Vypravíme se po stopách soudobé queer tvorby pro děti. Podíváme se také, jak současná česká literární a televizní produkce reflektuje tématiku, která jde „šejdrem“. Režie M. Páv a N. Kourek
00:00:01 QUEER
00:00:14 -Za temnými vysokými lesy, hlubokými a dravými řekami
00:00:17 se dívají k nebi nevysoké chladné hory.
00:00:20 Jsou to hory Jestřábníky a v nich žijí Jula a Jola.
00:00:24 Jula a Jola se mají moc rády, a tak se vzaly.
00:00:28 A mají spolu syna. Pojmenovaly ho Jura.
00:00:31 Jura ještě nechodí do školy, má kudrnaté černé vlasy,
00:00:34 velké hnědé oči a celý den pobíhá
00:00:36 v námořnickém tričku a červené kšiltovce.
00:00:42 -Ta knížka vlastně vznikla tak,
00:00:44 že za mnou vyloženě přišlo nakladatelství LePress.
00:00:47 Říkalo mi, že znají moje knížky,
00:00:51 že znají moje knížky pro dospělé
00:00:54 a že znají i některé moje knížky pro děti,
00:00:57 a že by chtěli teda,
00:00:59 abych napsala pro ně přímo nějakou pohádku,
00:01:03 kde by vystupovaly dvě mámy, protože vlastně v Česku
00:01:08 neexistovala žádná taková dětská knížka,
00:01:11 kde by se reflektovala nějaká jiná rodina
00:01:15 než ta úplně klasická, prostě maminka, tatínek a dítě.
00:01:20 A protože tehdy vlastně to nakladatelství
00:01:24 vedla Markéta Navrátilová,
00:01:26 která se svojí přítelkyní měla chlapečka,
00:01:29 tak chtěly mu číst nějakou pohádku,
00:01:33 kde by byly dvě mámy.
00:01:35 To byl vlastně ten nápad.
00:01:38 Já jsem se do toho pustila a mě to zajímalo
00:01:40 nejenom tady z toho hlediska, že tam budou dvě mámy,
00:01:43 ale taky proto,
00:01:45 že to měla být knížka pro hodně malý děti.
00:01:58 Zajímá mě vlastně tato problematika toho,
00:02:01 jak se společnost vyrovnává s nějakou jinakostí.
00:02:06 Ale mě to zajímá nejenom z toho homosexuálního hlediska
00:02:10 nebo z hlediska queer, ale zajímá mě to celkově.
00:02:17 -Právě jako u každý jiný knížky se držím toho textu
00:02:21 a stejně jako u toho Jury a lamy v textu
00:02:23 to nebylo až tak zdůrazněný, to, že jsou to dvě mámy,
00:02:26 co vychovávají kluka.
00:02:28 Byla to součást příběhu, přirozená součást příběhu.
00:02:30 Ne jako to hlavní a neustále připomínaný téma,
00:02:34 takže jsem se to snažila stejně tak odilustrovat,
00:02:37 aby to tam bylo, aby se to tam neschovávalo,
00:02:40 aby to nebylo nějaký jako utajený,
00:02:42 ale současně aby se na to furt nekladl celou knihu
00:02:44 ten největší důraz jako na něco zvláštního,
00:02:47 aby to spíš splynulo s tím ostatním dějem
00:02:49 a tvořilo to přirozenou součást toho příběhu.
00:02:55 -Důležitý na tom není to,
00:02:57 že ho vychovávají dvě ženy, dvě matky, ale to,
00:03:01 že vyrůstá v nějakým prostředí plným lásky
00:03:06 a takové pohody a takovýho rurálního prostředí,
00:03:12 kde prožívá takové idylické dětství v horách.
00:03:32 -V případě knížky, kterou jsem překládal,
00:03:34 Zebra pod postelí, tak její poslání bylo
00:03:36 právě předložit dětem tu homoparentalitu
00:03:39 jako cosi normálního.
00:03:41 Nakladatelství LePress cíleně vydává,
00:03:44 nejprve to byly knížky s lesbickou tematikou,
00:03:47 vyšla tam velmi zajímavá knížka Jura a lama od Markéty Pilátové,
00:03:51 která pojednávala o Jurovi,
00:03:54 který má shodou okolností dvě maminky.
00:03:57 V případě Zebry pod postelí zase potkáváme holčičku Johanku,
00:04:00 která má shodou okolností dva tatínky.
