Bitva i přírodu pokračuje
00:00:32 V loňském roce přilétl do Brna nový drak.
00:00:36 Tentokrát v podobě sporu o přesun Hlavního nádraží.
00:00:39 Tato otázka se stala jedním z témat
00:00:41 při volbách do obecních a krajských zastupitelstev.
00:00:45 V říjnu pak na nátlak občanů proběhlo první obecní referendum.
00:00:51 Je dobře, že se referendum konalo, protože jeho výsledky ukázaly,
00:00:58 co Brňané o projektu vědí a co si o tomto projektu myslí.
00:01:02 Z téměř 80 tisíc lidí, kteří k referendu přišli,
00:01:06 více než 67 tisíc lidí řeklo, že si přeje,
00:01:11 aby se železnice v Brně modernizovala tak,
00:01:16 aby nádraží bylo zachováno v centru Brna.
00:01:19 Voliči jasně vyjádřili svůj nesouhlas s přesunem nádraží,
00:01:23 ale referendum platné není.
00:01:26 Podle zákona se jej musí musí zúčastnit 50 procent voličů.
00:01:30 Ta novela vstoupila v účinnost v únoru a já tu změnu,
00:01:38 která tam byla provedena, že ne 25, ale 50 procent lidí,
00:01:42 kteří jsou zapsáni do seznamu voličů v daném místě,
00:01:47 musí k referendu přijít, aby bylo platné,
00:01:50 považuji za výraz pohrdání právem, občanskou společností a demokracií.
00:01:55 To se přece vědělo. Ti, kteří pro to zvedli ruku, dobře věděli,
00:02:00 že zejména ve větších městech, dejme tomu nad 50 tisíc obyvatel,
00:02:05 ale možná už nad 10 tisíc obyvatel, nikdy nepřijde víc než 25 procent.
00:02:11 Čili cesta je ta, aby se ten zákon změnil, aby pro malé obce,
00:02:16 dejme tomu do tisíce obyvatel, mohlo platit těch 50 procent,
00:02:20 ale jinak aby platilo 25.
00:02:23 A možná u měst nad sto tisíc bych šel ještě níže.
00:02:27 Já se domnívám, že jakákoliv klauzule o minimální účasti
00:02:33 v případě referenda je neštastná věc, která omezuje smysl referenda.
00:02:37 Přece víme, že i ti, kteří nepřijdou, vyjadřují nějaký názor.
00:02:42 Oni to dělají i ve volbách do poslanecké sněmovny a do senátu.
00:02:47 Tam žádná takové parametry nejsou. Takže já jsem přesvědčen,
00:02:50 že by měl existovat princip, který nebude zavádět
00:02:55 žádné limitující podmínky pro referendum
00:02:58 ani pro volby například do Senátu, které trpí velmi nízkou účastí.
00:03:03 Toho referenda se vlastně účastnili jenom Brňané,
00:03:10 ale nádraží využívají spíš lidé, kteří dojíždějí.
00:03:14 Taky je otázkou, zda byl dobře definován ten prostor,
00:03:18 kde bylo referendum konané. Například okrajové části Brna,
00:03:22 které jsou na druhé straně, těch se otázka toho posunutí,
00:03:27 pokud nedojíždějí, nedotýká. Takže definice toho prostoru,
00:03:31 kde bude referendum konané, je velmi zásadní a nevím,
00:03:34 zda v Brně ten problém, že nemůže být krajské referendum
00:03:38 nebo regionální referendum, nezkomplikovalo situaci.
00:03:42 Brněnská radnice vyhlásila referendum
00:03:46 odděleně od voleb do obecních zastupitelstev.
00:03:49 Prý z nedostatku lidí a volebních uren.
00:03:52 A tak neplatné referendum městu uvolnilo ruce.
00:03:55 Nic už nebrání přemístění nádraží,
00:03:58 projektu, o kterém se tady hovoří už 80 let.
00:04:04 Bylo to první velké referendum v České republice.
00:04:10 Jako komunální politici na to nejsme zvyklí.
00:04:13 Činnost těch odpůrců nás přinejmenším zaskočila.
00:04:16 Oni jsou daleko flexibilnější, operativnější než my.
00:04:20 Už dlouho je otázka přesunu nádraží zpolitizována
00:04:24 a pomalu z ní vyprchaly věcné argumenty.
00:04:27 Jaká jsou skutečná fakta? Co by přesun nádraží znamenal
00:04:30 pro životní prostředí města, jeho růst a co pro občany?
