iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 9. 2021
11:10 na ČT2

1 2 3 4 5

7 hlasů
3963
zhlédnutí

Uchem jehly

Petr Vizina

25 min | další Náboženské »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Uchem jehly

  • 00:00:14 -Vážení přátelé, mým dnešním
    hostem je pan Petr Vizina.
  • 00:00:18 Řekl bych,
    že je to novinářská legenda.
  • 00:00:22 Pane Petře, dobrý den.
    Vítejte na faře.
  • 00:00:25 -Dobrý den.
  • 00:00:27 -Já jsem si to čekání na vás tady
    zpestřil čtením klasických novin.
  • 00:00:32 To vám něco říká?
  • 00:00:34 -Takový legendární formát
    už se skoro nepoužívá.
  • 00:00:37 To myslíte tou legendou?
    -A teď jsem zvědavý.
  • 00:00:40 Ty noviny tištěné, papírové,
    jakou mají perspektivu?
  • 00:00:45 Jakou mají budoucnost?
  • 00:00:47 -My dva na ně můžeme
    hezky vzpomínat.
  • 00:00:49 Byla to taková smlouva,
    my vám dáme peníze,
  • 00:00:52 jedno malé pivo to stojí,
  • 00:00:54 a vy nám popíšete 32 stránek tak,
    že tam nebudou žádné hlouposti.
  • 00:00:58 To bylo fér.
    -Odložím, to si nechám.
  • 00:01:02 Až odjedete,
    budu pokračovat ve čtení.
  • 00:01:07 Máte pověst dobrého novináře.
  • 00:01:10 Nejenom novináře, já si myslím,
    že novinářů je hodně.
  • 00:01:15 To je tak jako s fotografy.
  • 00:01:17 Každý kdo má fotoaparát v mobilu
    si myslí, že je fotograf.
  • 00:01:22 Ale ve skutečnosti
    fotografů je málo.
  • 00:01:26 Jak je to s tou novinařinou?
    Je to podobně?
  • 00:01:30 -Nejdříve děkuji za tu poklonu.
    Otázka je, co byste řekl,
  • 00:01:35 kdybych neměl pověst
    dobrého novináře.
  • 00:01:39 Jestli byste mi to tady řekl.
  • 00:01:41 Ale když přemýšlím
    o opravdu dobrých novinářích...
  • 00:01:44 To mohou být reportéři, nebo lidé,
    kteří píší glosy a názory.
  • 00:01:48 A to jsou přece
    jenom 2 různé obory.
  • 00:01:51 Když si vezmu v České televizi
    Martina Řezníčka, Michala Kubala,
  • 00:01:55 Dana Stacha, Petru Procházkovou
    v Deníku, když si vezmu
  • 00:02:00 Davida Klimeše z Aktuálně,
    Petra Kamberského z Lidovek,
  • 00:02:04 tak dobrému novináři
    nesmí nikdy ten svět okorat.
  • 00:02:08 Nikdy se nesmí stát
    tím člověkem, který už dělá jen to,
  • 00:02:13 co je zvyklý dělat,
    protože už nic jiného třeba neumí.
  • 00:02:15 Myslím, že dobrý novinář je pořád
    překvapovaný tím, co zkoumá.
  • 00:02:23 A nikdy nemá dopředu
    hotový výsledek.
  • 00:02:26 -Já obdivuji Mariusze Szczygie?a,
    on je reportér.
  • 00:02:33 Rád čtu jeho reportáže.
  • 00:02:37 A jsou lidé, kteří jsou zaměstnáni
    ve velkých vydavatelských domech.
  • 00:02:44 To vidíme i v západních zemích,
    že jsou noviny, které si myslím,
  • 00:02:50 že mají bohatou historii,
    jsou respektované
  • 00:02:57 a myslím si, že mají budoucnost.
    Že jim nehrozí, aby zmizely.
  • 00:03:04 -Mariusz je, myslím,
    součástí Gazety Wyborczé.
