iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
1. 9. 2010
20:00 na ČT2

1 2 3 4 5

395 hlasů
33564
zhlédnutí

Ta naše povaha česká

Posedlá generace

Proč mladí žijí raději ve virtuálním počítačovém světě než v realitě?

24 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Ta naše povaha česká - Posedlá generace

  • 00:00:46 Problém s počítačem
    se řeší takřka denně,
  • 00:00:50 protože mi připadá,
  • 00:00:52 že syn po příchodu ze školy
    jde rovnou k počítači.
  • 00:00:55 Vypíná ho, až jde spát.
  • 00:00:59 Počítač u nás běží od 14 hodin
    do 22 hodin.
  • 00:01:07 Ze začátku jsme to nesledovali,
    věděli jsme, že hraje hry.
  • 00:01:13 Když jsme pak zjistili,
    že začíná být protivný,
  • 00:01:16 a že žije jen počítačem,
    začali jsme se zajímat,
  • 00:01:19 co na něm dělá.
  • 00:01:21 Hrál hlavně hry se střílením,
    agresivní hry.
  • 00:01:31 Docházelo k tomu,
    že byl i 12-13 hodin na počítači.
  • 00:01:36 Zjistili jsme, že kvůli počítači
    ani nešel do školy,
  • 00:01:41 měl neomluvené hodiny.
  • 00:01:43 Zanedbával jídlo.
  • 00:01:45 Pokud jsme byli doma
    a něco mu nachystali,
  • 00:01:50 jídlo si výhradně brával
    k počítači.
  • 00:01:53 Zanedbával pití i hygienu.
  • 00:01:58 Začalo to být neúnosné.
  • 00:02:01 On to "žere". Sedne si k tomu,
    upře oči k počítači a nevnímá.
  • 00:02:08 Vnímá jen to, co je v počítači.
    Žije tou postavičkou.
  • 00:02:14 Je to únik z reality,
    kde nemusí nic dělat.
  • 00:02:19 Určitě to je odraz doby.
  • 00:02:22 Děti jsou tím částečně frustrovány,
    i když si to neuvědomují.
  • 00:02:28 Ti slabší jedinci
    závislostem podlehnou.
  • 00:02:52 Počítače s dětmi udělaly to,
    že jsou děti závislé.
  • 00:02:55 Kdysi byla závislost na drogách,
    alkoholu.
  • 00:02:59 Dnes děti získají závislost
    dřív už na počítači.
  • 00:03:03 Táhne se to pak celý život.
  • 00:03:13 Zakazovala jsem mu to,
    zkoušela po dobrém i zlém.
  • 00:03:17 Zprvu sliboval, plakal,
    že už nebude.
  • 00:03:22 Nepomohlo.
  • 00:03:24 Kradl z prasátka peníze
    a mladší sestra ho práskla,
  • 00:03:30 že chodí do internetové kavárny
    na válečné hry.
  • 00:03:36 Vydržel tam celé odpoledne.
  • 00:03:40 Nejdřív jsem chodil do Intersparu,
    pak k Mirkovi na play station.
  • 00:03:48 Teď máš zakázáno chodit
    na počítač, že jo?
  • 00:03:51 -Vadí ti to? Mrzí tě to?
    -Docela mě to mrzí.
  • 00:03:54 -Co tě na tom baví?
    -Pořád se něco hýbe, děje se něco.
  • 00:04:05 Zkoušeli jsme různé věci:
  • 00:04:08 Zákazy, příkazy, domluvy,
    vzali mu počítač na 3 týdny.
  • 00:04:16 Týden měl abstinenční příznaky,
    bušil do skříní, brečel,
  • 00:04:20 ležel na zemi, prosil nás.
  • 00:04:23 Neměl o nic jiného zájem.
  • 00:04:25 Mlátil do zdi, rozházel celý pokoj.
  • 00:04:28 Křičel: "Já vás nemám rád,
    sbalím si věci a půjdu pryč.
  • 00:04:32 Stejně budu hrát."
  • 00:04:46 V mém dětství počítače
    nebyly tolik jako dnes.
  • 00:04:50 Moje generace neví,
    že to dítě je závislé.
  • 00:04:53 Dokud se s tím nesetká
    a někdo neřekne:
  • 00:04:56 "Takhle vypadá závislé dítě,"
  • 00:04:59 pouze se to domníváte,
    ale myslíte, že se to nějak vyřeší,
  • 00:05:04 že to ani problém není.
