iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
9. 5. 2013
16:25 na ČT2

1 2 3 4 5

5 hlasů
3401
zhlédnutí

Klíč

Sto let Jedličkova ústavu

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Klíč

  • 00:00:24 Dobrý den, milí diváci.
    Jistě poznáváte,
  • 00:00:26 že tentokrát jsme zavítali
    na pražský Vyšehrad.
  • 00:00:29 Důvod je jednoduchý.
    S tímto památným místem
  • 00:00:32 je neodmyslitelně spjat
    Jedličkův ústav a školy,
  • 00:00:35 který letos slaví
    100 let od svého založení.
  • 00:00:47 Ohlédneme se tedy trochu
    do historie nejstaršího českého
  • 00:00:49 zařízení pro lidi
    s tělesným postižením.
  • 00:00:52 Zároveň - a to především - si také
    ukážeme Jedličkův ústav a školy
  • 00:00:56 dneška. Jak tedy říkají místní
    studenti: Vítejte v Jedli!
  • 00:01:00 A samozřejmě odstartujeme tam,
    kde to všechno začalo.
  • 00:01:02 Stará budova Jedličkova ústavu
    na adrese V Pevnosti 4.
  • 00:01:08 -Proč vznikl?
    -Byla tady potřeba, aby vznikl.
  • 00:01:11 Byla to potřeba dlouho nenaplněná.
    Takže v roce 1908
  • 00:01:15 vznikl spolek, který si dal
    za úkol založení tohoto ústavu.
  • 00:01:22 A s jistým zpožděním v roce 1913
    ten ústav opravdu vznikl.
  • 00:01:27 Jak to tady vypadalo úplně
    na začátku v Jedličkově ústavu?
  • 00:01:30 Kolik tady bylo dětí
    a co všechno dělaly?
  • 00:01:33 Ty úplné počátky,
  • 00:01:35 to byl opravdu
    zlomek té současné instituce.
  • 00:01:38 Existovala
    jedna malá přízemní budova.
  • 00:01:43 Dnes pořád je součástí ústavu.
  • 00:01:45 A v téhle malé budově
    se sešlo v dubnu 1913
  • 00:01:49 prvních 10 - 12 dětí,
    které vytvořily to jádro,
  • 00:01:53 ten korpus
    budoucího Jedličkova ústavu.
  • 00:01:56 Byli to vesměs chlapci,
    teprve později se ujaly dívky,
  • 00:02:00 ve věku školním,
    tudíž byli to žáci.
  • 00:02:04 Byla tady okamžitě otevřena
    nejdříve jednotřídní škola,
  • 00:02:08 později vznikla druhá
    a nakonec i třetí třída.
  • 00:02:11 Jaké diagnózy se mezi dětmi,
    které sem tehdy chodily,
  • 00:02:15 objevovaly nejčastěji?
    Lišily se nějak od těch dnešních?
  • 00:02:18 Lišily se vcelku výrazně.
  • 00:02:21 Na prvních místech
    převládala takzvaná křivice,
  • 00:02:25 také označovaná jako rachitida.
  • 00:02:27 Vyskytovaly se
    vrozené vývojové vady.
  • 00:02:30 To vlastně nacházíme i dnes.
  • 00:02:32 Vcelku výrazné zastoupení
    měla různá zranění.
  • 00:02:38 Později na konci 30.let
    a ve 40.letech
  • 00:02:42 se objevuje infekční obrna,
    polyomyelitida.
  • 00:02:49 Když vypukla druhá světová válka,
    tak Jedličkův ústav
  • 00:02:52 byl nucen vystěhovat se
    z této nové budovy školy.
  • 00:02:57 Přestěhoval se do prostor zámečku
    v Lochovicích ve středních Čechách.
  • 00:03:02 Ty prostory v Praze
    byly zabrány lazaretem SS.
