iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
11. 6. 2012
22:00 na ČT1

1 2 3 4 5

75 hlasů
87048
zhlédnutí

Národní klenoty

Vila Tugendhat - srdce z onyxu

Miroslav Táborský představuje historii a jedinečné příběhy českých památek UNESCO.

26 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Národní klenoty - Vila Tugendhat - srdce z onyxu

  • 00:00:07 Zapsání památky do seznamu
    světového, kulturního
  • 00:00:10 a přírodního dědictví,
    čili mezi památky UNESCO,
  • 00:00:14 je aktem, kterým celé světové
    společenství prohlašuje:
  • 00:00:18 Toto je na celém světě
    výjimečné a jedinečné,
  • 00:00:22 je to naším
    společným dědictvím
  • 00:00:25 a my se to zavazujeme chránit
    v zájmu nás všech.
  • 00:00:51 BRNO, město inspirující umělce
    po celá staletí.
  • 00:00:56 Rodiště architekta Adolfa Loose,
    herce Hugo Haase,
  • 00:01:00 spisovatelů Milana Kundery
    a Bohumila Hrabala
  • 00:01:03 a mnoha dalších a dalších.
  • 00:01:05 Město
    přející modernímu umění,
  • 00:01:08 město,
    ve kterém byl vybroušen
  • 00:01:10 i jeden drahokam
    světové architektury.
  • 00:02:06 Psal se rok 1928.
  • 00:02:09 V Hollywoodu kreslil Walt Disney
    první skicy Mickey Mouse,
  • 00:02:13 Alexander Fleming
    objevil penicilin,
  • 00:02:15 světlo světa spatřil poprvé
    například Andy Warhol.
  • 00:02:19 A ve stejném roce
    se zde v Brně zrodila
  • 00:02:22 i myšlenka postavit vilu
    rodiny Tugendhat.
  • 00:02:26 Dílo, které předběhlo svou dobu
    a vlastně ji předbíhá stále.
  • 00:02:34 Město pod Špilberkem
    bylo v té době jiné,
  • 00:02:37 než jak ho známe dnes.
  • 00:02:40 Po rozpadu monarchie
    a vyhlášení republiky
  • 00:02:42 jakoby se začalo rychle
    probouzet.
  • 00:02:45 Tomáš Garrigue Masaryk,
    první prezident Československa,
  • 00:02:48 byl nadějí
    moderní budoucnosti.
  • 00:02:51 Tehdy se z Brna stala doslova
    kulturní křižovatka,
  • 00:02:54 na které se střetávaly
    a ovlivňovaly
  • 00:02:57 domácí tvůrčí podněty
    s těmi zahraničními.
  • 00:03:01 Brno přijímalo nové umělecké směry
    s otevřenou náručí.
  • 00:03:05 A s nimi pak
    i průmyslový pokrok.
  • 00:03:18 Bylo zde postaveno
    jedno z nejmodernějších
  • 00:03:20 výstavišť v Evropě,
    kde byla pouhých deset let
  • 00:03:23 po vzniku republiky
    uspořádána výstava
  • 00:03:26 o soudobé československé
    kultuře.
  • 00:03:29 To vystihuje atmosféru
    tehdejšího města dokonale.
  • 00:03:32 Ve světě
    se prosazovaly či rozvíjely
  • 00:03:34 nové směry architektury.
  • 00:03:36 Imprese, exprese, kubismus,
    konstruktivismus, secese...
  • 00:03:40 Každé evropské město
    mělo své umělecké období
  • 00:03:44 a svůj osobitý styl.
  • 00:03:47 V Brně se řada architektů,
    mezi nimiž vynikal
  • 00:03:49 například Bohuslav Fuchs,
    zasadila o rozkvět funkcionalismu.
  • 00:03:55 Po celém městě postupně vyrůstaly
    desítky funkcionalistických staveb.
  • 00:03:59 Od soukromých vil,
    přes hotely, úřední budovy
  • 00:04:02 až třeba po kavárny.
  • 00:04:12 "ORNAMENT JE ZLOČIN.Ş
  • 00:04:15 Zásadní věta architekta
    a brněnského rodáka Adolfa Loose
  • 00:04:19 pronesená deset let
    před I. světovou válkou.
