iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
8. 12. 2020
19:20 na ČT art

1 2 3 4 5

30 hlasů
3441
zhlédnutí

ArtZóna

Petr Hruška — Festival Pop Messe — Kulturní tipy od filmového režiséra Pavla Göbla — Význam uměleckých cen a jejich proměna

52 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

ArtZóna

  • 00:00:25 Dobrý večer u další Artzóny.
  • 00:00:27 Je za námi 2. adventní neděle
  • 00:00:30 a i přes stále trvající opatření
    kultura i nadále pomalu ožívá.
  • 00:00:35 Zavítáme na brněnský festival
    Pop messe,
  • 00:00:37 jehož živý přenos
    z hotelu Cosmopolitan
  • 00:00:40 jste mohli sledovat
    2 neděle po sobě.
  • 00:00:43 Objevila se tam například
    Amelie Siba, Katarzia
  • 00:00:46 nebo duo Posthudba.
  • 00:00:49 Ve Fenoménu budeme mluvit
    o významu výtvarných cen.
  • 00:00:53 Jak se proměnily
    v posledních letech?
  • 00:00:55 A jak by na to měla
    reagovat umělecká obec?
  • 00:00:59 Náš dnešní host tvoří
    rád po večerech v kuchyni,
  • 00:01:02 ale také v hospodě.
  • 00:01:05 Ostravský básník,
  • 00:01:06 jemuž před nedávnem vyšla kniha
    prozaických textů
  • 00:01:09 s názvem V závalu.
  • 00:01:11 Petr Hruška!
  • 00:01:16 -Kniha Petrových esejů,
    sloupků a podsloupků
  • 00:01:20 vznikala tak,
    že je psával do Respektu,
  • 00:01:23 do Lidovek, do Revolverky
  • 00:01:26 a Revolverka přišla s nápadem
    je vydat, což je skvělé.
  • 00:01:32 Je to další fazeta
    Hruškovy osobnosti.
  • 00:01:36 Tvůrčí osobnosti.
  • 00:01:38 Prozaik, sloupkař,
    to je zase něco jiného.
  • 00:01:45 -Musí to být v každé pořádné básni.
  • 00:01:48 Kromě osobního rukopisu,
  • 00:01:50 pádnosti slov
    i jejich hravé neposlušné energie,
  • 00:01:54 kromě skrytého volání
    i křivé obraznosti,
  • 00:01:57 síly významu
    i opravdové potřeby sdělovat.
  • 00:02:03 Musí to z každé pořádné básně
    vyzařovat.
  • 00:02:06 Ten těžko definovatelný dojem,
  • 00:02:09 že přese vše, co bylo napsáno,
    přečteno, vysloveno,
  • 00:02:13 se cosi děje poprvé.
  • 00:02:16 Právě teď.
  • 00:02:19 Myslím, že je tam Petr pořád
    přítomen
  • 00:02:22 už jenom tím,
  • 00:02:24 že se ke spoustě básníků vyznává
    a přiznává.
  • 00:02:27 A také svým viděním,
    ostrým zaměřením na detail.
  • 00:02:33 Proti poezii jsou ty texty
    více pointované.
  • 00:02:38 Prozaický text potřebuje
    pracovat s nějakým nápadem.
  • 00:02:42 To poezie nemá.
  • 00:02:45 -Takhle píše i maily.
  • 00:02:47 Jako sloupky.
  • 00:02:48 To je radost číst.
  • 00:02:51 I když tam píše,
    že přijede do Prahy
  • 00:02:53 nebo se někde uvidíme.
  • 00:02:55 Vždycky je to radost číst.
  • 00:02:58 Není to jen
    "Pepíček dostal spalničky".
  • 00:03:02 -Ta knížka posunutí není,
    a sám to asi ani tak nevnímá.
  • 00:03:06 Je to prostě revize textů
    za jistý čas,
  • 00:03:09 trošku odřezky od stolu.
  • 00:03:11 To nemyslím hanlivě.
  • 00:03:13 Ale že by to byl nějaký posun,
    to ne.
  • 00:03:18 -Ten rozstřel je tam velký
    a vždycky je to skvělé.
  • 00:03:22 Když jsem o té knížce psal,
  • 00:03:24 tak to,
    že jí můžu vytknout jedinou chybu:
  • 00:03:29 a sice že je tak krátká.
  • 00:03:33 -Petr Hruška, dobrý večer.
  • 00:03:35 -Dobrý večer.
  • 00:03:36 -Můžeme brát knihu
    jako trochu deníkovou reflexi?
  • 00:03:43 -Je to deník v tom smyslu,
  • 00:03:47 že zaznamenává věci,
    které jsou mi drahé,
  • 00:03:52 které mě štvou
    a které jsou pro mě důležité
  • 00:03:55 za určité období.
  • 00:03:57 To se v deníku taky děje.
  • 00:03:59 A potud bych to uměl vnímat
    prizmatem děníku.
  • 00:04:07 -Knihu začínáte
    trochu hornickou tematikou.
  • 00:04:10 Končíte také.
  • 00:04:12 Jak se dohromady skládají
    tyto různorodé texty,
  • 00:04:15 které vznikly v jiné době,
    pod jiným zadáním,
  • 00:04:19 pod jinou náladou tak,
    aby v tom byl dramaturgický oblouk?
  • 00:04:23 Anebo v ní žádný není?
  • 00:04:27 -První a poslední text,
    jmenují se shodně V závalu,
  • 00:04:31 stejně jako celá knížka,
    se snaží oblouk načrtnout.
  • 00:04:36 Oba texty se vztahují
    ke skutečné události,
  • 00:04:41 k závalu chilských horníků
    v rudném dole
  • 00:04:44 a zbytek textu nemá s hornictvím
  • 00:04:47 a se závaly v podzemí
    nic společného.
  • 00:04:53 Jsou to závaly literatury.
  • 00:04:57 Závaly mediálních informací.
  • 00:05:00 Závaly osamocení, nechutenství,
    politických běsů.
  • 00:05:06 To všechno se na nás valí.
  • 00:05:08 Uvědomil jsem si,
    že jsme začali vnímat svět
  • 00:05:13 jako příval,
    nebo spíš nával a zával.
  • 00:05:18 Nikoliv že by k nám
    události přicházely.
  • 00:05:22 Ale ony se na nás valí.
  • 00:05:24 Je potřeba se v tom nějak vyznat.
  • 00:05:28 A to nejde jinak,
    než osvědčit všechny ty vlastnosti,
  • 00:05:31 které v člověku jsou
  • 00:05:33 a které musí tolik aktivovat
    právě ti horníci.
  • 00:05:37 Ve skutečném závalu,
    kde jsou odkázáni na malý prostor
  • 00:05:41 a na nekonečnou trpělivost,
    velký klid, a snad i dobrou mysl,
  • 00:05:46 kterou musí osvědčit.
  • 00:05:51 Říkal jsem si,
    že toto je požadavek,
  • 00:05:54 kterému jsme vystaveni všichni.
  • 00:05:56 V našich závalech na povrchu světa.
  • 00:06:00 -Máte krásný text Katedrála,
    kde máte větu:
  • 00:06:05 Seděli pak několik hodin
    proti sobě.
