iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
8. 11. 2005
22:20 na ČT1

1 2 3 4 5

3 hlasy
5534
zhlédnutí

Čaj pro třetího

Středně progresivní pracovníci jsou páteří každého díla

Diskusní pořad

28 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Čaj pro třetího

  • 00:00:27 Pane Hořejší, spisovatel
    Karel Michal posměšně napsal
  • 00:00:33 "středně progresivní pracovníci
    jsou páteří každého díla".
  • 00:00:39 Jsou nebo nejsou podle vás?
    Možná, že to bude vypadat
  • 00:00:42 trochu paradoxně, ale já s tímto
    výrokem budu souhlasit.
  • 00:00:45 Myslím,
    že teď mluvíte o takovém průměru.
  • 00:00:49 Když se řekne průměr,
    tak to může znít jednak hanlivě,
  • 00:00:53 že to je něco
    takového pouze průměrného.
  • 00:00:56 Na 2. straně
    když je to solidní průměr,
  • 00:00:58 tak z něj vždycky vyrůstají špičky.
    Já si myslím,
  • 00:01:00 že opravdu ten solidní průměr
    ve vědě je to, co potřebujeme
  • 00:01:04 a bez toho ty špičky nejsou.
  • 00:01:07 V jakém srovnání?
    Čemu říkáte průměr?
  • 00:01:12 Průměr je relativní termín,
    který se musí s něčím srovnat.
  • 00:01:14 Kde je to vaše měřítko?
    To je přesně to, o co jde.
  • 00:01:17 Záleží na tom,
    jestli budeme mluvit o průměru,
  • 00:01:23 který se týká české vědy
    nebo světové či evropské vědy.
  • 00:01:28 Mělo by nám mělo jít o to,
    být alespoň tak dobří,
  • 00:01:31 jako je solidní evropský průměr
    v dobrých západoevropských zemích
  • 00:01:34 nebo ve Spojených státech
    amerických.
  • 00:01:36 Pokud se nám to podaří,
    pak slovo průměr není vůbec
  • 00:01:40 hanlivé a já bych si
    docela pokládal za čest,
  • 00:01:43 kdyby pracovníci v mém Ústavu
    byli považováni
  • 00:01:47 za takový solidní evropský průměr,
  • 00:01:49 a i kdybych já byl považován
    za takového ředitele,
  • 00:01:53 který by v nějakém zahraničním
    výzkumném ústavu byl považován
  • 00:01:59 za tamní solidní průměr.
    Myslím, že to je cíl,
  • 00:02:02 ke kterému se zatím jen blížíme.
    Říkáte, pokud se nám to podaří.
  • 00:02:09 Znamená to,
    že se nám to dosud nepodařilo?
  • 00:02:11 Smutná skutečnost je,
    že v těch vědách,
  • 00:02:14 kterým já alespoň trochu rozumím,
    je ta situace taková,
  • 00:02:19 že jsme o 1 stupeň pozadu za
    vyspělými západoevropskými zeměmi.
  • 00:02:25 To, co u nich je solidní průměr,
    u nás jsou špičky,
  • 00:02:29 to, co u nich jsou špičky,
    to u nás prakticky neexistuje
  • 00:02:33 a to, co u nás je průměr
    nebo slabý průměr,
  • 00:02:37 to je podprůměr v těchle zemích.
  • 00:02:44 To je trošku zvláštní, když člověk
    čte v novinách rozhovory s vědci,
  • 00:02:50 včetně mě, tak se to všude hemží
    světovou špičkou, světovou úrovní,
  • 00:02:55 skvělými výsledky, mimořádnými
    objevy, dalšími objevy české vědy.
  • 00:03:00 Považujete to za novinářská klišé
    nebo sebepropagaci vědců?
  • 00:03:06 Většina kolegů
    by s vámi nesouhlasila
  • 00:03:10 v tomhle velmi kritickém hodnocení
    české vědy.
  • 00:03:14 Možná že to zní
    trochu přehnaně kriticky,
  • 00:03:17 ale já si myslím,
    že to je pravda
  • 00:03:19 a že takové to sebehodnocení
    našich vědců
  • 00:03:23 je přehnaně pozitivní
    a je to 1 z bolestí naší vědy.
  • 00:03:27 Myslíme si o sobě trochu víc,
    než skutečně jsme.
