iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
11. 1. 2009
14:05 na ČT1

1 2 3 4 5

133 hlasů
5728
zhlédnutí

Cesty víry

Portrét Miloše Boka

Duchovní a hudební svět skladatele

20 min | další Náboženské »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Cesty víry - Portrét Miloše Boka

  • 00:00:16 HUDBA.
  • 00:00:43 Mně se zdá,
    že hudba Miloše Boka
  • 00:00:46 je opravdová duchovní záležitost,
    ale nemá cenu ji rozebírat.
  • 00:00:52 Že je divné dneska psát to,
    co jsem o něm slyšel.
  • 00:00:57 Když by se mě někdo zeptal,
    třeba vy, tak bych mohl říct:
  • 00:01:02 ano, Bok, to je příklad
    české duchovní hudby.
  • 00:01:05 Dneska už 21. století.
  • 00:01:13 Musím říct,
  • 00:01:14 že mě opravdu odmala
    hodně sebrala symfonická hudba.
  • 00:01:20 Víc než jakákoliv jiná.
  • 00:01:22 Symfonická
    a později duchovní hudba.
  • 00:01:25 Po 15. roku,
  • 00:01:26 kdy jsem přišel do kontaktu
    se Svatojakubským kúrem v Praze,
  • 00:01:30 to byla hodně duchovní hudba.
  • 00:01:39 Duchovní hudba, chrámová hudba,
    liturgická hudba...
  • 00:01:42 To jsou takové technické termíny,
  • 00:01:45 ještě by se to muselo upřesnit,
  • 00:01:47 ale myslím si,
  • 00:01:48 že v zásadě jsou tam
    2 důležité role:
  • 00:01:51 první je čistě liturgická,
  • 00:01:53 pak je ovšem ještě
    druhá rovina této hudby,
  • 00:01:56 kterou skládali nejen
    skladatelé průměrnější,
  • 00:01:59 ale tuto hudbu skládali
    i umělci velcí.
  • 00:02:04 Pán Bůh si tyto umělce
    vybral k tomu,
  • 00:02:07 aby tím nejlepším,
  • 00:02:09 nejvznešenějším a nejkvalitnějším
    způsobem
  • 00:02:13 vyjádřili Boží tajemství,
    tajemství církve
  • 00:02:16 a tajemství liturgie.
  • 00:02:18 Já to můžu vidět sám na sobě,
    protože mě tato hudba obrátila.
  • 00:02:21 "Missa solemnis?,
  • 00:02:23 kterou jsem složil a dokončil
    v r. 1986
  • 00:02:26 je mým prvním velkým
    dokončeným dílem.
  • 00:02:28 Předtím jsem sice skládal věci,
  • 00:02:31 ale buď nejsou ještě plně zralé
    nebo nejsou dokončené.
  • 00:02:36 HUDBA.
  • 00:02:40 Bazilika v Bohosudově,
    to je pro mě krásné místo,
  • 00:02:45 v severních Čechách,
    které mám prostě v srdci,
  • 00:02:48 jsem do toho zamilovaný
    a vždycky budu.
  • 00:02:51 Bohosudov a vůbec severní Čechy
    měly bezprostřední vliv na to,
  • 00:02:56 jak moje "Missa solemnis? vypadá,
    jak zní, jak je zinstrumentovaná...
  • 00:03:04 Každý, kdo zná moje věci blíž,
  • 00:03:07 říká, že duch severních Čech
    je v tom nějak přítomen.
  • 00:03:15 HUDBA. ZPĚV.
  • 00:03:44 "Skřítkové z Křinického údolí?
    je taková zvláštní skladba,
  • 00:03:49 i ten název už je vlastně
    zavádějící.
  • 00:03:52 Já jsem tomu ten název
    dal trošku proto,
  • 00:03:55 protože jsem chtěl
    za minulého režimu trochu skrýt,
  • 00:04:00 o čem to je.
  • 00:04:14 Ta skladba je ovlivněna
    severočeskou přírodou,
  • 00:04:18 odehrává se to tam,
  • 00:04:20 je to místo,
    kde jsem prožíval svoje dětství.
  • 00:04:25 Když jsem mohl po převratu
    studovat dirigování,
  • 00:04:29 tak mi profesor Klemens nabídl,
    abych to udělal
  • 00:04:32 jako absolventský koncert.
  • 00:04:36 Premiéra v Rudolfinu
    měla veliký úspěch,
  • 00:04:39 což mi dalo ještě sílu,
  • 00:04:42 abych nechal "Skřítky? provést
