iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 1. 2020
10:50 na ČT2

1 2 3 4 5

5 hlasů
7921
zhlédnutí

Nedej se

(Nedej se plus)

Privatizace práva

Nový stavební zákon – místo úředníků ministerstva jej píše Hospodářská komora ČR.

18 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Nedej se plus

  • 00:00:06 Ještě se nikdy nestalo, že by stát
    se vzdal kontroly nad přípravou
  • 00:00:11 legislativy. Ono to ani podle
    zákona a Ústavy není možné.
  • 00:00:15 V tomto případě to ale udělal.
    Dokonce na to má smlouvu,
  • 00:00:19 kterou předává tu přípravu
    Hospodářské komoře.
  • 00:00:23 A Hospodářská komora,
    respektive konkrétní investoři
  • 00:00:27 platí miliony
    za přípravu této legislativy
  • 00:00:32 a samozřejmě že mají nějaký zájem,
    aby za své peníze něco dostali.
  • 00:00:39 To, co dostávají, je podoba toho
    zákona, nad kterým mají kontrolu.
  • 00:00:53 Vláda Andreje Babiše
    připravuje nový stavební zákon,
  • 00:00:56 kterým chce
    zrychlit stavební řízení.
  • 00:00:59 Jenže způsob, jakým zákon vzniká,
    vyvolal podezření,
  • 00:01:02 že je ušitý na míru stavebních firem
    bez ohledu na veřejné zájmy.
  • 00:01:07 Způsob vzniku zákona kritizuje
    například Nejvyšší správní soud,
  • 00:01:11 památkáři, zástupci UNESCO,
    architekti,
  • 00:01:14 ekologické organizace
    a také skupina 101 akademiků,
  • 00:01:18 zejména s právnických
    a přírodovědeckých fakult.
  • 00:01:22 Okolnosti či způsob přípravy
    nového stavebního zákona
  • 00:01:28 jsou postiženy těžkým klientelismem
    a závažným rizikem
  • 00:01:33 ze střetu veřejného, státního zájmu
    se zájmem soukromým.
  • 00:01:38 Vychází to z toho,
    že předseda vlády Andrej Babiš
  • 00:01:41 podle dostupných informací
    předjednal s Hospodářskou komorou
  • 00:01:46 uzavření dohody podle Občanského
    zákoníku mezi Českou republikou,
  • 00:01:51 Ministerstvem pro místní rozvoj
    a Hospodářskou komorou ČR
  • 00:01:55 o tom, že návrh
    nového stavebního zákona
  • 00:01:59 připraví právě Hospodářská komora.
  • 00:02:01 Ten proces je úplná novinka.
    Je to poprvé v historii,
  • 00:02:08 kdy návrh legislativy nepíše
    ministerstvo a jeho úředníci,
  • 00:02:11 ale píše ho soukromý subjekt.
    A navíc ještě ten,
  • 00:02:14 který má být
    tím zákonem sám regulován.
  • 00:02:17 To je něco,
    co se tady ještě nikdy nestalo.
  • 00:02:20 Novelu stavebního zákona
    píše Hospodářská komora,
  • 00:02:23 která sdružuje
    mimo jiné developerské firmy,
  • 00:02:26 které podle stavebního zákona
    potom realizují svůj byznys.
  • 00:02:30 To považujeme za velice
    nebezpečnou věc a podle toho,
  • 00:02:33 co dosud o té celé situaci víme,
  • 00:02:36 tak do toho procesu
    jsou poměrně hodně zaangažováni
  • 00:02:39 developeři zejména z Prahy.
    Velké developerské firmy,
  • 00:02:43 které mají zájem na tom,
    aby ten jejich komerční byznys
  • 00:02:47 se nějak zjednodušil a zprůchodnil.
