iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
12. 2. 2002
20:55 na ČT1

1 2 3 4 5

49 hlasů
25610
zhlédnutí

Osudové okamžiky

Spálov 1990

Dokumentární cyklus o mimořádných událostech uplynulého století

14 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Osudové okamžiky - Spálov 1990

  • 00:00:25 Památku obětí neštěstí,
  • 00:00:28 mezi nimi i našich kolegů,
    kamarádů, kteří při nehodě zahynuli,
  • 00:00:32 si připomínáme každý rok
    pietní akcí na místě neštěstí.
  • 00:00:38 Jako součást pietní akce pořádáme
    vytrvalostní běh z Tanvaldu
  • 00:00:43 do Spálova.
  • 00:00:45 Vytrvalostní běžci tak probíhají
    symbolicky celý úsek,
  • 00:00:49 který osobní vlak 6302 už nedojel.
  • 00:01:09 K objasnění události 17. listopadu
    byla zřízena nová parlamentní
  • 00:01:12 vyšetřovací komise.
  • 00:01:14 Obyvatelstvo Mimoně protestuje
    proti existenci utečeneckého tábora.
  • 00:01:17 Zámky na Moravě sužují lupiči.
  • 00:01:19 Po Vizovicích byly vyloupeny
    Buchlovice.
  • 00:01:21 Při železničním neštěstí zahynulo
    14 lidí.
  • 00:01:23 25. srpna v r. 1990 došlo
    k největšímu železničnímu neštěstí
  • 00:01:28 na severu Čech.
  • 00:01:33 Srazily se dva vlaky - osobní vlak,
    jedoucí ze Železného Brodu
  • 00:01:38 do Tanvaldu, a nákladní vlak,
    jedoucí opačným směrem.
  • 00:01:44 Byl nádherný den, sobota.
  • 00:01:48 Bylo kolem 30 stupňů tepla,
    lidé jezdili na výlety.
  • 00:01:52 Ve vlaku bylo kolem 50 - 60 lidí.
  • 00:01:55 Vlak byl středně plný.
  • 00:02:08 Z Tanvaldu jsme odjížděli
    ve 12.00.
  • 00:02:13 Ve 12.32 jsme se blížili ke stanici
    Jesenný.
  • 00:02:16 Tam jsme zjistili, že návěstidlo
    výjezdu je v poloze volno, tzn.,
  • 00:02:21 že jsme projeli stanicí.
  • 00:02:25 V dálce jsme viděli výpravčího,
    který nám ukazoval výpravkou odjezd.
  • 00:02:29 Pokračovali jsme dále směrem
    na Železný Brod.
  • 00:02:32 Vyjížděli jsme ze Železného Brodu
    směrem do Tanvaldu.
  • 00:02:38 Neštěstí se stalo zde u mostu
    u Spálova.
  • 00:02:42 Poprvé jsem uviděl osobní vlak
    asi na vzdálenost 100 metrů.
  • 00:02:53 Byl to zvláštní pocit, co ten
    vlak tu dělá, když tu jedeme my.
  • 00:02:59 Slyšel jsem silné skřípění brzd,
    myslel jsem, že jsou srny na trati,
  • 00:03:05 nebo nějaké kamení, turisté.
  • 00:03:07 Jak jsem se podíval z okénka
    u služebního vozu,
  • 00:03:11 viděl jsem, že se proti nám
    řítí nákladní vlak.
  • 00:03:46 Trávili jsme víkend u Zdeňka Bartoše
    na chatě, která je zde v kopci.
  • 00:03:50 Kolem jedné hodiny se ozvala
    strašná rána - pískot, řev,
  • 00:03:55 řinčení skla.
  • 00:03:59 Kluci se běželi dolů podívat.
  • 00:04:08 My jsme vyrazili asi tři
    minuty za nimi.
  • 00:04:13 Když jsme dorazili k silnici,
    viděli jsme něco hrozného.
  • 00:04:18 Přiběhli jsme s kamarádem
    jako první.
  • 00:04:23 Sbíhali jsme touto cestou.
  • 00:04:25 Už pohled ze silnice byl
    příšerný.
  • 00:04:35 Nákladní vlak stal asi v jedné
    třetině mostu.
  • 00:04:42 Byl napasovaný v osobním motoráčku,
    který byl celý v plamenech.
  • 00:04:49 Viděl jsem vše od začátku.
  • 00:04:51 Plameny šlehaly do výšky asi 30 m.
