jak jste k nim přišel, k těm tématům?
00:13:29 K těmto velmi těžkým a tak velmi potřebným tématům?
00:13:32 Určitě v tom nějakou roli hrála moje rodinná situace,
00:13:37 protože vlastně jeden z těch textů,
00:13:39 o kterých se mluvilo, se týká i mé dcery.
00:13:41 Já mám dceru s poměrně těžkým autismem,
00:13:44 problémovým chováním.
00:13:45 Takže to mě přivedlo k zájmu o psychiatrická témata,
00:13:49 určité extrémní životní situace.
00:13:53 Ale nějak jsem se tomu věnoval už předtím.
00:13:55 Moje žena je psychoterapeutka,
00:13:57 takže také část tohoto zájmu sdílím s ní.
00:14:01 Proto mě to baví.
00:14:03 Je to takový asi komplex vlivů.
00:14:05 My se dostáváme opět k tomu slovesu "bavit".
00:14:07 Ještě tam mám jednu věc na vás.
00:14:10 Těžká témata, která mají jakousi svoji formu,
00:14:15 která je pro to odpovídající.
00:14:17 Vy jste ji také musel hledat,
00:14:19 ať už je to potom psaní v té 1. osobě,
00:14:21 nebo resp. o těch lidech, jakýmsi způsobem, jakousi formou.
00:14:24 Lze to definovat, co je to za formu,
00:14:27 resp. která z nich je nejvhodnější pro tyto typy témat?
00:14:31 Ta 1. osoba, kterou jste zmínil, byla spíš výjimka.
00:14:34 Já se snažím psát klasicky ve 3. osobě,
00:14:37 protože tak v Respektu, kde pracuji,
00:14:39 se to tak dělává tradičně.
00:14:40 A ta forma těch dlouhých článků částečně vyplynula z toho,
00:14:44 že v Respektu máme takovou rubriku,
00:14:46 která se jmenuje Téma, která je poměrně dlouhá,
00:14:49 minimálně na poměry české žurnalistiky.
00:14:51 Částečně i proto,
00:14:53 že mě vždycky bavilo číst si v zahraničních médiích to,
00:14:56 čemu se říká feature nebo longreads.
00:14:59 To znamená, nějaké příběhy, které jsou zpracované důkladně,
00:15:02 dělají se dlouho.
00:15:04 Jsou vyprávěny nějakým způsobem,
00:15:06 střídají se v nich žánrové postupy,
00:15:08 reportáže nějakých analytických odboček,
00:15:11 vzniká takový ucelený tvar.
00:15:13 Něco jako dlouhá reportáž.
00:15:15 Takže tam jsem se určitě inspiroval u těchto textů.
00:15:18 To je forma, ale pak je taky otázka toho,
00:15:21 jak se dostat,
00:15:22 nebo naopak nedostat z pozice novináře
00:15:24 do toho tématu až moc subjektivně.
00:15:27 To nám zase trošičku navazuje na tu vaši rodinnou situaci,
00:15:30 kterou jste sám zmínil.
00:15:32 Jak to lze psát bez toho, aby to člověka pohltilo?
00:15:35 Svým způsobem to nejde.
00:15:36 Pokud, když připomeneme ten poslední text,
00:15:40 píšete o umírajících dětech a setkáváte se s rodinami,
00:15:43 jejichž děti umírají,
00:15:45 tak jako nelze to emocionálně neprožívat.
00:15:47 Asi by to nebylo ani dobře,
00:15:49 kdyby to člověk úplně odstřihával,
00:15:51 nebo byl nějak disociovaný od toho, co vidí a vnímá,
00:15:54 co slyší od těch lidí.
