iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
23. 3. 2013
11:25 na ČT2

1 2 3 4 5

38 hlasů
57036
zhlédnutí

Tajemství železnic

Krušnohorským Semmeringem do Saska

Krušnohoří a Karlovarsko

25 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Tajemství železnic - Krušnohorským Semmeringem do Saska

  • 00:00:31 Dnešní TAJEMSTVÍ ŽELEZNIC nás zavedou
    do Karlovarského kraje
  • 00:00:35 zaslíbeného lázeňství.
  • 00:00:37 Spíš než lázeňskou kúru bude
    dnešní díl připomínat
  • 00:00:40 horskou túru, protože 3x vyrazíme
    do Krušných hor.
  • 00:00:44 Vzhůru k nebesům
    a já jdu na vlak.
  • 00:00:48 K nebesům...
  • 00:00:50 Tam asi koleje nevedou,
    ale jak by se tam dostal
  • 00:00:53 Velký vůz?
  • 00:00:55 Samé tajemství pořád.
    Ach jo...
  • 00:01:09 Dnes prozkoumáme zaniklou trať
    vedoucí z Křimova do Reitzenhainu,
  • 00:01:14 projedeme se po moldavské
    horské dráze,
  • 00:01:16 navštívíme průmyslovou úzkokolejnou
    železnici ve Skalné u Chebu
  • 00:01:20 a pokusíme se prodrat zarostlou tratí
    z Lokte do Krásného Jezu.
  • 00:01:25 Začneme ale v Karlových Varech,
    odkud vyrazíme na projížďku
  • 00:01:29 po krušnohorském Semmeringu,
    což je takové české specifikum,
  • 00:01:33 prostě taková horská dráha vedoucí
    z Ruska do Německa.
  • 00:01:43 Krušnohorský Semmering
    je trať z Karlových Varů
  • 00:01:47 do saského Johanngeorgenstadtu.
  • 00:01:51 Je to trať vedoucí horským terénem
    a náročná.
  • 00:01:58 Protože byla stavěná
    jako místní dráha,
  • 00:02:00 tak pro ně platily úlevy
    a zjednodušení,
  • 00:02:04 ale stavitelé toho moc nevyužili,
    protože vedení trati
  • 00:02:10 po horských úbočích
    a překonávání údolí si vyžádalo
  • 00:02:15 stavbu četných inženýrských staveb.
  • 00:02:18 46km trať stoupá z Karlových Varů
    do nejvyššího bodu mezi Perninkem
  • 00:02:23 a Oldřichovem u Nejdku
    do nadmořské výšky 915 m.
  • 00:02:28 A stanice Pernink je
    s nadmořskou výškou 902 m
  • 00:02:32 2. nejvýše položenou
    železniční stanicí u nás,
  • 00:02:35 hned po šumavské Kubově Huti.
  • 00:02:38 Trať stoupá celou dobu
    ve velkých stoupáních
  • 00:02:43 od 25 do 29 promile.
  • 00:02:46 Největší stoupání je mezi Perninkem
    a Horní Blatnou Đ 30 promile.
  • 00:02:52 Kvůli horskému terénu musí vlaky
    šplhat po úbočích pomocí
  • 00:02:55 velkého množství inženýrských staveb,
    ve své době nebývalých
  • 00:02:59 a smělých, budovaných
    bez jakékoli techniky.
  • 00:03:02 Jde o tunely a viadukty
    v nepřístupných terénech,
  • 00:03:05 jejichž stavba by ještě dnes byla
    skutečným stavebním oříškem.
  • 00:03:10 Nejimpozantnější viadukt je
    kamenný, o 6 obloucích,
  • 00:03:14 kousek před železniční stanicí
    Pernink, vysoký 20 m,
  • 00:03:19 a o něco menší je před stanicí
    Nové Hamry.
