27. března 1977. Po teroristickém útoku v Las Palmas na Kanárských ostrovech byly desítky letů přesměrovány na letiště Los Rodeos na ostrově Tenerife. To má však pouze jednu ranvej a letadla musela stát na pojezdové dráze. Kanadský cyklus dokumentárních rekonstrukcí
00:00:04 -Dvě obří Jumba.
00:00:07 -583 lidí.
00:00:09 -Nejtragičtější letecká nehoda všech dob.
00:00:13 -Byla to nepředstavitelná hrůza.
00:00:16 -Když to nevyjde, můžu přijít o licenci.
00:00:19 -Vina zprvu padala na jednoho z pilotů.
00:00:22 -Čekejte na povolení ke vzletu.
00:00:25 -Proč ten příkaz neposlechl?
00:00:27 -Vyšetřovatelé procházeli všechny důkazy.
00:00:30 -(záznam) Jsme na vzletu.
-Moment. Moment. Co to bylo?
00:00:36 -Katastrofa na Tenerife byla stále nepochopitelnější.
00:00:40 -Proč neodbočil, kde měl?
00:00:43 -Byli to profesionálové, jedni z nejlepších.
00:00:47 Co se tam stalo?
00:00:52 Česká televize uvádí
00:00:55 cyklus kanadských dokumentárních rekonstrukcí
00:01:01 LETECKÉ KATASTROFY
00:01:04 Tento příběh je pravdivý. Rekonstrukce se opírá
00:01:07 o úřední protokoly a svědectví přímých účastníků.
00:01:12 KOLIZE NA TENERIFE
00:01:17 27. března 1977
00:01:19 -Sunjet 2-8-2, pokračujte na dráhu, otočte a vyčkávejte.
00:01:23 -Na letišti Los Rodeos na španělském ostrově Tenerife
00:01:26 bylo mimořádně rušno.
00:01:28 -BA 7-8-3, vyčkávejte v blízkosti dráhy
00:01:31 a čekejte na pojíždění.
00:01:34 -Dispečeři byli zavaleni prací.
00:01:36 -Scandinavian 1-4-2-0, vzlet povolen.
00:01:40 Sterling 7-3-9-2, jste další v pořadí.
00:01:44 Siera Alfa Tango Alfa 6-9, točte doprava, kurs 0-4-0.
00:01:48 Nashledanou.
00:01:52 -O několik hodin dřív sem byly po bombovém útoku
00:01:56 na nedalekém letišti v Las Palmas odkloněny desítky letů.
00:02:01 -Mají pouze jednu ranvej s paralelní dráhou pro pojíždění.
00:02:06 Kvůli teroristickému útoku na sousedním ostrově
00:02:10 jim mimořádně vzrostl provoz.
00:02:14 -Sterling, 7-3-9-2, pojíždějte po dráze,
00:02:18 opusťte výjezdem Charlie 3.
00:02:22 -Některé lety měly hodinová zpoždění
00:02:26 a bylo nutné je rychle a bezpečně odbavit.
00:02:30 -Vzhledem k množství letadel stojících na pojezdové dráze,
00:02:34 instruovali dispečeři posádky na odletu,
00:02:37 aby do polohy pro vzlet pojížděly po jediné ranveji.
00:02:44 Na přelet do Las Palmas čekal i let Pan Am 17-36.
00:02:50 -Snad už přijdeme na řadu.
00:02:53 -To doufám. Už chci na pláž.
00:02:56 -2. pilotem byl 39letý Robert Bragg.
00:02:59 -Po příletu do Las Palmas jsme měli mít den volno,
00:03:03 pokračovat do Paříže
00:03:05 a po dalším dnu zpátky do New Yorku.
00:03:08 Měl to být příjemný výlet.
00:03:11 -Letu velel kapitán Victor Grubbs.
00:03:15 Zkušenou posádku doplňoval palubní inženýr George Warns.
00:03:19 -Pan American byly aerolinie, ke kterým všichni vzhlíželi.
00:03:23 My, co jsme se chtěli stát piloty,
00:03:27 jsme snili o tom, že pro ně budeme jednou létat.
00:03:31 Po mnoho desetiletí patřily mezi absolutní špičku.
00:03:35 -Posádka Pan Am byla připravena k odletu,
00:03:38 ale nemohla pojíždět na dráhu.
00:03:41 Zastavil před nimi Boeing 747 společnosti KLM,
00:03:44 který musel natankovat.
00:03:47 -Chyběly nám 3 metry, abychom projeli.
00:03:51 Zeptal jsem se jich rádiem, jak dlouho jim to bude trvat.
00:03:55 Řekli, že 45 minut.
00:03:59 -Konečně byste mohli odletět a najednou vám zablokují cestu.
00:04:03 Je to drobná komplikace,
00:04:06 ale na konci dlouhého dne takových věcí přibývá.
00:04:13 -Ani sendvič?
00:04:17 -378 cestujících trávilo na palubě letu Pan Am dlouhou řadu hodin.
00:04:21 Boeing startoval v Los Angeles s mezipřistáním v New Yorku
00:04:26 a nyní na Tenerife.
00:04:29 -V letadle strávili 12, 13 hodin a začalo to na ně doléhat.
00:04:33 -Pasažéři netušili, jak dlouho budou ještě čekat.
00:04:40 -Letoun KLM nás zdržoval. Ale už to nemělo dlouho trvat.
00:04:46 -(vysílačka) KLM 4-8-0-5, tankování dokončeno.
00:04:50 Žádám spouštění.
00:04:53 -Let KLM byl připraven.
00:04:57 Obě 747 měly být už brzy ve vzduchu.
00:05:00 -Clipper 1-7-3-6, žádám spouštění.
00:05:05 -Oznámil jsem, že i my jsme připraveni.
00:05:09 -Clipper 1-7-3-6, spouštění povoleno.
00:05:17 Konečně. Předstartovní checklist, prosím.
00:05:25 -(rozhlas) Dámy a pánové. S potěšením vám oznamujeme,
00:05:29 že jsme konečně obdrželi povolení k odletu.
