iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
20. 2. 2013
21:50 na ČT2

1 2 3 4 5

21 hlasů
1476
zhlédnutí

Terra musica

Jubileum Vadima Petrova — Zjasněnou noc — Klavíristka a skladatelka Sára Žalčíková — Mezinárodní baletní soutěže Praha 2012 — Violoncellista František Brikcius — Premiéra opery Válka s mloky — Gabriela Demeterová — Námořník Mikuláš

52 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Terra musica

  • 00:00:23 Hezký den.
    Ani v únoru se tanec nezastavil
  • 00:00:26 a hudba nepřestala znít
    a tak pro vás opět po měsíci
  • 00:00:29 máme sedm příspěvků
  • 00:00:31 a navíc rozhovor s první dámou
    české houslové interpretace.
  • 00:00:34 Tak pojďme rovnou k věci.
  • 00:00:36 Skladatel Vadim Petrov
    komentoval v sále
  • 00:00:39 Pražské konzervatoře koncert
    ke svým osmdesátinám.
  • 00:00:42 FILHARMONIE BRNO s baletem
    BRNĚNSKÉHO NÁRODNÍHO DIVADLA
  • 00:00:45 přinesly divákům ZJASNĚNOU NOC
    Arnolda Schönberga.
  • 00:00:48 V novém brněnském DIVADLE NA ORLÍ
    jsme natočili
  • 00:00:51 klavíristku a skladatelku
    Sáru Žalčíkovou.
  • 00:00:54 A na NOVÉ SCÉNĚ NÁRODNÍHO DIVADLA
    V PRAZE
  • 00:00:56 jsme byli na mezinárodní baletní
    soutěži PRAHA 2012.
  • 00:01:01 Mladý violoncellista
    František Brikcius
  • 00:01:04 nás uvede do tvorby
    Maxe Regera a Benjamina Brittena.
  • 00:01:06 VÁLKA S MLOKY Vladimíra Franze
    byla jistě
  • 00:01:08 jednou z nejdiskutovanějších
    premiér letošní sezóny.
  • 00:01:11 Také tu jsme zaznamenali.
  • 00:01:13 Houslistka Gabriela Demeterová
    představila
  • 00:01:15 PROJEKT O ŽIVOTĚ A S HUDBOU
    LUDWIGA VAN BEETHOVENA.
  • 00:01:18 Na závěr si připomeneme dílo
    NÁMOŘNÍK MIKULÁŠ
  • 00:01:21 Janáčkova žáka Viléma Petrželky.
  • 00:01:27 Na úvod tedy pojďme do sálu
    PRAŽSKÉ KONZERVATOŘE
  • 00:01:29 oslavit narozeniny profesora
    Vadima Petrova.
  • 00:01:32 A zaposlouchat se
    do jeho půvabných melodií.
  • 00:01:43 Pedagogové a studenti
    PRAŽSKÉ KONZERVATOŘE
  • 00:01:46 zavedli od otevření vlastního
    koncertního sálu novou tradici.
  • 00:01:49 Či možná lépe - zvyk.
  • 00:01:52 V případě, že má některý
    z významných pedagogů
  • 00:01:54 kulaté životní jubileum,
    připraví pro něho koncert.
  • 00:01:58 Hudební vystoupení,
    na jehož přípravy se díváte,
  • 00:02:00 nabízí celé díla z tvorby
    českého skladatele
  • 00:02:05 profesora Vadima Petrova.
  • 00:02:12 Takovéto koncerty neděláme často,
    to jenom opravdu
  • 00:02:15 v případě
    velmi výrazných osobností,
  • 00:02:19 kterou tedy Vadim Petrov bezesporu
    pro školu byl a je.
  • 00:02:24 A nejenom pro školu.
  • 00:02:26 Jeho umělecká tvorba, působení
    a tak dále.
  • 00:02:29 Takže je to výjimečné.
  • 00:02:34 -Prošlo mně tady mnoho žáků
    rukama.
  • 00:02:37 Učil jsem teorii,
    učil jsem skladbu.
  • 00:02:41 A chtěl bych říct,
    že na tu dobu ohromně vzpomínám,
  • 00:02:46 a zvláště na své žáky,
    kteří mi dnes vlastně tvoří
  • 00:02:50 rozšířenou rodinu.
    Mám jenom jeden velký problém.
  • 00:02:55 Teď nevím, jak mám vyučujícím
    říkat,
  • 00:02:58 protože to jsou většinou
    mí žáci.
  • 00:03:01 A teď nevím, jestli jim mám říkat
    "pane profesore, paní profesorko"?
  • 00:03:04 Nebo Vašku, Zdeno - prostě tak,
    jak když jsem je učil.
  • 00:03:13 Rok 2012 byl v životě Vadima
    Petrova
  • 00:03:16 rokem několika významných životních
    výročí.
  • 00:03:19 Před 80 lety se v Praze na Žižkově
    narodil.
  • 00:03:22 Před 60 lety byl přijat na AMU,
    KATEDRU SKLADBY.
  • 00:03:26 Před 40 lety, v době normalizace
    byl z politických důvodů
  • 00:03:30 na hodinu vyhozen z LIDOVÉ
    KONZERVATOŘE JAROSLAVA JEŽKA,
  • 00:03:33 kterou založil, vybudoval
    a řídil.
  • 00:03:39 Tu školu jsem skutečně založil,
    byla úspěšná,
  • 00:03:42 byla populární, a dokonce
    i to jméno Jaroslava Ježka
  • 00:03:46 jsem si vymyslel.
    A ještě jsem byl poslední,
  • 00:03:49 komu paní Ježková dala souhlas
    se jménem.
  • 00:03:54 Aby tato škola měla jméno
    Jaroslava Ježka.
  • 00:03:58 Takže když jsem to všechno
    dokázal,
  • 00:04:01 skončil 68. rok
    a mě na hodinu vyhodili, víte?
  • 00:04:22 Protože jsem měl mnoho kamarádů,
    tak mě nejdřív schovali
  • 00:04:26 na KONZERVATOŘI JANA DEYLA
    a tam jsem učil slepé,
  • 00:04:32 což bylo dobře,
    tam jsem byl schovaný.
  • 00:04:36 A potom zase můj další
    kamarád,
  • 00:04:38 tehdejší ředitel
    PRAŽSKÉ KONZERVATOŘE,
  • 00:04:40 František Martinik
    mě schoval na PRAŽSKÉ KONZERVATOŘI,
  • 00:04:45 než se to všechno trošku
    usadilo.