00:04:04 Je to jednoduchý pohádkový příběh pro menší děti,
00:04:09 který by mohl pomoci dětem, které mají dvě maminky,
00:04:12 dva tatínky, nebo těch modelů je celá řada,
00:04:15 tak poukázat zkrátka na to, že takzvaná nenukleární rodina
00:04:21 může taky fungovat naprosto v pořádku.
00:04:34 -Jula řekla ovcím:
00:04:36 Tohle jsou naše nové kamarádky. Jsou to lamy.
00:04:39 A nechaly jsme je přivézt z Bolívie.
00:04:41 Umějí zatím jenom indiánsky,
00:04:44 ale časem se určitě naučí něco zabečet i česky,
00:04:46 abyste si mohli popovídat.
00:04:49 Ovce jenom koukaly a přemýšlely, co je to Bolívie
00:04:52 a proč se ty hubeňourky jmenují lamy
00:04:55 a co to všechno má znamenat.
00:04:57 Nechápaly, proč by se měly kamarádit s někým,
00:05:00 kdo neumí bečet česky a kdo vypadá tak podivně a vůbec.
00:05:04 A všechny se jako na povel otočily a odkráčely zpátky na pastviny
00:05:08 okusovat poslední výhonky zmrzlé podzimní trávy.
00:06:09 -Mně se tak náhodou stalo,
00:06:12 že jsem vždycky se dostávala k práci,
00:06:15 která se odkazuje k nějakýmu tématu sociálně laděnýmu.
00:06:20 Já sama jako osobně nemám úplně radost z věcí,
00:06:24 který vznikají čistě komerčně za účelem vydělat někomu peníze.
00:06:28 Mě to nebaví a přijde mi to trošku ztráta času,
00:06:32 takže se tak stalo fakt náhodou přes kamarády, přes známé,
00:06:37 že jsem si většinou dostávala k projektům,
00:06:39 který se zabývaly nějakým tématem,
00:06:42 ať už to bylo třeba zaměstnávání muslimek v Český republice
00:06:48 nebo to byla Linka bezpečí nebo to byla tematika LGBT
00:06:53 nebo potažmo i nějaký ekologický témata,
00:06:58 který jsou teď nicméně tak dost v módě,
00:07:01 takže tam je to taky zase posunutý.
00:07:04 Mě to vždycky těší, že cokoliv když dělám,
00:07:09 tak kromě toho, že si užiju tu tvorbu,
00:07:12 to vymýšlení, to tvoření, to hledání cesty,
00:07:17 jak to udělat, to skládání tý estetiky
00:07:21 a barevnosti a všeho dohromady, takže to má ten přesah k tomu,
00:07:25 že když to udělám třeba hezky,
00:07:29 tak to někoho zaujme vizuálně a bude víc motivovaný
00:07:33 k tomu si to přečíst a zabývat se tím
00:07:36 a dostane se třeba k tématu, který ho nějak posune,
00:07:39 nebo bude nucený o něm vůbec přemýšlet.
00:07:41 -Víceméně i to, jak ty knížky vznikají,
00:07:44 jak jsou přijímány, kopíruje vyspělost té společnosti.
00:07:47 Tady skutečně byla přelomová ta knížka Princ a princ
00:07:50 nizozemského původu, která podle toho,
00:07:53 jak byla ve které zemi přijata,
00:07:56 tak můžeme si udělat obrázek o celkové kultuře.
00:08:00 Čili pokud ta společnost je vyzrálá, zdravá, respektující,
00:08:04 tak není důvod, aby nepřijímala i podobná témata.
00:08:13 -Zaujala mě tady třeba sousedka na vesnici,
00:08:15 která má syna, tak byla na návštěvě.
00:08:17 Ptala se mě, jestli nemám nějakou knížku na půjčení.
00:08:19 Tak jsem jí půjčila Juru a lamu.
00:08:21 Říkala jsem jí, že to je bezvadný,
00:08:24 protože ten její syn je přibližně stejně starej
00:08:26 jako hlavní postava v tý knížce, ten Jura.
00:08:28 Ale říkala jsem jí to rovnou, protože vím,
00:08:30 že pochází z víceméně konzervativní rodiny,
00:08:32 tak jsem jí to říkala rovnou.
00:08:34 Říkám: Je to příběh o klukovi, kterej vyrůstá v rodině,
00:08:37 kde jsou dvě mámy, to bylo i téma tý knížky,
00:08:40 takže ona se na první dobrou trošku zarazila,
00:08:43 ale vzala si to s sebou domů a pak mi to vracela s tím,
00:08:46 že Pavlíka to hrozně bavilo a že si to užil.