  • 00:05:11 Protože rodiče nezažili to riziko
    počítače a dokonce to vnímají
  • 00:05:15 jako kvalitní způsob trávení
    volného času,
  • 00:05:18 tak riziko velice podceňují
    nebo si je vůbec neuvědomí.
  • 00:05:23 Proto si myslím, že je důležité
    upozorňovat na to,
  • 00:05:26 že počítač, který je nadužíván,
    může být pro děti velmi nebezpečný.
  • 00:05:33 V západních technologicky
    vyspělých zemích mají tradici.
  • 00:05:39 Současná generace rodičů vyrůstala
    s drogami,
  • 00:05:43 takže ví, co mohou udělat a co ne.
  • 00:05:46 Hranice jsou již přirozeně postaveny.
  • 00:05:53 Domnívám se, že množství
    pasivně prožitého času
  • 00:05:57 je odrazem určitého hodnotového
    a myšlenkového vakua.
  • 00:06:03 Počítač může nahradit leccos,
    ale jen nahradit.
  • 00:06:09 Není to reálný život.
  • 00:06:12 V ČR se rodiče dětem nevěnují.
    Všechno má postaveno na výkon.
  • 00:06:17 Děti jsou doma samy,
    nikdo se jim nevěnuje.
  • 00:06:19 Nejlepší dítě je to, které nezlobí.
  • 00:06:22 Dá se říct, že my dospělí
    máme tendenci to podceňovat.
  • 00:06:27 Pokud dítě nebere drogy,
    nehází peníze do automatů
  • 00:06:29 nebo nedevastují město,
    máme pocit, že se nic moc neděje.
  • 00:06:33 Dítě je tiché, v klidu, neotravuje,
    nechá nás ráno o víkendu vyspat.
  • 00:06:37 Situaci podceňujeme.
  • 00:06:43 S počítači jsem se poprvé setkal
    kolem r. 1994-5,
  • 00:06:47 kdy jej vlastnili mí spolužáci,
    které jsem navštěvoval,
  • 00:06:50 sledoval jsem,
    jak hrají hry na počítači.
  • 00:06:53 Po vojně jsem začal
    počítače prodávat.
  • 00:06:56 Začaly mě bavit i hry,
    které jsem objevoval.
  • 00:06:59 Postupem času,
    když jsem byl bez přítelkyně,
  • 00:07:05 začal jsem se hrám
    věnovat víc a víc.
  • 00:07:10 Česká společnost je zajímavá tím,
    že tu je řada počítačových nadšenců,
  • 00:07:15 kteří se snaží počítačům rozumět víc
    než běžný uživatel.
  • 00:07:19 Závislost na počítačových hrách
    existuje.
  • 00:07:22 Je to místo, kde v medicíně
    nemáme úplně jasno.
  • 00:07:26 V době, kdy vznikala naposled
    klasifikace nemocí,
  • 00:07:30 nebyl to závažný problém,
    ale myslím, že to existuje.
  • 00:07:34 Závislost se pozná podle toho,
  • 00:07:36 že člověk,
    který je na něčem závislý,
  • 00:07:39 mění se mu motivace,
    zaměření pozornosti a zájmu.
  • 00:07:48 Myslím si, že děti na tom přitahuje,
  • 00:07:51 že tam mohou mít něco víc
    než v realitě.
  • 00:07:54 Mnohdy jsou ve škole šikanovány,
    ve hře si vytvoří postavu,
  • 00:07:59 zvyšují její schopnosti.
  • 00:08:03 Jsou lepší než ostatní spoluhráči
    a to jim dodává pocit,
  • 00:08:07 že jsou něco víc
    než v reálném životě.
  • 00:08:11 Závislý člověk dělá činnost,
    na které je závislý,
  • 00:08:15 i když ví, že mu škodí.
  • 00:08:17 Není schopen s ní přestat.
  • 00:08:19 Když s ní přestává,
    má z toho potíže.
  • 00:08:22 Redukuje se mu svět
    na úkor té činnosti.
  • 00:08:24 U alkoholiků je to jasné.
  • 00:08:26 Člověk pije, i když ví,
    že ho vyhodí z práce.
  • 00:08:29 Pije, i když ví, že přijde o ŘP.
  • 00:08:35 Změnilo se jeho chování.
  • 00:08:37 Nastoupila i puberta,
    takže nedokážu úplně rozlišit,
  • 00:08:42 co byla puberta a co bylo dáno tím,
    že trávil tolik hodin na počítači.