  • 00:04:48 A pak už jsem tady působil normálně
    jako profesor.
  • 00:05:05 -Pan profesor Petrov, musím říct,
    je velmi oblíbený a vážený
  • 00:05:12 člen sborovny,
    to bylo na první pohled patrno.
  • 00:05:16 Žáci ho měli rádi,
    hodně naučil.
  • 00:05:19 Já jsem měl tu čest
    být jeho mladším kolegou.
  • 00:05:23 Bylo to povznášející,
    protože já jsem ho znal
  • 00:05:25 jako slavnou osobnost
    už od studijních dob.
  • 00:05:28 Takže když jsem byl pak
    jeho kolegou,
  • 00:05:31 tak to bylo velice příjemné.
  • 00:05:37 -V životě
    jsem měl veliký štěstí,
  • 00:05:40 protože jsem měl vynikající
    profesory -
  • 00:05:43 Jaroslava Řidkýho, Václava Trojana,
    Pavla Bořkovce,
  • 00:05:50 Václava Dobiáše...
    Nemohl jsem si nic víc přát.
  • 00:05:56 ZPĚV: Když jsem já šel
    skrz černý les,
  • 00:05:58 žaly tam dvě panny oves.
    La la la...
  • 00:06:06 Všichni chtějí být originální
    a hledají originální vyjádření.
  • 00:06:10 A čím víc kombinují,
    tím je to horší!
  • 00:06:14 Buďto ten nápad napadne,
    a nebo ten nápad nenapadne.
  • 00:06:18 A upřímně řečeno -
    já jsem nikdy nevěděl
  • 00:06:22 kdy mě co napadne, pro koho budu
    psát a tak dále.
  • 00:06:27 To vše jsem musel profesionálně
    umět.
  • 00:06:32 A například právě píseň
    NOČKA NOČENKA
  • 00:06:35 byla vytvořena pro zahraniční turné
    Karla Gotta.
  • 00:06:50 Dneska mám radost,
    že když to všechno sečtu,
  • 00:06:53 tak že jsem napsal
    kolem 1 300 titulů
  • 00:06:56 a jenom pro televizi jsem napsal
    asi 250 filmů.
  • 00:07:01 A já, když někomu řeknu,
    že jsem vystupoval
  • 00:07:04 s Vlastou Burianem, s Werichem
    a s Högerem,
  • 00:07:07 co jsem s nima se všema prožil,
    tak nade mnou kroutí hlavou,
  • 00:07:11 jak to,
    že jsem to vůbec přežil!
  • 00:07:34 Já jsem velice rád,
    že nakonec můj Krteček
  • 00:07:38 s mou muzikou
    cestuje dneska po celém světě.
  • 00:07:42 A velice si třeba vážím
    KRKONOŠSKÝCH POHÁDEK.
  • 00:07:46 Víte,
    je to něco ohromnýho,
  • 00:07:50 když tu melodiku
    přijmou lidi za svou.
  • 00:07:55 Vadim Petrov se svojí tvorbou
    prosadil
  • 00:07:57 mezi takovými velikány české hudby,
    jako byli:
  • 00:08:00 Srnka, Trojan, Liška, Havelka,
    nebo Fišer.
  • 00:08:03 Mnozí z nich byli nejenom jeho
    učiteli, ale i dobrými přáteli.
  • 00:08:07 Byla to doba vzájemného
    profesionálního respektu,
  • 00:08:10 objektivního ocenění a uznání,
    kdy jediným
  • 00:08:13 společným cílem
    bylo blaho české kultury.
  • 00:08:17 Já říkám - až budu starej,
    že se snad pustím a napíšu knížku!
  • 00:08:21 Protože ono by to za tu knihu
    stálo.
  • 00:08:28 Společný projekt
    FILHARMONIE BRNO
  • 00:08:30 a BALETU BRNĚNSKÉHO NÁRODNÍHO
    DIVADLA
  • 00:08:32 představil choreografii
    Ralfa Dörnera
  • 00:08:34 na ZJASNĚNOU NOC
    Arnolda Schönberga.
  • 00:08:37 Německý choreograf se v ní
    inspiroval básní
  • 00:08:39 Richarda Dehmela.
  • 00:09:01 Vzniklo to díky tehdejšímu
    řediteli
  • 00:09:04 BALETU V DRÁŽĎANECH
    Vladimíru Děrevjankovi.
  • 00:09:07 Jednou mi
    zavolal a zeptal se,
  • 00:09:09 jestli bych na tuto hudbu chtěl
    dělat balet.
  • 00:09:13 A to jsem hned chtěl.
    Hned jsem souhlasil,
  • 00:09:15 protože tuhle hudbu velmi dobře
    znám a mám ji moc rád.
  • 00:09:35 -Kompozice ZJASNĚNÁ NOC
    Arnolda Schönberga
  • 00:09:38 vůbec nezapadá do toho
    typicky schönbergovského rámce.
  • 00:09:41 Jeho skladba ZJASNĚNÁ NOC
    je ve velmi romantickém ladění
  • 00:09:46 a je, musím říci,
    nesmírně technicky obtížná.
  • 00:09:53 Patří mezi nejobtížnější smyčcové
    skladby
  • 00:09:55 celé hudební literatury
    všeobecně.
  • 00:10:33 Já mám pocit, že se jedná
    o určité hnutí mysli.
  • 00:10:37 A vůbec ten závěr novoromantismu,
    který Arnold Schönberg zažíval
  • 00:10:44 v romantickém kompozičním období
    mu v tento okamžik správně sedl
  • 00:10:48 a napsal skutečně tento vrcholný
    opus.
  • 00:11:24 -Ano, je to
    báseň Richarda Dehmela.
  • 00:11:27 Pojednává o dvou lidech,
    kteří jdou vysokou světlou nocí,
  • 00:11:31 muž a žena,
    a ona se mu přiznává,
  • 00:11:33 že je těhotná s jiným mužem.
  • 00:11:36 A z toho vzejdou problémy,
    které musí ti dva
  • 00:11:38 během této ZJASNĚNÉ NOCI
    vyřešit.
  • 00:12:02 -My to dneska hrajeme
    ve velkých smyčcích.
  • 00:12:04 Pro vaši představu -
    ve 12 primech, 10 druhých houslí,
  • 00:12:08 8 violách, 8 violoncellech,
    6 kontrabasech.
  • 00:12:11 Z toho důvodu,
    že prostor JANÁČKOVA DIVADLA
  • 00:12:14 zde v Brně skutečně
    tento velký zvuk zasluhuje.