  • 00:06:07 Úzkost otce ze synovy budoucnosti
  • 00:06:10 narážela na rozpaky syna
    z otcovy minulosti.
  • 00:06:14 Řekli si hořké věci.
  • 00:06:15 Otazník i vykřičník
    stál najednou už na začátku věty.
  • 00:06:20 To je velmi osobní
  • 00:06:22 a musí to být velmi bolestné
    si to sám sobě přiznat.
  • 00:06:28 -Psaní je kruťárna,
    to není žádný koníček.
  • 00:06:32 Není to žádná pohoda.
  • 00:06:35 Aby to za něco stálo,
    musí mě to brát pod krkem
  • 00:06:40 a musí mě to trochu trápit.
  • 00:06:46 Kdybych chtěl psát,
    abych si odpočinul,
  • 00:06:49 tak píšu něco jiného.
  • 00:06:51 Ale já při psaní nechci odpočívat.
  • 00:06:54 Ale nechci přitom ani pracovat.
  • 00:06:57 Já chci něco mezi tím.
  • 00:06:59 Naše životy jsme si rozdělili
    na práci a na odpočinek.
  • 00:07:03 A mezi tím jako by už nic nebylo.
  • 00:07:06 Ztrácí se nám mezera
    mezi prací a mezi odpočinkem,
  • 00:07:11 kterou je třeba báseň.
  • 00:07:14 Ta se v práci nedá použít,
  • 00:07:18 protože to je něco
    tak nespolehlivého,
  • 00:07:21 že s tím neuděláte vůbec nic.
  • 00:07:24 Ale nedá se použít
    ani jako odpočinek,
  • 00:07:27 protože na to je příliš náročná.
  • 00:07:30 Chce po nás, abychom byli
    zpozornělí vůči světu.
  • 00:07:36 Abychom cítili tragičnost
    a komičnost své existence.
  • 00:07:43 Abychom cítili vzrušení
    a divné významy,
  • 00:07:46 které tento svět má.
  • 00:07:49 Které nám nabízí a
    kterých si nelze nevšimnout
  • 00:07:53 právě v takových mezerách.
  • 00:07:56 -Ptali jsme se
    na vaši dosavadní tvorbu.
  • 00:07:59 A na to, nakolik promlouvá obrazem.
  • 00:08:05 -Zelený svetr
  • 00:08:07 po všech společných letech...
  • 00:08:12 .Jsou básníci,
    kteří utíkají spíš do minula,
  • 00:08:15 do nostalgického vzpomínání na to,
    co uplynulo.
  • 00:08:20 To je třeba velká část Skácela.
  • 00:08:22 A pak jsou
    básníci-rybáři přítomných chvil.
  • 00:08:29 To je podle mě Hruška.
  • 00:08:31 Zachytit přítomnou chvíli.
  • 00:08:34 Klíčové slovo je "teď".
  • 00:08:36 Teď, v této chvíli.
  • 00:08:39 -Líbí se mi na něm, že je civilní.
  • 00:08:41 Já osobně nemám rád ty,
    kteří hýří nějakými metaforami,
  • 00:08:45 kde je to takové zaumné...
  • 00:08:49 Ale vlastně o ničem.
  • 00:08:51 U Petra cítím, že je za tím emoce,
    život, a je to psané tak,
  • 00:08:56 že tomu může porozumět
    nejen absolvent bohemistiky.
  • 00:09:04 Je to poezie,
    která si na nic nehraje.
  • 00:09:08 -Dveře.
  • 00:09:10 Vždycky se ty dveře zavíraly.
  • 00:09:12 Samy od sebe, léta letoucí,
  • 00:09:15 s pomalým chvatem.
  • 00:09:18 Teď se ani nehnou.
  • 00:09:20 -Jeho básně jsou charakteristické
    v přístupu ke světu.
  • 00:09:26 Cítím, že jeho básně
    jsou o světě a o lidech.
  • 00:09:30 Není to
    surrealismus nebo romantismus,
  • 00:09:33 ale je to takový pragmatismus.
  • 00:09:40 -Jestli je člověk zrovna malíř
    anebo píše poezii...
  • 00:09:44 Je tam určitá citlivost ke světu.
  • 00:09:48 A kdybych nebyl povoláním malíř,
    tak bych chtěl být básník.
  • 00:09:55 Petrovi se moje obrazy zřejmě líbí.
  • 00:09:59 Já jsem mu poslal reprodukce
    a grafik to nějak zpracoval.
  • 00:10:06 Nejsem abstraktní malíř,
    maluju věci kolem sebe,
  • 00:10:09 to, co v životě nějak potkám.
  • 00:10:15 Petr možná taky
    píše o nějaké situaci nebo věcech,
  • 00:10:18 co jsou kolem něho,
    akorát se vyjadřuje slovem
  • 00:10:22 a já třeba právě barvou.
  • 00:10:25 -Bude oběd.
  • 00:10:29 Bude oběd.
  • 00:10:35 -Na něm je zajímavé to,
    že on je současně literární vědec.
  • 00:10:40 Tedy vlastně vědec!
  • 00:10:42 Není to poeta,
    který jenom píše básničky
  • 00:10:45 a žije ze vzduchu.
  • 00:10:48 On zároveň zná
    literaturu z druhé strany.
  • 00:10:53 Má za sebou řadu ocenění a tak,
    takže to se líbí nejen mně,
  • 00:10:57 ale i různým porotám,
    komisím a podobně.
  • 00:11:01 Zároveň se to docela dobře prodává.
  • 00:11:06 -Asi je dobrej, no.
  • 00:11:08 Já nevím proč,
    nevím, jak se to rozliší.
  • 00:11:12 Ale asi se to pozná.
  • 00:11:15 Myslím, že je dobrej, no.
  • 00:11:26 -Samé drahé lidi jste sestříhali.
  • 00:11:29 A tím jste mě dostali.
  • 00:11:34 -Anebo z těch krátkých textů
    vyplývá, že máte rád lidi.
  • 00:11:40 Jak moc ale máte rád lidi?
  • 00:11:47 -Ivan Martin Jirous
    má krásnou báseň,
  • 00:11:50 kterou neznám úplně nazpaměť,
    je kratičká,
  • 00:11:53 ale budu parafrázovat
    pointu:
  • 00:11:57 Já mám lidi rád, já mám lidi rád,
  • 00:12:01 nechtějte mě nasrat.
  • 00:12:04 Ta báseň se mi líbí
    mimo jiné proto,
  • 00:12:06 že nějak formuluje
    i můj vztah k lidem.
  • 00:12:16 A jak moc?
  • 00:12:18 Kolik se do mě vejde.
  • 00:12:22 Jsou to ti, kteří mi dovolují
  • 00:12:27 něco se dozvědět
    o mém vlastním životě.
  • 00:12:35 Jsou to ti, kteří životu,
    ať už chci nebo ne,
  • 00:12:40 udělují jakýsi směr.
  • 00:12:44 Nedokážeme se vymanit
    z vědomí existence druhých lidí,
  • 00:12:49 ať už nás nasírají nebo dojímají.
  • 00:12:54 Jsou to nesmírně podstatné
    souřadnice našich životů.
  • 00:13:00 A my jsme souřadnicí životů jejich.
  • 00:13:04 I naše samota je dána tím,
    že existují jiní lidé.