00:04:36 Já jako občan města Brna nejsem spokojen s prací magistrátu
00:04:42 posledních desítek let. Magistrát třeba odmítl
00:04:49 vybudovat cyklistické stezky, namísto toho vložil peníze
00:04:52 do stavby mostu na přehradě, který vlastně nikam nevede.
00:04:56 Máme dodnes proluky ve městě od druhé světové války.
00:05:00 Vzniklo několik staveb, které jsou kontroverzní.
00:05:05 Takže občané spíš demonstrovali
00:05:09 v tom referendu svůj postoj k té radnici.
00:05:15 Hlavní argumenty jsou v podstatě tři.
00:05:22 Jeden z nich je, že tím odsunem nádraží
00:05:25 se prodlouží dojížďkové vzdálenosti hromadnou dopravou k nádraží,
00:05:29 což bude znamenat pro cestující několik minut za den.
00:05:33 V důsledku to sníží atraktivitu
00:05:36 veřejné dopravy pro každodenní dojíždějící.
00:05:41 Část z nich přesedlá na automobily se všemi z toho plynoucími důsledky
00:05:46 Další hlavní problém je finanční.
00:05:50 Skoro celá stavba železničního uzlu s odsunutým nádražím
00:05:56 se musí postavit najednou a stojí poměrně hodně peněz.
00:06:00 A když dojdou peníze, zůstane tam nedostavěné torzo
00:06:04 a stávající nádraží bude stále ve špatném stavu, jako je teď,
00:06:10 Nové nádraží má vyrůst 700 metrů na jih od stávajícího nádraží,
00:06:15 poblíž autobusového nádraží Zvonařka.
00:06:18 To bylo postaveno už v 70.letech minulého století
00:06:23 jako první etapa přesunu brněnského dopravního uzlu.
00:06:27 Nové nádraží v odsunuté poloze umožní především městu dorůst
00:06:33 do toho prostoru, kde to dnes možné není
00:06:36 a kde roste lebeda těsně vedle historického jádra.
00:06:40 Nemluvíme zcela záměrně o jižním centru,
00:06:45 protože zde vznikne městská čtvrť na úrovni té struktury městské
00:06:52 blokové zástavby s polyfunkčními městskými domy.
00:06:55 Osou toho nového řešení je bulvár,
00:06:58 který je naosován na katedrálu na Petrově
00:07:05 a na druhé straně končí u vstupu do nového nádraží,
00:07:09 láme se a pokračuje k ulici Heršpické.
00:07:15 Ono to vypadá velice lákavě, ale občanům se tady prodává vize
00:07:18 rozvoje města, která se stane realitou tak nejdřív za 50 let.
00:07:24 Nikoliv za 10 let, jak se tady hovoří o odsunu nádraží.
00:07:28 Je to trošičku neférová hra s občany.
00:07:32 Prodávají se tady krásné obrázky, ale ta realita bude úplně jiná.
00:07:38 Hlavní argumentem zastánců přesunu
00:07:41 je zrušení spleti starých železničních tratí.
00:07:44 Ty vytvářejí dokonalou periférii,
00:07:48 která proniká k historickému centru Brna.
00:07:51 Toto je ta první trať - břeclavská - z roku 1839.
00:07:56 Další tratě byly od České Třebové z roku 1848,
00:08:01 další trať byla rosická do Brna - Dolního,
00:08:06 Tady vidíme ta dvě nádraží. V Brně jsou dvě nádraží.
00:08:09 Osobní a nákladní. 700 metrů od sebe.
00:08:13 Potom se zapojovaly další tratě.
00:08:16 Přerovka od jihu a vlára od východu,
00:08:20 která nemůže do nádrží přímo vjet, tak dělá tenhle oblouk.
00:08:24 Zde se mimoúrovňově kříží, a tím umrtvují celé toto území.
00:08:29 Cílem toho projektu je zjednodušit železniční síť na území města.
00:08:35 Projekt redukuje plochu železnice na území města
00:08:40 zhruba na 40 procent dnešního stavu.
00:08:44 Ale aby to bylo možné, musíme odsunout nádraží z dnešní polohy,
00:08:49 protože do nádraží v dnešní poloze není možné,
00:08:52 aby všechny tratě vjížděly přímo. Musí zajíždět všelijakými oblouky
00:08:58 právě přes ten jižní segment města. Když odsuneme nádraží
00:09:02 do prostoru, kde dnes již nákladové nádraží existuje,
00:09:07 čili nezabíráme nové plochy, ale využíváme už existujících ploch
00:09:13 drážních, tak nám to umožní celý ten uzel zjednodušit.
00:09:19 Cílem města je odstranit nebo zmírnit některé bariéry
00:09:27 železničních násypů na území města v jižní části města.