  • 00:12:43 Ta hudba je nesmírným způsobem
    emocionální.
  • 00:12:47 Je neuvěřitelnými množstvími
    způsobů protkána rubáty.
  • 00:12:52 Ať zrychlením, nebo zpomalením.
  • 00:12:54 Obrovskými
    dynamickými kontrasty.
  • 00:12:57 A dá se říci, že žádnou vteřinu
    si ten orchestr neodpočine.
  • 00:13:03 Skutečně to vyžaduje
    120% koncentraci
  • 00:13:06 od prvního taktu až po poslední.
    A vzhledem k tomu,
  • 00:13:10 že se jedná o půlhodinovou skladbu,
    tak je to naprosto vyčerpávající.
  • 00:13:15 Já chci
    jenom takový bonbónek -
  • 00:13:18 když jsme to dělali, zkoušeli
    ve středu,
  • 00:13:20 generálku zde v divadle
    s baletem,
  • 00:13:22 tak byla prosba,
    jestli bychom tu skladbu
  • 00:13:25 mohli zahrát dvakrát za sebou.
    Já jsem říkal:
  • 00:13:27 "To není žádný problém.
    To je hodina hudby."
  • 00:13:29 A musím říct,
    že já i celý orchestr
  • 00:13:31 FILHARMONIE BRNO
    jsme byli tak vyčerpáni
  • 00:13:34 fyzicky i psychicky,
    že bychom už více nemohli.
  • 00:14:03 Mladá, nadějná skladatelka
    a klavíristka Sára Žalčíková
  • 00:14:07 se kromě interpretace
    děl klavírní literatury
  • 00:14:10 od dob Johana Sebastiana Bacha
    až po současnost
  • 00:14:12 věnuje také interaktivní
    improvizaci
  • 00:14:15 a multimediální kompozici.
    Nám dnes zahraje skladby
  • 00:14:18 Jaroslava Šťastného
    ČTYŘI PODOBY ŽENY
  • 00:14:21 a De profundis
    Frederica Rzewskiho.
  • 00:14:57 Těžiště toho repertoáru
    je asi barokní hudba,
  • 00:14:59 nebo hudba J.S. Bacha.
  • 00:15:03 Teď studuji 104 minut jeho hudby
    pro jednu tříkolovou soutěž.
  • 00:15:07 A potom je velký skok
    k soudobé hudbě.
  • 00:15:11 Jsou to asi takové dva póly
    pro mě nejdůležitější.
  • 00:15:15 A myslím, že navzájem se dobře
    doplňující.
  • 00:15:19 Ale jinak hraju
    od Bacha po Vlacha,
  • 00:15:21 mám ráda všechny skladatele,
    téměř.
  • 00:15:47 Já jsem škrábala noty
    odmala.
  • 00:15:50 Nějaké vlastní nápady,
    co mně tloukli do hlavy,
  • 00:15:53 tak jsem je musela vždycky
    buď aspoň zahrát,
  • 00:15:56 když jsem to tehdy ještě neuměla
    napsat.
  • 00:15:59 A pak jsem zároveň
    s AKADEMIÍ V PRAZE, na klavír,
  • 00:16:02 tak jsem dělala JAMU
    v oboru kompozice.
  • 00:16:19 Hrát s orchestrem je samozřejmě
    vždycky velká výzva
  • 00:16:22 a je to krásný zážitek,
    když se sejde ta masa muzikantů,
  • 00:16:26 spousta lidí
    a usilují o totéž.
  • 00:16:31 Ta atmosféra se nedá vůbec s ničím
    porovnat.
  • 00:17:00 Skladba Frederica Rzewskiho
    De profundis,
  • 00:17:03 ORATORIUM PRO MLUVÍCÍHO PIANISTU,
    nebo PIANISTKU,
  • 00:17:06 je na text Oscara Wilda
    De profundis,
  • 00:17:09 které napsal z věznice.
    Je to takový text,
  • 00:17:13 který pojednává o životě umělce
    a vůbec o umění,
  • 00:17:16 o postojích samotného
    Wilda.
  • 00:17:19 A já se s tím docela
    ztotožňuji.
  • 00:17:40 To oratorium je klasická jevištní
    skladba na pódia
  • 00:17:44 a já jsem si ještě přizvala
    Lukáše Medka,
  • 00:17:47 který mi udělal
    animaci toho textu,
  • 00:17:50 protože si myslím,
    že posluchač může lépe
  • 00:17:53 porozumět té wildeovské angličtině,
    kdy vidí zároveň ten text.
  • 00:18:49 Tato část se jmenuje LOVE.
  • 00:18:51 Ono je to celé
    jedna velká nadsázka.
  • 00:18:54 Je to část 7dílného cyklu
  • 00:18:57 Sedm "proudist"
    pro tichou pianistku.
  • 00:19:03 A možná vyzní lépe,
    když přijdou lidé na koncert
  • 00:19:08 a vidí celý cyklus,
    který pojednává o vztahu
  • 00:19:11 klavíristy a klavíru.
  • 00:19:31 Jarek Šťastný pro mě napsal
    skladbu
  • 00:19:34 EXISTUJE NEKONEČNÝ POČET
    RŮZNÝCH DRUHŮ ŠTĚSTÍ
  • 00:19:37 PRO TANČÍCÍ, RECITUJÍCÍ
    A ZPÍVAJÍCÍ PIANISTKU.
  • 00:19:40 A ztvárnil tam
    čtyři charaktery ženy,
  • 00:19:43 které, jak mi řekl,
    si myslí, že všechny obsahuju.
  • 00:19:47 Nebo jsou ve mně obsaženy.
  • 00:19:49 První je QWENDOLINE,
    což je z Oscara Wilda,
  • 00:19:53 taková koketní, flirtující,
    povrchní žena.
  • 00:19:58 Další je Líza, která je taková
    snaživka, taková baletka.
  • 00:20:21 Třetí je Akjátorkva na poezii
    Ladislava Nováka.
  • 00:20:25 A to je o inuitské ženě,
  • 00:20:27 taková hodně temperamentní,
    přírodní.
  • 00:20:30 A poslední je Agnes Marten,
    která je slavnou malířkou,
  • 00:20:34 on se inspiroval jejím životem.
    Ona maluje vodorovné čáry
  • 00:20:39 a takové rovné rysy.
    Je to o takové vyrovnané ženě.
  • 00:21:03 Zhluboka nabírám dech.
  • 00:21:05 Těžko se zvedají mý prsa,
    když před sebe vyrážím píseň!