  • 00:13:09 A není možné si toho
    nejenom nevšimnout,
  • 00:13:15 ale i nevážit.
  • 00:13:19 -Napsal jste monografie o básnících
  • 00:13:21 Karlu Šiktancovi
    a Ivanu Wernischovi.
  • 00:13:24 Promítá se něco z jejich poezie
    i do té vaší?
  • 00:13:29 -Nedovoluju jim nic,
    a proto to tam samozřejmě proniká.
  • 00:13:33 Ale jsem s tím v naprostém souladu.
  • 00:13:36 Jednak jsou to vynikající básníci,
    jejich poezii mám rád,
  • 00:13:40 ostatně jinak bych ty knihy nepsal.
  • 00:13:45 A jednak ? všechno má svůj vliv.
  • 00:13:53 A já se nechci dostat do situace,
    ve které budu bez vlivu,
  • 00:13:58 a tedy sám sebou.
  • 00:14:01 Já jsem výsledkem vlivů.
  • 00:14:03 A to, co můžu pro to udělat je,
    že budu hledat takové vlivy,
  • 00:14:07 které jsou pro mne sympatické,
    blízké a drahé.
  • 00:14:15 -Před několika dny proběhlo
    v Ostravě
  • 00:14:18 U sádrového ježka setkání,
  • 00:14:20 kde o vás mluvili vaši přátelé.
  • 00:14:23 -Scházíme se v kavárně
    U sádrového ježka každé pondělí.
  • 00:14:27 Čekáme na Petra Hrušku,
    spoluiniciátora těchto setkání.
  • 00:14:31 Ale protože má
    pořád nějaká vystoupení,
  • 00:14:34 je to občas čekání na Godota.
  • 00:14:36 Godot stále nepřichází.
  • 00:14:38 Tak si občas povídáme o jeho díle.
  • 00:14:41 -Petrova tvorba
    je vždycky společenskou událostí.
  • 00:14:47 Každý, kdo přijde ke stolu
    třeba do hospody,
  • 00:14:52 tak se ho ptáme:
    A co na to říkáš ty?
  • 00:14:55 Líbí se ti to, nelíbí se ti to?
  • 00:14:57 A myslím, že i posezení,
  • 00:14:59 která jsme měli po sbírce
    Nikde není řečeno,
  • 00:15:02 byla i kontroverzní.
  • 00:15:06 Každou středu hrajeme florbal
    a často mu hlídám kočku,
  • 00:15:09 když odjede právě na čtení
    a nevídáme se.
  • 00:15:13 Čili Petra znám sportovně,
    přes jeho zvířectvo
  • 00:15:16 a v tomto směru je to fajn člověk.
  • 00:15:20 -Bylo by dobré, aby některé věci
    slyšel třeba předtím,
  • 00:15:23 než knížka vyjde.
  • 00:15:25 On se tak úplně nesvěřuje s tím,
    co připravuje.
  • 00:15:29 Z ostravských literátů
    je to ten nejodvážnější,
  • 00:15:32 protože díky svému postavení
    může ovlivnit nejvíce věcí.
  • 00:15:41 Nejzásadnější čin z poslední doby?
  • 00:15:46 Na protest proti vládě
    Andreje Babiše
  • 00:15:49 odstoupil z poroty
    Státní ceny za literaturu.
  • 00:15:53 -Kurva fix, tady přece chybí...
  • 00:15:58 -Měl výborné literární pořady
    v absintovém klubu Les,
  • 00:16:02 které byly nazvány Paseka.
  • 00:16:04 Tam si zval parádní hosty
    jako třeba Jáchyma Topola
  • 00:16:07 nebo literární vědkyni
    Sylvii Richterovou.
  • 00:16:12 Byli tam i různí hudební hosté.
  • 00:16:15 -Dámy a pánové, dobrý večer!
  • 00:16:18 Vítám vás na 31. pasece.
  • 00:16:21 -Byly to velice intenzivní večery,
    které tu dnes chybí,
  • 00:16:25 protože už skončily.
  • 00:16:27 -Každé pondělí se pokouším
    pravidelně dojíždět do Ježka,
  • 00:16:30 abych v tom střetávání se byl.
  • 00:16:33 Petr je na jednu stranu
    velice nenápadný,
  • 00:16:36 na druhou s ním má člověk pocit,
  • 00:16:39 jako by seděl za stolem
    s 12 apoštoly
  • 00:16:43 a uprostřed seděl Ježíš.
  • 00:16:48 -I v COVIDu se dá setkat,
    existují výdejní okénka.
  • 00:16:52 Pivo se dá vypít i za stromem
    nebo pod mostem,
  • 00:16:56 ale člověk to musí ze zákona
    dělat v omezeném počtu.
  • 00:17:05 Takže budeme muset vydržet,
    až nouzový stav skončí,
  • 00:17:09 a pak se tu sejdeme.
  • 00:17:12 Tak se na to těším.
  • 00:17:15 -Vy se aktivně podílíte
    na organizaci
  • 00:17:18 kulturního života v Ostravě,
  • 00:17:21 i přes mnohé výtky,
    které vůči ní máte.
  • 00:17:26 Jaký je současný
    kulturní život v Ostravě?
  • 00:17:30 -Když se po tom městě rozhlédnete,
    tak zjistíte,
  • 00:17:33 že nebylo jako kulturní míněno.
  • 00:17:38 Do značné míry bylo míněno
    jako pracovní tábor.
  • 00:17:42 Účelovost, potřeba přijít,
    vytěžit, získat,
  • 00:17:48 pokud možno nějaké bohatství,
  • 00:17:51 a s tímto bohatstvím rychle odejít
  • 00:17:54 a užít si ho někde, kde to jde,
    to se do Ostravy podepisovalo.
  • 00:18:00 A pořád to tam nějak je.
  • 00:18:04 Kultura byla cosi okrajového,
  • 00:18:06 cosi, co bylo potřeba
    vždycky znovu vynalézt
  • 00:18:10 a vždycky znovu udělat.
  • 00:18:13 Nikdo vám to tam nedodal.
  • 00:18:15 Tak si myslím,
  • 00:18:17 že má kultura nějak vypadat
    a takto má být vyživována.
  • 00:18:23 Z potřeby, že tu není
    a je potřeba ji vyvzdorovat.
  • 00:18:29 Tak se scházíme U sádrového ježka
    a kdysi v klubu Les.
  • 00:18:34 Každý po svém se kulturu snažíme,
    někdy spolu,
  • 00:18:38 někdy proti sobě,
    vyvzdorovávat a zakoušet.
  • 00:18:45 -V krátké době za sebou
    jste vydal spoustu materiálu.
  • 00:18:49 Monografii, básnickou sbírku,
    teď krátké texty.
  • 00:18:53 Co bude další téma,
  • 00:18:54 které ve vás opět rozhoří
    vnitřní žár?
  • 00:18:59 -To kdybych věděl!
  • 00:19:01 Vůbec nevím.
  • 00:19:02 Kdybych měl citovat,
    dovolím si citovat Ivana Wernische,
  • 00:19:07 který má někde větu:
  • 00:19:10 Nechci mít napsáno.
  • 00:19:13 Chci psát.
  • 00:19:15 Opět je přiléhavě
    zformulováno cosi,
  • 00:19:18 co je i mojí touhou.