00:15:56 Myslím si,
00:15:57 že je dobré si udržovat nějakého takového vnitřního pozorovatele,
00:16:01 nebo pilota,
00:16:02 který se snaží ty informace řadit, posuzovat,
00:16:05 vyhodnocovat, analyzovat ten společenský kontext,
00:16:07 v kterém se to odehrává, dát těm emocím,
00:16:10 které se objevují logicky při tom psaní,
00:16:12 nějaké adekvátní místo, aby nevznikal text,
00:16:14 který nějak tlačí na pilu,
00:16:16 nebo hraje na city způsobem, který je přehnaný.
00:16:19 Ale zároveň samozřejmě tam nějaká vibrace energetická,
00:16:23 takhle těžké životní situace, se tam musí objevit.
00:16:26 Čili je to spíš asi o hledání míry,
00:16:28 jak moc do toho tu subjektivitu vpustit potom,
00:16:31 do toho psaní.
00:16:32 Já vám děkuji.
00:16:32 Budu vám přát hodně novinářské i lidské síly.
00:16:35 Možná bych mohl zakončit tu naši debatu zvoláním:
00:16:37 Více Petrů Třešňáků do české žurnalistiky!
00:16:39 Ale to už bych zase já byl moc subjektivní.
00:16:41 Díky za návštěvu v Newsroomu a ještě jednou gratulace.
00:16:44 Děkuji moc. Mějte se hezky.
00:16:50 Neverending story. Nekončící příběh.
00:16:52 Prezidentův mluvčí
00:16:53 ani po 3 měsících slibování a údajného studování
00:16:56 nenašel článek Ferdinanda Peroutky s názvem "Hitler je gentleman".
00:17:00 Proč ho hledá?
00:17:01 Protože prý existuje, tedy aspoň si to mluvčího šéf,
00:17:04 prezident země, myslí.
00:17:05 Místo článku teď Hrad začal s něčím jiným.
00:17:08 Tento týden zveřejňoval Peroutkovy texty z roku 1939.
00:17:11 Podle Hradu novinář tehdy selhal.
00:17:13 A další zpráva k tématu.
00:17:15 Peroutkova vnučka Terezie Kaslová v úterý podala žalobu na stát.
00:17:21 Základní teze zněla,
00:17:22 že i Ferdinand Peroutka jako mnozí jiní do jisté míry
00:17:26 podlehl tlaku doby.
00:17:31 Mně to přijde trochu jako chování malých dětí.
00:17:34 Místo, abych se jako chlap omluvil,
00:17:37 tak odvádím pozornost někam jinam a uvádím jakési texty,
00:17:42 které mají doložit selhání Peroutky.
00:17:46 Podle mě spíš dokládají selhání pana prezidenta.
00:17:50 Nechci žádné peníze, chci prostě jednoduchou omluvu.
00:17:56 Sněmovní volební výbor už má 15 kandidátů,
00:17:59 z nichž poslanci vyberou 5 členů Rady České televize.
00:18:02 Je mezi nimi například současný předseda rady Jaroslav Dědič,
00:18:05 bývalý kanoista Martin Doktor,
00:18:07 děkan Fakulty sociálních věd Jakub Končelík,
00:18:09 geolog Václav Cílek
00:18:11 nebo třeba expředseda Akademie věd Václav Pačes.
00:18:17 Padesát.
00:18:18 Přesně tolik let už vysílá Česká televize
00:18:20 pro své diváky hokejový šampionát.
00:18:22 Letos možná proto,
00:18:23 že se po 11 letech bude znovu přenášet z domácího prostředí,
00:18:27 tedy z Prahy a z Ostravy, si dala za cíl několik rekordů.
00:18:30 Třeba odkomentovat úplně všechny zápasy.
00:18:32 Posilujeme tým, zní proto teď z Redakce sportu ČT.
00:18:39 Tak lidi, sestava je jasná. Čeká nás dlouhá práce.
00:18:42 Robert Záruba.
00:18:43 Podle některých člověk, který vymyslel hokej.
00:18:45 V civilu jen šéfdramaturg nadcházejícího šampionátu.
00:18:48 Jo, už jsem to spočítal.
