iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
27. 10. 2019
12:05 na ČT24

1 2 3 4 5

10 hlasů
16213
zhlédnutí

Otázky Václava Moravce

Češství a čecháčkovství. Hosty filozof Daniel Kroupa, historik Pavel Suk a jazykovědec Karel Oliva.

54 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Otázky Václava Moravce 2. část

  • 00:00:24 Jste na správné adrese,
  • 00:00:26 tady je zpravodajská
    jednička v zemi ČT24.
  • 00:00:29 O jakých tématech se po dnešních
    Otázkách začne mluvit?
  • 00:00:33 30 let si užíváme svobodu
    ve volbách našich politiků,
  • 00:00:37 vyjadřování našich myšlenek
    a výměnách názorů.
  • 00:00:40 Máme svobodná a nezávislá média.
  • 00:00:42 Češi jsou skvělá národ.
  • 00:00:43 Češi a samostatnost.
  • 00:00:46 Proč a nakolik je Česko samostatné?
  • 00:00:53 Jak je možné zároveň neuznávat
    autority a klanět se mocným?
  • 00:00:57 Hosty diskuze filozof
    Daniel Kroupa,
  • 00:00:59 historik Pavel Suk a jazykovědec
    Karel Oliva.
  • 00:01:17 Češi a národní uvědomění.
  • 00:01:19 Je to protimluv?
  • 00:01:20 Tedy i záchrana před nacionalismem,
    který nepadá na úrodnou půdu.
  • 00:01:26 Proč nepadá na úrodnou půdu
    ani myšlenka spojené Evropy?
  • 00:01:30 Další téma druhé hodiny otázek.
  • 00:01:34 Ještě jednou hezké nedělní
    odpoledne vám všem divákům ČT 24.
  • 00:01:40 Stále jste v jedinečném
    prostoru pro diskuzi.
  • 00:01:42 Zítra si připomeneme 101. výročí
    vzniku československého státu.
  • 00:01:47 Znají Češi, Moravané a Slezané
    svou historii?
  • 00:01:51 Jací by měli být Češi?
  • 00:01:55 To vysvětlila česká rodačka,
  • 00:01:56 bývalá ministryně zahraničních
    věcí Spojených států amerických
  • 00:01:59 Madeleine Albrightová.
  • 00:02:02 Lidé musí znát českou historii.
  • 00:02:07 Musíme být hrdi na to, kdo Češi
    byli a kdo mohou být teď.
  • 00:02:13 Slova bývalé americké ministryně
    zahraničí Madeleine Albrightové.
  • 00:02:23 Dalšími hosty jsou filozof
    z filozofické fakulty Univerzity
  • 00:02:27 Jana Evangelisty
    Purkyně Daniel Kroupa.
  • 00:02:30 Hezké nedělní odpoledne.
  • 00:02:31 Dobré odpoledne.
  • 00:02:32 Mé pozvání přijal také historik
    Univerzity Karlovy Pavel Suk.
  • 00:02:36 Dobrý den.
  • 00:02:37 Vítám také jazykovědce Karla Olivu.
  • 00:02:39 Dobrý den.
  • 00:02:45 V souvislosti se vznikem
    československého státu.
  • 00:02:58 Především vkladů Tomáše
    Garrigue Masaryka.
  • 00:03:05 Od samého počátku během první
    světové války hovořil o tom,
  • 00:03:10 že naše samostatnost neznamená,
  • 00:03:13 že bychom se nepřátelsky
    stavěli k jiným národům,
  • 00:03:17 že národ nemůže žít s vymezování
    se vůči druhým, ale naopak.
  • 00:03:25 Humanita se týká
    sjednocování lidstva.
  • 00:03:31 Tudíž bude potřeba velmi naléhavě
    budovat federální Evropu.
  • 00:03:37 Masaryk roku 1932 naznačoval
    nutnost federalizace Evropy
  • 00:03:43 a v roce 1933 varoval, že pokud
    Evropa nebude federální,
  • 00:03:48 řítí se do světové války.
  • 00:03:51 Dochází teď po 101. roce,
  • 00:03:53 kdy si připomínáme odkaz Tomáše
    Garrigue Masaryka, na jeho odkaz?
  • 00:04:01 Ano.
  • 00:04:02 Zejména je potřeba vidět,
    že jeho nacionalismus,
  • 00:04:06 který se nám může
    jevit místy přepjatý,
  • 00:04:10 nikdy nebyl budován
    na pouhé negaci,
  • 00:04:14 ale na pozitivních hodnotách a také
    na hledání spojenectví s ostatními.
  • 00:04:19 Nad čím přemýšlí Pavel Suk?
  • 00:04:21 Podobně jako pan kolega jsem
    přemýšlel nad Masarykem a vzpomněl
  • 00:04:25 jsem si na Hovory s TGM.
  • 00:04:30 Šokovalo mě, jak jsou aktuální.
  • 00:04:33 Vyjadřuje se tam o korupci,
    krizi demokracie.
  • 00:04:41 Navazujeme na první republiku
    v souvislosti se 30 lety
  • 00:04:45 od listopadové revoluce?
  • 00:04:48 To jsem si také uvědomil.
  • 00:04:55 Když hovoří o krizi
    demokracie, on říkal,
  • 00:04:57 že jsme rakouský režim
    negovali že jsme se nenaučili,
  • 00:05:01 jak dělat demokratický režim.
  • 00:05:03 Já souhlasím.
  • 00:05:14 101 let nám dává dobrý podnět
    k tomu, abychom zhodnotili,
  • 00:05:19 co nám to přineslo v tom pozitivním
    slova smyslu i v tom negativním.
  • 00:05:25 Co jsme získali, co jsme ztratili.
  • 00:05:28 Jak vlastně 20. století, které
    k nám Čechům nebylo vlídné,
  • 00:05:35 jak proběhlo.
  • 00:05:39 V následujících minutách
    se dostaneme ke všem rovina
  • 00:05:42 a začínáme u evropanství.
  • 00:05:50 Do jaké míry Češi,
  • 00:05:51 Moravané a Slezané sami sebe
    vnímají jako občany EU?
  • 00:05:55 Jak občany Evropy?
  • 00:05:59 To jsou data z letošního roku.
  • 00:06:01 58 % občanů ČR se cítí
    být zároveň občany EU.
