Fenomén Underground

A stále nové hudebníky bylo vidět

Hodnocení pořadu:
1 2 3 4 5 Počet hlasů: 8  
Sdílet
| Poslat odkaz

Pavel „Eman“ Zeman

Bubeník Plastic People, Bílého světla a dalších kapel Pavel „Eman“ Zeman se narodil v roce 1948 v Praze.

Plastic People Of The Universe live – Pavel Zeman 1969 Foto: Jan SáglZDŠ v Břevnově dokončil ve třiašedesátém – v té době již ale poslouchal rock´n´rolly a beatové písničky. V tomtéž roce nastoupil na zemědělský učňák a první ročník strávil na Státním statku Zdiby u Prahy, kde také poprvé slyšel Beatles. O rok později navštívil v Praze svůj první a vpravdě iniciační rockový koncert: jednalo se o soutěž amatérských kapel a jedna z part, která hrála covery Beatles, ho zcela uchvátila (pravděpodobně se jednalo o Petra Nováka a rannou inkarnaci jeho George & Beatovens). Pavel tam poprvé zažil účinek „skupinového umění“, tzn. záření nikoli zpěváka a jeho doprovodné kapely, ale záření celé skupiny, v níž má každý hudebník svojí úlohu a na publikum působí jako celek rovnoměrných osobností. Na akci také poprvé viděl budoucí spoluhráče Milana „Mejlu“ Hlavsu a Jiřího Števicha – jejich kapela byla ale prý mizerná. Další dva roky učňáku strávil Zeman v Horkách nad Jizerou. Zde se potkal se starším učněm Lubošem Pacákem (bratrem J. A. Pacáka, bubeníka Olympiku), který hrál na několik nástrojů včetně bicích. A tento Pacák tam založil kapelu, v níž on sám hrál na kytaru a zpíval a Zemanovi – údajně aby mu to moc nekazil – určil post bubeníka. Kapela hrála třeba věci od Kinks a asi třikrát veřejně vystoupila.

Na podzim roku 1966 si Pavel zahrál s břevnovskými „Stouny“, kapelou The Undertakers, přičemž na koncertech vídával jako posluchače opět dvojici Hlavsa-Števich. Na přelomu let 1966–67 byl však při rekonstrukci „hrobníků“ odejit a začal bubnovat s Drifters. Po nějakém čase ho duo Hlavsa-Števich začalo lákat co bubeníka do nové kapely, kterou hodlalo založit. Ale Zeman nechtěl, měl přece Drifters, a vypadalo to i na dlouho, neboť mu ani nehrozila dvouletá základní vojenská služba: získal totiž tzv. modrou knížku.

Vojsko ale nepřímo zavinilo konec Drifters, k němuž došlo cca v květnu-červnu osmašedesátého. Tehdy Pavla oslovil švagr, důstojník ČSA, mající na starost kulturu, že by od něj (jako od civila) potřeboval bubenickou výpomoc pro vojenskou bigbítovou skupinu The Frogs v rámci nějaké soutěže vojenských kapel v Novém Městě Nad Metují. Zeman na to kývl, odjel a „žáby“ nakonec soutěž vyhrály. Navíc ho tam svoji hrou nadchnul jeden záklaďák, talentovaný zpěvák a kytarista Vladimír Kroul z Kostelce nad Orlicí, jenž zrovna dlel ve vojenském a hrál na soutěži s jednou kapelou. Aniž by to Zeman tušil, seznámil se se svým budoucím spoluhráčem. Jenomže, když se vrátil do Prahy, zjistil, že kdosi kapele Drifters vykradl zkušebnu (zloději byli Mejla a Števich – to ale Zeman v tu chvíli nevěděl). Drifters jsouce bez aparátu skončili.

Jelikož Pavel nyní neměl závazky, a věděl, že předtím ho Hlavsa se Števichem lanařili do kapely, začal se po nich shánět, jenže ti dva zmizeli jako čmoud.

