iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
8. 12. 2011
19:55 na ČT2

1 2 3 4 5

15 hlasů
12156
zhlédnutí

Ta naše povaha česká

Vlastenci bez sexu

Potřebujeme ve školách zavést vlasteneckou výchovu na úkor sexuální?

26 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Ta naše povaha česká - Vlastenci bez sexu

  • 00:00:12 Když jsem si přečetl v novinách,
    že se bude na školách
  • 00:00:17 vyučovat vlastenectví,
    naskákala mi husí kůže.
  • 00:00:28 Myšlenka zvláštního předmětu
    Výchova k vlastenectví,
  • 00:00:31 je jednou ze stupidit,
    které přicházejí z ministerstva
  • 00:00:36 pod vedením současného ministra.
  • 00:00:43 Co se týče výuky k vlastenectví,
    myslím si, že je v pořádku,
  • 00:00:47 když se děti budou víc učit
    historii svého národa.
  • 00:00:54 To vše jsou nafouklé bubliny,
    podobně jako se sexuální výchovou.
  • 00:01:05 Předmět vlastenectví je něco
    zpozdilého a zbytečného,
  • 00:01:12 zavání to nacionalismem,
    z kterého jsme se vyzuli.
  • 00:01:20 Myslíte si,
    že se dá vlastenectví naučit?
  • 00:01:24 Ne.
  • 00:01:26 To se nedá naučit,
    vlastenectví je vrozené.
  • 00:01:32 Myslím si, že učebnice vlastenectví,
    tak jako výuka vlastenectví
  • 00:01:37 je blbost.
  • 00:01:59 Rádi bychom vám, pane ministře,
    poděkovali za vaše kroky
  • 00:02:02 ve funkci ministra školství.
  • 00:02:04 Jsme středoškolští učitelé
    a léta se ve výuce soustřeďujeme
  • 00:02:07 na výchovu k občanství, toleranci
    a kritickému myšlení.
  • 00:02:11 Často jsme naráželi na problémy,
    jak našim studentům přiblížit
  • 00:02:14 některá témata,
    hlavně sociálně-patologické jevy
  • 00:02:18 či komplikovaná historická období.
  • 00:02:23 Vaše duchaprostá rétorika,
  • 00:02:25 podpora
    ultrakonzervativních katolíků,
  • 00:02:28 mytologických nacionálních klišé,
    lidí přímo spojených s extremismem,
  • 00:02:33 záliba v měření, nálepkování
    a vážení studentů,
  • 00:02:37 to vše nám už měsíce slouží
    jako materiál
  • 00:02:40 umožňující vyučovat
    např. o 2. republice
  • 00:02:43 či rozdílu mezi vlastenectvím
    a náckovstvím,
  • 00:02:46 podobně jako nám v tomto směru
    slouží prezident země
  • 00:02:49 a jeho bizardní trabanti.
  • 00:02:52 Jsme si jisti, že sebevědomí budované
    na pouhém faktu
  • 00:02:55 příslušnosti k jakékoliv skupině
    je ve skutečnosti rezignací
  • 00:02:59 na svobodu a zodpovědnost.
  • 00:03:01 Ujišťujeme vás,
    že budeme učit o Karlu IV.,
  • 00:03:04 zvlášť o tom, v jakém smyslu
    byl tzv. Čechem.
  • 00:03:09 Či o té drobné lapálii
    s vyvražděním norimberských Židů.
  • 00:03:13 Podobně budeme po studentech chtít,
    aby nám vysvětlili,
  • 00:03:16 jaký má češství Jaromíra Jágra
    vztah k faktu,
  • 00:03:19 že je výborným hokejistou.
  • 00:03:23 Jsme naštvaní dlouho,
    ale co to bylo konkrétně?
  • 00:03:28 Konkrétně to byl článek
    v MF Dnes,
  • 00:03:30 ve kterém ministr Dobeš oznámil
    plán zavést do školy
  • 00:03:36 jako předmět výchovu
    k národnímu sebevědomí s tím,
  • 00:03:39 že vzdělávání bude mít 4 sloupy:
    češtinu, matematiku, cizí jazyk
  • 00:03:44 a výchovu k národnímu sebevědomí.
  • 00:03:46 Jako příklady vzorů,
    na kterých si čeští studenti
  • 00:03:49 mají budovat národní sebevědomí,
    uvedl Karla IV. a Jaromíra Jágra.