  • 00:04:23 Velmi odvážná
    a provokativní věta,
  • 00:04:26 uvážíme-li,
    v jaké době byla vyřčena.
  • 00:04:29 Jen si to představte.
    Počátek 20. století.
  • 00:04:33 Secese v rozkvětu,
    dekorativnost a ornament
  • 00:04:36 doslova na každém kroku.
    Na předmětech denní potřeby.
  • 00:04:40 Porcelán zdobený lístečky,
    krajkové textilie,
  • 00:04:43 ozdobně vyřezávaný nábytek.
    A do toho najednou:
  • 00:04:46 "ORNAMENT JE ZLOČIN."
  • 00:04:50 Byl to zcela nový způsob přemýšlení
    o vztahu krásy a funkce.
  • 00:05:11 Ve stejných letech,
    kdy Adolf Loos
  • 00:05:13 odvážně prosazuje v Brně
    svou novou uměleckou filozofii,
  • 00:05:18 zakládá v Berlíně svůj ateliér
    jistý nadějný mladý architekt.
  • 00:05:23 Architekt, který se stane
    pro jedny polobohem,
  • 00:05:26 pro druhé ničitelem krásy.
  • 00:05:29 Psal se rok 1928,
    když za ním do Berlína
  • 00:05:31 přijeli zákazníci
    odněkud z Moravy.
  • 00:05:38 Manželé Greta a Fritz Tugendhatovi
    pocházeli
  • 00:05:41 z bohaté průmyslnické rodiny
    žijící toho času v Brně.
  • 00:05:45 Myšlenka funkcionalismu
    jim naprosto učarovala.
  • 00:05:48 Osudovým se pak stalo
    jejich setkání
  • 00:05:51 s německým architektem
    Ludwigem Miesem van der Rohe.
  • 00:05:55 Jemu dali naprosto volnou ruku
    pro práci s jediným zadáním.
  • 00:05:59 Aby jim vytvořil
    místo pro šťastný život.
  • 00:06:02 Finanční omezení stavby?
    Žádné.
  • 00:06:09 Takové nabídce zřejmě
    nešlo odolat
  • 00:06:12 a Mies van der Rohe
    se vypravil do Brna.
  • 00:06:15 Tehdy asi netušil,
    jak významné rozhodnutí
  • 00:06:17 to pro jeho kariéru bude.
  • 00:06:20 Navíc mu zřejmě velmi imponovala
    jakási místní
  • 00:06:23 "funkcionalistická" atmosféra.
  • 00:06:26 Již ve 30. letech bylo pro něj
    jedním
  • 00:06:29 z hlavních úkolů architektury
  • 00:06:31 nalezení rovnováhy
    mezi stavbou a krajinou.
  • 00:06:40 Na parcele číslo 33-65
    v Černopolní ulici
  • 00:06:44 rostla tehdy velká vrba.
  • 00:06:47 Ta inspirovala architekta
    k rozhodnutí vytvořit dílo,
  • 00:06:51 které bude porušovat
    všechny architektonické
  • 00:06:54 a vlastně i společenské
    konvence.
  • 00:07:09 Mies se přizpůsobil
    svažitému pozemku
  • 00:07:12 a nestavěl na něm klasickou
    vilu tyčící se k nebi.
  • 00:07:15 Ale stavbu, která respektuje
    charakter a krásu okolí
  • 00:07:19 a také přirozené panorama
    Brna.
  • 00:07:22 Postavil tedy dům
    doslova vzhůru nohama.
  • 00:07:26 Do vily Tugendhat se totiž nevchází
    jako obvykle
  • 00:07:29 z přízemí,
    ale rovnou z nejvyššího patra.
  • 00:07:32 A pak pěkně hezky dolů,
    do hlubin skleněného paláce.
  • 00:07:37 Vila není z ulice prakticky vidět
    a přestože je opravdu
  • 00:07:40 hodně prosklená, poskytovala
    Tugendhatovým velké soukromí.
  • 00:07:48 Pozdější kritici dali prostoru vily
    přezdívku "sklepení"
  • 00:07:51 a nazvali celý koncept
    "neslušným".
  • 00:07:55 Levicová inteligence
    navíc považovala stavbu
  • 00:07:58 spíš za projev snobismu.