  • 00:06:07 Celkový průměr všech států
    osmadvacítky je přitom 73 %.
  • 00:06:11 Patříme k těm, kteří
    jsou více skeptičtí.
  • 00:06:25 Za občany EU se nepokládá
    41 % obyvatel ČR.
  • 00:06:29 Pokud jde o důvěru v EU,
    tady jsou další čísla.
  • 00:06:38 EU důvěřuje 36 % občanů ČR.
  • 00:06:40 Je to 44 % v rámci
    unijní osmadvacítky.
  • 00:07:06 Celkem ve 20 unijních zemí.
  • 00:07:09 Proč podle Daniela Kroupy Češi,
  • 00:07:12 Moravané a Slezané
    nezapadají do obyvatel EU?
  • 00:07:16 Pokud bereme v potaz průměry.
  • 00:07:19 Podle mě to je propaganda
    posledních 20 let.
  • 00:07:24 Klíčoví politici po Václavu Havlovi
    kritizovali EU za to, co dělá.
  • 00:07:35 Proč mluvíte o propagandě a nikoliv
    o kritickém názoru?
  • 00:07:40 Kritika je v pořádku.
  • 00:07:42 Václav Klaus vystupoval
    od počátku proti EU.
  • 00:07:47 Vytvořil si řadu nástrojů,
  • 00:07:49 kterými propagoval svůj
    protievropský postoj.
  • 00:07:56 Ti, kteří se hlásili k Evropě,
    dělali opačné skutky.
  • 00:08:03 Nejmenovaný ministr nebo premiér
    hovořil o tom, jak moc je evropský,
  • 00:08:07 ale kdykoliv došlo na problém
    v ČR, sváděl to na EU.
  • 00:08:25 Všechny politické kroky,
    které dělá pan prezident,
  • 00:08:28 jsou na východ od EU, i když
    říká, že je federalista.
  • 00:08:32 Občané to vnímají.
  • 00:08:35 Velká část občanů se řídí tím,
    co říkají společenské autority.
  • 00:08:41 Když se společenské autority
    negativně staví k EU nebo mluví
  • 00:08:51 jakoby pozitivně, ale skutky jsou
    negativní, tak si z toho vyvodí,
  • 00:08:56 že EU je něco špatného.
  • 00:08:59 Je to problém autorit nebo
    vrozeny skepticismus?
  • 00:09:07 Podle mě je velké množství
    lidí, kteří mají vlastní názor.
  • 00:09:14 Pokud přijmeme premisu,
    že EU je správná,
  • 00:09:19 je to pro nás dobře, tak to musíme
    umět vysvětlit.
  • 00:09:23 Včera jsem se díval na ta data.
  • 00:09:25 Máme ale data také z minulých 10.
  • 00:09:31 Data podpory pro EU vždy
    klesala, když byla krize.
  • 00:09:36 Když byla krize v Eurozóně,
    věřilo EU pouze 46 % Čechů.
  • 00:09:41 Když byla migrační
    krize, tak 37 % Čechů.
  • 00:09:48 My neumíme vysvětlit pozitiva.
  • 00:09:53 Souhlasím s tím, že jsou
    vidět také negativa.
  • 00:09:58 Myslím si, že bychom
    neměli podceňovat lidi,
  • 00:10:00 že se neumí rozhodnout.
  • 00:10:05 Cítíte se být občanem
    EU nebo Evropanem?
  • 00:10:13 Cítím?
  • 00:10:17 Já jsem občanem EU,
    protože jsem občanem ČR.
  • 00:10:19 A rozhodně se cítím Evropan.
  • 00:10:23 Už jen díky svému životopisu.
  • 00:10:26 Myslíte si, že není možné
    oddělit to od sebe?
  • 00:10:28 Je možné, aby se někdo
    cítil Evropanem,
  • 00:10:30 ale zároveň nemělo loajalitu k EU?
  • 00:10:38 Jako Evropan se může cítit
    leckdo, kdo není občanem EU.
  • 00:10:43 To by bylo trochu slovíčkaření.
  • 00:10:46 Podstatná je pro mě myšlenka
    Evropy, která má společné
  • 00:10:52 hodnoty, základy.
  • 00:11:11 Je problém lidí, kteří mají
    odtažitý vztah k EU, že cítí,
  • 00:11:16 že se české elity v Bruselu
    tolik neprosazují,
  • 00:11:20 protože český hlas
    není tolik slyšet.
  • 00:11:23 Z toho důvodu Evropa
    třeba dělá věci,
  • 00:11:26 které se nám v našem malém
    českém ďolíčku nelíbí.
  • 00:11:32 Nemůžeme si za to sami?
  • 00:11:34 To jsem chtěl naznačit.
  • 00:11:35 Mohu to potvrdit.
  • 00:11:38 Václav Havel měl co říci.
  • 00:11:42 Dodnes je citován
    evropskými politiky.
  • 00:11:46 Když někdo nemá, co říct, nemůže
    sedět, že ho nikdo neposlouchá.
  • 00:11:55 Často se stává, že se chováme jako
    naši furianti vůči vrchnosti.
  • 00:12:01 Když nás nevidí, jsme hrdinové.
  • 00:12:07 Ve chvíli, kdy přijde
    nějaký pán, hrbíme hřbet.
  • 00:12:12 Neumíme jednat jako rovný s rovným.
  • 00:12:19 EU není hierarchický systém.
  • 00:12:23 V Evropské radě všichni
    sedí kolem stolu a každý
  • 00:12:27 má rovnoprávné postavení.
  • 00:12:29 Samozřejmě jsou rozdíly
    podle počtu hlasů.
  • 00:12:32 Hlasy se váží.
  • 00:12:36 Spousta věcí se dá zablokovat.
  • 00:12:38 Když se malé státy domluví,
    máme rovnoprávné postavení.
  • 00:12:43 My toho neumíme využít.
  • 00:12:45 Zmínil jste Václava Havla.
  • 00:12:47 Připomínám jeho novoroční
    projev z roku 1999.
  • 00:12:56 Velmi často mluvil o čecháčkovství
    a státností.
  • 00:12:59 Zde jsou jeho slov.
  • 00:13:01 Opět se hlásí ke slovu naše známe
    čecháčkovství jako krátkozraká
  • 00:13:08 starost pouze o tu část vesmíru,
  • 00:13:10 která začíná a končí zdí vlastního
    dvorku, oddělující to,
  • 00:13:17 co automaticky dobré, od toho,
    co je automaticky podezřelé.