  • 00:08:47 Byl agresivní, neplnil povinnosti,
    nekomunikoval s námi.
  • 00:08:55 Jaké hry hrával?
  • 00:08:59 Animovanou hru se samopaly,
    vojáky.
  • 00:09:03 Šlo o to, kdo koho postřílí.
    Vytvořily se týmy, on a kamarádi,
  • 00:09:08 on tomu velel a po internetu
    týmy společně hrály.
  • 00:09:13 Byl i na facebooku, ICQ
    a všech vymoženostech,
  • 00:09:16 co internet poskytuje.
  • 00:09:22 Bylo vidět, že počítačový svět
    realizuje ve skutečnosti.
  • 00:09:28 Když jsme šli po ulici,
    zkoušel na mladší sestře
  • 00:09:32 chvaty, bodal ji jako mečem...
  • 00:09:39 Je hrozné, že si tak malý kluk
    zvykl na počítačový svět.
  • 00:09:46 Když vidí násilí ve hře a krev,
  • 00:09:50 nechápe podstatu života a smrti
    ve hře.
  • 00:09:54 Přenáší to do reality
    a nastávají případy,
  • 00:09:57 kdy spolužák zabije spolužáka apod.
  • 00:10:00 U dospělého člověka hrozí
    akorát sociální vyhasnutí,
  • 00:10:04 že se uzavře před okolním světem
    a bude jen hrát.
  • 00:10:11 Někde si člověk musí vybíjet agresi.
  • 00:10:14 To je jako když sedíváš na film,
    je to totéž.
  • 00:10:16 Když se díváš na akční film,
    literární prožitek nemá,
  • 00:10:19 ale zabaví ho to.
  • 00:10:26 Syn je poměrně uzavřený,
    málo komunikativní,
  • 00:10:29 hůř si hledá kamarády.
  • 00:10:33 Dnes je doba taková,
    že dnes děti nechodí ven,
  • 00:10:36 netráví spolu čas,
  • 00:10:38 ale komunikují spolu prostřednictvím
    počítače, skype, ICQ.
  • 00:10:45 Řešili jsme to, kde brouzdá.
  • 00:10:47 Protože ho zajímají jen hry,
    nikoli to ostatní, řešíme to.
  • 00:10:57 Přiznám se, že moje znalosti
    s počítačem nejsou tak rozsáhlé
  • 00:11:01 jako ty synovy.
  • 00:11:03 Dokáže si to zabezpečit,
    že se nedostanu tam, kde surfuje.
  • 00:11:11 P. učitelka mě upozornila na to,
    že se synův prospěch zhoršil.
  • 00:11:16 I ve škole začal realizovat
    svět počítače.
  • 00:11:22 Rozbili si s kluky pusu,
    hráli si na války.
  • 00:11:27 P. učitelka mi volala,
    že s tím musíme něco dělat.
  • 00:11:38 Přiznám se, že před dvěma lety
    jsem si myslel,
  • 00:11:42 že to žádný problém není.
  • 00:11:44 Nic jsem o tom nevěděl.
  • 00:11:45 Realita nás začíná tlačit k tomu,
    abychom se o to zajímali.
  • 00:11:50 Zdá se,
    že populace soudí o dětech,
  • 00:11:54 které přebytek času
    věnují internetu,
  • 00:11:56 že jsou to jen děti bohatých
    nebo chudých,
  • 00:11:59 že to je otázka sociální spodiny.
  • 00:12:02 Není tomu vždy tak.
  • 00:12:03 Část těch dětí ale hledá náhradu
  • 00:12:06 za narušené dysfunkční
    rodinné prostředí,
  • 00:12:09 které neuspokojuje jeho vztahy,
    které zanedbává péči o ně,
  • 00:12:15 které se mu nevěnuje příznivým
    způsobem.
  • 00:12:19 Rodiče nejsou ochotni zasahovat,
    protože řeší své problémy
  • 00:12:24 nebo o dítě nemají zájem.
  • 00:12:29 Rodiče razí heslo, že je demokracie.
  • 00:12:32 Toto heslo do demokracie nepatří.
  • 00:12:34 Výchovné vedení je autoritativní,
    dávají se tím normy.
  • 00:12:38 Rodič je zodpovědný za to,
    jak dítě komunikuje a s kým.
  • 00:12:43 Myslím, že to je fenomén,
    který nemá srovnání,
  • 00:12:47 protože to postihlo
    poměrně ve velkém celou generaci.
