iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
23. 5. 2008
18:45 na ČT2

1 2 3 4 5

129 hlasů
8377
zhlédnutí

Nedej se

(Nedej se!)

Obchvat Frýdku-Místku

Bitva o přírodu pokračuje

17 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Nedej se

  • 00:00:30 V zásadě v těchto místech,
    v této ose má vést takzvaný
  • 00:00:35 Jižní obchvat Frýdku-Místku
    ve výšce 7-8 metrů nad mou hlavou.
  • 00:00:40 Kousek od těchto domů.
  • 00:00:44 Jsme ve Frýdku-Místku.
    Šedesátitisícové město
  • 00:00:48 dělí řeka Ostravice
    na slezskou a moravskou část.
  • 00:00:52 Kolmo na ně vede už od šedesátých
    let čtyřpruhový dálniční průtah.
  • 00:00:57 Desítky tisíc aut proudí každý den
    přímo centrem města.
  • 00:01:02 Po 15 letech dohadování
    by měl konečně vzniknout
  • 00:01:06 takzvaný Jižní obchvat.
  • 00:01:08 Tento průtah městem
    měl být nahrazen už dávno.
  • 00:01:12 Trasa obchvatu
    ovšem není nejšťastnější.
  • 00:01:15 Zplodiny z aut
    půjdou přímo na velké sídliště
  • 00:01:19 a nová silnice protne
  • 00:01:21 jediné přírodně cenné území
    v okolí města.
  • 00:01:24 Tahle lokalita je významná tím,
  • 00:01:28 že je tady ještě zbytek
    takového pseudolužního lesa,
  • 00:01:32 velice bohatá biodiverzita,
    smíšený lužní les,
  • 00:01:38 řeka, které se může rozlévat
    do starých mrtvých ramen.
  • 00:01:44 A právě pro tyto své hodnoty
    byla tato lokalita navržena
  • 00:01:48 do systému Natura 2000 a stala
    se evropsky významnou lokalitou
  • 00:01:53 nebo součástí evropsky
    významné lokality Niva Morávky,
  • 00:01:57 která je teda podstatně větší.
  • 00:02:00 A ta společenstva,
    která se tady nacházejí,
  • 00:02:03 jsou v rámci Natury 2000
    v České republice vlastně jediná.
  • 00:02:07 Štěrkonosná řeka Morávka
    a okolní lužní les jsou významný,
  • 00:02:11 v České republice
    zcela jedinečný fenomén.
  • 00:02:14 Beskydčan podal
    proti územnímu rozhodnutí
  • 00:02:17 na stavbu Jižního obchvatu
    správní žalobu.
  • 00:02:21 Hlavním argumentem
    je rozpor tohoto rozhodnutí
  • 00:02:25 s právní úpravou ochrany území
    evropsky významných lokalit
  • 00:02:31 takzvané Natury 2000, protože přes
    toto území ta silnice měla projít.
  • 00:02:35 Evropské směrnice říkají,
    že v tomto případě
  • 00:02:39 musí být posouzeno,
    zda neexistuje nějaké jiné řešení.
  • 00:02:43 které by do té chráněné
    lokality nezasáhlo.
  • 00:02:46 A právě k tomuto posouzení
    v územním řízení nedošlo,
  • 00:02:50 čili pokud by ta stavba
    byla v tom místě umístěna,
  • 00:02:54 tak by se dostala
    do rozporu s evropským právem,
  • 00:02:57 což by mohlo vést
    i k řízení proti České republice
  • 00:03:01 před Evropským soudním dvorem.
  • 00:03:03 S tím souvisí další argument,
    který se týká ochrany toho území
  • 00:03:07 ještě vyhláškou bývalého Okresního
    národního výboru ve Frýdku-Místku.
  • 00:03:10 Je tam přírodní památka,
    která má určité ochranné podmínky,
  • 00:03:14 a podle našeho názoru ty ochranné
    podmínky naprosto vylučují,
  • 00:03:18 aby v té lokalitě probíhala
    stavební činnost.
  • 00:03:22 Tím spíše aby tam byla umístěna
    stavba rychlostní silnice.
  • 00:03:27 Rozzuřená radnice kontruje.
    Podává na členy sdružení Beskydčan