  • 00:08:00 Narážela na fakt,
    že za drahé materiály
  • 00:08:03 by se dalo postavit
    několik desítek rodinných domů
  • 00:08:06 pro chudší obyvatelstvo.
  • 00:08:09 To svědčí
    o obrovské pozornosti,
  • 00:08:12 jakou stavba na sebe od počátku
    poutala.
  • 00:08:23 Mies nebyl, stejně jako Adolf Loos,
    zaujatý ornamentem, ale plochou.
  • 00:08:28 Čistota a kvalita materiálu
    pro něj byla vrcholem krásy.
  • 00:08:33 Nešlo o módní styl,
  • 00:08:35 ale o vyjádření vztahu člověka
    a moderního světa.
  • 00:08:42 Tím jak tvořil,
    měl Mies velmi blízko
  • 00:08:44 k holandské výtvarné skupině
    De Stijl.
  • 00:08:47 Ta tvrdila, že základem modernosti
    v architektuře
  • 00:08:51 je soustava rovných ploch k sobě
    navzájem kolmých a rovnoběžných.
  • 00:08:55 Takový prostor je pak velmi
    dynamický a přizpůsobivý.
  • 00:09:23 Dnes, kdy ve vile nikdo nežije
    a není zabydlená,
  • 00:09:26 může působit
    chladně a odosobněně.
  • 00:09:30 Tugendhatovi si ji ale velmi rychle
    přizpůsobili svému životnímu stylu.
  • 00:09:35 Dětské pokojíčky
    byly zaplněny hračkami,
  • 00:09:38 vedle postelí
    ležely rozečtené knihy,
  • 00:09:41 v koupelnách se povalovaly
    předměty denní potřeby.
  • 00:09:49 Manželé Tugendhatovi
    byli se svým novým bydlením
  • 00:09:52 absolutně spokojení
    a nepochybovali o tom,
  • 00:09:56 že zadání "místa pro štastný život"
    bylo splněno.
  • 00:10:06 Pokud to počasí
    jen trochu dovolilo,
  • 00:10:08 trávili s dětmi většinu času
    na obytné terase
  • 00:10:11 s úchvatným výhledem
    na Špilberk.
  • 00:10:32 Jako svého druhu
    terasa pro chladnější dny,
  • 00:10:34 mohl být ale vnímán
    i obývák ve druhém podlaží.
  • 00:10:39 Hlavní obytná místnost
    o rozmětrech 15x25 metrů
  • 00:10:43 působí dojmem
    absolutní svobody.
  • 00:10:47 Mies toužil po přirozeném propojení
    přírody s domem.
  • 00:10:50 Rozhodl se tedy zbavit zeď
    její tradiční úlohy - nosné funkce.
  • 00:11:05 Vytvořil na svou dobu zcela
    revoluční ocelový skelet,
  • 00:11:08 který mu poskytl
    nejen pevnější konstrukci domu,
  • 00:11:12 ale hlavně možnost
    zkomponovat otevřený prostor,
  • 00:11:15 do kterého se dostalo
    více denního světla.
  • 00:11:19 Lidé zvyklí do té doby
    žít mezi čtyřmi stěnami
  • 00:11:22 byli náhle zaskočeni vizí života
    v tzv. plynoucím prostoru.
  • 00:11:27 Vila
    byla po obvodu otevřená
  • 00:11:30 a nabízela vyhlídku
    do okolní zahrady.
  • 00:11:33 A současně
    na panorama města Brna.
  • 00:11:44 Vila budila fascinaci a nadšení,
    ale skeptiků také nebylo málo.
  • 00:11:50 Řada z nich tvrdila,
    že zateplení prostoru
  • 00:11:53 bude vzhledem k oknům nemožné
    a v létě bude uvnitř
  • 00:11:56 díky pražícímu slunci
    naopak nesnesitelné horko.
  • 00:12:01 Ale Miesův výrazný technický talent
    zvládl i to.
  • 00:12:06 Jižní orientace
    spolu s prosklením domu
  • 00:12:09 v zimně způsobovala,
    že se často nemuselo ani topit.
  • 00:12:12 Z dnešního pohledu nic zvláštního,
    ale musíme si uvědomit,
  • 00:12:16 že mluvíme
    o 30. letech minulého století!
  • 00:12:24 Pro parné letní dny
    byl dům navíc vybaven
  • 00:12:27 vzduchotechnikou zajišťující
    cirkulaci vzduchu.