  • 00:03:30 Souvisí to i s tím,
    že vedoucí představitelé naší vědy
  • 00:03:35 to berou možná jako vhodnou taktiku
    vzhledem k politikům a říkají:
  • 00:03:40 "Jsme výborní,
    jsme na světové úrovni
  • 00:03:45 a musíte nám dát dost peněz,
    abychom tak výborní mohli zůstat."
  • 00:03:51 Já si myslím, že to je špatně.
    Ta argumentace má být,
  • 00:03:54 že bohužel nejsme tak dobří,
    jak bychom měli být,
  • 00:03:57 ale ty peníze potřebujeme na to,
    abychom tak dobří být mohli.
  • 00:04:00 A je to jenom váš pocit
    nebo jsou na to nějaké argumenty?
  • 00:04:02 Jak se vůbec pozná,
    že je někdo průměrný,
  • 00:04:05 podprůměrný,
    špičkový ve světové vědě?
  • 00:04:07 Já se pohybuji hlavně
    v základním výzkumu
  • 00:04:10 a tam ta kritéria jsou jasná
    a dobře vypracovaná.
  • 00:04:14 Odvíjejí se od toho,
    že badatel v základním výzkumu
  • 00:04:19 zpravidla své výsledky publikuje
    v nějakém mezinárodním časopisu
  • 00:04:26 a snaží se publikovat
    v co nejprestižnějším časopisu.
  • 00:04:31 A to se mu daří jenom tehdy,
    když jeho výsledky
  • 00:04:33 jsou skutečně závažné a kdy o ně
    ten prestižní časopis má zájem.
  • 00:04:38 Prestižnost časpisů se dá měřit.
    Na to existují
  • 00:04:41 naukometrické ukazatele,
    scientometrická kritéria,
  • 00:04:46 tzv. impaktový faktor
    příslušného časopisu,
  • 00:04:50 který se číselně vyjadřuje.
    Tato kritéria odráží,
  • 00:04:56 jaký zájem jeho kolegové
    po celém světě o jeho práci mají,
  • 00:05:01 jak často ho citují
    ve svých dalších pracech,
  • 00:05:03 jak dalece se využívají
    jeho výsledky.
  • 00:05:06 V tom základním výzkumu
    je to docela jasné.
  • 00:05:08 A publikování v takovém prestižním
    časopise je spolehlivým měřítkem
  • 00:05:12 nebo tam existují také jiné
    mimokvalitativní vztahy a možnosti?
  • 00:05:20 Určité mimokvalitativní vztahy
    a možnosti tam mohou existovat,
  • 00:05:28 ale to už se odehrává
    na takové úrovni,
  • 00:05:30 kdy ta základní vysoká kvalita
    je zajištěna.
  • 00:05:33 V těch nejlepších časopisech
    v našich oborech
  • 00:05:39 je takový přetlak rukopisů,
    které se tam dodávají
  • 00:05:45 a které jsou vysoce kvalitní,
    že se říká, že hraje určitou roli,
  • 00:05:49 jestli se někdo zná
    s nějakým redaktorem toho časopisu
  • 00:05:53 nebo jestli tam má dobré známé
    v redakční radě.
  • 00:05:55 Ale to si myslím,
    že už ten výsledek neovlivní.
  • 00:05:58 Ty články jsou velmi dobré
    a je to tak trochu loterie,
  • 00:06:02 ale i loterie je svým způsobem
    spravedlivá.
  • 00:06:07 Máme české vědce, kteří publikují
    v prestižních časopisech,
  • 00:06:15 ale podle vás to není
    ta "nobelovská třída",
  • 00:06:17 která by byla naprosto špičková.
    Není to "nobelovská třída",
  • 00:06:20 protože když si spočteme
    naše nejlepší vědce,
  • 00:06:25 kolik dosáhli citačních ohlasů
    za celý svůj život,
  • 00:06:28 za posledních 20 let,
    a srovnáme to se světovou špičkou,
  • 00:06:31 tak dospíváme k tomu,
    že ani ti nejlepší
  • 00:06:34 té hranice "nobelovské třídy"
    skutečně nedosahují.
  • 00:06:38 Je to tak
    a můžeme se o tom i přesvědčit.
  • 00:06:41 V čem to je? Kde jsou příčiny toho,
    že v národě, který se tak chlubí
  • 00:06:45 svojí vzdělaností a Janem Ámosem
    Komenským, Wichterlem, Heyrovským,
  • 00:06:50 frontami ve čtvrtek
    před knihkupectvím,...
  • 00:06:54 A ta věda nakonec ve srovnání
    vypadá podobně jako v Polsku
  • 00:06:57 nebo v Maďarsku,
    možná je ještě horší.