00:08:54 -Já jsem právě byla hrozně překvapená,
00:08:57 že jako vůbec jsem nenarážela právě na žádný překážky,
00:09:01 i třeba když jsem o tom někde mluvila
00:09:04 nebo jsem o tom dávala nějaký rozhovory,
00:09:07 ale naopak mně se i ozývaly nějaké knihovny
00:09:11 nebo školy vyloženě, školky, který chtěly,
00:09:14 abych přijela s tou knížkou mezi děti.
00:09:23 (ZPĚV)
00:09:25 -Krásnej šmoulí sen, tak pojďte rychle sem.
00:09:28 Krásná je šmoulí zem, to vůbec není sen.
00:09:32 -V rámci animovaný tvorby pro děti rozhodně existují
00:09:36 queer seriály nebo seriály s queer motivy,
00:09:40 s queer postavami.
00:09:42 Na druhou stranu bychom měli rozlišovat to,
00:09:45 že jsou seriály, kde jsou vyloženě otevřeně
00:09:50 a záměrně queer postavy, a pak jsou seriály,
00:09:54 které jsou nahlíženy tím queer pohledem,
00:09:57 což třeba je v rozporu s tím, jak to zamýšleli tvůrci
00:10:01 nebo jak bývá ten seriál vnímaný obvykle.
00:10:05 A právě s ohledem na tyto dva přístupy
00:10:09 nebo tyto dvě velmi volné kategorie můžeme říci,
00:10:14 že zatímco do relativně nedávné doby,
00:10:18 rozhodně do nového tisíciletí spíš převládaly ty seriály,
00:10:23 na které jsme mohli nahlížet tím queer pohledem,
00:10:26 ale které primárně nebyly dělané jako queer,
00:10:29 ať už to jsou Šmoulové coby ta báječná queer komunita
00:10:33 nebo soužití dvou pánů Křemílka a Vochomůrky,
00:10:38 tak až v novém tisíciletí opravdu se setkáváme se seriály,
00:10:44 který vyloženě otevřeně a záměrně pracují s queer postavami.
00:10:53 -Ta tvorba by měla ty děti nějakým způsobem formovat,
00:10:56 ukazovat jim určité fungování světa,
00:10:58 to, co vlastně vůbec ten svět, do kterého vyrůstají, představuje.
00:11:02 Je důležitý, aby to odráželo nějakou diverzitu
00:11:06 a aby to dítě vlastně se mohlo formovat velmi individuálně.
00:11:09 -V posledních letech rozhodně vidíme v rámci tvorby pro děti
00:11:13 větší zastoupení queer postav nejenom v těch epizodních,
00:11:19 ale i v těch hlavních postavách.
00:11:22 A dokonce se tak děje i nejenom v rámci
00:11:26 animované tvorby, ale i té hrané seriálové tvorby.
00:11:29 V tomto ohledu je poměrně revoluční seriál
00:11:32 Disney Channelu Andi Mack,
00:11:36 což je jméno hlavní ženské postavy,
00:11:39 ale hlavní mužská postava se už v první sérii ukáže jako gay,
00:11:45 má coming out a v následujících dílech
00:11:49 se mimo jiné vedle dalších věcí pracuje i s tím,
00:11:54 že tato mužská postava vlastně taky řeší ty věci
00:11:58 jako randění, vztahy a tak.
00:12:16 -Můj osobně velice oblíbený film japonské produkce
00:12:21 se jmenuje Za jedné bouřlivé noci.
00:12:26 Je to příběh vlka a beránka, kteří se,
00:12:32 jak název napovídá, potkají za jedné bouřlivé noci.
00:12:35 Je to příběh o přátelství, který si ale můžeme interpretovat
00:12:39 i jako určitý vztah romantický, ale zároveň je to příběh,
00:12:44 který hlavně ve svém vyznění mluví o překonávání nějaké jinakosti
00:12:50 a o slučování zdánlivě neslučitelného
00:12:55 a o určité vzájemné toleranci a pochopení.
00:12:59 -Koukněte, jsem hrozně šťastný, že jsem vás potkal, Gabu,
00:13:04 že mám kamaráda, pro kterého můžu obětovat život.
00:13:08 -Jé, to spíš já jsem děsně šťastnej,
00:13:12 že takhle uvažuješ, milý příteli.
00:13:15 -Děkuji.
00:13:17 Proto se, Gabu, pořádně najezte a ve zdraví horu přelezte.
00:13:20 -Co to zase říkáš? Žádný jídlo tady nemám.
00:13:25 -Ale to se mýlíte. Máte mě.
00:13:28 -Co? To ne! Ty přece jídlo nejsi.
