Typy letadel

Airbus A320
Boeing 737
Boeing 747
Boeing 757
Boeing 767
 Embraer Legacy 600
Iljušin ll-76 TD
Lockheed C-5 Galaxy
 McDonnell Douglas DC-9-31
 McDonnell Douglas DC-10
Beechcraft 1900 D
Convair CV-580
Airbus A340-313X
Lockheed L-1011 TriStar 1

AIRBUS A320

Klikněte pro větší obrázek
Airbus A320 je dopravní letoun vhodný pro krátké až středně dlouhé lety. S jeho vývojem začala společnost v 80. letech jako reakci na úspěch tehdy velmi populárního boeingu 727. Nový stroj měl mít stejnou kapacitu, ale nižší provozní náklady. Společnost minimalizovala náklady na spotřebu použitím nejmodernějších technologií. Jako první v něm byla použita například technologie fly by wire , kdy z kokpitu se přenášejí pouze elektrické signály k servomotorům; má skleněný kokpit a je prvním letounem s jedinou uličkou. První let proběhl v únoru 1987 a o rok a měsíc později byl A-320 zařazen do provozu.

Airbus A320 se vyrábí v několika variantách.

Základní údaje o modelu: A320

délka 37,57 m
výška 11,76 m
rozpětí 34,09 m
hmotnost 66 tun
cestovní rychlost 870 km/h
dolet 3570 km
motory 2 proudové motory
kapacita 150–180

Zajímavosti:

Celkem je v provozu více jak 2000 strojů a 8 letounů tohoto typu využívají i ČSA. Airbus A320 prodělal celkem 39 nehod, včetně únosů a drobných poruch.

BOEING 737

Klikněte pro větší obrázek

Boeing 737 je dopravní letoun určený na krátké až středně dlouhé tratě. Tento mimochodem nejúspěšnější typ Boeingu byl vyvinut v několika různých verzích. První jeho let se uskutečnil roku 1968, a to ve verzi -100, o pár měsíců později přišla prodloužená -200, která se vyráběla až do roku 1988. Obě verze patří k tzv. verzím Original. Dalším typem se stala verze Classic s označením (-300, -400, -500), ta začala s výrobou v roce 1986. Letouny byly větší, tišší a ekonomičtější než jejich předchůdci a využívaly mnoho prvků z dalších generací především 757 a 767, které se řadí do série Next Generation (-600, -700, -800, a -900). První z této poslední série vstoupil do provozu v roce 1998 a jeho vývoj začal především pod tlakem konkurence Airbusu A320.

Základní údaje o modelu Boeing 737-200

délka 30,53 m
výška 11,29 m
rozpětí 28,35 m
hmotnost 27,4 tun
cestovní rychlost 850 km/h
dolet 4200 km
motory 2 proudové motory
kapacita 115–130

Zajímavosti

Od roku 1967 bylo vyrobeno přes 5200 kusů letadel a dodnes jich je přes 4000 v provozu, převážně ve verzích Classic a Next generation. Boeing 737-400 a 737-500 jsou zastoupeny i v letadlové flotile ČSA. Boeingy 737 Original mají na svém kontě celkem 100 nehod a 60 únosů, ve 4 případech se staly předmětem trestného činu. Boeingy 737 Classic čítají 28 nehod a 3 únosy a verze Next Generation mají na kontě 1 únos a 4 nehody.

BOEING 747

Klikněte pro větší obrázek
Boeing 747 je velkokapacitní dopravní letoun, donedávna největší dopravní letadlo na světě. Boeing 747, jinak také nazýván jumbo, má tři paluby: horní vedoucí přes část délky stroje, spodní a nákladový prostor. V polovině šedesátých let byl vyvinut tlak na výrobu velkokapacitních strojů, které by snížily provozní náklady na sedadlo. Oficiálně se započalo s výrobou 747 roku 1966. První let se uskutečnil o tři roky později. A v roce 1970 vstoupil Boeing 747 do služeb společnosti Pan Am. V dalších letech bylo vyrobeno několik verzí modelu.
747-SR byla verze modelu Boeing 747-100 speciálně upravená pro japonské aerolinie. Jedná se o verze letounu upravené pro lety na krátkou vzdálenost (dolet 2590 km). Výrazně zmenšené zásoby paliva potřebné pro kratší lety mezi japonskými ostrovy umožnily nést na palubě více cestujících. Stroje byly dodány pro Japan Airlines a All Nippon Airways.