  • 00:03:25 Na trati bylo postaveno
    i mnoho železných mostů,
  • 00:03:29 což byla na tu dobu
    zajímavá technická událost.
  • 00:03:35 Kromě toho jsou na trati 3 tunely.
  • 00:03:38 Oč složitější a nákladnější bylo
    postavení dráhy,
  • 00:03:42 o to jednodušší bylo
    její provozní vybavení.
  • 00:03:45 Všechny budovy se stavěly
    podle typových plánů
  • 00:03:48 Rakouských státních drah,
    vodárny byly ve stanicích Nejdek,
  • 00:03:51 Nové Hamry a Horní Blatná.
  • 00:03:54 K řízení provozu sloužil telegraf
    umístěný ve stanicích
  • 00:03:58 a spojení se strážními domky bylo
    pouze telefonické.
  • 00:04:03 Náročná stavba trati probíhala
    v letech 1896-99.
  • 00:04:10 Dráha měla sloužit pro spojení
    se Saskem,
  • 00:04:15 kde byl poměrně v té době
    vyvinutý průmysl,
  • 00:04:18 ale chybělo jim uhlí.
  • 00:04:20 Šlo hlavně o export uhlí
    z karlovarské uhelné pánve
  • 00:04:23 do Saska a o odbyt porcelánových
    výrobků z Nové Role
  • 00:04:28 a okolních porcelánek do Saska.
  • 00:04:31 Dnes je přeskrušnohorská železnice
    oblíbená zejména návštěvníky
  • 00:04:35 západočeských lázní pro vyhlídkové
    jízdy nádhernou přírodou.
  • 00:04:40 Málokdo ovšem ví, že nechybělo mnoho
    a mohla se postarat o zrušení
  • 00:04:44 jedinečnosti jiného českého unikátu.
  • 00:04:48 Trať měla v původních záměrech
    několik variant:
  • 00:04:52 jedna z nich uvažovala,
    že by šlo o trať
  • 00:04:56 se zubačkovým provozem,
    s ozubnicovou dráhou,
  • 00:05:00 a kdyby se na místo této trati
    postavila varianta
  • 00:05:04 s ozubnicovým úsekem,
    tak naše dnes jediná
  • 00:05:08 ozubnicová dráha
    v Jizerských horách by přišla
  • 00:05:11 o svůj unikát.
  • 00:05:15 Takže tak...
  • 00:05:17 To znamená, že se na zubačku
    spojující Jizerské hory
  • 00:05:20 s Krkonošemi, můžeme vydat i my,
    ale to bude až v příštím díle.
  • 00:05:24 Dneska se vydáme ještě do Křimova,
    protože odtud vedla do Německa
  • 00:05:28 také jedna zajímavá trať.
  • 00:05:47 Chomutovský region je spjat
    s těžbou hnědého uhlí
  • 00:05:51 a s potřebou dopravovat ho,
    kam bylo zapotřebí.
  • 00:05:54 Jedním z nejvýznamnějších odbytišť
    bylo saské Německo,
  • 00:05:56 proto se společnost Buštěhradské
    dráhy rozhodla vystavět trať
  • 00:06:00 v r. 1872, která je zde vidět.
  • 00:06:04 Její část je provozována,
    je to část,
  • 00:06:07 která jezdila z Chomutova
    do Vejprt.
  • 00:06:09 Dodnes se po ní mírně
    jezdí,
  • 00:06:11 ale jen víkendové vlaky,
    které vypravuje německá strana
  • 00:06:16 za nákupy do chomutovského Globusu.
  • 00:06:19 Vraťme se ale zpět
    do předminulého století.
  • 00:06:22 Sasko potřebovalo uhlí hodně
    a jedna trať nestačila.
  • 00:06:26 A tak kvůli vlastnímu zisku
    Buštěhradská dráha postavila
  • 00:06:30 posilující odbočku vedoucí
    z Křimova do Reitzenhainu.
  • 00:06:34 To bylo v roce 1875.