  • 00:07:00 Věda je u nás v tom světovém
    srovnání podobně
  • 00:07:04 jako ostatní oblasti naší činnosti.
    Když se podíváme,
  • 00:07:08 jak u nás fungují jiné instituce
    ve srovnání s německými
  • 00:07:11 či holandskými,
    tak ve většině případů
  • 00:07:14 jsou také horší
    a té špičkové kvality
  • 00:07:17 i v těch mnoha jiných činnostech
    také nedosahujeme,
  • 00:07:21 s výjimkou umění nebo sportu.
    Ledního hokeje...
  • 00:07:23 Jistě. A já si myslím,
    že příčina toho,
  • 00:07:27 proč konkrétně ve vědě to tak je,
    kde bychom to možná
  • 00:07:29 tolik neočekávali,
    protože věda je globalizovaná
  • 00:07:33 a jsme zvyklí soupeřit s kolegy,
    kteří působí ve stejném oboru
  • 00:07:40 a jsou naši konkurenti
    po celém světě.
  • 00:07:44 Ta příčina skutečně je
    těch 40-50 let režimu,
  • 00:07:52 který byl pro vědu
    silně neoptimální.
  • 00:07:57 A vybudovat nějakou vědeckou školu,
    to trvá desítky let.
  • 00:08:01 Kromě toho si musíme uvědomit,
    že to nebylo 15 let,
  • 00:08:04 kdy ve vědě tady kvete pšenka,
    ale do poloviny 90. let
  • 00:08:11 to byl boj o holé přežití.
    Ta doba byla skutečně těžká
  • 00:08:15 a začalo se to zlepšovat
    až po roce 1998.
  • 00:08:20 Vy jste ředitelem Ústavu
    molekulární genetiky Akademie věd
  • 00:08:28 a jste
    poměrně čerstvě jmenovaný ředitel.
  • 00:08:32 A tak mám podobnou otázku,
    jakou míval jeden nejmenovaný
  • 00:08:36 komentátor České televize,
    který když dospěl
  • 00:08:39 k nějakému problému svého hosta,
    zeptal se ho:
  • 00:08:43 "Co s tím míníte dělat,
    pane ministře?".
  • 00:08:47 Já se vás ptám,
    zda jako ředitel Ústavu
  • 00:08:50 cítíte příležitost a možnost
    nějak ten stav věci ovlivnit
  • 00:08:57 aspoň na tom svém poli?
    Jak?
  • 00:09:01 Já jsem už 2 měsíce ředitelem
    Ústavu molekulární genetiky
  • 00:09:05 a tuto šanci skutečně silně cítím
    jednak z toho důvodu,
  • 00:09:09 že jsem dlouhou dobu
    byl v našem Ústavu,
  • 00:09:14 i šířeji v naší vědě,
    takovým věčným remcalem a kritikem.
  • 00:09:18 Docela čsto jsem psal do novin
    kritické názory a to,
  • 00:09:21 co tady říkám
    o absenci "nobelovské třídy",
  • 00:09:26 jsem často leckde vyjadřoval
    a trochu jsem tím popuzoval
  • 00:09:30 své kolegy. Když se stalo v únoru,
    že náš bývalý ředitel
  • 00:09:34 se stal předsedou Akademie věd,
    bylo potřeba toto místo obsadit.
  • 00:09:39 Začali za mnou chodit lidé
    a říkali: "Vidíš,
  • 00:09:42 tady máš možnost ukázat,
    jak by se to správně mělo dělat
  • 00:09:45 a měl bys na toho ředitele
    kandidovat". Já musím říct,
  • 00:09:48 že se mi do toho moc nechtělo,
    protože přece jen mám rád tu vědu
  • 00:09:52 a mám svoji výzkumnou skupinu,
    své oddělení, své studenty
  • 00:09:56 a dělat ředitele je přece jen
    časově náročná věc. Ale je to věc,
  • 00:10:02 která se nedala odmítnout,
    protože kdybych to neudělal,
  • 00:10:05 tak bych asi až do smrti
    nemohl nic kritizovat.
  • 00:10:09 Další věc,
    která je příznivá pro to,
  • 00:10:13 aby se daly dělat nějaké změny,
    je to,
  • 00:10:16 že náš Ústav za vedení
    předchozího ředitele začal stavět
  • 00:10:21 novou, moderní budovu,
    která bude hotova za 1,5 roku
  • 00:10:26 a až se budeme stěhovat
    do nové budovy, tak si myslím,
  • 00:10:29 že bychom se tam měli stěhovat
    už v trochu zreformované,
  • 00:10:33 zlepšené podobě
    a je to taková výzva něco dokázat,
  • 00:10:39 ne mít jen novou budovu,
    ale i tak trochu nové lidi
  • 00:10:43 a dělat to všechno líp.