    Bohužel to asi na druhé straně
  • 00:02:51 poškodí menší stavebníky, kteří
    nebduou mít takový aparát právníků
  • 00:02:55 a různých techniků
    na přípravu dokumentací,
  • 00:02:58 a pochopitelně to oslabí
    taky veřejné zájmy,
  • 00:03:01 protože celý ten zákon
    se v podstatě píše tak,
  • 00:03:04 aby pomohl realizovat
    právě ten velký byznys.
  • 00:03:07 Co je zajímavé a co je podezřelé,
  • 00:03:12 že ta dohoda mezi státem
    a Hospodářskou komorou
  • 00:03:16 je uzavřena jako bezúplatná,
    to znamená,
  • 00:03:20 že Hospodářská komora tuto službu
    provede pro stát bezplatně.
  • 00:03:26 A pak si logicky položíte otázku,
  • 00:03:28 kdo toto nesmírně drahé
    legislativní dílo platí.
  • 00:03:35 Zda a jak to platí
    Hospodářská komora
  • 00:03:38 ze svých rozpočtových zdrojů,
    nebo zda je třeba,
  • 00:03:42 aby na to byly
    ještě nějaké jiné zdroje.
  • 00:03:48 Hospodářská komora
    přitom sama nemá vlastní právníky,
  • 00:03:51 kteří by byli odborníky
    na tvorbu legislativy,
  • 00:03:54 a proto si na přípravu zákona
    najala advokátní kancelář
  • 00:03:57 Havel a partners.
  • 00:04:00 To, co je přinejmenším rizikové,
    nechci říct škodlivé,
  • 00:04:04 ale přinejmenším rizikové
    v případě toho stavebního zákona,
  • 00:04:07 je skutečnost, že tady,
    pokud já vím,
  • 00:04:10 tak ministerstvo není
    ani objednatelem těch prací,
  • 00:04:13 alespoň paní ministryně to říká
    v domnění, že to je důležitý
  • 00:04:16 argument, nebojte se ministerstvo
    to nestojí ani korunu,
  • 00:04:19 my té advokátní kanceláři nic
    neplatíme. Pro mě je to naopak
  • 00:04:23 zvýšení toho rizika
    nebo upozornění na to riziko.
  • 00:04:25 Protože když neplatím,
    tak neobjednávám.
  • 00:04:27 A pak se nutně musím ptát,
    kdo platí za ty práce,
  • 00:04:31 tudíž kdo objednává
    a v čí prospěch je ta úprava psána.
  • 00:04:34 A říkám to z toho důvodu,
    že procesy podle stavebního zákona
  • 00:04:39 jsou extrémně citlivé
    pro velký počet osob,
  • 00:04:43 pro široký okruh osob
    různých kategorií.
  • 00:04:47 a ty problémy,
    s kterými se už dneska setkáváme,
  • 00:04:50 je nedostatek důvěry
    mezi těmi skupinami.
  • 00:04:53 A asi tu důvěru pro ty jednotlivé
    procesy probíhající podle nové
  • 00:04:57 úpravy nepodpoří to, když sám
    proces té přípravy je stižen tím,
  • 00:05:03 že jedna skupina dotčených osob
    má privilegovanější postavení
  • 00:05:07 než nějaké jiné.
    Já vím, že se autoři hodně snaží
  • 00:05:10 zapojit hodně zájmových skupin
    do té přípravy,
  • 00:05:13 ale vlastně neformálním způsobem,
    zatímco zcela zjevně
  • 00:05:18 klíčovou roli tam hraje
    jenom určitá skupina těch aktérů.
  • 00:05:23 Vedoucím přípravy
    nového stavebního zákona,
  • 00:05:26 pověřený Hospodářskou komorou
    k jednání s ministerstvem,
  • 00:05:30 se stal bývalý náměstek ministerstva
    spravedlnosti
  • 00:05:33 a dnes advokát František Korbel.
  • 00:05:39 Kdo jsou přesně autoři
    nového stavebního zákona?