  • 00:06:37 Odbočka přes Reitzenhain byla
    technicky méně náročná
  • 00:06:41 na přepravu těžkých nákladů,
    protože překonávala
  • 00:06:44 menší převýšení.
  • 00:06:46 Došlo to do extrému,
    kdy původní trať přes Vejprty
  • 00:06:50 nebyla pro přepravu nákladu
    využívána tolik,
  • 00:06:52 jako část přes Reitzenhain.
  • 00:06:54 A kromě tohoto prvenství byla odbočka
    i technickou chloubou
  • 00:06:57 Buštěhradských drah.
  • 00:06:59 Na svých 14 km musela totiž překonat
    hned 2 hluboká údolí,
  • 00:07:04 a tak zde byly postaveny
    2 smělé viadukty
  • 00:07:07 a řada dalších podpůrných staveb.
  • 00:07:09 Zabezpečení provozu na trati
    zajišťovalo několik
  • 00:07:12 strážních domků, tzv. vechtrů,
    které byly rozesety podél tratě.
  • 00:07:17 Z nich se většina z nich dochovala
    díky tomu,
  • 00:07:19 že byly rozprodány jako rekreační
    objekty chalupářům,
  • 00:07:23 jen 3 vechtry zmizely ze světa
    nadobro.
  • 00:07:27 Ale ještě než se tak stalo,
    přišlo nejslavnější období
  • 00:07:30 této trati.
  • 00:07:32 Od roku 1939 až do konce
    2. světové války tudy dokonce
  • 00:07:37 jezdívaly rychlíky z Chemnitzu
    do Chomutova.
  • 00:07:39 Potom ale trať upadala.
    A nejen ona.
  • 00:07:42 Tady např. do poloviny 50. let
    minulého století vzkvétala
  • 00:07:46 obec Menhartice.
  • 00:07:48 Toto bylo její nádraží
    a u lípy stál kostel.
  • 00:07:51 Přišla ale pohraniční stráž
    komunistického Československa
  • 00:07:54 a dnes je tu holá louka.
  • 00:07:57 A rušena byla také železnice,
    a to tak,
  • 00:07:59 že v roce 1972 definitivně.
  • 00:08:03 Kolejiště bylo rozebráno
    oficiální cestou Đ
  • 00:08:07 v r. 1983 se začínalo,
    v r. 1986 bylo hotovo.
  • 00:08:10 Dostali za úkol zlikvidovat
    celý železniční svršek,
  • 00:08:13 měli uvést krajinu
    do původní podoby,
  • 00:08:16 ale devastace trati se omezila
    na to,
  • 00:08:19 že se vytrhalo vše železné,
    ocelové,
  • 00:08:20 co se dalo odevzdat do sběru.
  • 00:08:22 Nechaly se menší mostky,
    ty se ale rozkradly živelně
  • 00:08:26 mnohem později.
  • 00:08:29 A vrcholným číslem pak byla likvidace
    viaduktu přes Bezručovo údolí.
  • 00:08:34 Pamětníci s úsměvem vzpomínají,
    jaké to bylo překvapení,
  • 00:08:37 když se most po prvém odstřelu
    pouze otřásl a zůstal důstojně stát.
  • 00:08:42 Muselo se tedy střílet znovu
    a teprve po opakované detonaci
  • 00:08:46 se zřítil k zemi.
  • 00:08:48 Paradoxem zůstává, že veřejnost byla
    tehdy informována o tom,
  • 00:08:51 že z důvodu špatného stavu mostu
    hrozí jeho zřícení,
  • 00:08:55 a právě proto je nutné ho odstranit.
  • 00:08:58 I když oficiálně uváděným důvodem
    k odstřelu mostu
  • 00:09:01 přes Bezručovo údolí byl
    jeho špatný technický stav,
  • 00:09:05 skutečnost asi byla jiná.