00:05:33 Nemělo by to trvat déle než 15 minut.
00:05:38 -Kanárské ostrovy jsou autonomní společenství Španělska.
00:05:42 Leží západně od pobřeží Afriky.
00:05:45 Tenerife se svým hornatým terénem
00:05:48 je proslulé neustálými změnami počasí.
00:05:55 -Vůbec nic nevidím.
00:05:59 -Nad letiště se nasunula mlha a viditelnost klesla téměř k nule.
00:06:04 -Clipper 1-7-3-6, pojíždějte na dráhu za 7-4-7 KLM.
00:06:09 -Clipper 1-7-3-6.
00:06:16 -Kvůli urychlení dostala obě letadla povolení
00:06:20 pojíždět najednou,
00:06:23 aby se včas dostala na místo, kde budou připravena k odletu.
00:06:33 -Řekl nám: "Pojíždějte po dráze za letounem KLM,
00:06:37 uvolněte ranvej, abyste se dostali za ně."
00:06:41 A to jsme dělali.
00:06:47 -Samotný let do Las Palmas měl trvat přibližně 25 minut.
00:06:55 -KLM 4-8-0-5. Kolik spojek jste minuli?
00:07:00 - Právě jsme minuli Charlie 4.
-Dobře.
00:07:04 -Jumbo společnosti KLM bylo další v pořadí na vzlet.
00:07:08 -Na konci dráhy se otočte o 180
00:07:11 a oznamte: "Připraveni na povolení."
00:07:17 Až tihle dva odletí, bude snad konečně klid.
00:07:22 -2. pilot Bragg letiště neznal.
00:07:26 Na nákresu dráhy si ověřil, že dojeli ke správné odbočce.
00:07:30 -Je to tahleta.
00:07:33 -Vede rovně. Dovede nás na pojezdovou dráhu.
00:07:37 -Zatímco pojížděli, poslouchali dispečera,
00:07:41 který posádce KLM sděloval, co má dělat po vzletu.
00:07:45 -(vysílačka) Máte povolení k majáku Papa.
00:07:49 Stoupejte do hladiny 9-0. Po vzletu točte doprava.
00:07:52 -(vysílačka) Rozumím. Maják Papa. Hladina 9-0.
00:07:56 Točit doprava, jsme na vzletu.
00:07:59 -(vysílačka) Dobře. Čekejte na povolení ke vzletu.
00:08:03 -Pojíždíme po dráze, Clipper 1-7-3-6.
00:08:06 -(vysílačka) Papa Alfa 1-7-3-6, oznamte uvolnění ranveje.
00:08:10 -Dobře, oznámit volnou ranvej.
-(vysílačka) Děkuju.
00:08:15 -Posádka letu Pan Am
00:08:18 měla po několika metrech odbočit z dráhy.
00:08:21 Ale někde došlo k chybě.
00:08:24 2. pilot Bragg v mlze zahlédl letadlo.
00:08:27 -Oni se rozjeli.
00:08:31 -Podíval jsem se a viděl, že jedou po dráze.
00:08:34 Bylo to zjevné,
00:08:36 protože se jim třásla přistávací světla.
00:08:39 -Podívej. Jede na nás!
00:08:44 -Uviděl je také.
-Uhni! Rychle!
00:08:52 -Kapitán Grubbs se pokusil letounu KLM uvolnit ranvej.
00:08:57 Ale Jumbo se k nim řítilo více než 300kilometrovou rychlostí.
00:09:10 -Odpoutal se od dráhy. Viděl jsem jeho rotující maják vespod.
00:09:15 -Rychle! Rychle! Dělej! Dělej! Dělej!
00:09:18 -Pak jsem se přikrčil a pronesl bleskovou modlitbu:
00:09:26 "Bože, ať nás mine."
00:09:46 -Neuvěřitelná srážka dvou obřích letounů
00:09:50 proměnila ranvej na Tenerife v dějiště katastrofy.
00:10:02 -Otevřel jsem oči. Všechna okna byla vysypaná.
00:10:09 Vypadalo to, jako by někdo vzal velký nůž
00:10:13 a usekl horní část trupu.
00:10:17 -Honem ven!
00:10:20 Rychle!
00:10:22 -Byl nejvyšší čas letadlo opustit.
00:10:27 -Kabina byla 13 metrů nad betonovou dráhou.
00:10:32 -Bez přemýšlení jsem vyskočil ven.
00:10:41 Když jsem dopadl, skulil jsem se stranou.
00:10:44 Ke svému překvapení jsem se při tom nezranil.
00:10:52 -Přežili i někteří cestující v roztříštěné kabině letu Pan Am.
00:10:57 -Rychle pryč!
00:10:59 -Zoufale se snažili uniknout ven.
00:11:06 -Celé letadlo hořelo. Plameny šlehaly 60 metrů vysoko.
00:11:11 -Pasažéři se hrnuli k otvoru v trupu.
00:11:15 Nebyla tam však evakuační skluzavka
00:11:19 a skok z výšky se jim mohl stát osudným.
00:11:24 Z hořícího Boeingu ovšem jiná cesta nevedla.
00:11:28 -Musíme to skočit!
00:11:32 -Myslel jsem, že letadlo vybuchne.
00:11:34 Zakřičel jsem na ně, ať rychle vyskočí.
00:11:43 -Z letu Pan Am se zachránilo pouhých 61 lidí.
00:11:48 Mezi nimi i všichni tři piloti.
00:11:51 335 dalších však takové štěstí nemělo.
00:11:56 Z letadla společnosti KLM nepřežil nikdo.
00:12:01 Zahynulo v něm 248 cestujících a členů posádky.
00:12:06 Celkem si katastrofa vyžádala 583 životů.
00:12:10 Byla to nejtragičtější letecká nehoda v dějinách.
00:12:19 -583 obětí a pouze několik desítek přeživších.
00:12:23 Když jsme začali vyrábět velká letadla,
00:12:27 nikoho nenapadlo: "A co když se dvě srazí na zemi?"