  • 00:03:07 -Ano, přesně.
    -Která publikuje velké reportáže.
  • 00:03:10 My vlastně Mariusze
    známe z Čech, z těch překladů,
  • 00:03:13 díky jeho velkým reportážím.
    On říká takovou věc.
  • 00:03:16 Musíte být fanatický uctívač fakt,
    ale nesmíte se také bát.
  • 00:03:21 Prostě tvořit.
    On vlastně spojuje to dvojí.
  • 00:03:25 Vidíme,
    jak popisuje také českou realitu.
  • 00:03:28 A jak se nám to líbí,
  • 00:03:30 když někdo prostě vyhledává
    ta fakta, ale zároveň umí psát.
  • 00:03:33 A skvěle se to čte.
  • 00:03:35 Tak tomu se říká
    polská škola reportáže.
  • 00:03:38 -Ano. Mně se na těch novinách líbí,
    jak Mariusz pracuje.
  • 00:03:43 Že to jsou pořád takové
    ty tlusté noviny.
  • 00:03:47 A není to o tom,
    že by tam byly nějaké reklamy
  • 00:03:49 a bůhvíco ještě vložené.
    Aby to nabobtnalo.
  • 00:03:53 -Což je také dáno velikostí trhu.
  • 00:03:55 Podle toho, jak velký
    je trh, tak máte počet čtenářů
  • 00:03:59 a na to je navázaná reklama.
  • 00:04:01 Ale jak říkáte, když jste
    zmínil Mariusze Szczygie?a,
  • 00:04:05 tak to gró je ta reportérská práce.
  • 00:04:08 On je fanatický reportér
    a skvělý spisovatel.
  • 00:04:11 A tohle dohromady, to si myslím,
    že se nikdy neohraje, nezevšední.
  • 00:04:16 Ať už ty noviny budou papírové,
  • 00:04:19 budou z nějakého jiného materiálu,
    nějakého křemíku lisovaného, nevím.
  • 00:04:23 -Vy jste mě překvapil,
    protože když jste sem přijel
  • 00:04:26 za mnou na faru, tak jsme si začali
    povídat tak trošku o kultuře.
  • 00:04:33 A vy jste řekl, že kultura je věcí,
    které moc nerozumíte.
  • 00:04:39 Říkám, já také ne.
  • 00:04:41 Ale já jsem vás vnímal
    jako kulturního novináře.
  • 00:04:45 Což je důvod k tomu,
    abychom my 2,
  • 00:04:48 kteří kultuře nerozumíme,
    jsme si o kultuře trošku povídali.
  • 00:04:54 Proč zrovna kultura?
  • 00:04:56 -To slovo kultura se používá
    v takovém úzkém smyslu.
  • 00:05:01 A o tom já si dělám legraci,
    že tomu nerozumím.
  • 00:05:04 Tím se myslí umělecká díla.
  • 00:05:06 Ale kultura je třeba to,
    v čem žijeme.
  • 00:05:09 Jak my 2 se bavíme,
    jak jsme oblečení.
  • 00:05:12 Jak si navzájem nasloucháme,
    nebo nenasloucháme.
  • 00:05:15 Ale vy myslíte samozřejmě umění,
    umělecká díla.
  • 00:05:18 Malířství, hudbu a tak.
  • 00:05:20 Já samozřejmě jsem začal
    jako hudební novinář.
  • 00:05:23 Protože mě nesmírně bavila hudba.
    Byl jsem aktivní hudebník.
  • 00:05:27 Tak kulturní novinařina
    je pro mě zajímavá.
  • 00:05:31 Ale mám dojem, že udělat kultuře
    jenom takový vlastní chlívek,
  • 00:05:37 ohrádku, a říkat, že kultura není
    poetikum, že nepatří do společnosti,
  • 00:05:41 že to je jenom něco
    jako poleva,
  • 00:05:43 aby to všechno vypadalo lépe.
