Témata: Režisérky A. Činčerová + A. Sirotková o dokumentu Stovku má člověk jednou za život, O. Vávra – filmografie, Dokument Trabantem napříč Afrikou – D. Zlatohlávková + D. Příbáň
00:00:15 Dobrý den, přátelé!
00:00:18 Jistě už to víte, legenda české kinematografie,
00:00:21 režisér, scenárista a pedagog FAMU
00:00:24 Otakar Vávra slaví 100. narozeniny.
00:00:27 Budeme mluvit o dokumentu,
00:00:30 který o panu profesorovi natočily tři jeho studentky.
00:00:33 Dostali bláznivý nápad a uskutečnili ho.
00:00:36 Jeli trabantem napříč Afrikou a natočili o své cestě dokument.
00:00:41 V pondělí 28. února oslaví režisér Otakar Vávra 100. narozeniny.
00:00:46 Připomeňme si některé snímky z jeho filmografie.
00:00:49 Komedie, historické eposy, válečné velkofilmy,
00:00:53 ale i intimní romance, tendenční snímky
00:00:56 i opravdové perly české kinematografie.
00:00:58 Režisér Otakar Vávra slaví 100 let.
00:01:02 Točil za každého režimu, stál u zrodu české kinematografie,
00:01:05 založil katedru režie na FAMU
00:01:08 a pedagogicky vedl většinu jmen české nové vlny.
00:01:14 Takhle se dvacetiletý student okouzlený avantgardou
00:01:17 díval na filmovou režii v roce 1931.
00:01:20 Zběhl ze studia architektury k filmu
00:01:24 a vydržel u něj až dodnes, tedy téměř 80 let.
00:01:27 Zpočátku točil krátké avantgardní filmy,
00:01:29 živil se psaním scénářů a snil o režii.
00:01:32 Šance přišla už v roce 1936
00:01:35 a vznikla dodnes oblíbená komedie Velblouda uchem jehly
00:01:38 s Hugo Haasem v hlavní roli.
00:01:41 Následovaly další úspěšné komedie,
00:01:44 například Cech panen kutnohorských nebo Dívka v modrém
00:01:47 s Lídou Baarovou a Oldřichem Novým v hlavních rolích.
00:01:50 Soustředil se také na adaptace velkých českých autorů.
00:01:54 Za všechny stačí jmenovat Jiráskovu Filozofskou historii,
00:01:57 Čapkův Krakatit nebo Drdovu Němou barikádu.
00:02:00 Přicházejí budovatelská 50. léta
00:02:03 a Vávra točí válečné historické eposy.
00:02:06 Soustředí se na husitskou éru,
00:02:08 ale Jan Hus, Jan Žižka nebo Proti všem
00:02:11 jsou příliš poplatné své době
00:02:14 a pod nekorunovaným králem české kinematografie té doby
00:02:18 se začíná bortit trůn.
00:02:20 V 60. letech ale přichází nová vlna.
00:02:23 Vávra učí na FAMU pozdější opory české kinematografie,
00:02:26 Jiřího Menzela, Věru Chytilovou nebo Miloše Formana.
00:02:30 Vrací se na vrchol. Opouští budovatelský patos a sterilnost,
00:02:33 natáčí Romanci pro křídlovku podle Františka Hrubína
00:02:36 a směřuje ke snímku, který mnozí označí za vrchol jeho tvorby.
00:02:39 Točí strhující drama o čarodějnických procesech
00:02:43 v 17. století na Šumpersku,
00:02:45 kterým se navždy zapíše do dějin české kinematografie.
00:02:48 Kladivo na čarodějnice je sice tísnivé historické drama,
00:02:51 ale zároveň silně rezonuje tehdejší současností,
00:02:54 která si příliš dobře pamatovala děsivou stalinistickou mašinérii
00:02:58 i drtivou státní moc.
00:03:00 Normalizace ale tvrdě zasahuje a vrací Vávru
00:03:03 k tendenčním válečným filmům a historickým dramatům,
00:03:07 příliš nevybočujícím z dobového standardu.
00:03:12 V podstatě přežil sedm režimů, v každém režimu byl oceněn.