  • 00:03:31 trestní oznámení, protože
    prý ohrožují zdraví a životy
  • 00:03:35 60 tisíc lidí kvůli pár žábám.
  • 00:03:39 Dnes je ta situace
    líčena politiky tak,
  • 00:03:43 že ekoteroristé
    z občanského sdružení Beskydčan
  • 00:03:48 zdržují vymístění
    dálničního průtahu městem.
  • 00:03:51 Ale je zapotřebí podívat se
    na historii řešení toho problému.
  • 00:03:56 Tam vidíme,
    že představitelé političtí
  • 00:04:01 zasahovali do procesu
    objektivního hledání
  • 00:04:04 optimální trasy
    obchvatu Frýdku-Místku.
  • 00:04:08 Jak to tedy vlastně tehdy bylo?
    Vraťme se o 14 let.
  • 00:04:15 V první etapě prací získala
    radnice od odborníků z Brna
  • 00:04:18 toto základní srovnání uvažovaných
    tras a současného průtahu.
  • 00:04:23 Ve všech hlavních kritériích -
    dopravě, urbanizmu, ekologii
  • 00:04:27 i hygieně - dopadla severní trasa
    o 30 až 50 procent lépe než jižní.
  • 00:04:34 Radnice rychle zareagovala.
  • 00:04:36 Hlavní architekt
    byl nepříjemně překvapený,
  • 00:04:41 když z Brna dostal zprávu,
    kde bylo jasně řečeno,
  • 00:04:44 že na severu
    je možné hledat lepší řešení.
  • 00:04:48 A dokonce řešitel sám od sebe
    začal hledat ještě lepší varianty,
  • 00:04:53 takže se dostal
    do rozporu s architektem,
  • 00:04:56 který mu nakonec řekl,
    že o to se ho nikdo neprosil,
  • 00:04:59 a jestliže si bude vymýšlet
    nějaké takové vylepšení,
  • 00:05:03 tak že mu to prostě nezaplatí.
  • 00:05:06 Brněnská firma navrhla
    optimalizovat severní trasu tak,
  • 00:05:10 že by se vyhnula všem
    kolizním bodům, lesním masivům
  • 00:05:14 a až na výjimky i místům,
    určeným pro bytovou výstavbu.
  • 00:05:19 Finanční argument radnice
    byl však natolik účinný,
  • 00:05:23 že tato superseverní trasa nakonec
    z hodnocení vypadla
  • 00:05:26 a ve zbylé části studie
    byla naopak zdůrazněna všechna,
  • 00:05:30 i hypotetická negativa severu.
  • 00:05:34 Přes tento masivní tlak ovšem
    nakonec byla stejně severní trasa
  • 00:05:39 vyhodnocena velmi výrazně lépe.
  • 00:05:42 Logika radnice je následující.
    Odborníci nám ve svých studiích
  • 00:05:46 doporučili vést trasu obchvatu
    severním směrem.
  • 00:05:51 Odborníci nám k této věci
    již nic nového neřeknou.
  • 00:05:55 Proto my
    si odhlasujeme trasu jižní.
  • 00:06:00 Na podivné hlasování
    jsme se zeptali pana starosty.
  • 00:06:03 Zpočátku si s námi hrál
    trochu na schovávanou a tvrdil,
  • 00:06:06 že vlastně neví, jak odborné
    hodnocení, které radnice platila
  • 00:06:10 a podle něhož on i ostatní
    zastupitelé měli rozhodovat,
  • 00:06:14 nakonec dopadlo.
  • 00:06:16 Hodnocení dopadlo, já nevím,
    jak by se to dalo říct stručně.
  • 00:06:23 Posuzovalo se to samozřejmě
    z různých hledisek - ekologického,
  • 00:06:26 urbanistického, dopravního -
    a v různých těch částech
  • 00:06:29 dopadalo různě. -Nicméně
    byl tam jistý celkový závěr.
  • 00:06:32 Byl tam jistý celkový závěr.
    To máte pravdu.
  • 00:06:36 A jaký tedy byl tento závěr?
  • 00:06:38 Ten závěr byl takový, že...
  • 00:06:43 Já vám to asi nedovedu
    dneska říct úplně přesně,
  • 00:06:47 jaký byl ten závěr.
  • 00:06:49 Ujistili jsme pana starostu,
    že jsme viděli jak výsledky
  • 00:06:52 prvního kola odborných prací,