  • 00:03:06 V roce 1945
    stálo nemalé finanční prostředky
  • 00:03:11 znovuotevření Jedličkova ústavu.
    Náročná byla rekonstrukce.
  • 00:03:16 Takže když o tři roky později
    došlo ke znárodnění,
  • 00:03:20 tak svým způsobem
    to Jedličkův ústav přivítal.
  • 00:03:23 Léta totality,
    to je takové menší období temna.
  • 00:03:27 Neradi se k němu hlásíme.
    Bylo to období postupné stagnace.
  • 00:03:31 Na druhou stranu i to byla doba,
    která nebyla zcela černá.
  • 00:03:37 Jedličkův ústav začal spolupracovat
    s předními odborníky
  • 00:03:40 z oblasti rehabilitace,
    z oblasti neurologie.
  • 00:03:45 Probíhala i spolupráce
    s pedagogickou fakultou.
  • 00:03:49 Nicméně uzavřenost toho
    ústavního prostředí byla zřejmá.
  • 00:03:59 Ahoj!
  • 00:04:00 -Má to nějaký šťastný konec?
    -Má to šťastný konec.
  • 00:04:03 Po roce 1989 změna zřizovatele.
  • 00:04:08 Sloučení dříve separátních částí
    do jednoho celku.
  • 00:04:12 Otevření se ústavu veřejnosti
    a nastoupení moderního trendu.
  • 00:04:18 Trendu, který je nastolen
    a funguje až do teď.
  • 00:04:25 Pane řediteli, jak navazuje
    dnešní Jedle na tradice z počátku?
  • 00:04:33 Pořád se snažíme,
    aby tím cílem bylo
  • 00:04:36 dostat naše absolventy - mladé lidi
    co nejvíc do běžné společnosti.
  • 00:04:42 V tom asi ty cíle jsou podobný,
    i když se mění ty cestičky
  • 00:04:46 nebo ty prostředky.
    No a zase si myslím,
  • 00:04:49 že tak jako na začátku
    i dneska Jedle se snaží,
  • 00:04:53 aby byla co nejvíc otevřená,
    aby služeb tady bylo co nejvíc,
  • 00:04:56 aby byly komplexní,
    takové široké spektrum,
  • 00:04:59 abychom vlastně dokázali uspokojit
    nejrůznější zájemce o naše služby.
  • 00:05:06 Když mluvíme o službách, tak co
    všechno svým studentům nabízíte?
  • 00:05:10 V první řadě je to vzdělávání.
    To je taky nejvíc vidět.
  • 00:05:15 To máme i v názvu.
    Jedličkův ústav a školy.
  • 00:05:18 Nabízíme vzdělávání v základní
    škole a ve středních školách.
  • 00:05:22 Dokonce několik posledních let
    je k nám připojena i mateřská škola
  • 00:05:26 pro děti, které mají problémy
    s vývojem řeči.
  • 00:05:29 To vzdělávání nabízíme dneska
    většině našich žáků a studentů,
  • 00:05:35 co sem přicházejí.
    Pak teda nabízíme další služby,
  • 00:05:38 které to buď doplňují,
    nebo dokonce navazují.
  • 00:05:42 Jsou to služby
    především z oblasti rehabilitace,
  • 00:05:45 ergoterapie a různé aktivity,
    které mají směřovat k tomu,
  • 00:05:50 aby naši studenti
    se co nejvíc učili být samostatní
  • 00:05:54 a zvládali, až odsud odejdou,
    život v běžné společnosti.
  • 00:05:58 Nabízíme řadu sportovních aktivit,
    nabízíme řadu mimoškolních aktivit.
  • 00:06:04 No a díky těm dalším subjektům,
    které u nás působí
  • 00:06:08 v rámci toho centra,
    jsme schopni nabízet dokonce
  • 00:06:11 takové služby, jako je
    doprava po Praze pro člověka,
  • 00:06:16 který se nemůže spolehnout
    na městskou hromadnou dopravu.