  • 00:09:08 Všichni víme, že zlikvidováním
    tohoto klíčového mostu na trati
  • 00:09:12 se navždy zavírá možnost
    jeho obnovení
  • 00:09:15 a tím pádem spojení německé části
    železnice,
  • 00:09:18 která je dodnes funkční,
    s našimi drahami.
  • 00:09:28 To je výška!
  • 00:09:30 Je tu krásně, ale smutno.
  • 00:09:33 Opusťme neexistující dráhu
    z Křimova do Reitzenhainu
  • 00:09:37 a už podruhé se dnes vydejme
    na semmering.
  • 00:09:39 Z toho krušnohorského se přemístíme
    na teplický,
  • 00:09:43 kterému se taky říká
    "moldavská horská dráha".
  • 00:09:46 To je i pro mne tajemství,
    že v Moldavsku mají Teplice.
  • 00:09:54 v Teplicích Moldavsko...
  • 00:10:14 Název moldavské tratě je odvozen
    od koncové železniční stanice
  • 00:10:18 Moldava v Krušných horách,
    kam vede trať z Mostu
  • 00:10:20 přes Louku u Litvínova,
    Osek-město, Hrob, Dubí
  • 00:10:24 a Nové Město v Krušných horách.
  • 00:10:29 Trať byla postavena za účelem
    vývozu hnědého uhlí
  • 00:10:31 do odbytišť v Sasku.
  • 00:10:33 Postavila ji společnost
    Pražsko-nuselské dráhy.
  • 00:10:38 Která vznikla v roce 1871.
  • 00:10:41 A už o 6 let později byl dán,
    pod jejím vedením,
  • 00:10:44 do provozu první úsek trati
    z Mostu přes Osek-město do Hrobu.
  • 00:10:50 A tady vše na 7 let skončilo.
  • 00:10:53 Z finančních důvodů, a také proto,
    že další část dráhy byla
  • 00:10:56 daleko náročnější.
  • 00:10:58 Teprve v roce 1884 trať jako by
    vstala z hrobu
  • 00:11:03 a v celém rozsahu byla předána
    do pravidelného provozu.
  • 00:11:06 O rok později bylo dokončeno
    i napojení do Saska.
  • 00:11:11 Trať byla postavena v úseku
    z Mostu do Hrobu
  • 00:11:14 v příznivém terénu,
    ale od stanice Hrob začíná
  • 00:11:18 prudce stoupat.
  • 00:11:20 Hrob leží ve výšce 393 m n. m.
    a koncové nádraží Moldava
  • 00:11:26 leží ve výšce 785 m n.m.
  • 00:11:30 Během 15 km musí z Hrobu vystoupat
    asi o 400 m.
  • 00:11:35 A toto, pro železniční dopravu
    nebývale velké převýšení,
  • 00:11:39 překonávají vlaky kličkováním
    mezi skalními zářezy,
  • 00:11:42 přejezdy vysokých náspů
    i pomocí 2 tunelů a 3 viaduktů,
  • 00:11:47 jejichž ladné pilíře projektoval
    specialista na stavby
  • 00:11:50 železničních tratí a zakládání
    mostních konstrukcí Jan Bydžovský.
  • 00:11:58 Trať byla od zahájení provozu
    značně využívána
  • 00:12:01 v nákladní dopravě.
  • 00:12:03 Proud vlaků s uhlím byl setrvalý
    a díky značnému stoupání,
  • 00:12:08 které z Hrobu na Moldavu
    komplikovalo provoz,
  • 00:12:11 bylo nutné vlaky v Hrobu dělit
    až na třetiny
  • 00:12:14 a pak se v Novém Městě
    nebo na Moldavě opět spojovaly.
  • 00:12:19 A protože převýšení bylo
    opravdu velké,
  • 00:12:21 bylo možné buď trať protáhnout
    do obrovských oblouků,
  • 00:12:25 nebo na vhodném místě vybudovat
  • 00:12:27 úvraťovou stanici,
    do níž vlaky přijely,
  • 00:12:29 lokomotiva se zapojila
    na konec soupravy
  • 00:12:32 a pokračovalo se dál
    na horský hřeben.
