iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
25. 3. 2020
19:00 na ČT2

1 2 3 4 5

39 hlasů
47249
zhlédnutí

Tábor – sen, město, symbol

Letos na jaře oslaví 600 let své existence město, které vešlo do světových dějin tak jako jeho zakladatelé – Husité. Dokumentární film zachycuje nevšední příběh města Tábor.

52 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Tábor – sen, město, symbol

  • 00:00:09 Město přede mnou je pro náš národ
    a naši zem zcela výjimečné.
  • 00:00:15 Jeho význam dokonce přesahuje
    daleko za hranice státu.
  • 00:00:19 A nejen to.
  • 00:00:21 Mělo zásadní vliv i na celou
    křesťanskou víru.
  • 00:00:30 Obracelo se k němu mnoho našich
    významných osobností, myslitelů
  • 00:00:34 i politiků,
    především v době,
  • 00:00:37 kdy bylo třeba posílit
    národní sebevědomí.
  • 00:00:41 O jeho odkaz se opíral
    i náš první prezident,
  • 00:00:44 Tomáš Garrigue Masaryk,
    při vzniku
  • 00:00:46 samostatného
    Československého státu.
  • 00:00:50 Ale nepředbíhejme,
    protože příběh tohoto města
  • 00:00:54 začíná hluboko ve středověku.
  • 00:00:59 V řadě významných knih
    o tomto období
  • 00:01:01 se jeho jméno objevuje
    poměrně často.
  • 00:01:04 Původně je to jméno hory,
    která se nachází v Galileji.
  • 00:01:08 Město leží v jižních Čechách.
    Tábor.
  • 00:01:41 Kdybychom šli po této cestě
    na začátku roku 1420,
  • 00:01:45 viděli bychom přicházet
    zástupy lidí,
  • 00:01:48 kteří snili o svobodném místě,
  • 00:01:50 kde by mohli bez následků
    praktikovat svoji víru.
  • 00:01:53 O místě bez pánů a poddaných.
  • 00:01:57 Tábor však nevznikl
    jen díky jejich snu.
  • 00:02:00 K založení města vedla celá řada
    příčin.
  • 00:02:02 A jedna z nich se odehrála
    daleko odsud,
  • 00:02:05 na Starém Městě Pražském.
  • 00:02:12 Na začátku 15. století byla smrt
    všudypřítomnější
  • 00:02:16 a nevyzpytatelnější
    než kdykoliv předtím.
  • 00:02:20 Evropou se nezadržitelně šířily
    hlad a mor.
  • 00:02:25 Lidé se s nadějí obraceli
    k církvi
  • 00:02:27 a ta situaci bravurně využila.
  • 00:02:30 Z ochromujícího strachu lidí
    sílila a bohatla.
  • 00:02:35 Korupce mezi církevními hodnostáři
    dosahovala hrozivých rozměrů.
  • 00:02:39 O moc soupeřili tři papežové.
  • 00:02:42 Západní svět se otřásal
    v základech.
  • 00:02:45 Odpovědí byly reformní myšlenky,
    které se rozletěly Evropou.
  • 00:02:49 V Čechách se jednou z osobností
    volající po nápravě církve
  • 00:02:53 stal kněz, Jan Hus.
  • 00:02:56 Jeho slova byla slyšet
    nejen na Pražské univerzitě,
  • 00:03:00 ale i v kostelích a kaplích.
  • 00:03:15 I zde, v Betlémské kapli,
    formoval Hus svoji kritiku.
  • 00:03:19 Žádal, aby se církev vzdala
    svého majetku.
  • 00:03:22 Možná právě z tohoto místa
    poprvé zazněla tato slova:
  • 00:03:26 "Nešťastným bohatstvím,
    v němž církev tone, zjedovatělo,
  • 00:03:31 a otráveno jest téměř všechno
    křesťanstvo.
  • 00:03:35 Psi se o kost hrýžou.
    Vezmi kost a přestanou."
  • 00:03:40 Ve svých pracích otevřeně
    kritizoval mravní úpadek církve.
  • 00:03:44 A proto velmi rychle upadl
    v nemilost.
  • 00:04:10 V roce 1412 byl Jan Hus donucen
    opustit Prahu.
  • 00:04:15 Jedno ze svých útočišť našel tady,
    na Kozím Hrádku
  • 00:04:18 nedaleko Sezimova Ústí.
  • 00:04:21 Zde pracoval na svých rukopisech
    a také kázal.
  • 00:04:24 Ovšem do kostela nesměl.
    A proto,
  • 00:04:28 jak sám svoje působení popsal,
    kázal v duchu prvních apoštolů:
  • 00:04:31 dům od domu, mezi ploty,
    mezi políčky,
  • 00:04:35 v lesích a na cestách.
  • 00:04:42 Své učení chtěl obhájit
    na kostnickém koncilu.
  • 00:04:45 Římský král, Zikmund Lucemburský,
    mu sice zaručil bezpečný příchod,
  • 00:04:51 návrat mu však zaručit nemohl.
  • 00:04:54 Jeho vliv nestačil na církevní moc
    a tak byl Jan Hus
  • 00:04:58 6. července 1415 odsouzen,
    zjednodušeně řečeno, za kacířství,
  • 00:05:05 byl zbaven kněžského úřadu
    a následně upálen na hranici.
  • 00:05:11 Jeho popel pak vysypali do řeky
    Rýn.
  • 00:05:20 Jeho působení na jihu Čech
    však zanechalo osudovou stopu.
  • 00:05:24 Povzbudil odhodlání těch,
    kteří žádali církev,
  • 00:05:27 aby změnila svoje chování.
  • 00:05:30 A nebyli to jen prostí lidé.
    Bylo mezi nimi
  • 00:05:32 mnoho pánů, zemanů i bohatých
    měšťanů.
  • 00:05:36 Husova trýznivá smrt
    se pak stala doslova
  • 00:05:38 společenskou rozbuškou.
  • 00:05:41 A jeho příznivci přijali
    nejen jeho odkaz, ale i jméno.
  • 00:05:45 Stali se husity.
  • 00:05:52 Katolické kostely byly husitům
    pochopitelně zakázány.
  • 00:05:56 Pro středověkého člověka
    byla ztráta náboženské praxe
  • 00:05:59 naprosto nepřijatelná.
  • 00:06:02 Přišel by o naději
    dostat se do nebe.
  • 00:06:05 Proto husité hledali nová místa,
    kde by mohli praktikovat svou víru.
  • 00:06:15 Inspirací jim bylo biblické místo,
    na kterém se
  • 00:06:17 podle křesťanské tradice událo
    Proměnění Páně.
  • 00:06:22 Galilejská hora Tábor.
  • 00:06:24 Proto se husité začali scházet
    na kopcích
  • 00:06:27 a nazývali je podle této hory.
  • 00:06:29 První takovou horou Tábor v Čechách
    se stal tento vrch - Burkovák.
