iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
11. 5. 2013
17:29 na ČT24

1 2 3 4 5

0 hlasů
768
zhlédnutí

Kulturama

Sochař Aleš Veselý — Ostravské dny nové hudby — Pouliční divadlo — Pražský charismatograf — Operní megastar Rolando Villazón

25 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kulturama

  • 00:00:03 KULTURAMA
  • 00:00:11 Dobrý den, vítejte v Kulturamě,
    která bude dnes výtvarná,
  • 00:00:15 hudební i divadelní.
  • 00:00:16 Začneme Alešem Veselým,
    našim předním sochařem,
  • 00:00:19 jehož díla zdobí veřejný prostor
    v Asii i v Evropě.
  • 00:00:23 Jeho sochy jsou součástí
    těch nejprestižnějších sbírek,
  • 00:00:26 vydali jsme za ním do soukromí
    jeho ateliéru.
  • 00:00:29 Slunce a tepla je stále více,
    jasný signál, že víc bude
  • 00:00:33 i pouličního divadla.
  • 00:00:35 Veřejný prostor České i Slovenské
    republiky svou imaginací
  • 00:00:38 už brzy rozhýbe třeba divadlo
    Continuo nebo VOSA theatre.
  • 00:00:42 Ve studiu si budeme povídat
    s Jakubem Vedralem,
  • 00:00:45 který je dlouholetým organizátorem
    těchto festivalů.
  • 00:00:48 Operní hvězda doslova první
    velikosti Rolando Villazon
  • 00:00:51 navštívil v rámci turné
    s Český národním
  • 00:00:54 symfonickým orchestrem Prahu.
  • 00:00:56 Můžete se těšit na velký rozhovor.
  • 00:01:04 Jeho díla dobyla velký svět
    těch nejprestižnějších
  • 00:01:07 uměleckých institucí
    jako Guggenheimovo muzeum
  • 00:01:10 v New Yorku
    nebo Centre Pompidou v Paříži.
  • 00:01:13 Řeč je o Aleši Veselém,
    jeho monumentální sochy
  • 00:01:16 vznikají v malé obci u Prahy,
    na kraji Středokluk.
  • 00:01:19 V místní galerii má teď Aleš Veselý
    aktuálně i výstavu.
  • 00:01:22 Do ateliéru se za ním vydala
    Pavla Sedliská.
  • 00:01:42 Jeho venkovský ateliér je galerií
    pod otevřeným nebem.
  • 00:01:45 Sochy rozeseté v zahradě
    nelze přehlédnout.
  • 00:01:48 Velikost a monumentálnost
    je totiž pro Aleše Veselého
  • 00:01:51 tím nejpřirozenějším prostorem.
  • 00:01:54 Už na začátku 60. let
    jsem si kreslil a měl představy
  • 00:01:59 o nějakých velkých věcech.
  • 00:02:03 V Ostravě přišla ta první šance,
    kdy bylo jasný,
  • 00:02:07 že si můžu dovolit
    jakoukoli velikost.
  • 00:02:10 A tak jsem začal na tom pracovat
    a v tu chvíli,
  • 00:02:13 když jsem na něm pracoval,
    tak mi bylo jasný,
  • 00:02:17 že je to je ten můj rozměr
    a v tom že se mi nejlíp
  • 00:02:20 cejtí a přemejšlí.
  • 00:02:24 Když tvoříte, vycházíte
    z nějakého konkrétního pocitu
  • 00:02:28 nebo ne?
  • 00:02:30 Je to vždy intuitivní,
    u mě to tak bylo od začátku.
  • 00:02:35 U věcí, o kterých jsem si myslel,
    že se u mě něco podstatně změnilo,
  • 00:02:42 když ty věci připravuju,
    že je to něco jinýho.
  • 00:02:47 Ale pak jsem zjistil,
    že je zbytečný sám sobě zapírat,
  • 00:02:52 že tu nejdůležitější úlohu
    tady hraje intuice a instinkt.
  • 00:02:59 Tady je taky problém
    tý rozdílnosti vnímání
  • 00:03:03 tý sochy zvnějšku a zevnitř.
  • 00:03:05 Ještě možná tady víc než tam.