  • 00:10:45 Kde vezmete nové lidi a co uděláte
    s těmi starými?
  • 00:10:52 Já musím říct, že reformy,
    do kterých se chceme pustit,
  • 00:10:57 a zdaleka to není jen moje věc
    nebo moje vůle,
  • 00:11:00 je to vůle i naší vědecké rady,
    nejsou zdaleka
  • 00:11:07 ani příliš revoluční,
    to jen možná tak může vypadat.
  • 00:11:11 Je to tak, že u nás na Ústavu
    máme 20 výzkumných skupin
  • 00:11:15 a z nich 5 chci
    ke konci příštího roku zrušit
  • 00:11:19 a na ta uvolněná místa vedoucích
    přijmout několik nových vedoucích,
  • 00:11:24 mladých, kteří se vrátili
    z postgraduálních pobytů
  • 00:11:28 ve Spojených státech amerických,
    kteří mají spoustu zkušeností
  • 00:11:32 s prací na vynikajících
    pracovištích a těm dát příležitost.
  • 00:11:36 Jaké doufáte nalézt pochopení
    u těch, kteří budou odcházet
  • 00:11:42 nebo odcházejí?
    Uděláte si hodně nepřátel?
  • 00:11:46 Než jsem tohle rozhodnutí udělal,
    tak jsem se všemi těmi lidmi
  • 00:11:49 mluvil, s těmi vedoucími,
    i s některými klíčovými lidmi
  • 00:11:52 z těch skupin, a musím říct,
    že jsem byl docela příjemně
  • 00:11:57 překvapen tím,
    že to brali docela konstruktivně.
  • 00:12:02 Pro ty lidi to je někdy
    lidsky nepříjemná situace.
  • 00:12:06 Byli přesvědčeni o tom,
    že tu práci dělají docela dobře
  • 00:12:12 a teď to vypadá,
    jako kdyby ji dělali špatně.
  • 00:12:17 Samozřejmě že ne,
    to rozhodně tak není.
  • 00:12:22 Pokud máte nějaké vysoké ambice,
    tak si musíte udělat pořadí,
  • 00:12:26 říct si, kde je ten dolní konec,
    co chcete zachovat,
  • 00:12:32 jak chcete bonifikovat tu svoji
    instituci podle svých představ.
  • 00:12:38 A to bohužel přináší
    někdy lidské problémy.
  • 00:12:44 Já jsem zastáncem
    humánnějších přístupů.
  • 00:12:49 Dá se to udělat drasticky.
    Ředitel má možnost udělat
  • 00:12:53 reorganizace pracoviště
    a to znamená měsíční výpověď.
  • 00:12:58 A to já dělat nebudu.
    Proč si myslíte, že to je důležité?
  • 00:13:03 My tady dlouze mluvíme o tom,
    proč 1 ústav v Krči
  • 00:13:06 se takhle přebudovává.
  • 00:13:08 Proč si myslíte,
    že by tohle mělo zajímat
  • 00:13:10 prostého občana v Kardašově Řečici,
    jestli v Krči bude
  • 00:13:13 špičkový evropský
    nebo jen špičkový český ústav
  • 00:13:16 a proč by na to měl dávat
    svoje peníze?
  • 00:13:19 Samozřejmě můžou vznikat
    pochybnosti,
  • 00:13:22 proč potřebujeme základní výzkum.
    Jestli nějaké bádání
  • 00:13:25 o exotických molekulách
    v nějakých muškách
  • 00:13:31 nebo bizarních enzymech
    v nějakých bakteriích
  • 00:13:35 je prakticky důležité.
  • 00:13:38 Proč to nenecháme udělat
    bohaté státy.
  • 00:13:40 Ano.
    Když na to mají, ať to udělají.
  • 00:13:43 Ano, to je 1 názor
    a bohužel musím říct,
  • 00:13:46 že tato myšlenka straší
    v hlavách některých politiků
  • 00:13:49 a některých racionalisticky
    uvažujících ekonomů.
  • 00:13:54 Do určité míry
    bychom to mohli přijmout.
  • 00:13:57 Budeme nakupovat pouze licence,
    základní výzkum dělat nebudeme.