  • 00:06:40 14 kilometrů odtud směrem na západ
    leží Písek.
  • 00:06:44 25 kilometrů na východ
    pak Sezimovo Ústí.
  • 00:06:47 Ze všech stran sem přicházely davy
    husitů.
  • 00:06:50 Oltář nahradili plátnem
    rozprostřeným na zemi.
  • 00:06:55 Byli pronásledováni a zavrženi
    katolickou církví -
  • 00:06:58 už to byli táborité.
  • 00:07:07 A slovo Tábor pro ně neznamenalo
    jen horu.
  • 00:07:11 Bylo to i shromáždění
    pod širým nebem
  • 00:07:14 a byli to i ti,
    kteří se na hoře sešli.
  • 00:07:17 Slovo Tábor se začalo šířit
    Evropou.
  • 00:07:20 Proniklo do vojenské mluvy
    a nabývalo mnoha dalších významů.
  • 00:07:26 Místa jako Burkovák
    se objevovala po celém království.
  • 00:07:30 Pro husity znamenala možnost napít
    se z kalicha,
  • 00:07:34 tedy přijímat podobojí.
  • 00:07:36 Kromě Těla Páně v podobě chleba
    také Kristovu krev
  • 00:07:40 v podobě vína z kalicha.
  • 00:07:44 Kalich se stal symbolem
    jejich víry
  • 00:07:46 a zároveň předmětem sporu
    s církví.
  • 00:07:49 Sporu, který brzy přinesl
    nečekané následky.
  • 00:07:56 Na začátku listopadu 1419
    opustilo asi 300 husitů
  • 00:08:01 Sezimovo Ústí.
  • 00:08:03 Jejich výprava se stala
    další sudičkou
  • 00:08:06 v příběhu zrození města Tábor.
  • 00:08:13 Vydali se do Prahy na manifestační
    celozemský sraz husitských obcí.
  • 00:08:18 Už to však nebylo jen poutní
    procesí,
  • 00:08:21 husité měli zbraně,
    i když primitivní.
  • 00:08:24 Většinou to byly upravené
    zemědělské nástroje.
  • 00:08:29 Zřejmě už tušili,
    že jednání se zástupci
  • 00:08:31 krále Zikmunda nebude snadné.
  • 00:08:40 K prvnímu skutečnému konfliktu
    došlo v těchto místech.
  • 00:08:44 U obce Živohošť nedaleko dnešní
    slapské přehrady.
  • 00:08:47 A při bitvě asi třetina husitů
    padla nebo byla zajata.
  • 00:09:01 Po bitvě se výprava rozdělila.
  • 00:09:03 Část husitů se vracela
    do Sezimova Ústí,
  • 00:09:06 ale nebyli vpuštěni do města
    a museli zůstat před hradbami.
  • 00:09:10 Druhá skupina se vydala do Plzně,
    která se na krátký čas
  • 00:09:14 stala centrem husitského hnutí.
  • 00:09:21 Plzeň žila nejen husitstvím,
    ale hlavně očekávaným příchodem
  • 00:09:26 nové Kristovy říše.
    Husitští kazatelé
  • 00:09:30 se připravovali
    na předpovězený KONEC SVĚTA,
  • 00:09:33 ve který věřil i mistr Jan Hus.
  • 00:09:36 Nabádali občany města
    i okolních vesnic,
  • 00:09:39 aby opustili své domovy, rodiny
    i povolání.
  • 00:09:49 Davové poblouznění vrcholilo
    a kazatelé prorokovali:
  • 00:09:53 "Je otázkou dní, kdy slunce
    v temnost se obrátí
  • 00:09:57 a drak svým ocasem
    strhne hvězdy z oblohy!"
  • 00:10:01 Konec světa byl vypočten
    na 14. února 1420.
  • 00:10:05 Už tenkrát to byl svátek
    svatého Valentýna,
  • 00:10:08 který, jak víme,
    ne vždy naplní naše očekávání.
  • 00:10:12 A v tomhle případě
    bylo zklamání ohromné.
  • 00:10:15 Konec světa nenastal.
  • 00:10:18 A tak je tu další ze sudiček,
    které stojí nad kolébkou
  • 00:10:21 města Tábor.
  • 00:10:23 Byl to právě velký zmatek
    způsobený tím,
  • 00:10:26 že nepřišla předpokládaná
    apokalypsa.
  • 00:10:29 Důvěra v kazatele výrazně ochabla
    a ti byli nuceni hledat
  • 00:10:33 nejen vysvětlení,
    ale především řešení toho, jak dál.
  • 00:10:37 Velmi rychle přicházejí
    s novou vizí.
  • 00:10:40 Antikrista je třeba porazit
    na bitevním poli.
  • 00:10:44 Toho se chopili právě husiti,
    kteří zůstali před branami
  • 00:10:47 Sezimova Ústí
    a 21. února 1420 se města zmocnili.
  • 00:10:53 Bylo to pouhý týden
    po předpokládaném konci světa.
  • 00:10:58 Ze strategických důvodů pak ještě
    potřebovali dobýt hradiště
  • 00:11:02 na nedaleké ostrožně.
  • 00:11:09 Slovo ostrožna se dnes už příliš
    nepoužívá,
  • 00:11:13 ale ona tu stále je,
    i když schovaná
  • 00:11:15 pod bujnou vegetací.
  • 00:11:18 Je to vlastně přírodní pevnost,
    kterou tvoří příkrý sráz
  • 00:11:21 a pod ním řeka Lužnice
    a Tismenický potok.
  • 00:11:26 Původní Hradiště vyrostlo
    na tomto strategickém místě
  • 00:11:29 už ve 13. století.
  • 00:11:34 Postupně z něj zbyl jen starý dvůr
    a kaple,
  • 00:11:38 která se několikrát ocitla
    v troskách,
  • 00:11:40 ale pokaždé z nich povstala
    a naposledy sloužila
  • 00:11:43 jako hřbitovní kostel.
  • 00:11:49 A pak jsou tu ještě pozůstatky
    hradu a tato věž,
  • 00:11:53 která jediná přečkala bouřlivou
    historii až do dnešních časů.
  • 00:11:57 Ale vraťme se k husitům,
    kteří dobyli Sezimovo Ústí.
  • 00:12:01 To, že obsadili ještě hradiště
    na této ostrožně
  • 00:12:04 mělo pro vznik města Tábor
    zásadní význam.
  • 00:12:10 Získali tak důležitou strategickou
    převahu
  • 00:12:14 a zároveň zajistili desítkám,
    možná i stovkám husitů
  • 00:12:18 ochranu a přístřeší
    v mrazivém předjaří.
  • 00:12:28 Vůdci budoucích táboritů
    byli převážně měšťané
  • 00:12:31 a možná právě proto rozhodli,
    že tady na ostrožně
  • 00:12:34 postaví vlastní město.
  • 00:12:37 A tak doposud spíše symbolický
    Tábor
  • 00:12:40 začal dostávat zcela hmatatelnou
    a reálnou podobu.
