iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
14. 11. 2006
22:10 na ČT1

1 2 3 4 5

48 hlasů
3042
zhlédnutí

Čaj pro třetího

Hrozí islám Evropě?

Diskusní pořad

27 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Čaj pro třetího

  • 00:00:08 Já osobně nemám strach
    z muslimského světa,
  • 00:00:11 mám s muslimy
    jenom dobré zkušenosti.
  • 00:00:14 Terorismus
    právě tady s tímto splývá.
  • 00:00:16 S islámem.
  • 00:00:17 Všechno je jenom v lidech.
  • 00:00:19 Ať už je to islám
    nebo katolická církev,
  • 00:00:21 všechno jsou lidé.
  • 00:00:24 V poslední době se to vyvíjí
    velice dramaticky
  • 00:00:27 a svět je poněkud rozvrácený.
  • 00:00:32 To už tady
    bylo v minulosti mockrát,
  • 00:00:34 že vyspělé civilizace skončily tím,
  • 00:00:37 že přišel primitivní Čingischán
    a jemu podobní a zlikvidoval je.
  • 00:00:42 Toto hrozí Evropě.
  • 00:00:45 Ne všichni islamisté
    jsou teroristé.
  • 00:00:59 Pane Mendeli, já se ptám arabisty:
  • 00:01:04 máme důvod mít strach z islámu?
  • 00:01:06 My Evropané?
  • 00:01:10 To je kupodivu velmi frekventovaná
    a až módní otázka,
  • 00:01:12 v poslední době,
    v České republice určitě.
  • 00:01:16 Dokonce jedno pražské
    nakladatelství na jaře vydalo,...
  • 00:01:18 ...celý sborník esejů na toto téma.
  • 00:01:22 Projevila se tam celá škála názorů
    na slovo vzatých odborníků,
  • 00:01:29 až po různě orientované
    intelektuály.
  • 00:01:31 Ale já vím,
  • 00:01:33 že vy tu otázku kladete
    jako jistou provokaci na začátek,
  • 00:01:35 možná, té naší besedy.
  • 00:01:37 Pochopitelně že není důvod
    bát se islámu,...
  • 00:01:39 ...jakožto náboženského systému.
  • 00:01:41 My se o něm můžeme bavit
    jako o náboženství,
  • 00:01:43 v této rovině,
  • 00:01:45 nebo se o něm můžeme bavit
    jakožto,...
  • 00:01:46 ...o jedné velké
    světové civilizaci,
  • 00:01:49 a pokud se budeme bavit
    o náboženství,
  • 00:01:51 tak skutečně nevidím problém.
  • 00:01:54 Pokud se budeme bavit
    o té civilizaci,
  • 00:01:56 tak přijde na to,
    o jakém islámu si budeme povídat.
  • 00:02:00 Jestli o každodenním islámu
    věřících v té či oné zemi,
  • 00:02:03 od Maroka až po Indonésii,
  • 00:02:06 nezapomínejme,
  • 00:02:07 že Indonésie
    je největší muslimskou zemí,
  • 00:02:10 nebo jestli se budeme bavit
    o každodenním lidovém islámu,...
  • 00:02:14 ...mystickém,
    který je možná tím pravým,
  • 00:02:17 o čem bychom se měli bavit.
  • 00:02:21 Anebo jestli si budeme povídat,...
  • 00:02:23 ...o těch
    poměrně okrajových skupinkách,...
  • 00:02:25 ...tzv. muslimských radikálů,
  • 00:02:30 kteří tu západní Evropu
    přivádějí k onomu strachu,
  • 00:02:33 o kterém
    pravděpodobně chcete hovořit.
  • 00:02:39 Vy mi připomínáte
    tzv. uklidňovače, pane Mendele.
  • 00:02:41 Bez urážky.
  • 00:02:42 Já vždycky pozoruju
    ty televizní debaty,
  • 00:02:45 rozhovory s odborníky
    na muslimskou problematiku,
  • 00:02:49 kteří nás všichni uklidňují,
    jak je islám mírumilovný,
  • 00:02:54 jak vlastně nikde není problém.