    Začala hořet nafta v motoru.
  • 00:04:58 Vlak postupně hořel.
  • 00:05:00 My jsme se snažili vynést
    co nejvíce lidí z vlaku,
  • 00:05:08 protože se nevědělo,
    kdy to může bouchnout.
  • 00:05:10 Pode mnou byla nádrž,
    ve které je asi 3000 litrů nafty.
  • 00:05:15 Ta mohla i explodovat.
  • 00:05:18 Vyskočil jsem oknem ven na most,
    kde jsem se zranil
  • 00:05:24 a odplazil jsem se do lesa,
    kde jsem vyčkával na lékaře,
  • 00:05:31 kteří mě odvezli do nemocnice.
  • 00:05:42 Přiběhli jsme k hořícímu vlaku,
    kde jsme se snažili pomoci.
  • 00:05:50 Už to ale nebylo možné,
    plameny nás ožehly.
  • 00:05:56 Už se nedalo dělat vůbec nic.
  • 00:06:00 Byli zranění, ale chtěli vylézt
    a napadali pod vlak, kde uhořeli.
  • 00:06:07 Z hořícího vagónu se snažil jeden
    z cestujících zachránit skokem
  • 00:06:12 z mostu do vody.
  • 00:06:15 Je tam ale bohužel málo vody,
    takže se zabil na místě.
  • 00:06:20 Nehoda se stala ve velmi
    nepřehledném terénu -
  • 00:06:23 na železničním mostě přes řeku
    Kamenici.
  • 00:06:30 Most je zvláštně konstruován,
    což také hrálo svou úlohu
  • 00:06:36 v pozdějších následcích.
  • 00:06:38 Mostovka je kovová a tvoří jakousi
    vanu.
  • 00:06:40 Při nehodě došlo ke zkratům,
    a tím okamžitému požáru nafty.
  • 00:06:43 Nafta zůstávala v té ocelové
    vaně, a o to byl požár horší.
  • 00:06:48 Když jsem procitl z bezvědomí,
    zjistil jsem, k jaké došlo
  • 00:06:52 katastrofě.
  • 00:06:54 První vůz už hořel, lidé křičeli,
    byli celí opálení,
  • 00:06:57 v zoufalství lezli po stráni.
  • 00:07:00 Pořád jsem nechtěl věřit tomu,
    co se stalo.
  • 00:07:06 Byl jsem také zranění.
  • 00:07:07 Lidé kolem prosili,
    aby jim někdo pomohl.
  • 00:07:09 Pobíhali zde hořící lidé,
    těžce zranění.
  • 00:07:14 Snažil jsem se pomoci.
  • 00:07:17 Běžel jsem po kolejích do Spálova
    do hospody pro pomoc.
  • 00:07:22 Průvodčí vlaku přiběhl
    do restaurace. Byl celý od krve.
  • 00:07:30 Křičel, že se stalo neštěstí,
    abychom zavolali hasiče
  • 00:07:35 a záchranku, policii,
    že tam jsou mrtví.
  • 00:07:39 Sedl si a brečel, říkal,
    že jeho kolegové to nepřežili.
  • 00:07:56 Příčinou nehody bylo zanedbání
    služby dvou výpravčích
  • 00:08:00 v sousední stanici.
  • 00:08:02 Tak zněl i konečný verdikt
    soudního rozhodnutí.
  • 00:08:06 Tito výpravčí dopustili,
    že dva vlaky vyjely proti sobě
  • 00:08:12 na téže trati.
  • 00:08:14 Výpravčí nepoužívali závazných
    předpisových slovních znění,
  • 00:08:18 a tím u nich došlo k nedorozumění,
    které nakonec znamenalo
  • 00:08:24 14 zmařených lidských životů.
  • 00:08:29 České dráhy mají celou řadu
    technických zařízení,
  • 00:08:32 které by zabránily chybnému
    jednání obou výpravčích.
  • 00:08:37 Bohužel na tratích s jednoduchými
    dopravními poměry tato zařízení
  • 00:08:40 nebývají instalována.
  • 00:08:45 Když výpravčí v první fázi
    zjistili, že vlaky jedou proti sobě,
  • 00:08:50 snažili se využít jediné možnosti,
    kterou byla restaurace na zastávce
  • 00:08:54 Spálov.
  • 00:08:57 Tam se podařilo požádat obsluhu