  • 00:12:44 Tímto krokem také demonstrovali
    svrchovanou moc,
  • 00:12:47 která byla schopna vzdorovat
    nejen nepřátelům jejich víry,
  • 00:12:51 ale i samotnému králi.
  • 00:12:53 Vznikla obec jménem
    Hradiště hory Tábor.
  • 00:13:05 Informace o založení nové obce
    dorazila i k plzeňským husitům.
  • 00:13:10 A ti se rozhodli připojit
    ke svým druhům na jihu Čech.
  • 00:13:15 Byl mezi nimi i muž,
    jehož jméno záhy dosáhlo věhlasu
  • 00:13:19 srovnatelného s Janem Husem.
  • 00:13:30 A tím mužem byl Jan Žižka.
  • 00:13:33 Jeho hvězda vyšla za soumraku
    25. března 1420.
  • 00:13:39 U Sudoměře tehdy narazila výprava
    husitů
  • 00:13:42 na královské těžkooděnce
    na koních.
  • 00:13:45 A ti se chystali, že houf
    náboženských blouznivců rozpráší.
  • 00:13:50 Královští vojáci měli ohromnou
    přesilu a vojenský výcvik,
  • 00:13:53 takže vůbec nepočítali
    s nějakým větším odporem.
  • 00:13:57 No, trochu se přepočítali.
  • 00:14:03 Žižka se přesile postavil.
  • 00:14:05 Dokázal se v nastalé situaci
    rychle zorientovat.
  • 00:14:08 Uvědomil si, že z boku ho chrání
    rybníky.
  • 00:14:12 A tak na hrázi v čele obrany
    spojil dvanáct vozů
  • 00:14:15 do pověstné vozové hradby.
  • 00:14:19 Železné pány překvapil
    tuhým odporem.
  • 00:14:21 Boj trval několik hodin
    až do setmění.
  • 00:14:25 V nepřehledném terénu
    a v nulové viditelnosti
  • 00:14:28 dali nakonec stoupenci krále
    přednost životu a ustoupili.
  • 00:14:32 Žižka a Bůh
    se postarali o zázrak.
  • 00:14:39 Něco takového si možná mysleli
    husitští bojovníci,
  • 00:14:42 kteří vyhráli tuhle přelomovou
    bitvu
  • 00:14:45 mezi rybníky Markovec a Škaredý.
  • 00:14:48 Ale nutno poznamenat,
    že Žižka v té době
  • 00:14:50 nebyl vrchním velitelem husitských
    bojovníků.
  • 00:14:54 A nešlo o první použití
    vozové hradby.
  • 00:14:57 Projevil však mimořádnou rozhodnost
    a intuici podpořenou
  • 00:15:02 mnohaletými zkušenostmi.
  • 00:15:07 Ty získal během své kariéry
    profesionálního vojáka
  • 00:15:10 nejen v Čechách, ale i v Polsku
    ve službách krále Vladislava II.,
  • 00:15:15 nebo jinde za hranicemi
    Českého státu.
  • 00:15:19 Pro husity jeho vojenské umění,
    kterého naplno využil
  • 00:15:24 právě u Sudoměře, znamenalo,
    že našli svého velkého vojevůdce.
  • 00:15:34 V době, kdy do Tábora přišel
    Jan Žižka,
  • 00:15:36 vypadalo město pochopitelně
    úplně jinak.
  • 00:15:39 Stavělo se především ze dřeva,
    na kamenné stavby
  • 00:15:42 nebyl v té hektické době čas.
  • 00:15:45 A protože spíše než městem
    byl Tábor vojenským ležením,
  • 00:15:48 měli absolutní přednost
    pevné hradby.
  • 00:16:03 V jarních měsících roku 1420
    neustále rostl počet příchozích.
  • 00:16:08 Historici mají za to,
    že v Táboře se usadili husité
  • 00:16:11 z 200 vesnic, městeček
    a měst.
  • 00:16:15 A venkovští lidé s sebou přinášeli
    nejen svůj majetek a své zvyky,
  • 00:16:19 ale také domácí zvířata.
  • 00:16:22 To všechno způsobovalo nepořádek
    a chaos.
  • 00:16:28 Obyvatelé Tábora tedy začali volat
    po organizaci a řádu.
  • 00:16:32 Mezi duchovními a vojenskými vůdci
    si zvolili čtyři hejtmany.
  • 00:16:36 Jedním z nich se stal
    Jan Žižka.
  • 00:16:39 A potřeba řádu podpořena touhou
    přežít a zajistit městu budoucnost
  • 00:16:44 nahrávala spíše jeho pragmatismu
    a pevnému velení
  • 00:16:48 než duchovním ideálům.
  • 00:17:00 Již od počátku měla táborská obec
    vlastní vojsko.
  • 00:17:04 To provádělo úspěšné výpady
    na okolní kláštery.
  • 00:17:08 Táborité je vypalovali a pustošili.
  • 00:17:11 Ničili i vzácné sochy, obrazy
    a knihy.
  • 00:17:14 Uloupený majetek pak sloužil městu
    a jeho obyvatelům rovným dílem.
  • 00:17:21 Avšak idea bratrského města,
    kde jsou si všichni rovni,
  • 00:17:24 nevydržela ani půl roku.
  • 00:17:26 Již od podzimu 1420 začali táborští
    vybírat dávky
  • 00:17:31 od vesnických poddaných
    a stali se tak feudální vrchností,
  • 00:17:35 která přijala zvyky
    ostatních držitelů půdy.
  • 00:17:39 Pod vedením hejtmanů podnikali
    táborité
  • 00:17:42 také mnoho výpadů
    po celých jižních Čechách.
  • 00:17:51 Mezi první místa,
    na která husitská vojska zaútočila,
  • 00:17:55 patřilo paradoxně i Sezimovo Ústí.
  • 00:17:58 Město, které bylo pro mnohé husity
    původním domovem,
  • 00:18:02 se najednou stalo největším
    nebezpečím a slabinou.
  • 00:18:06 Žižka i ostatní velitelé
    dobře věděli,
  • 00:18:09 že město by nepřátelům
    poskytlo zázemí
  • 00:18:12 při útoku na Tábor.
  • 00:18:14 A tak 30. března 1420
    bylo Sezimovo Ústí zcela vypáleno.
  • 00:18:22 Tahle tragédie ovšem přinesla
    z dnešního pohledu nečekaný efekt.
  • 00:18:27 Odborníci nazývají Sezimovo Ústí
    českými Pompejemi.
  • 00:18:32 Požár totiž přeměnil středověké
    město
  • 00:18:34 v dnešní ohromné archeologické
    naleziště,
  • 00:18:38 které postupně vydává
    svá svědectví.
  • 00:18:42 Díky tomu můžeme nahlédnout
    do způsobu života
  • 00:18:46 tehdejších obyvatel
    a doslova se dotýkat
  • 00:18:50 předmětů jejich všedního dne.