00:03:16 Říkal, že Češi jsou takoví, že je potřeba někdy uhnout,
00:03:19 a on řekl, že uhnul, a že kdyby se neuhnulo,
00:03:22 tak by se tady nemuselo mluvit ani česky,
00:03:25 mohli by to tady mít Němci, tak prostě Čech...,
00:03:28 on má hrozně rád Čechy, on je hrozný patriot,
00:03:32 Čech prostě si najde takovou cestičku, aby to přežil.
00:03:35 Po sametové revoluci točí především filmové dokumenty
00:03:38 a s ní o životopisném filmu o Masarykovi.
00:03:41 Celý únor se Česká televize věnuje dílu
00:03:44 legendárního režiséra Otakara Vávry.
00:03:47 Kromě filmů, které natočil,
00:03:50 uvidíme také dokument Stovku má člověk jednou za život.
00:03:52 Na filmu spolupracovaly tři jeho studentky,
00:03:55 režisérky Alena Činčerová, Adéla Sirotková
00:03:58 a Vávrova životní partnerka Jitka Němcová.
00:04:01 Podívejme se na ukázku.
00:04:04 Je nejdůležitější mít předem představu, kterou se snažím splnit.
00:04:10 Tu představu musíš mít.
00:04:15 Já jsem v něm poznal vzor racionálního, střízlivého člověka,
00:04:20 který se nenechá obalamutit nějakými řečmi nebo emocemi,
00:04:24 který vždycky chce přesně vědět, co si člověk myslí, jak to vyjádří.
00:04:31 Ne žádné takové blablabla kolem.
00:04:34 To jsem rád, že jdu domů.
00:04:41 Ono je to tak.
00:04:44 Když jsem si napsal scénář, tak jsem ten scénář viděl.
00:04:47 A režie spočívala v tom, tu realitu, která se brání,
00:04:52 dostat do představy, do toho obrazu,
00:04:56 který jsem si udělal při psaní toho scénáře.
00:05:03 A v tom byla vlastně ta režie.
00:05:06 Já jsem to musel dostat do své představy.
00:05:10 Znásilnit jsem to musel, musel jsem být autoritativní.
00:05:15 Dnes tam budu dřív.
00:05:18 Hosty Filmu 2011 jsou režisérky
00:05:21 Alena Činčerová a Adéla Sirotková.
00:05:24 Upřímně řečeno vůbec si to neumím představit,
00:05:27 tři ženy, tři studentky pana profesora,
00:05:30 tři režisérky režírují svého profesora.
00:05:34 Jak to fungovalo?
00:05:37 Ono se to vyvíjelo za pochodu.
00:05:41 Začalo to tím, že si samozřejmě ten film vymyslela
00:05:44 a v televizi prosadila Jitka Němcová,
00:05:47 režisérka a manželka Otakar Vávry.
00:05:50 A vloni v létě mi přišla od ní esemeska,
00:05:53 jestli bych jí s tím nepomohla.
00:05:56 Ta esemeska byla daleko vtipnější,
00:05:58 něco v tom smyslu, že už nemůže.
00:06:01 Tak já jsem na to kývla
00:06:04 a potom její nápad byl, že vezmeme i Adélu do party,
00:06:08 protože věkový rozestup 70 let režisérky a hlavního protagonisty
00:06:12 určitě něco zajímavého přinese, a tím pádem jsme na to byly tři.
00:06:18 Mě zajímá váš pohled, skutečně jste generačně jinde.
00:06:22 Lišil se někdy, ať už od toho, co říkal pan profesor Vávra,
00:06:26 nebo co říkaly dvě dámy, kolegyně?
00:06:30 Určitě. Myslím, že i dnešní filmy mladších režisérů nebo i svoje,
00:06:34 že bývají svižnější,
00:06:37 tak to se mi nakonec do toho podařilo vnést,
00:06:40 a shodou okolností to dopadlo tak, že já jsem to celé sestříhala,
00:06:44 takže jsem dámám zakázala vstup do střižny,
00:06:47 a nakonec viděly hotové dílo.
00:06:50 Schválily? Nebo jste musela ještě něco přestříhávat?