    restaurace, aby se pokusila zastavit
  • 00:09:03 osobní vlak, který v tu chvíli
    zastavoval na zastávce Spálov.
  • 00:09:11 Bohužel po telefonickém rozhovoru
    stačila obsluha restaurace vyběhnout
  • 00:09:15 jen na nástupiště, kde viděla
    konec vlaku.
  • 00:09:20 Ve Spálově jsem se stavil
    v restauraci na oběd.
  • 00:09:25 Seděl jsem s lidmi, kteří zahynuli
    při tomto neštěstí, protože jeli
  • 00:09:32 stejným vlakem.
  • 00:09:36 Vlak jel zcela přesně podle jízdního
    řádu.
  • 00:09:44 Jelikož restaurace je hned vedle
    nádraží, tak z okna je vidět
  • 00:09:50 na nástupiště.
  • 00:09:53 Jedna paní říkala manželovi:
  • 00:09:55 "Musíme rychle vstát,
    vlak už přijíždí."
  • 00:09:59 Nechali tam nedopitou kávu
    a nasedli do vlaku.
  • 00:10:02 Já jsem měl nedopité pivo,
    takže jen náhodou jsem
  • 00:10:07 tím vlakem nejel.
  • 00:10:10 Je to souhra okamžiků
    a okolností,
  • 00:10:12 protože i já jsem mohl v tomto
    vlaku být a mohl jsem být
  • 00:10:15 jednou z obětí.
  • 00:10:17 Při této události vznikla
    celá řada náhod a osudových
  • 00:10:24 okamžiků, protože vlakvedoucí,
    který zahynul ve vlaku,
  • 00:10:30 tak sám tuto směnu neměl
    ani mít.
  • 00:10:36 Měl ji prohozenou s kolegyní.
  • 00:10:40 To samé i průvodčí, který ale
    naštěstí celou událost přežil.
  • 00:10:46 Vlaky se pohybovaly rychlostí
    asi 40 km za hodinu.
  • 00:10:51 Viděly se asi na 40 metrů,
    3-4 sekundy před nárazem.
  • 00:10:54 Oba strojvedoucí stačili použít
    rychlobrzdy.
  • 00:10:57 Strojvedoucí osobního vlaku
    ještě stačil otevřít dveře
  • 00:11:00 kabiny a varovat cestující
    před nárazem.
  • 00:11:06 To je opravdu obdivuhodný výkon.
  • 00:11:07 Bylo mu 27 let,
    jel na výlet a už nepřijel.
  • 00:11:13 On byl fanouškem železnice,
    proto jel na zapojení zubatky
  • 00:11:22 v Harrachově a už nepřijel.
  • 00:11:27 V této prudké zatáčce proti
    němu vyjel nákladní vlak,
  • 00:11:31 který měl stát ve stanici.
  • 00:11:34 Co může ten strojvedoucí dělat?
  • 00:11:38 Akorát šíleně brzdil,
    to bylo vidět na spražcích,
  • 00:11:41 ze kterých bylo dřevo zcela
    utržené.
  • 00:11:47 Zahynul zde můj syn.
  • 00:11:50 Bylo by mu bývalo 24 let,
    když se mu to stalo.
  • 00:11:55 Seděl ve vagóně, který shořel.
  • 00:11:58 Ztratit syna je nejhorší.
  • 00:12:03 Je to hrozné, pořád nám chybí.
  • 00:12:10 Měl zrovna před svatbou.
  • 00:12:14 Po té nehodě jsem se bál
    jezdit vlakem.
  • 00:12:19 Měl jsem to stále před očima.
  • 00:12:22 Když jsem slyšel skřípění brzd,
    tak jsem se chytil za stolek
  • 00:12:24 a myslel jsem si, že se stane
    další havárie.
  • 00:12:28 Já tomu dodnes nevěřím.
  • 00:12:31 My jsme ho nikde nenašli.
  • 00:12:35 Tady to bylo všechno spálené,
    vše shořelo.
  • 00:12:39 Lidé se identifikovali podle
    knoflíků, zubů,
  • 00:12:42 takže proto tomu dodnes zcela
    nevěřím.
  • 00:12:46 Dlouho jsem tomu nevěřila,
    pořád jsem měla pocit,
  • 00:12:49 že přijde domů, že si povíme,
    co je nového...
  • 00:12:53 Bylo to zvláštní.
  • 00:12:58 Skryté titulky připravili
    Marie Marek a Josef Batěk

Související