00:13:34 -Dost často vidíme to, že třeba postavy
00:13:38 právě třeba v těch fantasy seriálech,
00:13:40 které nemají jakoby jednoznačně definované nějaké pohlavní znaky,
00:13:45 jako že právě na první pohled se dá říci,
00:13:48 že tohle je ženská postava,
00:13:50 protože to vypadá jako humanoidní žena,
00:13:53 ale třeba v seriálu Táborový ostrov,
00:13:58 Summer Camp Island, jsou postavy mimozemšťanů,
00:14:01 který vypadají jako mončičáci.
00:14:05 Ti dva hlavní mončičáci,
00:14:09 prostě král a jeho partner,
00:14:14 jsou vyloženě v tom originále díky jazyku identifikováni
00:14:20 jakožto dvě mužské postavy.
00:14:24 Mluví se o nich jako že on a on.
00:14:29 Vidíme v zahraničních dabinzích tohoto seriálu,
00:14:34 že ty postavy bývají převáděné jako na on a ona.
00:14:40 A podobný vlastně způsob cenzury nebo toho zahlazování
00:14:45 těchto queer motivů vidíme v řadě dalších seriálů.
00:14:50 Některé třeba ty scény můžou být i jakoby vystřižené.
00:14:57 (ZPÍVÁ ANGLICKY)
00:15:42 -Ale rozhodně v rámci České televize, ČT Déčka
00:15:45 je patrné spíš to, že když je nějaký seriál,
00:15:49 tak říkajíc, problematický,
00:15:51 tak se prostě vůbec do vysílání nedostane.
00:16:12 -Opravdu to české publikum
00:16:15 je do určité míry velmi specifické.
00:16:17 Vlastně když lidem a školám a vlastně i veřejnosti
00:16:21 nabízíme ty filmy, tak musíme pracovat
00:16:24 s velmi jemnými věkovými kategoriemi a určitým doporučením.
00:16:27 To znamená, že my začínáme na kategorizaci třeba tři plus.
00:16:34 Pokračujeme až do takových jemných nuancí,
00:16:37 kdy máme třeba pět plus, osm plus, deset plus,
00:16:41 dvanáct a tak dále, až po ty filmy,
00:16:45 které máme označené jako osmnáct plus,
00:16:47 kterých ale mnoho není.
00:16:50 Je tam velký rozdíl právě v tom,
00:16:52 jakým způsobem kategorizujeme ty filmy u nás
00:16:55 a jak jsou kategorizovány třeba v jiných zemích,
00:16:57 třeba ve Skandinávii, kdy my často vidíme,
00:17:00 že tam jsou třeba ty stejné filmy, které máme i my,
00:17:03 ale oni je tam mají pro daleko mladší věkovou kategorii,
00:17:07 než bychom je mohli uvést my, protože si myslím,
00:17:11 že česká společnost je poměrně konzervativní.
00:17:14 -Pokud bychom se dostali k současné politické situaci
00:17:18 nebo politickému klimatu v České republice,
00:17:21 tak pořád žijeme ve společnosti,
00:17:24 která odmítá manželství pro všechny.
00:17:27 Pořád tady vlastně skrze registrované partnerství
00:17:31 se komunikuje to,
00:17:34 že homosexuální páry jsou páry druhé kategorie,
00:17:37 které nemají nějakou rovnost vůči heteropárům.
00:17:42 Je to i vlastně legislativní obtíž,
00:17:46 pokud jste gender queer, trans, pokud nějakým způsobem
00:17:51 nezapadáte do těch kategorií, které tady společnost nastavuje,
00:17:55 a pořád žijeme v roce 2020 víceméně ve společnosti,
00:18:01 pro kterou je rodina základ státu,
00:18:04 a rodinou je muž, žena a jejich děti,
00:18:06 které mají být zase pravděpodobně heterosexuální,
00:18:10 nebudou řešit to,
00:18:13 jestli je jejich genderová identita opravdu muž nebo žena,
00:18:16 ale vytváří prostě z pohledu státu
00:18:19 tu naprosto neměnnou stavební jednotku.
00:18:22 Ty posuny tady jsou.
00:18:24 Myslím si, že se to postupně nějakým způsobem rozpraskává
00:18:27 a posouvá kupředu,
00:18:29 ale ten posun je z mého pohledu vlastně velmi pomalý.
00:19:19 -Já nechci nikomu křivdit, takže spíš řeknu,
00:19:23 že nevím o tom, že by v rámci české tvorby
00:19:28 pro děti vznikaly seriály, které by měly queer postavy.
00:19:32 Ale doufám, že je to jenom o tom,
00:19:35 že o nich nevím a že takový existujou.