  • 00:14:01 Poctivě je potřeba přiznat,
    že na celkovém pokroku lidstva
  • 00:14:05 by se to moc neprojevilo.
    Česká věda přispívá
  • 00:14:08 k celkové vědecké produkci
    na světě méně než 1%,
  • 00:14:14 takže by se to zase
    až tak dramaticky neprojevilo.
  • 00:14:17 Lidstvo by to snadno přežilo.
    Jsem ale přesvědčen,
  • 00:14:21 že by se to poměrně brzy
    projevilo na mnoha aspektech
  • 00:14:25 našeho života. Já si myslím,
    že naše země má ambice být zemí,
  • 00:14:31 která patří do klubu
    nejvyspělých zemí,
  • 00:14:34 jsme členem Evropské unie,
    chtěli bychom se ve všech
  • 00:14:37 parametrech vyrovnat
    Německu, Holandsku, Švédsku,...
  • 00:14:42 Je ověřená skutečnost,
    že ve všech těchto zemích
  • 00:14:49 je základní i aplikovaný výzkum
    a vzájemně na sebe navazují.
  • 00:14:56 Kdybychom základní výzkum zrušili,
    tak by se brzy stalo,
  • 00:15:01 že ti, co pracovali
    v aplikovaném výzkumu,
  • 00:15:05 by nebyli schopni dobře posoudit
    kvalitu nakupovaných licencí,
  • 00:15:09 které bychom jen přebírali
    a využívali.
  • 00:15:13 Vedlo by to k celkové degeneraci
    téhle oblasti naší činnosti.
  • 00:15:19 Asi bychom to přežili, ale byli
    bychom zemí nějakého 3. řádu.
  • 00:15:22 Teď to trošku vypadalo
    jako takzvané cargokulty,
  • 00:15:25 jestli víte, co jsou cargokulty.
    Měli jsme tu biologa Zrzavého,
  • 00:15:30 který nám vyprávěl,
    že domorodci na Papui-Nové Guinei
  • 00:15:34 si sedají
    k velkým travnatých plochám,
  • 00:15:37 dávají si na hlavu kokosy,
    strkají si tyče do země
  • 00:15:41 a předstírají činnost
    leteckých dispečerů a čekají,
  • 00:15:45 kdy přiletí cargo
    s těmi všemi dobrotami,
  • 00:15:47 které tam ti běloši vozí.
    Teď jak jste to řekl,
  • 00:15:50 tak to trošku vypadá, že všechny
    rozvinuté země dělají vědu,
  • 00:15:54 tak my ji musíme dělat taky,
    abychom byli rozvinutá země.
  • 00:15:58 Připadá mi to jako slabý důvod
    pro někoho z Kardašovy Řečice.
  • 00:16:02 Ne, rozhodně jsem to nemyslel tak,
    že bychom chtěli napodobovat
  • 00:16:05 jen tak nějakými
    vnějškovými efekty to,
  • 00:16:08 co dělají v rozvinutých zemích.
    Já mám na mysli to,
  • 00:16:10 že musíme skutečně dělat to,
    co oni skutečně dělají,
  • 00:16:13 tedy seriózně dělat tu vědu tak,
    aby to mělo smysl,
  • 00:16:17 aby to přinášelo výsledky,
    abychom byli platnými členy
  • 00:16:21 mezinárodní vědecké komunity
    a hlavně aby ze základního výzkumu
  • 00:16:27 odcházel stálý proud lidí
    do aplikovaného výzkumu.
  • 00:16:32 Z těch, kteří prošli
    během vysokoškolského studia
  • 00:16:35 vědeckým bádáním
    a vědeckým životem,
  • 00:16:40 jen malá část pak zůstane
    v základním výzkumu.
  • 00:16:45 Větší část by měla odcházet
    do praxe, do aplikovaného výzkumu,
  • 00:16:52 do pozic,
    ve kterých budou rozhodovat o tom,
  • 00:16:56 jaké licence budeme nakupovat
    a co s nimi budeme dělat.
  • 00:17:00 O tohle všechno bychom přišli
    nejdéle do 10 let,
  • 00:17:05 kdybychom zrušili základní výzkum.
  • 00:17:08 Teď nové téma. Otázka peněz.
    Já slýchám a čítám,
  • 00:17:16 že česká věda
    je na vynikajícím stupni
  • 00:17:20 a aby byla ještě lepší, je třeba
    do ní investovat více peněz.
  • 00:17:27 Jak to tedy s těmi penězi
    podle vás je?
  • 00:17:30 Já myslím, že zásadní problém není,
    že stát dává málo peněz do vědy.