  • 00:03:54 To nám připadalo už moc.
  • 00:04:01 Myslím si, že slovo vlastenectví
    ty děti moc neznají.
  • 00:04:05 Děti jsou buď na něco hrdí,
    někam rády patří
  • 00:04:08 a předmět k národní hrdosti
    je nesmysl.
  • 00:04:15 To, že nám tady někdo bude něco
    říkat, neznamená,
  • 00:04:17 že si to zapamatujeme
    a budeme to brát vážně.
  • 00:04:20 Je každého věc,
    jak si to probere v hlavě.
  • 00:04:25 Jak může člověka napadnout zavést
    předmět výchova k vlastenectví?
  • 00:04:33 Je to jednoduché řešení:
    teď se naučíme být vlastenci.
  • 00:04:38 Ale to přece nejde.
  • 00:04:41 My musíme udělat něco pro to,
    abychom měli být na co pyšní.
  • 00:04:50 Vlastenectví se nedá naučit,
    je to vrozené v tom člověku.
  • 00:04:55 Někdo to má v srdci,
    že je mu líto,
  • 00:05:00 když se třeba někdo trápí
    v povodních,
  • 00:05:03 jako vlastenec tomu Čechovi pomůže.
  • 00:05:07 Každý to bere jinak.
  • 00:05:09 Sportovci jsou vlastenci,
    když vyhrají olympiádu,
  • 00:05:13 ale normální člověk může být
    vlastenec,
  • 00:05:19 když si třeba koupí české máslo.
  • 00:05:23 Je to těžké.
  • 00:05:25 Dítě řekne to,
    co si přineslo z domova,
  • 00:05:28 ne ze školy.
  • 00:05:31 Obraz vlastenectví našich dětí,
    v mém případě vnoučat,
  • 00:05:37 je obrazem o tom,
    co jim říkají o vlastenectví doma.
  • 00:05:46 Nelze to zužovat na to,
    že uděláme předmět vlastenectví.
  • 00:05:49 To bychom tomu udělali
    medvědí službu a došlo by k tomu,
  • 00:05:53 že by se žáci na takovou hodinu
    vůbec netěšili,
  • 00:05:58 protože se nedá během jedné hodiny
    vysvětlit,
  • 00:06:03 co by mělo být vlastenectví,
    a ještě z toho zkoušet.
  • 00:06:08 Dnes si budeme povídat o pojmu
    vlastenec, vlast a vlastenectví.
  • 00:06:16 Od roku 1938, kdy ji Němci utli,
    je u nás vlastenecká výchova
  • 00:06:21 něčím zakázaným.
  • 00:06:24 Učili jsme se,
    jak máme zdravit Hitlera,
  • 00:06:27 jak máme se radovat s německou říší,
    pak jsme se učili,
  • 00:06:29 jak máme milovat Sovětský svaz,
    Stalina,
  • 00:06:32 pak jsme ho vytrhávali z učebnic.
  • 00:06:36 Po sametové revoluci jsme začali
    zkoumat všechny své chyby,
  • 00:06:40 které jsme kdy napáchali,
    ne že by jich nebylo málo,
  • 00:06:45 ale zapomněli jsme na to,
    že národ, pokud přežil
  • 00:06:50 jako nejzápadněji postavený
    slovanský národ v Evropě,
  • 00:06:54 tak musel mít i kladné vlastnosti,
    nemohl to být jen národ špatný,
  • 00:06:59 který nic neumí, zbabělců, švejků.
  • 00:07:03 O tom by se měla
    vlastenecká výchova učit.
  • 00:07:09 Řeknu vám, jak je to se mnou:
    mluvíte s člověkem,
  • 00:07:13 který se živí humorem
    na téma Cimrman.
  • 00:07:20 Tohle divadlo mohlo vzniknout
    jen v zemi, v národě,
  • 00:07:27 který se už zbavil nacionalismu,
    protože my všechny národní mýty
  • 00:07:35 zlehčujeme, používáme je v humoru.
  • 00:07:41 Zlehčujeme i Husa, Komenského,
    Havlíčka, ale přitom je máme rádi.
  • 00:07:49 Ten humor je nezesměšňuje natolik,
    ale něco z toho,
  • 00:07:55 čemu říkáte vlastenectví,
    v nás asi je,
  • 00:07:58 protože jinak by nám to téma
    bylo lhostejné.