  • 00:06:20 Nabízíme
    možnost asistenčních služeb.
  • 00:06:23 Velmi důležitý
    je pro nás tranzitní program,
  • 00:06:27 který dělá asistence
    spolu s našimi učiteli
  • 00:06:30 a je určen žákům v posledních
    letech, než od nás odcházejí.
  • 00:06:34 Některé z těchto sdružení
    provozuje kavárnu,
  • 00:06:37 provozuje obchůdek.
    V poslední době dokonce
  • 00:06:41 tady máme
    takové malé grafické studio,
  • 00:06:45 takže jsme schopni si vyrábět
    i různé pozvánky, plakáty.
  • 00:06:48 Ale co je důležité,
    že asi tři subjekty
  • 00:06:53 dokonce nabízí místa pro takové
    tréninkové pracovní pozice,
  • 00:06:57 kdy si mohou ať už naši absolventi,
    nebo další, kteří sem přijdou
  • 00:07:02 vlastně trénovat, jaké to je
    skutečně naostro chodit do práce,
  • 00:07:06 byť v prostředí, které
    je pro ně trošku přátelštější
  • 00:07:10 a něco občas ještě toleruje.
  • 00:07:13 Kdo jsou
    studenti Jedličkova ústavu?
  • 00:07:15 Jaká je to cílová skupina?
  • 00:07:18 No tak od začátku
    vlastně až do teď Jedličkův ústav
  • 00:07:21 slouží mladým lidem
    s tělesným postižením.
  • 00:07:24 A pochopitelně
    jak se proměňuje skladba klientů
  • 00:07:29 z hlediska jejich diagnóz
    nebo postižení,
  • 00:07:33 tak nám v poslední době
    sem přichází víc lidí
  • 00:07:36 s velmi výrazným
    tělesným postižením,
  • 00:07:38 kteří by třeba nezvládli
    docházku do běžných škol,
  • 00:07:42 nebo musí kolem sebe
    mít pořád zdravotní jištění,
  • 00:07:46 No a zároveň
    ale vlastně sem přicházejí děti,
  • 00:07:50 které kromě toho tělesného
    postižení mají i různé trampoty
  • 00:07:53 právě v průběhu vzdělávání,
    protože jejich postižení
  • 00:07:58 se projevuje i v horším fungování
    centrálního nervové soustavy,
  • 00:08:03 takže tady máme děti, které mají
    trošku problémy s pozorností,
  • 00:08:08 se schopností přijímat učivo
    takovým běžným způsobem,
  • 00:08:13 potřebují trošku víc času,
    jsou v některých věcech pomalejší,
  • 00:08:17 proto tady máme to,
    co dřív bývalo zvláštní škola,
  • 00:08:20 to znamená
    základní školu praktickou,
  • 00:08:23 máme tady praktické školy na úrovni
    středních škol právě pro děcka,
  • 00:08:27 která jsou trošku slabší.
  • 00:08:29 Proč by měl někdo do Jedličkova
    ústavu a škol přijít studovat?
  • 00:08:34 My dneska říkáme celkem uvědoměle,
    že si myslíme,
  • 00:08:40 že vlastně
    naše školy jsou sice speciální,
  • 00:08:44 ale vlastně
    jsou to ty nejlepší školy,
  • 00:08:48 které dokážou připravit dítě
    do běžného prostředí,
  • 00:08:52 vlastně pomoct mu,
    aby se dobře integrovalo,
  • 00:08:55 protože tady se nestane, že by
    nějaké dítě zůstalo na okraji,
  • 00:08:59 nebo že by se některých aktivit
    nemohlo zúčastnit
  • 00:09:02 kvůli svému postižení.
    Takže obecně si myslím,
  • 00:09:06 že připravujeme děcka dobře.
    A pak naše velká deviza je,
  • 00:09:11 že je tady spousta služeb
    vlastně na jednom místě.