  • 00:03:09 Tady to vnímáme
    jako nějakou hrubou hmotu,
  • 00:03:12 která spíš vzbuzuje obavu
    a pak vlastně člověk
  • 00:03:19 může vstoupit dovnitř.
  • 00:03:22 Byl to pokus o to,
    jestli se podaří tím tvarováním
  • 00:03:28 toho prostoru způsobit,
    že člověk tu tíži, kterou vnímá,
  • 00:03:33 ve vnitřku vlastně ztratí.
  • 00:03:40 Ateliér, původně ruinu mlýna,
    koupil Aleš Veselý na sklonku
  • 00:03:44 70. let, aby své sochy zachránil.
  • 00:03:46 Jeho dílo bylo tehdy nežádoucí,
    z výstavních prostor
  • 00:03:50 ho chtěli přemístit
    rovnou na šrotiště.
  • 00:03:52 Tohle byl můj první inzerát
    a hned se mi to místo zalíbilo.
  • 00:03:56 I když to byla ruina mlejna
    a stodoly.
  • 00:04:03 Byla tu hliněná podlaha
    bez vody, bez všeho,
  • 00:04:08 ale prostor tu byl.
  • 00:04:11 Takže já jsem si sem převezl
    ten Kadiš, a tak to bylo.
  • 00:04:17 To bylo v roce 1970.
  • 00:04:22 Tady je taková místnost,
    která se podařila udělat čistá
  • 00:04:26 pro tu možnost tady
    taky kreslit a vymejšlet,
  • 00:04:31 protože to je nedílná součást
    tý práce, resp. ještě důležitější
  • 00:04:38 než ta samotná fyzická,
    takže tady je taková kreslírna,
  • 00:04:44 vymejšlírna.
  • 00:04:46 Aleš Veselý už dávno
    přesáhl hranice svého regionu.
  • 00:04:50 Jeho sochy zdobí veřejný prostor
    od Japonska přes Spojené státy
  • 00:04:54 po Nizozemí.
  • 00:04:55 Jen do českých měst si razí cestu
    o poznání hůř.
  • 00:04:58 Toto jsou neuskutečněný projekty
    v Česku, kdy je to tady
  • 00:05:02 strašně obtížný buď administrativně
    nebo finančně,
  • 00:05:06 vždycky to narazí
    na nějakej problém,
  • 00:05:09 kterej není žádnej precedens.
  • 00:05:13 Zatímco právě ve světě
    v těch 60., 70. letech
  • 00:05:17 vznikaly veliký sochy a ty velký
    místa jsou tím zaplněný,
  • 00:05:23 od Chicaga po Frankfurt
    a já nevím, co všechno.
  • 00:05:27 Tak tady je to strašnej problém.
  • 00:05:30 Tohle je už 10 let starej návrh
    na vstupní sochu
  • 00:05:34 před Galerii Středočeskýho kraje
    v Kutný hoře.
  • 00:05:42 Čím vás fascinuje kámen?
    Vy ho ani neopracováváte.
  • 00:05:46 Samozřejmě, protože kdyby
    mě nezajímal jako materiál,
  • 00:05:50 to je stejný jako s tím dřevem.
  • 00:05:53 Tam hraje úlohu nějakýho svědectví
    a hlavně tam ten kámen
  • 00:05:58 prezentuje jakousi prahmotu, něco,
    z čeho je všechno,
  • 00:06:02 co je vesmír uspořádanej.
  • 00:06:05 Hlavně neopracovávám, protože
    já nejsem nadřazenej přírodě,
  • 00:06:11 abych něco opravoval.
  • 00:06:14 Tzn. jestliže ten kámen tak, jak je,
    najdu, odpovídá tomu,
  • 00:06:20 co mám na mysli,
    tak se ho minimálně dotýkám.
  • 00:06:24 Ono už je dost na tom
    když tam musím udělat ten vrt,
  • 00:06:28 abych ho nějak upevnil.
  • 00:06:31 Tak už to je dost velkej zásah.
  • 00:06:34 V roce 1965 získal vstupenku
    do světa, když na pařížském Bienále
  • 00:06:39 vyhrál se svou Židlí Cenu kritiky.
  • 00:06:41 Ve Francii tehdy přesto nezůstal.
  • 00:06:44 Já jsem tam v tu chvíli
    měl svět otevřenej.