  • 00:08:03 HUDBA
  • 00:08:19 Rozumím zdrženlivosti
    české společnosti
  • 00:08:22 vůči vlastenecké rétorice,
    protože za ní se často skrývalo
  • 00:08:28 hurávlastenectví, národovectví,
  • 00:08:32 s kterým zápasili i Masaryk
    a Havlíček,
  • 00:08:35 kteří pro národ něco udělali.
  • 00:08:39 V 19. století se nacionalismus
    stal náhražkovým náboženstvím.
  • 00:08:44 Když osvícenství zpochybnilo
    tradiční náboženství,
  • 00:08:49 tak romantici namísto Boha
    postavili národ.
  • 00:08:59 Národovectví produkovalo
    různé mýty:
  • 00:09:03 v Německu rasový mýtus
    krve a půdy,
  • 00:09:05 u nás to byly mýty vyjádřené
    v rukopisech Královédvorském
  • 00:09:11 a Zelenohorském, proti nimž
    bojoval Masaryk.
  • 00:09:15 Nebo v panslovanství,
    obdivu k Rusku,
  • 00:09:18 s nímž polemizoval Havlíček,
    který Rusko dobře znal.
  • 00:09:22 Myslím, že někde přežívají
    tyto typy
  • 00:09:26 maloměstského nacionalismu,
    který byl spíš výrazem
  • 00:09:31 překřikování komplexů méněcennosti.
  • 00:09:34 Proto české národovectví bylo často
    spojeno s nenávistí
  • 00:09:38 k Němcům a Židům.
  • 00:09:41 To se odráželo v brožurkách,
    které pak inspirovaly
  • 00:09:44 český fašismus 2. republiky
    a z kterých dnes čerpá
  • 00:09:49 např. pan Bátora
    nebo radikální skinheadi,
  • 00:09:55 neonacisté a podobná hnutí.
  • 00:09:56 Chápu, když lidé vůči tomuto typu
    pseudovlastenectví říkají ne.
  • 00:10:04 (píseň)Kdož jste boží bojovníci
    a zákona jeho,
  • 00:10:11 prostež od Boha pomoci
    a doufejtež v něho.
  • 00:10:19 Přerůstá to.
  • 00:10:20 Každý extrémismus je nacionalismus.
  • 00:10:24 Myslím si, že je to účel,
    ne aby to přerostlo v náckovství,
  • 00:10:31 ale hraje se na strunu češství
    a jde o politický cíl.
  • 00:10:38 Nevím, zda ministr může citovat
    jen Jágra, nejsem si jistá,
  • 00:10:42 zda by s ním souhlasil,
    a Karla IV.
  • 00:10:45 Jak to, že nepadla ani jedna
    osobnost, která žije
  • 00:10:49 a která by asi panu Dobešovi
    a Klausovi řekla něco jiného,
  • 00:10:54 než co on propaguje,
    že je vlastenectví.
  • 00:11:08 Když budou dětem učitelé vyprávět,
    jak bývali Čechové jonáci,
  • 00:11:13 a děti se rozhlédnou kolem sebe
    a uvidí zemi,
  • 00:11:17 která korupcí politiků, soudců
    a policie je tak zdevastovaná
  • 00:11:23 a rozkradená, tak důsledkem toho
    může být anarchistická nálada
  • 00:11:30 nebo pocit hluboké beznaděje.
  • 00:11:33 Jestli se podaří v ČR vzbudit
    skutečné mravní autority
  • 00:11:38 a zatočit s těmi,
    kteří dnes reprezentují
  • 00:11:44 tu nezodpovědnou moc
    v ekonomické sféře,
  • 00:11:48 tak děti pak mohou být hrdé,
    že jsou občany ČR,
  • 00:11:53 aniž by z toho byli zkoušeni
    u tabule.
  • 00:11:59 Máš nějaké vzory,
    koho si vážíš v ČR?
  • 00:12:03 Asi sportovců.
  • 00:12:07 Politiků ne?
  • 00:12:12 Třeba Masaryk pro mne to moc vzor
    není, ale byl to významný člověk.
  • 00:12:19 V politice vzory nevím,
    nyní politika nic moc.
  • 00:12:25 Ti lidi jsou všichni zkorumpovaní.
