Tereza Ramba

herečka

narozena 29. června 1989

Česká herečka Tereza Ramba se narodila jako Tereza Voříšková v roce 1989 v Praze. Má dva mladší sourozence, sestru a bratra. V dětství (už od tří let) tancovala v dětském souboru Valášek, a toužila se stát baletkou. Navíc jí velice bavilo vystupovat před lidmi. Když ji bylo osm let, zahrála si v klipu k písni Medvídek skupiny Lucie. Později studovala hudebně-dramatický obor na konzervatoři v Praze. Co se týče divadla, začínala v Divadle komedie, například ve hře Lulu, ale asi po dvou letech odešla, společně s tvůrčím a hereckým týmem režiséra Dušana Pařízka a Davida Jařaba. Působila i ve Švandově divadle, například v shakespearovské klasice Mnoho povyku pro nic nebo v Bulgakovově Mistru a Markétce. Pak už se zaměřila na televizní a filmovou práci. Když jí ale tato začala unavovat, na divadelní prkna se zase vrátila, například na letních shakespearovských slavnostech 2015 coby Julie v dramatu Romeo a Julie, nebo na scénu Jatka 78 ve hře Amerikánka, kde se představila v hlavní roli Emy Černé.

Na stříbrném plátně se Tereza poprvé objevila v roce 2005 v teenagerské komedii Rafťáci režiséra Karla Janáka, kde si zahrála drsnou vodačku Radku, drobnou roličku brala i v dalším Janákově snímku Ro(c)k podvraťáků (2006). Následovalo drama Venkovký učitel (2007) režiséra Bohdana Slámy, kde se představila v úloze dívky Berušky, jež opustila chlapce, svého vrstevníka a jednoho z hrdinů příběhu. V roce 2008 to byly dvě televizní role – v dramatu Kanadská noc studentka Hanka, v psychologickém dramatu Brainstorm zase Hana Holcová, dcera hlavního hrdiny, soukromého psychologa. V tomtéž roce si v letní venkovské komedii Bobule (2008) zahrála větší úlohu dcery vinaře Michalici, Klárku, která se zamiluje do jednoho městských podvodníčků, kteří prchají před zákonem; o rok později bylo natočeno slabší pokračování 2Bobule (2009). V komediálním dramatu Zemský ráj to na pohled (2009) získala výraznou roli Gábiny, jedné z dcer hlavní hrdinky, která se snaží přežít nesnadná normalizační sedmdesátá léta. Následovala Terezina první pohádka: v komedii režiséra Miloše Šmídmajera Peklo s princeznou (2009) brala jednu z hlavních rolí šikovné a trochu hubaté princezny Anety. Zároveň na ní čekala i vedlejší úloha Ivety Runové, dcery doktora religionistiky, takto hlavní postavy v trojdílném mysteriózním krimi-thrilleru Ďáblova lest (2009) režiséra Jiřího Stracha.

V letech 2011 a 2015 se Voříšková objevila v roli Kláry Kalinové ve dvou sériích televizního seriálového dramatu Znamení koně o dvou znepřátelených rodinných farmách, zabývajících se trénováním a chovem dostihových koní. V přibližně stejném období se natáčel i výborný psychologický seriál Terapie, ve kterém (ve druhé sérii, 2013) hraje mladou dívku Violu, která umírá na rakovinu. Na sociálních sítích vytvořenou hvězdičku Natálii pak ztvárnila v epizodě Hvězdička ze seriálu Nevinné lži (2013). Jak vidno, v televizních seriálech Tereza dostávala hodně příležitostí a to nejen v tuzemských, ale díky své solidní angličtině i v těch zahraničních: například v koprodukčním historickém seriálu Borgia (2011-2014) se představila ve vedlejší roli Fiametty Michaelis. Zároveň získala vcelku výraznou úlohu Oksany v akčním americkém seriálu Missing (2012), který se částečně natáčel u nás. Dokonce v USA dostala nabídku na další role, ale tehdy se na život za oceánem ještě necítila připravená. Dva roky nato zase brala jednu z hlavních rolí Katky v ulítlém kanadském seriálu Clay´s P.O.V. (2014-2016) o soudobé mládeži, toulající se bezcílně Evropou, cosi hledající, ale nic nenacházející.