00:18:51 Pro mě to bude 24. mistrovství světa.
00:18:53 2x jsem byl jenom jako reportér na šampionátu,
00:18:56 takže po 22. to mistrovství budu komentovat.
00:18:59 Přípravy vrcholí, nervozita roste.
00:19:01 Už za pár dní bude muset flotila komentátorů
00:19:04 odmoderovat 64 zápasů.
00:19:07 Živě jich přitom poběží 58.
00:19:09 Vůbec nejvíc v historii.
00:19:11 Tohle člověk použije jako základní orientaci,
00:19:15 kdo je na ledě, čísla.
00:19:16 Komentátorům budou po ruce taky experti.
00:19:19 Většinou z řad bývalých hokejistů.
00:19:23 Shánění informací přímo v místě toho mistrovství světa.
00:19:29 Znáte spoustu lidí za tu dobu, co se tam pohybujete.
00:19:31 Finišují i přípravy techniky,
00:19:33 například tohoto přenosového vozu.
00:19:35 Z něj půjde signál optickými kabely z Ostravy
00:19:37 do centrální režie v Praze.
00:19:39 To je hrozně velký!
00:19:43 Ten nápad jejich byl vytvořit jenom jednu centrální režii
00:19:47 pro celé mistrovství světa,
00:19:48 která by zachycovala jak dění v Ostravě,
00:19:51 tak dění v 02 Aréně.
00:19:52 Pro televizi to bude
00:19:53 už 50. odvysílané hokejové mistrovství.
00:19:56 Takže zkušenosti sportovní redakci nechybí.
00:19:59 Jak říká Petr Vichnar: Bude to jako dycky!
00:20:02 Petře, co je?
00:20:03 Hele, nepřeháněj. Jako dycky ne!
00:20:05 To je pravda. Jdeme!
00:20:10 Tak, rubrika,
00:20:11 která parafrázuje jak mediální teorii Marshalla McLuhana,
00:20:14 tak příjmení člověka, kterého za mnou vidíte,
00:20:16 Filipa Horkého, právě začíná, vítej.
00:20:18 Navážu na ten sport, hezký večer.
00:20:23 Upřímně bych se nikdy nenadál,
00:20:26 že v Newsroomu budu moci nabídnout jak fotbal,
00:20:28 tak ještě navíc Borussii Dortmund,
00:20:30 ale příležitost mi k tomu dal tento textový onlinový přenos
00:20:33 na serveru deníku The Telegraph,
00:20:35 protože ten byl, řekl bych, velmi nestandardní.
00:20:37 Byl o konci trenéra Jürgena Kloppa
00:20:39 v Borussii Dortmund.
00:20:40 Redaktor, který vyrazil do Německa,
00:20:42 se jmenoval Ben Bloom.
00:20:44 Jenomže ten problém byl,
00:20:45 že tisková konference se konala v Německu.
00:20:48 Na tiskové konferenci se mluvilo německy,
00:20:50 jenže Ben Bloom německy nemluvil,
00:20:52 a tak ten online textový přenos byl velmi zajímavý.
00:20:54 Sami se se mnou můžete na některé ty příspěvky podívat.
00:20:57 Pokud bych měl dokonce některé části citovat,
00:20:59 tak se třeba v jednom z těch příspěvků mluvilo,
00:21:02 a teď cituji:
00:21:03 Vážně bych vám rád řekl, o čem Klopp mluví,
00:21:05 a že toho říká hodně, ale prakticky nic mu nerozumím.
00:21:08 Tak aspoň přidávám fotku, jak si nalévá vodu.
00:21:11 Nakonec pro tento velmi netradiční styl
00:21:13 našel pochopení jeho zaměstnavatel.
00:21:15 Pobavila mě třeba reakce na Twitteru,
00:21:17 kdy reagovala německá ambasáda ve Spojeném království,
00:21:21 která hned nabídla odkaz, kde se dá němčina studovat.