    tak závěry konečné,
  • 00:06:56 upravené po zásahu radnice,
  • 00:06:58 a že i tyto druhé
    dopadly lépe pro sever.
  • 00:07:02 Ta studie, jak vy jste říkala,
  • 00:07:05 dopadla ve prospěch budování
    severní varianty obchvatu.
  • 00:07:12 Navzdory tomu ODS těsnou většinou
    prosadila variantu jih.
  • 00:07:17 Nikomu se napodařilo dokázat, co za
    tímto nelogickým rozhodnutím bylo.
  • 00:07:22 Tehdejší radnice
    rozhodla tak, jak rozhodla.
  • 00:07:25 Já nemůžu nyní mluvit za to,
    co se stalo před dvanácti lety.
  • 00:07:31 Já jsem zde nebyl. Bylo zde
    úplně jiné osazení radnice.
  • 00:07:35 Takže k tomu
    já se vyjadřovat nemohu.
  • 00:07:38 Ani jsme to nečekali.
  • 00:07:40 Panu náměstkovi
    tenkrát bylo něco přes 10 let.
  • 00:07:44 Vysvětlovat by naopak mohla
    primátorka Eva Richtrová,
  • 00:07:47 která tehdy podepisovala výzvy
    kritizující jižní trasu obchvatu.
  • 00:07:51 Kam se podělo její přesvědčení
    po nástupu do funkce?
  • 00:07:56 Natáčení striktně odmítla.
  • 00:07:58 Vlády se střídají
    prostě po těch volbách všude,
  • 00:08:04 úředníci taky, takže to všechno
    zapadlo. Ti, co tam byli,
  • 00:08:07 už tam nejsou, ti noví
    to raději nechtějí vědět.
  • 00:08:10 Já když to vzpomenu
    třeba tady na radnici,
  • 00:08:12 tak nechce žáden poslouchat.
  • 00:08:15 To, co se děje kolem našeho
    obchvatu je taková malá laboratoř
  • 00:08:21 frýdecko-místecká laboratoř
    české politiky.
  • 00:08:24 Když si vezmeme
    sociální demokracii.
  • 00:08:27 Zastupitelé z této strany
    s námi 10 let spolupracovali
  • 00:08:30 v našem občanském sdružení,
    chodili na naše schůze,
  • 00:08:33 podporovali naše aktivity.
    A teď najednou na nás dávají
  • 00:08:36 trestní oznámení jenom za to,
    že my děláme stále to,
  • 00:08:41 co oni ještě donedávna podporovali.
  • 00:08:44 Mezitím se dostali do poměrně
    vysokých míst na radnici.
  • 00:08:49 Nevím,
    zřejmě to změnilo jejich jednání.
  • 00:08:51 I v tom průběhu od roku 2003
    občanské sdružení Beskydčan
  • 00:08:57 neustále podávalo
    stížnosti a odvolání
  • 00:09:00 k našemu územnímu rozhodnutí
    a zdržovalo celý ten proces.
  • 00:09:03 To znamená, ten hlavní viník
    je občanské sdružení Beskydčan.
  • 00:09:08 Kdyby tady nebyli, ten obchvat
    mohl být pět let hotový.
  • 00:09:13 V tom případě hlavním viníkem
    jsou tady zákony České republiky,
  • 00:09:16 protože oni pouze využívají
    svých zákonných možností.
  • 00:09:20 Stejně jako my využíváme
    svých zákonných možností.
  • 00:09:22 My máme taky právo
    podat na ně trestní oznámení.
  • 00:09:25 Bez porušování zákonů
    by se dnes nestavěly mnohé dálnice.
  • 00:09:30 To, co radnici zaskočilo
    ale nebyla samotná žaloba,
  • 00:09:33 nýbrž rychlé rozhodnutí soudu.
  • 00:09:37 Součástí naší žaloby
    byl taky požadavek na soud,
  • 00:09:42 aby přiznali odkladný účinek
    žalobě, aby po dobu,
  • 00:09:45 než soud rozhodne,
    neplatilo územní rozhodnutí.
  • 00:09:49 A zde jsme se dočkali průlomové,
    historické události,
  • 00:09:53 kdy poprvé se občanskému sdružení
  • 00:09:56 podařilo
    odkladného účinku dosáhnout.
  • 00:09:59 Takže do doby,
    než bude vydán rozsudek,
  • 00:10:02 neplatí územní rozhodnutí.
  • 00:10:05 Doposud žádný soud takto nekonal