  • 00:12:35 Ušetřilo se tím velké množství
    investic při vlastní výstavbě.
  • 00:12:39 A kromě této technické speciality
    byla trať také u narození
  • 00:12:43 jedné významné osobnosti
    českých dějin.
  • 00:12:47 V r. 1884 se ve strážním domku
    mezi stanicemi Osek-město
  • 00:12:51 a Hrob narodila Anna Vlčková,
    která je pod pozdějším jménem
  • 00:12:55 Hana Benešová známa jako manželka
    prezidenta Edvarda Beneše.
  • 00:13:00 Jméno si změnila proto,
    aby nepřipomínala dr. Benešovi
  • 00:13:05 jeho dřívější lásku.
  • 00:13:07 Moldavská horská dráha ovlivnila
    životní osudy ještě
  • 00:13:10 jednoho významného Čecha.
  • 00:13:12 Na nádraží v Moldavě totiž působil
    jako výpravčí
  • 00:13:15 pozdější spisovatel Adolf Branald,
    který své vzpomínky zachytil
  • 00:13:19 v románu "Valčík z Lohengrina".
  • 00:13:22 Bylo to těsně před 2. svět. válkou,
    která na moldavské horské dráze
  • 00:13:27 zanechala své výrazné stopy.
  • 00:13:29 V závěru 2. světové války byl zničen
    Wehrvolfem viadukt mezi Mikulovem
  • 00:13:34 a Novým Městem.
  • 00:13:36 Dlouho trvalo,
    než byl obnoven.
  • 00:13:38 Stalo se tak až po několika letech.
  • 00:13:41 A jakoby váhavost při opravě viaduktu
    předznamenala touhu
  • 00:13:44 komunistického režimu tuto dráhu
    odříznout od světa.
  • 00:13:50 Vlivem poválečného vývoje došlo
    mezi stanicemi Moldava
  • 00:13:54 a Hernsdorfem k vytrhání kolejí,
    provoz nebyl obnoven
  • 00:13:59 a doprava citelně slábla.
  • 00:14:03 K vytrhání kolejí došlo
    podle některých pramenů
  • 00:14:05 na základě rozhodnutí spojeneckých
    mocností o poválečném vývoji,
  • 00:14:10 podle dalších pramenů byly kolejnice
    odvezeny jako součást reparací
  • 00:14:14 do Sovětského svazu.
  • 00:14:16 Přestože se o likvidaci zajímavé
    horské dráhy asi nejvíce zasloužil
  • 00:14:20 minulý režim, neboť do ní
    neinvestoval, neopravoval
  • 00:14:23 a vlastně jen čekal, až doslouží,
    definitivně ji vyškrtl ze seznamu
  • 00:14:27 funkčních tratí
    až přístup Českých drah.
  • 00:14:33 Počátkem 90. let se datují
    první snahy o omezování
  • 00:14:37 a zastavování provozu.
  • 00:14:39 České dráhy zanedbávaly údržbu,
    byla poměrně nedostatečná,
  • 00:14:44 všechny závady, které se začaly
    projevovat,
  • 00:14:47 vyvrcholily po jízdě
    měřicího vlaku v r. 1996,
  • 00:14:51 kdy byl ihned provoz zastaven
    a nahrazen náhradní
  • 00:14:55 autobusovou dopravou.
  • 00:14:57 To se ale nelíbilo řadě občanů.
  • 00:14:59 Vznikla petiční akce, která sice
    přímo nepomohla pravidelné dopravě,
  • 00:15:03 ale umožnila alespoň
    rekreační jízdy,
  • 00:15:05 takže trať neumřela navždy.