  • 00:06:48 Navštívil jsem tam
    několik galerií,
  • 00:06:52 kde v tý jedný z těch významnejch
    mi řekli: "Dobře, jistě,
  • 00:06:57 za jak dlouho jste schopnej
    udělat tucet takovejch židlí?"
  • 00:07:02 A v tu chvíli to pro mě skončilo,
    tak jsem se obrátil a řekl,
  • 00:07:09 že nebudu zaměňovat diktaturu
    ideologů za diktaturu obchodníků.
  • 00:07:16 To by mi sice otevřelo svět,
    ale zároveň by mě zbavilo
  • 00:07:21 tý vnitřní svobody, která pro mě
    byla hrozně důležitá.
  • 00:07:38 Jedna z největších hudebních
    událostí tohoto roku
  • 00:07:41 se rychle blíží.
  • 00:07:42 Do České republiky totiž přijede
    legenda americké moderní hudby
  • 00:07:46 Philip Glass.
  • 00:07:48 Výjimečný srpnový koncert
    nezazní v Praze, ale v Ostravě,
  • 00:07:51 kde zahájí výjimečné hudební
    svátky, Ostravské dny nové hudby.
  • 00:07:55 O to větší překvapení vyvolalo
    krácení příspěvku
  • 00:07:58 ministerstva kultury.
  • 00:07:59 Kde je chyba?
    Ptala se Kristina Kračmarská.
  • 00:08:08 Slavný americký skladatel
    Philip Glass se letos chystá
  • 00:08:12 v Česku koncertovat jen jednou.
  • 00:08:14 16. srpna v rámci festivalu
    Ostravské dny.
  • 00:08:17 Festival takového rozsahu a zaměření
    včetně těch workshopů
  • 00:08:22 a ohromného objemu práce,
    která se tam udělá,
  • 00:08:25 a toho uměleckého dosahu,
    tak vlastně nevím
  • 00:08:29 o žádném srovnatelném.
  • 00:08:30 Ostravské dny jsou výjimečné
    v rámci republiky i Evropy.
  • 00:08:34 Jde o jednu z největších akcí
    svého druhu na světě.
  • 00:08:37 Festival od roku 2001 představuje
    to nejlepší
  • 00:08:40 z tzv. nové hudby.
  • 00:08:42 Ostravské dny jsou výjimečné tím,
    že se na ně sjíždějí
  • 00:08:47 hudebníci z celého světa.
  • 00:08:49 Je to něco mezi festivalem
    a workshopem.
  • 00:08:52 Oni tam pracují,
    skládají pod vedením
  • 00:08:56 svých zkušenějších kolegů.
  • 00:08:58 Jezdívá tam třeba Christian Wolf,
    letos tam bude dokonce vystupovat
  • 00:09:03 Philip Glass se svým ansámblem.
  • 00:09:05 Větší skladatelskou hvězdu
    je asi sotva možné najít.
  • 00:09:15 Philipa Glasse si rozhodně
    nechce nechat ujít
  • 00:09:18 ani Yvetta Ellerová.
  • 00:09:19 Je velkou fanynkou soudobé hudby
    a program ostravské přehlídky
  • 00:09:23 si většinou poslechne celý.
  • 00:09:24 A na koncerty nechodí sama,
    doprovází ji celá rodina.
  • 00:09:29 Kdyby v Ostravě festival, jako jsou
    Ostravské dny nové hudby, nebyl,
  • 00:09:33 tak bychom v podstatě byli nuceni
    jezdit, tuším, do Varšavy
  • 00:09:36 nebo do Berlína.
  • 00:09:41 Scénář, který se může
    snadno vyplnit.
  • 00:09:43 Ministerstvo kultury podporovalo
    každý ročník festivalu
  • 00:09:47 asi milionem korun,
    letos se částka snížila o polovinu.
  • 00:09:51 Nám opravdu spadla čelist,
    protože jsme historicky dostali
  • 00:09:56 nejmenší částku,
    kterou kdy festival dostal.
  • 00:10:00 Máme podepsané smlouvy,
    přijedou studenti z celého světa
  • 00:10:04 na tři týdny,
    nevím, co budeme dělat.
  • 00:10:09 Dobrý den, prosím vás,
    koncert Phila Glasse
  • 00:10:11 v rámci Ostravských dnů nové hudby.