  • 00:02:58 Ale letadla
    neustále vylétají do vzduchu
  • 00:03:01 a bomby na ulicích
    velkých měst vybuchují,
  • 00:03:03 lidé jsou mrtví
    a pořád jich přibývá.
  • 00:03:06 Já bych to trochu přeformuloval:
  • 00:03:08 islámu se bát asi nemusíme,
    ale nemáme se trochu bát muslimů?
  • 00:03:13 Ta otázka, kterou jste položil,
    je naprosto přesná.
  • 00:03:16 Ale já jsem tady přece vůbec
    neřekl, že si myslím nebo tvrdím,
  • 00:03:19 že islám
    je mírumilovné náboženství
  • 00:03:22 nebo že patřím
    k nějakým uklidňovačům.
  • 00:03:25 Já jsem prostě vědecký pracovník,
  • 00:03:27 který se
    islámskou civilizací zabývá,
  • 00:03:30 a skutečně k tomuto světu
    nemám sebemenší citové vazby,
  • 00:03:35 tak to občas tak vypadá,
  • 00:03:40 když je občan či divák
    neustále masírován,...
  • 00:03:44 ...určitými
    víceméně xenofobními materiály,
  • 00:03:48 které obsahují
    nejen osten xenofobie,
  • 00:03:51 ale často také
    historiografické nepřesnosti.
  • 00:03:57 A najednou přijde někdo
    jako já nebo jiní,
  • 00:04:00 kteří se snaží demytologizovat
    tuto problematiku
  • 00:04:03 nebo ji nějak uvést
    na pravou míru.
  • 00:04:06 Ono to někdy vypadá,
    jakože islámu straním,
  • 00:04:09 ačkoli to není pravda.
  • 00:04:11 Já se jen snažím ty věci
    dostávat do určitých proporcí,
  • 00:04:14 do určité míry serióznosti.
  • 00:04:23 Život na západním břehu Jordánu
    a v pásmu Gazy.
  • 00:04:28 Měl jste příležitost nahlédnout,
    jak se tam žije?
  • 00:04:32 Měl jsem několikrát možnost.
  • 00:04:35 Jak tedy žije arabský mladý muž
    nebo teenager v pásmu Gazy?
  • 00:04:43 V pásmu Gazy je situace odlišná,
    než na západním břehu Jordánu.
  • 00:04:47 Je to dáno charakterem toho,
  • 00:04:51 co se stalo
    během 1. arabsko - židovské války.
  • 00:04:59 V Gaze žije
    asi 1 700 000 Palestinců,
  • 00:05:03 v poměrně nuzných, ne úplně,
  • 00:05:07 ale rozhodně
    nevyhovujících podmínkách.
  • 00:05:13 Ti lidé tam žijí
    již několik desetiletí,
  • 00:05:17 určitě je to druhá
    nebo spíše už třetí generace,
  • 00:05:21 a žijí tam s tím,
    že se budou moci vrátit tam,
  • 00:05:27 odkud odešli před frontou.
  • 00:05:31 Takže oni to berou
    jako provizorium.
  • 00:05:34 Neustále je to pro ně provizorium,
  • 00:05:35 a teď se můžeme bavit o tom,
    což je asi zbytečné,
  • 00:05:38 jestli je to reálný postoj
    nebo reálná naděje.
  • 00:05:42 Ale oni to jako provizorium
    zkrátka berou.
  • 00:05:51 Nedá se přesně říct,
    jak vypadá běžný volič Hamasu,
  • 00:05:56 protože těch voličů,
    kteří zvolili toto hnutí,
  • 00:05:58 bylo tolik,
  • 00:06:00 že byl pravděpodobně volen
    všemi možnými vrstvami.
  • 00:06:05 Zklamaní mladí lidé.
  • 00:06:07 Podívejte se:
  • 00:06:09 vítězství Hamasu ve volbách
    byla především rebelie,...
  • 00:06:13 ...palestinského veřejného mínění
    na určitý soubor,
  • 00:06:18 nechme stranou jaký soubor, chyb,
  • 00:06:21 kterých se dopustila,
    od dohod z Osla atd.,
  • 00:06:26 vedení Organizace
    pro osvobození Palestiny,
  • 00:06:29 včetně určité totalitní praxe
    a včetně korupce,
  • 00:06:38 která mezi vedením této organizace
    nebo organizace Al Fatah byla.