V únoru 1969 navštěvoval Zeman hospodu U Holečků, kde popíjel se studenty práv a od nich se dozvěděl, že jacísi Plastic People Of The Universe hrávají v sále na Ořechovce. Tak se tam zašel podívat a hle: baskytaru a kytaru tam drhlo duo Hlavsa-Števich! Pavel byl jimi naprosto uchvácen. Zjistil, že s PPU chce hrozně moc hrát a kapele to po hraní ihned nabídl. Jelikož duo naň hledělo kysele a s distancem (protože vědělo to, co Zeman zatím nevěděl - vykradení zkušebny Drifters), jednal hlavně se zpěvákem kapely Michalem Jernekem. A ten ho pozval na zkoušku. Pavel tedy přišel na zkoušku, opět si počínal velmi tvrdě („Dral jsem se tam téměř násilně“), ale jediný s kým byla řeč, byl opět Jernek, zato Hlavsa se Števichem se pořád tvářili velmi kysele. Testovacímii skladbami byly „Mr. You´re A Berger Man Then I“ od Yardbirds a „Get The Picture“ od Pretty Things. Při přehrávání té první, ji najednou Jernek zastavil, radostně zařval: „To je vono, vždyť von udrží metrum!“ A ukázal na Zemana.

PPU live v ČKD Polovodice Praha Pavel Zeman 1972Přes reptání a nesouhlas Hlavsy a Števicha byl Eman nakonec do kapely přijat. Během týdne se musel naučit 22-25 skladeb, některých dosti obtížných: V repertoáru měli tehdy Plastici třeba Zappu & Mothers Of Invention (věci z LP „Freak Out“), Velvet Underground (např. „Run, Run, Run“, „Venus In Furs“) nějaké totálně předělané Pink Floyd, Erika Burdona & The Animals („Man-Woman“) a některé vlastní věci (např. „Muž bez uší“, „Crematorium Smoke“ nebo „Poschodí omamných jedů“). Ale Zeman se všechny naučil a jel s PPU už na březnové předkolo Beat Salonu, kde také poprvé uviděl Ivana Jirouse i budoucího manažéra Pavla Kratochvíla. Ve finále Beat Salonu získali Plastici cenu Mladého světa za originální tvorbu, poté do kapely přibyl ještě Pepa Janíček a rozjela se série úspěšných koncertů roku 1969.

Ovšem na jaře 1970 bylo vše jinak. Normalizace pokročila a kapely typu Plastiků byly náhle nežádoucí. Odešel vlivný Kratochvíl, přičemž skončila spolupráce s PKS a musely být vráceny zapůjčené nástroje (Eman se musel rozloučit se svými Ludwigy) a aparáty. Navíc odešli také Jernek a Števich. Jirous tedy zbytek – Hlavsu, Janíčka, Zemana – nahnal do humpoleckých lesů, by zde pilně pracovali a na nový aparát si vydělali. Což se sice moc nepovedlo, ale aspoň si zde zahráli – vystupovali jako trio na tancovačkách ve Skále pod názvem The Lumberjacks, přičemž to mastili na zapůjčené aparáty. Toto hraní se ale Zemanovi nelíbilo, protože mu připadalo, že duch Plastiků jakoby se z kapely vytratil. Pak přišli Jiří „Kába“ Kabeš – ten Emanovi pocitově připadal od první chvíle jako správný „plastik“ – a také Kanaďan Paul Wilson.