  • 00:13:22 Bylo to v historii vždy?
  • 00:13:23 Nebo je to pouze
    výkyv po roce 1989?
  • 00:13:28 Čecháčkovství,
  • 00:13:30 které Havel kritizoval a souvislou
    také s integrací
  • 00:13:34 do euroatlantické zóny.
  • 00:13:36 Jakýsi pojem čecháčkovství
    definoval Václav Černý
  • 00:13:39 ve svých Pamětech.
  • 00:13:43 Konkrétně ve třetím dílu,
  • 00:13:44 kdy se vracel do období
    protektorátu.
  • 00:13:47 Nebo když zemřel Karel Havlíček,
  • 00:13:50 velmi málo lidí šlo za jeho
    průvodem.
  • 00:13:52 Možná se báli.
  • 00:13:55 Byl bych velmi opatrný, když bych
    někoho kritizoval za čecháčkovství.
  • 00:14:00 Tento pojem totiž využíval
    hlavně zpočátku Emanuel Moravec.
  • 00:14:06 On potom tento pojem přeměnil
    v pojem "český Vašek".
  • 00:14:15 Nechtěl bych se tedy
    dostat na stejnou úroveň.
  • 00:14:24 To měl Moravec z Masaryka, který
    hovoří totiž o vaškovské politice.
  • 00:14:35 Čecháčkovství neznamená,
    že někdo pracuje rukama,
  • 00:14:45 ale naopak se tím myslí, že člověk
    si o sobě myslí více,
  • 00:14:52 než skutečně je a zajímá
    se pouze o věci,
  • 00:14:59 které se ho bezprostředně týkají.
  • 00:15:02 Tito lidé skutečně nemají co říci.
  • 00:15:04 Je to výstižná charakteristika,
    která nás jako Čechy,
  • 00:15:09 Moravany a Slezany identifikuje?
  • 00:15:15 Takovou malost najdeme
    u všech národů.
  • 00:15:19 Já jsem se s tím setkal
    už špičkových francouzských
  • 00:15:22 politiků,
  • 00:15:23 když jsme se snažili přesvědčit
    bývalého francouzského prezidenta,
  • 00:15:29 aby nás podpořil
    při vstupu do NATO.
  • 00:15:56 On vycházel jen z hlediska
    Francie a říkal:
  • 00:15:58 "Nesmíme udělat
    chybu našich předků,
  • 00:16:01 kteří vehnali Sověty do náruče
    Hitlera." Když se bavíme o národů,
  • 00:16:05 tak národ je pokus o určité
    vzepětí jste to malosti,
  • 00:16:10 z toho zájmu o bezprostřední
    každodenní věci.
  • 00:16:15 České národní obrození
    je úžasná doba.
  • 00:16:21 Vzdělaní lidé se snažili prostý
    venkovský lid kultivovat a vzdělat
  • 00:16:29 nejen v literatuře, ale také
    v jiných oborech.
  • 00:16:32 Třeba v hospodách.
  • 00:16:34 Jak jsme na tom s národním
    vzepětím,
  • 00:16:37 podíváme-li se na kontext
    100 let zpět a rok 2019?
  • 00:16:45 Někdy dochází k tomu,
  • 00:16:46 že pojem čecháčkovství používali
    někteří lidé, aby dali nálepku.
  • 00:16:52 Už Masaryk říkal, že si o sobě
    každý myslíme,
  • 00:16:55 že jsme nejchytřejší, ale musíme
    se naučit bavit také s tím druhým.
  • 00:17:03 Bavit se a diskutovat, protože
    i on má právo na svůj názor.
  • 00:17:07 Ještě se vracím k tomu výzkumu.
  • 00:17:10 Možná by stálo za to něco
    vysvětlit.
  • 00:17:18 Propaganda z EU evidentně
    nefunguje,
  • 00:17:20 když u nás je skepticismus.
  • 00:17:23 Listopad 1989 vnímám jako
    vzepětí československého občana,
  • 00:17:30 protože mi připadá v současné době,
  • 00:17:32 že po 30 letech vše zužujeme
    na Čechy.
  • 00:17:36 Ale byli jsme součástí
    Československa.
  • 00:17:40 Když se vrátím ke vzniku republiky,
  • 00:17:41 tak velmi významnou hodnotu a cenu
    má také Milan Rastislav Štefánik,
  • 00:17:47 který uvedl Masaryka
    do sálu francouzského
  • 00:17:52 ministerského předsedy.
  • 00:17:53 I když pomocí manželky,
    ale to tak někdy bývá.
  • 00:17:58 Když se podíváme na to,
    jak se slavil 28. říjen,
  • 00:18:02 tak nejprve to byl státní svátek,
  • 00:18:04 poté den znárodnění
    a rok 1989 státní svátek,
  • 00:18:10 kdy vrcholily demonstrace.
  • 00:18:53 To byl návrat do historie.
  • 00:18:55 28. říjen jako den vzniku
    Československa se snažil
  • 00:18:58 komunistický režim zastínit dnem
    znárodnění, tedy 28. říjen 1945.
  • 00:19:05 Proč?
  • 00:19:08 Byla tady silná masarykovská
    tradice oslav první republiky.
  • 00:19:13 28. října byly skutečné oslavy,
    kdy se pořádali průvody,
  • 00:19:18 bylo slavnostní zasedání žáků
    ve školách a promluvil pan ředitel.
  • 00:19:25 Tam byla tendence,
    aby se oslavovalo to,
  • 00:19:29 co bylo za první republiky.
  • 00:19:35 Potom to byl den znárodnění
    a den federace,
  • 00:19:39 kdy se podepsaly zákony
    ohledně federace.
  • 00:19:43 Jaké to překrývání má důsledky?
  • 00:19:47 Má to důsledky?
  • 00:19:48 U některých lidí možná ano,
    ale nemělo by to tak být.
  • 00:19:51 Už máme 30 let po revoluci.
  • 00:19:58 Do historie nám nikdo nemluví.
  • 00:20:00 My si musíme definovat, co chceme.
  • 00:20:06 Pokud je kvalitní výuka historie.
  • 00:20:08 Domníváte se, že ne?
  • 00:20:13 Ne.