  • 00:05:42 Autorský tým je poměrně velký.
    Jsou to především právníci,
  • 00:05:48 ale i urbanisté a architekti.
    V týmu jsou především zástupci
  • 00:05:51 tří relativně velkých advokátnách
    kanceláří - Havel a partners,
  • 00:05:55 KVB z Hradce Králové, což jsou
    specialisté na správní právo,
  • 00:06:00 a odborníci na životní prostředí
    z kanceláře Frank Bold z Brna.
  • 00:06:04 Dále se na pracích
    podílí zástupci komor,
  • 00:06:06 zejména bych vyzdvihl
    spolupráci s Komorou architektů,
  • 00:06:11 úředníci ministerstev, zejména
    Ministerstva pro místní rozvoj,
  • 00:06:15 samospráv a také
    specializovaných institucí
  • 00:06:18 pro oblast územního plánování
    třeba z Prahy nebo z Brna.
  • 00:06:24 Ověřit, kdo všechno se na přípravě
    zákona opravdu podílí,
  • 00:06:28 díky smlouvě ministerstva
    s Hospodářskou komorou není možné.
  • 00:06:33 Kdo je tedy skutečným autorem
    návrhu nového stavebního zákona?
  • 00:06:39 Ty návrhy, které vznikají,
  • 00:06:43 já nemohu říct, že vznikají
    na půdě Hospodářské komory,
  • 00:06:46 protože já ten pracovní tým
    celý neznám.
  • 00:06:52 Jenom vím, že v pracovní týmu jsou
    jak odborníci z aplikační praxe,
  • 00:06:59 to znamená
    zástupci krajských úřadů,
  • 00:07:02 zástupci asociace,
  • 00:07:06 jsou tam i zástupci
    advokátních kanceláří a podobně.
  • 00:07:11 Ale já ten zpracovatelský tým
    Hospodářské komory opravdu neznám.
  • 00:07:16 Já znám jenom ty osoby, které
    zodpovídají za ty dílčí části.
  • 00:07:20 Pochopil jsem správně,
    že ministerstvo neví,
  • 00:07:23 kdo ten návrh přesně píše?
  • 00:07:25 Jestli ho píše Vonásek, Franta,
    nebo Anička opravdu nevím.
  • 00:07:32 Podíleli se na psaní
    nového zákona developeři?
  • 00:07:38 V rámci komor nepochybně ano.
  • 00:07:41 Jistě jako členové
    Hospodářské komory
  • 00:07:45 tak v širším smyslu
    v rámci České komory architektů
  • 00:07:49 a České komory
    autorizovaných inženýrů ano.
  • 00:07:54 Kdo je ten garant toho, co půjde
    tomu ministerstvu, je ta komora,
  • 00:08:00 protože ona si tam
    také někde hlídá své zájmy.
  • 00:08:03 A to, si myslím,
    že opravdu není dobré.
  • 00:08:05 Myslím si, že je to
    velmi nebezpečný precedens.
  • 00:08:08 Já si myslím, že v zásadě
    by měli zvládnout přípravu zákonů
  • 00:08:14 úředníci ministerstva.
  • 00:08:19 Anebo by si měli najmout
    svého experta pro ministerstvo,
  • 00:08:24 kde se do toho potom promítají
    všechny ty další zájmy,
  • 00:08:29 které tam ministerstvo
    pro vyvažování musí zapojit.
  • 00:08:33 A ten prostředník
    té Hospodářské komory
  • 00:08:37 z mého pohledu je nebezpečný.
  • 00:08:40 Proč tam vstupuje
    ten článek Hospodářské komory?
  • 00:08:43 Protože takové bylo
    politické rozhodnutí.
  • 00:08:47 Proto bylo uzavřeno memorandum
    mezi naší paní ministryní
  • 00:08:51 a mezi Hospodářkou komorou.