  • 00:06:47 Byla to docela spontánní reakce
    části veřejnosti.
  • 00:06:52 Ale možná značná část těch voličů,
    kteří Hamas volili,
  • 00:06:57 tak se možná sami lekli,
    když slyšeli výsledky těch voleb.
  • 00:07:00 A ta situace je pak bezvýchodná.
  • 00:07:04 Na druhé straně
    si je ale třeba uvědomit,
  • 00:07:06 že k demokratickým volbám
    byli Palestinci dotlačeni,...
  • 00:07:11 ...západními zeměmi,
  • 00:07:13 západní politikou
    vůči této oblasti světa,
  • 00:07:17 a když si představíme
    další případy z arabského
  • 00:07:20 nebo islámského světa,
  • 00:07:23 kdy pod tlakem určité ideologie
    západní části světa,...
  • 00:07:29 ...vůči této části světa
    jsou nakonec některé vlády,...
  • 00:07:33 ...dotlačeny
    ke skutečně demokratickým volbám,
  • 00:07:37 tak se může stát,
  • 00:07:39 že prostřednictvím
    demokratických voleb,
  • 00:07:42 různých mechanismů moci,
  • 00:07:44 se dostanou k moci
    ty nejméně žádoucí,
  • 00:07:47 alespoň z našeho hlediska,
    politické síly.
  • 00:07:51 Dohodli jsme se, že islámský svět,
    kde jsou autoritativní režimy,
  • 00:07:57 tak tam,
    když dojde k demokratickým volbám,
  • 00:07:59 tak v nich velmi často vyhrávají
    extrémní fundamentalistické,...
  • 00:08:03 ...politické síly.
  • 00:08:06 Čím to je?
  • 00:08:10 Stalo se to v Alžírsku v r. 1991.
  • 00:08:13 Jenže výsledek voleb
    byl potom opraven.
  • 00:08:15 Byl anulován.
  • 00:08:17 Byl anulován
    za požehnání západních zemí.
  • 00:08:23 Tento výsledek
    se teď projevil v Palestině.
  • 00:08:26 A když se podíváme na realitu
    a na volby v Iráku,
  • 00:08:29 na situaci, která tam panuje,
    tak ta situace přes ty volby,
  • 00:08:32 ke kterým tam došlo,
    nevěstí nic dobrého.
  • 00:08:35 Ono totiž zorganizovat
    parlamentní volby,...
  • 00:08:40 ...v jakékoli zemi světa
    je technicky docela možné.
  • 00:08:43 Vždyť byly volby i ve Rwandě,
  • 00:08:47 kde několikrát předtím
    došlo k obrovské genocidě,
  • 00:08:50 ke kmenové válce,
    kde se lidé po sta tisících,...
  • 00:08:52 ...vraždili mačetami.
  • 00:08:54 Přesto tam byly demokratické volby,
  • 00:08:56 Západ byl spokojen, ale to nestačí.
  • 00:08:59 Kde neexistují podmínky,
    uzrálá občanská společnost,
  • 00:09:05 tak, jak já ho aspoň chápu,
    k tomu,
  • 00:09:09 aby tam demokratické volby
    mohly být,
  • 00:09:12 aby tam byla etnicky snášenlivá
  • 00:09:16 nebo nábožensky diferentní
    společnost,
  • 00:09:20 kde by nehrálo náboženství
    primární roli,
  • 00:09:26 tak takové země nemohou fungovat
    na základě demokratických voleb.
  • 00:09:32 Já jsem velice skeptický,
  • 00:09:34 co se týče vývozu demokracie
    kamkoli na Blízký Východ.
  • 00:09:46 Když bych se měl obrátit ke slovům,
  • 00:09:49 která jsou pro někoho,
    zvláště pro neznalce,
  • 00:09:52 takovými strašidly,
    jako je např. "šaría",
  • 00:09:55 právo "šaría".