00:06:53 Ne, já jsem se tam teda vecpala, když byly asi tak v poločase,
00:06:56 se střihačem Jakubem Hejnou, což je taky mladý kluk,
00:07:00 protože jsem přece jenom potřebovala mít představu,
00:07:03 jak se to ubírá, jestli tak, jak jsme se dohodly,
00:07:06 hlavně Adéla pořád chodila a říkala,
00:07:09 že je to děsně free a punkový, já jsem říkala ježíšikriste,
00:07:13 jako portrét nebo zdravice punková o stoletém člověku,
00:07:17 ale potom jsem viděla první půlku
00:07:20 a chvílemi jsem byla tak jako naměkko,
00:07:23 málem jsem měla slzičky na krajíčku
00:07:26 a chvílemi jsem řvala smíchy a říkala jsem,
00:07:29 jo, ta cesta je správná, kterou jdou.
00:07:32 Paní režisérka Němcová někde řekla, že vás oslovila proto,
00:07:35 že se bála, že nebude mít patřičný nadhled,
00:07:39 ale já bych naopak řekla, že ona má velmi silný nadhled,
00:07:42 někdy bych až řekla, že pana profesora až trošku peskuje.
00:07:47 Ona opravdu neskrývá způsob, jakým s ním zachází doma,
00:07:51 tak s ním zachází i jako s objektem před kamerou.
00:07:55 Ale její strach, že nebude mít dost odstup, tomu já rozumím,
00:07:59 protože jsem kdysi dělala portrét svého otce Radúze Činčery,
00:08:03 a dodnes si myslím, že to byl jeden z mých nejtěžších dokumentů,
00:08:08 protože člověk musí se snažit
00:08:11 z toho množství informací, které má,
00:08:15 vytrhnout nebo vyndat opravdu jen to nejlepší.
00:08:18 Čím víc jste osobně zainteresovaná, tím je to těžší.
00:08:21 Byly chvíle, kdy pan profesor nebyl natáčení nakloněn?
00:08:25 A jak jste to řešily?
00:08:28 Natáčení s panem profesorem většinou prováděla Jitka doma,
00:08:31 takže upřímně řečeno to nemohu tak dobře posoudit,
00:08:38 ale já sama jsem měla to štěstí, že jsme natáčely,
00:08:41 on samozřejmě hůř vidí a hůř slyší,
00:08:44 a jednou přišel do kuchyně a všechny nás spočítal,
00:08:47 takže byl při tom.
00:08:50 Když vy dvě jste se do toho vkládaly, tak jste vybíraly lidi,
00:08:54 umělce, kteří budou o panu profesorovi hovořit.
00:08:57 Jaký byl klíč výběru, kdo by tam měl, neměl zaznít?
00:09:00 To jsem dělala hlavně já na začátku,
00:09:03 protože jsme potřebovaly vymyslet celou tu koncepci,
00:09:07 a nechtěla jsem dublovat velmi zdařilý,
00:09:11 víceméně autobiografický portrét,
00:09:15 který udělala před pár lety televize do cyklu Zlatá šedesátá,
00:09:19 takže jsem si vyjela celou databázi filmů,
00:09:23 které pan profesor Vávra režíroval,
00:09:27 ale taky všeho, co tu je, kde on vystupuje a účinkuje,
00:09:30 a z toho jsem hledala, co by mohlo být zajímavé,
00:09:34 a z těch filmů jsem hledala zajímavé ukázky,
00:09:37 které by nás přivedly, zejména z pozdější tvorby,
00:09:41 na zajímavé respondenty,
00:09:44 takže to bylo dopředu dost řízené.
00:09:47 Řekla bych, že máte pana Otakara Vávru rády, že ho obdivujete.
00:09:50 Nebylo to někdy "na škodu" věci,
00:09:53 že vlastně jestli vám třeba někdo něco řekl,
00:09:57 třeba co mu zazlívá, tak jste si řekly, to tam nedáme,
00:10:00 aby to třeba nevyznělo proti němu? Jak tohle fungovalo?
00:10:03 Když točím o někom, koho mám ráda,
00:10:06 tak se mu snažím spíš pomoci.