  • 00:19:23 -Než se rozloučíme,
  • 00:19:24 tak vás moc rádi poprosíme
    o 1 báseň.
  • 00:19:29 -Ano, to udělám.
  • 00:19:34 Nocleh.
  • 00:19:36 Tiráky řvaly
    jak hladová noční zvěř.
  • 00:19:41 Volala jsi na mne cenu pokoje
    pro 2.
  • 00:19:45 Chlápek od pumpy
    kostnatý nevyspáním
  • 00:19:49 nás pak vedl po strmém schodišti.
  • 00:19:53 Berlín, Krakov, Terst,
    všechno bylo za náma.
  • 00:19:59 Nikdy jsem neviděl tak úzký pokoj.
  • 00:20:03 Když jsme se chtěli otočit,
  • 00:20:05 museli jsme se obejmout.
  • 00:20:12 -Petr Hruška.
  • 00:20:13 Moc děkujeme, že jste přišel!
  • 00:20:16 -Děkuju taky.
  • 00:20:21 Brno po 2 listopadové neděle
    žilo hudbou.
  • 00:20:24 Organizátoři festivalu Pop messe
  • 00:20:26 se nenechali odradit
    nouzovým stavem
  • 00:20:29 a přesunuli 1. ročník
    do online prostředí.
  • 00:20:33 Živě se tak do světa zpívalo
    z hotelu Cosmopolitan.
  • 00:20:41 -Festival se měl konat roku 2020,
    ale posunul se na rok 2021.
  • 00:20:48 Je ve svém premiérovém ročníku
    a je to festival,
  • 00:20:52 který má odprezentovat
    mladou a progresivní hudbu,
  • 00:20:59 a to hlavně v Brně,
    protože v Brně chybí
  • 00:21:04 a do budoucna bude
  • 00:21:06 velmi důležitým pilířem
    hudební scény.
  • 00:21:11 -Krásný nový ráno,
    krásný nový ráno...
  • 00:21:21 -Na internetu streamujeme 2 neděle
    s názvem Pop messe live.
  • 00:21:27 Je to naše snaha
    o kulturní aktivitu
  • 00:21:30 a udělat sobě i fanouškům
    nějakou radost.
  • 00:21:37 Není to snaha festival nahradit.
  • 00:21:48 -Je to fakt hrozná námaha.
  • 00:22:04 -Snažíme se do toho vnést
    podobný duch.
  • 00:22:07 Duch mladé alternativní popscény.
  • 00:22:09 Dostane příležitost
    se prezentovat kreativně,
  • 00:22:12 s nápadem.
  • 00:22:15 Vystoupili tu Katarzie,
    Bert & Friends,
  • 00:22:19 Mutanti hledají východisko,
  • 00:22:22 Grot up, GTA, Sound system...
  • 00:22:29 Používáme k tomu
    devadesátkový hotel v Boby centru,
  • 00:22:34 kde je bazének, báreček
    a spousta zajímavých pokojů.
  • 00:22:40 To máme k dispozici
    pro celý stream.
  • 00:22:43 Je to vlastně hodně retro.
  • 00:22:49 Náš hlavní open air v r. 2021
    proběhne tady za Lužánkami.
  • 00:22:59 Festival by měl být
    progresivní ve více směrech,
  • 00:23:02 nejen v hudbě, ale v celé
    komplexní filozofii.
  • 00:23:05 Kontrast s tímto areálem,
    který je rozpadlý,
  • 00:23:08 nám přišel jako dobrá souhra.
  • 00:23:28 -Na to, jak je festival
    Pop Messe ojedinělý,
  • 00:23:31 jsme se zeptali
    koordinátora cen Vinyla,
  • 00:23:34 a také dramaturga festivalu
    Beseda u bigbítu Pavla Uretšlégra.
  • 00:23:40 -Online koncerty můžeme sledovat
    prakticky od začátku března,
  • 00:23:44 ale spíš se jedná
    o samostatné koncerty,
  • 00:23:48 než o přenesení celého festivalu
    nebo jeho části.
  • 00:23:55 Z tohoto pohledu se jedná
  • 00:23:57 o ojedinělý festival
    v republikovém kontextu.
  • 00:24:01 Na druhou stranu,
    rozhodně není jediný,
  • 00:24:04 minulý měsíc se uskutečnil
    pražský festival Alternativa,
  • 00:24:09 jehož část byla taky
    přenesena do online prostoru.
  • 00:24:15 -Co výběr interpretů
    a zpracování jejich vystoupení?
  • 00:24:19 Hotelové prostory?
  • 00:24:22 -Dramaturgie přesně odráží
    filozofii festivalu Pop messe,
  • 00:24:27 tedy jeho letní verze,
    co se uskuteční příští rok,
  • 00:24:32 tedy mapovat různé tendence
    a žánry v nezávislé scéně.
  • 00:24:41 Mohli jsme tam najít nezávislý pop
  • 00:24:44 nebo písničkářství
    a experimentální rap.
  • 00:24:52 V dramaturgii se hodně odráží
  • 00:24:55 hluboký vhled a znalosti
    dramaturga Tomáše Kelara,
  • 00:24:59 který na této pozici dlouho působil
    v respektovaném Kabinetu múz.
  • 00:25:08 Zajímavé bylo i místo,
    kde se festival uskutečnil.
  • 00:25:12 Bývalý hotel Boby,
    nyní hotel Cosmopolitan
  • 00:25:16 je symbolem raného kapitalismu
    a 90. let.
  • 00:25:23 Propojení estetiky 90. let,
    někdejší architektury
  • 00:25:28 se současným uměním
    mohlo pro cílovou skupinu
  • 00:25:32 a fanoušky festivalu
    velmi dobře fungovat.
  • 00:25:42 A myslím, že i fungovalo.
  • 00:25:45 -Jakou budoucnost mají
    podobné koncerty a online přenosy?
  • 00:25:49 Nebudeme tím přesyceni?
  • 00:25:53 -Osobně jsem k tomu
    velmi skeptický.
  • 00:25:56 Chybí to základní: interakce
    mezi umělcem a posluchačem,
  • 00:26:02 návštěvníkem koncertu.
  • 00:26:07 To je to, proč lidé
    chodí na koncerty.
  • 00:26:12 A proč umělci živé koncerty hrají.
  • 00:26:16 Na druhou stranu, v době pandemie
    je to jedna z forem,
  • 00:26:21 jak udržet na dobu nezbytně nutnou
    nějakou interakci
  • 00:26:25 mezi posluchačem a umělcem.
  • 00:26:32 -Pavel Uretšlégr, děkujeme!
  • 00:26:39 Jak tráví svůj čas
    v koronavirové době
  • 00:26:41 spisovatel, pedagog a filmař
    Pavel Göbl?
  • 00:26:44 O tom a novém filmu Tichý společník
    bude následující příspěvek.
  • 00:26:49 Vymyslel si ho a natočil
    sám režisér.
  • 00:27:07 -Připravuju se na konkurs na muže
    do filmu,
  • 00:27:11 který o sebe tříská 2 cihlama.
  • 00:27:17 Je to intelektuální drama
    o utlačování sexuálních menšin
  • 00:27:21 v místním JZD.
  • 00:27:31 -Sorry, řekla jsem JZD?