  • 00:17:36 Samozřejmě bych byl velice rád,
    kdybychom dávali víc,
  • 00:17:40 je to dokonce i součástí
    nějakého dlouhodobého výhledu,
  • 00:17:44 který tato vláda zpracovala
    na příštích 12 let.
  • 00:17:48 Měli bychom se dostat na úroveň,
    která je obvyklá
  • 00:17:52 ve vyspělejších zemích,
    ale to není hlavní problém.
  • 00:17:56 Hlavním problémem je to,
    jak se ty peníze utrácejí.
  • 00:18:00 Já jsem přesvědčen,
    že z těch 15 miliard,
  • 00:18:03 které náš stát dává ročně na vědu,
    se asi polovina neutrácí správně
  • 00:18:12 a polovina z té poloviny
    se vyloženě vyhazuje.
  • 00:18:17 Kde jste vzal ta čísla?
    Já jsem působil v poradní komisi
  • 00:18:22 při Radě pro výzkum a vývoj,
    kde jsme se trochu zasadili o to,
  • 00:18:26 aby byl vypracován přehled toho,
    jaké jsou výzkumné výsledky
  • 00:18:30 v jednotlivých výzkumných
    organizacích u nás. A skutečně
  • 00:18:37 asi z 1/3 výzkumných organizací
    nevypadlo téměř vůbec nic.
  • 00:18:41 Oni nanejvýš produkují
    nějaké výzkumné zprávy,
  • 00:18:44 které předloží
    svému šéfovi odborů ve svém resortu
  • 00:18:49 a to je asi tak všechno.
    To si myslím,
  • 00:18:51 že je ta největší černá díra.
    Ale jsem přesvědčen,
  • 00:18:54 že i v těch mnohem lepších částech
    našeho výzkumu,
  • 00:18:59 na dobrých vysokých školách,
    na Ústavech Akademie věd,
  • 00:19:03 by si ta spodní třetina zasloužila
    nějakého radikálnějšího řešení
  • 00:19:08 alespoň v té míře, ve které
    se o to pokoušíme u nás na Ústavu.
  • 00:19:14 Představte si,
    že jste nadán všemocnou mocí,
  • 00:19:18 že jste třeba prezident republiky.
    Jaká opatření byste udělal jako 1.?
  • 00:19:26 Já bych udělal 1 zásadní opatření.
    Ve většině vyspělých zemí existuje
  • 00:19:33 Ministerstvo pro výzkum a vývoj
  • 00:19:36 nebo Ministerstvo pro vědu
    a vysoké školy,
  • 00:19:39 které je vedeno
    nějakým skutečným odborníkem,
  • 00:19:42 který má celou tuto oblast
    na starosti.
  • 00:19:44 U nás je ta paradoxní situace,
    že se vyhlašuje,
  • 00:19:47 že výzkum a vývoj je jednou
    z nejvyšších priorit tohoto státu,
  • 00:19:51 dávají se na to
    celkem slušné peníze,
  • 00:19:54 ale zodpovědnost za tuto oblast
    je naprosto rozptýlená.
  • 00:20:01 U nás neexistuje nikdo,
    na koho byste mohli ukázat,
  • 00:20:05 že to je ten hlavní člověk,
    který může za to,
  • 00:20:07 že jsou u nás ty problémy,
    o kterých jsem mluvil,
  • 00:20:10 nebo pokud se to zlepší,
    že ho za to můžete pochválit,
  • 00:20:13 že se vydal správným směrem.
    U nás je to roztříštěno
  • 00:20:15 do obrovského množství
    resortů a podresortů.
  • 00:20:19 Takovou hlavní roli hraje
    Ministerstvo školství,
  • 00:20:21 2. hlavní roli hraje
    Rada pro výzkum a vývoj,
  • 00:20:24 které mají tak trochu
    překrývající se nejasné kompetence.
  • 00:20:27 Na Ministerstvu školství se těžko
    dopátráte konkrétního člověka,
  • 00:20:30 který je za ten výzkum zodpovědný.
    Já si myslím,
  • 00:20:34 že stát by se měl angažovat
    v nějaké radikálnější reformě víc,
  • 00:20:40 než dosud. Nemůžeme spoléhat
    na nějaké samovolné mechanismy.
  • 00:20:43 To jsem chtěl právě říci.
  • 00:20:45 Nevěříte, že by pohybem zevnitř
    se něco kvalitativně změnilo?
  • 00:20:50 Ne. To je taková naivní představa,
    kterou často slýcháme.