Stejně jako to měl Pepa Vondruška s Dinem Vopálkou i Pavel Zeman zasvěcoval novice do undergroundu – jeho učenlivým žákem se stal během let 1969–70 mladý kytarista Ota Michl (pozdější člen Umělé Hmoty a DG 307). Dokonce spolu Eman s Michlem v roce 1970 založili i první verzi skupiny Bílé světlo – kromě nich dvou v ní působili ještě Pavlův oblíbený Vladimír Kroul (zpěv, kytara), dále ex-Plastik Michal Jernek (zpěv, klarinet) a baskytarista Jiří Štrup. Bohužel, kapela si několikrát zazkoušela, ale nikdy si před veřejností nezahrála. O to více se její členové (hlavně Zeman a Michl) scházeli v břevnovské hospodě Na Bídě. První Bílé světlo tedy záhy zhaslo…

Plastici sice ještě hráli (většinou covery Velvetů a The Fugs), ale koncertů ubývalo. V roce 1971 dělali Eman s Mejlou uklízeče v holešovickém kině Veletrhy, a někde tam vznikla myšlenka, že by se měli pokusit přemluvit Jiřího Števicha k návratu do Plastiků. Protože dle Zemana, on byl „Plastik každým coulem“. Lanaření se povedlo a krom jiného Eman u Števicha poprvé slyšel desku Captaina Beefhearta, z jehož tvorby byl zcela paf. Števich se na začátku dvaasedmdesátého vrátil a začaly se dělat vlastní věci na texty Jiřího Koláře – to se Zemanovi hodně líbilo. Bohužel, dle něj atmosféru a dění v kapele až příliš moc ovládal Jirous. Zaznamenával jeho snahy opět vyštípat Števicha, což se mu posléze skutečně podařilo. Navíc se nehrálo, dokonce proběhlo něco jako „stávka proti vládě Magora“. Na přelomu let 1972–73 pak Zeman odešel z PPU, protože mu připadalo, že bez Števicha to už nejsou Plastic People. Navíc se Pavel také oženil: ve dvaasedmdesátém si vzal za manželku dlouholetou přítelkyni Jindru Ovčárovou a narodil se jim syn Kryštof (1973); v té době bydleli v bytě na pražské Letné.

V červnu 1973 – došlo ke druhému vzniku Bílého světla – na něm se Zeman domluvil s Jiřím „Pickem“ Frycem, havlíčkobrodským flétnistou a zpěvákem humpolecké skupiny Syntax, basákem další humpolecké party Periculum Vlastou Sukdolákem a byvším členem první verze BS Vladimírem Kroulem (kytara, zpěv), přičemž dalším členem byl „Václav „Klacek“ Klecandr (saxofon, klarinet). V kapele už nefiguroval Michl, toho času na vojně. Hned v létě v Humpolci odehráli premiérový koncert open air na valníku – první repertoár byl složen z cover-verzí skladeb Cpt. Beefhearta a Franka Zappy.

Pavel „Eman“ Zeman 2013Bohužel se do toho vmontovala policie: přece jenom Humpolec je malé město a androšský band zde byl zcela nepřijatelný. Zaměřila se na Picka – ten se snažil uniknout hospitalizací v blázinci, ale nakonec byl esenbáky lapen. Dostal rok v base natvrdo a ještě další rok ochranného dohledu jako nebezpečná osoba. Takže nad Bílým světlem se opět zavřela voda a kapela v letech 1973–75 stála. Nicméně Zeman často zajížděl na srazy do Kostelce nad Orlicí za Kroulem a bratry Klecandry: měli v té době výbornou skupinu Andromeda. Na jaře ´75 Eman pracoval ve skladu Díla, lidového uměleckého družstva výtvarníků, sídlícího u Prašné brány. Odehrál s DG 307 jejich koncert v Kostelci u Křížku a dál s nimi zkoušel, objevil se i na nahrávce DG 307, kterou kapela udělala na konci roku na hradě Houska. Nakonec se ale přestěhoval do Kostelce nad Orlicí.