00:10:09 My jsme se snažily být objektivní.
00:10:16 Určitou rezervu k určitým epochám jeho tvorby a života
00:10:21 já tedy mám dost značnou, Adéla taky
00:10:24 a s Jitkou jsme se bavily a ona říkala, samozřejmě,
00:10:27 to tam nezamlčíme, to tam dáme,
00:10:30 takže naopak my jsme měly připravenou otázku,
00:10:33 kterou jsme kladly všem respondentům:
00:10:36 Za co ho obdivujete a za co ho neobdivujete?
00:10:40 -Co byste mu vytkl?
-A co například byly ty zápory?
00:10:43 No nikdo nám na to nechtěl nic říct.
00:10:46 Ale on sám říká, tak jsem prostě někdy uhnul,
00:10:49 že spolupracoval tam a tam, protože prostě chtěl točit.
00:10:53 Myslím, že to je takové jasné vysvětlení.
00:10:56 My jsme potom zvolily to, že jsme pozvaly odborníky,
00:11:00 kteří z pozice své profese, filmové historiky,
00:11:04 pana docenta Klimeše a paní doktorku Zaoralovou,
00:11:08 a ty jsme v podstatě přiměly k tomu, aby z pozice své profese
00:11:13 přece jen tam ten objektivní moment vnesli.
00:11:17 Adélka točila s panem docentem Klimešem,
00:11:20 já s paní doktorkou Zaoralovou, a oba to udělali decentně,
00:11:24 protože my jsme nechtěly žádné sekery a popravy,
00:11:28 ale chtěly jsme trošku objektivity tam mít.
00:11:33 K tomu bych podotkla, že přece jen je to film k narozeninám,
00:11:37 takže my to dodržujeme, ale vyjadřujeme se k tomu.
00:11:41 Ještě jedna věc by mě zajímala,
00:11:44 jak byste verbálně pana profesora Vávru popsaly?
00:11:47 Co na něm obdivujete?
00:11:50 Jenom tu filmařskou jeho, řekněme jeho záběr,
00:11:53 nebo i lidsky, prostě moudrý člověk, který má charisma?
00:11:57 On je nesmírně vzdělaný, on je vtipný,
00:12:01 on je selfmademan, což je paradox,
00:12:05 ale on si musel tu filmovou školu založit, aby vůbec existovala,
00:12:09 ale sám se učil velice precizním pozorováním děl jiných,
00:12:15 a za to já ho hrozně obdivuju, to klobouk dolů.
00:12:22 Určitě to samé a mně to přineslo i poznání do mé budoucí tvorby,
00:12:28 protože některé rady, které on tam dává,
00:12:31 tak já se jimi budu řídit, a jedna z těch nejhezčích je,
00:12:34 že co je v životě nejdůležitější, umět věci házet za hlavu,
00:12:38 tak doufám, že se mi to teď bude dařit.
00:12:41 To je krásné, protože já jsem se na závěr chtěla zeptat,
00:12:44 že si myslím, že každý člověk,
00:12:47 i když už jste renomovaná režisérka, vy jistě brzy budete,
00:12:51 že se člověk každým projektem něco naučí,
00:12:54 získává nějaké myšlenkové třeba posuny a podobně,
00:12:57 v tomto smyslu co vám práce na tomto dokumentu dala?
00:13:01 Setkání s legendou a ještě navíc pracovně...
00:13:04 Vlastně mi potvrdil to, co já si myslím,
00:13:08 ale uměl to hezky formulovat,
00:13:11 a to je, že k tomu, aby člověk dělal film nebo vůbec umění,
00:13:15 je třeba talent a je třeba taky vůle.
00:13:19 A jedno bez druhého nemá smysl.
00:13:22 Určitě všechno tohle.
00:13:25 Já jsem si založila malý červený notýsek,
00:13:27 kam jsem si všechny tyhle věci zapsala.
00:13:30 Ale osobně i ta spolupráce nás tří,
00:13:34 my jsme se toho všechny svým způsobem bály,
00:13:37 byly jsme z toho odvázané, a myslím, že to bylo hrozně fajn,
00:13:40 a plánujeme něco dalšího společně, protože to byla krásná zkušenost.