00:21:28 Zajímavé justiční případy,
00:21:30 dění u soudu a právo v širokém kontextu do hloubky.
00:21:33 To má nabídnout už příští neděli
00:21:34 první díl nového pořadu Týden v justici.
00:21:38 Tak jedeme!
00:21:43 Poslední zkoušky a ladění detailů před startem nového pořadu,
00:21:47 Týden v justici,
00:21:49 který vznikal v budovách brněnského studia České televize.
00:21:52 Já jsem léta působil ve zpravodajství.
00:21:56 Už tehdy jsem byl toho názoru, že je škoda,
00:21:58 že televize nevyužívá potenciálu, který v Brně je,
00:22:00 neboť jsou zde všechny vrcholné orgány české justice.
00:22:04 Nový pořad, ale v zaběhlém prostředí,
00:22:06 které diváci znají
00:22:07 hlavně z brněnských Událostí v regionech.
00:22:09 Na moderátorské židli usedne Barbora Pražanová.
00:22:12 A taky na ČT24 dobře známý Jiří Václavek.
00:22:15 8členný tým bude připravovat
00:22:17 relaci o zajímavých domácích i zahraničních kauzách,
00:22:20 doplněnou rozhovorem s odborníky.
00:22:23 Součástí relace bude i rubrika,
00:22:26 která se bude zabývat agendou úřadů,
00:22:28 jako je například veřejný ochránce práv
00:22:30 nebo antimonopolní úřad.
00:22:32 Premiéru bude mít magazín už příští neděli na ČT24,
00:22:35 v 22:30 hodin.
00:22:36 Hned po pořadu Newsroom.
00:22:48 Webové stránky,
00:22:49 které nejsou přizpůsobené
00:22:50 k zobrazení na mobilních telefonech,
00:22:52 by se mohly propadnout do hlubin
00:22:54 největšího internetového vyhledávače.
00:22:56 Google tento týden přišel
00:22:57 s novým algoritmem pro vyhledávání.
00:22:59 Petra Tuháčková už je ve vysílání.
00:23:01 Já jí přeji dobrý večer a ptám se,
00:23:04 co to vlastně bude znamenat?
00:23:05 Dobrý večer.
00:23:08 Tuto novinku Google oznámil už před 2 měsíci,
00:23:10 aby stránky měly čas se nachystat.
00:23:12 Připravil také test na to,
00:23:13 jak dobře jsou stránky
00:23:15 zobrazitelné v mobilních telefonech.
00:23:17 Stačí jen zadat adresu, chvíli vyčkat
00:23:19 a Google už vám řekne, jestli jsou stránky přizpůsobené,
00:23:22 nebo ne.
00:23:23 My jsme zkusili třeba stránky České televize.
00:23:25 Ty v tom testu obstály velmi dobře.
00:23:28 Ale třeba stránky Poslanecké sněmovny nebo vlády neobstály.
00:23:32 Proč? Kde je problém?
00:23:33 Ten text je v mobilním zařízení příliš malý.
00:23:36 Obrázky jsou příliš blízko u sebe.
00:23:39 Zkrátka ten obsah je větší než display telefonu.
00:23:42 Tyto změny se dotknou všech států na světě.
00:23:46 Dotknou se zhruba až 40 procent všeho vyhledávání,
00:23:50 alespoň s tím Google počítá.
00:23:52 Zkrátka ty stránky,
00:23:54 které budou v mobilech dobře zobrazitelné,
00:23:57 bude Google preferovat.
00:23:58 Ty, které nebudou, půjdou ve vyhledávání o něco níž.
00:24:01 My jsme náhodně vybrali 4 firmy a zkusili, jak v testu obstály.
00:24:04 Třeba ČEZ nebo stránky BBC byly zobrazitelné velmi dobře.
00:24:09 Například ale Škoda Auto nebo Adidas
00:24:12 v tomto testu neobstály.
