iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
16. 6. 2015
22:45 na ČT art

1 2 3 4 5

0 hlasů
2823
zhlédnutí

Terra musica

Listening Eyes

25 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Terra musica

  • 00:00:44 Je to určitý společenský návyk,
    že když je vernisáž,
  • 00:00:48 většinou je tam nějaká hudba.
  • 00:00:50 Je to součást tradice,
    se kterou se dá zacházet i zábavně,
  • 00:00:53 když volíme ty správné prostředky,
  • 00:00:56 ale není to cesta, kterou jde
    Platforma pro současné umění Ostrava,
  • 00:01:01 respektive Galerie města Ostravy.
  • 00:01:10 Protože současné umění nemůžeme
    rozlišovat na čistě vizuální,
  • 00:01:14 čistě zvukové, čistě hudební,
    čistě taneční.
  • 00:01:18 Ale multimediálnost a intermediálnost
    soudobého umění
  • 00:01:22 jsou velmi charakteristické.
  • 00:01:26 Interdisciplinarita je dneska
    v soudobé hudbě běžná.
  • 00:01:33 Nejmladší skladatelé se pohybují
    směrem k nějaké performativitě
  • 00:01:38 a k propojení s ostatními žánry,
  • 00:01:42 k mnohem většímu
    společenskému apelu apod.
  • 00:01:45 Tentokrát jsme vyšli z toho,
    že chceme vidět,
  • 00:01:49 jak se hudba odehrává v galerii
    v souvislosti s výtvarným uměním.
  • 00:01:59 Tím spouštěčem a spojovacím aspektem
    je to, že perspektiva,
  • 00:02:05 ze které jsme vybírali projekty,
    byla perspektiva hudební.
  • 00:02:11 Nebo výhled z hudebního pole.
  • 00:02:43 Je to vlastně koncept,
    který vymyslel Didier Montagne.
  • 00:02:48 Spolupracoval s Prague Modern,
    což je skupina,
  • 00:02:51 která už mnoho let interpretuje
    vážnou českou i mezinárodní hudbu.
  • 00:02:59 Didiera napadlo dát dohromady
  • 00:03:01 vizuálního umělce
    a hudebního skladatele.
  • 00:03:06 Je to poměrně výjimečný pokus,
    protože někdo s něčím takovým přišel
  • 00:03:11 a donutil umělce k něčemu,
    k čemu by se sami neodhodlali.
  • 00:03:16 A výsledek nabízí další alternativy,
  • 00:03:20 jak s tím zacházet nejen v koncertní
    síni, ale i ve veřejném prostoru.
  • 00:03:29 Od toho se můžou odvíjet
    naše další podobné produkce.
  • 00:03:36 To, co je na tomto projektu zvláštní,
    jsou ti dva lidi dohromady.
  • 00:03:42 Obvykle je to tak,
  • 00:03:44 že jsou interdisciplinární
    ti lidi samojediní v sobě.
  • 00:03:49 Pro mě to bylo hodně poučné,
    protože setkání s myšlením výtvarníka
  • 00:03:56 je pro skladatele pozitivní náraz
    na něco úplně jiného,
  • 00:04:01 než co normálně dělá.
  • 00:04:04 Didier Montagne vyzval jako
    1. dvojici mě a Miroslava Srnku
  • 00:04:08 a opravdu jsme si porozuměli
    hned od začátku.
  • 00:04:12 Mně bylo jasné, že budu vytvářet
    prostředí pro interpretaci hudby
  • 00:04:20 a nebudu dělat dekoraci nebo okolí.
  • 00:04:27 Ten proces byl velmi zajímavý,
    protože jsme to vzali neformálně.
  • 00:04:32 Párkrát jsme se viděli
    u piva v hospodě
  • 00:04:35 a snažil jsem se z jejich popisu
    vyčíst, co by ten objekt měl dělat,
  • 00:04:45 jak by měl působit
    a jaké kouzlo by měl vytvořit.
  • 00:04:50 Takže jsem mluvila o tom,
  • 00:04:52 že mě velmi rozptyluje
    spodní část muzikantů.
