Ředitel Planner emigroval přímo ze semaforského turné. Dokumentární cyklus o krutosti i absurditě komunistického režimu v bývalém Československu (2008). Režie P. Lokaj
00:00:02 ZPĚV:
00:00:04 Pojď se mnou milá, pojď se mnou milá,
00:00:07 přes tu dolinu, přes tu dolinu,
00:00:10 uslyšíš o mně, uslyšíš o mně,
00:00:13 smutnou novinu, smutnou novinu.
00:00:17 Na té dolině, na té dolině,
00:00:21 loučka zelená, loučka zelená,
00:00:25 nechoď tam Janko, nechoď tam Janko,
00:00:29 zabijí tě tam, zabijí tě tam.
00:00:33 Když mě zabijí, když mě zabijí,
00:00:37 bude památka, bude památka,
00:00:40 zůstane po mně, zůstane po mně,
00:00:44 kostí hromádka, kostí hromádka.
00:00:55 Dnes nebudeme vyprávět příběhy neznámých a zapomenutých hrdinů,
00:01:00 ale lidí, kteří byli a zůstali slavní.
00:01:03 I oni žili v zajetí železné opony a jejich osudy také patří
00:01:08 k pravdivému vykreslení tehdejší doby.
00:01:12 Budeme vyprávět příběh Jiřího Plannera.
00:01:16 Bylo to v době,
00:01:18 kdy se na obloze objevily elegantní cvičné letouny L29-Delfín.
00:01:22 U Mikulčic vydává země nová cenná svědectví o Velkomoravské říši.
00:01:29 Staroměstský orloj v Praze
00:01:31 se po rekonstrukci skvěje v plné kráse.
00:01:36 Jiří Planner byl jeden ze zakladatelů divadla Semafor,
00:01:39 které se v uvolňující atmosféře 60. let stalo
00:01:43 přímo líhní pro hvězdy tehdejší populární doby.
00:01:49 Český svět se zdál lidštější a přátelštější,
00:01:53 Semafor se stal ostrůvkem svobody
00:01:56 a ze západu začaly přicházet první nahrávky Beatles a Rolling Stones.
00:02:04 Otec byl politicky aktivní v lidové straně,
00:02:09 na rozdíl od maminky - ta byla národní socialistka.
00:02:12 Strýc byl kámen úrazu v naší rodině, protože byl ve Vatikánu.
00:02:19 Vysoký církevní post strýce Jiřího
00:02:22 udělal z rodiny Plannerových třídního nepřítele.
00:02:25 Tíži svého jména pociťoval i synovec Jirka.
00:02:29 Myslím, že to bylo ve Večerní Praze, vycházel tam na pokračování článek,
00:02:32 který se jmenoval Růženec a revolver
00:02:35 Strýc v něm byl představen jako šéf špionážního centra Vatikánu
00:02:39 a že to prostě je superšpión.
00:02:45 Já jako jeho synovec se stejným jménem
00:02:49 jsem měl tento odraz stále na krku celý život.
00:02:56 Jiří Planner miloval jazz a divadlo.
00:02:59 Na faře pátera Bendy v Karlových Varech
00:03:02 se v ponurých 50. letech minulého století
00:03:05 setkávala parta mladých lidí, kteří se toužili svobodně nadechnout
00:03:08 a měli ukrutnou chuť něco nového vytvořit.
00:03:11 Tam se také poprvé potkal Jiří Planner s Jiřím Suchým.
00:03:16 Když jsme začínali Semafor, tak už jsme se s ním velice dobře znali,
00:03:22 patřil do party mladých lidí kolem divadla.
00:03:25 Potom, když jsme potřebovali někoho, kdo by se ujal administrativy,
00:03:30 tak on se nabídl a hned se stal naším prvním intendantem.
00:03:39 Provoz divadla v podstatě neexistoval.
00:03:42 Když se řeklo, že se bude zkoušet ve 3, tak jsme se v 6 sešli
00:03:47 a v 7 se řeklo, že už je pozdě a tak se sejdeme zítra.
00:03:51 Prostě to chtělo nějaký řád.
00:03:56 Jirka Planner se staral o chod a provoz divadla,
00:04:01 kromě toho, že působil v kanceláři.
00:04:07 Jinak se ale vždy objevoval také při zkouškách,
00:04:11 ve Smečkách jsme měli cukrárnu, kde jsme vysedávali,
00:04:15 takže Jirka Planner byl vždycky dobrý společník.
00:04:21 Pro mě to byl hlavně dobrý kamarád,
00:04:24 ke kterému jsem mohla přijít s jakoukoliv bolístkou,
00:04:27 s jakýmkoliv problémem.
00:04:30 Byl velice diskrétní - nikdy to, co jsme si řekli, nikomu nevyprávěl,
00:04:34 nedělal drby.
00:04:37 To se mi na něm velice líbilo.