00:13:43 Držím palce, ať se dokument divákům líbí,
00:13:47 ať se panu profesorovi líbí, i když už se na něj asi dívat nebude...
00:13:50 Uvidíme, on překvapuje. Někdy i Jitka říká,
00:13:53 já mám někdy pocit, že si z nás všech dělá srandu.
00:13:57 -Děkuji, že jste přišly do Filmu 2011. -Na shledanou.
00:14:06 Uvádí ranní televizní show jménem Rozbřesk.
00:14:10 Jde to ovšem ztuha,
00:14:13 když jí klacky pod nohy hází starší moderátor.
00:14:16 Film je nejen zábavný, ale také věrně zobrazuje
00:14:19 zákulisí jednoho z nejnáročnějších televizních formátů.
00:14:22 Všechny detaily včetně moderátorů usínajících v přímém přenosu
00:14:25 odpovídají realitě, říkají tvůrci.
00:14:28 V hlavních rolích Rachel McAdamsová,
00:14:31 Harrison Ford a Diana Keatonová.
00:14:34 Micky touží po uznání v tvrdém prostředí rodného města,
00:14:38 kde je boxerský ring chápán
00:14:41 jako jediná možnost vykoupení z těžkostí dělnického života.
00:14:44 Mickyho starší bratr býval šampionem a chloubou rodiny.
00:14:47 Neustál však porážku v důležitém zápase
00:14:50 a následná závislost na drogách ho definitivně odepsala.
00:14:53 Teď je to Micky, kdo se stává nadějí celé rodiny.
00:14:56 Film vypráví skutečný příběh boxera a jeho vzestup ke slávě.
00:15:00 Film už získal dva Zlaté glóby. V hlavní roli Mark Wahlberg.
00:15:03 Po úspěšném filmu Po svatbě
00:15:06 přichází režisérka Susanne Bierová s dramatem Lepší svět.
00:15:09 Snímek získal Zlatý glóbus za nejlepší zahraniční film.
00:15:13 Vypráví příběh dvou rodin, jejichž osudy se náhodně spojí
00:15:16 přes přátelství dvou dospívajících synů.
00:15:19 Elias je šikanován ve škole.
00:15:22 Christian, který se rozhodne ho bránit, je polosirotek.
00:15:25 Film řeší zdánlivě jasné etické otázky po smyslu pomsty,
00:15:29 zkoumá limity, na které narážíme,
00:15:32 když se snažíme ovládat společnost i vlastní životy.
00:15:35 Zpěvák František je člověk sobecký i milující.
00:15:38 Dlouho se živil jako hudebník na zaoceánských výletních lodích.
00:15:42 Postupně se tím odcizil své rodině a zůstal sám.
00:15:45 Na radu přátel se vydává hledat dceru
00:15:48 do krajanské vesnice Svatá Helena v Rumunsku.
00:15:51 Setkání s lidmi, kteří žijí v souladu s Bohem a přírodou,
00:15:54 přináší i Františkovi smíření.
00:15:58 V hlavní roli zpěvák Láďa Kerndl. Režie Vlastimil Šimůnek.
00:16:05 Jaký nejbláznivější nápad jste v životě měli?
00:16:08 A uskutečnili jste ho?
00:16:11 Za chvíli se seznámíme s lidmi,
00:16:14 kteří ve dvou trabantech projeli napříč Afrikou.
00:16:17 To nejde, slyšeli jsme ze všech stran.
00:16:20 Vzít nejubožejší auto Evropy
00:16:23 a přejet s ním nejubožejší kontinent světa.
00:16:26 V Africe nejsou silnice, hned vás okradou a pro jistotu i zabijí.
00:16:29 Projet ji trabantem prostě nejde.
00:16:32 A i kdyby to šlo, na tohle nemáme čas.
00:16:35 Máme svých starostí dost. Hypotéky, pracovní dobu.
00:16:38 Přestalo nás to bavit. Vzali jsme všechny svoje peníze,
00:16:42 takže jeden doma nemá kuchyň, druhý topení, dva přerušili školu.