00:12:31 Byl to nejčernější možný scénář.
00:12:37 -Následující den na místo dorazili vyšetřovatelé ze Španělska,
00:12:42 Nizozemska a Spojených států.
00:12:45 -S nehodami 7-4-7 jsme neměli příliš zkušeností.
00:12:50 Také z tohoto pohledu to byla mimořádná událost.
00:12:54 -Pan Am uvolňuje dráhu. KLM se rozjíždí.
00:12:58 Někdo to zpackal.
00:13:00 -Čekal je nesmírně těžký úkol. Rozplést řetěz událostí,
00:13:05 které vedly ke katastrofické srážce.
00:13:10 Ihned začalo pátrání po černých skříňkách.
00:13:14 Zapisovače mohly obsahovat důležité detaily
00:13:17 o dění v obou kokpitech.
00:13:21 -Zásadní význam pro nás měly záznamy hovorů.
00:13:24 Byly tu 2 letově způsobilé stroje, které havarovaly na dráze.
00:13:28 Potřebovali jsme zjistit, co tomu předcházelo.
00:13:32 -Byl tu frmol.
00:13:35 Dispečeři museli během pár hodin odbavit skoro 50 letů.
00:13:39 -Na letišti Los Rodeos
00:13:42 nebyl pozemní radar usnadňující sledování letadel.
00:13:46 -Pracovat na vytíženém místě a nemít pozemní radar je neobvyklé.
00:13:50 Zvyšuje to stres na věži.
00:13:53 -Nebylo pochyb o tom,
00:13:56 že provoz na malém letišti výrazně převyšoval běžný objem.
00:14:00 Že by dispečeři nezvládli nápor a dopustili se osudné chyby?
00:14:04 Dalším logickým krokem byla návštěva věže.
00:14:09 -Tolik práce jsme tu ještě neměli.
00:14:13 Ta letadla stála tady a tady.
00:14:16 Do vzletové pozice musela pojíždět po ranveji.
00:14:20 -Museli parkovat letadla na jediné pojezdové dráze, kterou měli.
00:14:25 Tím pádem byli nuceni pozměnit obvyklé provozní postupy.
00:14:30 A takový krok vždy obsahuje určité riziko.
00:14:35 -Nařídil jsem KLM, aby pojížděli na práh dráhy,
00:14:39 tam se obrátili a čekali na povolení ke vzletu.
00:14:46 Na konci dráhy se otočte o 180
00:14:48 a oznamte: "Připraveni na povolení."
00:14:54 O několik minut později ohlásili, že jsou na pozici... tady.
00:14:58 -(vysílačka) KLM je připraven ke vzletu. Čekáme na povolení.
00:15:02 -Když se let KLM na konci ranveje obrátil a byl připraven ke vzletu,
00:15:07 ohlásil to, a čekal na povolení, které znamená, že je dráha volná.
00:15:14 -A pak jsem poslal po dráze Pan Am, hned za KLM.
00:15:20 -Papa Alfa 1-7-3-6, oznamte uvolnění ranveje.
00:15:23 -(vysílačka) Dobře, oznámit volnou ranvej.
00:15:26 -Ano, bylo tu rušněji než obvykle. Ale stíhali jsme to.
00:15:30 Všechno klapalo.
00:15:33 -Ze zjištěných faktů bylo stále zřejmější,
00:15:37 že příčiny tragédie na Tenerife mají kořeny hlouběji.
00:15:41 Dispečeři měli plné ruce práce, ale situaci zvládali.
00:15:45 Do hry musely vstoupit ještě další faktory.
00:15:50 -Co to bylo?
00:15:52 -Během let se opakovaně prokázalo, že příčina nebývá pouze jedna.
00:15:56 Většinou jde o souhru řady okolností.
00:16:00 -Neviděl jsem, co se stalo.
00:16:04 Padla hustá mlha.
00:16:07 Viditelnost bylo téměř nulová.
00:16:11 -Toto letiště je unikátní tím, že leží ve značné výšce
00:16:16 a po dráze se běžně převalují mraky.
00:16:20 -(vysílačka) KLM 4-8-0-5, kolik spojek jste minuli?
00:16:25 -Letadla pohybující se po pojezdové případně vzletové dráze
00:16:30 dispečeři neviděli.
00:16:33 Místo toho se museli spolehnout na hlášení pilotů,
00:16:37 jestli ranvej je nebo není volná.
00:16:40 -Vyšetřovatelé věděli, že za snížené viditelnosti
00:16:43 musejí být pokyny řídících letového provozu
00:16:47 naprosto jasné.
00:16:49 Vyžádali si proto nahrávky komunikace
00:16:53 mezi věží a piloty.
00:16:55 Doufali, že jim osvětlí, co se skutečně stalo.
00:16:58 -Byl to klíč k celému vyšetřování.
00:17:01 Kde se nacházela letadla
00:17:03 a co bylo během jejich pohybu na dráze řečeno?
00:17:09 -Uhni! Rychle!
00:17:15 -Zpráva o nejtragičtější letecké katastrofě v dějinách
00:17:19 obletěla svět.
00:17:21 Všichni se dožadovali odpovědí.
00:17:24 -Uvědomovali jsme si, jak náročný úkol máme před sebou.
00:17:38 -Tak, můžeme začít. KLM se blíží ke konci dráhy 5:02.
00:17:42 -Vyšetřovatelé chtěli vědět, jestli dispečer na Tenerife
00:17:47 nařídil oběma pilotům něco, co mohlo vést ke kolizi.
00:17:51 -(záznam) KLM 4-8-0-5, kolik spojek jste minuli?
00:17:56 -Poslouchali nahrávky z řídící věže.
00:17:58 -(záznam) Právě jsme minuli Charlie 4.
00:18:03 -Minuli Charlie 4, a byli tady.
00:18:10 -Kapitán letu KLM Jacob Van Zanten a 2. pilot Klaas Muers
00:18:14 pojížděli po dráze v husté mlze.