  • 00:15:08 Úsek trati mezi Loukou u Litvínova
    a Moldavou v Krušných horách
  • 00:15:12 byl v r. 1998 prohlášen
    kulturní památkou ČR.
  • 00:15:16 Vlaky sem ale zajíždějí
    jen o víkendu a jen zřídka.
  • 00:15:21 Branald by asi zaplakal.
  • 00:15:24 My ale plakat nebudeme
    a pojedeme do Skalné u Chebu
  • 00:15:27 podívat se jednu průmyslovou
    úzkokolejku.
  • 00:15:29 Tam to naštěstí dobře funguje.
  • 00:15:47 Průmyslová úzkorozchodná dráha
    u Skalné je poslední průmyslovou
  • 00:15:51 železničkou v ČR,
    která vede volnou krajinou
  • 00:15:54 a je dosud v provozu.
  • 00:15:56 A pro nás je
    dalším železničním tajemstvím.
  • 00:16:01 Její historie totiž není dodnes
    přesně zmapována.
  • 00:16:06 Chebská pánev vznikla původně
    na místě starého moře,
  • 00:16:11 tj. je plná usazenin.
  • 00:16:13 Na okraji pánve jsou usazeniny uhlí,
    ve středu pánve, kde se nacházíme,
  • 00:16:20 jsou jíly a písky.
  • 00:16:22 Průmyslově se začaly využívat
    koncem 19. století,
  • 00:16:26 a aby dokázali odvézt,
    co natěžili,
  • 00:16:29 museli začít budovat
    úzkorozchodné drážky,
  • 00:16:33 kterými dostávali vytěženou surovinu
    na dopravny
  • 00:16:37 a dále odváželi železnicí.
  • 00:16:39 Zkrátka pro přepravu odklizeného
    nadloží i jílů samotných
  • 00:16:43 už nestačily koňské potahy,
    a proto byla vybudována rozsáhlá síť
  • 00:16:48 úzkorozchodných drážek spojujících
    překladiště na dráze
  • 00:16:52 s jednotlivými lomy.
  • 00:16:54 Takový úzkorozchodný labyrint.
  • 00:16:57 Zpočátku se používala doprava ruční,
    tj. vozíky tlačili zaměstnanci,
  • 00:17:02 to bylo velmi málo kapacitní,
    takže se brzy zavedla doprava
  • 00:17:06 tažená koňmi nebo voly.
  • 00:17:10 To se také moc neosvědčilo,
    a protože se už na trhu objevily
  • 00:17:14 parní i motorové lokomotivy,
    tak velcí těžaři začali kupovat
  • 00:17:20 tyto lokomotivy.
  • 00:17:23 Úplně první parní lokomotiva značky
    Maffei se ve Skalné objevila
  • 00:17:26 v roce 1909.
  • 00:17:28 Byla vyrobena přímo pro potřeby
    místních drah.
  • 00:17:31 Nebyla tedy příliš rychlá,
    zato hravě utáhla až 18 vozíků
  • 00:17:36 plně naložených jílem.
  • 00:17:38 Potom přibývaly další
    a jezdily tady plných 47 let.
  • 00:17:42 Kromě páry místní podnikatelé
    vyzkoušeli také motorové vozy,
  • 00:17:46 nejvíce se osvědčily ty
    od firmy Deutz.
  • 00:17:50 Velký rozvoj dráhy byl hlavně
    po roce 1945,
  • 00:17:54 kdy se všichni těžaři spojili
    do jednoho národního podniku.
  • 00:17:59 Dráhy se spojily, délka drah
    dosáhla několik desítek kilometrů,
  • 00:18:04 šla od Soosu až k Lubům,
    byly zde i lanové dráhy.
  • 00:18:09 Ne všechny vláčky jezdily
    po všech drážkách.
  • 00:18:12 Účelem bylo naložit v lomu,
    odvézt na překládku a jet zpátky.