  • 00:12:51 Víme, že hůř jsou na tom chlapci.
  • 00:12:54 Dívky spíš preferují sociální sítě
    jako je facebook, chat apod.
  • 00:12:59 Je to záležitost nesrovnatelná
    s ničím, co bylo v minulosti.
  • 00:13:05 -Jaké hry hraješ?
    -Střílečky nebo Warcraft.
  • 00:13:08 V čem spočívá ta hra?
  • 00:13:10 Válka ve Vietnamu,
    bojuje se proti Hočiminovi.
  • 00:13:13 Celý náš klan. Je nás tam asi 11.
  • 00:13:16 To hrajete každý den?
  • 00:13:18 Záleží, jak mám dobré známky.
    Dnes asi nepůjdu.
  • 00:13:22 Hodně to ovlivnilo školní výsledky,
    protože jsem tam hodně.
  • 00:13:27 Mnohdy nejsem schopná
    se od facebooku odtrhnout,
  • 00:13:31 abych se byla schopna učit.
  • 00:13:33 Když přijdu zvenku, sundám bundu
    a zapínám počítač.
  • 00:13:36 Posíláš kamarádům a kamarádkám
    i své fotografie?
  • 00:13:40 Ty zveřejňuji jen na facebooku
    apod. stránkách.
  • 00:13:50 Nejvyšší riziko současnosti
  • 00:13:52 z hlediska mravnostní
    trestné činnosti páchané na dětech
  • 00:13:57 je nutno vidět v počítačích.
  • 00:14:01 Dnešní pedofil není ten,
  • 00:14:03 který stojí před školou
    se sáčkem bonbonů,
  • 00:14:06 ale sedí u počítače
    a na internetu loví své oběti.
  • 00:14:15 Už jsem se setkala s případy,
    kdy mi na facebooku psali lidé,
  • 00:14:20 jestli nemám lechtivější fotky
  • 00:14:22 nebo jestli se nechci sejít
    a zašpásovat si.
  • 00:14:28 Hlavně to podle mě ovlivňuje
    ty malé děti.
  • 00:14:31 Hodně lidí naletí. Myslí si,
    že ten kluk je fajn
  • 00:14:35 a na schůzku přijde
    30letý úchylný muž.
  • 00:14:39 V dnešní době tato generace
    nemá tolik studu a morální zábrany,
  • 00:14:44 a proto jsou projevy
    mnohem víc vidět.
  • 00:14:47 Nemyslím si, že by ta generace
    exhibovala víc než naše generace,
  • 00:14:51 ale má míň studu a je to víc vidět.
  • 00:14:57 Zakážete dítěti drogy
    a feťáckou partu?
  • 00:15:01 Proč nezakážete vadné stránky?
  • 00:15:05 Proč nezakážete ICQ,
    když se neučí?
  • 00:15:07 Proč nezakážete počítač,
    když vidíte, že je mimo realitu?
  • 00:15:18 Riziko navozování vzrušení
    jen přes obrazovku tady je
  • 00:15:23 a u některých lidí
    bude jejich erotický život
  • 00:15:27 probíhat jen sledováním
    cizí sexuality a nahoty.
  • 00:15:35 V akčních filmech
    a bojových hrách je i riziko.
  • 00:15:39 Víme z vyšetřování pachatelů
    nejzávažjších trestných činů,
  • 00:15:45 že jsou tito často konzumenty
    nejagresivnějších obsahů.
  • 00:15:50 Zdá se, že to povzbuzuje
    agresivitu diváka.
  • 00:15:57 Je to i v médiích, v televizi.
    Ve filmech.
  • 00:16:00 Rodiče s tím nic nezmůžou.
  • 00:16:02 Děti zanedbávají
    veškeré své povinnosti.
  • 00:16:07 Rodiče vysvětlují, přikazují,
    zakazují.
  • 00:16:11 Je to smutné, protože děti
    prožívají svět počítačový
  • 00:16:15 ve skutečnosti.
  • 00:16:16 Vidím, jak se děti k sobě chovají,
    to násilí, meče, zvířata...
  • 00:16:21 je to hrozné.
  • 00:16:28 Jsem nejen rodič, ale i pedagog.
  • 00:16:30 Když komunikuji s dětmi ve škole,
    vidím, že se neumí vyjádřit.
  • 00:16:35 Neumí odpovědět celou větou.