    Proč takové rozhodnutí padlo,
  • 00:08:55 se domnívám, z toho důvodu,
    že nový stavební zákon
  • 00:08:59 je jedna z největších priorit
    současné vlády.
  • 00:09:03 A vláda má zájem na tom,
    aby tento zákon,
  • 00:09:07 tato nová úprava
    vznikla co nejdříve.
  • 00:09:11 Jak upozornil týdeník Respekt,
    ke kritikům rychlosti a způsobu
  • 00:09:15 tvorby zákona se přidali i úředníci
    ministerstva pro místní rozvoj,
  • 00:09:20 kteří začátkem října zaslali
    své výhrady přímo ministryni.
  • 00:09:25 Na tom dopisu úředníků
    jsou zajímavé jednak ty body,
  • 00:09:29 na které upozorňují,
    ale zajímavá je i ta situace,
  • 00:09:33 kdy úředníci, kteří by měli mít
    v rukou tvorbu toho zákona,
  • 00:09:37 dávají najevo,
    že na ně není brán zřetel,
  • 00:09:41 že jejich slovo nemá žádnou váhu,
    že hlavní slovo v celém tom procesu
  • 00:09:44 má Hospodářská komora.
    A tím pádem vzniká otázka,
  • 00:09:47 jak může mít ministryně, která
    zákonitě těm detailům nerozumí,
  • 00:09:51 kde má nějakou oponenturu v tom,
    jestli Hospodářská komora
  • 00:09:54 si nenapsala ten zákon
    sama pro sebe.
  • 00:09:57 Teď vzniká otázka,
    pokud tady máme takové dopisy
  • 00:10:00 a takové stížnosti úředníků,
    jestli existuje vůbec síla,
  • 00:10:04 která je schopna
    tomu nějak oponovat.
  • 00:10:07 Nebo jestli někdo
    ty návrhy prošel a zkontroloval,
  • 00:10:11 jestli skutečně ten zákon
    není napsaný na ruku,
  • 00:10:14 na míru
    stavebním firmám a developerům.
  • 00:10:17 Já tu roli naší vlády
    vidím v následovném.
  • 00:10:21 Hlavně v legislativě. To znamená
    rekodifikace stavebního práva.
  • 00:10:25 Tam musím říct, že MMR skutečně
    za poslední období,
  • 00:10:31 můžu říct,
    že jsme očekával lepší výkon.
  • 00:10:36 A teď máme konkrétně na stole
    v rámci spolupráce
  • 00:10:40 s Hospodářskou komorou
    konečně jasnou vizi, jasný plán.
  • 00:10:47 Protože není možné
    se vymlouvat na ostatní resorty
  • 00:10:50 a že je tam strašně moc změn
    v rámci různých zákonů
  • 00:10:53 v rámci různých resortů.
    Takže musí to být týmová práce,
  • 00:10:57 resorty to musí skončit
    a my zkrátka
  • 00:11:00 ten nový stavební zákon
    potřebujeme velice rychle.
  • 00:11:03 Já musím říct,
    že jsem skutečně vyvinul velký tlak
  • 00:11:07 na MMR, na paní ministryni
    Dostálovou, protože zase přišli
  • 00:11:10 s nějakým věcným záměrem
    o té rekodifikaci.
  • 00:11:15 A tam není potřeba žádný věcný
    záměr. My všichni víme,
  • 00:11:18 že chceme stavět rychle, co nejméně
    razítek, co nejméně byrokracie.
  • 00:11:24 Hotový návrh zákona zveřejnilo
    ministerstvo k připomínkám
  • 00:11:28 na konci listopadu.
  • 00:11:30 Ukázalo se, že s návrhem zákona
    nesouhlasí celá řada institucí.
  • 00:11:34 Například památkáři, nezávislí
    architekti, obce, vědci, spolky
  • 00:11:39 a také třeba
    i Bezpečnostní informační služba.