00:04:41 Věhlas Semaforu rostl,
00:04:43 nové tváře se stávaly hvězdami takřka hollywoodského třpytu.
00:04:51 V pasáži Alfa na Václavském náměstí jsem slyšel,
00:04:54 že se tam hraje nějaký jazz a že hledají nové talenty.
00:04:58 Jako talent tam zpíval hubený ušatý mladíček, ale fantasticky.
00:05:03 Skatoval takovým způsobem, že mě zaujal,
00:05:09 představili jsme se, byl to Karel Gott,
00:05:13 a já mu nabídl, že jestli by měl zájem zpívat v divadle,
00:05:18 že by ta možnost byla.
00:05:22 Řekl jsem mu, že ještě přivedu Suchého a Šlitra, aby ho viděli,
00:05:26 protože Suchý byl umělecký šéf divadla a ten nakonec rozhodoval.
00:05:33 Tam byla skutečně dobrá parta a to díky Jirkovi,
00:05:36 který nás dokázal vždycky stmelit.
00:05:40 Semafor se stával slavnější a populárnější,
00:05:44 takže všichni hoši, kteří byli v divadle,
00:05:47 měli o mladé dámy postaráno.
00:05:50 Nejdříve samozřejmě ty stars, Gott, Matuška apod.,
00:05:57 ale pak i různí technici získávali také slávu.
00:06:05 Byl tam třeba jeden kulisák
00:06:08 a ten vždycky, když měl o nějakou zájem,
00:06:12 tak začal zdůrazňovat, že je ze Semaforu
00:06:15 a začal zpívat "Já blázen pod polštář chci ti ho dát?
00:06:18 a mnohokrát měl úspěch.
00:06:21 Jednoho dne jsem se samozřejmě přiživil i já.
00:06:26 Přišla tam mladá dívka, která chtěla 3 vstupenky do Semaforu.
00:06:30 Kasa už byla zavřená, vstupenky vyprodané už 6 neděl,
00:06:34 ale ona škemrala, že právě dneska promovali
00:06:37 a už zítra nastupuje jako lékařka v Nové Pace.
00:06:42 To mne zaujalo, takže jsem neodolal, říkal jsem si, že jí musím pomoci
00:06:47 a nakonec to dopadlo tak,
00:06:50 že jsem si tuto dívku, která je dnes už dáma,
00:06:54 vzal a žijeme spolu už 40 let.
00:07:01 Už v 60. letech se o nás samozřejmě zajímala STB.
00:07:07 protože cítili, že jsme semeniště nemarxistického myšlení.
00:07:14 Protože jsme se ale neprojevovali tak, že bychom hrami pobuřovali,
00:07:19 tak na nás dost dobře nemohli.
00:07:30 Ferda Havlík už to přehnal třeba tak,
00:07:34 že hrál na scéně sólo na saxofon
00:07:38 v portále stál tento muž, protože z nás nespouštěli oči,
00:07:43 tak on šel k tomu portálu a špitl: teď to budu modulovat do cis, nevadí?
00:07:54 Já jsem měl pocit, že v životě mám jednu šanci,
00:07:59 kterou musím uchopit do svých rukou,
00:08:03 nějak se to pokusit dokončit slušně a o své vlastní vůli,
00:08:07 než se nechat manipulovat.
00:08:10 Od té doby jsem vlastně začal přemýšlet o tom,
00:08:14 jak z toho vypadnout.
00:08:17 Jiří čekal na vhodnou chvíli k emigraci.
00:08:20 Nakonec se dočkal. Všechno měl dopodrobna promyšlené.
00:08:23 Nejdříve se odhlásil z bytu, aby o něj matka nepřišla
00:08:26 a sehnal si malinký pokojík.
00:08:28 Pak prodal, co mohl.
00:08:30 Následovala šňůra koncertních vystoupení v západním Berlíně.
00:08:35 Tam jsme byli velice bedlivě sledováni
00:08:37 členy Československé vojenské mise,
00:08:41 protože Berlín měl ještě status okupovaného města,
00:08:45 takže tam nebyli velvyslanci a ambasády.
00:08:50 Jediným způsobem, jak se dostat za železnou oponu, byla propustka.
00:08:54 Karel Gott s Rudolfem Roklem oficiální platné propustky měli,
00:08:57 Jiří Planner měl jen několik neplatných s prošlým datem,
00:09:00 které získal od ostatních členů souboru.
00:09:03 Zato ale měl sebou své nádobíčko.
00:09:08 Takže jsem vyzmizíkoval data,
00:09:11 dělal jsem to celou noc, protože se to propíjelo,
00:09:14 povedlo se mi to až napodruhé, protože ten papír byl starý.
00:09:18 Nakonec se mi to podařilo, ale měl jsem tam gramatikou chybu,
00:09:22 protože jsem prosinec napsal anglicky místo německy.
00:09:25 To už se ale nedalo nic dělat.