  • 00:10:15 Pokud bychom měli v rozpočtu
    více peněz, rádi přidělíme víc.
  • 00:10:20 Ostravské dny nové hudby
    opravdu mají bez nadsázky
  • 00:10:23 význam a jedinečnost mezinárodní.
  • 00:10:25 Pořadatelé festivalu napsali
    ministerstvu dopis.
  • 00:10:28 Primátor Ostravy šel ještě dál.
  • 00:10:30 Za rok 2011 nechal zpracovat
    srovnávací studii o tom,
  • 00:10:33 jak ministerstvo kultury
    podporuje jednotlivé kraje.
  • 00:10:37 Když se podíváte v jednotlivých
    programech, které se přerozdělují,
  • 00:10:41 tak to červené jsme my,
    je to přepočet peněz na obyvatele,
  • 00:10:44 a teď půjdu jeden graf
    za druhým a uvidíte,
  • 00:10:47 že jsme vždycky úplně poslední,
    to přece není normální tohle.
  • 00:10:51 Nepreferujeme žádné kraje
    ani nediskriminujeme
  • 00:10:54 Moravskoslezský kraj.
  • 00:10:57 Jeden ze základních problémů je to,
    že třeba moravskoslezský region
  • 00:11:01 není vůbec zastoupen v komisi,
    která doporučuje jednotlivé granty.
  • 00:11:06 U grantové komise pro klasickou
    hudbu je pravda,
  • 00:11:09 že tam ani jeden člen
    z Moravskoslezského kraje není.
  • 00:11:13 Jsme výborní, chválí nás,
    máme skvělé recenze, ale v momentě,
  • 00:11:16 kdy má přijít na lámání chleba,
    tak vám to stačí.
  • 00:11:19 Tyhle ty drobky. Proč?
    Protože jsme z Ostravy?
  • 00:11:21 Protože je to Sibiř republiky?
  • 00:11:23 Opravdu si připadáme
    velmi odstrčeni.
  • 00:11:25 Přesto všechno se Ostravské dny
    konat budou.
  • 00:11:28 Pokud ale pořadatelé neseženou
    chybějící peníze,
  • 00:11:30 budou muset s největší
    pravděpodobností zrušit
  • 00:11:33 hostování některých ansámblů.
  • 00:11:35 Bude to velký oříšek a už dopředu
    se trochu stydím,
  • 00:11:37 protože máte pocit,
    že to vaše slovo
  • 00:11:39 po tolika letech najednou neplatí.
  • 00:11:57 A teď už pouliční divadlo
    a Jakub Vedral,
  • 00:12:00 který je organizátorem několika
    festivalů pouličního divadla.
  • 00:12:03 -Ahoj.
    -Ahoj.
  • 00:12:04 Jakube, jak se žije
    pouličnímu divadlu?
  • 00:12:07 Už si zvykla města na to,
    že takovéto kulturní aktivity
  • 00:12:10 se provozují?
  • 00:12:12 Já mám pocit, že za posledních
    5-10 let se situace stále zlepšuje,
  • 00:12:19 už pouliční divadlo přestává bejt
    braný jenom jako přehlídka
  • 00:12:24 podprůměrných klaunů
    a špatných žonglérů,
  • 00:12:28 ale stále více lidi chápou,
    že je to zcela legitimní
  • 00:12:33 divadelní žánr, kterej oživuje
    města, veřejnej prostor a tím,
  • 00:12:39 že je přímo na tý ulici,
    tak má šanci oslovit i lidi,
  • 00:12:44 který běžně do divadla nechoděj,
    což je, myslím si,
  • 00:12:48 velmi záslužná činnost.
  • 00:12:49 A zároveň u těch velkých
    představení, kdy se hraje klasika
  • 00:12:53 na ulici, Macbeth a jiná známá věc,
    tak je možný používat i prostředky,
  • 00:12:58 který třeba jsou pro běžný divadlo
    hodně nebezpečný,
  • 00:13:01 jako třeba hodně ohňů
    nebo živý auta na scéně.
  • 00:13:05 Takže já doufám, že ten trend
    bude pokračovat dál.
  • 00:13:09 Zmínil jsi diváky.
    Cítíte to i v kloboucích?
  • 00:13:14 Že se diváci nebojí dát a ukázat,
    že se jim to líbilo.