  • 00:05:45 Lépe se daly snášet
    s tou filharmonií
  • 00:05:49 nějaké ty obtíže a těžkosti.
    Tomu já nevěřím.
  • 00:05:51 Já si myslím, že prostě
    speciální vysílání z kultury
  • 00:05:55 pro mě vlastně není
    úplně služba té kultuře.
  • 00:05:58 Pro mě je vlastně zajímavé,
  • 00:06:00 jak se prolíná
    ten společenský život,
  • 00:06:02 politický život
    s tím kulturním životem.
  • 00:06:04 A myslím, že jedno druhé nasvěcuje.
    -Jak vnímáte tu kulturnost národa?
  • 00:06:10 -Já docela rád se dívám,
    co o Češích píší v zahraničí.
  • 00:06:13 A nejenom v Polsku.
  • 00:06:15 V Polsku je to tedy zajímavé,
    ale dívám se třeba na BBC.
  • 00:06:18 To je celosvětová síť, BBC World,
    a když si zadáte Czech,
  • 00:06:23 tak uvidíte, co vám vyjde.
    Vyjde vám hudba.
  • 00:06:26 Vyjde vám klasická hudba,
    vyjdou vám orchestry,
  • 00:06:29 ukážou vám Jiřího Bělohlávka,
    Jakuba Hrůšu.
  • 00:06:32 To je prostě silná exportní věc!
    Česká kultura.
  • 00:06:36 Hudba, klasické hudba!
    Dvořák, Smetana, Janáček.
  • 00:06:41 A to je prostě
    součást naší identity.
  • 00:06:45 Něco, čím se prezentujeme
    na venek.
  • 00:06:47 Ale moc dobře se doma
    k tomu nechováme.
  • 00:06:50 Máme takovou tu představu,
    že po práci legraci.
  • 00:06:54 Že kultura je takové to,
    až uděláme ty důležité věci,
  • 00:06:57 potom nás pobavte.
  • 00:06:59 Tak to si třeba Jiřímu Bělohlávkovi
    nikdo nedovolí říct do očí!
  • 00:07:03 Ale takhle to jakoby vnímáme.
  • 00:07:06 Když jsem teď viděl,
    když byla ta covidová situace,
  • 00:07:09 viděl jsem třeba Václava Lukse
  • 00:07:12 z toho jeho barokního orchestru,
    z Collegia 1704,
  • 00:07:15 což jsou špičkoví hráči,
  • 00:07:17 a jedna z těch houslistek prodávala
    někde v hypermarketu u kasy,
  • 00:07:21 protože prostě najednou
    ona je na volné noze,
  • 00:07:24 přestože tvoří významné hodnoty,
  • 00:07:26 tak ten orchestr
    neumožňuje ty lidi zaměstnat.
  • 00:07:29 A v momentě,
    kdy vypadnou koncerty,
  • 00:07:31 tak lidé neměli
    vlastně žádnou obživu.
  • 00:07:34 Což si myslím,
    že je taková věc k zamyšlení.
  • 00:07:37 -Pojďme k těm současným,
    říká se moderním médiím.
  • 00:07:44 Vy děláte podcasty?
  • 00:07:46 -Nikdo moc neví, co to je.
    A já to také nevím.
  • 00:07:50 -To mi řekněte!
    Co to je?
  • 00:07:53 -Totéž, co děláme my 2.
  • 00:07:55 Jenom je jiný způsob
    šíření toho obsahu.
  • 00:07:59 Tzn., tohle, co my 2 natočíme,
    odvysílá televize.
  • 00:08:02 To jste mi alespoň slíbil.
    -Ano.
  • 00:08:05 -Ale kdyby se to nestalo,
    tak se také nic neděje.
  • 00:08:08 Ale podcast znamená,
    že ten obsah, ta zvuková stopa,
  • 00:08:11 kterou bychom spolu natočili,
    je umístěna na webu.