  • 00:20:14 Osnovy podle mě měly
    své opodstatnění,
  • 00:20:16 protože měly přinést základ,
    který se dostal ke všem dětem.
  • 00:20:23 To bylo zavedené
    už za Rakouska-Uherska.
  • 00:20:25 V každém koutě mocnářství se dítě
    v určitém stupni školy mělo
  • 00:20:31 dozvědět určité množství informací.
  • 00:20:35 To, co se s nimi
    udělá, je druhá věc.
  • 00:20:37 Kdybychom měli osnovy a měli bychom
    definováno, co se budou děti učit,
  • 00:20:42 nestalo by se, že by nevěděli
    zásadní data.
  • 00:21:01 Vy jste použil podmiňovací
    způsob nejen u historie,
  • 00:21:05 ale u jazyka českého?
  • 00:21:12 Myslím si, že jazyk se učí dobře.
  • 00:21:14 Všichni si ho navíc přináší
    tak nějak z domova.
  • 00:21:18 Na historii nejsem odborník.
  • 00:21:20 Když jsem viděl, že si někteří
    pletou rok 1968 s rokem 1938,
  • 00:21:30 je to zarážející.
  • 00:21:31 Jsou skutečně základní roky,
    které bychom měli chápat všichni.
  • 00:21:54 Minulost znát musíme proto,
    abychom mohli budovat budoucnost.
  • 00:21:56 Zároveň tam jsou překryty.
  • 00:21:59 Viděli jsme předchozí režim,
  • 00:22:01 který se snažil vymazat tradici
    masarykovské republiky.
  • 00:22:05 Místo toho se slavil
    den znárodnění.
  • 00:22:12 Jaké mají ze společenského
    hlediska důsledky překryvy?
  • 00:22:26 V generacích jsou
    informační mezery.
  • 00:22:32 Svátky mají také velkou
    informační hodnotu.
  • 00:22:35 Lidé, kteří se účastní těchto
    slavností, už datum nezapomenou.
  • 00:22:40 Už na to nezapomenou,
    kvůli čemu se to slaví.
  • 00:22:44 Potom se to dostane k lidem,
    kteří neměli možnost studovat.
  • 00:22:58 Komunistický režim taktiku
    překrývání výročí, posvátných míst,
  • 00:23:05 využíval hodně.
  • 00:23:08 Zdeněk Nejedlý chtěl v roce
    1950 slavit stoleté výročí
  • 00:23:13 Masaryka, ale chtěl z něho udělat
    předchůdce komunistických ideálů.
  • 00:23:18 To se nepodařilo.
  • 00:23:21 Masaryk proto musel
    zmizet z našich dějin.
  • 00:23:24 Překážel.
  • 00:23:25 28. říjen také musel zmizet.
  • 00:23:28 Viděli jsme záběry z roku 1989.
  • 00:23:36 Lidé se toho prostě chopili sami.
  • 00:23:44 28. říjen byl skutečným svátkem.
  • 00:23:48 Dnes jsou pokusy to nějakým
    způsobem marginalizovat.
  • 00:23:58 Vidíme diskuzi,
  • 00:23:59 která se odehrála tento týden
    ve vztahu k našim národním dějinám.
  • 00:24:03 Rozhodnutí PS, že 21. srpen bude
    významný den týkající se okupace.
  • 00:24:12 Na to reagoval místopředseda KSČM.
  • 00:24:16 Řekl, že 137 obětí,
  • 00:24:19 které zaznamenaly historici
    dokonce roku 1968,
  • 00:24:24 byli většinou obětí
    dopravních nehod.
  • 00:24:26 Okupace je okupace.
  • 00:24:28 Prostě to tak bylo a zůstane.
  • 00:24:30 Jak pro koho.
  • 00:24:33 V posledních 10 letech
    se začala situace měnit.
  • 00:24:39 Dnes už je to tak,
    že lidé nečekají,
  • 00:24:41 že výročí bude organizovat
    stát nebo úřad.
  • 00:24:47 Prostě se toho chopili sami.
  • 00:24:49 17. listopadu je bezpočet
    slavností po celé republice.
  • 00:24:55 Zdaleka nejen v Praze.
  • 00:24:56 K tomu se zapojilo spousty
    různých organizací.
  • 00:25:02 Musím říct, že se zapojují
    také statisíce lidí.
  • 00:25:08 Opravdu po celé republice.
  • 00:25:10 Dnes to zdaleka bohudík není tak,
  • 00:25:13 že by nám rozdali lampiony a děti
    musely povinně pochodovat na výročí
  • 00:25:20 Velké říjnové
    socialistické revoluce.
  • 00:25:23 Když se bavíme o relativizaci,
  • 00:25:25 je to podle vás skutečně
    marginální je?
  • 00:25:30 Nebo mají další lidé určitý
    resentiment předlistopadové doby
  • 00:25:35 a myslí si, že 21. srpen
    1968 nebyl okupací?
  • 00:25:45 My bychom měli řešit, proč
    lidé mají takový názor?
  • 00:25:51 Proč?
  • 00:25:57 To by měli řešit agentury,
    které dělají výzkumy.
  • 00:26:01 Neměli by zjišťovat pouze
    kolik, ale také proč.
  • 00:26:07 Nikoliv otázky typu, jestli
    se líbil předlistopadový režim,
  • 00:26:11 ale pokud ano, tak proč.
  • 00:26:16 Pokud tvrdíte, že jsou
    špatně ptají ...
  • 00:26:19 To neříkám.
  • 00:26:21 Záleží na tom, jaký má být výzkum.
  • 00:26:24 A vaše zkušenost je jaká?
  • 00:26:34 Já to tak necítím.
  • 00:26:40 Já to tak necítím.
  • 00:26:42 Ale jsou jiné sociální
    bubliny, kde to cítí naopak.
  • 00:26:45 To jsou třeba lidé,
    kterým se něco nepovedlo.
  • 00:26:52 Teď bude 30. výročí 17. listopadu.
  • 00:26:54 Varoval bych před
    tím, aby se nestalo,
  • 00:26:56 že někdo bude říkat, že to slavit
    může, ale jiný nikoliv.
  • 00:27:05 Jestliže jsme stávkovali,
  • 00:27:07 jestliže jsme chtěli svržení
    komunistického režimu,
  • 00:27:12 máme právo všichni slavit svátek.
  • 00:27:14 Můžete být konkrétnější?