  • 00:18:17 Vzájemné propojení jednotlivých tras
    bylo určeno pouze pro případ opravy
  • 00:18:21 a údržby lokomotiv
    či celých souprav v depu.
  • 00:18:27 Podle toho, jak se otvíraly
    různé těžební prostory,
  • 00:18:30 tak se měnila i síť drážek.
  • 00:18:33 Nejmenší rozchod byl 500 mm,
    ten se moc neosvědčil.
  • 00:18:37 Nejvíce se rozšířil
    rozchod 600 mm,
  • 00:18:40 měli jsme zde rozchod 700 mm
    a dokonce se po válce zkoušel
  • 00:18:44 rozchod 900 mm, tam ale byl problém
    s přesouváním kolejí,
  • 00:18:48 už byly těžké, na to musela být
    velká mechanizace.
  • 00:18:53 Byť se výrobní proces těžby jílu
    v poslední době hodně zmodernizoval
  • 00:18:56 a z 90 % je dnes již odvoz řešen
    automobily, v místech,
  • 00:19:00 kde je podloží silně podmáčeno,
    je úzkokolejka stále využívána.
  • 00:19:06 A o zbylých 30 km drážky se začalo
  • 00:19:08 starat Muzeum průmyslové železnice
    v Kateřině.
  • 00:19:14 Asi před 2 lety jsme se obrátili
    na vedení LP Minerals,
  • 00:19:18 kde jsme našli pochopení,
    a ukázalo se,
  • 00:19:21 že oni mají stejné představy,
    stejný plán,
  • 00:19:24 že by chtěli drážku zachovat.
  • 00:19:27 Spojili jsme síly
    a začali hledat osobní vagony.
  • 00:19:31 Na této dráze nikdy osobní vagony
    nebyly.
  • 00:19:35 Sehnali jsme je v Prievidzi.
  • 00:19:39 A tak se tu dnes návštěvníci mohou
    svézt po téměř 8 km upravené dráhy,
  • 00:19:44 která dokonce prochází národní
    přírodní rezervací Soos,
  • 00:19:48 aniž by ji narušila,
    a tím dokumentuje známou skutečnost,
  • 00:19:52 že dráhy jsou mnohem šetrnější
    k přírodnímu prostředí než silnice.
  • 00:19:58 K návštěvě doporučuji nejen
    železnici, kde to vše drncá,
  • 00:20:03 ale taky tuto přírodní rezervaci,
    kde to vše bublá.
  • 00:20:07 I tady to bublá.
  • 00:20:09 Teď je ale čas,
    abych vám ukázal,
  • 00:20:10 zač je toho Loket.
  • 00:20:12 Taky Loket-předměstí,
    Horní Slavkov a pak Krásný Jez.
  • 00:20:18 Všechny tyto zastávky
    na jedné půvabné trati.
  • 00:20:21 Jedeme!
  • 00:20:35 Kromě svého zvláštního půvabu
    skrývá tato trať i tajemství.
  • 00:20:40 Nevěříte?
  • 00:20:43 Já vám to prozradím Đ po této trati
    kdysi jezdil nejrychlejší vlak
  • 00:20:48 v historii našich drah.
  • 00:20:49 Vážně! Ze stanice Nové Sedlo
    vyjížděl v 8:01,
  • 00:20:56 do Lokte dorazil v 8:01
    a to ještě cestou zastavil
  • 00:21:00 v Loučkách.
  • 00:21:02 Aspoň tak to tvrdí jízdní řád
    z r. 1997.
  • 00:21:06 To je co?
  • 00:21:07 My se vydáme do Krásného Jezu,
    což nám bude trvat trochu déle.
  • 00:21:13 A musíme si počkat na vlak.
  • 00:21:27 Daleko jsme nedojeli Đ
    Loket-předměstí.
  • 00:21:30 Vypadá to,
    že dál musíme pěšky. Tak jdeme.