  • 00:12:28 Kde sehnat morální autority?
    Živé morální autority.
  • 00:12:35 V politice to nejde, to víme,
    tím pádem nám vypadá hodně možností.
  • 00:12:44 Víme, že to jde blbě i v pedagogice,
    mezi lidmi, kteří by měli být
  • 00:12:53 vůdčími osobnostmi,
    kteří to nalévají do hlaviček dětí.
  • 00:13:02 Co si představujete
    jako vlastenectví?
  • 00:13:05 Masaryka, Komenského, Václava Havla,
    Karla IV., svatého Václava,
  • 00:13:17 Františka Palackého, J. K. Tyla.
  • 00:13:21 -Proč jste ho napsali?
    -Protože napsal hymnu.
  • 00:13:27 Morální autority v této společnosti
    jsou, ale moc je nepropagujeme.
  • 00:13:33 Určitými morálními autoritami
    jsou vědci, umělci, sportovci,
  • 00:13:37 ale my se zaměřujeme spíše
    na politiky
  • 00:13:41 a ve společnosti hledáme
    spíš negativa než pozitiva.
  • 00:13:46 Myslím, že je dobré být Čechem,
    a žije se nám dobře
  • 00:13:50 než v rozvojových zemích
    v Africe nebo Asii.
  • 00:13:55 Jsem rád,
    že jsem se narodil tady
  • 00:13:58 a jsem na to hrdý.
  • 00:14:02 Ve mně se vzbudí pocit pýchy,
    že patřím k tomuto národu
  • 00:14:08 ve chvíli, kdy je třeba v Japonsku
    zemětřesení, a já zjistím,
  • 00:14:13 že jsme poslali hodně peněz,
    že nám to není jedno.
  • 00:14:18 Nebo když vybírám na vozíčkáře,
    tak letos jsem vybral 7 milionů.
  • 00:14:25 Tady mám hezký pocit,
    že moje rodina je dobrá.
  • 00:14:31 Špatný pocit mám, když se dozvím,
    že jsme první v krádežích
  • 00:14:35 v samoobsluhách, že vítězíme.
  • 00:14:37 Úvodní titul "Češi vedou
    v rozkrádání obchodů,
  • 00:14:42 jsou stále lepší".
  • 00:14:45 -Na co jsi hrdá, že jsi Češka?
    -Na olympiádě, když Češi vyhrají,
  • 00:14:50 jsem hrdá, že jsem Čech.
  • 00:14:53 Češi!
  • 00:14:55 (píseň)Kdož jste boží bojovníci
    a zákona jeho,
  • 00:15:03 prostež od Boha pomoci
    a doufejtež v něho.
  • 00:15:11 Když jsme frajeři na Staroměstském
    a kdo neskáče, není Čech,
  • 00:15:14 to není vlastenectví.
  • 00:15:17 To všichni vědí.
  • 00:15:19 I novináři píší, že tím,
    že jsme vyhráli,
  • 00:15:24 se v národě vzedmulo vlastenectví.
  • 00:15:26 Chtěl bych vědět,
    co je to "vzedmulo" a "vlastenectví"
  • 00:15:30 v této souvislosti.
  • 00:15:32 A to je ta krásná země,
    země česká, domov můj,
  • 00:15:43 země česká, domov můj.
  • 00:15:54 -Jsou Češi vlastenci?
    -Úplní vlastenci ne,
  • 00:16:00 ale proti jiným státům ČR
    funguje už delší dobu
  • 00:16:10 a prvních pár let byli Češi větší
    vlastenci, jak vznikla,
  • 00:16:15 než jsou teď.
  • 00:16:19 Vlastenec má vlast moc rád
    a za nic by ji nedal,
  • 00:16:24 i kdyby ho mlátili.
  • 00:16:32 Každý si představuje
    vlastenectví jinak:
  • 00:16:35 někdo koupí škodovku,
    někdo přispěje na záchranu lidem
  • 00:16:42 postižených povodní.
  • 00:16:45 Jsem odpůrce předmětu
    na výchovu vlastenectví,
  • 00:16:48 je to stejné, jako byste
    na všech školách zavedl
  • 00:16:51 výchovu k náboženství.
  • 00:16:54 Je to postoj,
    který se vytváří ve více předmětech,
  • 00:16:58 v rodině, ve škole,
    aktivitami těch dětí.