  • 00:08:15 Dnes ráno jsem jeden točil.
    Vždycky říkám tomu člověku:
  • 00:08:18 Představte si, že jdete
    do práce a chcete s někým
  • 00:08:20 strávit 20 - 25 min v rozhovoru,
    který vás nějak obohatí, inspiruje.
  • 00:08:25 Nějakým způsobem
    vás zasvětí do něčeho,
  • 00:08:27 co jste před tím nevěděl.
    Tak to je podcast.
  • 00:08:30 Tzn., vy si to z mobilu pustíte.
  • 00:08:32 Posloucháte z mobilu
    věci na sluchátka?-Jasně.
  • 00:08:35 -Když jdete běhat
    nebo na procházku.
  • 00:08:37 Dáte si rozhovor a říkáte si,
    ano, to by mě zajímalo.
  • 00:08:41 Tak to je podcast. Myslím,
    že je to spíš způsob šíření,
  • 00:08:44 než ten samotný obsah.
  • 00:08:48 -Já jsem si myslel,
    že vás trošku znám.
  • 00:08:50 Protože my jsme se
    osobně už také potkali.
  • 00:08:53 Ale pro mě byl úplný šok,
    byla to novinka,
  • 00:08:59 že vy studujete teologii.
    Že vy jste konvertita.
  • 00:09:09 A tohle pochopitelně mě,
    jako faráře, začalo nejvíc zajímat.
  • 00:09:14 -Je to tak.
  • 00:09:16 Po té čtyřicítce, kdy si můžete
    dovolit nějaký luxus,
  • 00:09:20 už máte odrůstající děti,
    máte doma nějaké zázemí,
  • 00:09:24 oni vám fandí,
    tak jsem měl takovou představu,
  • 00:09:28 že bych prohloubil
    svoje znalosti v teologii.
  • 00:09:31 Tak jsem se přihlásil.
  • 00:09:33 Chtěl jsem jít na aplikovanou
    etiku, ale před tím jsem si říkal,
  • 00:09:37 že bude dobré
    vystudovat ještě teologii,
  • 00:09:39 aby člověk rozuměl,
    z čeho ta etika vyplývá.
  • 00:09:42 To zní všechno hrozně vznešeně,
  • 00:09:44 ale vidíte to, nepoznáte to
    na mně nakonec.
  • 00:09:47 A to jste farář.
  • 00:09:49 Čili vystudoval jsem nejdříve
    bakalářské studium teologie
  • 00:09:52 a potom tu aplikovanou etiku.
  • 00:09:54 Protože mně to přišlo zajímavé,
    zábavné.
  • 00:09:57 Jak říkám, je to výraz luxusu,
    že můžete ve volném čase,
  • 00:10:00 že vám rodina řekne dobře,
    tak celou sobotu budeš ve škole.
  • 00:10:03 Fajn.
  • 00:10:05 -Tu teologii jsem studoval dávno.
    Nic si nepamatuji.
  • 00:10:10 Ale mám i takovou
    osobní zkušenost, že to,
  • 00:10:13 co mě to studium naučilo,
    tak mě naučilo definici.
  • 00:10:18 A pak jsem se dostal
    do toho reálného života
  • 00:10:23 tady v Česku, v roce 1993.
  • 00:10:26 Dostával jsem od lidí určité otázky
  • 00:10:31 a já jsem si všimnul,
    že znám definice.
  • 00:10:37 Ale ta definice nebyla
    odpovědí ani pro mě samotného.
  • 00:10:42 Jak jste se vůbec k víře dostal?
    Protože vy jste konvertita.
  • 00:10:47 Vy nepocházíte z tradiční
    nábožensky založené rodiny.
  • 00:10:53 -To je od toho období
    konce 80. a začátku 90. let,
  • 00:10:58 té duchovní otevřenosti,
    která v té společnosti byla.