  • 00:11:43 Nový stavební zákon
    má přinést komplexní reformu
  • 00:11:46 státní správy při územním plánování
    a povolování staveb.
  • 00:11:50 jeho základním východiskem
    je především integrace
  • 00:11:54 dotčených orgánů, omezení
    neuvěřitelně zbytnělých procesů,
  • 00:11:59 k nimž jsme došli během let
    postupných novelizací zákona.
  • 00:12:04 A zajištění posílení samospráv
    v oblasti stanovování
  • 00:12:08 základních pravidel pro rozvoj
    a kvalitu svého území
  • 00:12:12 prostřednictvím
    nástrojů územního plánování.
  • 00:12:15 Spolu s tím dochází
    k vynětí stavebních úřadů
  • 00:12:19 z úřadů obcí a krajů.
    A to proto, že rozhodování
  • 00:12:24 stavebního úřadu má být spíše
    výkonem nezávislé státní správy.
  • 00:12:29 Předpokládáme, že integrace
    povolování do činnosti
  • 00:12:33 těchto orgánů, zákaz ping pongu
    mezi úřady 1. a 2. stupně
  • 00:12:39 a další opatření,
    která jsou uvedena v návrhu,
  • 00:12:42 povedou k zásadnímu zrychlení
    i zkvalitnění povolování staveb
  • 00:12:46 i kvality veřejného prostoru.
  • 00:12:49 Ten zákon navrhuje
    de facto zánik dotčených orgánů,
  • 00:12:54 což v praxi znamená možná méně
    úředníků, možná méně míst,
  • 00:12:58 kde se vydává nějaké razítko,
    ale je to totální rezignace
  • 00:13:02 na ochranu veřejných zájmů
    ze strany expertů.
  • 00:13:06 Ať už hasičů, památkářů a orgánů
    ochrany přírody a krajiny.
  • 00:13:12 Všichni tito odborníci, kteří
    teď nezávisle na stavebním úřadu
  • 00:13:17 hodnotí ten projekt
    z pohledu toho, čemu rozumí,
  • 00:13:20 se mají stát
    součástí stavebního úřadu,
  • 00:13:24 jehož hlavní posláním
    je rychle povolit stavbu.
  • 00:13:28 Nebezpečí nebo riziko
    té takzvané integrace agendy
  • 00:13:32 dotčených správních orgánů
    do státní stavební správy
  • 00:13:35 lze demonstrovat
    na několika příkladech.
  • 00:13:39 První příklad, který bych uvedl,
    je z oblasti vodního zákona.
  • 00:13:45 Podle vodního zákona
    ministerstvo životního prostředí
  • 00:13:49 řídí státní správu
    v oblasti ochrany vodních zdrojů.
  • 00:13:54 A jedním z klíčových institutů
    té ochrany vodních zdrojů
  • 00:13:59 jsou vodárenské nádrže.
  • 00:14:01 A ty vodárenské nádrže
    mají okolo sebe vymezené
  • 00:14:05 ochranné pásmo.
    Nicméně novela vodního zákona
  • 00:14:10 související
    s návrhem nového stavebního zákona
  • 00:14:14 počítá s tím, že o záměrech
    podle stavebního zákona,
  • 00:14:19 které mají být umístěny
    v ochranném pásmu vodního zdroje,
  • 00:14:23 už nebudou rozhodovat
    ty specializované vodoprávní úřady,
  • 00:14:27 řízené jednotně
    ministerstvem životního prostředí,
  • 00:14:31 ale stavební úřady, podřízené
    Nejvyššímu stavebnímu úřadu.
  • 00:14:36 Také o vynětí pozemku
    z lesního či půdního fondu
  • 00:14:40 bude namísto orgánu
    ochrany přírody a krajiny
  • 00:14:43 rozhodovat stavební úřad.
    Ochrana přírody má oslabit
  • 00:14:47 i v národních pracích
    a chráněných územích.