  • 00:17:04 Vytvářet předmět vlastenectví
    je zrůdné.
  • 00:17:13 Mám zkušenost,
    že když někomu řeknete "teď",
  • 00:17:16 teď buď vlastenec,
    tak ho zarazím.
  • 00:17:21 Jak mám být teď vlastenec?
  • 00:17:24 V mé hodině se mi líbil chlapec,
    který řekl,
  • 00:17:30 že vlastenectví jde ze srdce.
    Ale do srdce ho musíme dostat.
  • 00:17:38 Ve škole by se mělo vlastenectví
    mělo promítat nejen v hodinách
  • 00:17:43 občanské výchovy,
    ale ve všech předmětech.
  • 00:17:49 Řekněte si tato 2 slova
    a musí vám to být podezřelé
  • 00:17:55 učebnice vlastenectví.
  • 00:18:01 Nepotřebujeme učebnice vlastenectví,
    potřebujeme, aby děti uměly dějepis
  • 00:18:06 a hlavně dějepis vlastního národa.
  • 00:18:10 Když se bude učit dobře dějepis,
    tak se děti dozvědí,
  • 00:18:14 co to stálo obětí,
    než se tato republika osamostatnila.
  • 00:18:22 Kolik životů to stálo
    a co to byl za cit,
  • 00:18:27 že kvůli němu byl člověk
    ochoten umřít?
  • 00:18:32 Když se tohle dobře učí,
    tak v dějepise dostanou
  • 00:18:38 dost podnětů a signálů pro to,
    aby věděly, co bylo před námi
  • 00:18:44 a proč je to tak,
    jak to je.
  • 00:18:48 Když slyším vás,
    připomene mi to Česko,
  • 00:18:51 které nefunguje moc dlouho,
    myslím Českou republiku,
  • 00:18:56 ale český národ je tu dost dlouho
    a byl dlouho pod nadvládou Němců.
  • 00:19:02 Je fajn, že český národ nezanikl
    a lidé za to bojovali.
  • 00:19:11 Je to takové líbivé,
    teď zrovna nám přijde,
  • 00:19:18 že jsme málo vlastenci,
    pak nám přijde,
  • 00:19:20 že nemluvíme otevřeně o sexu.
  • 00:19:30 Výbor na obranu rodičovských práv
    vytáhl do boje
  • 00:19:33 proti povinné sexuální výchově
    ve školách a má za sebou
  • 00:19:36 první úspěchy.
  • 00:19:37 Na pokyn ministra školství
    odstraňují z učebnic
  • 00:19:39 některé obrázky.
  • 00:19:41 Z ministerského webu zmizela
    i příručka pro pedagogy.
  • 00:19:43 O tento typ výchovy se má
    podle Výboru starat hlavně rodina.
  • 00:19:47 Ve škole by ji učitel mohl
    provozovat tak,
  • 00:19:49 jak se to některým rodičům nelíbí.
  • 00:19:52 Nepřípustné jsou i informace
    o sexuálním zneužívání,
  • 00:19:55 pohlavních chorobách
    či poruchách pohlavní identity.
  • 00:20:00 Nerozumím té velké nedůvěře
    k učitelům, kterým svěřují své děti,
  • 00:20:07 nechávají nás,
    abychom ovlivňovali jejich názory
  • 00:20:11 na literaturu, společnost,
    historii,
  • 00:20:16 ale o sexu s nimi mluvit nemůžeme?
  • 00:20:19 Na tamto jsme dobří,
    ale jinak jsme pitomci?
  • 00:20:25 Že by byl národ bez sexu,
    že odpadne 1 vyučovací hodina
  • 00:20:31 ve škole, je groteskní myšlenka.
  • 00:20:37 Sex byl, je a bude,
    na škole je nezávislý.
  • 00:20:42 Když škola do toho nebude
    strkat nos,
  • 00:20:46 tak bude sexu pomoženo.
  • 00:20:48 Mám pocit,
    že mají panický strach
  • 00:20:51 z termínu "intimní".
  • 00:20:52 Když se podívám na návrh,
    tak když je tu "intimní",
  • 00:20:56 tak je to vyškrtnuté.
  • 00:20:58 Nechápu, proč je vyškrtáváno záměrně,
  • 00:21:03 že zdraví je nejcennější hodnota.
  • 00:21:06 Vždy chtějí, aby tam bylo
    "důležitá hodnota".