  • 00:20:54 Politici nám říkají,
    že si to musíme sami
  • 00:20:57 nějak zorganizovat a sami zlepšit.
    To je něco podobného,
  • 00:21:00 jako kdybychom chtěli zreformovat,
    jako že jsme zreformovali,
  • 00:21:04 třeba naše bankovnictví
    nebo naši armádu
  • 00:21:07 a řekli bychom těm lidem
    v bankovnictví,
  • 00:21:12 že se musí sami nějak zreformovat
    a my jim pak dáme peníze,
  • 00:21:16 až to bude zreformované.
    Takhle to nefunguje.
  • 00:21:21 V příhodách Barona Prášila
    je epizoda,
  • 00:21:25 jak se Baron Prášil vytáhl
    sám z bažiny za vlastní cop.
  • 00:21:29 Tam je zcela zřetelné,
    že je to fikce
  • 00:21:33 a souhlasím s tím,
    že vy na to nevěříte.
  • 00:21:37 Ano, je to fikce.
    Ještě další trefné přirovnání je,
  • 00:21:40 že kapři si svůj vlastní rybník
    nevypustí. To znamená,
  • 00:21:43 že v těch institucích,
    které jsou na tom poměrně špatně,
  • 00:21:46 těžko se sami
    dobrovolně zreformují tak,
  • 00:21:49 že většinu těch lidí propustí
    a budou si tam lákat
  • 00:21:52 nějaké konkurenty, kteří jsou
    lepší. Takhle to nefunguje.
  • 00:21:56 Teď otázka málem drzá.
    Co vás konkrétně má k tomu,
  • 00:22:00 abyste se do toho reformního
    procesu ve svém Ústavu pustil?
  • 00:22:05 Je to snaha o prestiž,
    je to vědomí toho,
  • 00:22:08 že je to nezbytné?
    Co to je?
  • 00:22:10 Stojí vám to za to?
  • 00:22:13 Já jsem už trošku
    pokročilejšího věku. Je mi 56 let.
  • 00:22:18 To je tak doba na to,
    kdy se člověk takovým věcem
  • 00:22:21 možná už má trochu věnovat
    a zkusit ukázat,
  • 00:22:26 že i v tomhle něco dokáže.
    Jak už jsem říkal,
  • 00:22:29 já jsem celou dobu něco kritizoval,
    tak musím zkusit dokázat,
  • 00:22:33 že to jde trošku jinak.
    To je 1 taková motivace.
  • 00:22:37 Myslím si, že když jste postaveni
    na určité místo,
  • 00:22:41 tak se musíte snažit
    to dělat dobře.
  • 00:22:44 Je ještě 1 věc, která mě trápí.
    Mám pocit, že u nás,
  • 00:22:50 i když se to malinko mění,
    slovo vědců skoro není slyšet.
  • 00:22:53 V nejrůznějších
    veřejných debatách je slyšet
  • 00:22:56 kulturní frontu, spisovatele
    a divadelníky, je slyšet herce,
  • 00:23:02 bankéře a představitele
    bankovnictví.
  • 00:23:08 Je málo slyšet vědce, i ve věcech,
    které se jich osobně dotýkají,
  • 00:23:12 nemluvě o věcech
    celospolečensky významných,
  • 00:23:15 kde vědec by se měl k věci
    vyjádřit.
  • 00:23:22 Máte taky ten pocit?
    Dá se to zlepšit?
  • 00:23:25 Tento pocit mám velmi intenzivní.
    Je to velká škoda.
  • 00:23:29 Jedna moje kolegyně,
    která dlouhodobě pracuje
  • 00:23:31 ve Spojených státech amerických,
    to označuje jako český fenotyp.
  • 00:23:36 Fenotyp to je vnější projev
    nějakého biologického druhu.
  • 00:23:45 Ona si všimla toho, že čeští vědci
    jsou příliš v pozadí,
  • 00:23:51 neradi se do něčeho
    veřejně angažují,
  • 00:23:55 neradi veřejně vystupují.
    Já myslím,
  • 00:23:58 že to je dědictví minulosti.
    Byli jsme vychováni v tom,
  • 00:24:01 že když něco řekneš,
    tak na to akorát doplatíš.
  • 00:24:04 Měli bychom se toho zbavit
    a divím se,
  • 00:24:09 že jsme se toho ještě nezbavili.
    Jménem vědců by měl někdo mluvit,
  • 00:24:15 nějaké grémium, které by mělo být
    dostatečně reprezentativní.
  • 00:24:20 V jiných zemích to tak je.