  • 00:27:17 Kdo říká něco jiného?
  • 00:27:20 V minulém roce tady byly položeny
    věnce nejvyšších ústavních
  • 00:27:24 představitelů k pomníku, ale přišel
    někdo, kdo květiny vyndal.
  • 00:27:30 Jednou to je ústavní činitel.
  • 00:27:33 Mohu si o něm myslet, co chci,
  • 00:27:35 ale musím ho ctít jako
    představitele státu.
  • 00:27:41 Poznamenal jsem si citát,
  • 00:27:43 který je na rodném domě
    Milana Rastislava Štefánika.
  • 00:27:47 Má tam napsáno, že národ,
    který nectí svou historii,
  • 00:27:51 nemá budoucnost.
  • 00:27:53 Tímto se vracím k výuce dějepisu.
  • 00:27:57 Měli bychom se zamyslet nad tím,
  • 00:27:59 proč jsem včera viděl ve vysílání
    ČT, že 30 % dětí neví,
  • 00:28:05 co byl 28. říjen.
  • 00:28:10 Byl jsem překvapen, že to číslo
    nebylo vyšší.
  • 00:28:21 Pojďme si připomenout slova Václava
    Havla z 28. října roku 2001.
  • 00:28:27 Ve svém projevu tehdy
    ke státnímu svátku,
  • 00:28:30 výročí vzniku samostatného
    československého státu,
  • 00:28:34 pronesl tato slova.
  • 00:28:36 Zase se nadává všem, kteří
    si dovolí kriticky myslet a psát.
  • 00:28:48 Jsou dokonce vyhlašování za větší
    škůdce národa a brzdiče pokroku
  • 00:28:55 než hejna bulvárních drben,
  • 00:28:58 které jsou schopné na objednávku
    šířit cokoliv o komkoliv a velmi
  • 00:29:05 nepříjemně nám tím zpřítomňovat
    dusnou atmosféru štvanic
  • 00:29:11 z éry druhé republiky,
    protektorátu nebo 50. let.
  • 00:29:18 I toto je podle mě temný
    relikt naší temné minulosti,
  • 00:29:25 její neblahé prosakování
    do přítomnosti či neblahé
  • 00:29:31 probouzení těch nejhorších
    archetypů našeho
  • 00:29:36 politického života.
  • 00:29:38 Konstatoval někdejší
    prezident Václav Havel.
  • 00:29:41 Dodal, že čím vyšší
    funkci někdo má,
  • 00:29:43 tím spíš se cítí být jediným
    majitelem pravdy.
  • 00:29:49 Jak se vyrovnáváme s rozdílnými
    názory?
  • 00:29:54 Obvykle tak, že proti sobě
    pochodují dvě demonstrace,
  • 00:29:58 které si navzájem spílají.
  • 00:30:03 Správný způsob je vést dialog.
  • 00:30:09 Toto slovo mám raději
    než slovo diskuze.
  • 00:30:13 Do diskuze často lidé přijdou
    s rozdílnými názory jen proto,
  • 00:30:17 aby si ji potvrdily.
  • 00:30:19 V dialogu hledají společnou pravdu.
  • 00:30:22 Ten dialog chybí ve veřejné
    diskuzi nejvíce.
  • 00:30:28 Souvisí to s globálně
    technologickými podmínkami.
  • 00:30:31 To znamená, že dnešní doba
    pod vlivem sociálních sítí,
  • 00:30:36 to ovlivňuje?
  • 00:30:40 Spíš to souvisí s tím, že jsme
    se nikdy neučili vést dialog.
  • 00:30:45 To není věc, která je člověku
    přirozeně dána.
  • 00:30:48 To se musí naučit a je to velmi
    tvrdá práce.
  • 00:30:52 Když ani na nejvyšší úrovni
    nemáme schopnost vést dialog,
  • 00:30:56 nemohou se to naučit ani ostatní.
  • 00:30:59 Technologie to posiluje.
  • 00:31:03 Jsou tady hlediska kulturně
    lokální, že se to neučíme.
  • 00:31:08 Možná ve škole?
  • 00:31:09 Ani ve škole.
  • 00:31:11 Nikde se to nenaučím.
  • 00:31:17 A potom nástup sociálních sítí.
  • 00:31:22 Těžko říct, jestli nám sítě
    rozbíjejí dialog,
  • 00:31:29 když ho ani nemáme.
  • 00:31:35 V době, kdy nebyly sociální sítě,
  • 00:31:37 se podobné řeči vedly na návsi
    nebo v hospodě.
  • 00:31:41 Nikdo se o tom nedozvěděl.
  • 00:31:49 Jenže teď se ty výkřiky
    zoufalců rozlehnou po mnohem
  • 00:31:52 širším prostoru.
  • 00:31:56 Podstata věci, že někdo neumí
    diskutovat, tady asi byla vždy.
  • 00:32:04 Teď se akorát více rozléhá
    pomocí technických prostředků.
  • 00:32:15 Já bych citoval, co řekl
    Masaryk v roce 1919.
  • 00:32:23 V demokracii se nesmí překážet
    nikomu, kdo má jiné opačné mínění.
  • 00:32:26 Naučit se respektovat cizí
    mínění, vyslechnout důvody.
  • 00:32:30 My jsme papeženci.
  • 00:32:36 Myslíme si, že jsme neomylní.
  • 00:32:39 Když jsem psal dizertaci, poslal
    jsem první úryvek školitelce.
  • 00:32:47 Vrátila mi to a přišel mi e-mail,
    jestli s ní budu ještě mluvit.
  • 00:32:52 Naopak je pro mě nejcennější,
  • 00:32:54 když se mnou někdo nesouhlasí
    a řekne mi důvody.
  • 00:33:02 Při přednáškách říkám studentům,
  • 00:33:04 aby si nechávali poznámky nakonec
    a klidně řeknou, když nesouhlasí.
  • 00:33:12 Zatím máme svobodu
    říkat si, co chceme.
  • 00:33:23 Jak je možné, že se podle
    toho tak nechováme?
  • 00:33:25 Když se podíváme na symbolickou
    rovinu,
  • 00:33:28 že někteří místopředsedové
    PS nemají právo vstoupit
  • 00:33:33 do Vladislavského sálu Pražského
    hradu zítra slavit 28. říjen,
  • 00:33:39 protože prezident republiky
    je trestán za to,
  • 00:33:42 že k němu byli kritičtí
    v PS při hlasování o možné žalobě?