  • 00:09:14 Takže to, co některé rodiče,
    některé rodiny a některé děti
  • 00:09:17 vlastně nezvládnou zkoordinovat,
    zařídit, tak to my tady nabízíme.
  • 00:09:30 Dnešní Jedle,
    to je především speciální škola.
  • 00:09:33 Vedle doplňkových komplexních
    služeb nabízí především vzdělávání
  • 00:09:37 od mateřské školy až po maturitu.
    Já sám jsem sem chodil jako student
  • 00:09:41 a dnes tady působím
    už desátým rokem jako učitel.
  • 00:09:46 Práce klinického lingvisty
    je unikátní a jedinečná.
  • 00:09:49 V rámci Jedličkova ústavu a škol na
    této pozici působí Radka Majerová.
  • 00:09:53 Je jediná v České republice,
    která se této problematice věnuje.
  • 00:10:00 Radko, ty pracuješ v Jedli
    jako klinická lingvistka.
  • 00:10:03 V čem spočívá
    tahle unikátní profese?
  • 00:10:07 Ta spočívá
    v podpoře terapie jazyka u lidí,
  • 00:10:12 kteří třeba vůbec nemluví,
    anebo mají problémy
  • 00:10:16 s fungováním jazyka
    v mozkových strukturách.
  • 00:10:18 Je to takové doplnění k logopedii
    nebo ke speciální pedagogice.
  • 00:10:21 Všichni spolupracujeme společně.
  • 00:10:32 Jonáš slyší, ale nemluví.
  • 00:10:35 A je pro něj trošku složitý
    naučit se psát,
  • 00:10:39 protože to, že slyšíš,
    neznamená,
  • 00:10:42 že vlastně si vybuduješ jazyk,
    stavbu slov a slovosled
  • 00:10:49 tak dobře, aby potom
    psaní bylo pro tebe snadný.
  • 00:10:53 Hodně jejich představ o stavbě věty
    je postavených na vnitřní melodii
  • 00:11:00 a hodně jich stojí na písmenkách,
    protože jim se špatně představuje,
  • 00:11:05 jak vypadá zvuk toho slova.
  • 00:11:26 Modernost nejnovější z budov
    Jedličkova ústavu a škol
  • 00:11:30 se projevuje mimo jiné originálním
    řešením tohoto prostoru.
  • 00:11:33 Nájezdová rampa,
    která supluje schodiště,
  • 00:11:36 může fungovat
    i jako únikový východ.
  • 00:11:39 Jedličkův ústav a školy poskytuje
    své služby lidem s postižením,
  • 00:11:42 kteří studují někde jinde.
  • 00:11:48 Součástí Jedličkova ústavu a škol
    je i speciálně pedagogické centrum.
  • 00:11:52 Jaké služby poskytuje?
  • 00:11:55 Speciálně pedagogické centrum
    vzniklo někdy počátkem 90.let.
  • 00:11:58 Skládá se z ambulantní části
    a z takzvané školní části.
  • 00:12:04 Je to naše interní rozdělení.
  • 00:12:06 Ambulantní část
    poskytuje služby dětem,
  • 00:12:10 které se vzdělávají
    v běžných školách,
  • 00:12:13 to znamená,
    jsou to děti v integraci.
  • 00:12:16 A školní část poskytuje služby
    dětem a mladým lidem,
  • 00:12:21 kteří se vzdělávají v Jedličkově
    ústavu a školách přímo.
  • 00:12:25 Co musí člověk udělat pro to,
    když chce,
  • 00:12:28 aby jeho dítě
    chodilo do Jedličkova ústavu?
  • 00:12:31 Musí kontaktovat
    naši sociální pracovnici
  • 00:12:34 a v podstatě
    musí projít takovým kolečkem.
  • 00:12:40 Kromě klasického vzdělávání,
    mohu-li to takhle říct,
  • 00:12:44 nabízíme ještě programy,
    které jsou něčím specifické.