  • 00:21:11 Hraje se mi to výborně,
    protože se ztotožňuji
  • 00:21:14 s většinou těch žen,
    nebo se všemi v určitém ohledu,
  • 00:21:19 a sama sebe jsem víc poznala
    při studiu této skladby.
  • 00:21:55 Čtvrtý ročník mezinárodní baletní
    soutěže Praha
  • 00:21:57 ve skutečnosti teprve čtvrtým
    nebyl.
  • 00:22:00 Začátky soutěže sahají
    až do minulého století.
  • 00:22:03 Vše se dozvíte v následující
    reportáži z VEČERA LAUREÁTŮ.
  • 00:22:06 Porota letos vybírala
    z 90 soutěžících
  • 00:22:09 z celkem 15 zemí světa.
  • 00:22:15 Soutěž pořádalo
    na konci loňského roku
  • 00:22:17 na NOVÉ SCÉNĚ
    NÁRODNÍHO DIVADLA V PRAZE
  • 00:22:19 TANEČNÍ SDRUŽENÍ ČESKÉ REPUBLIKY
    ve spolupráci
  • 00:22:21 S ČESKÝM CENTREM ITI UNESCO
    za finančního přispění
  • 00:22:25 Ministerstva kultury
    a hlavního města Prahy.
  • 00:22:28 Tento 14. ročník
    byl již po čtvrté otevřen
  • 00:22:31 zájemcům z celého světa.
  • 00:22:46 Soutěž má velkou tradici.
  • 00:22:48 Poprvé vznikla jako ČESKOSLOVENSKÁ
    BALETNÍ SOUTĚŽ v roce 1975.
  • 00:22:54 A konala se jednou za tři roky
    v různých městech:
  • 00:22:58 v Bratislavě, v Brně, v Praze.
  • 00:23:01 A po roce 1990 se soutěže
    ujalo
  • 00:23:05 TANEČNÍ SDRUŽENÍ ČESKÉ REPUBLIKY,
    profesní organizace.
  • 00:23:11 A my také pořádáme
    každé tři roky
  • 00:23:14 tu soutěž, která původně probíhala
    v Brně
  • 00:23:18 a teď je po 22 letech zase poprvé
    zpátky v Praze.
  • 00:23:24 Jako mezinárodní jsme ji otevřeli
    v roce 2000,
  • 00:23:27 takže je to již 4. ročník
    té mezinárodní soutěže.
  • 00:23:35 -Pro děti školou povinné,
    tam je to taková příležitost
  • 00:23:40 předvést se, naučit se,
    je to určitá zkušenost.
  • 00:23:47 Ty děti se dostanou na jeviště,
    můžou předvést sólové věci
  • 00:23:49 a je pravdou,
    že při takové přehlídce
  • 00:23:53 nejen že dostanou ocenění,
    ale můžou dostat
  • 00:23:56 nějakou nabídku angažmá.
  • 00:24:00 Například když byl předsedou
    pan Liška,
  • 00:24:03 tak známé osobnosti,
    nebo osobnosti baletního umění
  • 00:24:09 jim můžou nabídnout angažmá
    a může se jim úplně změnit život.
  • 00:24:18 -Složení poroty je mezinárodní.
  • 00:24:21 Je složena z různých šéfů
    baletních souborů,
  • 00:24:24 pedagogů, kteří mají třeba
    i tu možnost
  • 00:24:28 angažovat tanečníky, kteří se
    umístili na předních místech.
  • 00:24:39 -Kdo je lepší, kdo je horší -
    to v umění neexistuje.
  • 00:24:42 Díky tady té soutěži
    je možný u mladých pozorovat,
  • 00:24:49 jak jejich technika,
    kterou budou jednoho dne používat,
  • 00:24:52 až z nich budou profesionální
    tanečníci.
  • 00:24:55 Proto se snaží,
    aby se ukázali co nejlíp.
  • 00:24:58 My jako porotci musíme
    vidět,
  • 00:25:04 jaká by mohla být
    jejich budoucnost,
  • 00:25:07 jestliže se dostanou
    do profesionálního souboru.
  • 00:25:19 Každý tanečník stojí denně
    před zrcadlem
  • 00:25:22 a to zrcadlo jim do určité míry
    říká pravdu
  • 00:25:27 a do určité míry jim lže.
  • 00:25:30 Protože vám neukazuje to,
    co cítíte, když tančíte.
  • 00:25:41 -Vždycky jsem preferovala
    klasický tanec,
  • 00:25:44 ale teď se mi zalíbil
    i současný tanec.
  • 00:25:46 Mám to ráda tak nastejno.
  • 00:25:48 Určitě je dobré
    se takhle ukázat.
  • 00:25:53 Potom můžou přijít nabídky,
    nemusejí,
  • 00:25:55 ale každopádně je to dobrá
    reprezentace,
  • 00:25:57 jak dát o sobě vědět.
  • 00:26:18 Tolik z baletu.
  • 00:26:20 Pokračujeme opět v Brně,
    kde nám mladý violoncellista
  • 00:26:22 František Brikcius
    připomene výročí
  • 00:26:24 narození dvou hudebních
    skladatelů.
  • 00:26:26 150 let Maxe Regera
    a 100 let Benjamina Brittena.
  • 00:26:30 Při této příležitosti Brikcius
    nastudoval
  • 00:26:32 kompletní provedení jejich skladeb
    pro sólové violoncello.
  • 00:26:35 A v rozhovoru s námi se zaměřil
    na prolínání jejich tvorby.
  • 00:26:52 Německý skladatel Max Reger
    složil pro violoncello
  • 00:26:55 trojici violoncellových suit,
    kterými navázal
  • 00:26:58 na odkaz violoncellisty
    J.S. Bacha.
  • 00:27:04 Max Reger
    složil violoncellové suity,
  • 00:27:07 které nejsou u nás moc hrané.
  • 00:27:10 K těm suitám jsem se dostal
    během studia
  • 00:27:12 na BRNĚNSKÉ JANÁČKOVĚ AKADEMII
    MÚZICKÝCH UMĚNÍ,
  • 00:27:16 kde mě k nim dovedl
    dnes už zesnulý
  • 00:27:19 pan profesor Havlík,
    u kterého jsem studoval.
  • 00:27:40 Většina lidí
    je zvyklá na kombinaci
  • 00:27:43 violoncello-klavír,
    dvě violoncella.
  • 00:27:48 Dnes už taky máme se sestrou
    Aničkou violoncellové duo.