Základní údaje o modelu Boeing 747-100

délka 70,66 m
výška 19,33 m
rozpětí 59,6 m
hmotnost 162 tun
cestovní rychlost 895 km/h
dolet 9800 km
motory 4 proudové motory
kapacita 366–452
Zanedlouho po verzi 100 přišla společnost s verzí Boeing 747-200B, která byla vybavena silnějšími motory a umožňovala dolet až 10 800 km. V celkových parametrech dosahovala stejných hodnot, jen byla o cca 8 tun těžší.

Zajímavosti

Od roku 1970 bylo vyrobeno 1387 strojů různých verzí. Dodnes jich je cca 960 v provozu. Boeing 747-100 má na svém kontě celkem 62 nehod a 30 únosů, ve čtyřech případech se stal předmětem trestného činu.

747-SP je vylepšená verze modelu Boeing 747-100 speciálně upravená. Nižší hmotnost a kratší trup umožňují vyšší letovou rychlost a delší dolet.

Základní údaje o modelu: Boeing 747-SP

délka 56,31 m
výška 20,06 m
rozpětí 59,6 m
hmotnost 152 tun
cestovní rychlost 990 km/h
dolet 12 325 km
motory 4 proudové motory
kapacita 331

Zajímavosti

Od roku 1976, kdy byla vylepšená verze uvedena do provozu, od roku 1989 bylo vyrobeno celkem 45 ks. Boeing 747 se všemi svými variacemi má na svém kontě celkem 123 nehod, z toho 48 s následky.

BOEING 767

Klikněte pro větší obrázek
Boeing 767 je středně velký dopravní letoun se dvěma uličkami mezi sedadly (tomuto uspořádání se říká wide-body, modely s jednou uličkou se nazývají narrow-body). S jeho konstrukcí se začalo roku 1979 a poprvé vzlétl v září 1981. O rok později byl zaveden do běžného provozu, prvním velkým odběratelem se stala společnost United Airlines. V následujících letech došlo k vyvinutí dalších verzí, kdy například verze s označením 200 byla vybavena větší nádrží, což dovolovalo delší dolet. Další modifikace představovaly především prodlužení délky stroje. Letouny Boeing 767 se staly jedněmi z nejoblíbenějších pro lety přes Atlantik.

Základní údaje o modelu Boeing 767-200

délka 48,51 m
výška 15,85 m
rozpětí 47,5 m
hmotnost 76,6 tun
cestovní rychlost 850 km/h
dolet 12 300 km
motory 2 proudové motory
kapacita 216–290

Zajímavosti

Od roku 1982 bylo vyrobeno přes 940 letadel. Dodnes jich je cca 850 v provozu. Boeing 767 má na svém kontě celkem 22 nehod a 5 únosů, ve 3 případech se stal předmětem trestného činu.

Iljušin II-76 TD

Klikněte pro větší obrázek
Ruský transportní proudový letoun uskutečnil svůj první let v březnu roku 1971, do provozu byl zařazen o 3 roky později. Byl vyvinut, aby nahradil starší turbovrtulové stroje Antonov. První kusy byl určeny pro Sovětské letectvo, později byly stroje zařazeny i do civilního letectva. Hlavními uživateli těchto strojů jsou Ruské letectvo, Ukrajinské letectvo a Indické letectvo. Celkem je v provozu v téměř 40 zemích světa. Během let vznikaly nejrůznější verze. Verze – TD je určena pro civilní přepravu.

Základní údaje o modelu II-76 TD

délka

46,59 m

výška 14,76 m
rozpětí 50,5 m
hmotnost 72 tun
cestovní rychlost 900 km/h
dolet 3650 km
motory 4 proudové motory

Dosud bylo vyrobeno 960 strojů. Iljušin II-76 má na svém kontě 44 nehod, jedenkrát se stal obětí únosu a devětkrát figuroval v nějakém jiném trestném činu.

Embraer EMb-135BJ Legacy 600

Klikněte pro větší obrázek
Dvoumotorové letadlo s malou přepravní kapacitou vyvinula brazilská firma Embraer na základě předchozího modelu ERJ-145. První let se uskutečnil v roce 2001 a dosud jich bylo vyrobeno přes 170 ks.

Základní údaje

délka

26,33 m

výška 6,72 m
rozpětí 21,17 m
hmotnost 16 tun
cestovní rychlost 834 km/h
dolet 6060 km
motory 2 proudové motory
kapacita 13

Embraer Legacy 600 figuroval dosud v jediné letecké nehodě.