    v Kamenické stráni.
  • 00:04:50 Přestože jsme se znali dlouho,
    nedovedl jsem si představit,
  • 00:04:54 že se zorganizuje
    něco tak obrovského a monstrózního.
  • 00:04:58 První, co mě zaujalo
    po příjezdu úzkou lesní cestou,
  • 00:05:03 protože z poslední vesnice
    se do Kamenické stráně
  • 00:05:06 jede poměrně dlouho lesem
    a už to vypadá,
  • 00:05:08 že se nikam nedojede,
  • 00:05:10 tak se před námi
    otevřela osada s velkou loukou
  • 00:05:13 a na ní bylo obrovské lešení,
  • 00:05:16 to bylo připravené
    pro sdružené pěvecké sbory.
  • 00:05:20 Kamenická stráň je krásné místo,
    kde jsem skládal,
  • 00:05:25 i "Missu solemnis?,
    ale i jiné skladby,
  • 00:05:28 a také "Skřítky?.
  • 00:05:30 Je to o mém pocitu
    z apokalyptické doby
  • 00:05:34 a z konce světa, který prožívám
  • 00:05:37 a do něhož jsem vtáhnul
    svoje okolí, svoje přátele.
  • 00:05:42 Takže je to
    zvláštní autobiografické dílo.
  • 00:05:47 HUDBA.
  • 00:05:51 My jsme tam
    jako takovou památku
  • 00:05:54 nechali vytesat kříž,
    velký kříž, měl na výšku 7 metrů
  • 00:05:58 a posvětil ho P. Jindřich Geisler.
  • 00:06:04 HUDBA. ZPĚV.
  • 00:06:25 To byl po mých studiích
  • 00:06:27 jeden z největších hudebních
    a myšlenkových zážitků,
  • 00:06:31 a doufám, že nejen mě
    to naplňuje dobrým pocitem,
  • 00:06:36 že hudba je jedna z nejlepších
    činností.
  • 00:06:50 S důležitou kněžskou postavou
    severních Čech,
  • 00:06:54 se strážcem hrobu sv. Zdislavy,
    s P. Jindřichem Geislerem
  • 00:06:59 jsem se seznámil
    na začátku 90. let,
  • 00:07:02 hned po těch převratových
    událostech.
  • 00:07:05 Od té doby jsem se také stal
    v Jablonném varhaníkem,
  • 00:07:09 dojížděl jsem na poutě a větší akce
  • 00:07:13 a toto naše seznámení
    dalo později impuls k tomu,
  • 00:07:18 že jsem začal skládat
    "Svatou Zdislavu?,
  • 00:07:22 kterou si dominikánský řád
    objednal.
  • 00:07:26 Protože jsem měl k dispozici
    skvělého, geniálního pianistu,
  • 00:07:31 navíc ještě osobního přítele...
  • 00:07:33 Co si ještě může skladatel
    víc přát?
  • 00:07:36 Je to Vašek Krahulík.
  • 00:07:38 Já jsem taky potom
    vytvořil klavírní variantu,
  • 00:07:42 což je monumentální
    klavírní sonáta,
  • 00:07:45 pianisticky velmi náročná.
  • 00:07:48 Bylo to v Ústí, v Neštěmicích,
    v hudebce.
  • 00:07:52 Miloš si sedl za piano a řekl,
  • 00:07:54 že je to velmi náročné dílo
    a že si to chvíli
  • 00:07:58 bude jen tak hrát.
  • 00:08:00 Velmi mě to tehdy vzalo.
  • 00:08:05 A 5 let po této příhodě mě oslovil,
    jestli bych toto dílo neprovedl.
  • 00:08:12 Tedy jeho část, protože
    "Svatá Zdislava? má 2 části.
  • 00:08:16 HUDBA.
  • 00:08:30 To dílo je v podstatě neznámé,
  • 00:08:32 čili v tomto směru
    se ta hudba hraje lépe
  • 00:08:36 než třeba 200, 300 let známá díla,
    která každý zná.
  • 00:08:43 A když je to autor,
    který je váš přítel, kamarád
  • 00:08:47 a máte rád jeho hudbu, i jeho,
    tak mu to nechcete zkazit.
  • 00:08:55 I po tom koncertu musím říct,
    že ve mně to dílo neustále pracuje,
  • 00:09:01 je to něco, co neskončilo,
    co neustále trvá,
  • 00:09:04 ten vztah se nestále buduje,
  • 00:09:06 jak k té hudbě, tak k oné světici.
  • 00:09:09 "Svatá Zdiaslava? má v partituře