  • 00:21:46 Místní dráha z Nového Sedla
    do Lokte byla postavena
  • 00:21:50 v r. 1877 na základě
    zvláštního zákona
  • 00:21:57 o určitých úlevách Đ dávno předtím,
    než začaly vycházet zákony
  • 00:22:03 pro úlevy místním drahám.
  • 00:22:06 Tu navazující 15km trať z Lokte
    do Krásného Jezu postavili
  • 00:22:12 až v r. 1901.
  • 00:22:17 Trať sloužila hlavně
    pro nákladní dopravu,
  • 00:22:20 vozila se odtud železná ruda,
    která se těžila v okolí
  • 00:22:23 Horního Slavkova,
    později uranová ruda
  • 00:22:27 a také se po železnici zásobovaly
    místní porcelánky.
  • 00:22:32 V 90. letech minulého století
    probíhaly boje za zachování tratě,
  • 00:22:36 které však byly neúspěšné.
  • 00:22:38 V roce 1997 byla Českými drahami
    zavedena
  • 00:22:42 tzv. dlouhodobá nepřetržitá výluka,
    což je, přeloženo do češtiny,
  • 00:22:47 něco jako dočasný pobyt
    sovětských vojsk.
  • 00:22:52 Od té doby trať,
    na které bylo
  • 00:22:54 6 železničních zastávek,
    5 velkých mostů a 4 tunely,
  • 00:23:01 chátrá, zarůstá trávou, keři
    a mezi kolejemi rostou i stromy.
  • 00:23:09 Nepochopitelné je, že ačkoli se
    hned o 2 roky později,
  • 00:23:12 tj. v roce 1999,
  • 00:23:15 podařilo na nutnou opravu tratě
    zajistit přímo vládní peníze,
  • 00:23:19 České dráhy projekt odmítly
  • 00:23:21 s odkazem na časovou nezvládnutelnost
    vyčerpání
  • 00:23:24 finančních prostředků, čímž
    v podstatě nad tratí vynesly
  • 00:23:27 rozsudek smrti.
  • 00:23:32 Dnes je zřejmé,
    že železniční provoz na této trati
  • 00:23:36 už asi nikdy nebude obnoven
    a uvažuje se o různých řešeních,
  • 00:23:41 jak to těleso
    a bývalou dráhu využít.
  • 00:23:45 Uvažuje se o zřízení velodráhy,
    kde by projížděly drezíny
  • 00:23:50 poháněné šlapadly.
  • 00:23:53 Také se uvažuje,
    že by se přebudovala na cyklostezku,
  • 00:23:56 která by vedla z Lokte
    do Horního Slavkova.
  • 00:24:01 Úvah je víc, ale zatím není jasné,
    co se bude dít.
  • 00:24:06 Ve hře je stále ještě možnost aspoň
    částečného obnovení provozu
  • 00:24:10 na trati, a to díky soukromé firmě,
    která v Horním Slavkově vyrábí
  • 00:24:14 železniční cisternové vozy,
    ovšem ke konečné montáži je musí
  • 00:24:18 vozit po silnici
    do mateřského závodu do Loun.
  • 00:24:22 Dráha by pro ni byla rentabilnější,
    a proto se rozhodla opravit
  • 00:24:26 část tratě mezi Horním Slavkovem
    a Krásným Jezem.
  • 00:24:30 Rozhodla, ale zatím tak neučinila.
    No, uvidíme...
  • 00:24:41 Rád se nechám překvapit,
    jestli do hornoslavkovské džungle
  • 00:24:45 ještě někdy vlak přijede.
  • 00:24:48 Typická česká mačeta.
  • 00:24:51 Ať už osobní, nebo nákladní,
    to je jedno.
  • 00:24:53 Vy se nechte překvapit,
    kam vás TAJEMSTVÍ ŽELEZNIC
  • 00:24:56 zavezou příště.
  • 00:25:09 Skryté titulky: Milena Nečadová
    Česká televize, 2013

Související