Lockheed C-5 Galaxy

Klikněte pro větší obrázek
Jedná se o čtyřmotorový transportní letoun obřích rozměrů, který byl vyroben pro přepravu nadměrných nákladů. Patří k jednomu z největších letadel na světě. Požadavky na jeho vývoj se datují již na počátek 60. let, do provozu byl zaveden roku 1970. Existuje několik verzí. Předním uživatelem je US Air Force.

Základní údaje

délka

75,3 m

výška 19,83 m
rozpětí 67,89 m
hmotnost 348 tun
cestovní rychlost 932 km/h
dolet 9560 km
motory 4 dvouproudové motory
kapacita 4-8 členů posádky

Dosud bylo vyrobeno 131 kusů. 7 z vyrobených letounů bylo zničeno, 2 vážně poškozené byly opraveny a vráceny do provozu. C-5 Galaxy se používá nejen k přepravě vojenského nebo humanitárního materiálu do krizových oblastí, ale také pro přepravu techniky při zahraničních cestách amerického prezidenta. Do C-5 Galaxy se vejde i prezidentský vrtulník Marine One.

McDonnell Douglas DC-9-31

Klikněte pro větší obrázek
Dvoumotorový letoun určený na krátké až středně dlouhé tratě. První let se uskutečnil v únoru roku 1965 a již v prosinci vstoupil do provozu, prvním nákupcem se stala společnsot Delta Airlines. Jeho vývoj podnítil konkurenční Boeing 727. Později byl nahrazen letounem MD-80, MD-90 a poté, co firmu převzal Boeing také letounem Boeing 717. Verze -30 byla jednou z nejrozšířenějších, celkem znamenala 60% produkce. Vstoupila do provozu v roce 1967, kdy letouny jako první nakoupila společnost Eastern Airlines.

Základní údaje (verze -30):

délka 36,37 m
výška 8,38 m
rozpětí 28,47 m
hmotnost 49,9 tun
cestovní rychlost 917 km/h
dolet 6030 km
motory 2 proudové motory
kapacita

115

Zajímavosti

Letoun byl vyráběn v letech 1965-1982 a celkem bylo vyrobeno 976 ks, verze-30 662 ks. Verze DC-9-30 figuruje celkem v 69 nehodách a 1 únosu.

McDonnell Douglas DC-10

Klikněte pro větší obrázek
Třímotorový letoun byl používaný se středním až dlouhým doletem. Do provozu vstoupil roku 1971 a jeho výroba byla ukončena roku 1988. O dva roky později ho nahradil DC-11. Letadlo DC-10 bylo vyráběno v několika základních variantách; označení -10 znamenala verzi letounů určených převážně pro vnitrostátní trh. Celkem bylo vyrobeno 131 ks této verze. V devadesátých letech byla většina letadel verze -10 přestavěna na nákladní letadla nebo vyřazena z provozu.

Základní údaje:

délka 55,5 m
výška 17,70 m
rozpětí 50,4 m
hmotnost 195 tun
cestovní rychlost 965 km/h
dolet 6114 km
motory 3 proudové motory
kapacita

380

Zajímavosti

Na svém kontě má tento typ letounu 56 nehod, 8x figuroval v únosu a 2x se stal předmětem jiného kriminálního činu. Díky většímu počtu nehod během krátkého časového období si DC-10 vysloužil pověst nepříliš bezpečného letadla.

Beechcraft 1900 D

Klikněte pro větší obrázek
Dvoumotorové turbovrtulové letadlo s malou přepravní kapacitou, určený pro krátké tratě. Jeho první let se uskutečnil v září 1982 a v únoru následujícího roku vstoupil letoun do provozu. Do roku 2002, kdy výroba ustala, bylo vyrobeno 695 ks všech variant. Verze 1900 D byla uvedena na trh roku 1991 a byla vybavena především výkonnějšími motory a modernizovaným kokpitem. 1900 D patřila k nežádanější verzi, celkem jí bylo vyrobeno 739 ks. Letoun ve všech verzích se řadil mezi nejpopulárnější malá letadla.

Základní údaje:

délka 17.63 m
výška 4,72 m
rozpětí 17,67 m
hmotnost 7,6 tun
cestovní rychlost 459 km/h
dolet 2776 km
motory 2 turbovrtulové motory
kapacita 19

Beechcraft 1900 figuruje celkem ve 29 leteckých nehodách a 3 únosech.