  • 00:14:51 Ale co je snad nejstrašnější,
    že ta klíčová pramovoc
  • 00:14:59 orgánů ochrany přírody,
    a to zejména Agentury
  • 00:15:02 ochrany přírody a krajiny
    a správy národních parků
  • 00:15:07 při povolování výjimek
  • 00:15:10 se nemá vztahovat
    na zastavěná a zastavitelná území.
  • 00:15:14 To znamená, v momentě,
    kdy nějaká obec vymezí
  • 00:15:18 i v rámci národního parku
    nebo chráněné krajinné oblasti
  • 00:15:23 zastavěné území
    nebo zastavitelné území,
  • 00:15:26 tak tam už správa ani Agentura
    ochrany přírody a krajiny
  • 00:15:31 nebude vydávat závazné stanovisko
    k povolení výjimky.
  • 00:15:35 Takže představte si,
    že Jihočeský kraj
  • 00:15:40 nebo obec Nová Pec
    ve své územně plánovací dokumentaci
  • 00:15:47 vymezí zastavitelné území
    ve prospěch stavebního záměru
  • 00:15:54 lanovka na Smrčinu
    v 1.zóně národního parku.
  • 00:15:58 Pokud se tohle stane,
    tak ta budoucí stavba té lanovky
  • 00:16:04 bude povolována
    už jen stavebním úřadem.
  • 00:16:07 Čili bez jakékoliv součinnosti
    ze strany správy národního parku.
  • 00:16:12 Nový stavební zákon poměrně
    zásadně posiluje účast veřejnosti,
  • 00:16:18 neboť poslední novelizace
    starého stavebního zákoníku
  • 00:16:22 od 1.ledna 2018 zcela vyloučila
    veřejnost z územního řízení.
  • 00:16:26 A veřejnosti dnes nezbývá, než
    napadat dílčí závazná stanoviska
  • 00:16:30 u soudu. Čili ten dnešní stav
    je nejhorší možný,
  • 00:16:33 kdy veřejnost se neúčastní
    povolovacího procesu,
  • 00:16:37 ale přitom může výsledná povolení
    napadat u soudu.
  • 00:16:40 My navrhujeme,
    aby se veřejnost účastnila
  • 00:16:43 jediného povolovacího procesu.
    Domníváme se, že je to v pořádku.
  • 00:16:47 Je to tak
    i vyžadováno evropským právem.
  • 00:16:50 Pouze říkáme, že ta účast
    má být realizována jednou,
  • 00:16:54 má být realizována koncentrovaně,
    a není tedy možné opakovat
  • 00:16:57 stejné námitky v různých fázích
    jednoho a téhož řízení.
  • 00:17:03 Podle kritiků není ovšem záměr
    vrátit veřejnost do rozhodování
  • 00:17:07 myšlen vážně. O zrušení vyloučení
    veřejnosti ze stavebních řízení
  • 00:17:12 bude totiž díky žalobě skupiny
    senátorů v nejbližší době
  • 00:17:16 rozhodovat Ústavní soud. A právě
    v řízení před Ústavním soudem
  • 00:17:21 vláda i Hospodářská komora
    návrat účasti veřejnosti odmítají.
  • 00:17:26 Nejnebezpečnější
    asi na celém tom procesu je,
  • 00:17:29 že pokud necháme bez povšimnutí
    projít tento proces,
  • 00:17:32 tedy že si soukromý subjekt
    připravuje sám pro sebe
  • 00:17:35 de facto legislativní regulaci, tak
    se takové případy můžou opakovat.
  • 00:17:39 V extrémním případě
    se pak můžeme dočkat toho,
  • 00:17:42 že si Agrofert bude psát
    legislativu na regulaci zemědělství
  • 00:17:46 nebo nějaké zločinecké spolky
    budou psát trestní řád.
  • 00:17:50 A toho bychom
    se asi nechtěli dočkat.
  • 00:17:55 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2020

Související