  • 00:13:19 To je zajímavý.
  • 00:13:21 My v Čechách nemáme úplně
    tu tradici vybírání do klobouku,
  • 00:13:26 ale naše festivaly, ať už festival
    Za dveřmi, který děláme v Praze,
  • 00:13:30 nebo festival Živá ulice,
    který organizujeme v Plzni,
  • 00:13:35 tak jsou součástí nějakýho
    evropskýho cyklu festivalů.
  • 00:13:39 A když jsme se loni na nějakým
    setkání o tom bavili,
  • 00:13:44 tak některý festivaly v zahraničí
    už to začínají dělat,
  • 00:13:48 aby těm divákům ukázaly,
    že sice vám to představení
  • 00:13:52 přinášíme zadarmo, ale to
    představení stálo velký peníze,
  • 00:13:56 bylo velmi drahý, ti herci jsou
    opravdu totální profíci,
  • 00:14:00 tak už začali vybírat, ale obráceně,
    aby těm lidem řekli,
  • 00:14:04 za kolik vám to představení stálo?
  • 00:14:06 Za kolik byste si ten lístek,
    kdyby to bylo v divadle, koupili.
  • 00:14:10 Pojďme teď být konkrétní,
    co nás čeká v nadcházející sezoně
  • 00:14:16 pouličního divadla?
  • 00:14:18 Já doufám, že nejen věci,
    které třeba organizujeme my,
  • 00:14:22 ale i další festivaly
    budou pokračovat v tom trendu,
  • 00:14:26 který se ukázal, protože i hudební
    festivaly už si ke svému programu
  • 00:14:31 berou jako doprovodný program
    pouliční divadlo.
  • 00:14:35 Dělají to Colours, dělají to United
    Islands v Praze
  • 00:14:39 a určitě celá řada dalších
    festivalů.
  • 00:14:42 Co se týče čistě pouličního divadla,
    tak my velmi intenzivně pracujeme
  • 00:14:47 na 5. ročníku mezinárodního
    festivalu pouličních divadel
  • 00:14:54 Za dveřmi, který se letos uskuteční
    od 15. do 19. července v Praze
  • 00:15:01 na Václavském náměstí.
  • 00:15:03 A průvody budou po celém centru
    Prahy.
  • 00:15:07 Měli bychom ukázat přes 20 souborů
    z 11 zemí Evropy.
  • 00:15:14 Tak mělo by to bejt docela plný.
  • 00:15:17 A ještě, prosím tě, rychle na závěr
    zmiň, kdy je datum Plzně?
  • 00:15:21 Festival začíná už 22. června
    a končí až na začátku září.
  • 00:15:26 Je to 18 dní v průběhu těchto
    třech měsíců.
  • 00:15:31 Přejeme tedy divadlu,
    ať se daří v českých ulicích.
  • 00:15:34 -Ahoj.
    -Já děkuju. Ahoj.
  • 00:15:52 Přístroj, který měří tep
    a atmosféru města, přístroj,
  • 00:15:55 který se skládá z fotografií
    a básní.
  • 00:15:58 Pražský charismatograf,
    téma dnešního knižního tipu.
  • 00:16:04 40 básní Miroslava Klímy
    a k tomu série snímků
  • 00:16:07 fotografa Martina Poše.
  • 00:16:09 Stejně jako desítky jiných umělců
    se pokusili zachytit genius loci
  • 00:16:13 hlavního města.
  • 00:16:14 Autoři charismatografu
    se ale vydali trochu jinou cestou.
  • 00:16:17 V knížce jsou fotky
    jak skoro až tradiční,
  • 00:16:20 jsou tam ale i fotky,
    který jsou hodně expresivní,
  • 00:16:25 které by divák možná ani neznal,
    kde to místo je.
  • 00:16:28 Jako třeba tahle,
    ale je to přitom Nuselský most,
  • 00:16:31 běžný pohled, který zná každý,
    kdo tam projíždí.
  • 00:16:34 Kniha tak zobrazuje známá místa
    netradičním pohledem.
  • 00:16:37 Tandem autorů se snažil dostat
    pod kůži metropoli,
  • 00:16:40 proniknout do jakéhosi
    druhého města.