  • 00:27:34 Rozhodně jsem neměla na mysli
  • 00:27:36 někdejší jednotná zemědělská
    družstva,
  • 00:27:38 ale českou kinematografii.
  • 00:27:41 Ano, jedná se o
    velmi intelektuální film
  • 00:27:44 z prostředí české kinematografie.
  • 00:27:54 -Dost bylo divokých snů.
  • 00:27:56 Teď vážně: žiju si tady na chatě
    v koronakrizi, v čínské chřipce,
  • 00:28:01 a každé ráno si dělám kafe.
  • 00:28:06 A pokaždé si u toho říkám:
  • 00:28:09 to, co dělám teď,
    nebudu dělat zítra.
  • 00:28:13 A dělám to.
  • 00:28:16 Po zprávách musím
    každý den pracovat,
  • 00:28:19 jsou asi 3-4 okruhy toho,
    co musím vyřešit.
  • 00:28:22 Především to,
  • 00:28:23 že jsme od Státního fondu nedostali
    podporu pro distribuci
  • 00:28:27 nového filmu Tichý společník,
    takže ji musíme sehnat sami.
  • 00:28:32 Na odůvodnění se můžete podívat
    a udělat si obrázek sami,
  • 00:28:37 ale nejrozumnější bude,
    když přijdete do kina.
  • 00:28:41 Píšou tady, že bude velice těžké
    dostat do kina cílové publikum,
  • 00:28:46 což jsou muži-intelektuálové.
  • 00:28:50 Asi s tisícem lidí jsme ho
    viděli v různých kinech,
  • 00:28:55 a nic není víc mimo, než tady toto.
  • 00:28:59 K tomu se nebudu dál vracet.
  • 00:29:02 -Byla sem na tom v kině
    se ségrú a s děckama.
  • 00:29:06 Bylo to fakt boží, úžasné,
    na konci všici tleskali
  • 00:29:09 a jestli si někdo myslí,
  • 00:29:11 že je to jen
    pro intelektuály a chlapy,
  • 00:29:14 tak je to úplná hovadina.
  • 00:29:17 -Kromě sháňání peněz,
    což je nejhorší,
  • 00:29:20 sú ostatní práce už veselejší.
  • 00:29:23 Na UTB ve Zlíně učím
    mladé režiséry a scénáristy
  • 00:29:27 a snažím se jim vytvořit skripta
    na psaní scénářů,
  • 00:29:32 které sú trošku netradiční,
    idú víc do hloubky.
  • 00:29:37 Začínám podrobnějším
    vysvětlováním psychologie,
  • 00:29:42 mytologií apod.,
  • 00:29:44 a teprve pak se dostanu k tomu,
    jak poskládat příběh.
  • 00:29:50 Kromě toho jsem tu nasadil
    6 nových ovocných stromů,
  • 00:29:53 a předevčírem
    jsem pomohl kamarádovi
  • 00:29:56 dodělat 41 litrů slivovice.
  • 00:30:01 Píšu nový film, ale to je tajné.
  • 00:30:04 O tom nebudu mluvit.
  • 00:30:08 A taky píšu novou knížku,
    tu mám rozepsanú už dlúho.
  • 00:30:14 Tá sa menuje Něžní vyděrači
    aneb Klonování blba.
  • 00:30:19 Je to o chlapovi,
    který se narodí jen jako hlava
  • 00:30:23 a jeho životním snem je
  • 00:30:25 pracovat
    na mistrovství světa ve fotbale.
  • 00:30:28 Jako kopačák.
  • 00:30:35 Já do půlky na 2 půlky,
  • 00:30:38 případem jsou symetrie,
    každá z jedné strany.
  • 00:30:52 -Finalisté letošního ročníku
    ceny Jindřicha Chalupeckého
  • 00:30:56 se rozhodli odmítnout
    princip soutěže a cenu sdílet.
  • 00:31:00 Podobné tendence se nedávno
    objevily ve Velké Británii,
  • 00:31:04 anebo na sousedním Slovensku,
    což vyvolalo bouřlivé diskuse.
  • 00:31:09 Jaký je význam výtvarných cen
    a jak se v čase proměňují?
  • 00:31:13 Dnešní Fenomén.
  • 00:31:16 -Je v tom jisté penzum
    našich názorů na tu cenu,
  • 00:31:21 na dosavadní fungování.
  • 00:31:24 Jednotně se ceny vzdáváme,
    ale důvody byly rozdílné.
  • 00:31:31 -Šlo nám o to polemizovat
    s vítězstvím jednoho individua
  • 00:31:36 a se soutěžením na uměleckém poli,
    což nám přijde nesmyslné.
  • 00:31:50 -Srovnávat média a přístupy v umění
    je strašně obtížné.
  • 00:31:55 Třeba srovnávat obraz
    s aktivistickým uměním.
  • 00:31:59 Neexistují pro to
    žádná pádná kritéria.
  • 00:32:06 -Mně to přišlo jako logický krok,
  • 00:32:09 který udělat v rámci ceny a toho,
    jak se podporuje současné umění.
  • 00:32:17 Cena by měla asi víc směřovat
    k podpoře vybraných umělců,
  • 00:32:22 které vybrala nějaká soutěž.
  • 00:32:26 Tam už přece hodně úzký výběr je.
  • 00:32:29 Hegemonizace jednoho
    vybraného už je jaksi navíc.
  • 00:32:37 -Nevidím jiné umělce
    jako svoje konkurenty.
  • 00:32:41 Všichni pracujeme
    na malé umělecké scéně
  • 00:32:44 a měli bychom se
    navzájem podporovat.
  • 00:32:47 O dědictví minulých generací
    bychom měli kriticky uvažovat,
  • 00:32:52 a také o společenských hodnotách,
    které tyto tradice vyjadřují.
  • 00:32:57 A taky o hodnotách,
    které chceme vyjádřit my.
  • 00:33:04 -Jaký je význam ceny jako takové?
  • 00:33:07 Chtěla jsem se nějak podílet
    na její proměně.
  • 00:33:10 Na společném hledání
    jiného způsobu fungování.
  • 00:33:14 Udělat společnou výstavu
    s ostatními
  • 00:33:17 v podpůrném prostředí.
  • 00:33:22 -Ambice nebo snaha
    něčeho dosáhnout je v pořádku,
  • 00:33:27 ale spíš se snažím nacházet
    motivaci sám v sobě.
  • 00:33:33 Chci sám na sobě pracovat,
    ne porážet ostatní.
  • 00:33:39 -My se teď společnosti
    i mediálnímu prostoru
  • 00:33:44 nabízíme všichni.
  • 00:33:46 Neexistuje tam předvýběr.
  • 00:33:49 Je to na vás, kdo vás zajímá.
  • 00:33:55 -Když spolu teď cenu sdílíme,
    tak toho máme víc společného.
  • 00:34:01 Začíná to
    širší společnou komunikací.
  • 00:34:07 Což je pro mě pro průběh ceny
    mnohem důležitější,
  • 00:34:11 než být tím,
    kdo se na závěr ocitne na vrcholu.
  • 00:34:17 I proto chci, aby se zájem
    soustředil na všechny finalisty.
  • 00:34:28 -Věříme, že nesoutěžení
    bude mít pozitivní mediální dopad.
  • 00:34:34 A taky pozitivní dopad
    na českou uměleckou komunitu.