  • 00:18:58 I díky těmto nálezům máme dnes
    mnoho informací
  • 00:19:01 o životě ve středověkém městě.
  • 00:19:04 Jak jeho obyvatelé uchovávali
    potraviny, v čem vařili
  • 00:19:08 a z čeho jedli, ale i jak zdobili
    kachlová kamna
  • 00:19:11 nebo s čím si hrály jejich děti.
  • 00:19:18 Události ale běžely v hektickém
    tempu.
  • 00:19:21 1. Března 1420 vyhověl papež
    Martin V. prosbě krále Zikmunda
  • 00:19:27 a deklaroval křížovou výpravu
    proti husitům.
  • 00:19:31 Už do dvou měsíců překročila
    králova vojska hranice země!
  • 00:19:36 Začátkem května kapituloval
    před křižáky Hradec Králové
  • 00:19:40 a vojska se u Kutné Hory
    začala formovat k útoku na Prahu.
  • 00:19:51 V průběhu května přicházeli
    na pomoc Praze nejen táborité,
  • 00:19:55 ale i husité z Lounska, Žatecka
    a Slánska.
  • 00:19:59 Sílící křižácká vojska obkličovala
    Prahu.
  • 00:20:02 Chtěli ji vyhladovět.
  • 00:20:04 A tehdy se projevila opět
    Žižkova zkušenost.
  • 00:20:07 Rozeznal nebezpečí
    a rozhodl se tady na Vítkově
  • 00:20:12 bránit zásobovací cestu
    do Prahy.
  • 00:20:14 Narychlo nechal postavit
    dva obranné dřevěné sruby
  • 00:20:17 s příkopy, valy a zátarasy.
  • 00:20:28 Doslova s hrstkou obránců,
    mezi kterými byli i ženy
  • 00:20:32 a s nasazením vlastního života,
    pak odrazil mohutný útok
  • 00:20:36 křižácké jízdy.
  • 00:20:38 A tak před zraky samotného krále,
    který na bitvu osobně dohlížel
  • 00:20:43 z protějšího vrchu, dnešní Letné,
    zopakoval svůj úspěch od Sudoměře.
  • 00:20:49 Je obdivuhodné, co za tak krátkou
    dobu dokázal tento,
  • 00:20:54 na svou dobu vlastně starý,
    60letý muž,
  • 00:20:58 který viděl na jediné oko.
  • 00:21:17 I přes nezpochybnitelné vojenské
    úspěchy
  • 00:21:20 musel Žižka řešit také rozpory
    uvnitř husitského hnutí,
  • 00:21:24 protože se v něm začaly formovat
    skupiny
  • 00:21:27 s ještě radikálnějšími názory
    na víru.
  • 00:21:30 Například Pikartská komunita
    odmítala svátost oltářní.
  • 00:21:35 Ještě vyhraněnější adamité
    pak odmítali
  • 00:21:38 nejen všechny osobní statky,
    ale i šatstvo.
  • 00:21:42 Prvotní nahota se zřejmě postupně
    zvrhla i ve smilstvo.
  • 00:21:46 A takové chování silně věřící
    táborský hejtman
  • 00:21:50 nehodlal tolerovat!
  • 00:21:56 Největší sektářskou skupinu,
    která se shromáždila
  • 00:21:59 kolem Moravana Martina Hůsky,
    nechal Žižka
  • 00:22:02 nejprve z města vyhnat,
    ale pak se rozhodl
  • 00:22:05 pro radikální řešení.
  • 00:22:07 23. dubna 1421 připravil obyvatelům
    Tábora hrůzné představení.
  • 00:22:15 V nedalekých Klokotech,
    na které byl z městských hradeb
  • 00:22:18 dobrý výhled, dal zbořit kostel
    zasvěcený Panně Marii
  • 00:22:23 a v jeho faře nechal padesát
    odpadlíků upálit.
  • 00:22:42 Počátkem roku 1423
    se za nevyjasněných okolností
  • 00:22:46 již zcela slepý Žižka
    s Táborem rozešel.
  • 00:22:51 Stále oddán husitské myšlence
    nejprve uzavřel smír s Pražany
  • 00:22:55 a následně se vydal na Moravu
    ovládanou Zikmundem.
  • 00:23:03 Při obléhání Přibyslavi
    však 11. října 1424
  • 00:23:08 podlehl nemoci a zemřel.
  • 00:23:11 Legendární husitský vojevůdce
    po sobě zanechal vojsko,
  • 00:23:15 které si začalo říkat SIROTCI.
  • 00:23:26 Žádná ze čtyř křižáckých výprav
    nedokázala porazit husitská vojska.
  • 00:23:31 Tak Zikmund začal,
    řekněme diplomaticky,
  • 00:23:34 využívat rozporů mezi názory
    jednotlivých husitských frakcí.
  • 00:23:39 To vedlo až k ozbrojenému
    konfliktu,
  • 00:23:42 který vyvrcholil u Lipan.
  • 00:23:53 Postavila se zde proti sobě
    polní vojska Táborů a Sirotků
  • 00:23:57 vedená Prokopem Holým
    a vojska tzv. panské koalice
  • 00:24:02 vedená bývalým Žižkovým
    spolubojovníkem
  • 00:24:04 Divišem Bořkem z Miletínka.
  • 00:24:07 Tomu se podařilo,
    díky skvělé taktice,
  • 00:24:10 početnější husitské vojsko
    drtivě porazit.
  • 00:24:23 Bitva u Lipan,
    která proběhla v květnu 1434,
  • 00:24:27 je dodnes mnohými Čechy vnímána
    jako bratrovražedný boj,
  • 00:24:32 který ublížil celé zemi a národu.
  • 00:24:36 Fakticky se ale také bojovalo
    o moc a majetek
  • 00:24:39 vzešlý z husitských válek.
  • 00:24:42 Výsledkem tedy nebyla porážka
    celého národa,
  • 00:24:44 ale především radikálního Tábora
    a jeho spojenců.
  • 00:24:55 Pro město samotné však
    bitva u Lipan neznamenala konec,
  • 00:24:59 ale nový začátek.
  • 00:25:01 17 let po svém vzniku
    uzavřel husity vysněný Tábor
  • 00:25:06 dohodu se svým úhlavním nepřítelem
    Zikmundem Lucemburským
  • 00:25:10 a proměnil se v královské město.
  • 00:25:14 Z městské pečeti a znaku
    zmizela hora i kalich
  • 00:25:17 a nahradil je říšský dvouhlavý
    orel.
  • 00:25:24 Díky dohodě s králem získalo město
    odměnou
  • 00:25:27 nejen výjimečné postavení
    a privilegia,
  • 00:25:30 ale hlavně uchránilo bohatství
    nabité v husitských válkách,
  • 00:25:34 které využilo ke svému dalšímu
    politickému
  • 00:25:38 a zejména stavebnímu rozmachu.