  • 00:11:01 Kdy vlastně si jenom
    pamatuji chvíli,
  • 00:11:06 kdy jsem držel tu Bibli Kralickou
  • 00:11:08 a říkal si,
    to je fascinující příběh.
  • 00:11:11 Jak se můžu do něj dostat dovnitř?
    Jak můžu být v té knížce?
  • 00:11:14 -A měl jste nějakého
    průvodce tím prostředím?
  • 00:11:22 -První člověk, který byl věřící,
    a kterého jsem potkal, byl člověk,
  • 00:11:26 který byl za komunistů,
  • 00:11:28 tehdy byl ještě
    svědkem Jehovovým,
  • 00:11:31 byl v žaláři a byl v dolech.
    Protože odmítl vojenskou službu.
  • 00:11:36 To byl výjimečný člověk,
  • 00:11:38 který na sobě nesl
    své osobní svědectví.
  • 00:11:43 Ne, že by nabízel
    nějaké zajímavé názory,
  • 00:11:46 ale jeho osobní svědectví
    na mě velmi zapůsobilo.
  • 00:11:49 Že on pro to,
    o čem by někdo řekl,
  • 00:11:51 že je to jenom nějaký světonázor,
  • 00:11:53 tak on za to zaplatil
    dost těžkou cenu.
  • 00:11:57 -Jak to vnímalo vaše okolí?
  • 00:11:59 Jestli si neřekli,
    ten Vizina se zbláznil.
  • 00:12:02 -Vy jste je slyšel!
    To bylo přesně takhle.
  • 00:12:04 -Jo? Nepotřebuje psychiatra?
    Ne, já mám s tím zkušenost, víte.
  • 00:12:09 Protože když někdo
    přijde z mladších lidí
  • 00:12:11 a začne se zajímat a pochází
    z trošku ateistického prostředí,
  • 00:12:16 tak ti rodiče začínají mít
    o toho syna nebo dceru strach,
  • 00:12:23 co se s ní děje.
    -Ano.
  • 00:12:25 Já je chápu, samozřejmě.
    Já bych měl stejný strach.
  • 00:12:29 My jsme se bavili o kultuře.
    To je součást kultury.
  • 00:12:31 Kdyby v té kultuře bylo běžné,
    že prostě někdo v Boha věří,
  • 00:12:35 někdo ne, samo o sobě to neznamená,
    ani že je to dobré, ani špatné.
  • 00:12:39 Záleží, co z toho uděláte.
  • 00:12:41 A když dítě přijde domů,
    a rodiče by řekli,
  • 00:12:44 aha, tak tys uvěřil v Boha,
    dobře, pojďme si o tom popovídat,
  • 00:12:47 pojďme o tom vést dialog.
  • 00:12:49 Co tě k tomu vede, to je zajímavé
    a ještě ti to přijde tak poutavé.
  • 00:12:52 Tak to je ta kultura toho dialogu,
    která je výsledkem té víry.
  • 00:12:56 A to je dobrá věc.
  • 00:12:58 To je dobrá věc, že rodiče
    by byli ochotni naslouchat,
  • 00:13:00 A ne říct, ty ses zbláznil!
    A s nějakými pánbíčkáři!
  • 00:13:04 Zajímavá věc. A to nevím,
    jestli je dobré to říkat farářovi.
  • 00:13:08 Všiml jsem si,
    že když se někdo dozví,
  • 00:13:10 že jsem studoval teologii,
  • 00:13:13 tak někteří faráři
    začnou mít takový distanc.
  • 00:13:16 A řeknou si, pozor! Panáček
    aby nám tady nedělal chytrého.
  • 00:13:19 -Já jsem kdysi měl takového
    prostořekého pana faráře.
  • 00:13:27 A nebylo před těmi 30 lety běžné,
  • 00:13:30 aby např. žena, nějaká dívka
    šla studovat teologii.
  • 00:13:37 A on to vždycky odbyl.
    Chlapa potřebuje, ne teologii!
  • 00:13:42 Takže když nejste farář,
    k čemu je vám ta teologie?