  • 00:33:48 Nevím, proč nebyli pozváni.
  • 00:33:50 To neumím říct.
  • 00:33:54 Já bych tam pozval
    všechny představitele,
  • 00:33:57 protože to není o lidech.
  • 00:34:00 Já jsem působil 16 let jako
    starosta jednoho města.
  • 00:34:10 Ať se mi někdo líbil nebo
    ne, nikoho jsem nevyřazoval.
  • 00:34:12 Proč ve společnosti
    převažuje jednodušší cesta,
  • 00:34:16 zavřít se do vlastní sociální
    bubliny, nevést dialog s těmi,
  • 00:34:22 kteří mě kritizují?
  • 00:34:25 Je prostě snazší někoho nepozvat,
  • 00:34:27 někoho vymazat za své sociální
    bubliny, když mě kritizuje.
  • 00:34:40 Lidé si vytvoří názor o věcech,
    o kterých vůbec nic nevědí.
  • 00:34:46 Aby ten názor mohli udržet,
    potřebují ho potvrdit jinými lidmi.
  • 00:34:53 Tím vznikají bubliny,
  • 00:34:55 kde si lidé nějakou hloupost
    potvrdí jako pevný a silný názor.
  • 00:35:01 Potom mají dojem, že jsou stateční
    bojovníci za nějakou myšlenku.
  • 00:35:08 Toto je opak diskuze, o kterou
    se musí opírat politika.
  • 00:35:12 To je opak dialogu.
  • 00:35:15 Dialog předpokládá, že jsem schopný
    svou pravdu znovu revidovat,
  • 00:35:23 znovu o ní pochybovat.
  • 00:35:27 Civilizované občanství a demokracie
    tak, jak ji chápal Masaryk,
  • 00:35:32 byla pro dospělé lidi.
  • 00:35:34 Nebyla pro lidi,
  • 00:35:36 kteří mají infantilní
    potřeby si názor potvrdit.
  • 00:35:43 Vycházelo to z rozumových
    argumentů.
  • 00:35:46 Názor se vytvářel na základě
    rozumového poznání
  • 00:35:50 a rozumových argumentů.
  • 00:35:52 To je názor dospělého člověka
    a vyspělé demokracie.
  • 00:35:58 Taková demokracie si zachová
    svou pluralitu.
  • 00:36:02 Ale rozdílné názory se nebudou
    považovat za zradu nebo
  • 00:36:10 projev nepřátelství.
  • 00:36:12 Bude to opozice jejího veličenstva,
  • 00:36:15 takže opozice loajální
    vůči veličenstvu.
  • 00:36:20 Veličenstvo si opozice stejně
    váží jako vládní strany.
  • 00:36:25 Karel Oliva?
  • 00:36:27 Nikdo se nerodí jako
    dospělý člověk.
  • 00:36:33 V tomto smyslu dospělý člověk
    přejímá stereotypy a chování,
  • 00:36:40 které se na učil od kolébky
    až do dospělosti.
  • 00:36:45 Mně připadá,
  • 00:36:46 že celospolečenské klima nebo
    rodinné klima už je takové,
  • 00:36:50 že se lidé naučí, že se vyplatí
    prosazovat se tvrdě a mocensky.
  • 00:37:04 Toto bychom měli začít řešit
    alespoň ve škole a snažit
  • 00:37:08 se působit proti tomu.
  • 00:37:10 Je to věc výchovy?
  • 00:37:13 Srovnáme český národ
    s jinými národy,
  • 00:37:17 které umějí diskutovat lépe?
  • 00:37:21 To je věc společenského klimatu
    a částečně to je také věc školy.
  • 00:37:28 Jde o to, jak je společnost
    zvyklá komunikovat.
  • 00:37:35 Asi by bylo rozumné začít u školy.
  • 00:37:38 Tam by to šlo nejsnadněji,
  • 00:37:40 ale muselo by se to změnit
    mnohem více.
  • 00:37:47 Okrajově bych zmínil
    Komenského heslo Škola hrou.
  • 00:37:52 To neznamenalo, že by škola
    měla být lehká jako dětská hra.
  • 00:38:01 To mělo znamenat,
  • 00:38:02 že žáci mají de facto sehrát nějaká
    divadelní představení nebo hry,
  • 00:38:10 kde budou diskutovat o problému.
  • 00:38:17 To nebyly lehké úlohy.
  • 00:38:19 To byla divadelní hra,
    kterou žáci měli předvádět.
  • 00:38:24 A v tomto smyslu si myslím,
    že kdybychom začali tím,
  • 00:38:29 že se bude ve škole
    veřejně diskutovat,
  • 00:38:32 kdy jeden žák bude mít jedno
    stanovisko, druhý žák druhé,
  • 00:38:36 byl by to řešení.
  • 00:38:42 Nemůžeme diskutovat, když
    nemáme základní fakta.
  • 00:38:51 Já nejsem na sociálních sítích,
  • 00:38:54 ale sebe potvrzování
    vyjadřuje takový nešvar.
  • 00:38:58 Jsou to citáty různých
    osobností českých dějin,
  • 00:39:03 které údajně měly pronést.
  • 00:39:07 Já jsem ze staré školy.
  • 00:39:11 Vždy jdu k pramenům.
  • 00:39:14 Vy to ze svého pedagogického
    působení také znáte.
  • 00:39:17 Studenti často necitují z pramenů,
    ale z odborných prací.
  • 00:39:22 Nedávno mě žádal kolega,
  • 00:39:25 jestli bych mu nenašel nějaký
    citát Emanuela Moravce.
  • 00:39:33 Našel jsem ho opravený.
  • 00:39:36 Můžeme říct, že Tomáš
    Garrigue Masaryk řekl, ...
  • 00:39:39 A nikoho už nenapadne,
    jestli to skutečně řekl.
  • 00:39:50 Rozdíl mezi citací, parafrází apod.
  • 00:39:53 Ještě reakce na národy,
    které vedou diskuzi.
  • 00:40:01 V anglosaském světě se studenti
    učí diskutovat.
  • 00:40:06 Byl jsem na jedné střední škole
    ve Spojených státech amerických.
  • 00:40:11 Zrovna probíhala
    kampaň Bush x Carry.