  • 00:12:31 Vlhkost byla regulována
    přes zvláštní komoru.
  • 00:12:34 Tam vzduch skrápěla voda dopadající
    na valouny z mořského břehu.
  • 00:12:39 Inu, taková klimatizace.
  • 00:12:44 A to nebylo vše.
  • 00:13:20 Říká se tomu plynoucí prostor.
    Stačilo jedno zmáčknutí tlačítka
  • 00:13:25 a mezi obyvateli vily a přírodou
    nebyla žádná překážka.
  • 00:13:30 Vila s dokonalou strukturou,
    ve které má každý své soukromí
  • 00:13:35 a zároveň žije jaksi v jednom
    společném vzdušném prostoru.
  • 00:13:40 Kritikům došel dech i slova
    a Miese
  • 00:13:46 začal být považován
    za architektonickou ikonou.
  • 00:14:00 Společný prostor pro žití
    byl pro veřejnost novinkou.
  • 00:14:05 Pracovna
    spojená s jídelním koutem,
  • 00:14:07 obývací pokoj
    pro posezení s hosty
  • 00:14:10 a zimní zahrada.
    Vše v jednom rozlehlém prostoru.
  • 00:14:15 A podobně jako v mnoha jiných
    oblastech,
  • 00:14:18 kde si originalita musí počkat
    na docenění dlouhá léta,
  • 00:14:22 i Vila Tugendhat
    byla českou odbornou veřejností
  • 00:14:25 nepochopena a výjimečnost
  • 00:14:27 jejího architektonického řešení
    zpochybňována.
  • 00:14:32 Zato zahraniční odborníci
    chválou nešetřili.
  • 00:14:35 Německý architekt
    Ludwig Hilberseimer
  • 00:14:38 přispěl do diskuze touto
    větou:
  • 00:14:41 "Žádná fotografie tohoto domu
    nesprostředkuje ten správný dojem.
  • 00:14:46 Člověk se v něm musí pohybovat.
    Jeho rytmus je jako hudba."
  • 00:14:57 Funkcionalistické vily
    rostly v Brně
  • 00:14:59 doslova jako houby po dešti
    a jejich majitelé
  • 00:15:02 se předháněli v prestiži
    a popularitě.
  • 00:15:05 Šlo vlastně o jakýsi roztomilý
    závod majetných rodin
  • 00:15:09 a Tugendhatovi ostatním
    silně konkurovali.
  • 00:15:14 Dražší materiály v takové soutěži
    znamenaly vyšší prestiž.
  • 00:15:19 A čím větší byla vzdálenost
    ze které byly dovezeny, tím lépe.
  • 00:15:22 Ovšem materiál,
    který ve vile použil Mies,
  • 00:15:25 vyrazil dech doslova všem.
  • 00:15:35 Byl to onyx.
  • 00:15:38 Hodně lidí na světě se pyšní
  • 00:15:41 třeba i jen malým popelníkem
    vyrobeným z onyxu.
  • 00:15:44 Tugendhatovi měli celou stěnu.
    A pěkně velikou.
  • 00:15:48 Materiál byl dovezený
    z pohoří Atlas v Maroku.
  • 00:15:52 Za jednu takovou stěnu by se tehdy
    dalo postavit i několik domů.
  • 00:15:57 Ale zajímavější je to,
    že v sobě skrývala
  • 00:16:01 nečekanou vlastnost, jejíž krásou
    byl zaskočen i sám Mies.
  • 00:16:09 Nepočítal totiž s prosvítáním
    světla skrze onyxovou stěnu.
  • 00:16:15 Ze vzpomínek Grety Tugendhatové
    se dozvídáme toto:
  • 00:16:19 "Když se dodatečně ukázalo,
    že kámen je průsvitný
  • 00:16:22 a že určitá místa kresby
    na zadní straně rudě září,
  • 00:16:26 jsou-li zepředu osvětlena
    zapadajícím sluncem,
  • 00:16:30 bylo to i pro něho
    radostným překvapením."
  • 00:16:35 Srdce z onyxu dalo
    a stále dává najevo,
  • 00:16:38 že dům žije vlastním životem.
  • 00:16:41 Nehledě na majitele
    či historické období.