00:18:17 -Když otevřeli letiště v Las Palmas a všichni se chystali k odletu,
00:18:23 byla dohlednost 700 až 900 metrů, a to je na hranici minima.
00:18:28 -(záznam) Na konci dráhy se otočte o 180
00:18:30 a oznamte: "Připraveni na povolení."
00:18:33 -KLM dostal pokyn pokračovat na konec dráhy,
00:18:38 otočit se a čekat.
00:18:41 Co dělal let Pan Am?
00:18:44 -(záznam) Clipper 1-7-3-6,
00:18:47 opusťte ranvej na 3-1 po levé straně.
00:18:50 -Moment. Co že měli udělat?
00:18:53 -(záznam) Pardon. Opakujte prosím.
00:18:56 -Opusťte ranvej 3. výjezdem vlevo.
00:18:59 -Pojíždět po dráze a opustit ji na první křižovatce vlevo.
00:19:02 Je to správně?
00:19:05 -Negativ. Na třetí. Na třetí!
00:19:09 -Zabýváme-li se tím,
00:19:11 jestli ti dva pánové na věži dávali jasné pokyny,
00:19:14 musíme si uvědomit, že tu byl jazykový problém.
00:19:17 Byli to dva Španělé,
00:19:19 kteří se snažili mluvit leteckou angličtinou
00:19:22 s americkou posádkou a nizozemskými piloty.
00:19:25 -Byl na aktivní dráze a nevěděl, jestli má uhnout tady, tady,
00:19:30 nebo tady.
00:19:33 -Nějak se nemohli domluvit, na kterém výjezdu mají odbočit.
00:19:37 Mám dojem, že v tom zřejmě určitou roli sehrála výslovnost.
00:19:43 -Radši se zeptám znovu.
00:19:47 Potvrďte, má Clipper 1-7-3-6 odbočit na 3. křižovatce?
00:19:52 -Dispečerovi to chvíli trvalo, ale nakonec se vyjádřil jasně.
00:19:58 -(vysílačka) Třetí, pane. Jedna, dva, tři. Třetí.
00:20:03 -Situací pilotů na neznámém letišti a v hustém provozu
00:20:07 mohl dispečerův akcent poněkud komplikovat.
00:20:10 Vyšetřovatelům to však jako vysvětlení nestačilo.
00:20:13 Pátrali dál.
00:20:16 -Jedna, dva, tři.
00:20:19 Tady měli odbočit a zjevně rozuměli.
00:20:22 Ale výjezd C-3 minuli.
00:20:25 Proč neodbočil, kde měl?
00:20:29 -Let Pan Am v rozporu s instrukcí zůstal na dráze.
00:20:33 Ale proč?
00:20:35 Pro lepší představu prozkoumali vyšetřovatelé geometrii zatáčky,
00:20:39 kterou měli američtí piloti provést.
00:20:42 Zjistili překvapivý fakt.
00:20:45 -Měli se otočit o 148 stupňů tady,
00:20:49 a pak ještě jednou tady.
00:20:54 -Při opouštění dráhy
00:20:57 mělo Jumbo projet 2 ostrými zatáčkami těsně za sebou.
00:21:01 -To je prakticky vyloučeno.
00:21:04 -7-4-7 je obrovské letadlo.
00:21:07 Nedá se otočit na pětníku.
00:21:10 Zkušené posádce se do takového manévru nechce,
00:21:14 pokud jí připadá nelogický. A tady to odpovídalo.
00:21:17 -Tak. Ke kolizi došlo tady.
00:21:21 Zjevně minul C-3 a mířil k C-4.
00:21:25 -Posádka Pan Am neodbočila z dráhy v místě,
00:21:29 které vyžadovalo 2 obtížné obraty, ale pokračovala ke 4. výjezdu.
00:21:34 Ten byl o kus dál, ale umožňoval snadněji zatočit.
00:21:38 -C-4 byl jediný výjezd,
00:21:42 který z dráhy uhýbal pod úhlem 45 stupňů.
00:21:46 Ten předchozí, C-3, našim potřebám nevyhovoval.
00:21:54 -Dovedu si představit, jak posádka Pan Am nabyla dojmu,
00:21:58 že výjezdem, kde mají odbočit, je C-4.
00:22:01 -Posádka letu KLM v mlze nemohla vidět,
00:22:05 že Boeing Pan Am projel kolem výjezdu C-3,
00:22:08 a dál očekávala instrukce dispečera.
00:22:15 -(záznam) KLM připraven ke vzletu. Čekáme povolení.
00:22:20 -První povolení, o které řízení letového provozu žádali,
00:22:23 bylo traťové.
00:22:26 To pilotům udává, jak se dostat z aktuálního letiště,
00:22:30 to jest Tenerife, do cíle.
00:22:32 -Nahrávky z letištní věže svědčily o tom, že posádka KLM
00:22:36 správné postupy znala a řídila se jimi.
00:22:39 -(vysílačka) Máte povolení k majáku Papa.
00:22:42 Stoupejte do hladiny 9-0.
00:22:45 (záznam) Po vzletu točte doprava.
-V pořádku.
00:22:48 -(záznam) Rozumím.
00:22:51 Pokračovat k Papa. Hladina 9-0. Točit doprava.
00:22:55 Jsme na vzletu.
-Dobře.
00:22:57 Čekejte na povolení ke vzletu.
00:23:00 -Dispečer a pilot si tak ověřují, že oba dělají to, co mají.
00:23:04 -Věži sdělil, že je na prahu dráhy,
00:23:07 a bylo mu řečeno, aby čekal na povolení ke vzletu.
00:23:10 Proč se tedy rozjel?
00:23:13 -Na záznamu komunikace s věží nebylo nic, co by vysvětlovalo,
00:23:18 proč posádka KLM zahájila rozjezd dřív,
00:23:22 než k tomu dostala povolení.
00:23:26 -Jakmile se přenesete přes tu hrůzu, napadne vás jediné:
00:23:30 Jak se to mohlo stát?