  • 00:34:39 -Doufám, že to bude mít
    na cenu nějaký vliv
  • 00:34:42 a že se z toho stane
    systém nějaké širší podpory.
  • 00:34:47 A že to spíš než cena
    bude nějaké ocenění.
  • 00:34:56 -Kurátorka
    Muzea umění města Olomouc
  • 00:34:58 a Středoevropského fóra
    Barbora Kundračíková.
  • 00:35:03 A držitelka
    Ceny Jindřicha Chalupeckého
  • 00:35:06 za rok 2005 Kateřina Šedá.
  • 00:35:09 Barboro, váš pohled
    na ceny ve výtvarném umění?
  • 00:35:13 -To je problematická věc,
    proto jsme se tu sešli.
  • 00:35:17 Schází se v tom všechny elementy,
    které obecně lidský svět má.
  • 00:35:22 Týká se to vyjadřování a hodnocení,
    protože umění není o ničem jiném,
  • 00:35:26 než o hodnocení.
  • 00:35:29 Záležitost byznysu, prosazování se,
    emocí, nakonec i ambicí.
  • 00:35:33 A je tam praktický element,
  • 00:35:36 pro mě jako pro historičku umění
    a kurátorku velmi důležitý:
  • 00:35:40 nástroj orientace
    v prostoru a kontextu.
  • 00:35:43 Nejen proto, abych věděla,
    kdo za co stojí,
  • 00:35:46 to dokážu snad posoudit i sama,
  • 00:35:48 ale abych věděla, že je daný člověk
  • 00:35:50 v rámci prostoru
    etablovaný funkčně.
  • 00:35:53 Ví tedy, jak kontext funguje.
  • 00:35:55 Samozřejmě existuje umění,
  • 00:35:57 které je
    hodně niterné a sebereflexivní,
  • 00:36:00 ale zároveň to chápe jako něco,
    co vstupuje do veřejného prostoru
  • 00:36:04 a je součástí
    společenské komunikace.
  • 00:36:08 -Já tu cenu beru sportovně.
  • 00:36:11 Účastnila jsem se
    i spousty vyzvaných soutěží,
  • 00:36:14 i v zahraničí, někde jsem vyhrála,
    někde prohrála.
  • 00:36:17 Nedávám tomu velkou váhu.
  • 00:36:19 Pro mě cena znamená,
  • 00:36:21 že určitá skupina lidí
    v určitém čase a složení
  • 00:36:24 se shodla na tom,
    že má práce nějakou kvalitu.
  • 00:36:27 Ale jindy a za jiných okolností
    by to dopadlo úplně jinak.
  • 00:36:31 Proto to neberu tak strašně vážně.
  • 00:36:34 Ani v mém případě, ani v jiném.
  • 00:36:36 -Kateřino, zúčastnila jste se
    výzkumu
  • 00:36:39 Společnosti Jindřicha Chalupeckého,
  • 00:36:41 který se jmenuje
    Umění oceňovat umění.
  • 00:36:44 Nakonec vyšlo udílení cen
    z celého pléna kriticky.
  • 00:36:47 Překvapuje vás to?
  • 00:36:50 -Nepřekvapuje.
  • 00:36:51 I moje osobní zkušenost
    má řadu různých poloh.
  • 00:36:55 Pracovně mě to strašně pomohlo,
    v tom to bylo jen pozitivní.
  • 00:36:59 Totéž v rámci veřejnosti.
  • 00:37:02 Najednou někdo zjistil,
    čím se zabývám,
  • 00:37:04 a ozvala se mi řada lidí
    mimo oblast umění,
  • 00:37:07 po čemž jsem vždycky toužila.
  • 00:37:10 Aby mi zavolal
    starosta nějaké obce.
  • 00:37:12 Ředitelka domova seniorů.
  • 00:37:15 Osobní zkušenost
    je ale velmi negativní.
  • 00:37:18 Jedna kamarádka mi řekla:
  • 00:37:20 To jsem nevěděla,
    že máš tolik nepřátel!
  • 00:37:23 No, to já taky ne.
  • 00:37:25 Soutěžení najednou přineslo
    dost velkou vlnu nevole.
  • 00:37:30 Prý jsem to dostat neměla,
    jaktože jsem to dostala?
  • 00:37:34 Dostávala jsem anonymy...
  • 00:37:37 A to vedlo k určité izolaci
    na scéně.
  • 00:37:40 Pobývala jsem
    pak hodně v zahraničí.
  • 00:37:42 A tohle, myslím, by vypadalo jinak,
    kdybych cenu nezískala.
  • 00:37:47 A teď je otázka,
    jak se s tím autor vypořádá.
  • 00:37:50 A já,
    i přes tuto negativní zkušenost,
  • 00:37:53 si myslím,
    že to má hlavně pozitivní stránky.
  • 00:37:56 Cena mě nasměrovala a pomohla mi.
  • 00:38:00 -Teď máme novou generaci umělců,
    kteří ceny vnímají jinak.
  • 00:38:05 Ale samotné vedení
    Společnosti Jindřicha Chalupeckého
  • 00:38:09 se změně nebrání.
  • 00:38:12 -Myslím, že nebezpečné je
    věci nějak zužovat.
  • 00:38:15 Mám ráda otevřenost
    a vždycky s ní při práci pracuju.
  • 00:38:19 -Což všichni žádali
    i v tom výzkumu.
  • 00:38:22 Otevřenost,
    různorodost a progresivnost.
  • 00:38:29 -Pro mě je vzdání se ceny
    zúžením možností.
  • 00:38:33 Z dlouhého působení v zahraničí
    mám zkušenost,
  • 00:38:37 že existuje spousta lidí,
    které ocenění hrozně motivuje.
  • 00:38:41 Řadu věcí by bez něj nedokázali.
  • 00:38:44 A tento vzorek není malý.
  • 00:38:46 Vedle sebe mohou existovat
    různé druhy ocenění.
  • 00:38:49 Některé vsadí na vítěze,
    jiné na více finalistů,
  • 00:38:53 ale všichni chtějí spolupracovat
    a sdílet to.
  • 00:38:57 A to je nejvyšší kvalita,
    zachování této otevřenosti.
  • 00:39:01 Nebudeme útočit na nikoho,
    kdo má jiný názor,
  • 00:39:04 ale ani to nějak radikálně
    redukovat.
  • 00:39:07 -Vzniká tady zajímavý paradox toho,
  • 00:39:10 že nástroj,
    používaný dlouho na to,
  • 00:39:12 aby byly kolejnice zúžovány,
    když to řeknu negativně,
  • 00:39:16 prezentuje otevřenou společnost
    nebo systém,
  • 00:39:21 ale prezentuje ho způsobem,
    který je poměrně dost agresivní.
  • 00:39:26 Vyžaduje od nás,
    abychom na něj rychle přistoupili.
  • 00:39:30 Nenechává nám prostor
    přemýšlet nad tím
  • 00:39:33 nebo se k tomu nějak vztáhnout.
  • 00:39:35 A nevím, jestli to není chyba.
  • 00:39:37 -Popírá to otevřenost,
    po které volá.
  • 00:39:40 Z mého pohledu poměrně intenzivně.
  • 00:39:43 -Dost intenzivně to popírá
    i výzkum, který proběhl.