  • 00:13:47 A teď se vážně ptám.
  • 00:13:49 -No, já si myslím, že je to skvělé,
    protože to není k ničemu.
  • 00:13:51 To je tak skvělá věc,
  • 00:13:53 že teologie sama o sobě
    se nedá nijak zdůvodnit.
  • 00:13:56 Podívejte, vy studujete teologii,
    budete mít o 10 % vyšší plat.
  • 00:13:59 Budete mít uplatnění na trhu práce.
    To si myslím, že vůbec není pravda.
  • 00:14:04 Ale když mluvím vážně,
  • 00:14:06 tak když jsme zmínili
    ten příklad dítěte,
  • 00:14:09 které přijde domů nadšené vírou
    a rodina se zhrozí,
  • 00:14:12 že propadl nějaké sektě.
  • 00:14:14 Součástí teologie
    je také kritika náboženství
  • 00:14:17 už od osvícenectví,
    nebo u nás od husitství.
  • 00:14:21 Tak rodina by s tím
    mohla umět pracovat,
  • 00:14:24 protože to je součást přemýšlení.
  • 00:14:27 Vlastně teologie věří věcem,
    které jsou úplně neuvěřitelné!
  • 00:14:31 Bůh se stal člověkem.
    Jak pak to? To je přece...
  • 00:14:35 Nebo v kostele se nějaká
    malá oplatka stává tělem Páně.
  • 00:14:39 -Tělem Páně.
    -Tomu věří dospělí vzdělaní lidé!
  • 00:14:42 Čili to jsou věci,
    které nám mohou připadat absurdní.
  • 00:14:45 A ta teologie je součástí
    nějakého myšlení, nějaké tradice.
  • 00:14:49 Něco si o tom
    mysleli ve 4. století,
  • 00:14:51 něco ve 12., v 17., to je zajímavé.
  • 00:14:54 -Řekl jste, že z toho nemáte nic,
    a to je na tom to nejzajímavější.
  • 00:15:00 -To je skvělé.
    -To je skvělé!
  • 00:15:02 Já se omlouvám za ten jeden vtípek.
  • 00:15:05 Jak ten parašutista visí na stromě
  • 00:15:08 a vypravuje chlapíkovi pod stromem,
    co se mu přihodilo.
  • 00:15:11 A když mu to řekne,
    tak se chlapíka pod stromem ptá,
  • 00:15:14 prosím vás,
    můžete mi říct, kde to jsem?
  • 00:15:17 On kouká nahoru a říká,
    no, na stromě.
  • 00:15:21 Ten se zarazí, parašutista, a říká.
  • 00:15:23 Prosím vás a nejste
    vy náhodou farář?
  • 00:15:27 Ano.
    A jak jste to poznal?
  • 00:15:29 Protože to, co jste řekl, je sice
    pravda, ale absolutně k ničemu.
  • 00:15:35 -To jsou odpovědi,
    to jsou definice,
  • 00:15:38 které člověk světu nabízí,
    a svět se na to ale neptá.
  • 00:15:41 Nebo se neptá takhle.
    -A je to možná i náš problém trošku.
  • 00:15:45 Já si myslím, že my kněží
    neodpovídáme lidem na to,
  • 00:15:49 na co se ptají.
  • 00:15:52 Ale my za ně stavíme nějaké
    otázky a sami si odpovídáme.
  • 00:15:57 Tak, jak my to někdy moderátoři
    děláme, že se sami sebe ptáme.
  • 00:16:01 -Tak, tak. Můžeme říct, že je mezi
    moderátorem a moderátorem spojnice.
  • 00:16:06 -A novinářem.
    -A novinářem, přesně tak.
  • 00:16:08 Že vlastně odpovídáte na něco,
    co ten druhý vlastně ani neříká.
  • 00:16:12 -Jak to obohatilo vaši novinařinu?
    Jsou tam nějaké styčné body?