  • 00:09:59 To je v očích neznalců
    něco takového,
  • 00:10:03 jako že někdo vezme nůž
    a na ulici někoho podřeže,
  • 00:10:06 protože lidé řeknou,
  • 00:10:09 že je potřeba toho člověka
    podřezat.
  • 00:10:11 Já možná přeháním, ale ne moc.
  • 00:10:12 Co je to ve skutečnosti
    to právo "šaría"?
  • 00:10:15 Jak se aplikuje
    a jak je aplikovatelné?
  • 00:10:22 Právní systém"šaría"
    vznikl postupně poté,
  • 00:10:24 byl to historický proces,
  • 00:10:27 kdy vznikl výbor
    "islámské impérium".
  • 00:10:30 Potom se tento systém
    rozvíjel na základě 3 zdrojů:
  • 00:10:33 jednak textů samotného Koránu,
    jednak prorockých tradic,
  • 00:10:37 tzn. příběhů o životě
    proroka Muhammada,...
  • 00:10:40 ...první generace muslimů,
  • 00:10:42 to jsou dva posvátné,
    Bohem inspirované texty,
  • 00:10:46 a na základě třetího zdroje,
  • 00:10:50 kterým je racionalistickým
    lidským faktorem tvořená,...
  • 00:10:51 ...právní věda.
  • 00:10:53 Vznikl náboženský systém,
  • 00:10:56 který je systémově velice podobný
    např. židovskému právu "halacha",
  • 00:11:01 které se v tomto období
    také rozvíjelo,
  • 00:11:04 i když
    za jiných historických podmínek.
  • 00:11:06 Je to psaé kompendium?
  • 00:11:09 Ano, je to psané,
    jsou to obrovská kompendia,
  • 00:11:11 což nemáme čas zde rozvíjet.
  • 00:11:14 Existuje mnoho právních škol,
  • 00:11:16 4 školy sunnitského práva,
  • 00:11:18 minimálně 1, ale spíše více škol
    šíitského práva atd.
  • 00:11:25 Právní systém "šaría"
    se rozvíjel,...
  • 00:11:26 ...v průběhu celého středověku
  • 00:11:28 a v průběhu celého středověku,
    hlavně pozdního,
  • 00:11:30 nebo chcete - li, našeho novověku,
  • 00:11:33 byl různým způsobem
    modifikován tak,
  • 00:11:36 aby vyhovoval reálnému životu
    islámských společností.
  • 00:11:42 A to, že byl modifikován,
    tím chci říci,
  • 00:11:45 že některé normy,
  • 00:11:49 které byly relevantní ve
    formativní fázi islámského práva,
  • 00:11:56 jako je sekání rukou
    nebo bičování za alkohol
  • 00:12:00 a takovéto věci, to je něco,
  • 00:12:02 co se v průběhu vývoje islámu
    vůbec nepraktikovalo
  • 00:12:04 nebo zcela výjimečně.
  • 00:12:08 Vždycky se nacházely
    nějaké právní kličky,
  • 00:12:10 nějaké novely toho zákona,
  • 00:12:13 které ty základní,
  • 00:12:15 někdy velmi brutální normy
    raně středověkého práva,...
  • 00:12:22 ...nějakým způsobem tlumily.
  • 00:12:28 Teď ovšem přišlo období
    koloniálního paktu,
  • 00:12:31 dotyku islámského světa
    s koloniálními velmocemi,
  • 00:12:34 a ke slovu se dostaly
    implantované právní normy,...
  • 00:12:41 ...evropských států,
    většinou Švýcarska nebo Francie,
  • 00:12:47 a ta "šaría"
    se buď úplně potlačila,
  • 00:12:50 nebo zůstala ve správě
    jednotlivých islámských zemí,
  • 00:12:56 jako je dědické právo atd.
  • 00:13:03 Čili jedna věc je
    shledávat v tom souboru,...
  • 00:13:05 ...psaných pravidel
    některé obludné definice
  • 00:13:08 nebo obludné požadavky,
  • 00:13:10 a druhá věc je zkoumat,
    zda se ve skutečnosti,...
  • 00:13:14 ...aplikace těchto podivných,
    drastických požadavků, vyskytuje.