  • 00:16:43 Mám pocit, že je tady cosi,
    co mě přesahuje
  • 00:16:47 a co mě docela dost formuje,
    utváří, přetváří, hněte,
  • 00:16:50 a i to byl důvod,
    proč jsem se rozhodl vzít pár kousků
  • 00:16:54 a sestavit je do sbírky
    Pražský charismatograf.
  • 00:16:57 Klíma tak popisuje proudění
    energie od klasických
  • 00:17:01 turistických míst, až po prostředí
    naprosté každodennosti,
  • 00:17:04 třeba v metru.
  • 00:17:05 Ta děsivá samota,
    když nejsme sami.
  • 00:17:11 Prošlý charisma tlustýho pána,
    tlustej parfém prošlý dámy.
  • 00:17:20 Ta místa, jak je míjíte každý den,
    tak zjistíte,
  • 00:17:23 že žijí svým vlastním životem
    a vždy je na nich něco novýho,
  • 00:17:28 jste třeba včera neviděl,
    takže mě vlastně začalo zajímat
  • 00:17:31 ty místa fotografovat.
  • 00:17:33 A když se mi dostal do ruky text,
    co napsal Mirek Klíma,
  • 00:17:36 tak jsem zjistil,
    že mluví o tom, co já tam cítím
  • 00:17:39 a co tam fotím.
  • 00:17:41 Texty, které často mají
    jakousi archaickou patinu,
  • 00:17:44 tak dokreslují analogové
    fotografie.
  • 00:17:47 Klasickými fotkami Prahy
    se u nás nejvíce proslavil
  • 00:17:50 Josef Sudek.
  • 00:17:51 Jeho přístroj na měření Prahy
    by se ale dal označit
  • 00:17:54 spíše jako nostalgiograf.
  • 00:17:56 Od podobného nazírání na Prahu
    se chtěli autoři oprostit.
  • 00:17:59 Nenajdete u mě věc, která by
    umocňovala třeba depku.
  • 00:18:02 Já nevidím jedinej důvod,
    když je toho průseru
  • 00:18:05 na světě tolik,
    abych ho rozmnožoval ještě tím,
  • 00:18:08 co budu psát.
  • 00:18:20 Rolando Villazón,
    operní a mediální megastar,
  • 00:18:23 dorazila do Prahy.
  • 00:18:25 O slavném tenoru se mluví
    jako o nástupci Plácida Dominga
  • 00:18:28 nebo Luciana Pavarottiho.
  • 00:18:30 Jeho kariéru ale před 4 lety
    poznamenaly zdravotní problémy.
  • 00:18:34 Kvůli přetaženým hlasivkám
    málem přišel o hlas.
  • 00:18:37 Ale dokázal se vrátit.
  • 00:18:39 Nejen o tom s ním hovořila
    Tereza Radváková.
  • 00:18:50 Nikdy jsem nesnil o tom,
    že budu operní zpěvák.
  • 00:18:53 Už jako dítě jsem moc rád zpíval,
    ale chtěl jsem spíš hrát divadlo,
  • 00:18:57 to mi bylo bližší.
  • 00:18:58 Kdybych měl být upřímný,
    snil jsem hlavně o tom,
  • 00:19:01 že budu lidem něco předávat,
    vytrhávat je z všednosti.
  • 00:19:04 Ale taky je pravda,
    že jsem opravdu pořád zpíval,
  • 00:19:07 co si pamatuji,
    pořád jsem si něco notoval.
  • 00:19:09 Zkrátka, ať už jsem se chtěl stát
    čímkoli, zpěv byla moje
  • 00:19:13 nejoblíbenější činnost,
    a u toho jsem zůstal.
  • 00:19:23 Profesionálním pěvcem jsem se stal
    pozvolna a úplně přirozeně.
  • 00:19:26 Všechno začalo, když jsem začal
    chodit na základní školu
  • 00:19:30 a poslouchal jsem nahrávky
    Plácida Dominga.
  • 00:19:32 Zbožňoval jsem jeho hlas
    a snažil jsem se ho napodobit.
  • 00:19:35 Zpíval jsem si v koupelně
    a vedle v bytě
  • 00:19:37 bydlel operní pěvec, barytonista,
    není příliš známý.
  • 00:19:40 A můj hlas ho zaujal,
    tak mě začal přesvědčovat,
  • 00:19:43 ať chodím na lekce zpěvu.
