Magazín hudební tolerance z Moravy: 4. symfonie D. Šostakoviče s Kasparem Zehnderem – Petr Hromádka, fenomén divadelní hudby – Zlín, město s novým koncertním sálem (2011). Režie R. Chudoba

Obsah dílu

Přehrát vše

Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně má nemalý důvod k oslavám. 14. ledna 2011 přesunula své působení do nového koncertního sálu, Kongresového centra Zlín, které vyprojektovala renomovaná architektonická kancelář pod vedením Evy Jiřičné. Slavnostního zahájení se zúčastnil mexický tenorista David Lomeli a slovenská sopranistka Eva Hornyáková. Pod taktovkou šéfdirigenta Stanislava Vavřínka zazněly árie G. Donizettiho, G. Verdiho a G. Pucciniho.

Petr Hromádka je jedním z nejžádanějších autoru divadelní a scénické hudby na Moravě. Složil hudbu pro mnoho inscenací uváděných nejen v Brně, ale také v Praze a v dalších českých městech. Mezi ty nejúspěšnější patří Gazdina roba režiséra Břetislava Rychlíka nebo Dostojevského tetralogie, která vznikla v Divadle Husa na provázku v režii Vladimíra Morávka.

V roce 1932 zkomponoval Dmitrij Šostakovič operu „Lady Macbeth mcenského újezdu“, jejíž hudba byla označena stalinskou kritikou za vulgárně naturalistickou. Proto nemohla být až do roku 1961 provedena ani následující 4. symfonie. Právě na její složitý příběh se zaměří naše reportáž, ve které kromě dirigenta Kaspara Zehndera objasní její pohnutou historii i muzikolog Jan Špaček.

Stopáž26 minut
Rok výroby 2011
ŽánrHudba