00:16:45 Vyrazili jsme napříč kontinentem, který všichni odepsali,
00:16:49 autem, které už odepsané je. Protože nám říkali, že to nejde.
00:16:52 Protože jsme chtěli ukázat, že i když jste na tom mizerně,
00:16:56 sedíte v mizerném autě a projíždíte mizerným krajem,
00:16:59 pořád máte naději.
00:17:03 A jsme všichni, sedm členů posádky.
00:17:06 Pět lidí, dva trabanti.
00:17:08 Před námi leží 20 000 km Afriky, projedeme 11 zemí.
00:17:12 Až na jednu do všech musíme mít víza.
00:17:15 Stály nás tři měsíce shánění,
00:17:17 stovky dolarů, desítky razítek, formulářů a kopií všeho možného.
00:17:21 A stále nám chybí ta súdánská.
00:17:25 Drobný problém. V Kapském Městě chceme být za dva měsíce.
00:17:28 Prý to nemůžeme stihnout.
00:17:42 Hosty Filmu 2011 jsou tvůrci dokumentu
00:17:46 Trabantem napříč Afrikou
00:17:49 Dana Zlatohlávková, střihačka a spolurežisérka,
00:17:52 a režisér Dan Přiváň.
00:17:55 Na úvod mě velmi zajímá,
00:17:58 zda to, že pojedete trabantem napříč Afrikou,
00:18:01 bude vážně míněno, nebo to padlo jako legrace,
00:18:04 a pak jste najednou řekli, proč ne?
00:18:08 Ono to padlo jako legrace někdy v roce 2006,
00:18:11 kdy jsme napřed chtěli jet trabantem napříč Asií.
00:18:14 A když jsme se vrátili, tak jako legrace padlo,
00:18:17 že pojedeme trabantem Afrikou, a pak jsme přejeli Afriku.
00:18:20 A jak dlouho jste to připravovali?
00:18:23 A kdy vzniklo to, že to uskutečníte?
00:18:26 V podstatě už když jsme stáli na slovensko-českých hranicích
00:18:29 při návratu z Asie, tak jsme říkali,
00:18:32 že to je fakt droga, to cestování, že musíme tu Afriku přejet,
00:18:35 takže to vzniklo vloni, když jsme se vrátili z Asie,
00:18:38 tak jsme řekli, že pojedeme. Otázka byla kdy.
00:18:41 Takže v podstatě tam už z toho člověku bylo špatně.
00:18:44 Člověk vycouvá z toho, co jsme se vrátili z Afriky,
00:18:47 a už řešíme, že pojedeme do Jižní Ameriky.
00:18:50 Takže to je spíš problém s tím přestat než začít.
00:18:53 -A proč trabant?
-Protože to není jednoduché.
00:18:56 Protože v současné době lidi mají pocit,
00:18:59 že když nemáte GPS, satelitní navigaci, satelitní telefon,
00:19:02 náhon na všechna čtyři kola, ESP, ABS, tak umřete i v Krkonoších.
00:19:05 A to autíčko ukazuje, že to jde i bez toho.
00:19:08 A mně se strašně líbí, že to inspiruje lidi,
00:19:11 že vidí, že když to jde s tím hloupým trabantem,
00:19:14 tak to půjde i s něčím jiným.
00:19:16 A ten trabant je obrovský symbol toho,
00:19:19 že i s tím nejzoufalejším vybavením můžete udělat něco,
00:19:22 co se líbí a co je ve své podstatě velké.
00:19:25 Vy jste tu expedici nakonec neabsolvovala.
00:19:28 Litovala jste, když jste potom seděla ve střižně,
00:19:31 že jste to na vlastní kůži nezažila?
00:19:33 Nebo jste si říkala, dobře, že jsem tam nebyla?
00:19:37 Samozřejmě bylo mi to líto, nemohla jsem jet z osobních důvodů,
00:19:40 ale když jsem se probírala 50 hodinami materiálu,
00:19:43 tak mi to líto bylo.
00:19:46 Ale tím, že jsem dokument stříhala, dávala ho dohromady,
00:19:49 tak jsem se na tom podílela taky.