  • 00:19:44 Chvilku to trvalo,
    než jsem souhlasil,
  • 00:19:46 ale pak jsem se do opery
    prostě zamiloval.
  • 00:19:57 Nejsilnější emoci pro mě
    představuje kontakt s publikem.
  • 00:20:01 Díky nádherné nesmrtelné hudbě
    dokáži vytvořit dialog.
  • 00:20:04 Mezi mnou a lidmi,
    co poslouchají,
  • 00:20:06 vzniká až mystické spojení,
    najednou jsme propojeni hudbou
  • 00:20:10 v jeden velký celek.
  • 00:20:11 Když se tohle povede,
    je to pro mě pocit
  • 00:20:14 absolutního štěstí.
  • 00:20:22 Během života zpěváka,
    stejně jako kohokoli jiného,
  • 00:20:25 se stane spousta zvláštních věcí,
    zažije okamžiky radosti,
  • 00:20:29 ale taky chvíle,
    se kterými se těžko bojuje.
  • 00:20:31 A zpěvák víc než kdo jiný
    bojuje se svým zdravím.
  • 00:20:34 I malá rýma ho dokáže
    na několik dní ovlivnit.
  • 00:20:37 Takže když přijde
    závažný zdravotní problém,
  • 00:20:40 jako jsem měl já,
    je třeba se z toho nezhroutit
  • 00:20:43 a začít ještě víc pracovat.
  • 00:20:44 Měl jsem velkou vůli vrátit se,
    věřil jsem tomu
  • 00:20:47 a obětoval každou vteřinu.
  • 00:20:48 A tak jsem moc rád,
    když vidím ovoce svého úsilí.
  • 00:20:51 Představte si, 4 roky potom,
    co jsem myslel,
  • 00:20:54 že jsem se zpěvem skončil,
    mám ještě lepší kariéru než dřív!
  • 00:20:57 Vnímám teď tu nemoc jako dárek.
  • 00:20:59 Prožil jsem ztrátu hlasu,
    chvíle úplné deprese a beznaděje,
  • 00:21:02 ale dokázal jsem se vrátit.
  • 00:21:03 A teď si užívám každý tón.
  • 00:21:05 Mám plnou hlavu plánů,
    je to opravdu dárek od Boha.
  • 00:21:21 Je rozdíl, jestli zpívám operu
    nebo koncert.
  • 00:21:24 Během operního představení
    se stávám součástí příběhu.
  • 00:21:27 A přestože vím,
    že tam je publikum,
  • 00:21:29 které ten příběh sleduje,
    nevnímám je tolik a hraji.
  • 00:21:32 Během koncertu představují příběh
    diváci, které vtahuji k sobě
  • 00:21:35 na pódium pomocí hudby.
  • 00:21:37 Koncert je monolog,
    který člověk s diváky sdílí,
  • 00:21:39 má jinou dynamiku
    než představení.
  • 00:21:41 Ale ten pocit je pořád úžasný.
  • 00:21:43 Moment, teď kýchnu,
    počkejte dvě sekundy.
  • 00:21:58 Pro operního pěvce je disciplína
    to nejdůležitější.
  • 00:22:01 Musím přemýšlet nad vším,
    co dělám, a třeba taky nad tím,
  • 00:22:05 co jím.
  • 00:22:06 Kvůli hlasivkám se úplně
    vyhýbám mléčným výrobkům.
  • 00:22:08 Čtyři hodiny před zpěvem
    jenom piji, aby se moje tělo
  • 00:22:12 připravilo na zátěž
    a nezdržovalo se trávením.
  • 00:22:14 Obecně vzato, každý den
    je potřeba tvrdě trénovat.
  • 00:22:17 Je to jako u sportu,
    operní pěvci jsou jako sportovci,
  • 00:22:20 jejich nástrojem je tělo,
    navíc velmi malá
  • 00:22:23 a křehká část těla, hlasivky.
  • 00:22:24 Nejde ale jen o hlas,
    celý organismus musí být ve formě,
  • 00:22:28 abych dokázal vysílat z podia
    k divákům energii
  • 00:22:31 a předávat jim potřebné emoce.
  • 00:22:32 A další věc je potom,
    že musím pracovat na svém stylu,
  • 00:22:36 na svém jazyce,
    abych byl nezaměnitelný
  • 00:22:38 a zároveň dostatečně přizpůsobivý.