  • 00:13:22 Ale tady je určitá situace,
    kdy se většinou na světě,
  • 00:13:25 viděno laicky, svět sekularizuje,
  • 00:13:31 od náboženských a právních předpisů
    se ustupuje
  • 00:13:36 a spíše se prosazují
    moderní hodnocení,
  • 00:13:39 sekulární právní systémy.
  • 00:13:42 Ale v tom muslimském světě
    jako by existovala,...
  • 00:13:45 ...tendence k návratu
    raně středověkých metod "šaríi".
  • 00:13:50 Proč je právě tady
    ten určitý regres zpátky?
  • 00:13:54 Čím to je?
  • 00:13:56 Po tom návratu "šaríi"
    do některých forem,...
  • 00:13:59 ...legislativní praxe volají,...
  • 00:14:01 ...některé
    radikální islámské organizace,
  • 00:14:05 které jsou buď u moci
    nebo jsou to skupinky,
  • 00:14:09 většinou fundamentalistické,
    které si přejí,
  • 00:14:13 aby "šaría" aplikována byla.
  • 00:14:17 V rámci návratu k těmto praktikám
    dochází i k různým excesům.
  • 00:14:24 Dochází k tomu většinou
    v takových zemích nebo režimech,
  • 00:14:27 kdy je ten režim většinou
    pod tlakem vnitropolitické krize.
  • 00:14:31 Většinou se určité části veřejnosti
    snaží dokázat,
  • 00:14:34 že on je "ten mravný",
  • 00:14:36 že to je správná cesta,
    kterou on razí,
  • 00:14:40 no a pak se stane třeba to,
  • 00:14:42 když začal súdánský diktátor
    r. 1983 brojit proti alkoholu,
  • 00:14:53 nechal svou policii
    vyvalit všechny sudy s pivem
  • 00:14:56 a láhve whisky na náměstí,
    tam nechal najet tanky
  • 00:15:00 a bičovat všechny,
    které nalezli na veřejnosti opilé.
  • 00:15:07 Podobnou praxi, mimochodem,
    zavedl Džochar Dudajev,
  • 00:15:11 bývalý sovětský generál
    na území Čečenska v r. 1993 a 1994,
  • 00:15:15 kdy se Čečensko odtrhlo
    od Ruské federace.
  • 00:15:21 Ale to jsou taková gesta, víte,
  • 00:15:24 která v dlouhodobé perspektivě
    tu společnost už moc neosloví.
  • 00:15:30 Jedinou zemí,
    kde je "šaría" skutečně naplňována,
  • 00:15:32 a to vrchovatou měrou,
    je Saúdská Arábie,
  • 00:15:34 což je ovšem stát,
  • 00:15:37 který je dědicem
    vahábovského hnutí,...
  • 00:15:41 ...reformačního hnutí berlínského
    z 18. století,
  • 00:15:44 kde se klasické islámské právo
    uplatňuje velice striktně,
  • 00:15:49 včetně těch veřejných poprav,
  • 00:15:53 ale samozřejmě
    prokazatelných delikventů
  • 00:15:58 a na základě hrdelních zločinů.
  • 00:16:02 Ale to je věc,
  • 00:16:04 kterou nemá smysl řešit
    nebo na ni nějak poukazovat.
  • 00:16:12 Saúdská Arábie je totiž
    pro západní politiky,...
  • 00:16:15 ...natolik důležitá,
  • 00:16:17 že jakékoli poukazy
    např. ze strany EU nebo USA,...
  • 00:16:23 ...nemají smysl nebo se nedějí.
  • 00:16:28 Tak, jako se jezdí do Číny
    nebo na Kubu
  • 00:16:30 a potom se apeluje
    na zdejší režimy,
  • 00:16:34 aby dodržovaly lidská práva,
  • 00:16:37 zatímco tady si to
    žádný západní režim,...
  • 00:16:39 ...nedovolí udělat.
  • 00:16:47 Ještě máme jedno
    skoro hrůzyplné slovo,
  • 00:16:50 a to je slovo "džihád".
  • 00:16:52 Co to vlastně znamená
    slovo "džihád"?