  • 00:25:41 Dřevěné budovy začaly nahrazovat
    kamenné.
  • 00:25:48 Náměstí každého města je nejen
    jeho společenským, kulturním
  • 00:25:51 a obchodním centrem,
    ale také jeho výkladní skříní.
  • 00:25:56 A Táborští toužili ukázat,
    že patří mezi nejvýznamnější města
  • 00:26:00 celého království.
  • 00:26:01 V první čtvrtině 16. století
    proto právě zde
  • 00:26:05 vyrostly dvě nejvýznamnější stavby
    celého města.
  • 00:26:09 Radnice a kostel.
  • 00:26:16 Přestavba dřevěného kostela
    Proměnění Páně
  • 00:26:19 byla jednoznačným symbolem návratu
    katolické víry
  • 00:26:23 do protestantského Tábora.
  • 00:26:25 Dokončena byla v září 1512
    a kostel se stal
  • 00:26:29 jednou z dominant města.
  • 00:26:36 V průběhu dalších staletí
    svou podobu několikrát změnil.
  • 00:26:40 Mohly za to především požáry,
    které byly největším nepřítelem
  • 00:26:44 středověkých sídel.
  • 00:26:46 Proto postupně přibyly renesanční
    ozdobné štíty
  • 00:26:50 a barokní báň na vysoké zvonici.
  • 00:26:53 Novogotický oltář v interiéru
    kostela
  • 00:26:56 s vyobrazením Proměnění páně,
    je připomínkou
  • 00:26:59 mnoha katolických světců.
  • 00:27:02 Najdeme mezi nimi svatého Cyrila
    a Metoděje,
  • 00:27:05 svatého Vojtěcha
    nebo svatého Petra a Pavla.
  • 00:27:09 Jedinečné jsou i kostelní varhany.
  • 00:27:12 Mají více než 4000 píšťal,
    a doposud patří
  • 00:27:16 mezi největší v Česku.
  • 00:27:25 I uvnitř kostela se velmi
    harmonicky mísí jednotlivé styly.
  • 00:27:31 Gotika se tu potkává s barokem
    a s novogotikou.
  • 00:27:35 Trojlodní chrám působí velmi útulně
    a zároveň impozantně.
  • 00:27:55 Vzestup a bohatství Tábora
    však nejvíce ukazovala
  • 00:27:58 stavba radnice.
  • 00:28:00 Stejně jako byl Tábor symbolem
    husitské moci,
  • 00:28:03 měla nová radnice symbolizovat moc
    městské rady.
  • 00:28:11 Na podobu radnice a její funkci
    měli Táborští velmi přesný názor.
  • 00:28:15 Chtěli, aby se stala místem
    setkávání
  • 00:28:18 a aby v ní našel prostor
    k vyjádření každý občan.
  • 00:28:21 Tenhle požadavek přímo odkazoval
    na původní ideály husitské obce.
  • 00:28:31 Architekt Wendel Roskopf
    jejich zadání splnil.
  • 00:28:36 V budově vystavěl impozantní
    prostor,
  • 00:28:38 který je druhým největším
    gotickým sálem v zemi.
  • 00:28:43 Druhé místo je v tomto případě
    přijatelné,
  • 00:28:45 protože větší je už jen
    Vladislavský sál na Pražském hradě.
  • 00:28:52 Tento sál
    je důkazem velké změny.
  • 00:28:55 Původní, dá se říci, vojenská obec
    s dřevěnými stavbami
  • 00:29:00 se mění v ambiciózní a sebevědomé
    kamenné město.
  • 00:29:04 Táborští si tu nechali zhotovit
    i krásný městský znak.
  • 00:29:09 Původně byl barevný a zlacený
  • 00:29:11 a jsou na něm i postavy
    Jana Husa a Jana Žižky.
  • 00:29:16 I tím se chtěli přihlásit
    k husitskému odkazu.
  • 00:29:30 Při výzdobě sálu se architekt
    Roskopf dopustil
  • 00:29:34 údajně malé škodolibosti.
  • 00:29:36 Na jednom křížení klenby
    nechal udělat zlacené holé zadnice.
  • 00:29:42 Prý proto, že mu pozdě platili.
  • 00:29:45 Ale možná je to jen pomluva těch,
    kteří Táboru
  • 00:29:47 tenhle nádherný sál záviděli.
  • 00:29:58 Historické centrum Tábora
    se může pochlubit
  • 00:30:01 ještě dalším stavebním unikátem.
  • 00:30:04 A ten se nachází pode mnou,
    tedy pod Žižkovým náměstím
  • 00:30:07 a také pod domy,
    které ho obklopují.
  • 00:30:13 Táborské podzemí se začalo budovat
    už v 15. století.
  • 00:30:17 Na 18 hektarech bylo tehdy
    namačkáno zhruba 600 domů.
  • 00:30:22 A protože se nemohli rozšiřovat
    ani doprava, ani doleva,
  • 00:30:25 muselo se vyrazit, tedy spíš razit,
    směrem dolů, do podzemí.
  • 00:30:37 Městské podloží je skalnaté
    a tak je dobře patrné
  • 00:30:40 jak obrovské úsilí muselo být
    při budování sklepů vynaloženo.
  • 00:30:46 Byly však velice důležité.
  • 00:30:48 Sloužily k uchovávání potravin,
    ale také jako bezpečný úkryt
  • 00:30:52 pro obyvatele domů
    a jejich zvířata.
  • 00:30:59 Hloubení sklepů,
    čili takzvaných lochů,
  • 00:31:02 bylo v podstatě těžkou hornickou
    prací.
  • 00:31:05 Podzemní prostory tu dosahují místy
    hloubky až 16 metrů
  • 00:31:09 a jsou ve třech patrech nad sebou.
  • 00:31:12 Je tu stálá teplota
    kolem 10 stupňů Celsia.
  • 00:31:15 Takže v létě chránily před horkem
    a v zimě před mrazem.
  • 00:31:23 Jak brzy táborští zjistili,
    byly to také ideální podmínky
  • 00:31:27 pro skladování piva.
  • 00:31:29 Na začátku 16. století
    už bylo ve městě 13 pivovarů
  • 00:31:34 a Tábor zásoboval tímto lahodným
    mokem na 130 vsí a měst v kraji.
  • 00:31:46 Město se rozrůstalo a vzkvétalo.
  • 00:31:49 Obyvatelé tak potřebovali
    víc místa, lepší zázemí
  • 00:31:52 a také víc vody.
  • 00:31:54 A právě ta byla již od vzniku města
    jeho největší slabinou.
  • 00:32:03 Problém s nedostatkem vody vyřešili
    Táborští v roce 1492.
  • 00:32:08 Tehdy přehradili údolí
    Tismenického potoka sypanou hrází
  • 00:32:13 dlouhou téměř 300 metrů.
  • 00:32:16 Vytvořili tak unikátní technické
    dílo,
  • 00:32:19 které je dnes nejstarší přehradní
    nádrží u nás.