  • 00:12:50 A to buď program
    bydlení pro externisty,
  • 00:12:54 to jsou naši bývalí klienti,
    absolventi,
  • 00:13:00 kteří prošli sítí našich škol
    a nyní se vzdělávají
  • 00:13:05 někde v Praze v běžných školách,
    přitom v Praze nebydlí,
  • 00:13:09 takže potřebují nějaké
    v uvozovkách "internátní ubytování"
  • 00:13:14 bezbariérového typu.
  • 00:13:18 Tak tady je to moje království.
    Je to větší garsonka,
  • 00:13:22 kde bydlím vlastně rok a půl,
    od září roku 2011.
  • 00:13:28 A kde si vlastně zkouším,
    jaké je to bydlet samostatně.
  • 00:13:35 Tady odsud jezdím do zaměstnání.
  • 00:13:39 Taky je možnost využívat dopravu
    tady z Jedličkova ústavu.
  • 00:13:49 Když chci, tak mě vždycky odvezou,
    kam potřebuju.
  • 00:14:03 Tomáš k nám přišel pracovat
    do tranzitního programu,
  • 00:14:07 to znamená, že u nás půl roku
    pracoval na pozici grafika.
  • 00:14:10 Učil se grafické dovednosti.
    Teď by měl být dobrý grafik.
  • 00:14:14 Tak jsme se potkali.
  • 00:14:16 Takhle je to běžné,
    že k vám prostě někdo přijde
  • 00:14:18 a stane se
    po nějakých měsících grafikem?
  • 00:14:21 U nás je to tak, že po dobu
    půl roku jsou u nás zaměstnaní
  • 00:14:24 čtyři lidi na půl úvazku
    a tu grafiku se učí.
  • 00:14:27 Maturus sídlí v prostorách
    Jedličkova ústavu a pracují zde
  • 00:14:31 lidé, kteří často navštěvovali
    školy Jedličkova ústavu.
  • 00:14:35 -Ale neplatí to bezvýhradně.
    -Ne, ne, ne.
  • 00:14:38 Naši zaměstnanci můžou být
    absolventy Jedličkova ústavu
  • 00:14:41 a škol, ale zaměstnáváme i lidi
    po úrazu mozku, zaměstnáváme lidi
  • 00:14:44 z venku s handicapem.
    Může se k nám přihlásit kdokoliv.
  • 00:14:53 Do Maturu jsem nastoupil hned,
    co jsem skončil tady v kavárně.
  • 00:14:58 Nastoupil jsem na půl roku.
    A co mi to dalo?
  • 00:15:02 Určitě spoustu nových
    zkušeností pracovních.
  • 00:15:07 A hlavně jsem se naučil
    v těch grafických programech.
  • 00:15:11 Myslím si, že bych
    se mohl uplatnit jako grafik
  • 00:15:14 někde na trhu práce,
    kdybych chtěl.
  • 00:15:32 Práce v té kavárně, to byla vlastně
    moje první pracovní zkušenost.
  • 00:15:38 Takže tohle všechno
    před Jedlí nebylo?
  • 00:15:42 Nic z toho před Jedlí nebylo.
  • 00:15:44 To bylo všechno přes známosti,
    které jsem potkal tady v kavárně.
  • 00:15:48 Díky nim
    jsem vyzkoušel spoustu sportů,
  • 00:15:52 adrenalinových sportů, zážitků.
  • 00:15:56 Mám spoustu zážitků,
    které jsem za celý život neměl.
  • 00:16:02 Jaký je smysl té kavárny?
  • 00:16:04 Ta kavárna je pracoviště
    pro lidi s tělesným postižením,
  • 00:16:09 takže základní smysl
    je umožnit lidem,
  • 00:16:13 kteří mají handicap
    a nemají žádné pracovní zkušenosti,
  • 00:16:17 vyzkoušet si na omezenou dobu
    10 měsíců pracovat.