  • 00:16:54 To slovo zní hrůzyplně proto,
  • 00:16:59 že si ho berou do názvu
    různé teroristické
  • 00:17:06 nebo radikální organizace,
  • 00:17:08 aby tím vyslaly signál
    části nespokojené veřejnosti,
  • 00:17:13 ve svých zemích.
  • 00:17:15 Toto slovo se u nás
    mylně překládá jako "svatá válka".
  • 00:17:21 Ale to už mnoho lidí zná,
  • 00:17:22 protože se o tom už
    mnohokrát hovořilo.
  • 00:17:25 Samozřejmě "džihád"
    je termín islámské právní vědy,
  • 00:17:30 míní se tím celý komplex
    "snažení na cestě Boží".
  • 00:17:35 Doslova to znamená "snažení".
  • 00:17:40 Je to od slovesa
    "snažit se být mravným",
  • 00:17:44 "být věřícím",
    v tom nejširším slova smyslu.
  • 00:17:49 Někdy taky samozřejmě
    s mečem v ruce,
  • 00:17:51 ale není to zcela jednoznačné.
  • 00:17:55 Jsou 4 základní typy džihádu
    a abych to nekomplikoval,
  • 00:17:59 tak z hlediska právní vědy
    je největší džihád ten,
  • 00:18:05 který vede každý jedinec
    sám v sobě,
  • 00:18:10 ve snaze být ještě lepší,
    ještě mravnější
  • 00:18:14 a chovat se co nejvíce
    podle vzoru proroka Muhammada
  • 00:18:18 a jeho etického odkazu.
  • 00:18:23 Čili kultivovat sebe sama
    v tom mravním slova smyslu,
  • 00:18:26 to je ta největší forma džihádu.
  • 00:18:29 To je všechno pěkné,
  • 00:18:32 ale přesto existuje řada
    extremistických fundamentalistů,
  • 00:18:37 kteří to berou jinak,
  • 00:18:40 opášou se opaskem s výbušninami
    a jdou se vyhodit do diskotéky.
  • 00:18:45 Existuje nějaká muslimská autorita,
    která by řekla: toto je špatně,
  • 00:18:50 toto není ten opravdický džihád?
  • 00:18:56 Teď jste to trošku zjednodušil
    a shodil, co já jsem říkal.
  • 00:18:58 Těch džihádů skutečně existuje
    celá řada
  • 00:19:01 a ta vaše zkratka
    byla trošku zjednodušující,
  • 00:19:05 protože i ten násilný "džihád",
    "džihád" mečem nebo slovem,
  • 00:19:11 i to dnes znamená
    především obrannou válku.
  • 00:19:17 Já myslím zneužití toho slova.
  • 00:19:20 Pokud máte na mysli toto,
  • 00:19:22 tak naprostá většina,
  • 00:19:23 ale to jste od mých kolegů
    asi slyšel,
  • 00:19:27 protože já nebudu říkat nic,
    co neříkali už ti,
  • 00:19:30 kteří té problematice
    trochu rozumí,
  • 00:19:32 a to sice, že je to pořád stejné.
  • 00:19:36 Ten "džihád" ve formě,
  • 00:19:39 že se někdo opáše výbušninou
    a vyhodí do vzduchu,
  • 00:19:42 to je forma odporu z pozic islámu,
  • 00:19:46 kterou naprostá většina
    muslimských autorit,
  • 00:19:52 právních učenců,
    buď vysloveně odmítá,
  • 00:19:55 anebo říká,
  • 00:19:57 že to není zcela správný přístup
    v šíření víry a islámu,
  • 00:20:02 protože islám v podstatě
    sebevraždu věřícího zakazuje.
  • 00:20:08 To je jeden z nejhorších hříchů.
  • 00:20:10 Jsou ovšem samozřejmě tací,
  • 00:20:13 kteří vám řeknou, že tato forma,
  • 00:20:15 to, že se vyhodil do vzduchu
    a zničil si svůj život,
  • 00:20:18 v konkrétní situaci,
    třeba v davu na ulici,
  • 00:20:22 může být mučednickou smrtí
    a nikoli sprostou sebevraždou.