  • 00:40:28 Jedna strana hájila stanoviska
    jednoho politika, 2. 2.
  • 00:40:40 Když v kurzu a násilí
    diskutujeme o trestu smrti,
  • 00:40:45 vytipují si člověka,
  • 00:40:46 který je zastáncem trestu
    smrti a dám mu za úkol,
  • 00:40:51 aby hájil stanovisko
    zrušení trestu smrti.
  • 00:40:57 Odpůrci dávám za úkol, aby také
    hájil opačné stanovisko.
  • 00:41:02 Tam se lidé naučí diskutovat
    k věci a používat argumenty.
  • 00:41:09 Je otázkou, jestli
    najdou shodu na ničem.
  • 00:41:13 Když se podíváte na Spojené
    státy americké,
  • 00:41:16 tak tam se učí diskutovat.
  • 00:41:19 Podívejte se na Velkou Británii
    a na důsledky ve veřejné sféře.
  • 00:41:24 Trump versus Johnson.
  • 00:41:26 Na Brexitu se to krásně ilustruje.
  • 00:41:28 Těžko očekávat shodu v tématu,
    kde se neshodnou elity.
  • 00:41:42 Mělo by ale oběma jít o společný
    cíl, což je fungující demokracie.
  • 00:41:50 U Donalda Trumpa bych
    zmínil ještě něco jiného.
  • 00:41:55 V případě jeho zvolení se na něho
    sesypala většina médií.
  • 00:42:00 Vedla proti němu propagandu.
  • 00:42:03 Tehdy jsem říkal, že propaganda
    má opačný účinek,
  • 00:42:07 když se to s ní přežene.
  • 00:42:09 Některá média došla k závěru,
    že mu tím přinesly voliče.
  • 00:42:16 Přitom to byla ta média,
  • 00:42:18 která brala Donalda Trumpa
    nejprve jako zpestření kampaně.
  • 00:42:23 Je to jako ve filmu Brexit.
  • 00:42:51 Když se v roce 1958 zakládalo
    Evropské hospodářské společenství,
  • 00:42:57 tak už tehdy byli někteří
    marginální Angličané,
  • 00:43:00 kteří tam vstoupit nechtěli.
  • 00:43:09 Nakonec se ukázalo, že jsme
    dospěli do Brexitu.
  • 00:43:14 Když se bavíme o českém národě,
  • 00:43:17 český jazyk by měl být jako
    pojivům národa.
  • 00:43:21 Teď je v PS návrh KSČM, který
    se týká jazykového zákona.
  • 00:43:31 Jde o jazykový zákon a vláda
    vyslovila nesouhlas
  • 00:43:34 s tímto návrhem.
  • 00:43:36 Bude probíhat k tomu schůze.
  • 00:43:38 Vy jste se už vyjádřil.
  • 00:43:43 Nemyslíte si, že v tom pojetí
    by jazykový zákon byl nutný.
  • 00:43:49 Přimlouval jste se ale za to,
  • 00:43:51 abychom byli schopni
    komunikovat s úřady
  • 00:43:53 apod. srozumitelným jazykem.
  • 00:43:55 K čemu je zákon?
  • 00:44:05 Zákon v tomto momentě není potřeba,
  • 00:44:07 protože ČR funguje dobře
    bez takového zákona.
  • 00:44:13 Vnucovat někomu něco může
    mít přesně ten efekt,
  • 00:44:17 o kterém jsme mluvili.
  • 00:44:20 Jestli Donald Trump nebo
    čeština, je to totéž.
  • 00:44:22 Nebudeme mít rádi češtinu,
  • 00:44:23 kdežto komunisté uzákoní
    jako národní jazyk?
  • 00:44:35 Když bude tlak, vznikne
    automaticky protitlak?
  • 00:44:37 Buďme tedy opatrní.
  • 00:44:41 Nemyslím si, že je potřeba,
  • 00:44:42 aby v tuto chvíli ČR měla
    jazykový zákon.
  • 00:44:47 Prostě všechno funguje i bez něj.
  • 00:44:52 Pokud něco funguje bez zákona,
    je lepší nechat to tak, jak to je.
  • 00:44:56 Ne spravovat to, co funguje.
  • 00:45:04 Vy jste naznačil v rozhovoru
    pro Novinky,
  • 00:45:07 že pokud něco dávalo smysl,
  • 00:45:10 tak aby s námi srozumitelnou
    češtinou komunikovaly úřady,
  • 00:45:15 abychom si rozuměli.
  • 00:45:17 V mnoha ohledech čeština
    dostává na frak.
  • 00:45:23 Ano, ale to je historická věc.
  • 00:45:26 To se táhne už do první republiky.
  • 00:45:30 Je to úřední čeština.
  • 00:45:31 To není vynález posledních let.
  • 00:45:38 To má dlouhou historii.
  • 00:45:43 V tomto musím pochválit EU.
  • 00:45:46 Existuje velká iniciativa v tom,
  • 00:45:48 aby úřady komunikovaly s občany
    EU srozumitelně.
  • 00:45:55 Teď v prosinci k tomu
    bude konference.
  • 00:45:57 Jsem tam pozván.
  • 00:46:14 Bylo by rozumné,
  • 00:46:15 abychom nějakými prostředky
    ve spolupráci s komunitou vědců
  • 00:46:20 dosáhli toho, že úředním
    nařízením porozumí běžní občané.
  • 00:46:42 Když firma vyhraje
    nějakou stavební zakázku,
  • 00:46:45 tak si nejprve pozve právníka,
  • 00:46:47 protože těm právním kličkám
    a právnímu jazyků nikdo nerozumí.
  • 00:46:58 To je velké pole pro nápravu.
  • 00:47:01 Dělejme úřední nařízení tak,
    abychom jim byli schopni porozumět.
  • 00:47:07 Toto ale nemá nic společného
    s jazykovým zákonem.
  • 00:47:10 Je to možné udělat
    podzákonnými normami?
  • 00:47:12 Asi by se to týkalo také
    kodifikace češtiny,
  • 00:47:15 aby s námi úřady hovořily
    správně česky a vyjadřovali
  • 00:47:20 se tak také soudci.
  • 00:47:22 Role Ústavu pro jazyk český,
    jehož jste byl dlouho ředitelem,
  • 00:47:27 je pouze kodifikace
    pravidel pro školy.
  • 00:47:30 Dále to nejde.
  • 00:47:31 Ano.