Convair CV-580

Klikněte pro větší obrázek
Malé dvoumotorové turbovrtulové letadlo vycházející z verze Convair 440. Byly nahrazeny motory a zvětšeno směrové kormidlo. První let se uskutečnil v roce 1954. Přeměna zaznamenala úspěch a ihned jej začaly nakupovat letecké společnosti. Jeho výroba byla v roce 1969 ukončena, celkem bylo vyrobeno 182 ks.

Základní údaje:

délka 24,84 m
výška 8,89 m
rozpětí 32,12 m
hmotnost 23,37 tun
cestovní rychlost 550 km/h
dolet 4770 km
motory 2 turbovrtulové motory
kapacita 56 pasažérů

Convair CV-580 zaznamenal 31 leteckých nehod a 2× se stal terčem únosu.

Airbus A340-313X

Klikněte pro větší obrázek
Čtyřmotorový velkokapacitní dopravní letoun určený pro lety na dlouhé tratě. Jeho konstrukce se částečně shoduje s Airbusem A330. S jeho výrobou se začalo koncem 80. let, byl navržen jako náhrada za starší generace letadel Boeing 747. Jeho první let se uskutečnil v říjnu 1991 a o dva roky později byl zařazen do provozu. Dosud bylo vyrobeno 358 ks. Původně nabízel A340 dvě varianty: -200, -300 později nabídl ještě verze: -500 a-600. Verze A340-313X se vyznačuje zvýšenou hmotností.

Základní údaje

délka 63,60 m
výška 16,85 m
rozpětí 60,31 m
hmotnost 27,1 tun
cestovní rychlost 917 km/h
dolet 13 700 km
motory 4 proudové motory
kapacita 295 pasažérů
Airbus A340 figuruje ve 4 nehodách, 1 únosu a 1 jiném trestném činu. Ani při jedné nehodě nedošlo k obětem na životech.

Lockheed L-1011 TriStar 1

Klikněte pro větší obrázek
Třímotorové letadlo se středním až dlouhým doletem vyrobené americkou společností. Je třetím třímotorovým letadlem uvedeným do provozu, následuje tak Boeing 747 a DC-10. Jeho první let se uskutečnil v roce 1970, o rok a půl později vstoupil do provozu. Do roku 1984, kdy byla jeho výroba ukončena, se na trh dostalo 250 ks v několika verzích. Varianta L-1011-1 byla první vyrobenou verzí a vyznačovala se mimo jiné kratším a středním doletem.

Základní údaje

délka 54,17 m
výška 16,87 m
rozpětí 47,34 m
hmotnost 195 tun
cestovní rychlost 965 km/h
dolet 5319 km
motory 3 proudové motory
kapacita 400 pasažérů

Lockheed L-1011 TriStar figuruje v 10 leteckých nehodách, 1× v trestném činu a 15× byl unesen.

Boeing 757

Klikněte pro větší obrázek
Boeing 757 začal být konstruován koncem sedmdesátých let jako nástupce třímotorového modelu 727. Oproti předchozímu modelu se dočkal řady vylepšení. Výkonnější a tišší motory řadí 757 mezi jedno z nejméně hlučných letadel. Jeho provoz je navíc velmi ekonomický. Roku 1982 se uskutečnil jeho první let, rok na to vstoupil do běžného provozu. V průběhu let bylo vyvinuto několik dalších verzí 757. Většina strojů 757 je využívána americkými aerolinkami na vnitrostátních letech. Začátkem devadesátých let byl tento typ Boeingu jedním z nejžádanějších, později byl zaznamenán pokles jeho objednávek. Byla dána přednost modernějším strojům s větší kapacitou a ekonomičtějším provozem. V roce 2004 se tak jeho výroba ukončila.

Základní údaje o modelu Boeing 757-200

délka 30,53 m
výška 11,29 m
rozpětí 28,35 m
hmotnost 27,4 tun
cestovní rychlost 850 km/h
dolet 4200 km
motory 2 proudové motory
kapacita 115-130

Od roku 1983 bylo vyrobeno něco přes jeden tisíc strojů. Dodnes jsou téměř všechny v provozu. Boeing 757 má na svém kontě celkem 10 nehod a 9 únosů, v jednom případě se stal předmětem trestného činu. Boeing 757 byl jedním z typu letadel použitých k teroristickému útoku 11. září. Jeden 757 narazil tehdy do Pentagonu a druhý letoun se zřítil v Pensylvánii.
Dopravní letadla z minulých sérií I a II.