00:23:42 -Naděje na nalezení odpovědí vzešla na místě nehody.
00:23:46 Podařilo se objevit černé skříňky.
00:23:50 -Záznamníky hovorů byly klíčem k vyšetřování.
00:23:55 Daly nám nahlédnout do dění v obou kokpitech.
00:23:59 -Vyšetřovatelé mohli pouze doufat,
00:24:02 že jim nové důkazy pomohou záhadu
00:24:04 nejhorší letecké katastrofy v dějinách vyřešit.
00:24:07 -Máme zapisovače.
00:24:12 -Vyšetřování nehody na Tenerife se přesunulo do ústředí
00:24:16 Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě ve Washingtonu.
00:24:20 Dennis Grossi pečlivě porovnal nahrávky z pilotních kabin
00:24:24 se známými pohyby obou letadel.
00:24:27 -Pusťte Pan Am.
00:24:30 -V tomto případě se hrálo o zlomky vteřin.
00:24:34 Museli jsme proto záznamy zesynchronizovat,
00:24:40 abychom přesně věděli, kdy bylo co řečeno.
00:24:45 -(záznam) Ano. Tahle má 45.
00:24:50 To je ona. Tady.
00:24:52 Další má jen o málo míň.
-Jo.
00:24:54 -(záznam) Vede rovně. Dovede nás na pojezdovou dráhu.
00:24:58 -Nahrávka z kokpitu Pan Am potvrdila, že posádka váhala,
00:25:01 kudy nejlépe odbočit z dráhy.
00:25:04 -Minuli C-3 a nikdo je neviděl.
00:25:09 -Mysleli si piloti KLM, že je letoun Pan Am mimo ranvej?
00:25:14 -Nechte to běžet.
00:25:16 -Záznam odhalil, že nikoliv.
00:25:20 -Jsme na vzletu.
00:25:22 -Stále pojíždíme po dráze, Clipper 1-7-3-6.
00:25:26 -Obě posádky používaly stejnou frekvenci.
00:25:30 Piloti KLM měli slyšet hlášení Roberta Bragga.
00:25:36 -Proto jsem řekl:
00:25:38 "Jsme stále na ranveji a oznámíme, až bude volná."
00:25:41 -Papa Alfa 1-7-3-6, oznamte uvolnění ranveje.
00:25:47 -Dobře, oznámit volnou ranvej.
-Děkuju.
00:25:54 -Všichni to slyšeli. Pořád je na dráze.
00:25:58 Přesto KLM nepočkal a rozjel se.
00:26:04 -Kapitán Van Zanten byl mimořádně zkušený pilot.
00:26:07 Nalétáno měl víc než 11000 hodin.
00:26:10 Co jej přimělo, aby si myslel, že je dráha volná
00:26:13 a má povolení ke vzletu?
00:26:19 -Naprosto jsme nechápali, k čemu tam došlo.
00:26:24 Byli to profesionálové, jedni z nejlepších.
00:26:31 -Přistál 13:38.
00:26:34 -Vyšetřovatelé se zaměřili na nahrávku z kokpitu KLM.
00:26:37 Snažili se zaslechnout něco,
00:26:40 co by mohlo nepochopitelné rozhodnutí posádky objasnit.
00:26:45 -Sedli jsme v 13:38.
-Ano, já vím.
00:26:48 Ale musíme začít od sedmi, kdy jsme se přihlásili.
00:26:52 -Naslouchali jsme dění v kokpitu
00:26:55 a snažili se zjistit, z čeho vzešla konkrétní rozhodnutí.
00:26:58 -Časový limit je 10 hodin, 13, při jednom mezipřistání.
00:27:04 -Nahrávka odhalila, že kapitán byl nervózní z doby služby.
00:27:09 Pokud by ji posádka překročila, musel by let být zrušen.
00:27:13 -A to by znamenalo 40 tisíc dolarů za hotel pro pasažéry,
00:27:17 které by nedopravili včas.
00:27:21 Z logistického hlediska to byla hotová noční můra.
00:27:25 -Nizozemský letecký úřad navíc nedávno zpřísnil předpisy.
00:27:29 Pilot, který překročil povolený počet hodin,
00:27:33 mohl přijít o licenci.
00:27:39 Posádka odletěla z Amsterdamu v 9 hodin ráno.
00:27:43 V rámci limitu musela dopravit cestující do Las Palmas
00:27:48 a s novou skupinou pasažérů se vrátit do Amsterodamu.
00:27:53 -Když to nevyjde, můžu přijít o licenci.
00:27:56 -A to nikdo nechce.
-Aspoň můžeme dotankovat.
00:28:00 Tenerife, KLM 4-8-0-5, žádáme tankování.
00:28:05 -Van Zantenovy obavy o pracovní dobu vysvětlovaly,
00:28:10 proč se rozhodl doplnit palivo na Tenerife.
00:28:15 -Dělal všechno, co bylo v jeho silách,
00:28:19 aby se pojistil, že doletí ve stanovené době.
00:28:23 -Ale krátce poté
00:28:26 bylo znovu otevřeno letiště v Las Palmas.
00:28:29 -Všem letadlům. Las Palmas opět přijímá.
00:28:32 Můžete žádat spouštění a odlet.
00:28:36 -Van Zantenův plán se obrátil proti němu.
00:28:39 Tankování trvalo déle, než předpokládal.
00:28:42 Nyní mu nezbývalo než čekat.
00:28:44 -Las Palmas otevřelo
00:28:47 a on visel na hadici, místo aby startoval motory.
00:28:50 -Clipper 1-7-3-6, žádám spouštění.
00:28:53 -Van Zantenovo rozhodnutí silně ovlivnilo také let Pan Am.
00:28:59 -KLM vedle vás požádal o tankování. Nejspíš kolem něj neprojedete.
00:29:03 -Jumbo Pan Am nemělo dost místa.
00:29:07 -To se mi snad zdá.
00:29:10 Rozumím, Tenerife, Clipper 1-7-3-6.