00:24:13 Velmi pozorní by teď měli být ti,
00:24:17 kteří se zaměřují na mladší generaci.
00:24:19 Ta právě internet v mobilu používá úplně nejvíc,
00:24:22 a to nám potvrdil i průzkum společnosti Netmonitor,
00:24:25 který zjistil,
00:24:26 že v roce 2014 internet v mobilu používaly až 3 miliony uživatelů.
00:24:34 Svědci mediální doby. 26. duben 1986.
00:24:38 To došlo k výbuchu v černobylské atomové elektrárně.
00:24:42 A taky k nejhorší, civilní, jaderné katastrofě všech dob.
00:24:45 A také je s tímto datem
00:24:47 spojena snůška lží sdělovacích prostředků
00:24:49 v komunistických zemích.
00:24:51 Exploze totiž způsobila přímou smrt desítek lidí,
00:24:54 radioaktivním zářením byly potom zasaženy
00:24:57 samozřejmě miliony obyvatel z půlky Evropy.
00:24:59 Tisíce z nich už zemřely.
00:25:00 Ale ty sdělovací prostředky, a my se zaměříme na ty tuzemské,
00:25:04 tak ty o havárii informovaly až třetí den.
00:25:07 To už byl jaderný mrak nad českým územím,
00:25:09 resp. československým.
00:25:11 Můžeme se podívat například do Rudého práva.
00:25:13 Když těmito novinami budu listovat,
00:25:16 tak musíme jít až na předposlední stranu,
00:25:19 před sport,
00:25:20 abychom velmi náročně na její dolní části,
00:25:23 to znamená vlevo dole, našli článek Havárie reaktoru.
00:25:26 Je to tento velmi malý článek.
00:25:29 Píše se, že nedošlo k ničemu vážnému,
00:25:31 že je vše pod kontrolou.
00:25:32 A teď si dáme ukázku ze stejného dne
00:25:35 z Televizních novin.
00:25:37 Před malou chvílí odvysílala sovětská televize
00:25:40 ve zpravodajském pořadu Vremja následující zprávu.
00:25:43 Na černobylské atomové elektrárně,
00:25:45 která leží 130 kilometrů severně od Kyjeva,
00:25:47 došlo k havárii.
00:25:48 Havárie má za následek porušení stavební části reaktoru,
00:25:52 jeho poškození a jistý únik radioaktivních látek.
00:25:55 Při havárii zahynuli 2 lidé.
00:25:57 Byla přijata neodkladná opatření k likvidaci následků havárie.
00:26:02 V současné době
00:26:03 je radiační situace v elektrárně a okolí stabilizována.
00:26:08 30. dubna části reaktoru stále hořely.
00:26:10 Vrtulníky na požár sypaly tuny hasícího materiálu,
00:26:13 probíhala evakuace desítek tisíc obyvatel.
00:26:15 ČST opět vysílala stanovisko sovětské televize.
00:26:19 Ukážeme vám snímek,
00:26:21 který pořídil jeden z pracovníků černobylské atomové elektrárny
00:26:24 krátce po havárii.
00:26:26 Jak se můžete sami přesvědčit, o žádné obrovské škody a požáry,
00:26:30 jak to líčí některé západní agentury,
00:26:32 se nejedná.
00:26:33 Téma příštího týdne bude jasné. ČT24 slaví 10leté výročí.
00:26:37 My se na to zaměříme v Newsroomu.
00:26:40 Určitě si ČT24 a pořad Newsroom
00:26:43 můžete pustit v 22:05 hodin příští neděli.
00:26:45 Dnes vše, já vám přeji dobrou noc.
00:26:49 Skryté titulky: Petra Kinclová Česká televize, 2015
Týdeník o nejdůležitějších událostech českých i zahraničních médií. Moderátor Luboš Rosí představí názory přímých aktérů událostí a mediálních odborníků, analýzy nových trendů i pohledy do zákulisí médií
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 2