  • 00:16:44 Souznění
    krajiny a architektury
  • 00:16:47 dochází s onyxovou stěnou
    k dokonalosti.
  • 00:17:10 Mies však nehodlal být
    pouze tvůrcem vily,
  • 00:17:13 ale i architektem života,
    který se v ní odehrává.
  • 00:17:17 Díky znalosti budovy mohl rozehrát
    kouzelnou hru tvarů a linií.
  • 00:17:33 "Méně je více"
    a "Bůh je v detailech"
  • 00:17:36 to byla Miesova kréda, která
    protkávají vilu na každém kroku.
  • 00:17:41 Byl tvůrcem
    specifického designu nábytku,
  • 00:17:44 kliček na oknech i dveřích,
    kohoutků v koupelnách,
  • 00:17:48 kolejnic závěsů nebo osvětlení.
  • 00:17:56 Jediný prvek, který nebyl navržen
    originálně do prostoru vily,
  • 00:18:00 a kolem nějž Mies
    komponoval interiér,
  • 00:18:04 bylo torzo ženského aktu od jeho
    vrstevníka Wilhelma Lehmbrucka.
  • 00:18:09 Torzo bylo ale prodáno v roce 2006
    v aukci za celý jeden milion liber.
  • 00:18:15 Dnes
    tedy nezdobí vilu Tugendhat,
  • 00:18:19 ale soukromou New Yorskou galerii
    rodiny Lauder.
  • 00:18:39 Některé kusy nábytku
    Mies dokonce i pojmenoval.
  • 00:18:42 Navrhl pro vilu židli
    zvanou Brno
  • 00:18:45 nebo křesla
    v hlavní odpočinkové části,
  • 00:18:48 zvaná po majitelích jednoduše -
    Tugendhat.
  • 00:19:00 Plánovaného šťastného života
    si tu ale rodina Tugendhatových
  • 00:19:03 příliš neužila.
  • 00:19:05 Nastěhovali se sice do vily
    už dva roky
  • 00:19:09 od prvního setkání
    s architektem Miesem v Berlíně,
  • 00:19:12 ale prožili tu
    pouze necelých osm let.
  • 00:19:20 Cestu jim jako mnoha jiným zkřížila
    II. světová válka
  • 00:19:25 a Tugendhatovi byli donuceni
    pro svůj židovský původ
  • 00:19:29 prchnout do exilu.
    Brno opustili v květnu 1938.
  • 00:19:35 Původ, ale i jejich aktivity
    v Lize za lidská práva
  • 00:19:39 zajišťující pomoc
    německým odpůrcům fašismu,
  • 00:19:42 by při jejich setrvání v republice
    znamenaly
  • 00:19:44 jistý rozsudek smrti
    pro celou rodinu.
  • 00:19:48 Dům byl konfiskován
    a stal se majetkem Německé říše.
  • 00:19:52 Po osvobození Brna sovětskou
    armádou
  • 00:19:54 se na devastaci domu podepsal
    jezdecký oddíl sovětské armády.
  • 00:19:58 Okna byla vymlácena během náletu,
    nábytek spálen vojáky.
  • 00:20:03 Rodina se z exilu po válce
    nevrátila.
  • 00:20:07 Dům pak posloužil alespoň umění
    a medicíně.
  • 00:20:10 Během dalších desítek let
    se tu vystřídala
  • 00:20:13 soukromá taneční škola
  • 00:20:15 s rehabilitačním střediskem
    pro děti s vadami páteře.
  • 00:20:19 Nakonec se z ní stala
    "vládní" vila.
  • 00:20:21 V roce 1992 zde byla podepsána
    smlouva o rozdělení Československa.
  • 00:20:28 Poněkud šťastnější část příběhu
    vily Tugendhat
  • 00:20:31 se týká tohoto jídelního koutu.
  • 00:20:35 Makasarové dřevo,
    použité na vymezení jídelny
  • 00:20:38 v prostoru,
    patřilo k oněm luxusním materiálům,
  • 00:20:42 které dodávaly vile na hodnotě.
    Jako třeba již zmíněný onyx.
  • 00:20:47 Jenomže tato makasarová stěna
    tvarovaná do půlkruhu,
  • 00:20:52 zmizela v době II. světové války
    neznámo kam.