  • 00:16:23 Takovým tím nejzákladnějším smyslem
    je umožnit jim potom pokračovat.
  • 00:16:40 Nejnovější z budov Jedličkova
    ústavu a škol je tzv. rehapavilon.
  • 00:16:43 Zde se odehrávají rehabilitace, ale
    sídlí zde například i školní klub,
  • 00:16:47 který funguje jako družina pro ty,
    kteří dojíždí každý den.
  • 00:16:50 My se teď podíváme
    na pracoviště fyzioterapie.
  • 00:16:58 Našimi klienty
    jsou vlastně žáci a studenti
  • 00:17:01 všech škol Jedličkova ústavu.
  • 00:17:05 Ordinaci fyzioterapie
    nám předepisuje
  • 00:17:08 náš rehabilitační lékař
    pan profesor Pfeiffer.
  • 00:17:11 Frekvence fyzioterapie?
  • 00:17:14 Obvykle probíhá
    jednou až třikrát týdně.
  • 00:17:17 U každého dítěte jsme schopni
    zajistit intenzivnější rehabilitaci
  • 00:17:23 v případech, kdy je to nutné.
    Naše děti se svými diagnózami
  • 00:17:27 často podstupují různé
    korekční ortopedické operace,
  • 00:17:31 takže my jsme schopni pak následně
    zajistit tu péči intenzivnější.
  • 00:17:39 Takovou stěžejní metodikou
    je Vojtova reflexní lokomoce.
  • 00:17:44 Ale není to samozřejmě
    jediná metodika.
  • 00:17:47 Další metodiky například Bobathův
    koncept, Kabatova metoda,
  • 00:17:51 synergická reflexní terapie.
    Děti cvičí aktivně, pasivně.
  • 00:17:57 Děti často také vertikalizujeme
    a nacvičujeme chůzi.
  • 00:18:07 Přes dlaně až k zápěstí...
  • 00:18:09 Ergoterapie je léčebný obor,
  • 00:18:12 jehož hlavním cílem je
    optimální dosažení soběstačnosti
  • 00:18:15 ve všech oblastech
    běžného denního života.
  • 00:18:19 Co nejčastěji s dětmi
    v rámci ergoterapie děláte?
  • 00:18:22 Nejčastěji s dětmi nacvičujeme
    běžné denní činnosti,
  • 00:18:25 jako je jedení,
    oblékání, hygiena, přesuny.
  • 00:18:29 Jde nám o to, aby dítě bylo
    co nejvíce soběstačné,
  • 00:18:32 aby si samo dokázalo
    udělat co nejvíce věcí.
  • 00:18:37 Kromě těch základních činností
    také nacvičujeme
  • 00:18:41 přípravu jídla
    nebo manipulace s předměty.
  • 00:18:46 Zaměřujeme se taky
    na jemnou a hrubou motoriku.
  • 00:18:50 Děti si tady mohou vyzkoušet
    různé kompenzační pomůcky
  • 00:18:54 spolu s rodiči. A podle toho,
    co jim nejvíce vyhovuje,
  • 00:18:58 jim pak ve spolupráci s lékařem
    pomůcky předepisujeme.
  • 00:19:04 Honzu, sundej si stranu.
    Sundej si z té kostky stranu.
  • 00:19:08 Míšo, jak dlouho učíš
    v Jedličkově ústavu a školách?
  • 00:19:11 Letos je to třetí rok.
  • 00:19:13 -A v jaké třídě?
    -Teď už je to 7. - 8.třída.
  • 00:19:18 -Kolik dětí máš na starosti?
    -6 dětí.
  • 00:19:22 Jsi na to sama,
    nebo máš asistenta pedagoga?
  • 00:19:25 Sama bych to nemohla zvládat,
    takže je tady stabilně
  • 00:19:28 jeden asistent pedagoga.