  • 00:20:29 To už je ale na tom kterém učenci.
  • 00:20:35 Ale je to menšinový názor.
  • 00:20:37 Je to menšinový názor, ale víte,
  • 00:20:39 v této situaci
    platí islám určitou daň,
  • 00:20:44 v očích veřejného mínění Západu,
    za to,
  • 00:20:46 že on nemá
    žádnou církevní hierarchii.
  • 00:20:52 Kdyby měl třeba papeže
    anebo několik hlav,
  • 00:20:55 jako má třeba pravoslavná církev,
    patriarchu atd.,
  • 00:20:58 tak by tyto náboženské autority
    mohly říci:
  • 00:21:06 ne, tento způsob "džihádu",
    zabíjení nevěřících,
  • 00:21:10 není legitimní.
  • 00:21:13 Ale v tom islámském světě
    to nikdo říct nemůže,
  • 00:21:16 protože ten islám
    tyto hierarchické struktury nemá.
  • 00:21:21 A to je problém.
  • 00:21:28 Někteří publicisté,
    rozčilení publicisté,
  • 00:21:34 píší a říkají:
    v tom střetnutí civilizací,
  • 00:21:37 které už probíhá,
    Evropa prohrává
  • 00:21:43 nebo auroamerická civilizace
    prohrává nebo už prohrála,
  • 00:21:47 protože muslimští migranti,
    beze zbraní v ruce,
  • 00:21:52 rozšiřují islámský svět
    do toho evropského,
  • 00:21:58 Evropané mají málo dětí,
  • 00:22:00 tak tyto migrantské sféry
    mají rodiny s vělkým počtem dětí,
  • 00:22:08 Evropa za pár desítek let
    bude prostě muslimská.
  • 00:22:11 Já vím, že vy jste se otázkami
    islámských menšin zabýval.
  • 00:22:16 Jak to vidíte?
  • 00:22:17 Je to skutečně ofenzíva
    do euroamerického světa?
  • 00:22:23 Určitě to není ofenzíva,
  • 00:22:24 určitě to není
    koordinovaná ofenziva
  • 00:22:26 z nějakého centra,
  • 00:22:27 z dvou, tří center nebo podobně.
  • 00:22:30 Faktem je, že v evropském prostoru,
  • 00:22:32 pokud nemáme na mysli
    historicky usazené,...
  • 00:22:35 ...muslimské menšiny
    jako v Bosně,
  • 00:22:37 jako jsou bulharští muslimové,
    na území Ruska atd.,
  • 00:22:41 pokud máme na mysli
    ty "gastarbeitery",
  • 00:22:43 promiňte mi ten výraz,
  • 00:22:45 na území západní Evropy
    a také v USA,
  • 00:22:49 tak ti tam mají desítky a stovky
    různých misijních center,
  • 00:22:55 různých mešit,
    při nichž jsou určitá centra,...
  • 00:22:58 ...tzv. "islámské výzvy".
  • 00:23:04 Tato centra se zabývají
    šířením islámu,
  • 00:23:08 protože islám
    je misijní náboženství,
  • 00:23:11 stejně jako křesťanství.
  • 00:23:16 A teď jde o to,
    jak je to v tom kterém centru.
  • 00:23:20 Ta centra na sebe
    samozřejmě nevraží,
  • 00:23:22 protože jsou příslušníky
    jiných skupin,
  • 00:23:25 z hlediska finančních toků
    nebo zájmů,
  • 00:23:29 jako jsou šíité a sunnité,
    sektáři atd.,
  • 00:23:33 a tak mají tendence
    vyvíjet určitou činnost,
  • 00:23:40 snad ani ne podvratnou,
  • 00:23:43 na území těch evropských států,
  • 00:23:47 ale mají tendenci vychovávat
    určité skupiny mládeže,
  • 00:23:51 které jsou
    tam třeba už druhou generaci,
  • 00:23:53 jsou to třeba už mladí Francouzi,
  • 00:23:57 na předměstích Paříže třeba,
  • 00:24:02 tak ti mají tendence
    vychovávat je v zatrpklosti,...
  • 00:24:06 ...vůči civilizaci, v níž žijí.