  • 00:27:51 Ale myslím si,
    že je to i zajímavější,
  • 00:27:54 protože to violoncello má opravdu
    rozsah
  • 00:27:57 od nejhlubších tónů po ty nejvyšší.
  • 00:27:59 Množství technik,
    které se dají použít,
  • 00:28:01 a i ten tembr, různé barvy,
    zatemnění, nasvětlení,
  • 00:28:05 tak je to velice, velice široká
    paleta,
  • 00:28:08 kterou jako jeden z mála nástrojů
    má.
  • 00:28:32 Další dnešní ukázka
    je z suity Benjamina Brittena.
  • 00:28:37 Složil celkem trojici suit,
    kde byl inspirovaný
  • 00:28:41 ruským violoncellistou
    Mstislavem Roztropovičovem.
  • 00:28:46 Ty suity
    jsou mu také věnovány.
  • 00:28:49 Konkrétně tady ta suita,
    ta první, kterou hraju,
  • 00:28:52 se dá hrát i nonstop,
    kdy jednotlivé věty
  • 00:28:54 se do sebe
    prolévají a navazují.
  • 00:29:15 Skladba Sacher
    od Benjamina Brittena,
  • 00:29:19 je to vlastně jedna z jeho
    posledních skladeb,
  • 00:29:21 kterou napsal těsně předtím,
    než umíral,
  • 00:29:24 ta skladba byla inspirovaná
    opět Mstislavem Rostropovičem,
  • 00:29:29 který oslovil 12 skladatelů
    2. poloviny 20. století,
  • 00:29:34 vesměs to jsou známá jména,
    aby napsali na téma SACHER -
  • 00:29:39 na noty es cé há á -
    do re mi fa sol la si do,
  • 00:29:43 aby napsali skladby s tím,
    že Britten napíše téma.
  • 00:29:48 Bylo to věnováno k sedmdesátinám
    Paula Sachera,
  • 00:29:51 což byl švýcarský dirigent
    a mecenáš
  • 00:29:54 a ve své době asi jeden
    z deseti nejmladších lidí na světě.
  • 00:30:12 Repertoár mám rád dosti široký,
    to znamená -
  • 00:30:15 od baroka, od již zmiňovaných
    bachovských suit,
  • 00:30:18 až po současnost.
  • 00:30:21 A pak taky dosti propaguji
    hudbu terezínských,
  • 00:30:23 respektive židovských skladatelů.
  • 00:30:51 -Před námi je ona dlouho očekávaná
    premiéra.
  • 00:30:53 Přesněji řečeno -
    v naší reportáži generálka opery
  • 00:30:55 Válka s mloky
    od Vladimíra Franze.
  • 00:30:58 Ten si vybral slavný Čapkův román
    ke zhudebnění
  • 00:31:02 už v roce 2005
    na objednávku Národního divadla.
  • 00:31:05 Až dnešní vedení se ale
    rozhodlo
  • 00:31:06 tuto velmi komplikovanou kompozici
    uvést na jeviště.
  • 00:31:09 A teprve třetí dirigent v pořadí,
    Marko Ivanovič se jí ujal.
  • 00:31:24 Generálka opery Válka s mloky
    probíhala
  • 00:31:27 za nezvyklé pozornosti novinářů.
  • 00:31:29 Bylo to mimo jiné i proto,
    že v den premiéry
  • 00:31:32 seděl Vladimír Franz
    nikoliv ve Státní opeře,
  • 00:31:34 ale v pomyslném kotli
  • 00:31:37 prezidentské superdebaty
    Václava Moravce.
  • 00:31:48 -To dílo bylo objednané
    již v roce 2005.
  • 00:31:54 To znamená nikoliv našim týmem.
  • 00:31:57 A posléze,
    když bylo panem skladatelem
  • 00:32:01 dokomponované a zrealizované,
    tak ale nebylo nikdy inscenované.
  • 00:32:09 -Co se týče této opery,
    tak to bylo vyloženě
  • 00:32:13 na přání Vladimíra Franze,
    který má několik témat,
  • 00:32:18 kterými by se rád zabýval,
    a Válka s mloky,
  • 00:32:21 ten námět je jedním z nich,
    nicméně je vidět
  • 00:32:27 i na tom díle, že on se Karlem
    Čapkem pouze inspiroval.
  • 00:32:30 Je to na námět
    a nakládá tam pouze
  • 00:32:34 s jednou epizodou,
    kterou rozvádí po svém.
  • 00:32:48 Válka s mloky má vlastně
    strašně drobnou tématiku.
  • 00:32:54 Je tam asi čtyři nebo pět témat,
    z nichž je odvozeno úplně všechno.
  • 00:32:57 Tak třeba z mločí hymny
    je odvozen...
  • 00:33:03 PÍSNIČKA TĚŽAŘSKÁ,
  • 00:33:05 jsou z ní prostě odvozeny
    další tvary.
  • 00:33:11 Jak jste žili?
    Co jste měli?
  • 00:33:13 Jak to bylo dřív?
    Měli jste práci?
  • 00:33:18 Takže si vlastně člověk může
    dovolit,
  • 00:33:21 má-li správně vyznačené,
    kde jsou ty uzlové body,
  • 00:33:26 potom si může dovolit
    v první části
  • 00:33:29 takovou tu trošku divokou hru,
    že do toho vpadá,
  • 00:33:33 vstřihovány jsou takové nejrůznější
    momenty,
  • 00:33:37 jakoby kolážové,
    protože ta první půlka
  • 00:33:40 je opravdu o té civilizaci,
    která je už totálně lámána,
  • 00:33:44 spotřební, klipovitá,
    není chvíle k usebrání,
  • 00:33:50 dokonce je tam jakýsi
    fiktivní kus muzikálu Poseidon.
  • 00:33:54 Ale cokoliv se tam objeví
    v té druhé části,
  • 00:33:58 která už je velmi soustředěně
    stavěná, vlastně pochytá.
  • 00:34:04 O kráse mi hovoří,
    všechno co se ponoří...
  • 00:34:07 Nakonec i ten muzikál Poseidon
    potom zní ve svém převratu,
  • 00:34:12 v paradoxu,
    když už jsou zbytky lidstva
  • 00:34:16 naloženy na lodičku
    a vyslány na širé moře.
  • 00:34:20 Čili tady potom dochází
    k pojmenování všech těch prvků,
  • 00:34:24 které se v první části
    jaksi vypustily do vzduchu,
  • 00:34:27 tak jsou zase v té druhé
    pochytány.