  • 00:04:57 V určité části koncertu začnu
    pozorovat jejich spodní část,
  • 00:05:02 oblečení, boty, ponožky
    a velmi často jsem rozladěná z toho,
  • 00:05:06 jak to nefunguje.
  • 00:05:09 A Miroslav říkal, že mu vadí,
    že ti posluchači přicházejí
  • 00:05:14 a nemůžou odejít, kdy chtějí.
  • 00:06:35 Když se to potom
    ve skutečnosti stalo
  • 00:06:38 a poprvé se to postavilo
    v Českém muzeu hudby,
  • 00:06:42 tak to předčilo moje očekávání ?
    a to neříkám často.
  • 00:06:48 Mělo to magickou a zároveň mírně
    kosmickou atmosféru.
  • 00:06:59 Byl to dlouhý proces.
  • 00:07:02 Došla jsem k tomuto talíři,
  • 00:07:05 který může být instalovaný kdekoliv
    ve veřejném prostoru.
  • 00:07:10 Lidé ho můžou potkat na nádraží,
    v letištní hale nebo v muzeu.
  • 00:07:19 Lidi jsou najednou v situaci
    uvnitř objektu,
  • 00:07:23 ve kterém se fyzicky točí zvuk.
  • 00:07:27 Oni nahlížejí, posluchači jsou tam
    dohromady s hudebníkem.
  • 00:07:34 Nahlížejí nejen jeden na druhého
    a na hudebníka,
  • 00:07:40 ale jak naproti sobě
    posluchači stojí,
  • 00:07:44 jsou i sobě blízcí
    a koukají si do očí.
  • 00:07:47 Zaznamenávají prožívání hudby
    lidmi okolo
  • 00:07:51 a jsou daleko více semknuti pocitově
    tím prožíváním.
  • 00:08:30 Mirek Srnka pro tu svou otevřenou
    partituru vymyslel konstrukci,
  • 00:08:39 která je založena na kvintovém kruhu,
  • 00:08:42 který probíhá celou skladbou
    naprosto pravidelně.
  • 00:08:47 Já tomu neříkám skladba
    ale sound(zvuk),
  • 00:08:50 protože to je improvizační smyčka,
    kterou jsem pro muzikanty napsal.
  • 00:08:56 Mají tam obrovskou míru volnosti.
  • 00:09:01 Zároveň to, co jim dávám,
    je jakási mapa, harmonický průběh,
  • 00:09:08 kterým se oni pořád
    ve smyčkách otáčejí.
  • 00:09:12 A pak jsou tam jakési zásady,
    jak se má a smí improvizovat.
  • 00:09:37 Jsme volní v tom,
  • 00:09:39 jak rychle procházíme mapou
    a tím zvukovým prostorem,
  • 00:09:43 jak to obohatíme o netónové ozvuky.
  • 00:09:49 Každý nástroj tomu dodává specifika,
    obohacuje to svými technikami.
  • 00:09:57 Každý, kdo má širší škálu
    výrazových technických možností,
  • 00:10:03 bude platnější a partituru naplní
    zajímavějším způsobem.
  • 00:10:12 Rozdíl mezi hotovou skladbou
    a zvuky pro objekt je v tom,
  • 00:10:18 že ten objekt by v sobě
    neměl mít koncertní čas.
  • 00:10:24 To není objekt o tom,
    že vznikne institut,
  • 00:10:29 kdy lidi přijdou, sednou si,
    soustředí se, poslechnou si,
  • 00:10:33 zatleskají a odejdou.
    Je to něco jiného.
  • 00:10:36 Vznikne prostor,
    ve kterém se hudba děje
  • 00:10:41 a do kterého člověk jakoby vchází
    a zase odchází.
  • 00:10:45 Je to jako v písničce od Buty.
    Nikdy nebude konec ...
  • 00:10:50 Stejně tak tato skladba
    může znít donekonečna.
  • 00:10:53 Můžeme rozhodnout,
    kdy ji ukončíme.
  • 00:10:55 Většinou ji ukončíme, když už tušíme,
    že lidé už slyšeli dost,
  • 00:11:00 že si povídají vedle,
    že hlavy v otvorech ubývají
  • 00:11:03 a že my také máme dost.