00:19:38 Já jako vyloženě doufám, že to tak je.
00:19:40 -Tvorba filmů pro děti a mládež s queer tematikou
00:19:46 vlastně v České republice v podstatě neexistuje.
00:19:51 Ono to souvisí s tím, jak nízká je produkce
00:19:54 těch filmů v této oblasti obecně.
00:19:57 Já když jsem přemýšlela nad tím,
00:19:59 jestli si vůbec dokážu vybavit nějaký film český
00:20:03 pro mladé publikum,
00:20:05 který by se této tematice věnoval,
00:20:07 tak jsem přišla na jeden jediný, a to jsou Pusinky z roku 2007,
00:20:11 který natočila Karin Babinská a který vlastně do určité míry
00:20:16 jako jedno z těch vedlejších témat řeší lesbický vztah
00:20:21 nebo vlastně sebeuvědomění si jedné z těch hrdinek,
00:20:24 že je založena tímto způsobem.
00:20:27 -K jako konec zkratek.
00:20:48 -Je podle mě obrovský rozvoj animace v České republice
00:20:51 a nepochybuji o tom, že co se týká
00:20:54 určitých témat genderu, identity, sexuality a tak dál,
00:20:58 tak se to bude do budoucna rozvíjet.
00:21:01 Myslím si, že se dá sledovat to,
00:21:04 že třeba konkrétně film Fany a pes,
00:21:06 který prošel velmi úspěšně nedávno českou distribucí,
00:21:09 tak je velmi dobrým příkladem toho,
00:21:13 že distribučně úspěšný je film
00:21:17 s velmi silnou hlavní ženskou hrdinkou
00:21:20 nebo dívčí hrdinkou v tomto případě,
00:21:23 která vlastně neřeší jenom témata,
00:21:26 která by jí nějak stereotypně byla podstrkována
00:21:29 většinovou společností, nebo nezabývá se tím,
00:21:32 jestli si najde chlapce, ale řeší vztah ke své kamarádce
00:21:36 a to, že jí chce vrátit jejího milovaného pejska.
00:21:39 A není to možné v rámci revolučního nastavení roku 1989.
00:22:20 -Něčím mi přijde tematika LGBT vlastně u nás hodně ještě zaostalá
00:22:25 v tý veřejný sféře, že se to vlastně řeší.
00:22:28 Mně to osobně přijde až neuvěřitelný,
00:22:30 že se to vlastně řeší.
00:22:32 Jakýkoliv nabourávání nějakejch konformních pohledů na cokoliv.
00:22:36 Je dobrý nabourávat neustále.
00:22:40 Dokonce si myslím, že určitá cesta jakoby zespoda,
00:22:44 ne jakoby z nařizování a nějakých legálních opatření,
00:22:48 ale víc právě z toho každodenního života
00:22:52 a z fungování lidí mezi sebou,
00:22:55 ať už jsou to přátelé, sousedi nebo jenom známí,
00:22:58 tak že tahle cesta je úplně pro cokoliv zásadní,
00:23:01 že to, že se ti lidé seznamují neustále s něčím,
00:23:05 i když je to po troškách, nenápadně, můžou to zahodit,
00:23:09 není to nucený, není to přikázaný,
00:23:13 ale ze svý svobodný vůle můžou zkusit nahlídnout do něčeho,
00:23:17 co svým způsobem nabourává určitý zažitý klišé,
00:23:20 tak ať už se to týká LGBT komunity
00:23:23 nebo čehokoliv jinýho, tak si myslím,
00:23:25 že to je strašně důležitý.
00:23:27 A myslím si, že to je dobrý.
00:23:30 Věřím tomu, že to má smysl určitě.
00:24:39 -Vlastně ideální společnost z mého pohledu
00:24:42 by měla fungovat tak,
00:24:44 že není potřeba v ní dělat coming outy,
00:24:46 protože jsme všichni lidé a jsme každý nějaký.
00:24:49 Myslím si,
00:24:51 že právě určitá komunikace této kýžené otevřenosti
00:24:55 nebo tohoto velmi citlivého přístupu společnosti
00:24:59 skrze tu dětskou animovanou tvorbu může samozřejmě
00:25:03 velmi pozitivně ovlivnit společnost budoucnosti,
00:25:06 protože ze současných dětských diváků vyrostou dospělí lidé.
00:25:47 Skryté titulky: Věra Kotlínová Česká televize, 2020
Vypravíme se po stopách soudobé queer tvorby pro děti. Podíváme se také, jak současná česká literární a televizní produkce reflektuje tématiku, která jde „šejdrem“. Režie M. Páv a N. Kourek
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 13