    a odkladné účinky nepřiznával.
  • 00:10:11 Příkladem může být třeba dálnice D8
    přes České Středohoří,
  • 00:10:16 kde v roce 2003 byla podána žaloba
    proti územnímu rozhodnutí
  • 00:10:23 a teprve teď po pěti letech
    Nejvyšší správní soud v Brně
  • 00:10:27 rozhodl o tom,
    že ta žaloba byla důvodná,
  • 00:10:30 že Krajský soud v Ústí nad Labem
    rozhodoval nezákonně
  • 00:10:34 a stejně tak i Krajský soud v Ústí
    nad Labem, když tuto žalobu zamítl.
  • 00:10:40 Bohužel situace je taková,
    že tato dálnice je rozestavěná
  • 00:10:43 a podle nového stavebního zákona
    se stane to,
  • 00:10:48 že když soudy
    zruší územní rozhodnutí
  • 00:10:51 a mezitím byla vydána
    stavební povolení,
  • 00:10:54 tak nové územní rozhodnutí
    se nevydává.
  • 00:10:57 Takže v tomto případě
    my vlastně máme pravdu
  • 00:11:02 a oni mají dálnici.
  • 00:11:04 Ve Frýdku-Místku podobnému scénáři
  • 00:11:07 zabránilo rozhodnutí
    soudkyně Javorové.
  • 00:11:10 O podstatě sporu - zda povede
    dálnice nivou Morávky -
  • 00:11:13 zatím ještě nerozhodla.
  • 00:11:16 Já si neumím představit,
    že soudkyně by byla schopná
  • 00:11:23 shodit ze stolu sedmnáctiletou
    práci mnoha odborníků,
  • 00:11:28 která stála mnoho peněz.
    Neumím si to představit,
  • 00:11:31 že by se ona jako osoba rozhodla
    shodit tu práci ze stolu.
  • 00:11:36 Myslím si, že odkladný účinek
    politikům skutečně vadí,
  • 00:11:41 protože oni 15 nebo 17 let
    stále říkali,
  • 00:11:45 že je třeba nedívat se napravo,
    nalevo a celou tu věc
  • 00:11:48 co nejrychleji dovést do konce.
    A my jsme jim říkali:
  • 00:11:51 To není moudrý postup, protože
    nemůžete rychle postupovat
  • 00:11:54 za cenu toho, že ignorujete zákony.
    A ten odkladný účinek jim vlastně
  • 00:11:59 připomněl, že ty zákony ignorovali,
    a může všechno vrátit na začátek.
  • 00:12:05 A v tom případě vinu za to,
    že obchvat bude opožděn,
  • 00:12:10 ponesou ti, kteří i přes naše
    upozorňování po celá léta
  • 00:12:14 ty zákony a procedury ignorovali.
  • 00:12:17 Myslím, že problém tady je,
  • 00:12:21 že jsou tu
    velmi silné ekologické iniciativy,
  • 00:12:24 které nemají stejnou představu
    jako územní plán.
  • 00:12:26 Jak říká náš prezident, potenciál
    lidského ducha je neomezený,
  • 00:12:32 takže se dá určitě najít spoustu
    různých technických řešení,
  • 00:12:35 jak tento problém vyřešit.
  • 00:12:37 Například najít
    jinou variantu trasy,
  • 00:12:41 nebo třeba průtah městem
    vložit pod město do tunelu.
  • 00:12:45 Jediná věc,
    kterou rozhodně řešit nejde,
  • 00:12:48 je nahradit dvousetletý les.
  • 00:12:53 Frýdeckomístečtí politici
    zleva i zprava se ale rozhodli
  • 00:12:56 využít nekonečný potenciál
    svého ducha jinak.
  • 00:13:00 Zakládají spolu
    zbrusu nové občanské sdružení
  • 00:13:03 s cílem urychlit stavbu obchvatu.
  • 00:13:07 Ta vaše iniciativa nebo sdružení
    by mělo být určitou protiváhou
  • 00:13:10 těch zelených sdružení, nebo -
    jak vy říkáte - těch ekoteroristů?
  • 00:13:14 Dá se to tak říct,
    že by to měla být protiváha.
  • 00:13:20 Měli bychom vysvětlovat,
    že 60 tisíc lidí ve městě,
  • 00:13:23 respektive ti, co jsou ovlivněni,
    je jich daleko víc, než ti,