  • 00:11:06 Někdy je vyčerpávající,
    když to máme hrát třeba hodinu.
  • 00:11:09 Ale ten konec je otevřený.
  • 00:11:12 Většinou se vyklidní,
    ale není daný.
  • 00:11:22 U projektu Katky Vincourové
    pro mě bylo důležité,
  • 00:11:25 že kromě toho, že to je jakási stage,
    na které se odehrává skladba,
  • 00:11:33 která s ní souvisí,
  • 00:11:37 ještě umožňuje
    další sociální interakci.
  • 00:11:40 V případě toho, co spolu podnikli
    Petr Bakla a Markéta Othová,
  • 00:11:48 zvuk a projekce obrazů
    jsou na sobě jakoby nezávislé,
  • 00:11:59 ale nemají bez sebe žádný smysl.
  • 00:12:54 Markéta Othová je pro mě
    stejně nepravděpodobná volba
  • 00:12:57 pro tento typ projektu,
    jako jsem já.
  • 00:13:00 Tím to pro mě začalo být zajímavé,
    že nevznikne něco,
  • 00:13:04 co vypadá jako hudba k šetřičům
    obrazovky na počítači
  • 00:13:11 nebo co vypadá jako nějaká
    stupidní projekce ke koncertu.
  • 00:13:15 Tam bylo od začátku jasné,
  • 00:13:17 že pokud má být mým partnerem
    Markéta Othová,
  • 00:13:20 tak to takhle vypadat nebude.
  • 00:13:24 Bylo pro mě velmi překvapivé,
    že jsme si oba mysleli,
  • 00:13:29 že je skoro nemožné
    něco takového udělat
  • 00:13:34 a že oba nemáme
    tyto druhy spolupráce rádi.
  • 00:13:40 Když jsem zjistila,
    že Petr si myslí totéž,
  • 00:13:44 uklidnila jsem se
  • 00:13:47 a mohla jsem se začít soustředit
    na zdolání úkolu.
  • 00:13:50 Rozhodla jsem se vyfotit
    mnohokrát jeden předmět
  • 00:13:53 a zvolila jsem kus olovnatého
    křišťálu, který vypadá jako kámen.
  • 00:13:58 Kdysi jsem jej dostala od táty
    a velmi se mi líbí jako předmět.
  • 00:14:04 Je průzračný, ale jako objekt
    to přitom působí jako kámen.
  • 00:14:51 Naše společné dílo se jmenuje
    Hlavní děj.
  • 00:14:54 Hudební vrstva Hlavního děje
    je z mého hlediska nalezený objekt,
  • 00:14:59 protože jsem to v době, kdy jsme
    s Markétou rozvíjeli spolupráci,
  • 00:15:04 jsem měl shodou okolností
    připravenou tuto věc.
  • 00:15:09 Mohl jsem pro tuto příležitost vzít
    ten materiál, jak je, a použít ho.
  • 00:15:14 Takže z mého hlediska je to
    vlastně nalezený objekt,
  • 00:15:18 byť jsem ho sám vytvořil
    a nalezl ve svém počítači.
  • 00:15:21 V případě Petra Bakly hrajeme na jeho
    poměry velmi netradiční hudbu.
  • 00:15:29 Je založena na velmi jednoduchých
    kontrastech dlouhých tónů
  • 00:15:34 a rytmizovaných hodnot stejné výšky,
  • 00:15:37 které různě putují spolu v těch
    4 nástrojích smyčcového kvarteta.
  • 00:15:42 Je to minimalismus bez opakování.
  • 00:15:45 Asi jako když letí po obloze mraky,
    je to pořád to samé,
  • 00:15:51 ale nikdy se to neopakuje.
  • 00:16:26 Ta hudba použitá pro Hlavní děj
    je zcela detailně notovaná
  • 00:16:31 jako kterákoliv jiná koncertní hudba,
    takže z principu vyplývá,
  • 00:16:36 že to vlastně mohou jacíkoliv
    hudebníci k tomu kompetentní
  • 00:16:41 vzít a zahrát.