  • 00:24:12 A pak se samozřejmě může stát,
  • 00:24:15 že určité skupiny
    takovýchto frustrovaných mladíků,
  • 00:24:19 kteří mají své problémy,
    jsou nezaměstnaní,
  • 00:24:22 není jednoduché najít si děvče
    atd.,
  • 00:24:26 mají generační problém,
  • 00:24:32 protože táta s mámou
    jsou už integrovaní,
  • 00:24:36 už se tam ani arabsky nemluví atd.,
  • 00:24:39 a tito lidé se najednou
    dostanou do kolektivu.
  • 00:24:45 Do kolektivu lidí,
    kteří mají stejné problémy,
  • 00:24:50 stejné názory,
  • 00:24:52 a jsou indoktrinováni
    určitou skupinou imámů,
  • 00:24:55 kteří je postupně dostávají
    do té pozice,
  • 00:24:57 kdy může některý nabýt přesvědčení,
  • 00:25:00 že se musí
    proti společnosti vzbouřit,
  • 00:25:02 a to nějakým brutálním,
    zoufalým činem.
  • 00:25:05 Ale ta situace není taková,
  • 00:25:07 že by masově obyvatelstvo
    islámského původu,
  • 00:25:12 ať už jsou to Pákistánci,
    Alžířané, Tunisané atd.,
  • 00:25:17 žili myšlenkou
    na rozvrácení západní civilizace.
  • 00:25:22 Tak tomu není.
  • 00:25:26 K vážné destabilizaci
    by mohlo dojít za předpokladu,
  • 00:25:28 ale to je dlouhodobý proces,
  • 00:25:30 že by tyto západní země
    nebyly schopny,...
  • 00:25:34 ...toto obyvatelstvo
    plně integrovat,
  • 00:25:37 že by ten proces dále trval
  • 00:25:39 a že by došlo v západní Evropě
    třeba k určité ekonomické krizi.
  • 00:25:44 Samozřejmě tu situaci nezlepšují
    zprávy z Blízkého Východu
  • 00:25:49 nebo z jiných částí světa,
  • 00:25:52 kde se tito muslimští obyvatelé
    dozvídají,
  • 00:25:56 často navíc tendenčně, o tom,
  • 00:25:59 že západní imperialismus atd.
  • 00:26:02 Irák, Palestina atd.
  • 00:26:07 Čili ta štvavá zpráva se znásobí.
  • 00:26:09 Samozřejmě.
  • 00:26:13 Já vím, že naše téma je tématem,
  • 00:26:15 na které obrovská většina lidí
    reaguje rozčilením.
  • 00:26:21 A já nejenom proto,
    že ctím Masarykův výrok,
  • 00:26:23 že rozčilení není program,
  • 00:26:25 ale myslím si,
    že s rozčilením si člověk,
  • 00:26:28 který se chce ve věci
    alespoň trochu vyznat,
  • 00:26:32 nevystačí a měl by se dokonce
    toho rozčilení vyvarovat.
  • 00:26:37 To říkám proto,
    že jsem velice rád,
  • 00:26:39 že jste do naší besedy přinesl
    prvek nadhledu.
  • 00:26:44 Že jste nenavrhoval
    a nenavrhujete žádná řešení,
  • 00:26:48 jako že vy to víte nejlíp,
  • 00:26:50 protože kdyby to řešení
    po ruce bylo,
  • 00:26:53 už by s ním určitě někdo přišel.
  • 00:26:56 Nejsou to věci snadno řešitelné,
  • 00:26:58 ale vyznat se v nich znamená,
    podle mě,
  • 00:27:01 nazírat je s nadhledem.
  • 00:27:04 Já vám chci
    za ten nadhled velice poděkovat,
  • 00:27:07 určitě jsme nevyčerpali
    ani zlomek toho,
  • 00:27:11 co ta problematika napovídá,
  • 00:27:13 a tak doufám,
  • 00:27:15 že se nevidíme naposledy.
  • 00:27:18 Já děkuji za pozvání a rád přijdu,
    na shledanou.
  • 00:27:21 Skryté titulky:
    Hana Svanovská
  • 00:27:34 .

Související