  • 00:32:27 V blízkosti hráze postavili
    vodárnu,
  • 00:32:30 která sloužila dlouhých 365 let.
  • 00:32:37 Z ní čerpali vodu
    do městských kašen.
  • 00:32:40 Ty však nebyly na okrasu.
  • 00:32:42 Byl to po mnoho let zcela
    nenahraditelný zdroj
  • 00:32:45 pitné i užitkové vody.
  • 00:32:50 Vodní plocha nad hrází
    je ohromná.
  • 00:32:53 Je 3x větší než město samotné.
  • 00:32:55 A jméno dostala podle biblické řeky
    ve Svaté zemi, tedy Jordán.
  • 00:33:05 A právě Jordán zásadně proměnil
    podobu města.
  • 00:33:09 Byl dostatečným zdrojem vody,
    a postupně se stal místem
  • 00:33:12 k odpočinku a zábavě
    a jedinečným přírodním areálem.
  • 00:33:20 Říká se, že čas plyne jako voda.
  • 00:33:24 A hladina Jordánu je takovým němým
    svědkem historie města.
  • 00:33:29 Jeho časů dobrých, i těch horších.
  • 00:33:39 Po Bílé hoře se katolická víra
    stala po dvou stoletích
  • 00:33:42 opět výhradním náboženstvím
    v Zemích Koruny české.
  • 00:33:47 Podporu v návratu k "pravé víře"
    našli kněží
  • 00:33:50 v historii nedalekých Klokot.
  • 00:33:53 Ty byly již dlouho známé takzvaným
    Mariánským zázrakem.
  • 00:34:01 Legenda vypráví,
    že v lukách nad Lužnicí,
  • 00:34:05 což bylo někde v těchto místech,
    spatřili pasáci krásnou dívku
  • 00:34:10 celou v bílém.
  • 00:34:12 Procházela se prý mezi dobytkem
    a mluvila o Bohu.
  • 00:34:16 Pověděli o tom dalším lidem,
    ti se seběhli a čekali,
  • 00:34:20 zda se dívka opět objeví.
  • 00:34:22 A měli štěstí. Když se jí však
    zeptali na její jméno,
  • 00:34:26 snesli se shůry andělé
    a vynesli dívku k nebesům.
  • 00:34:30 Z oblak potom volali:
    Maria jest jméno její.
  • 00:34:39 Panna Maria prý vyšla ze studánky
    zvané Dobrá voda.
  • 00:34:44 Proto byla nad studánkou postavena
    tato kaplička a křížová cesta,
  • 00:34:48 která k ní vede.
  • 00:34:57 V Klokotech samotných byl potom
    pro příchozí poutníky
  • 00:35:00 postaven kostel zasvěcený
    Panně Marii.
  • 00:35:03 A to na stejném místě,
    kde kdysi nechal Žižka
  • 00:35:07 původní svatostánek zničit
    a na jehož faře
  • 00:35:10 upálil husitské odpadlíky.
  • 00:35:14 V období pobělohorské rekatolizace
    tak toto místo zažilo
  • 00:35:17 své znovuzrození.
  • 00:35:23 K obnově kostela a jeho výzdobě
    byli přizváni
  • 00:35:26 přední architekti a umělci.
  • 00:35:29 Ti předvedli lidem oslnivou tvář
    církve
  • 00:35:32 v podobě tohoto barokního skvostu.
  • 00:35:37 Za monumentální podobu poutního
    chrámu
  • 00:35:40 vděčíme zejména řádu benediktinů,
    kteří přeměnu kostela
  • 00:35:44 v tento rozlehlý barokní komplex
    začali.
  • 00:35:48 Dokončení díla a výzdoby
    bylo umožněno
  • 00:35:51 díky finančním příspěvkům
    jihočeské šlechty
  • 00:35:55 a bohatých táborských měšťanů.
  • 00:35:59 Počátkem 18. století již opět,
    tak jako před nástupem husitství,
  • 00:36:05 proudily krajinou k tomuto místu
    mohutné zástupy věřících.
  • 00:36:13 Na přelomu 18. a 19. století
    se Tábor stal krajským městem,
  • 00:36:17 ve kterém sídlily státní orgány.
  • 00:36:20 Byla to doba, kdy stát přebíral
    stále větší moc,
  • 00:36:23 ale také zodpovědnost nad životem
    a obranou měst.
  • 00:36:27 Hradby Tábora ztratily svůj původní
    význam.
  • 00:36:36 V červenci roku 1805 se jediným
    rozhodnutím úřadů
  • 00:36:40 změnily v prostou nemovitost,
    která bránila městu v rozkvětu.
  • 00:36:46 Hradby se začaly měnit
    ve zdi nových domů
  • 00:36:49 a sloužily jako zdroj kvalitního
    stavebního materiálu.
  • 00:36:53 Výstavba se vrhla do prostoru,
    který se před ním otevřel,
  • 00:36:57 a podél nádrže Jordán
    se zrodilo Nové Město.
  • 00:37:01 Tedy nová městská čtvrť.
  • 00:37:04 Ale to už se píší 70. léta
    19. století.
  • 00:37:09 V té době žilo v Táboře
    a jeho bezprostředním okolí
  • 00:37:12 téměř 11 tisíc obyvatel.
  • 00:37:20 Vzdělání, pokrok, rozmach
    stavitelství a dopravy
  • 00:37:23 byly patrné po celé zemi.
  • 00:37:25 Tábor se stal důležitým dopravním
    uzlem.
  • 00:37:28 Křížilo se tu hned několik
    tratí.
  • 00:37:31 Ovšem největší pozornost dodnes
    budí ta,
  • 00:37:34 která vede mezi Táborem a Bechyní.
  • 00:37:37 Byla to totiž vůbec první
    elektrifikovaná trať
  • 00:37:40 v celé monarchii.
  • 00:37:45 Byla dlouhá 24 kilometrů
    a slavný český technik
  • 00:37:49 František Křižík pro ni dodal
    veškeré elektrické vybavení.
  • 00:37:55 A protože elektrickou energii
    bylo zapotřebí někde vyrobit,
  • 00:37:58 postavil Křižík i elektrárnu.
  • 00:38:02 Ta ve dne poháněla dráhu
    a v noci napájela osvětlení města.
  • 00:38:06 Svět byl na prahu 20. století.
  • 00:38:13 Češi se stále více obraceli
    ke své minulosti,
  • 00:38:16 ke svému jazyku
    a kladli rakouským úřadům
  • 00:38:19 stále více otázek.
  • 00:38:24 A město našlo odpovědi způsobem,
    který získal obdiv a uznání
  • 00:38:28 nejen v Čechách,
    ale v celé habsburské říši.
  • 00:38:32 4. října 1862 totiž Táborští
    otevřeli
  • 00:38:37 první reálné gymnázium v monarchii.