00:19:52 Tohle je vpravdě nezávislý film.
00:19:55 Peníze jste dávali všichni, nebo jste měli nějaké sponzory?
00:19:58 Nebo Člověk v tísni, míhají se tam školy...
00:20:00 My jsme měli sponzory na tu expedici,
00:20:03 ale ten dokument jsme čistě my dva dělali z našich peněz,
00:20:06 dělali jsme nějaké Objektivy už z toho,
00:20:09 na tom jsme si vydělali něco,
00:20:12 protože my to skutečně všechno stříháme u Dana v obýváku,
00:20:15 máme střižnu, sami tam sedíme a celé to dáváme dohromady.
00:20:18 Nepomáhal nám s tím nikdo.
00:20:21 Samozřejmě na postprodukci jsme si najímali lidi,
00:20:24 hudba Taťána Míková, grafika, komentář namluvit,
00:20:27 ale ty všechno jsme platili sami.
00:20:30 Ten dokument je výborný. Jaké s ním máte plány?
00:20:33 Teď je na DVD. V kinech? Distribuce? Plánujete festivaly?
00:20:37 My jsme se rozhodli, že vyrobíme na DVD víc jazykových verzí,
00:20:41 abychom měli otevřenější možnosti,
00:20:44 takže kromě češtiny jsou tam
00:20:47 anglické, německé, polské a maďarské titulky,
00:20:50 teď DVD je čerstvé, takže zatím bojujeme na české frontě,
00:20:55 snažíme se ho prodávat, což se zatím daří,
00:20:58 a snažíme se dokument dostat do kin
00:21:01 jako první nezávislý, ryze český dokument.
00:21:05 už jsme měli premiéru v kině Aero, tam to půjde i 3. března.
00:21:09 Bavíme se s několika distributory,
00:21:12 jestli by si to vzali pod svá křídla a vysílali to.
00:21:15 Snad se to povede.
00:21:18 A díky těm titulkům se budeme snažit přes festivaly zahraniční
00:21:21 nebo třeba přes německý Trabant Club
00:21:24 procpat se i do zahraničí.
00:21:27 Já si pamatuji před lety, že tady byla velká euforie,
00:21:30 když poprvé jel český tým Camel Trophy,
00:21:33 to ale jely Land Rovery, vy jste jeli trabanty.
00:21:37 Ještě byste si do toho sedl, poté co jste zažil?
00:21:40 Kolik jste jeli, 20 000 kilometrů.
00:21:43 No určitě, protože jinak bychom neplánovali Jižní Ameriku.
00:21:46 -A zase trabanty?
-Určitě.
00:21:49 Problém je jet trabantem třeba do Českých Budějovic.
00:21:52 Prostě to je otrava, sednete, pak se kodrcáte, pak jedete domů.
00:21:55 Ale je trabantem do Kapského Města je hezké.
00:21:58 Na to, že jste každých pět metrů v tom dokumentu opravovali...
00:22:01 To k tomu patří, protože to není jednoduché,
00:22:04 protože člověk se dostává na hranici možností svých i auta,
00:22:08 takže o tom to je.
00:22:11 My jsme opravdu zjistili,
00:22:14 že opravdovské dobrodružství najde člověk opravdu v situaci,
00:22:17 kdy je velká šance na neúspěch.
00:22:20 Když to překoná, třeba má čtyřkolku, která sjede všechno,
00:22:23 takže riziko toho, že se to nepovede, je mizivé,
00:22:27 a najednou z toho mizí to, kdy nevíte, co bude zítra.
00:22:29 My nevíme, jestli zítra ještě pojedeme
00:22:33 nebo budeme stát a budeme říkat, že nevíme, co se děje.
00:22:35 Současně to ale skvěle funguje na lidi.
00:22:39 Když někam přijedete těmi malými autíčky, tak jsou všichni paf,
00:22:42 ať je v Africe nebo to bylo i v Asii.
00:22:45 Když tam přijedete Land Roverem,
00:22:47 tak to bude vypadat, že přijela chodící peněženka,
00:22:50 takže tohle je taky hezký aspekt, který jsme nepředpokládali,
00:22:53 když se někam připrdlají ty dvě kačenky žluté do vany,
00:22:56 tak to nadšení lidí je milé a upřímné.