00:29:16 -Úplně tak odblokoval ostatní letadla.
00:29:20 -Zdržení při tankování znamenalo,
00:29:24 že posádce KLM zbývaly jen 2 hodiny do povinné přestávky.
00:29:28 -Půl hodiny pojíždění. Půl hodiny let.
00:29:32 Hodina na nástup cestujících a odlet.
00:29:37 Měli to těsně.
00:29:40 A navíc... začalo se kazit počasí.
00:29:44 -KLM 4-8-0-5, povoleno pojíždění na dráhu.
00:29:48 -Způsobil spěch na odlet ve zhoršujících se podmínkách to,
00:29:53 že se nizozemská posádka unáhlila?
00:29:59 -Dojel na konec dráhy a otočil se. To už víme.
00:30:04 Můžete pustit, co bylo dál?
00:30:07 (záznam) Přistávací světla zapnuta. Checklist kompletní.
00:30:11 -Nahrávka z kokpitu svědčila o tom,
00:30:14 že kapitán letu KLM 48-05 patrně spěchal.
00:30:17 -Zvyšuje výkon?
00:30:23 -Počkejte. Nemáme traťové povolení.
-Ne. Já vím.
00:30:26 Zavolejte jim.
00:30:29 -Bylo zjevné, že významnou roli při rozhodování
00:30:33 kapitána letu KLM sehrál čas.
00:30:37 Jakmile dojel na konec dráhy, nehodlal otálet.
00:30:41 -(záznam) KLM připraven ke vzletu. Očekáváme traťové povolení.
00:30:46 -Požádal o povolení. Do kolize zbývala asi minuta.
00:30:51 -2. pilot žádal dispečera o letové povolení.
00:30:54 To je něco úplně jiného,
00:30:57 než povolení rozjet 250tunové monstrum po dráze.
00:31:00 -Máte povolení k majáku Papa. Stoupejte do hladiny 9-0.
00:31:04 Po vzletu točte doprava.
00:31:07 -To, co zaznělo vzápětí, odpovědělo na mnohé z otázek,
00:31:10 kterými se vyšetřovatelé zaobírali.
00:31:13 -(záznam) Rozumím. Pokračovat k majáku Papa.
00:31:16 -Jedeme. Vzletový výkon.
-Hladina 9-0.
00:31:18 Točit doprava jsme na vzletu.
-Okay.
00:31:21 -Moment. Moment. Co to bylo? Vraťte to zpátky.
00:31:26 -Dispečer sděloval posádce, co má dělat po vzletu.
00:31:31 -Máte povolení k majáku Papa. Stoupejte do hladiny 9-0.
00:31:36 Po vzletu točte doprava.
-Ano!
00:31:39 -Ale kapitán reagoval, jako by obdržel povolení k odletu.
00:31:43 -V povolení z řídící věže zaznělo slovo vzlet.
00:31:47 To však bylo součástí úplně jiné instrukce,
00:31:50 než se domnívali.
00:31:53 -Rozumím. Pokračovat k Papa.
-Vzletový výkon.
00:31:57 -Než stihl 2. pilot zopakovat pokyny dispečera,
00:32:01 kapitán Van Zanten se rozjel.
00:32:05 -Hladina 9-0. Točit doprava, jsme na vzletu.
00:32:07 -Vyšetřovatelé konečně věděli,
00:32:10 co nizozemský pilot myslel slovy "na vzletu".
00:32:12 -Oznamuje, že se už rozjeli.
00:32:15 Ne, že jsou připraveni.
00:32:19 -Posádka KLM to bohužel vnímala z jiné perspektivy
00:32:23 než řízení letového provozu.
00:32:27 Ti slyšeli: "Jsme na pozici pro vzlet."
00:32:31 -Vyšetřovatelům však na rádiové výměně
00:32:34 stále něco nesedělo.
00:32:37 -Podle přepisů z věže jim dispečer nařídil, aby počkali.
00:32:46 -Dobře. Čekejte na povolení ke vzletu. Ozvu se.
00:32:49 -Proč posádka KLM tento jasný příkaz neuposlechla?
00:32:54 -Pusťte Pan Am v 17:06.
00:32:58 Na stejné frekvenci hlásili, že jsou pořád na ranveji.
00:33:04 (záznam) Stále pojíždíme po dráze, Clipper 1-7-3-6.
00:33:07 Zastavte to! Proč je ignoroval?
00:33:14 -Nahrávky z kokpitů vyšetřovatele stále mátly.
00:33:18 Pak ale na pásce KLM uslyšeli další kritický okamžik.
00:33:22 -(záznam) Jsme na vzletu.
-Okay.
00:33:29 -Tohle slyšel?
00:33:32 -Byl to zásadní objev.
00:33:36 -Hladina 9-0. Točit doprava, jsme na vzletu.-Okay.
00:33:41 -Ani jedno ze dvou varování, aby zůstali stát,
00:33:46 piloti KLM neslyšeli.
00:33:49 Věž i posádka letu Pan Am
00:33:52 je vyslaly přesně ve stejný okamžik.
00:33:55 -Okay.
00:33:57 -Stále pojíždíme po dráze Clipper 1-7-3-6.
00:33:59 -Čekejte na povolení ke vzletu. Ozvu se.
00:34:02 -Simultánní vysílání se projevilo
00:34:04 4sekundovým zapraskáním ve sluchátkách.
00:34:07 -Jsme na vzletu.
00:34:12 -Posádka slyšela jediné slovo: Okay.
00:34:16 -Bohužel, k tomu došlo v průběhu odmlky poté,
00:34:20 co dispečer řekl: "Okay."
00:34:23 Pilotům KLM uniklo, že mají čekat,
00:34:26 a protože mluvili zároveň, neslyšeli ani kolegy z letu Pan Am
00:34:30 hlásící, že dosud pojíždějí po dráze.
00:34:35 -Co tam je dál?
00:34:38 -V kokpitu KLM zaznělo už jen jedno hlášení.