  • 00:38:44 Jeho profesoři se chopili
    příležitosti
  • 00:38:46 a propojili do té doby
    příkře oddělené
  • 00:38:49 středoškolské vzdělávání
    humanitního a technického směru.
  • 00:38:54 A co víc, hlavním vyučovacím
    jazykem byla poprvé čeština.
  • 00:38:59 To se ale velmi brzy znelíbilo
    oficiálním úřadům
  • 00:39:03 a tak gymnázium uzavřely.
  • 00:39:10 Trvalo téměř deset let,
    než císař František Josef I.
  • 00:39:14 vyhověl žádosti zastupitelů města,
    aby v Táboře
  • 00:39:18 bylo reálné gymnázium otevřeno
    znovu.
  • 00:39:21 Měl však jednu podmínku.
    Novou školní budovu.
  • 00:39:28 A tak bylo 1. července 1906,
    kousek nad hrází Jordánu,
  • 00:39:33 otevřeno nové táborské reálné
    gymnázium.
  • 00:39:37 Na svou dobu to byla moderní
    stavba,
  • 00:39:40 která měla bohatě zdobené průčelí
    s alegorickými obrazy
  • 00:39:43 vlastivědy a stavitelství.
  • 00:39:47 Jak symbolické pro dobu,
    ve které se vše měnilo
  • 00:39:50 a město se rozrůstalo
    do všech směrů.
  • 00:39:57 Společenský vzestup byl nejlépe
    patrný tady v podhradí,
  • 00:40:00 kde vyrostla pozoruhodná
    vilová čtvrť.
  • 00:40:03 A vila bratří Nováků
    patřila k prvním domům
  • 00:40:07 nové zástavby.
  • 00:40:17 Připomíná zámek
    ve stylu severské renesance.
  • 00:40:20 Stavitelé se inspirovali
    mnoha architektonickými styly,
  • 00:40:24 což bylo v těch časech běžné.
  • 00:40:26 Přesto vila překvapuje
    téměř pohádkovými tvary.
  • 00:40:30 Zejména kvůli nárožním věžím,
    které mají
  • 00:40:33 skoro pevnostní charakter.
  • 00:40:40 A zajímavých staveb na této ulici
    najdeme více.
  • 00:40:43 Například vila Maria,
    na její vnější podobě se podílel
  • 00:40:46 i významný architekt
    František Bílek.
  • 00:40:50 Symbolická hlava vosy na fasádě
    zahání zlo.
  • 00:41:00 Vznikaly nejen tyto nové vilové
    čtvrti,
  • 00:41:03 ale přestavovalo se i uvnitř města.
  • 00:41:06 Původní stavby nahrazovaly
    víceposchoďové prostorné domy.
  • 00:41:11 Budovala se i kanalizace
    a město se měnilo
  • 00:41:13 v příjemné a čisté místo
    k životu.
  • 00:41:18 Byla to zároveň doba hledání
    národní identity.
  • 00:41:21 Společnost se obracela
    k historickým tématům,
  • 00:41:25 a tak se začalo znovu mluvit
    o Husovi a o Žižkovi.
  • 00:41:34 Právě v době probuzeného národního
    vědomí na konci 19. století
  • 00:41:38 se táborská městská rada rozhodla
    uctít památku Jana Žižky
  • 00:41:43 a postavit mu na náměstí pomník.
  • 00:41:49 Původní bronzový projekt vypracoval
    tehdy začínající sochař
  • 00:41:54 Josef Václav Myslbek.
  • 00:41:56 Dílo však na náměstí nezůstalo
    dlouho.
  • 00:41:59 Krátce po svém odhalení
    se socha začala hroutit
  • 00:42:03 kvůli vadě použitého materiálu.
  • 00:42:09 Nahradila ji pískovcová socha,
    kterou v roce 1884
  • 00:42:13 zhotovil Josef Strachovský.
  • 00:42:16 Na podstavci jsou uvedena jména
    i data vítězných Žižkových bitev.
  • 00:42:20 Nápis na pomníku je dílem
    slavného českého historika
  • 00:42:24 a znalce husitské epochy
    Františka Palackého.
  • 00:42:34 Začátek 20. století se nesl
    ve znamení
  • 00:42:37 zvyšujícího se odporu
    vůči habsburské monarchii.
  • 00:42:41 Oporou vlastenců toužících
    po samostatném státě
  • 00:42:45 se stal i profesor Masaryk.
  • 00:42:48 Ten se stejně jako dříve obrozenci
    často obracel k naší historii.
  • 00:42:54 Hus a Žižka se i díky němu stali
    symbolem národního vzdoru.
  • 00:43:03 V jednom ze svých prohlášení řekl:
    "Odsuzujeme násilí,
  • 00:43:08 nechceme a nebudeme ho užívat.
  • 00:43:11 Avšak budeme se proti němu bránit
    i železem.
  • 00:43:14 Husité se bránili proti násilí,
    jež bylo rozpoutáno proti Husovi
  • 00:43:18 a jeho žákům.
  • 00:43:20 Povaha a mravní hodnota
    každého činu
  • 00:43:23 jsou dány jeho pohnutkami.
  • 00:43:25 V každém sporu, v každé válce
    je důležité vědět,
  • 00:43:29 kdo činí násilí a kdo se brání."
  • 00:43:38 Masaryk kladl důraz na mravní
    hodnotu stejně jako Hus.
  • 00:43:43 Což nám připomíná,
    že sebelepší ideály
  • 00:43:46 se mohou snadno zvrhnout
    ve svůj opak
  • 00:43:49 a vyvolat nové krveprolití.
  • 00:43:54 Dokazuje to i událost,
    ke které došlo v Táboře
  • 00:43:57 na konci roku 1918.
  • 00:44:04 Do právě vznikající republiky
    se vracel
  • 00:44:06 už coby prezident
    Tomáš Garrigue Masaryk.
  • 00:44:09 Jednou z jeho prvních zastávek
    měl být,
  • 00:44:12 i zdá se, symbolicky Tábor.
  • 00:44:15 Starosta města proto nechal
    vyhlásil 21. prosinec 1918
  • 00:44:19 dnem pracovního klidu.
  • 00:44:22 Jenomže po městě se začala šířit
    zneklidňující fáma o tom,
  • 00:44:26 že Židé chystají na prezidenta
    atentát.
  • 00:44:29 Je smutným paradoxem, že právě
    příjezd Tomáše Garrigua Masaryka,
  • 00:44:34 který patřil k odpůrcům
    antisemitismu,
  • 00:44:37 vyprovokoval obyvatele města
    k protižidovským útokům.
  • 00:44:42 Dav asi 500 osob
    napadl ve městě dva Židy
  • 00:44:45 a vytloukl okna v židovské škole
    a synagoze.
  • 00:44:53 Situaci se podařilo ještě
    před příjezdem prezidenta uklidnit.
  • 00:45:00 Přivítání se povedlo.
  • 00:45:02 Ozdobenou lokomotivu doprovázely
    výstřely dělostřelců
  • 00:45:05 a kostelní zvony.