  • 00:21:01 Nikdo nemohl tušit,
    že nejen přežila do dnešních dnů,
  • 00:21:05 ale dokonce zůstala
    na území města Brna.
  • 00:21:09 Obložení totiž získalo
  • 00:21:11 od někdejšího řidiče
    Tugendhatových gestapo.
  • 00:21:14 S cílem vyzdobit jím
    svůj důstojnický klub,
  • 00:21:17 nechalo za II. světové války
    jídelní kout rozřezat
  • 00:21:21 a dřeva pracně ohýbaná do půlkruhu
    narovnat.
  • 00:21:47 Dlouhých 70 let
    nepřišlo nikomu podezřelé,
  • 00:21:51 že dřevěné obložení tohoto salonku
    menzy brněnské právnické fakulty
  • 00:21:57 je podivně odlišné
    od ostatního vybavení.
  • 00:22:02 Zřejmě nikdo z těch,
    kdo znali vilu Tugendhat
  • 00:22:05 nestudoval v Brně práva.
  • 00:22:08 Až roku 2011 brněnský historik
    Miroslav Ambroz
  • 00:22:12 dřevěné obložení nafotogroval
    a porovnal s historickými snímky.
  • 00:22:18 Makasarová stěna byla nalezena
    a mohla se vrátit na původní místo.
  • 00:22:27 Vila Tugendhat - to je něco
    jako velmi nákladný experiment,
  • 00:22:30 který ale ověřil
    nové možnosti architektury.
  • 00:22:34 Velmi nákladná
    byla i rekonstrukce,
  • 00:22:37 po níž se v roce 2012
    znovuotevřela pro veřejnost.
  • 00:22:41 Po rozsáhlém restaurování
    špičkovými odborníky,
  • 00:22:44 kteří ji opět přivedli
    k původnímu lesku
  • 00:22:47 se však při procházce
    jakoby vkrádá myšlenka,
  • 00:22:51 zda je vila bez jejích obyvatel
    úplná.
  • 00:22:55 Vždyť i Mies Van der Rohe
    jednou prohlásil:
  • 00:22:58 "Účel stavby
    jí dává vlastní smysl.
  • 00:23:02 Obytný dům
    má sloužit pouze bydlení."
  • 00:23:06 Smysl Miesovy práce je právě
    v tom -
  • 00:23:09 obnovit právo primárního duchovního
    smyslu života.
  • 00:23:14 "Velké prostory osvobozují.
  • 00:23:17 Prostor má ve svém rytmu
    zcela zvláštní klid,
  • 00:23:21 který nemůže mít uzavřená
    místnost.
  • 00:23:24 Cítíte se osvobozeni,
    když se vracíte
  • 00:23:27 do tohoto uklidňujícího
    prostoru."
  • 00:23:35 To jsou slova Grety Tugendhat
    v dopise určeném odpůrcům vily.
  • 00:23:41 Působivá slova ženy,
    která, možná i nevědomky,
  • 00:23:45 umožnila vznik výjimečného
    uměleckého díla.
  • 00:23:49 Díla, ve kterém byla naplněna
    její představa o svobodě,
  • 00:23:54 díla,
    s nímž se dokonale ztotožnila.
  • 00:24:00 Jak těžko se rodině domov snů
    opouštěl -
  • 00:24:04 si asi neumíme představit.
  • 00:24:08 A Mies van der Rohe?
  • 00:24:10 Z dnešního pohledu je to,
    co dělal a jak to dělal,
  • 00:24:14 docela pochopitelné a srozumitelné.
    Ale tenkrát?
  • 00:24:17 Tenkrát
    to byla veliká odvaha.
  • 00:24:20 Odvaha vzepřít se
    zaběhaným postupům,
  • 00:24:22 riskovat a udělat tak ve vývoji
    architektury pořádný krok kupředu.
  • 00:24:27 A to z něj udělalo
    nejen výjimečného architekta,
  • 00:24:31 ale taky skvělého člověka.
  • 00:24:33 Člověka, jemuž vzdalo
    světové společenství hold tím,
  • 00:24:37 že v roce 2001
    zapsalo vilu Tugendhat
  • 00:24:41 na seznam světového kulturního
    a přírodního dědictví UNESCO.
  • 00:25:55 Skryté titulky: Alena Fenclová
    Česká televize 2012

Související