Mezitím se dozvěděl od Magora zásadní zprávu – Jirous hodlá uspořádat II. festival druhé kultury, ale ještě ve větším stylu než ten první. Zeman oživil myšlenku návratu Bílého světla a navíc se mu v hlavě zrodil námět na koncertní program „Dělníci W. L.“ – onen text prý celý „napsal jedním dechem“. Vše mu hrálo do noty – Picek Fryc byl již k dispozici a zároveň se rozpadla skupina Andromeda. Oslovil tedy všechny hudební přátele a obnovil tak Bílé světlo v sestavě Pavel „Eman“ Zeman (bicí), Vladimír Kroul (zpěv, kytara), Jiří „Picek“ Fryc (flétna, klávesy, zpěv), Václav Klecandr (saxofon), Jiří Lorenc (klarinet), Vladimír Chadima (trombón) a Luděk Bořek (baskytara). Zároveň vzkázal Jirousovi, že myšleného II. festivalu se zúčastní i jeho kapela Bílé světlo. Magor mu opáčil, že ano, ale ať předem pošle nahrávku kapely, aby posoudil její kvalitu, zda-li je vůbec hodna na festivalu vystoupit. A tak před Vánocemi 1975 vznikla na jedné půjčené chalupě v Kostelci nad Orlicí vcelku zázračná nahrávka tří skladeb BS. Texty jsou ovlivněné biblickými žalmy (např. „Boží mlejny“), některé vycházejí z reality, která mladé houně obklopovala („Umělec“, „Dělníci W.L.“). Nahrávka byla následně odevzdána Jirousovi. Bílé světlo na II. festivalu druhé kultury v Bojanovicích 1976 zahrálo skvěle. Po skončení festivalu přišel Magor za Zemanem a řekl mu: „Když nebudeme počítat Plastiky – což je jasně mimo jakýkoliv hodnocení – tak jste byli nejlepší kapela.“ Bohužel, jednalo se o poslední veřejné vystoupení skupiny.

Pavel „Eman“ Zeman 2013Při následném honu na plastikovské máničky byl i Eman jat policií a odseděl si několik dnů ve vazbě. Po propuštění to v něm jen vřelo a na truc začal znova zkoušet s Bílým světlem, které se ovšem personálně změnilo – ze zakládajících členů tu byli samozřejmě Zeman, Picek a Kroul. Dalšími hudebníky byli Stanislav Klecandr (zpěv, baskytara) a Oldřich Černý (saxofon). Tuto sestavu ale bylo možné spatřit jen a pouze na veřejných zkouškách, oficiálně ani neoficiálně před širším publikem nikdy nevystoupila. Hrály se skladby jako třeba „Umělec“, Picek donesl song „Pastýř“. Záhy opět vše utichlo.

V roce 1977 se Zeman přestěhoval do Brandýsa nad Orlicí, kde začal žít s básnířkou Jiřinou Teübelovou a zároveň začal sondovat, jak dát zase Bílé světlo dohromady. K tomu nakonec došlo v sestavě Zeman, Picek, Kroul, Ladislav Plíva (baskytara), a na doporučení básnířky ještě její ex-manžel Mirek Teübel (housle). Ale jednalo se o naprosto neplodné období a veškeré snahy o udržení kapely vyšly naprázdno. To byl definitivní konec Bílého světla a téměř i Zemana jako bubeníka. V červenci ´77 si ještě zabubnoval s PPU na androšském baráku Princových Rychnově v rámci rozlučky Paula Wilsona, jenž byl vyhoštěn z ČSSR. Hrály se skladby od Velvetů, The Fugs plus nějaké vlastní. Pak už Eman bubny nadobro opustil. V roce 1978 se oženil s Jiřinou Teübelovou, ale vydrželo jim to sotva dva roky. V roce 1980 se Eman dal dohromady s dívkou Lindou, s níž žil až do doby millenia. Mají spolu dvě dcery, Evu a Jitku. Rozešli se v roce 2002.

Hudební aktivity už Pavel Zeman nikdy žádné nevyvíjel.

Stopáž: 52 minut – Rok výroby: 2013 – P  ST  AD
Žánr: Dokument
Tento díl ve vysílání

Tento díl pořadu v současnosti nevysíláme. Můžete si však nechat zaslat zprávu, pokud se objeví v aktuálním vysílání:

Nastavit připomenutí

Starší data vysílání najdete kliknutím na následující odkaz.

Hledat všechna vysílání:
pořadu / tohoto dílu