    věnování "duším v očistci?.
  • 00:09:14 Je to proto,
  • 00:09:15 že toto dílo bych nazval
    skutečně dílem konverzním.
  • 00:09:24 A je to dílo,
    které hodně pojednává o smrti
  • 00:09:27 a o tom, co přijde po ní.
  • 00:09:31 A myslím si, že duše v očistci,
    které v tomto díle hodně vystupují,
  • 00:09:36 je to hodně o nich,
    si to nejvíc zaslouží.
  • 00:09:42 HUDBA. ZPĚV.
  • 00:10:26 Ve jménu Otce, i Syna,
    i Ducha Svatého.
  • 00:10:30 MODLITBA OTČENÁŠ.
  • 00:10:40 Budeme si přidávat,
    zatím snězte toto.
  • 00:10:44 V Močidleci žiju od svých 24 let,
  • 00:10:47 tady se nám postupně narodilo
    6 dětí,
  • 00:10:50 takže na těch dětech vidím,
    jak jsem tady dlouho.
  • 00:10:54 Důvod odchodu:
    už tehdy jsem nějak cítil,
  • 00:10:58 že velké město
    není morálně zdravá věc
  • 00:11:03 a navíc jsem hledal určitý klid
    k tomu,
  • 00:11:07 abych se nenechal rozptylovat
    záležitostmi,
  • 00:11:11 které člověka vedou
    ke ztrátě času nebo ke hříchu.
  • 00:11:21 Ten Močidlec byla trochu náhoda.
  • 00:11:25 Po svatbě jsme se seznámili
    s panem farářem ze Žlutic,
  • 00:11:29 jezdili jsme tady okolo
  • 00:11:31 a znali jsme ještě
    i pana faráře Mošnu,
  • 00:11:34 který tady bydlel.
  • 00:11:35 Řekl nám,
    že by se tady dalo bydlet.
  • 00:11:38 Celou řadu let
    jsme tu byli jediní, kdo měli děti.
  • 00:11:41 Což je pro děti nepřirozené,
    protože nemají žádné vrstevníky.
  • 00:11:46 Pak jsme se rozhodli,
    že děti půjdou do školy
  • 00:11:49 a nastaly problémy.
  • 00:11:53 Člověk, který nemá doma televizi,
    kterému se čtou knížky,
  • 00:11:58 chodí na výlety, chodí do kostela,
    tak je jiný, než běžné děti.
  • 00:12:05 Takže jsme hledali řešení
    a dozvěděli jsme se o domácí škole,
  • 00:12:09 která tehdy začínala.
  • 00:12:12 Já jsem výchovné problémy,
    co dělat,
  • 00:12:15 jak v dnešní době vychovávat
    k víře,
  • 00:12:19 především ke svědectví víry,
    nikdy moc neřešil,
  • 00:12:23 protože si myslím,
    že toto je věcí praxe
  • 00:12:26 a dobrého příkladu.
  • 00:12:29 Máme ve skříní šatičky,
    bundy, čepice, šály, boty
  • 00:12:33 a kaťata.
  • 00:12:37 Takhle se oblečem.
  • 00:12:41 A jsou tam taky obrázky,
    na těch je Ježíš a taky andělé
  • 00:12:48 a je tam obrovská věž.
  • 00:12:55 A já vždycky s tátou zpívám.
  • 00:13:00 Já věřím tomu,
  • 00:13:02 že když na mě ty děti uvidí,
    aniž bych řekl jediné slovo,
  • 00:13:06 jak žiju, jak konám, jak se chovám,
    ale i jaké z toho mám důsledky,
  • 00:13:12 protože to už musí větší děti
    vnímat,
  • 00:13:15 proč jsem tady v Močidleci
    a proč nejsem někde jinde.
  • 00:13:19 Už nad tím musí přemýšlet.
  • 00:13:21 A tohle má hodnotu,
    která jim upevní víru.
  • 00:13:25 Ale dál je to tajemství.
  • 00:13:29 Pán tohoto světa má velkou sílu
    a určitě ohrožuje nás všechny,
  • 00:13:34 ohrožuje i ty děti,
  • 00:13:35 s kterými to může jednou
    nějak zamávat
  • 00:13:39 a pak už je třeba se jen modlit,
    aby se navrátily zpátky.
  • 00:13:47 Tak, mládeži, ještě to doladíme,
    kde jste?
  • 00:13:50 Houslistky...
  • 00:13:53 Vysoko...
  • 00:13:55 Trošku vytáhni, malinko, jo?
  • 00:13:58 HUDBA. ZPĚV.
  • 00:14:04 Musím říct,
  • 00:14:05 že velice obdivuji
    schopnost kolegy Boka
  • 00:14:09 nejen sestavit žákovský orchestr