  • 00:16:44 Hudba Petra Bakly je čistou formou
    přesně vypsaná
  • 00:16:48 od nejdrobnější dynamiky
    a rytmické hodnoty,
  • 00:16:52 je přesně definována délkou,
    tempem, včetně jemnůstek,
  • 00:16:59 jako je otáčení stránek,
  • 00:17:01 kdy hlas toho, co potřebuje otočit
    stránku, přebírá jiný nástroj,
  • 00:17:06 a ten otáčející zase pěkně vpluje
    zpátky do hudebního proudu.
  • 00:17:12 Je to vtipné, citlivé
    a velmi jednoduše a elegantně řešené.
  • 00:17:25 Přestože skladba i projekce
    mají stejný čas,
  • 00:17:29 nejsou spuštěny zároveň.
  • 00:17:32 Je tam posun, aby se ty věci
    určitě oddělily
  • 00:17:36 a šly vedle sebe současně
    v tom prostoru.
  • 00:17:52 Asi by se to podle dominantních prvků
    dalo nazvat někde buď projektem,
  • 00:17:58 někde víc performativní událostí.
  • 00:18:04 Důležitý je prvek
    toho performativního.
  • 00:18:08 Něco se provádí, odehrává,
    děje v určitém čase.
  • 00:18:15 V tom čase jsou přítomny všechny
    prvky, ze kterých se to skládá.
  • 00:18:29 HUDBA ZTICHLA
  • 00:18:35 POTLESK
  • 00:18:57 Jsem tady a nemám co říct,
    přesto to říkám.
  • 00:19:01 Pokud je mezi vámi někdo,
    koho to táhne jinam,
  • 00:19:04 ať klidně odejde,
    kdykoliv se mu zachce.
  • 00:19:08 Čeho si žádám, je ticho.
  • 00:19:11 Čeho si žádá ticho, je,
    abych stále mluvil.
  • 00:19:15 Šťouchněte do jakékoliv myšlenky.
    Snadno se sesype.
  • 00:19:20 Ale strkající a strkaný dělají
    takový ten kabaret zvaný diskuse.
  • 00:19:25 Uděláme si ho také?
  • 00:19:29 Ostrý zub jsme si pozvali do galerie
    právě proto,
  • 00:19:32 že se pokusil svým vlastním způsobem
    interpretovat slavnou přednášku
  • 00:19:39 hudebního skladatele Johna Cage,
    kterou lze vnímat jako partituru.
  • 00:19:46 Ostrý zub jsou kamarádi,
    většinou výtvarníci,
  • 00:19:50 kteří hrají hudbu,
  • 00:19:53 kterou bychom mohli nazvat
    jako soudobý underground.
  • 00:19:57 Základ tvoří temné rytmy,
    těžká hudba,
  • 00:20:04 ale narozdíl od undergroundu
    70. a 80. let
  • 00:20:09 má Ostrý zub něco současného
    a soudobého.
  • 00:20:15 Je to elektronika a určitá hravost,
    nadhled a optimismus.
  • 00:20:25 Vzpomínám si, že už jako děcko
    jsem miloval všecky zvuky,
  • 00:20:30 i tóny obyčejného klavíru.
  • 00:20:32 Miloval jsem je zvlášť,
    když zněly každý zvlášť.
  • 00:20:36 Pětiprstové cvičení pro jednu ruku
    bylo překrásné.
  • 00:20:40 Postupně jsem si oblíbil
    všechny intervaly.
  • 00:20:44 Když se poohlédnu nazpět, uvědomuji
    si, že se mi začaly líbit oktávy.
  • 00:20:49 Přijal jsem i malé a velké tercie.
  • 00:20:53 Možná ze všech intervalů
    se mi tercie líbily nejméně.
  • 00:20:57 Vlivem Griegovy hudby jsem se
    vášnivě zamiloval do kvint.
  • 00:21:02 Můžeme je nazvat telecí láskou,
  • 00:21:05 protože kvůli kvintám
    jsem nechtěl hudbu skládat.