00:34:42 -(záznam) Papa Alfa 1-7-3-6, oznamte uvolnění ranveje.
00:34:45 -To znamenalo, že se druhé letadlo stále nachází na dráze.
00:34:49 -(vysílačka) Dobře, oznámit volnou ranvej.
00:34:53 -Uvědomil si to pouze palubní inženýr.
00:34:57 -Ještě neodbočil?
-Prosím?
00:35:01 -Pan American ještě neodbočil?
-Ale ano.
00:35:05 -Piloti mu nevěnovali pozornost a propásli poslední šanci,
00:35:09 jak se vyhnout kolizi, při níž zemřelo 583 lidí.
00:35:13 -Zatraceně!
00:35:37 Van Zanten se vůbec neměl rozjet.
00:35:40 -Jedna z prvních pouček, které se piloti učí, zní:
00:35:44 "Nerozjíždějte se, dokud nedostanete povolení."
00:35:49 -Vyšetřovatelé se blíže zaměřili na kariéru kapitána Van Zantena.
00:35:52 Pátrali po něčem, co by vysvětlovalo,
00:35:55 jak mohl tak zkušený pilot porušit naprosto základní pravidlo.
00:35:59 -Byl opravdová hvězda.
00:36:02 -Ve společnosti KLM zastával přední místo.
00:36:06 Byl tváří aerolinií,
00:36:09 ředitelem pro letovou bezpečnost a vedoucím výcvikového střediska.
00:36:14 -Co se stalo, že tak inteligentní, schopný a zkušený člověk,
00:36:18 ředitel pro bezpečnost, takovým způsobem selhal?
00:36:29 -Vyšetřovatelé se domnívali,
00:36:32 že svou roli v katastrofě na Tenerife
00:36:36 mohla sehrát právě kapitánova vysoká prestiž.
00:36:40 -Člověk jako on v té době vzbuzoval nesmírnou úctu.
00:36:45 Byl něco jako bůh. O jeho slovech se nepochybovalo.
00:36:50 -Pokud měl takovou autoritu,
00:36:54 služebně mladší kolegové jako 2. pilot a palubní inženýr,
00:36:59 se zřejmě neodvážili protestovat proti jeho rozhodnutí.
00:37:07 -(vysílačka) Dobře, oznámit volnou ranvej.
00:37:11 -Děkuji.
-Ještě neodbočil? -Prosím?
00:37:15 -Pan American ještě neodbočil?
-Ale ano.
00:37:19 -Konverzace v pilotní kabině KLM těsně před nehodou
00:37:22 tuto teorii potvrzovala.
00:37:25 Ani Van Zantenovo vážené postavení
00:37:29 však nevysvětlovalo nejpodstatnější otázku.
00:37:32 Co ho přesvědčilo, že může bezpečně vzlétnout?
00:37:35 -Měl dát víc než jasně najevo: "Startujeme. Je dráha volná?"
00:37:40 -Vyšetřovatelé dál procházeli kapitánovy záznamy.
00:37:43 V jeho letovém deníku narazili na překvapivý detail,
00:37:47 který mohl být posledním dílkem skládanky.
00:37:50 -Letěl poprvé po 3 měsících.
00:37:53 -Podle údajů se jeho počet letových hodin
00:37:56 v předchozích letech významně snížil.
00:37:59 Většinu času trávil na simulátoru výcvikem jiných pilotů.
00:38:03 -Když působíte dlouho jako instruktor na simulátoru,
00:38:06 pohybujete se v umělém prostředí,
00:38:09 které se snaží vypadat co nejvěrněji.
00:38:12 -Tak jo. Checklist kompletní. Jedeme. Tah.
00:38:16 -Letecké simulátory dokážou velmi přesně napodobit
00:38:21 podmínky skutečného letu.
00:38:25 Postrádají však 1 významný prvek, letového dispečera.
00:38:32 -Věnoval se výcviku.
00:38:35 V tomto prostředí neprobíhá komunikace s řízením provozu
00:38:40 tak jako v reálném světě.
00:38:43 -Jdeme na to. Výkon.
00:38:46 V-1. Můžeme. Vzletový výkon. Přitáhnout.
00:38:51 Vzletový výkon. Výkon. Jedeme.
00:38:56 -Ten čas na simulátoru se obrátil proti němu.
00:38:59 (vysílačka) Stoupejte do hladiny 9-0.
00:39:02 Po vzletu točte doprava.
-Rozumím. Maják Papa.
00:39:05 -Jedeme. Vzletový výkon.
00:39:08 -Rozhodnutí Jakoba Van Zantena vzlétnout bez povolení
00:39:12 mělo původ v době na simulátoru,
00:39:16 kde o těchto věcech rozhodoval jen on sám.
00:39:19 -A pak se 2 hlášení upozorňující na let Pan Am,
00:39:23 navzájem vyrušila.
00:39:30 -Nejtragičtější letecká nehoda na světě se pak už nedala odvrátit.
00:39:35 -Oni se rozjeli.
00:39:39 -Podívej. Jede na nás!
00:39:46 -Kapitán se chtěl co nejrychleji dostat do vzduchu.
00:39:51 -Zatraceně!
00:40:02 -Počasí nespolupracovalo
00:40:05 a končila mu povolená služební doba.
00:40:09 V takové situaci může v mozku dojít takříkajíc ke zkratu.
00:40:12 -Rychle! Rychle! Dělej! Dělej! Dělej!
00:40:24 -Měl u hlavy pistoli nabitou celou řadou faktorů
00:40:28 a sám zmáčkl spoušť.
00:40:36 -Z vyšetřování srážky na Tenerife vyplynuly desítky doporučení.
00:40:42 Jen málo leteckých nehod vyvolalo tak rozsáhlé změny.
00:40:46 -Odtud vzešlo to, co nyní nazýváme optimalizace součinnosti v posádce.
00:40:52 Kapitán si musí uvědomit, že je pouze člověk.
00:40:56 Bez ohledu na svou kvalifikaci se i on může dopustit chyby.