  • 00:16:39 Když na děti mluvíte a nemáte
    kolem sebe rámeček obrazovky,
  • 00:16:43 to dítě Vás daleko méně vnímá.
  • 00:16:55 O jeho budoucnost mám strach.
  • 00:16:57 Musím najít nějakou cestu,
    aby se z toho dostal.
  • 00:17:01 Je to můj syn a nechci,
  • 00:17:04 aby skončil někde ve vězení
    nebo v pasťáku.
  • 00:17:11 Je to jen hra,
    ale dětem to nevysvětlíte.
  • 00:17:16 Dali jsme mu pravidla:
  • 00:17:18 Kde nesmí jezdit na počítači,
    smířili se s tím, že hraje střílečky.
  • 00:17:24 Předtím si jezdil v počítači,
    kam chtěl, chodil do kavárny,
  • 00:17:29 kdy chtěl.
  • 00:17:32 Chodí s kamarády 1x týdně domů,
    určitě tam hraje,
  • 00:17:35 ale s tím já nic neudělám.
  • 00:17:40 Vím, že se říká, že za to,
    že děti propadnou závislosti,
  • 00:17:46 mohou v podstatě rodiče.
  • 00:17:49 Lehce se vychovávají cizí děti,
    lehce se to říká těm,
  • 00:17:53 kteří s těmi problémy nepřijdou
    do styku.
  • 00:17:56 My jsme se odmalička dětem
    hodně věnovali.
  • 00:17:59 Veškeré druhy sportu, jezdili jsme
    s nimi na hory, na vodu,
  • 00:18:04 ale bohužel i v tomto případě
    to takhle skončilo.
  • 00:18:10 Obsah her dnes neovlivníte.
  • 00:18:14 Rodiče by museli napsat
    miliony petic,
  • 00:18:21 že by násilné hry neměli vyrábět.
  • 00:18:24 Nebo to aspoň neprovozovat
    v internetových kavárnách.
  • 00:18:28 Nedovolit dětem,
    aby tam chodily.
  • 00:18:31 Není zákon na to, aby provozovatel
    kavárny děti nepustil dovnitř.
  • 00:18:44 V internetové kavárně máme otevřeno
    už od rána,
  • 00:18:48 ale chodí sem dopoledne,
    když mají volno ve škole.
  • 00:18:53 Setkal jsem se s tím,
    že přišel kluk jen proto,
  • 00:18:59 že měl doma zákaz,
    a proto si přišel zahrát sem.
  • 00:19:03 Dát reklamu do kavárny ve znění:
  • 00:19:05 "Když vám rodiče zakazují
    hrát hry doma, přijďte k nám."
  • 00:19:09 To je hrozné.
  • 00:19:10 Provozovatelé si neuvědomují,
    jaké to je mít dítě,
  • 00:19:14 které bez počítače nebude.
  • 00:19:19 Překvapilo mě,
    že něco takového je.
  • 00:19:22 Nejsem si jist,
    zda není porušen zákon o rodině.
  • 00:19:25 Zda nejde o narušování
    mravní výchovy mládeže
  • 00:19:29 a vyzývat na internetové kavárně,
    aby si tam šly děti hrát,
  • 00:19:34 když to rodiče zakazují,
    je myslím, za hranou zákona.
  • 00:19:39 Můžeme pak hernu vyměnit
    za alkohol, cigarety, porno.
  • 00:19:44 Legislativa má ošetřené
    výherní a hrací automaty.
  • 00:19:47 Pokud jde o počítače,
    internetové kavárny jsou otevřeny
  • 00:19:54 komukoliv, kdo tam přijde
    a umí s počítačem zacházet.
  • 00:19:58 Tady to ošetřeno není.
  • 00:20:01 Přístup na některé erotické stránky
    ošetřen ale je.
  • 00:20:04 Tam jen kliknete na to,
    zda máte či nemáte 18 let.
  • 00:20:08 Pokud řeknete, že máte,
    pustí Vás to kdekoliv.
  • 00:20:15 Jsem přesvědčen, že to je narušování
    mravní výchovy mládeže,
  • 00:20:19 protože v dětských psychiatrických
    ambulancích se setkáváme
  • 00:20:23 s dětmi, které jsou 7-8 hodin denně
    na počítači.
  • 00:20:26 Hrají hry nebo komunikují
    s jinými dětmi,
  • 00:20:29 nevěnují se svým povinnostem,
  • 00:20:31 takže ztrácejí sociální dovednosti,
    vztah s realitou.