  • 00:39:46 Ten je orientovaný dovnitř,
    nikoli ven.
  • 00:39:49 My jsme jako vnější společnost
    nuceni sledovat, co se děje uvnitř,
  • 00:39:53 aniž bychom měli možnost říct,
    jak bychom se k tomu postavili my.
  • 00:39:58 -Mluvili jsme i s těmi,
    kdo umělce-finalisty vybírají.
  • 00:40:03 -Rozhodnutí cenu nepřevzít
    považuji za svobodné a relevantní.
  • 00:40:11 Není to poprvé, co se tady
    něco takového událo.
  • 00:40:14 Týká se to třeba
    i Ceny Oskara Čepana,
  • 00:40:17 kdy se v r. 2017 finalisté rozhodli
    si cenu rozdělit.
  • 00:40:52 -Problém soutěžení v umění
    je mnohem komplexnější.
  • 00:40:56 Spíš bych se podíval,
    kdo o těch soutěžích rozhoduje.
  • 00:41:00 Existují třeba grantové komise,
    výběr na benátské bienále,
  • 00:41:04 různé akviziční komise...
  • 00:41:06 Tam všude se soutěží.
  • 00:41:08 Čili tato cena
    je ta viditelná soutěž,
  • 00:41:11 která je artikulována,
  • 00:41:13 ale jsou i jiné soutěže,
    kde existují skryté podmínky.
  • 00:41:19 A o těch se tolik nediskutuje.
  • 00:41:22 Bylo by třeba se podívat na to,
    jak fungují jednotlivé komise.
  • 00:41:26 Přemýšlet o tom, jestli jsou
    správné podmínky fungování.
  • 00:41:30 Kdo v nich má větší hlas
    a kdo nemá třeba hlas žádný.
  • 00:42:13 -Samozřejmě že porota,
  • 00:42:14 a já jsem 2krát zasedal v porotě
    Ceny Oskara Čepana,
  • 00:42:18 by možná za 6 hodin
    rozhodla úplně jinak.
  • 00:42:21 Nebo kdyby ta diskuse
    trvala ne 2 dny, ale 2 týdny.
  • 00:42:25 Není potřeba to brát totálně,
    jakože toto je nejlepší umělec,
  • 00:42:29 který momentálně na scéně působí.
  • 00:42:36 -Turner Prize, Cena Oskara Čepana,
    stejná situace.
  • 00:42:40 Může to ovlivnit trh s uměním?
  • 00:42:47 -Ano,
    to je jeden z kritických momentů.
  • 00:42:50 Umění a peníze je momentálně
    globálně velké téma.
  • 00:42:54 A toto s tím souvisí,
    protože vítěz jde rapidně nahoru.
  • 00:42:58 To je prostě lidské.
  • 00:43:00 Ale ty ceny jsou
    součástí kritického aparátu.
  • 00:43:04 Chvíli, kdy tady není dostatečně
    rozvinutý kritický aparát,
  • 00:43:09 tak se stává toto.
  • 00:43:10 Pak narazíme vždycky na to,
    že je to tržní záležitost,
  • 00:43:14 že je to finanční záležitost,
  • 00:43:16 že celý princip soutěžení
    jde proti podstatě toho,
  • 00:43:19 kam chceme směřovat,
    což je otevřená společnost.
  • 00:43:23 Ale obávám se, že je to pořád
    součást kritického aparátu.
  • 00:43:27 -Kateřino,
    není to vymezení se proti tomu,
  • 00:43:30 aby umělec sloužil ceně?
  • 00:43:32 Aby cena sloužila umělci?
  • 00:43:36 -Vzájemný vztah tam určitě je.
  • 00:43:38 Ta cena ale ne vždycky
    katapultuje umělce do výšin
  • 00:43:42 v rámci růstu v institucích,
    ale i v rámci veřejnosti.
  • 00:43:47 Ne u všech laureátů se to povedlo.
  • 00:43:50 Řada finalistů
    občas vítěze přeskočí.
  • 00:43:54 Pokud budeme mluvit v žebříčcích,
    které nesnáším.
  • 00:43:58 A kromě Chalupeckého ceny
    je tu také to, co dělá J&T banka,
  • 00:44:03 tedy stavění jiných žebříčků,
  • 00:44:05 kdy se sčítají počty výstav
    a hodnotí se to nějakými body.
  • 00:44:11 A teď se tam
    navzájem přeskakujeme...
  • 00:44:14 To, když vidím,
    tak si klepu na hlavu a říkám si:
  • 00:44:17 je možné, že toto dělají
    lidi z umění a věří tomu?
  • 00:44:20 To mi přijde mnohem víc absurdní,
    než Chalupeckého cena.
  • 00:44:24 -Tohle je vážně dobré.
  • 00:44:26 Ale není to důsledek toho,
    že nám chybí mechanismy,
  • 00:44:30 které jsou zažité nebo funkční?
  • 00:44:32 Takže je suplujeme žebříčky.
  • 00:44:34 -Otázka je samozřejmě ta,
  • 00:44:36 jestli, když se vzdáme
    určení 1 finalisty,
  • 00:44:39 to nezmění atmosféru a klima,
    které to doprovází.
  • 00:44:43 Když si vezmeme
    sportovní prostředí,
  • 00:44:45 tak třeba
    Gábina Koukalová dokazuje,
  • 00:44:48 že se to týká všech oborů.
  • 00:44:50 Trauma, nenávist, žárlivost...
  • 00:44:53 To tyhle věci vždycky doprovází.
  • 00:44:56 -Zeptali jsme se na názor
    i dalších držitelů různých ocenění.
  • 00:45:01 -Umělecké ceny
    jsou impulsem k diskusi.
  • 00:45:03 K diskusi, jestli současné umění
  • 00:45:06 dokáže nějak reflektovat
    současný svět.
  • 00:45:11 -Vždycky se sejde
    určitá skupina chytrých lidí,
  • 00:45:15 kteří to jakože vědí.
  • 00:45:17 A to bych vůbec nepodceňoval.
  • 00:45:20 Ale nejvíc rozhodující
    je sám člověk před obrazem,
  • 00:45:24 který je mu vystavený a neví,
    co si s ním má počít.
  • 00:45:30 -Dostal jsem tu cenu.
  • 00:45:32 To je ona, cena od Martina Zeta,
    takové žezlo.
  • 00:45:37 Ale to bylo asi tak všechno,
    co jsem dostal,
  • 00:45:40 neváže se to
    na nějaké jiné hmotné dary,
  • 00:45:43 ani na možnosti výstav.
  • 00:45:47 Což je škoda,
    to by bylo možná skvělý.
  • 00:45:52 -Když jsem byl v r. 2019
    nominovaný,
  • 00:45:54 tak jsem zápasil se soutěživostí.
  • 00:45:58 Byl to takový divný pocit,
    protože když nás nominují,
  • 00:46:01 tak máme možnost
    strávit půl roku
  • 00:46:04 společnou prací
    na kolektivní výstavě.
  • 00:46:09 Takže pak je divné
    být jediným z toho vymaněným.
  • 00:46:15 -V začátcích byla Chalupeckého
    cena takto myšlena.
  • 00:46:18 Měla umělci pomoci,
    aby nezapadl,
  • 00:46:21 aby se nemusel vymlouvat na to,
    že o něm nikdo neví.