  • 00:34:32 Tady jsem chtěl udělat
    operu jako operu.
  • 00:34:35 To znamená - zase se vrátit
    k tomu principu
  • 00:34:39 toho symfonického proudu,
    jak ho zná třeba novoromantika.
  • 00:34:44 Ale paradoxně to jsou
    i ta klasická díla 20. století.
  • 00:34:48 Čili mně šlo hlavně o to,
    že obsah si diktuje tvar.
  • 00:34:53 Pro mě to,
    že používám tenhle akord,
  • 00:34:56 nebo támhle akord,
    to kdybychom hledali,
  • 00:34:58 tak bychom zjistili,
    že všechno má svůj rodokmen.
  • 00:35:11 Je to napsáno pro všechny hlasy
    velice těžce.
  • 00:35:15 Ne ve smyslu,
    že by to bylo těžce tvořený,
  • 00:35:20 to asi ne,
    ale je to těžce naučitelný
  • 00:35:22 a těžce zpívatelný.
  • 00:35:24 Pan Franz se snaží dodržet
    i takový ten starooperní typ,
  • 00:35:28 to znamená
    těch koloratur na konci,
  • 00:35:31 nebo těch kadencí,
    ale samozřejmě je to
  • 00:35:34 úplně jiná hudba.
    A ve své podstatě
  • 00:35:37 je to světová premiéra,
    takže na to není kopyto
  • 00:35:41 a těch žánrů se v této opeře
    střídá více.
  • 00:35:47 Sbor, když dostal ty party
    do ruky,
  • 00:35:51 tak taky nemají to zpívání
    lehký.
  • 00:35:55 Ono to samozřejmě vypadá
    proti nám melodický,
  • 00:35:57 ale taky to nemají lehký,
    takže když se tím
  • 00:36:00 začali probírat, tak si myslím,
    že si říkaly, jak je to těžká věc.
  • 00:36:02 Ale pak, když jsme přišli my
    a zjistili,
  • 00:36:05 co tam máme my, tak viděli,
    že to může být ještě horší.
  • 00:36:18 -Je to velice těžký pro zpěv,
    zapamatovat si ten text,
  • 00:36:23 rytmicky je to taky náročný,
    ale všichni jsme byli potěšeni,
  • 00:36:28 že jsme se mohli podílet
    na světové premiéře
  • 00:36:33 od pana Vladimíra Franze.
  • 00:36:40 -Libreto bylo pro mě určující.
    A potom domluva s režisérem,
  • 00:36:43 jak to asi má vypadat,
    jak to má působit,
  • 00:36:46 v jakém prostředí se to má
    odehrávat.
  • 00:36:49 A my jsme zvolili
    vlastně takový rozklad společnosti.
  • 00:36:55 Ať už to bylo, že vždycky,
    když byla společnost
  • 00:36:58 na nějakém vrcholu,
    tak se začala
  • 00:37:00 zcela přirozeně rozkládat,
    ať už morálně, nebo hmotně.
  • 00:37:04 A tady jsou to nějaké Benátky,
    nějaká Florida,
  • 00:37:07 možná i nějaké Čechy...
    A ta představa nám tak vyhovovala.
  • 00:37:13 A myslím si,
    že jsme se do toho trefili.
  • 00:37:21 -Celá ta věc byla velmi
    komplikovaná v jedné věci.
  • 00:37:24 A o to víc si celého toho týmu
    vážím,
  • 00:37:27 protože nebyla nahrávka.
    A skutečně, jak je to
  • 00:37:30 světová premiéra,
    tak máte dvě komplikace.
  • 00:37:34 Jednak není vůbec nahrávka
    a jednak hudební autor žije.
  • 00:37:38 To je strašná věc.
  • 00:37:40 Myslím, že to je jedna z nejhorších
    věcí, co vás může potkat.
  • 00:37:43 Šlo o to, jak to říct,
    mu to nějakým způsobem nezpizdit,
  • 00:37:46 a zároveň,
    protože já jsem velmi svéhlavý,
  • 00:37:49 tak ten můj výklad trošičku,
    v něčem jistě,
  • 00:37:52 trochu polemizoval s tou předlohou.
  • 00:37:54 Já jsem si skutečně přál,
    aby ta mločí síla
  • 00:37:57 byla pacifistická.
  • 00:37:59 Ty lidi jsou ty obludy,
    udělají si to všechno sami
  • 00:38:02 a jenom v podstatě dojedou na to,
    jaký způsob života vedou.
  • 00:38:06 Počkejte, nechte mě mluvit!
  • 00:38:10 Copak vy se nebojíte?
  • 00:38:13 -Vladimír Franz vychází
    spíš z toho expresionismu,
  • 00:38:16 řekl bych, takového německého.
  • 00:38:19 Je ale pravda, že ta hudba,
    i když je hodně disonantní,
  • 00:38:25 tak svými kořeny je vlastně
    velice hluboko v tradici.
  • 00:38:28 Tam jsou naprosto jasné odkazy
    na uzavřená sborová čísla,
  • 00:38:32 jsou tam árie,
    u těch se zastaví děj,
  • 00:38:34 hlavní hrdina vyzpívá emoce,
    kterých je zrovna pln...
  • 00:38:38 A je tam spousta stylizačních
    momentů.
  • 00:38:41 Co je nové, jsou "zcizováky",
    které do toho vstupují,
  • 00:38:43 spíš poukazují na roztříštěnost
    dnešního světa,
  • 00:38:46 na to, že už lidé nejsou schopni
    odlišit,
  • 00:38:49 co je hodnotné a co je kýč.
    Dá se říct,
  • 00:38:51 že Franz se poučil z toho
    nejlepšího,
  • 00:38:53 co tady v posledních 50 letech
    v opeře vzniklo.
  • 00:38:59 -Je to svým způsobem
    katastrofický scénář.
  • 00:39:02 Čapek to cítil.
  • 00:39:05 Je to ohrožení jedné civilizace
    civilizací druhou.
  • 00:39:09 U Čapka to jsou mloci,
    kteří jsou ti,
  • 00:39:13 kteří byli levná pracovní síla,
    akorát že se emancipovali.
  • 00:39:17 Tady to jsou sice mloci,
    ale jsou zdrojem
  • 00:39:21 veškerého blahobytu.
    A když si naše civilizace myslí,
  • 00:39:26 že bude jenom ten blahobyt,
    tak samozřejmě zleniví
  • 00:39:31 a potom se pochopitelně stává sama
    velmi snadnou kořistí.
  • 00:39:43 A je tu dnešní rozhovor.