  • 00:20:35 Mluví se o epileptických záchvatech,
    o zhroucení a vyčerpání.
  • 00:20:40 I u nás se stane, že někdo hraje
    do naprostého vyčerpání,
  • 00:20:43 že člověk sedí u počítače
    nepřetržitě 30-40 hodin,
  • 00:20:47 než se zhroutí.
  • 00:20:50 Měla jsem pocit,
    že synovy školní výsledky
  • 00:20:54 absolutně neodpovídají
    jeho inteligenci, snaze,
  • 00:20:57 takže jsme navštívili psycholožku.
  • 00:20:59 Hovořili jsme s ní i o problému
    vysedávání u počítače.
  • 00:21:03 Byli jsme ujištěni,
    že náš syn je normální,
  • 00:21:07 že to je běžné
    a že jsou mnohem horší případy.
  • 00:21:13 Chodíme stále k psychiatričce.
  • 00:21:15 Ptala se, jak dlouho hraje,
    Patrik řekl, že 2 hodiny.
  • 00:21:19 Ona řekla,
    že víc by mu ani nedoporučila,
  • 00:21:22 protože začal mít sem tam i tiky.
  • 00:21:24 Mysleli jsme, že 2 hodiny
    jsou v pořádku.
  • 00:21:27 Neptala se, co hraje.
  • 00:21:30 Přiznám se, že máme nedůvěru
    k psychologům a psychiatrům.
  • 00:21:34 Vyhledala jsem pomoc psycholožky,
    která má zvučné jméno.
  • 00:21:38 Nepomohla nám ale vůbec.
  • 00:21:40 Slyšela jsem za dveřmi,
    že jí Tomáš lhal.
  • 00:21:43 Psycholožka snad tomu uvěřila.
  • 00:21:46 Slyšela jsem obecné řeči,
    abychom ho chválili, věnovali se mu.
  • 00:21:53 Pak jsme žádnou pomoc nevyhledali,
    spoléhali jsme se sami na sebe.
  • 00:22:00 Řekl bych to tak:
  • 00:22:02 Problém mají všechny profese,
    které pracují s dětmi,
  • 00:22:05 tj. pedagogové, psychologové,
    speciální pedagogové,
  • 00:22:10 pomocné profese
    s handicapovanými dětmi.
  • 00:22:14 Legislativa je, ale peníze
    ne nebo je jich málo.
  • 00:22:20 Nejsme schopni poučit se z chyb,
    které udělali jinde.
  • 00:22:24 Musíme si tu chybu prožít sami
    a musíme čekat,
  • 00:22:27 až u nás bude zásadní problém.
  • 00:22:29 Teprve pak to začneme řešit.
  • 00:22:31 To bych vnímal jako specifikum
    pro tento národ.
  • 00:22:36 Myslím si, že to je o zisku.
  • 00:22:38 Vyrobí nějakou hru, protože vědí,
    že si ty děti tu hru koupí.
  • 00:22:43 Zase budou nesmrtelní panáčci
    a budou "někdo" v té hře.
  • 00:22:50 Stačí se podívat, jak je parlament
    těžkopádný v omezování
  • 00:22:53 herních terminálů.
  • 00:22:55 Ministerstvo financí
    to nechce pustit.
  • 00:22:57 Proč? Je to zdroj peněz.
  • 00:22:59 Rozvinuté státy již ví,
    že to takhle nejde.
  • 00:23:02 Náklady na léčbu
    jsou 2-5násobně vyšší.
  • 00:23:07 Nejhorší je, že politici dnes
    už ani neslibují,
  • 00:23:11 že něco udělají.
  • 00:23:12 Chtějí jen zisk, ale dopady neřeší.
  • 00:23:18 Bude tady jiná generace
    a ta to odskáče.
  • 00:23:23 Jako psychiatři, psychologové
    a sociální pracovníci to víme,
  • 00:23:28 ale nejsme schopni ničeho
    dosáhnout.
  • 00:23:30 Politici jsou slepí, necitliví.
  • 00:23:34 Mám strach, že se dostane do party
    a řekne:
  • 00:23:38 "Včera jsem hrál hru, pojď,
    vyzkoušíme to."
  • 00:23:41 Buď někoho zabít, zastřelit, uškrtit,
    uvázat nebo upálit.
  • 00:23:45 Je to hrozná představa.
  • 00:23:49 Skryté titulky: Milada Gajdová
    Česká televize, 2010

Související