  • 00:46:27 Mě to tenkrát spíš dojalo.
  • 00:46:29 Ale zároveň jsem měl
    celoživotní obavu z oficióznosti,
  • 00:46:32 že jsem něco
    jako "zasloužilý umělec".
  • 00:46:42 -Mně přijde to gesto
    v rámci ceny trochu nedůsledné.
  • 00:46:47 Cena by se musela zrušit,
    aby to bylo radikální,
  • 00:46:53 nějaké poselství ve smyslu
    nesoutěžme vůbec,
  • 00:46:57 spolupracujme,
    vykašleme se na všechno,
  • 00:47:01 co z toho je.
  • 00:47:08 Ale samozřejmě, je to utopie.
  • 00:47:13 -Na akademii prostě vidíme,
  • 00:47:15 jak se strašně silné talenty
    nedostávají až na vrchol.
  • 00:47:19 Ale bývá to i z toho důvodu,
    že jsou soustředěni na práci.
  • 00:47:23 Takže jsou spravedlivě
    potrestáni za to,
  • 00:47:26 že na něčem makají.
  • 00:47:28 Zároveň ti,
    co jsou na vršcích pyramidy,
  • 00:47:30 si to ne vždycky
    nějak vypolitizují, domluví.
  • 00:47:36 Ale jejich způsob práce je takový,
    že umožňuje sociální interakci.
  • 00:47:42 Hodnocení je v umění
    riskantní věc vždycky.
  • 00:47:50 -Když vylezu ze svého rybníčku
    k literatuře, hudbě a tak,
  • 00:47:54 rád se dívám na soutěže a žebříčky,
    nominace za architekturu, knížky,
  • 00:47:59 a vím, že je to zjednodušené,
    ale stejně se na to dívám.
  • 00:48:05 Je to rychlý způsob,
    jak se dostat do nějakého kontextu.
  • 00:48:10 Proto mě to zajímá
    a pro mě je cena OK.
  • 00:48:14 -Kateřino, nedojde nakonec
    ke zrušení mnoha cen?
  • 00:48:19 -K tomu může dojít, ale myslím si,
    že když bude nějaká zrušená,
  • 00:48:23 tak zase vznikne nějaká další.
  • 00:48:25 Společnost je tak pestrá...
  • 00:48:27 A nám se to na ní přece líbí!
  • 00:48:29 Já jsem vždycky nejvíc oceňovala,
    že vesnice, do které přijdu,
  • 00:48:33 je tak různorodá,
    že mě někteří nesnáší,
  • 00:48:36 nemluví se mnou
    a já mám možnost se zlepšovat.
  • 00:48:39 Co bychom z toho měli,
    kdyby byli všichni stejní?
  • 00:48:43 Naopak nás to má
    utvrzovat v tom, co chceme
  • 00:48:46 a je tu pořád velká skupina lidí,
    které to bude chybět.
  • 00:48:50 -Nevím, jestli toto není
  • 00:48:51 paradox
    mezi soutěžením a oceňováním.
  • 00:48:54 To jsou věci,
    které spolu velmi úzce souvisí,
  • 00:48:57 ale každá směřuje
    k trošičku něčemu jinému.
  • 00:49:01 -Já vlastně nevím, kdy to vzniklo.
  • 00:49:04 My jsme z laureáta udělali vítěze
    nebo z člověka,
  • 00:49:07 který dostal možnost někam vyjet,
    vítěze běhu na 100 metrů.
  • 00:49:11 Kdy jsme z toho
    to soutěžení udělali?
  • 00:49:14 Zmínil to Vladimír Kokolia
    v příspěvku:
  • 00:49:17 autoři ukázali, čím se zabývají,
  • 00:49:19 a dostali za to možnost
    někam odjet.
  • 00:49:22 Teď je vybraná skupina finalistů,
  • 00:49:24 ale oni musí vytvořit nejlepší dílo
    a z nich se vybere vítěz.
  • 00:49:28 Což nám může připadat dost divné.
  • 00:49:32 -Barboro, k čemu
    s cenou Jindřicha Chalupeckého
  • 00:49:35 v nejbližší době směřujeme?
  • 00:49:38 Evidentně tu ty trendy jsou
    a k něčemu dojdeme.
  • 00:49:41 Co by to tak asi mohlo být?
  • 00:49:43 -To spektrum je daleko širší.
  • 00:49:46 Těch cen je mnohem víc
    než jen ta jedna.
  • 00:49:49 Ale řada z nich podobnou kritiku
    vůbec nepotřebuje,
  • 00:49:52 nereaguje na ni
    nebo ji teprve čeká.
  • 00:49:55 Ta cena nemusí vést
    k nějakému bonusu nebo negativu,
  • 00:49:59 ono se na umělci ukáže,
    jak s tím vlastně zachází,
  • 00:50:03 jak se s tím dokáže vypořádat.
  • 00:50:05 To je celá podstata věci,
  • 00:50:06 já bych tomu velkou váhu
    zase až tak nepřikládala.
  • 00:50:10 A když jsme četla vyjádření
    současných laureátů - nelaureátů,
  • 00:50:14 tak k tomu má každý
    trochu jiný důvod k odmítnutí.
  • 00:50:17 Tady není jasné,
    k čemu to má směřovat.
  • 00:50:20 Takže bych upřímně doufala,
  • 00:50:22 že umění budeme pořád posuzovat
    podle kvality umění,
  • 00:50:26 můžeme vymyslet
    klidně nové podpůrné mechanismy,
  • 00:50:29 Cena Jindřicha Chalupeckého
    může mít více kategorií,
  • 00:50:32 které ocení více laureátů,
  • 00:50:34 může se zařadit jiný typ
    hodnocení jako takového...
  • 00:50:38 Proč ne, to je legitimní.
  • 00:50:39 Ale upřímně doufám,
  • 00:50:41 že budeme umění hodnotit
    na základě kvality umění.
  • 00:50:45 -Vypadá to ještě na dlouhou
    diskusi,
  • 00:50:47 nejen ve výtvarném umění.
  • 00:50:49 Ale diskuse vede ke změnám
    a uvidíme, jaké budou.
  • 00:50:53 Děkujeme
    za naznačení možných směrů.
  • 00:50:56 -Děkujeme za pozvání.
  • 00:50:58 -Díky.
  • 00:51:03 -Jsme na konci dnešní Artzóny.
  • 00:51:06 Příště bude naším hostem
  • 00:51:07 spisovatel
    a překladatel Martin Hilský.
  • 00:51:11 A nebudeme se bavit jen o takovéto
    útlé knize.
  • 00:51:14 Fenomén se nebude věnovat
    současné scénografii.
  • 00:51:18 Zároveň vás zveme
    na web ČT art,
  • 00:51:20 kde v cyklu Galerie bez diváků
    představujeme výstavy,
  • 00:51:24 které poslední 2 měsíce
    čekaly na návštěvníky.
  • 00:51:27 A snad se jich dočkají
    ve stejném množství,
  • 00:51:30 jako galerie nákupní.
  • 00:51:32 Na viděnou příští úterý
    po 8. hodině večer na ČT Art!
  • 00:51:37 Skryté titulky: Hana Svanovská,
    Česká televize 2020

Související