    Ve Francii měli minulý rok
  • 00:24:25 takovou akci, kdy se vědcům
    nelíbilo, jak tam funguje věda,
  • 00:24:29 tak začali hlasitě mluvit,
    protestovat, demostrovat,...
  • 00:24:34 Měli své mluvčí
    a byli docela úspěšní.
  • 00:24:38 Není správné uvažovat o tom,
    že byste některé své kolegy vědce
  • 00:24:44 delegovali přímo do politiky,
    aby tam argumentovali
  • 00:24:48 a prosazovali věci, které se
    jinou cestou prosazují daleko tíž?
  • 00:24:55 Kdo by je tam delegoval?
  • 00:24:57 Přátelsky povzbudit. Já jsem
    nemyslel žádný oficiální orgán.
  • 00:25:02 Ty už jsi ve vědě dosáhl lecos,
    máš zvuk, kandiduj na poslance.
  • 00:25:09 Já si myslím, že kandidovat
    na poslance není dobrá cesta.
  • 00:25:12 Když budete jedni z poslanců,
    tak budete jedním malým článečkem
  • 00:25:16 toho sboru a ten váš hlas
    tam moc znít nebude.
  • 00:25:20 Je potřeba, aby se zřídilo
    Ministerstvo pro vědu,
  • 00:25:25 aby se do jeho čela dostal člověk,
    který ví, co to je,
  • 00:25:28 aby měl zkušenosti s vědou
    a s řízením vědy.
  • 00:25:31 Aby to nebyl člověk,
    který teď dělá ministra vědy
  • 00:25:35 a za týden bude dělat
    ministra něčeho jiného.
  • 00:25:39 Prostě politická figura, která má
    jen tu správnou legitimaci v kapse.
  • 00:25:42 Tohle správná cesta není
    a dokonce si myslím,
  • 00:25:47 že několik takových pokusů bylo.
    Já si vzpomínám na doktora Koukala,
  • 00:25:51 který se na začátku 90. let
    dal do politiky.
  • 00:25:54 Byl to docela dobrý fyzik
    a jen se do politiky dostal,
  • 00:25:58 na vědu úplně zapomněl.
  • 00:26:00 Takže to si nemyslím,
    že je dobrá cesta.
  • 00:26:03 Já jsem myslel na toho,
    kdo by nezapomněl.
  • 00:26:06 To víte, já to myslím nějak jinak.
    Myslím, že by se vědci mohli
  • 00:26:10 vyjadřovat jiným způsobem.
    Existuje například něco,
  • 00:26:14 co se jmenuje Učená společnost
    České republiky.
  • 00:26:18 To je vrcholné grémium,
    které by mělo sdružovat
  • 00:26:22 ty nejlepší vědce v naší zemi,
    víceméně tomu tak je,...
  • 00:26:28 Kolega a přítel Konvalinka
    jejím členem je.
  • 00:26:31 Já jsem také jejím členem.
  • 00:26:34 Proto tomu tak dobře rozumíme.
  • 00:26:36 Jistě.
  • 00:26:37 Oba nás velice mrzí,
    že tato učená společnost
  • 00:26:41 se chová jako mrtvý brouk.
    Tají činnost. Skoro nikdo neví,
  • 00:26:47 že existuje a to je samozřejmě tím,
    že se k ničemu nevyjadřuje.
  • 00:26:51 Třeba taková Německá Akademie věd
    se velmi často veřejně vyjadřuje
  • 00:26:58 k důležitým věcem, k tomu,
    kolik se dává peněz na vědu,
  • 00:27:03 jak je organizovaný výzkum,
    k otázkám atomové energie,
  • 00:27:07 ekologie,...
    U nás je to tak, že se zdá,
  • 00:27:11 že bychom se na ničem
    jednomyslně neshodli,
  • 00:27:14 tak radši nebudeme nic říkat.
    Já vidím, že vás nepřemluvím,
  • 00:27:17 ale také není mým úkolem
    vás přemlouvat.
  • 00:27:21 Já jsem byl velice rád,
    že jste přijal naše pozvání.
  • 00:27:25 Z toho, co jste řekl,
    prýští zcela znatelný optimismus.
  • 00:27:33 To je zcela vzácná vlastnost.
    Já vám i za ni děkuji a těším se,
  • 00:27:38 že se zase někdy společně
    uvidíme a sejdeme.
  • 00:27:41 Děkuji.
  • 00:27:42 Skryté titulky: Ryšavá
  • 00:27:44 .

Související