  • 00:21:08 Chtěl jsem zasvětit svůj život
    hraní Griegových skladeb.
  • 00:21:15 Když jsem se později seznámil
    s moderní hudbou,
  • 00:21:18 oblíbil jsem si jako kačena vodu
    všechny moderní intervaly:
  • 00:21:23 septimy, sekundy, triton a kvartu.
  • 00:21:27 Tehdy jsem měl rád i Bacha.
  • 00:21:30 Ne však zvuk tercií a sext.
  • 00:21:33 Na Bachovi jsem obdivoval,
  • 00:21:36 jak dokázal tolik věcí
    skloubit dohromady.
  • 00:21:39 Pokud mě paměť neklame, pak jsem
    opravdu nikdy neměl rád tercie.
  • 00:21:44 Tím vysvětluji,
    proč jsem nikdy neměl rád Brahmse.
  • 00:21:50 Tato přednáška byla sepsána
    a přednesena před 65 lety.
  • 00:21:57 Představuje určité principy
    zvukového umění,
  • 00:22:01 tak jak se vyvíjí v posledních
    několika desetiletích.
  • 00:22:06 Přestože je to přednáška o ničem,
    stala se z ní kultovní záležitost.
  • 00:22:12 Nechali jsme se ovlivnit textem,
  • 00:22:15 ve kterém je důležitá
    taková repetitivní figura.
  • 00:22:20 Postupujeme podobně,
    jako ten Cage tvořil.
  • 00:22:24 Máme připravené nějaké kousky,
    které možná zazní a možná ne.
  • 00:22:30 Ten, kdo zná Cage, by možná očekával
    určitý meditativní, vážný přístup,
  • 00:22:37 ale naopak Ostrý zub k tomu
    přistupuje s rockovým feelingem,
  • 00:22:44 kdy se snaží ten text
    uvést v současnou dobu.
  • 00:22:50 Nás baví dělat hudbu,
    protože to neumíme
  • 00:22:54 a nikdy jsme to nestudovali,
    takže vlastně neděláme chyby.
  • 00:22:59 HRAJÍ ELEKTRONICKÉ RYTMY,
    ŘEČNÍK ŠUSTÍ ZMAČKANOU PET LAHVÍ
  • 00:23:13 Ale ke struktuře bych chtěl
    ještě něco dodat. Především tohle.
  • 00:23:18 Jsme na začátku 3. oddílu,
    který není vyhrazený struktuře.
  • 00:23:24 Je to oddíl týkající se materiálu.
    A já stále mluvím o struktuře.
  • 00:23:29 Z toho také vyplývá to,
    že ta struktura sem nepatří.
  • 00:23:38 Avšak tiché zvuky jsou jako samota,
    láska nebo přátelství.
  • 00:23:44 Trvalé hodnoty, nezávislé,
  • 00:23:48 přinejmenším na životě,
    čase a Coca-Cole.
  • 00:23:53 Myšlenka, že zvuky jsou opotřebeny,
    je opotřebila.
  • 00:24:00 Tak vidíte, tato otázka nás zavedla
    tam, kde jsme už byli. Nikam.
  • 00:24:06 Nebo, pokud libo,
    tam kde jsme.
  • 00:24:11 Podle mě jak hudba, tak vizuál
    nebo tanec či mluvené slovo
  • 00:24:17 jsou rovnocenné
    a různě se to mixuje a přeskupuje.
  • 00:24:23 Vždycky z toho něco vyjde.
  • 00:24:25 Někdy se to ruší,
    ale to nám taky nevadí.
  • 00:24:31 Ty 3 projekty, o kterých mluvíme,
    mají společné to,
  • 00:24:36 že východiskem k jejich přítomnosti
    na Platformě je hudba.
  • 00:24:42 Celé to naše společné dílo je
    od začátku koncipováno tak,
  • 00:24:47 že počítá s galerijním prostředím.
  • 00:24:51 Mnohem více se blíží
    galerijní instalaci
  • 00:24:55 než situaci kukátkového divadla
    nebo koncertní proscénické situaci.
  • 00:25:12 Skryté titulky: Věra Šimarová
    Česká televize, 2015

Související