00:09:28 Ráno se Jiří Planner s padělanou propustkou
00:09:30 společně s Gottem a Roklem vydal k branám západního Berlína.
00:09:34 Jediné s čím jsem nepočítal bylo, že mi skoro vypoví nervy,
00:09:39 takže jsem měl pocit, že tu čáru spíš proplavávám, že dělám čapí kroky,
00:09:44 ale nakonec jsem se dostal na druhou stranu
00:09:48 a tam už na mě čekali Rudla s Karlem a divili se, kde jsem tak dlouho.
00:09:56 Vznikla panika a okamžitě za mnou byli asi 4 pánové, jestli o tom vím.
00:10:02 Odpověděl jsem, že nevím.
00:10:05 Pak chtěli vidět jeho pokoj, tak jsme vstoupili do jeho pokoje.
00:10:08 Vzpomínám si, že na ústředním topení se sušily ponožky.
00:10:11 Říkal jsem: "Vidíte, ten se chce určitě vrátit,
00:10:15 když tady má osobní věci.?
00:10:19 Ale nevrátil se.
00:10:23 Jirka byl velmi chytrý na to, aby se komukoliv,
00:10:27 i nejlepším kamarádům, svěřil se svým úmyslem emigrovat,
00:10:31 protože tehdy byla taková doba,
00:10:34 že nikdo nevěřil nikomu v takovýchto věcech
00:10:39 a není vyloučeno, že by se mu to třeba ani nepovedlo.
00:10:46 Vzal jsem si taxíka, odjel jsem na americkou ambasádu,
00:10:49 a požádal jsem o politický azyl.
00:10:58 Pak vím, že jsem ho vždy s kapkou nostalgie poslouchala
00:11:02 z Hlasu Ameriky.
00:11:05 Pak jsem byla strašně ráda a nadšená,
00:11:09 když jsem se s ním setkala v roce 1969, když se přijel podívat
00:11:14 do Cannes, kde jsem tehdy zpívala.
00:11:18 Bylo to velice krásné setkání, které mělo hořkou dohru,
00:11:22 protože mi to pak velmi natřeli,
00:11:25 jak jsem si vůbec mohla dovolit se s ním bavit.
00:11:30 Kupodivu věhlas Semaforu byl tehdy tak velký,
00:11:34 že si nás netroufli nějak sankcionovat
00:11:37 nebo za to nějak trestat.
00:11:41 Ve Spojených státech se Jiří Planner stal Georgem Plannerem.
00:11:45 Jeho tehdejší přítelkyně,
00:11:47 které trvalo 5 let, než se s Jiřím opět setkala,
00:11:51 se stala paní Plannerovou v roce 1970.
00:11:53 Dnes společně žijí v Los Angeles.
00:11:58 Před 10 lety, když jsem vystupoval pro krajany v Los Angeles,
00:12:01 tak jsem byl u něj doma, on mi ukazoval fotografie
00:12:05 např. Jiřího Voskovce a různých našich kamarádů.
00:12:12 Na mém koncertě v Los Angeles byl Jirka Planner,
00:12:16 Miloš Forman s Martinou, režisér Ivan Persr,
00:12:20 prostě tam byli všichni přátelé a kamarádi
00:12:24 a bylo to hrozně moc milé.
00:12:28 Hlavně Semafor jsem samozřejmě
00:12:31 pokaždé, když někam přijeli, vyhledal
00:12:34 a vztahy jsou dodneška krásné.
00:12:37 Ale je tam už čím dál méně těch starých lidí,
00:12:41 jsou tam úplně nové krásné mladé dívky
00:12:45 a pokračují s Jiřím Suchým až donekonečna.
00:12:50 Přestože Jiří Planner emigroval, Semafor fungoval dál,
00:12:55 dokonce stále úspěšněji.
00:12:57 Československo se probíralo z krutých 50. let
00:13:01 do nadějnějších časů
00:13:04 a chyběl už jen malinkatý krůček ke svobodě,
00:13:07 když přijely ruské tanky a naděje znovu zhasla.
00:13:11 Ale to už je jiná historie.
00:13:18 Skryté titulky: Milena Vlčková, Česká televize, 2008.
Kdyby nebylo Semaforu, slibná šedesátá léta by nebyla nikdy tak slibná. Divadelní scéna pražského divadla byla považována za oázu svobody i za všeobecně přijímaný důkaz, že se gottwaldovské časy konečně mění. Vedle Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra stál u zrodu Semaforu také další Jiří – Jiří Planner – provozní ředitel. Dlouho čekal na příležitost k emigraci a chystal se využít svou velkou šanci. Ta se naskytla při turné s Karlem Gottem a Rudolfem Roklem do Berlína, které sám zorganizoval. Z Jiřího se stal George, který kariéru úspěšného divadelního direktora vyměnil za nejistou budoucnost emigranta.