00:41:04 -KLM i další aerolinie upravily výcvikové metody tak,
00:41:09 aby byli kapitáni vstřícnější vůči členům posádky.
00:41:14 -I ti nejzkušenější jedinci se mohou mýlit.
00:41:18 Potřebujeme vědět, že se můžeme spolehnout na jejich kolegy,
00:41:23 kteří v případě potřeby zjednají nápravu.
00:41:29 -(vysílačka) Máte povolení k majáku Papa.
00:41:33 Stoupejte do hladiny 9-0. Po vzletu točte doprava.
00:41:37 -Nehoda také vnesla změny do jazyka,
00:41:40 kterým hovoří dispečeři po celém světě.
00:41:44 -Slovo "vzlet" se používá pouze pro pohyb
00:41:47 od rozjezdu po dosažení stanovené výšky.
00:41:51 V následných instrukcích se nahrazuje.
00:41:55 Říká se například: "Po odletu točte doprava, kurs 0-4-0."
00:42:00 -Těch 583 lidí nezahynulo nadarmo.
00:42:04 Bezpečnost v letectví se od základů změnila.
00:42:15 Skryté titulky: Zuzana Trymlová Česká televize 2018
Stroje na odletu tak byly nuceny pojíždět po vzletové dráze. Byly mezi nimi i dva Boeingy 747, z nichž let KLM 4805 doplňoval palivo a blokoval dráhu. Hned za ním stál let Pan Am 1736. Obří jumba na Los Rodeos běžně nepřistávají, letiště není uzpůsobeno jejich velikosti a nemá pozemní radar, který dispečerům umožňuje sledovat pohyb letadel. Na dráhu se navíc snesla mlha a viditelnost byla téměř nulová. Když byl Boeing KLM konečně na vzletové pozici, dispečer požádal posádku Pan Am, aby oznámila, až bude ranvej volná. Ještě předtím se však proti nim rozjel letoun KLM. Kapitán letu Pan Am se mu pokusil uhnout z cesty, ale kolizi již nešlo odvrátit. Přežilo ji pouze 61 osob z letu Pan Am. Celkem si srážka vyžádala 583 životů a zůstává nejtragičtější leteckou nehodou všech dob. Druhého dne na místo dorazili vyšetřovatelé ze Španělska, Nizozemska a Spojených států a začali rozplétat řetězec událostí, které vedly ke katastrofě. Nikdo nepochyboval o tom, že se malé letiště potýkalo s nezvykle velkým objemem provozu a dispečeři museli pozměnit zavedené postupy. Brzy se však prokázalo, že svou práci zvládali a žádných chyb se nedopustili. Protože kvůli mlze neviděli na dráhu, spoléhali se na hlášení pilotů. V takových případech musí být instrukce z věže naprosto jasné. Vyšetřovatelé pečlivě prozkoumali záznamy komunikace řízení letového provozu. Silný akcent dispečerů mohl pilotům na neznámém letišti situaci komplikovat, ale sám o sobě nehodu nezavinil. Posádka Pan Am dostala pokyn opustit dráhu třetím výjezdem. Protože by to vyžadovalo provedení dvou obtížných obratů, rozhodla se použít výjezd číslo 4. Piloti KLM letoun Pan Am v mlze neviděli. Zvukové záznamy řízení provozu potvrdily, že let KLM byl na prahu dráhy a čekal na povolení ke vzletu. Nahrávka neobsahovala nic, co by vysvětlovalo, proč se kapitán KLM rozjel dřív, než byla dráha volná. Když byly objeveny černé skříňky, přesunulo se vyšetřování do washingtonského ústředí NTSB. Tam byly nahrávky zesynchronizovány s přesnými pohyby obou letadel. Záznam z kokpitu Pan Am potvrdil, že piloti obtížně hledali výjezd z dráhy. Obě posádky však byly na stejné frekvenci a piloti KLM měli slyšet varování kolegů z Pan Am, že jsou stále na ranveji. Vyšetřovatelé potřebovali zjistit, co vedlo zkušenou posádku KLM k přesvědčení, že je ranvej volná a mají povolení ke vzletu. Nahrávka z kokpitu KLM odhalila, že se kapitán obával překročení služební doby. Měli za sebou několik zdržení a potřebovali se rychle dostat do vzduchu, než bude jejich let podle nizozemských předpisů přerušen. Doplněním paliva na Tenerife chtěl kapitán KLM ušetřit čas. Když však bylo krátce poté otevřeno letiště v Las Palmas, jeho plán se obrátil proti němu. Vyšetřovatelé se domnívali, že za osudovým rozhodnutím stál spěch a snaha odletět v horšícím se počasí co nejdřív. Podle přepisů z věže vydal dispečer kapitánovi KLM pokyn, aby čekal. Při poslechu nahrávek z kokpitů však vyšlo najevo, že ani jedno z varování nizozemští piloti neslyšeli. Dispečer i posádka Pan Am je vyslali zároveň, v éteru došlo k interferenci a volání se navzájem vyrušila. Dispečer instruoval posádku, co dělat po startu, ale kapitán KLM reagoval, jako by obdržel povolení ke vzletu. Správně zareagoval pouze palubní inženýr, ale kolegové jeho obavu ignorovali a propásli poslední šanci k odvrácení katastrofy. Kapitán KLM se bez výslovného povolení vůbec neměl rozjet. Následně se ukázalo, že kapitán byl tváří aerolinií a jejich šéfpilotem. Jeho postavení ve firmě mohlo k nehodě také přispět. Služebně mladší kolegové se patrně neodvážili postavit jeho autoritě.
Poslední kousek skládanky byl objeven v jeho letovém deníku – letěl poprvé po třech měsících. Coby vedoucí výcvikového střediska KLM trávil většinu času na simulátoru. Tam se však jedná o umělé prostředí bez leteckých dispečerů. Kapitánovo rozhodnutí vzlétnout bez patřičného povolení mělo zřejmě původ v době na simulátoru, kde o těchto věcech rozhodoval jen on sám.