00:09:30 Varianta města některé tratě ruší a některé jinak zapojuje.
00:09:35 Ale tím, že oni neustále sledují tu odsunutou polohu nádraží,
00:09:40 tak vůbec nepřemýšleli o tom, jak by se stejných efektů
00:09:45 dalo dosáhnout i při zachování polohy nádraží.
00:09:49 My tady máme nejméně tři varianty vedení tratí po území města,
00:09:55 kterými to dosáhnout jde.
00:09:59 Máme varianty, že vždy překládáme tu trať na východ, na Přerov.
00:10:04 A to vždy přes letiště ve dvou různých trasách.
00:10:07 Jedna je za dálnicí, jedna je s využitím stávajícího tělesa.
00:10:14 Potom ještě překládáme nákladní průtah,
00:10:17 který nyní prochází prostorem dolního nádraží mezi Komárovem
00:10:21 a plánovaným Jižním centrem. Brání jejich urbanistickému srůstu
00:10:26 a my třemi různými způsoby navrhujeme,
00:10:29 jak ten nákladní průtah přeložit z tohoto prostoru.
00:10:35 Obě strany se shodují, že je třeba postavit novou velkou budovu
00:10:39 odbavovací haly. Jde jen o to, kde bude stát.
00:10:43 Zda za Zvonařkou,
00:10:46 nebo u původního nádraží na starém drážním tělese s viaduktem.
00:10:50 To současné umístění do tvaru S není ideální,
00:10:56 nicméně v zahraničí bychom podobná nádraží,
00:10:59 které využívají i rychlovlaky TGV nebo ICE, našli.
00:11:02 Teoreticky by v dnešní poloze mohlo zůstat
00:11:09 a město Brno se v 90.letech touto variantou také zabývalo.
00:11:13 Můžeme si na obrazovce ukázat, co by to prakticky znamenalo.
00:11:17 Nejde o rekonstrukci nádraží jako takového.
00:11:21 De facto jde o výstavbu nového nádraží v dnešní poloze.
00:11:26 Máme-li splnit technické požadavky na délky nástupišť atd.,
00:11:32 jde de facto o nové nádraží. A vzhledem k délce těch kolejišť
00:11:36 by i při této variantě došlo k přesunu odbavovací budovy
00:11:42 oproti dnešní poloze zhruba o 300 metrů
00:11:46 do polohy pod Petrov na křižovatku ulic Hybešova a Nádražní.
00:11:51 Takže nelze mluvit o jednoduché rekonstrukci.
00:11:55 A musela by probíhat za provozu.
00:11:58 Nádražní budova už dnes stojí na samém konci nádraží
00:12:02 a k opačným koncům nástupišť je to do ní velice daleko.
00:12:06 Ať zvolíme jakoukoliv variantu rozšíření, rekonstrukce
00:12:10 nádraží na stávajícím místě, musíme kromě této odbavovací haly
00:12:14 na tom konci mít ještě jednu odbavovací halu -
00:12:18 moderní v polovině nádraží, aby to cestující neměli tak daleko.
00:12:23 Kde tedy by ta budova měla stát?
00:12:27 V polovině nádraží vedle budovy pošty.
00:12:33 I kdyby se nádraží nepřesouvalo o 700 - 800 metrů jižněji,
00:12:40 tak by se musela postavit stejně nová odbavovací hala,
00:12:43 posunutá zhruba o 200 - 300 metrů od současné budovy nádražní.
00:12:49 Stejně by se musel rekonstruovat celý průtah osobní,
00:12:53 který není zrekonstruován, od Horních Heršpic po Žilince.
00:12:57 Náklady se odhadují zhruba ve stejné výši,
00:13:01 jako když postavíme nádraží v nové poloze,
00:13:05 včetně rekonstrukce průtahů a zařízení, které s tím souvisí.
00:13:08 To je přesně ta psychologie, kterou já nesnáším.
00:13:16 Pro techniky je vždycky jednodušší stavět na zelené louce.
00:13:19 Tam si cokoliv vymyslí a postaví. Ale když chcou něco opravovat,
00:13:22 musí vycházet z toho, co tam skutečně je, a to je těžší.
00:13:26 Ten jednokolejný, později dvoukolejný kamenný viadukt
00:13:29 údajně je zasypán v tom železničním tělese.
00:13:33 Má asi kilometr a půl. Údajně existují doklady,
00:13:37 že při přestavbě nádraží na konci 19,století
00:13:41 část z něho byla odstřelena. Veškeré návrhy rekonstrukce,
00:13:47 které dělíme, se snaží jít mimo prostor, kde je ten viadukt,
00:13:50 aby s tím nebyly problémy.