  • 00:21:09 Nevím, zda jsem paranoidní,
    ale nejdůležitější je vlastenectví,
  • 00:21:15 Bůh vše zařídí.
  • 00:21:18 Děti potřebují mít nějaké informace,
    vždy se budu stavět za to,
  • 00:21:23 aby informace byly dávány
    vkusným způsobem,
  • 00:21:25 ať si rodiče zjišťují u ředitelů,
    jak jsou jejich učitelé proškolováni
  • 00:21:30 a jakými procházejí kurzy.
  • 00:21:33 To je nesmírně citlivá věc
    a neumím si představit,
  • 00:21:38 že přijde učitelka a řekne:
    "Otevřete si učebnici na straně 15
  • 00:21:42 a budeme probírat pohlavní styk."
  • 00:21:46 To je nesmysl.
  • 00:21:50 Před několika lety provedla
    Světová zdravotnická organizace
  • 00:21:54 16 výzkumů týkajících se účinků
    sexuální výchovy na školách
  • 00:22:01 na sexuální chování dětí
    a mládeže.
  • 00:22:06 Výsledky jsou jednoznačné:
    děti, kterým se dostalo
  • 00:22:11 vhodné sexuální výchovy
    už na základní škole,
  • 00:22:16 zahajují pohlavní život později,
    mají méně sexuálních partnerů,
  • 00:22:23 více se chrání
    před pohlavními chorobami
  • 00:22:28 a užívají více antikoncepci.
  • 00:22:33 To je přesný opak toho,
    co o tom tvrdí odpůrci
  • 00:22:37 sexuální výchovy.
  • 00:22:42 Vždy si vzpomenu na mého učitele,
    pátera Reinsberga,
  • 00:22:46 jednoho z nejzkušenějších
    českých zpovědníků,
  • 00:22:51 který dával snoubencům před svatbou
    příručku o sexuálním životě.
  • 00:23:03 Já jsem se tenkrát jako mladý,
    hloupý, katolický tradicionalista
  • 00:23:08 nad tím pohoršoval.
  • 00:23:09 On se na mne hezky podíval
    moudrýma očima a říkal:
  • 00:23:15 "Kdybys věděl,
    kolik těch zbožných párů,
  • 00:23:18 kolik těch manželství ztroskotá
    na tom,
  • 00:23:21 že ti lidé se nenaučili
    pořádně souložit."
  • 00:23:24 Dneska po 33 letech kněžství
    na něj často vzpomínám.
  • 00:23:29 Když jsem slyšel, že mladý muž,
    který úspěšně unikal
  • 00:23:33 sexuální osvětě o svatební noci
    své nastávající při milostném aktu
  • 00:23:39 zlomil stehenní kost,
    tak jsem si řekl,
  • 00:23:42 že troška sexuální osvěty
    ve školách by neškodila.
  • 00:23:49 Naštěstí vlastenci souloží stejně
    jako ti,
  • 00:23:53 kteří se cítí být
    kosmopolitně založení.
  • 00:23:58 Jde jen o tom,
    aby vlastenci i kosmopolité
  • 00:24:02 souložili bezpečně, zodpovědně
    a s láskou ke svým partnerům.
  • 00:24:19 Ve chvíli, kdy jsme svobodní,
    tak my si sami rozhodujeme,
  • 00:24:22 co budeme číst,
    čemu budeme věřit.
  • 00:24:31 Všichni si sami rozhodneme,
    zda budeme skutečnými vlastenci,
  • 00:24:35 nebo nebudeme.
  • 00:24:36 Nebo budeme pseudovlastenci
    a budeme vykřikovat na náměstích,
  • 00:24:40 že kdo neskáče, není Čech.
  • 00:24:43 (píseň)Čechy krásné, Čechy vaše,
    chladné pivo, horká kaše,
  • 00:24:50 Čechy vaše překrásné,
    chvíli slunce, pak zas ne...
  • 00:24:59 Já bych všem, kteří by chtěli zavádět
    speciální výchovu
  • 00:25:03 k vlastenectví, připomněl verše
    K. H. Borovského:
  • 00:25:07 Kéž by nám Pánbůh to vlastenectví
    z huby do rukou vraziti ráčil.
  • 00:25:23 Skryté titulky: Milena Nečadová,
    Česká televize, 2011

Související