    a řídit ho,
  • 00:14:13 ale i jeho schopnost manažerskou,
    produkční.
  • 00:14:21 My jsme jen škola,
    nejsme profesionální těleso,
  • 00:14:24 nemáme produkci,
    musíme si to dělat "na koleně?
  • 00:14:28 a v tom pracuje hodně také on.
  • 00:14:30 To, že jsme škola,
    to je ovlivnění práce orchestru.
  • 00:14:34 Tam se neustále obměňují děti
  • 00:14:37 a v tom je obrovský kus práce
    vedení orchestru
  • 00:14:41 a Miloše Boka především,
  • 00:14:44 že to dokáže přetavit
    a všechny nové hráče
  • 00:14:48 integrovat.
  • 00:14:51 HUDBA.
  • 00:15:13 Mám 3 syny,
    kteří se od mládí věnovali hudbě,
  • 00:15:17 chodili do hudebky,
    a Miloš Bok byl velká změna.
  • 00:15:23 Myslím, že nejen u mých dětí.
  • 00:15:25 Můj syn hrál do té doby na bicí,
  • 00:15:28 spíš ho zajímala moderní muzika,
    bigbít
  • 00:15:31 a vztah k vážné muzice neměl.
  • 00:15:33 A potom, když šel poprvé
    na zkoušku do toho orchestru,
  • 00:15:37 k čemuž ho Miloš sám vyzval,
  • 00:15:39 tak jsem si říkal,
    že to těžko projde.
  • 00:15:41 Tak jsem nakonec šel,
    zahrát na zkoušku,
  • 00:15:45 zrovna se cvičila
    "Rybovka? nebo co,
  • 00:15:48 tak jsem začal cvičit
    a pak se hrála "Solemnis?,
  • 00:15:53 z té jsem byl také odvázaný.
  • 00:15:56 Myslím,
    že ho o té muzice tak přesvědčil,
  • 00:15:59 že už do konce života
  • 00:16:01 se bude kluk věnovat
    symfonické muzice.
  • 00:16:05 Potom mě začal brát na koncerty
    a na nahrávání,
  • 00:16:09 takové velké už, třeba "Creda?,
    mezi profesionály, Baboráka třeba,
  • 00:16:14 kdy už měl orechestr
    úplně jinou úroveň.
  • 00:16:19 Ten orchestr?
  • 00:16:21 Tam jsou poloamatéři
    a pak my, hrstka profesionálů.
  • 00:16:25 Všechny elementy,
    které si tam Miloš naorganizuje,
  • 00:16:29 se tam zapojí
  • 00:16:32 a nahrávky mají absolutně
    neopakovatelnou atmosféru
  • 00:16:35 Jsou neporovnatelné
    s běžnou produkcí.
  • 00:16:49 Já si myslím jednu věc:
  • 00:16:51 o té otřískané, opuštěné faře.
  • 00:16:56 Jen si říkám,
    že to asi taky není jednoduché.
  • 00:16:59 To není jen maska nebo něco,
    na co si Miloš Bok hraje.
  • 00:17:05 To není člověk,
  • 00:17:06 terý by měl nějaké teoretické
    představy o církvi,
  • 00:17:10 ale přímo se jí dotýká
    v každodenním životě.
  • 00:17:16 On je nějak povolán,
    takže to cítí, jak jsme se poznali,
  • 00:17:21 je povolán tvořit církevní hudbu.
  • 00:17:27 Se svými schopnostmi a talentem,
    darem od Boha,
  • 00:17:30 mohl být dnes třeba slavný
    jako dirigent, třeba.
  • 00:17:34 Nebo skladatel,
    popřípadě kombinace obojího.
  • 00:17:38 Ale on se cíleně soustředil
    jen na komponování.
  • 00:17:44 Nejdůležitější
    je duchovní autenticita.
  • 00:17:47 Protože ta je přenosná.
  • 00:17:51 Můžete být úžasně duchovní,
    ale když to na nikoho nepřenesete,
  • 00:17:55 tak to nemá smysl.
  • 00:17:57 V naší rodině?
  • 00:17:58 Musím říct,
  • 00:17:59 že způsob života mých dětí
    opravdu změnil.
  • 00:18:02 Stoprocentně.
  • 00:18:04 Všichni se úplně změnili,
    už jen tím,
  • 00:18:06 že se nechali pokřtít,
    začali žít jiným způsobem života,
  • 00:18:10 to rozhodně.
  • 00:18:11 I já, samozřejmě.
  • 00:18:18 HUDBA. ZPĚV.
  • 00:19:42 Skryté titulky:
    Hana Svanovská
  • 00:19:55 .

Související