00:23:00 -Kolik afrických zemí jste projeli?
-My jsme jich projeli jedenáct.
00:23:03 Ta tam jsou teď revoluce,
00:23:06 například Libye, Tunisko, Libye, Egypt, Súdán,
00:23:09 tak doufám, že to nebude pokračovat dál.
00:23:12 My jsme to projeli od nejsevernějšího bodu v Tunisku
00:23:15 po nejjižnější bod na Střelkově mysu v Jižní Africe.
00:23:18 Tam jsou dvě špičkové země,
00:23:21 Etiopie, která je strašně divoká, nádherná a hrozně neafrická,
00:23:24 a Namimbie, kde najdete úplně celou Afriku.
00:23:27 není to ani Keňa, ani Tanzanie, ale Namibie, kde je úplně všechno.
00:23:31 A zase paradoxně země, kam všichni hrozně jezdí
00:23:34 a říkají, že je super, Egypt, tak nás strašně rozčiloval.
00:23:37 Takže člověk zjišťuje, že je ideální vidět to okolo,
00:23:40 a pak si řekne, v Egyptě to není zas tak růžové, jak to vypadá.
00:23:43 Jediné, co jsem si říkala, i když moc se mi to líbilo,
00:23:46 ale říkala jsem si, že to je sestříhané velmi idylicky.
00:23:49 Jak je možné, že spolu lidé přes dva měsíce žijí v trabantech
00:23:53 a nehádají se do krve. To jste tam záměrně nedali?
00:23:56 Jak Dan říkal, když jedou někam dva žluté trabanty,
00:24:02 tak to budí spíš nadšení, stejně tak to funguje na lidi tady,
00:24:05 a ustříhat smrtelně vážný dokument o dvou trabantech skoro nejde.
00:24:09 Takže my jsme k tomu záměrně přistupovali tak,
00:24:13 že chceme, abychom Afriku ukázali pozitivně přes ty trabanty.
00:24:16 A když jsou tam nějaké konflikty,
00:24:19 tak spíš expedice s tím prostředím než oni mezi sebou.
00:24:23 Na třech místech tam probleskne takový osten,
00:24:26 protože samozřejmě ne, že by se tam nepohádali,
00:24:29 alek nějaké zásadní roztržce tam nedošlo, tu bychom tam dali,
00:24:33 takže jsme spíš volili pozitivní přístup,
00:24:36 chtěli jsme, aby se lidé bavili, aby se smáli
00:24:40 a aby zjistili, že v Africe není až tak zle.
00:24:43 Také jste navštívili školy, které postavil Člověk v tísni.
00:24:47 Jaký to je pocit, setkat se tam s černošskými dětmi,
00:24:50 které vědí, co je Česká republika, komunikují...
00:24:53 Je to hrozně hezké a vidíte, že to má smysl,
00:24:57 že tu dvacku, kterou vy dáte někde na zastávce metra někomu,
00:25:00 a pak vidíte tu školu z cihel, co má dveře, okna, tabuli,
00:25:04 tak si říkáte, jo, funguje to.
00:25:07 Je to hrozně hezké.
00:25:09 Ty dva zážitky, když jsme byli na těch dvou misích,
00:25:12 Člověk v tísni má v Africe čtyři, my jsme z toho navštívili dvě,
00:25:15 tak je hezké, najednou vidět, že to existuje,
00:25:19 že ta věc se najednou zhmotní a vy říkáte, jo, to funguje.
00:25:22 Ať dokument Trabantem napříč Afrikou
00:25:25 jde i do české kinodistribuce, ať ho vidí co nejvíc diváků.
00:25:27 Z dnešního Filmu to je vše.
00:25:30 Mějte se hezky, na viděnou za týden.
00:25:35 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2011
Témata: Režisérky A. Činčerová + A. Sirotková o dokumentu Stovku má člověk jednou za život, O. Vávra – filmografie, Dokument Trabantem napříč Afrikou – D. Zlatohlávková + D. Příbáň
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 13