  • 00:13:27 kteří brání výstavbě obchvatu.
  • 00:13:30 Speciálně ta ekologická iniciativa,
    o které jsme mluvili,
  • 00:13:34 jsou lidé, kteří bydlí v Ostravici.
    Tam mají pěkné prostředí,
  • 00:13:38 takže je od nich pěkné, že nám tady
    zasahují do našich staveb,
  • 00:13:42 respektive do života našich lidí.
  • 00:13:44 ODS nám tady 15 let vysvětlovala,
    že nemáme do obchvatu co mluvit,
  • 00:13:49 protože jsme občanské sdružení,
    to znamená, že nám nikdo nedal
  • 00:13:53 žádný mandát. Dneska politici
    za občanskou demokracii sestavují
  • 00:13:58 občanské sdružení a vůbec jim
    nevadí, že ke svému jednání
  • 00:14:02 nemají žádný mandát. To vypadá,
    že ti lidé si strašně málo věří,
  • 00:14:06 protože poslanci a senátoři za ODS
    se chtějí ještě potuplovat tím,
  • 00:14:12 že založí občanské sdružení.
  • 00:14:15 Koalice s opozicí chce kolem sebe
    sdružit řadu "zajímavých občanů".
  • 00:14:22 Je tam třeba
    zástupce hospodářské komory,
  • 00:14:25 je tam zástupce
    Sdružení pro rozvoj našeho kraje,
  • 00:14:32 je tam z Dopravoprojektu,
    z Ředitelství silnic a dálnic,
  • 00:14:36 jako pozorovatel zástupce
    Moravskoslezského kraje,
  • 00:14:40 takže ta skupina, si myslím,
    dává velkou šanci
  • 00:14:46 pohnout s určitými problémy,
    které té realizaci brání.
  • 00:14:51 Z toho vyplývá, že by mohla mít
    poměrně silné postavení,
  • 00:14:55 i pokud jde
    o možný lobbing a ovlivňování?
  • 00:14:59 Je pravdou, že jako senátoři
    nebo poslanci máme blíže
  • 00:15:06 k ministru dopravy,
    k ministru životního prostředí,
  • 00:15:10 ale já bych
    nelámal věci přes koleno,
  • 00:15:14 ale spíše
    se snažil vykomunikovat
  • 00:15:17 a diskutovat
    o možném, optimálním řešení.
  • 00:15:23 Levá, pravá, seno, sláma.
  • 00:15:26 A máme tu
    frýdeckomísteckou Národní frontu.
  • 00:15:29 Na problém
    si přece zadělali společně.
  • 00:15:32 Až bude dostavěn závod Hundai,
  • 00:15:35 bude městem sviště
    43 tisíc aut denně.
  • 00:15:38 Jenže kdo doopravdy může za to,
    že obchvat ještě nestojí?
  • 00:15:43 A je skutečně třeba obětovat
  • 00:15:45 kvůli neschopnosti politiků
    cennou přírodu?
  • 00:15:48 Něco se musí stát. A jestli
    to je to, co se teď stane opravdu
  • 00:15:53 a dojde na má slova,
    že byla lepší severní varianta,
  • 00:15:56 já budu rád.
    Ale to, že se budeme hádat
  • 00:15:59 a obviňovat mezi sebou,
    to nic neřeší.
  • 00:16:02 Už za rok si připomeneme 20 let
    takzvané sametové revoluce.
  • 00:16:07 A 20 let po revoluci jsme svědky
    toho, že politici píší obžalobu
  • 00:16:11 na občany za to, že občané chtějí,
    aby se dodržovaly zákony.
  • 00:16:16 Tento jev je podle mě
    mnohem důležitější než to,
  • 00:16:20 jestli se ten obchvat nakonec
    povede jihem, severem nebo tunelem.
  • 00:16:25 Uvědomme si, že před 12 lety
    tady byla jiná radnice,
  • 00:16:30 která v současné chvíli
    tvoří opozici.
  • 00:16:33 A my, kteří jsme nyní v koalici
    se snažíme ten obchvat
  • 00:16:36 vybudovat co nejrychleji
    bez ohledu na to jak.
  • 00:16:39 Padouch, nebo hrdina,
    my jsme jedna rodina.
  • 00:16:43 Koalice, opozice,
    na tohle si plácnem.
  • 00:16:54 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2008

Související