  • 00:39:46 Se mnou tu je přední česká houslová
    virtuózka Gabriela Demeterová.
  • 00:39:49 Dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:39:50 My si budeme společně povídat
    o vašem novém projektu -
  • 00:39:53 LUDWIG VAN BEETHOVEN -
    HUDBA A DUŠE GÉNIA.
  • 00:39:56 Ve všech materiálech
    se dočteme,
  • 00:39:58 že kromě hudby chcete taky
    přiblížit
  • 00:40:00 lidský rozměr a duši
    Ludwiga van Beethovena.
  • 00:40:03 Jaký je podle vás jeho lidský
    rozměr?
  • 00:40:05 Já jako studentka konzervatoře
    jsem vnímala
  • 00:40:08 Ludwiga van Beethovena
    díky té bustě,
  • 00:40:10 takového zachmuřeného,
    jak je ta hudba
  • 00:40:13 strašně těžká na pochopení,
    nás učili,
  • 00:40:16 že člověk musí do té hudby
    nějak dorůst...
  • 00:40:18 Ale tím,
    jak jsem se tou hudbou
  • 00:40:20 začala v průběhu mé kariéry
    zabývat,
  • 00:40:22 tak jsem zjistila,
    že to byl velice citlivý člověk,
  • 00:40:25 který akorát se třeba na oko
    choval velice odměřeně,
  • 00:40:28 protože měl obrovský handicap,
    neslyšel.
  • 00:40:32 V té době to byl handicap,
    ne přednost.
  • 00:40:34 Dneska bychom se podivovali,
    obdivovali se jí
  • 00:40:37 a říkali bychom:
    "Ježiš, ten je geniální.
  • 00:40:40 On neslyší a přitom píše
    takhle krásnou hudbu."
  • 00:40:43 Takže proto jsem si vymyslela
    takový netradiční
  • 00:40:45 formát koncertu,
    aby to nebyl klasický,
  • 00:40:47 výchovný koncert,
    ale spíš melodrama.
  • 00:40:50 A napadlo mě probrat
    korespondenci
  • 00:40:52 Ludwiga van Beethovena,
    probrat i různé prameny.
  • 00:40:55 Bohužel v dnešní době
    těch zdrojů o něm není.
  • 00:40:58 A ukázat lidem
    v průběhu houslových sonát,
  • 00:41:01 které jsou opravdu
    jedny z nejkrásnějších,
  • 00:41:03 které Beethoven zkomponoval,
    ukázat jim
  • 00:41:06 ten jeho pravý lidský rozměr,
    protože tím snáž
  • 00:41:09 budou schopni tu hudbu
    vnímat.
  • 00:41:12 -Po smrti Ludwigovy maminky
    propadl jeho otec alkoholu úplně
  • 00:41:15 a často poté,
    co družně popil se svými kumpány
  • 00:41:18 v místní hospodě, vzbudil ho
    a nutil ho hrát do svítání.
  • 00:41:24 Když hraju, tak úplně cítím,
    jak citově založený člověk to byl.
  • 00:41:28 A to jsem chtěla,
    aby pochopili i posluchači
  • 00:41:30 a neměli takovou tu obavu:
    "Ludwig van Beethoven,
  • 00:41:33 ježiš, to je něco těžkého,
    na takový koncert nepůjdeme,
  • 00:41:35 protože nejsme studovaní v hudbě,
    nerozuměli bychom tomu."
  • 00:41:38 -Zmínila jste korespondenci
    Ludwiga van Beethovena.
  • 00:41:42 Jaké texty jste vybrali
    a jak se objeví
  • 00:41:44 v tom vašem novém projektu?
    -Já jsem vlastně extrahovala
  • 00:41:50 v první části toho koncertu
    některé z těch nejznámějších
  • 00:41:53 beethovenovských sonát,
    protože časově bychom
  • 00:41:55 samozřejmě ty sonáty
    nebyli schopni hrát celé,
  • 00:41:59 a proložili jsme je texty,
    které popisují
  • 00:42:01 zásadní okamžiky Beethovenova
    života,
  • 00:42:03 aby posluchač opravdu i ten,
    který v životě
  • 00:42:06 na koncertě nebyl,
    nebo nezná život Beethovena,
  • 00:42:08 tak aby byl vtažen do děje.
  • 00:42:10 Co se týče té korespondence,
    tam jsme vybírali tu málo známou.
  • 00:42:13 Věnujeme se
    jeho vztahu k matce,
  • 00:42:15 protože ta je pro nás všechny
    klíčová,
  • 00:42:18 vztah k naší mamince,
    a ukazujeme, jak opravdu
  • 00:42:20 velice trpěl, protože mu maminka
    velice záhy umřela.
  • 00:42:23 To je první dopis,
    který se tam čte.
  • 00:42:25 Je to vůbec
    první dochovaný dopis,
  • 00:42:27 který hned poukazuje
    na úmrtí jeho maminky.
  • 00:42:31 Pak se tam samozřejmě věnujeme
    korespondenci,
  • 00:42:33 kde poprvé je ochoten připustit
    lidem okolo sebe,
  • 00:42:36 přiznat jim,
    že má problém se sluchem.
  • 00:42:38 Protože on v tom tři roky žil,
    ztrácel sluch
  • 00:42:41 a neřekl to
    ani nejlepšímu příteli.
  • 00:42:44 A potom se přesouváme k ženám,
    protože ty byly velkou inspirací.
  • 00:42:48 A ve druhé části jsme se rozhodli
    zařadit
  • 00:42:51 Beethovenovu závěť,
    kde on ve velkých depresích
  • 00:42:56 v roce 1802
    se svěřuje celému světu.
  • 00:43:00 Přes odkaz svým bratrů
    popisuje celému světu,
  • 00:43:04 proč se chová, jak se chová
    a jak vlastně trpí.
  • 00:43:07 Hudebně jsem chtěla v té druhé
    části
  • 00:43:09 naopak prezentovat monumentální
    Kreutzerovu sonátu,
  • 00:43:12 která tam zazní celá.
    Takže je to takový melodram.
  • 00:43:14 A Marian Roden,
    který čte ty texty,
  • 00:43:17 tomu dodává, si myslím,
    právě ten správný punc.
  • 00:43:20 -Jak dlouho ten projekt vznikal
    a kdo přišel s tím nápadem?
  • 00:43:23 -Já ho měla v hlavě fyzicky
    tři roky,
  • 00:43:25 jenomže jsem právě
    hledala ty správné partnery,
  • 00:43:28 ty parťáky,
    kteří by si se mnou sedli
  • 00:43:31 a dodali by tomu tu správnou
    energetiku,
  • 00:43:33 jak jsem si já představovala.