  • 00:45:08 Masaryk vyslechl projev starosty
    a krátce pozdravil občany.
  • 00:45:12 Na dlouhé proslovy nebyl čas
    a tak vyřkl heslo,
  • 00:45:16 které si žádalo místo
    a revoluční atmosféra:
  • 00:45:20 "Tábor pro nás jest programem
    a tomuto programu zůstaneme věrni."
  • 00:45:29 Masaryk se k husitům hlásil.
    Přesvědčením byl ale humanista.
  • 00:45:33 Dobře si uvědomoval, že to,
    co se skrývá
  • 00:45:37 za zidealizovaným obrazem Tábora,
    nelze z hlediska humanitních ideálů
  • 00:45:42 bezezbytku obhajovat.
  • 00:45:44 Proto vždycky tvrdil,
    že demokracie se nedá vybudovat
  • 00:45:47 silou a rychle, ale potřebuje čas.
  • 00:45:54 Bohužel, Masarykova první republika
    dostala k dispozici
  • 00:45:57 pouze krátkých,
    i když intenzivních 20 let.
  • 00:46:02 Během nich vznikla v roce 1920
    i Církev československá husitská,
  • 00:46:08 která ideově přímo navázala
    na husitství.
  • 00:46:12 Jen do začátku II. světové války
    se k ní hlásilo 730 000 lidí.
  • 00:46:18 Působila i v Táboře,
    který se dostal do popředí zájmu
  • 00:46:21 také díky našemu druhému
    prezidentovi.
  • 00:46:28 Prezident Edvard Beneš
    měl z našich prezidentů
  • 00:46:31 k Táboru zcela určitě nejblíž.
  • 00:46:33 V Sezimově Ústí si totiž nechal
    postavit nádhernou vilu
  • 00:46:37 inspirovanou domy,
    jaké se stavěly v jižní Francii.
  • 00:46:41 Ale ani klid a atmosféra
    tohoto místa nezabránily tomu,
  • 00:46:46 aby se v říjnu 1938 fyzicky
    a psychicky nezhroutil poté,
  • 00:46:52 co se Československo
    muselo podrobit Mnichovské dohodě.
  • 00:47:11 "Lide český, jménem pana státního
    prezidenta a vlády Čech a Moravy,
  • 00:47:18 obracím se k tobě ve chvíli
    nad jiné vážné a smutné.
  • 00:47:24 Zastupující říšský protektor SS,
    obergruppenführer
  • 00:47:28 a generál policie
    Reinhard Heydrich..."
  • 00:47:32 V neděli sedmého června 1942
    se v hotelu Grand
  • 00:47:36 sešlo několik přátel.
  • 00:47:38 Byly mezi nimi i tři mladé ženy.
  • 00:47:41 Doktorka Anna Háková
    byla v šestém měsíci těhotenství
  • 00:47:45 a chystala se oslavit
    páté narozeniny svého syna.
  • 00:47:49 V salónku vládla uvolněná
    atmosféra.
  • 00:47:53 Jenomže rozhlas vysílal tryznu
    za Reinharda Heydricha.
  • 00:47:57 A některý z hostů osudově
    prohlásil: "Vypněte to."
  • 00:48:05 Druhý den byli všichni zatčeni.
  • 00:48:07 O tři dny později stáli
    na střelnici táborských kasáren.
  • 00:48:11 Kvůli jedinému otočení knoflíku
    rozhlasového přijímače
  • 00:48:15 poslal šéf táborského gestapa
    9 lidí na popraviště.
  • 00:48:21 Těhotná Anna Háková prosila
    o slitování.
  • 00:48:24 Jeden z vojáků popravčí čety
    dokonce odmítl střílet.
  • 00:48:28 Ale nebylo to nic platné.
  • 00:48:32 Tábor byl jedním z osmi míst
    v protektorátu,
  • 00:48:35 kde se po atentátu konaly
    hromadné popravy.
  • 00:48:39 Nacisté jako by tu účtovali
    s potomky nenáviděných husitů.
  • 00:48:50 Po válce se k husitské církvi
    hlásilo
  • 00:48:53 již více než milion obyvatel
    Československa.
  • 00:48:57 V roce 1948 se však husitského
    odkazu
  • 00:49:01 zmocnila komunistická propaganda
    a zdeformovala ho do podoby
  • 00:49:05 sociální revoluce.
  • 00:49:08 Hus a Žižka ve spárech
    této ideologie
  • 00:49:12 nebyli už bojovníci za pravdu Boží,
    ale předchůdci revolucionářů
  • 00:49:16 bolševického stylu.
  • 00:49:19 Tento přístup hluboce a negativně
    změnil obecné povědomí
  • 00:49:24 o husitské revoluci.
  • 00:49:34 Tábor byl opakovaně v našich
    dějinách symbolem,
  • 00:49:37 který byl využíván,
    ale i zneužíván.
  • 00:49:41 Významnou roli sehrál
    v národním obrození,
  • 00:49:44 s nádechem romantiky ho najdeme
    v románech Aloise Jiráska.
  • 00:49:47 Za první světové války bojovali
    čeští legionáři
  • 00:49:51 pod husitskými zástavami
    a v době vlády komunistické strany
  • 00:49:55 bylo husitství využito skoro jako
    vzor levicových hnutí.
  • 00:50:04 Husův boj za pravdu
    a názorovou svobodu
  • 00:50:07 je stále aktuální.
  • 00:50:10 Žižkova nebojácnost a neporaženost
    nám dala více hrdosti
  • 00:50:14 a v těžkých chvílích i inspirativní
    odvahu.
  • 00:50:20 Patříme k malým národům
    a každý významný bod
  • 00:50:22 v našich dějinách je důležitý
    pro naše zdravé sebevědomí
  • 00:50:27 a naši pozici mezi ostatními
    evropskými národy.
  • 00:50:31 A Tábor hrál ve své době
    zcela zásadní roli
  • 00:50:35 v dějinách Evropy.
  • 00:50:37 Tehdy celého civilizovaného
    světa.
  • 00:50:43 Dnes je Tábor moderním městem,
    které myslí na budoucnost.
  • 00:50:48 Stal se kulturním a společenským
    centrem kraje.
  • 00:50:51 Konají se zde pravidelné
    i jedinečné akce,
  • 00:50:55 které našly u jeho obyvatel
    velkou podporu.
  • 00:51:00 Lidem, kteří zde žijí,
    záleží na podobě města.
  • 00:51:03 A je to vidět na každém kroku.
  • 00:51:06 Centrum Tábora a přilehlé ulice
    jsou udržované,
  • 00:51:09 památky zrekonstruované
    a fasády domů
  • 00:51:13 září novotou a barvami.
  • 00:51:16 To dává všem jeho obyvatelům
    důvod,
  • 00:51:19 aby měli opravdu rádi místo,
    kde žijí.
  • 00:51:34 Skryté titulky: Tereza Fenclová
    2020

Související