    A jsem hrozně ráda za to,
  • 00:19:32 že chodí dobrovolníci. Většinou
    každý den jeden dobrovolník.
  • 00:19:35 To mi hrozně pomůže.
  • 00:19:37 Měli bychom zmínit, že ty sama
  • 00:19:40 jsi do škol
    v Jedličkově ústavu chodila.
  • 00:19:42 Chodila jsem na střední školu,
    na sociálně správní.
  • 00:19:47 Jaké to je přijít v nové roli?
  • 00:19:51 Je to zajímavá zkušenost v tom,
    že si pamatuju, že jako studenti
  • 00:19:54 jsme na spoustu věcí nadávali.
    Říkali jsme:
  • 00:19:57 Jak to, že je to takhle?
    Oni nám tohle nepřipravili atd.
  • 00:20:01 Tak teď vidím,
    že za tím je spousta lidí,
  • 00:20:07 kteří se tomu musí
    intenzivně věnovat,
  • 00:20:10 aby ten proces vůbec mohl probíhat
  • 00:20:12 a by tady byl ten servis,
    který děti mají.
  • 00:20:14 My jsme s Míšou
    došli hodně dalekou cestu,
  • 00:20:18 tak máme ji moc rádi.
  • 00:20:21 Ve škole nejvíc?
    Tak kamarádi a nějaký to učení.
  • 00:20:29 Tady je to lepší,
    protože tady mám jako spoustu dětí,
  • 00:20:38 který jsou stejný jako já.
    A tam v tý základce
  • 00:20:41 si mě moc děti všímaly,
    ale ne tolik jako tady.
  • 00:20:45 Na tý základce jsem měla
    chodící paní učitelku
  • 00:20:50 a prostě teď najednou
    v Jedličkárně
  • 00:20:54 paní učitelku na vozíku.
  • 00:20:57 To prostě mě úplně jako překvapilo.
  • 00:21:00 A dneska to vnímáš jak?
  • 00:21:02 Dneska už to vnímám
    jako normální běžnou věc.
  • 00:21:07 Jirka totiž píše to,
    co nám chce říct.
  • 00:21:12 Má k tomu moderní techniku.
  • 00:21:16 Jirka už nám napsal,
    že paní učitelka je hrozně hodná.
  • 00:21:20 Míšo, proč sis
    vybrala studium v Jedli?
  • 00:21:23 Já jsem vlastně chtěla
    na nějakou sociální školu.
  • 00:21:26 To byl původní cíl,
    proč jsem začala hledat.
  • 00:21:30 A potom jsi jednou přišel ty
    a na tréninku jsi mi řekl,
  • 00:21:34 že tenhle obor tady je. Já jsem
    se o to začala víc zajímat
  • 00:21:39 a tak nějak jsem přišla na to,
    že v Praze by to pro mě bylo lepší
  • 00:21:43 a že bych sem chtěla,
    tak proto jsem se sem přihlásila.
  • 00:21:46 -Takže kombinace
    studijního oboru a sportu? -Ano.
  • 00:21:51 Teď jsme u tebe na pokoji
    na intru na Tapkách.
  • 00:21:55 Jak tady funguješ?
  • 00:21:59 Tak tady vlastně bydlím přes týden.
    Na víkendy jezdím domů.
  • 00:22:04 Přijíždím v neděli večer.
    Normálně tady přespávám
  • 00:22:08 a chodím odsud do školy.
    -Máš to daleko?
  • 00:22:11 Nemám. Necelých 5 minut.
    Je to hned naproti.
  • 00:22:15 To je odsud do školy.
    A odsud domů?
  • 00:22:18 Domů to mám hodně daleko.
    Přes 150 kilometrů.
  • 00:22:23 Co tak děláte odpoledne,
    když končí škola?
  • 00:22:27 Teď se hlavně učím,
    protože mě čeká za měsíc maturita.