  • 00:22:40 Je úplně jiný pocit, když zpíváte
    italsky, německy nebo rusky.
  • 00:22:43 Taky je rozdíl,
    jestli zpíváte na recitálu
  • 00:22:45 jen s doprovodem klavíru
    nebo operu v divadle.
  • 00:22:48 Musíte ovládat intenzitu hlasu.
  • 00:22:50 Navíc, když už mluvím o divadle,
    v případě opery je nutné
  • 00:22:53 proměnit se v postavu.
  • 00:22:54 Nezpívám sám za sebe,
    ale propůjčuji hlas bytosti
  • 00:22:57 s jiným charakterem a osudem.
  • 00:23:13 Vzrušení ze zpěvu
    vzniká díky pocitu,
  • 00:23:15 že si hudbu nezpíváte pro sebe,
    ale předáváte ji druhým.
  • 00:23:18 A to je stejné v případě
    operního představení i koncertu.
  • 00:23:21 Chci vyjádřit,
    že se to liší v detailech.
  • 00:23:24 Buď mám publikum blízko u sebe,
    hledím na něj
  • 00:23:26 a úplně otevřeně s ním
    sdílím svoje pocity.
  • 00:23:29 Dalo by se říct,
    že diváky objímám hudbou.
  • 00:23:31 Nebo jsem součást představení,
    které mě trochu skrývá,
  • 00:23:34 kolem jsou dekorace,
    ostatní herci - zpěváci,
  • 00:23:37 prostě diváky spíš vtahuji
    do jiné reality, jiného vesmíru,
  • 00:23:40 ne sám k sobě.
  • 00:23:49 Často mě napadá,
    jestli třeba danou operu zvládnu,
  • 00:23:52 jestli mi bude sedět.
  • 00:23:54 Musím si vybírat,
    ale současně chci co nejvíc
  • 00:23:57 experimentovat.
  • 00:23:58 Teď zpívám Verdiho,
    s tím jsem dokonale propojený,
  • 00:24:01 stejně tak s francouzskou operou,
    kterou mám dlouhodobě
  • 00:24:04 na repertoáru.
  • 00:24:05 A na příští rok připravuji Mozarta.
  • 00:24:07 Dona Giovanniho
    nebo Cosi Fan Tutte jsem už zpíval
  • 00:24:10 na festivalu v Salzburgu,
    a chtěl bych se proto zaměřit
  • 00:24:13 na Mozartovy koncerty pro tenor,
    je to mnoho hodin nádherné hudby.
  • 00:24:16 S tím se plánuji příští rok
    vrátit do Prahy.
  • 00:24:19 Letos Verdi, napřesrok Mozart.
  • 00:24:21 Taky bych chtěl uvést
    ve světové premiéře skladbu
  • 00:24:23 skladatele Eliota Cartera.
  • 00:24:25 Napsal ji v roce 2010,
    když mu bylo 102 let,
  • 00:24:27 je to úplně jiná
    a velmi náročná hudba.
  • 00:24:30 Trvá 20 minut,
    dirigovat bude Daniel Barenboim,
  • 00:24:33 se kterým rád spolupracuji.
  • 00:24:34 Myslím, že jsem v Carterovi
    našel skladatele svého srdce.
  • 00:24:38 takže vidíte, před 10 lety
    by mě nenapadlo, že ho budu zpívat,
  • 00:24:41 asi bych odmítl.
  • 00:24:42 A teď mám tak pestrý repertoár.
  • 00:24:44 Donizetti, Verdi, Massenet,
    a přidávám Cartera,
  • 00:24:47 Mozarta, Handela a Martinů,
    kterého budu zpívat
  • 00:24:50 taky příští rok
    s Magdalenou Koženou.
  • 00:24:52 Vždycky platí to,
    že když mám chuť do práce,
  • 00:24:55 možnost dělat něco zajímavého
    a hlavně když mám talent,
  • 00:24:58 musím toho přece využít.
  • 00:25:12 I vy využijte svůj talent
    co nejlépe, budu se těšit
  • 00:25:15 příští týden, na shledanou.
  • 00:25:19 Skryté titulky: Tomáš Seidl
    Česká televize, 2013

Související