    Až jsme na sebe narazili
  • 00:43:36 právě s Marianem Rodenem
    a s Luďkem Šabakou,
  • 00:43:38 se kterým jsem začala zhruba
    před rokem a půl koncertovat.
  • 00:43:42 A říkala jsem si,
    že by to mohlo fungovat.
  • 00:43:51 A nad tím scénářem
    toho mluveného slova
  • 00:43:54 jsme seděli s Marianem my dva
    s tím,
  • 00:43:56 že já jsem vybírala texty,
    které mě zajímaly jako hudebníka.
  • 00:44:00 Můžou být i někdy
    hudebně zajímavé informace pro nás,
  • 00:44:03 ale pro širokou veřejnost
    jsou to věci,
  • 00:44:05 které si až potom oni můžou
    dohledat třeba na internetu.
  • 00:44:08 -Mnoho diváků a posluchačů
    vám popřejeme
  • 00:44:10 i my za Terra musicu.
    Díky za rozhovor a na shledanou.
  • 00:44:14 -Na shledanou.
    Děkuji za pozvání.
  • 00:44:27 A já se rovnou rozloučím i s vámi,
    vážení televizní diváci.
  • 00:44:30 Vy si ale ještě na závěr
    Terra musicy
  • 00:44:32 můžete vychutnat pozapomenuté
    dílo Janáčkova žáka -
  • 00:44:35 Viléma Petrželky
    Námořník Mikuláš.
  • 00:44:39 To zaznělo v Brně, v koncertním
    provedení FILHARMONIE BRNO
  • 00:44:41 a PRAŽSKÉHO FILHARMONICKÉHO
    SBORU.
  • 00:44:43 Společně se znovu uvidíme
    za měsíc.
  • 00:44:45 Do té doby se mějte hezky.
  • 00:45:17 Festival Janáček Brno
    vždycky musí mít
  • 00:45:19 nějaký dramaturgický nápad.
    Tento rok je to
  • 00:45:21 Janáček a Brno - genius loci
    města Brna.
  • 00:45:27 To znamená - sledujeme tu stopu
    Janáčka v Brně.
  • 00:45:29 Ne, co bylo před Janáčkem.
  • 00:45:31 To znamená - sledujeme skladby
    jeho žáků, žáků jeho žáků,
  • 00:45:34 jeho žáků
    až do současnosti.
  • 00:45:37 A takovou třešničkou na dortu
    je koncertní provedení
  • 00:45:41 velkolepé kantáty,
    symfonického dramatu
  • 00:45:45 Viléma Petrželky
    z roku 1027 Námořník Mikuláš.
  • 00:45:53 Stateční námořníci
    pohleďte v širou dál...
  • 00:46:34 Vilém Petrželka
    byl jedním z významných žáků
  • 00:46:36 Leoše Janáčka.
  • 00:46:40 Jestli mě paměť neklame,
    tak právě jeho dílo
  • 00:46:42 Námořník Mikuláš
    vzniklo těsně po Janáčkově smrti.
  • 00:46:45 Já jsem měl to štěstí,
    že jsem se cca před 25, 28 lety
  • 00:46:50 účastnil abonentního koncertu
    ČESKÉ FILHARMONIE,
  • 00:46:53 kde pod vedením
    tehdejšího šéfdirigenta,
  • 00:46:55 mého pana profesora Václava
    Neumanna zaznělo toto dílo.
  • 00:47:30 Je to velice náročné dílo.
    zaprvé je tam spousta sólistů -
  • 00:47:33 je tam kvartet sólistů,
    soprán, alt, tenor, bas,
  • 00:47:37 je tam vytížený part recitátora,
    obrovský aparát orchestru,
  • 00:47:43 cca 140 až 150 hudebníků.
    Jedná se o náročné dílo
  • 00:47:49 jak technicky,
    tak na uváděcí prostor,
  • 00:47:52 kde je možné toto dílo
    interpretovat.
  • 00:47:55 Mikuláš k oknu přistoupil,
    oči naň přikládá.
  • 00:48:06 Však na dně hlubiny...
    -Bože můj, jediný...
  • 00:48:18 -Na cizích ústech přisáté
    zří ret neviny!
  • 00:48:23 Cizí ruka jí po ňadrech
    a podél boků pluje,
  • 00:48:27 jak lampu tělo ženino
    do šera rozsvěcuje!
  • 00:48:32 Plá bílé tělo půlnocí,
    plá rudý plamen v něm!
  • 00:48:37 Tři roky věrnost
    v plameni tom lehá popelem!
  • 00:48:45 -To, že se Námořník Mikuláš
    dává zcela výjimečně
  • 00:48:48 je dáno právě tím velkým
    aparátem.
  • 00:48:50 A velkou náročností té skladby.
  • 00:48:53 To není skladba,
    která je nastudovaná za dva dny.
  • 00:48:57 To je tak velký aparát
    a tak náročná partitura,
  • 00:49:01 že umožňuje
    nastudování tohoto díla
  • 00:49:05 jen při zcela výjimečných
    příležitostech.
  • 00:49:12 Zabil jsi lásku
    a věrnost mou.
  • 00:49:19 Do světa posíláš...
  • 00:49:49 -Petrželka
    nereaguje moc na Janáčka,
  • 00:49:52 ale reaguje spíše
    na Vítězslava Nováka,
  • 00:49:55 ale na Straviského, na proudy,
    co tehdy Evropou běžely.
  • 00:49:58 To znamená na jazz,
    reaguje na Hábu,
  • 00:50:01 je tam část čtvrttónová
    a podobně.
  • 00:50:04 Jak hvězda nebem padajícím
    se mihl nůž a plášť!
  • 00:50:09 Zoufalou ranou u prahu
    psa přibil Mikuláš!
  • 00:50:16 A Fidelio, věrný pes
    zří na něj okem mdlým
  • 00:50:21 a ještě ruku líže mu
    jazykem krvavým!
  • 00:50:30 -Opravdu si myslím,
    že vedle Glagolské mše a tak
  • 00:50:36 je to vlastně velmi zajímavé
    dílo,
  • 00:50:38 které, myslím, nepadá
    vedle těchto velikánů tak nízko.
  • 00:50:45 Opravdu je to špičkové dílo
    své doby.
  • 00:52:00 Skryté titulky: Alena Fenclová
    Česká televize 2013

Související