00:13:55 My vlastně od ulice Nádražní, kde je dnešní osobní nádraží,
00:13:59 přitahujeme dvě nové tramvajové tratě,
00:14:03 které se před nádražím v odsunuté poloze kříží
00:14:06 a vytváří komfortní přestupní uzel. Kolik tramvajových linek
00:14:11 tam skutečně bude vedeno, bude záležet na požadavku.
00:14:14 My samozřejmě do toho prostoru přivádíme hromadnou dopravu.
00:14:18 Vedle tramvají taky autobusy a trolejbusy,
00:14:22 které k dnešnímu nádraží přijet nemůžou.
00:14:26 A perfektní dostupnost individuální dopravou.
00:14:31 Lidé potřebují na nádraží přijet především veřejnou dopravou.
00:14:34 Občanů, kteří budou přestupovat na vlak z auta, bude méně.
00:14:38 Navíc okolí současného nádraží poskytuje dostatek prostoru
00:14:42 pro vybudování parkovacích stání.
00:14:45 Tyto funkce lze v okolí nádraží řešit,
00:14:48 protože i směrem na Nové sady jsou velké plochy,
00:14:52 využívané pro firemní areály, které do centra města nepatří.
00:14:56 Poté, co jsem procestoval země, které daly na železniční dopravu,
00:15:02 například Francii, Velkou Británii a Japonsko, tak vím,
00:15:06 že se vždycky vyplatilo vzít tu věc takříkajíc zgruntu.
00:15:11 TGV by nebylo TGV, kdybyste si nemohl zajet taxíkem až k vlaku,
00:15:17 naložit si přímo z taxíku zavazadla do vlaku.
00:15:20 Jedině tak dostává ta rychlotrať nějaký smysl.
00:15:27 Francouzům, Italům a Japoncům se vždycky vyplatilo
00:15:33 postavit zvláštní koridory z důvodů hlukových, bezpečnostních.
00:15:39 Proto se stavěly nové trasy, nová nádraží a stará se rušila.
00:15:44 Ve hře je nejméně 20 miliard na výstavbu nádraží
00:15:48 a další 3 miliardy na infrastrukturu,
00:15:51 především přivedení městské hromadné dopravy.
00:15:55 Tyto odhady se ale zdají silně podhodnocené
00:15:58 a nejsou v nich zahrnuty další vyvolané náklady.
00:16:01 Město plánuje čerpat z řady finančních zdrojů.
00:16:05 Zhruba 6 miliard dotace z Evropské unie,
00:16:10 6 miliard od Státního fondu dopravní infrastruktury,
00:16:13 to znamená z vládních peněz, 3 miliardy z úrovně města,
00:16:17 1 miliarda z kraje a něco se získá z prodeje pozemků,
00:16:22 které jsou jednak soukromé, jednak dráhy, jednak města.
00:16:25 Na celé záležitosti je důležité také to,
00:16:32 že město tady plánuje obrovskou investici
00:16:35 v řádu několika let do jedné jediné městské části,
00:16:38 a to na úkor všech městských částí zbývajících.
00:16:42 Na projekty prospěšné pro občany Brna v jiných městských částech -
00:16:45 prodloužení tramvajové trati na Lesnou,
00:16:48 opravy polikliniky Na Zahradníkové, opravy a rekonstrukce škol -
00:16:52 na tyto stavby se prostředky v městském rozpočtu škrtají.
00:16:56 Co vlastně v poslední době vyrostlo kolem velkých měst?
00:17:03 Co zásadního se stalo ve městech? Když se na to podíváte důkladně,
00:17:06 tak jsou to pouze stavby obrovských supermarketů,
00:17:10 který září do dálky jako Hradčana.
00:17:13 Má-li se toto změnit, je nutný radikální řez.
00:17:19 A teď mi řekněte, když necháme to nádraží na původním místě,
00:17:23 ono má jistě krásnou budovu, co budeme teda dělat
00:17:27 s autobusovým nádražím? Zase ho vrátíme do středu města
00:17:31 naproti Grandu nebo na místo starého nákladového nádraží?
00:17:36 Já si to nedovedu představit.
00:17:55 Titulky: Jaroslav Švagr Česká televize, 2004
V Brně proběhlo referendum o přesunu tamního hlavního nádraží. Přestože více než 80 procent voličů přesun odmítlo, referendum díky novele zákona platné není. V Brně se přesun nádraží plánuje desítky let. Spleť železničních tratí brání rozvoji města na jih. Je tento přesun skutečnou podmínkou rozvoje Brna?