  • 00:47:32 Dokonce je více kodifikací.
  • 00:47:35 Školy si mohou vybrat.
  • 00:47:38 Teď to nesleduji, protože
    už tam nějakou dobu nepůsobím.
  • 00:47:45 Podzákonnými normami jsem spíš
    myslel mimo zákonné působení,
  • 00:47:50 třeba kurzy pro úředníky,
    aby vyhlášky,
  • 00:47:57 zákony a všechny normy
    byly psány srozumitelně.
  • 00:48:04 To, že by to mělo být jazykově
    správně podle norem,
  • 00:48:10 pokládám za samozřejmé.
  • 00:48:14 Ale ani to občas neplatí.
  • 00:48:17 Já bych se zastal úředníků.
  • 00:48:19 Ne všichni mluví a píší
    tak, že tomu není rozumět.
  • 00:48:31 Myslím si, že bychom si český jazyk
    neměli zaplevelit různými patvary.
  • 00:48:38 Třeba slova typu
    nevýhra, upozaďovat.
  • 00:48:49 Anebo užívat místo přívlastku
    shodného přívlastek neshodný.
  • 00:48:54 A bohužel i v médiích.
  • 00:48:58 Dobře.
  • 00:48:59 To bychom se ocitli na úplně
    jiném poli diskuze.
  • 00:49:09 Trval bych na tom, že dokumenty,
    které stát vydává svým občanům,
  • 00:49:12 by měly být bez problémů
    srozumitelné.
  • 00:49:16 Péče o jazyk úzce
    souvisí s národem.
  • 00:49:20 Už v devátém století prosadili
    Konstantin a Metoděj
  • 00:49:27 staroslověnštinu jako třetí jazyk,
  • 00:49:30 tak podle Romana Jacobson to byla
    první deklarace národních práv.
  • 00:49:40 Takto znělo ještě
    do husitských dob.
  • 00:49:48 Národ nespočívá pouze na věci,
    které jsou automaticky dané,
  • 00:49:55 jako je společná historie
    nebo společný jazyk.
  • 00:50:03 Moderní národ musí umět
    reagovat na historické výzvy.
  • 00:50:10 Jde o to, co musí řešit dnes.
  • 00:50:20 Dnes je situace taková,
  • 00:50:22 že jsme součástí globální hry mezi
    Čínou a Spojenými státy americkými.
  • 00:50:32 To jsou valící se balvany,
  • 00:50:34 mezi kterými malé národní
    státy nemají šanci.
  • 00:50:38 My máme šanci ochránit svou národní
    identitu jedině jako schopná
  • 00:50:46 součást EU, která je tím celkem,
    tím světovým hráčem.
  • 00:50:53 Jakoby se kruh uzavřel a vrátili
    jsme se na začátek hodiny,
  • 00:51:00 kterou jsme započali.
  • 00:51:02 Evropská komise má mít nové
    portfolio.
  • 00:51:08 Ursula von der Leyenová
    je známá eurofederalista.
  • 00:51:13 Nové portfolio bude Ochrana
    evropského způsobu života.
  • 00:51:18 Co se bude chránit?
  • 00:51:21 Jaký je evropský způsob života?
  • 00:51:22 Zní to podezřelé a byl bych
    opatrní.
  • 00:51:26 Mám k paní komisařce
    velké sympatie,
  • 00:51:30 protože se hlásí k euro
    federalismu.
  • 00:51:33 Přál bych si, aby nová
    komise nebyla jako stará,
  • 00:51:38 ale dokázala dát evropské
    integraci jakousi novou dynamiku.
  • 00:51:47 Tyto výrazy u nás na východě
    EU nemají dobrý zvuk.
  • 00:51:56 Člověk si totiž pod tím představí
    věci,
  • 00:51:58 které zažil za komunistické éry.
  • 00:52:03 Přesně tak.
  • 00:52:04 Můžeme se dočkat toho, že díky
    tomu klesne další podpora EU.
  • 00:52:09 Nejen u nás.
  • 00:52:12 Ona tvrdí,
  • 00:52:13 že evropský způsob života
    nesmí být výsadou evropské
  • 00:52:18 krajní pravice.
  • 00:52:24 Toto je velmi podstatný bod.
  • 00:52:27 Já bych nebyl až tak skepticky
    k evropským hodnotám a evropskému
  • 00:52:32 způsobu života.
  • 00:52:34 To, že někdo, někdy nějaký
    termín zneužil, neznamená,
  • 00:52:40 že bychom ten termín měli odvrhnou.
  • 00:52:43 Měli bychom odvrhnout
    jeho zneužití.
  • 00:52:49 Já to do značné míry vítám od paní
    Ursuly von der Leyenové.
  • 00:52:54 Možná jsem přílišný optimista.
  • 00:53:00 Pořád mám naději, že je to míněno
    dobře.
  • 00:53:02 Je to asi v souvislosti s tím,
  • 00:53:03 že se všeobecně přijímá termíny
    americký způsob života.
  • 00:53:09 Evropané by si měli uvědomit,
    co evropské specifikum.
  • 00:53:15 Možná, že kdyby to řekla
    obecnějším způsobem ...
  • 00:53:18 Možná konkrétnější.
  • 00:53:24 Teď to je rozmazané.
  • 00:53:26 Ona to ale z politických
    důvodů nemohla říct konkrétně,
  • 00:53:30 protože by někomu mohla
    šlápnout na kuří oko.
  • 00:53:39 Tento jazyk si přisvojila
    krajní pravice,
  • 00:53:43 zatímco politický
    střed to ignoruje.
  • 00:53:46 Tím dělá chybu,
  • 00:53:47 protože tak to nahrává
    krajní pravici voliče.
  • 00:53:52 Děkuji mnohokrát, že jste
    byli hosty Otázek.
  • 00:53:56 Užijme si státní svátek 28. říjen.
  • 00:53:59 Filozof Pavel Kloupar,
  • 00:54:00 historik Pavel Suk a je jazykovědec
    Karel Oliva.
  • 00:54:03 Vše nejlepší k svátku.
  • 00:54:05 Vše nejlepší k svátku.
  • 00:54:12 Najdete nás na internetových
    stránkách.
  • 00:54:15 Stejně tak na sociálních sítích.
  • 00:54:16 Hezký zbytek neděle
    ve společnosti ČT 24.

Související