  • 00:22:31 Ale jinak tady máme spoustu různých
    kroužků, na který můžeme chodit.
  • 00:22:34 Například vaření.
    Na to chodím ráda.
  • 00:22:37 Nebo minulý rok jsme tady měli
    filmový kroužek. Ten byl zajímavej.
  • 00:22:40 Když jsi zmínila ty sporty, kvůli
    kterým jsi sem také trochu šla,
  • 00:22:44 čemu se věnuješ? -Tak šla
    jsem sem hlavně kvůli curlingu,
  • 00:22:48 kterému jsem se věnovala
    už předtím na základce.
  • 00:22:51 A potom tady jsem si našla další
    sport - electric wheelchair hockey.
  • 00:22:55 Vlastně je to florbal
    na elektrických vozíkách.
  • 00:23:06 Honzo, my teď spolu
    sedíme ve školním klubu.
  • 00:23:09 Co je tohle za část
    Jedličkova ústavu? Jak funguje?
  • 00:23:12 Školní klub funguje v odpoledních
    hodinách od pondělka do pátku.
  • 00:23:17 Vlastně do školního klubu
    chodí děti,
  • 00:23:20 které jsou externí,
    to znamená děti,
  • 00:23:24 které mají odpolední program,
    navštěvují kroužky ve školním klubu
  • 00:23:30 a hrají si. Je spoustu zábav,
    které pro ně vytváříme.
  • 00:23:37 Komu a jak pomáhá
    Nadace Jedličkova ústavu?
  • 00:23:41 Nadace Jedličkova ústavu,
    jak už z názvu je patrné,
  • 00:23:45 pomáhá především
    rozvoji Jedličkova ústavu
  • 00:23:48 a škol, jak říkáme Jedle.
    V minulých asi 11 letech
  • 00:23:53 přispěla přibližně částkou
    kolem 25 milionů.
  • 00:23:56 My tady spolu sedíme u takového
    pěkného autobusu. Co je to zač?
  • 00:24:02 Tenhle autobus je kasička,
    která reprezentuje spíš stav
  • 00:24:05 toho současného,
    který máme v Jedličkově ústavu.
  • 00:24:09 Souvisí s naší sbírkou, kterou
    jsme založili v loňském roce.
  • 00:24:13 Snažíme se vybrat významnou
    část peněz na koupi nového,
  • 00:24:17 protože ten náš už v podstatě...
    Ne že by dosluhoval,
  • 00:24:20 ale už na něj není úplný spoleh.
    Tak aby mohlo zůstat to,
  • 00:24:23 že naši mladí mohou jezdit do světa
    i po České republice bez obav,
  • 00:24:28 tak nadace se snaží
    vybrat co nejvíc peněz.
  • 00:24:33 Takový je alespoň v kostce
    dnešní Jedličkův ústav a školy.
  • 00:24:37 A co by mu popřáli samotní žáci?
  • 00:24:40 Já přeju Jedličkově ústavu
    všechno nejlepší,
  • 00:24:44 aby byl pořád prima.
  • 00:24:50 Já přeju Jedličkovu ústavu
    k narozeninám,
  • 00:24:54 aby byl prima a fajn.
  • 00:25:01 Já přeju Jedličkovu ústavu úspěchy,
    aby ho měly děti rády.
  • 00:25:08 Já mu přeju,
    aby byl šťastný a veselý.
  • 00:25:14 Já přeju Jedličkovu ústavu k
    narozeninám, aby měli hodně peněz.
  • 00:25:22 Ježiš! Já všechno přeju
    Jedličkovu ústavu,
  • 00:25:25 aby všichni to tady měli rádi.
  • 00:25:28 Já přeju Jedličkovu ústavu,
    aby se měli každej rád.
  • 00:25:35 Já přeju Jedličkovu ústavu,
    ať má hodný děti a hodně lásky.
  • 00:26:00 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2010

Související