Když se vrátíme k filmu, uveďme třeba její vedlejší roli snové dívky Dorothe, oběti násilného odsunu Němců po druhé světové válce v animovaném dramatu Alois Nebel (2011), a zahrála si také Rózu, dceru jednoho ze dvou zcela odlišných bratří, kteří se vzájemně nenávidí, a to v dramatu Všiváci (2014). V roce 2015 přišla konečně další hlavní úloha, konkrétně v dramatu Laputa (2015, režie Jakub Šmíd): herečka se představila v roli Johanky, depresivní majitelky kavárny, která během únavných a stále se opakujících nocí najednou neví, co si počít sama se sebou – tematicky je to podobné, jako výše zmíněný kanadský seriál. Ohledně filmu pak Tereza v jednom rozhovoru mluví o sobě a svých vrstevnících jako o „generaci flákačů“, která „může všechno, a nemá nic“. Ale z depresí do komedie – v tomtéž roce se herečka objevila v tuzemské parodii na bondovky Život je život (2015) ve vedlejší roli Lenky, jedné ze tří dcer řadového, bezvýznamného policisty Sýkory, jenž neustále sní o tom, že je tajným agentem a provádí nebezpečné operace plné divokých akcí a krásných žen.

Léta 2015-2016 byla obdobím, kdy Tereza tak tak stíhala všechny role, na které kývla (a to ještě bylo mnohem více těch, které odmítla). Jen si to vezměte – kromě dvou výše zmíněných filmů, na ní čekaly opět seriály: kupříkladu v trojdílném TV-dramatu Reportérka (2015) ztvárnila novinářskou novicku Hedviku Mátlovou, která i přes několik začátečnických chyb, s pomocí svého mentora, protřelého novináře, úspěšně řeší kauzu náhlé smrti bohatého restituenta. V tomtéž roce přichází trojdílné TV-krimi-drama Případ pro exorcistu režiséra Jana Hřebejka, první z případů „detektivů od Nejsvětější Trojice“ – v něm kriminalisté vyšetřují vraždu spojenou s rituálem vymítání ďábla, přičemž Tereza tu hraje mladou vyšetřovatelku Kristýnu Horovou. Následně byly natočeny další dva případy „detektivů od Nejsvětější Trojice“, oba opět trojdílné – nejprve Pět mrtvých psů (2015) o nelegálních obchodech se vzácnými zvířaty a černém trhu s produkty tzv. asijské medicíny, a Modré stíny (2016) režiséra Viktora Tauše, kde vyšetřování zastřeleného docenta univerzity míří do vysokých politických míst. V roce 2016 Voříšková navíc brala i vedlejší roli Blanky z Valois, první manželky Karla IV. v historickém televizním dramatu Hlas pro římského krále.

V následujícím období na ni čekaly šťastné herecké příležitosti. Nejprve si zahrála maminku Edy Součka v komediálním dramatu Po strništi bos (2017) režiséra Jana Svěráka, které se odehrává na českém venkově za Protektorátu – jedná se o prequel slavné Obecné školy. A poté jí obsadil její oblíbený režisér Petr Zelenka do komediálního TV-seriálu Dabing Street (2018), plného herců Dejvického divadla: Voříšková se tu představuje v roli Lady, poněkud promiskuitní pracovnice dabingového studia, nacházejícího se kdesi na pražské periferii. V téže době se herečka stala účastnicí vynucené rodinné sleziny na chatě v komediálním dramatu Chata na prodej (2018): hraje zde nevyrovnanou, zoufalou a popíjející dceru, a to ještě půl role stráví oblečená do kostýmu medvěda. V roce 2019 se pak představila v jedné z hlavních rolí paní Zahrádkové, aktivní a poněkud idealistické účastnice domovní schůze ve výborném komediálním dramatu Jiřího Havelky Vlastníci (2019). Za svou úlohu pak byla nominována na Českého lva.

Velkým koníčkem Terezy je cestování po světě, sama ovšem přiznává, že nejraději bývá doma v Praze. Věnuje se i charitativní činnosti, například podporuje festival Mental Power, na kterém se promítají filmy, které natočili mentálně postižení. Díky své výrazné a nápadně krásné tváři a štíhlé figuře se občas převtěluje do role modelky (byla focena např. pro prestižní časopis Elle), ovšem zároveň se také v minulosti stala obětí stalkingu. Hrozně ráda jí dobré jídlo, a v posledních letech navíc ulétává na vaření.

Jejími životními partnery byli herci Vojta Kotek, později Kryštof Hádek, stálé kamarádství jí pojí s Jiřím Mádlem, Igorem Orozovičem, režisérem Karlem Janákem a herečkami své generace – Eliškou Křenkovou, Veronikou Kubařovou nebo Janou Dopitovou. Od roku 2019 je vdaná za tanečníka Matyáše Rambu, přičemž si změnila jméno na Tereza Ramba. Na konci roku oba radostně přivítali narození svého prvního potomka.

Odkazy

Fotografie