  • 00:16:19 -Přestavte si, když se vás zeptám.
    Jste farář. Tak řekněte mi,
  • 00:16:23 máte 3 synoptická evangelia.
  • 00:16:25 Popisují v zásadě tutéž dobu,
    tutéž realitu.-Ano.
  • 00:16:29 -Kristus Pán chodí po zemi.
    -Ano.-A jsou stejná?
  • 00:16:31 -No nejsou stejná.
    -Nejsou.
  • 00:16:33 -No nejsou!
    -Popisují jiné věci jinak.-Jasně.
  • 00:16:36 -A byli Matouš, Marek a Lukáš
    dobří a objektivní novináři?
  • 00:16:41 -Tak asi to každý
    vnímal trošku jinak.
  • 00:16:45 Každý koukal jiným
    pohledem na stejnou věc.
  • 00:16:48 -No vidíte! A tohle je 1. lekce,
    kterou si člověk může uvědomit,
  • 00:16:52 už když otevře to Písmo svaté.
  • 00:16:55 Řekne si, no tak dobře,
    je to svědectví o jedné realitě,
  • 00:16:58 to svědectví má podobu
    podle toho, kdo je svědek.
  • 00:17:00 Ale nedá se říct,
    že každý má svou pravdu.
  • 00:17:05 -Jasně.
    -Protože prostě to, co popisují,
  • 00:17:08 je něco, co oni nevlastní,
    nemají to v ruce.
  • 00:17:12 Popisují něco, co je přesahuje.
    Ale jsou těmi vášnivými svědky.
  • 00:17:16 -Já k tomu používám
    také podobné přirovnání.
  • 00:17:19 Já říkám, je to tak, představte si,
  • 00:17:22 že se stane nějaká
    havárie na silnici,
  • 00:17:25 a teď tam přijedou hasiči,
    přijedou policajti, zdravotníci.
  • 00:17:30 A každý z nich
    bude dělat nějaký protokol.
  • 00:17:33 Nějaké záznamy bude psát.
    A každý ten záznam bude úplně jiný!
  • 00:17:38 Přičemž každý z nich
    popisuje stejnou událost.
  • 00:17:41 -Už jsme u apoštola Jana.
  • 00:17:43 Když se podíváte
    na Janovo evangelium,
  • 00:17:46 tak to by byl ten komentátor,
    nebo glosátor.
  • 00:17:48 Tito 3 byli reportéři a Jan by byl
  • 00:17:50 v novinářském žargonu
    ten komentátor.
  • 00:17:53 -To mě nenapadlo.
    -Ono to možná není přesné.
  • 00:17:56 Paní doc. Ryšková od nás
    z fakulty by mi za to dala za uši.
  • 00:17:59 Ale teď tu není,
    tak si to můžeme dovolit.
  • 00:18:02 -To asi ne. Ona si vás hýčká určitě.
  • 00:18:04 Hýčkají si vás
    na fakultě teologické.
  • 00:18:07 Vy jste dokonce dostal
    cenu za magisterskou práci.
  • 00:18:13 Je to nějaké vyznamenání?
  • 00:18:15 -Ano. Ceny bývají vyznamenáním.
  • 00:18:18 Když to není cena spojená
    s nějakým zostouzením.
  • 00:18:22 Takže jsem dostal
    cenu Josefa Dobrovského
  • 00:18:24 za teologickou práci za ročník.
    Předával mi ji rektor fakulty,
  • 00:18:29 který bude asi
    stejný ročník jako já.
  • 00:18:32 A další vyznamenaní byli
    skoro ve věku mých dětí.
  • 00:18:35 Tím tu cenu nesnižuju,
    ale prostě to je moje pozice.
  • 00:18:39 Tak to je.
  • 00:18:41 A ta cena se týkala mojí práce
  • 00:18:43 a to je téma,
    které tady vlastně probíráme.
  • 00:18:46 A jmenuje se to "Etika dialogu".
    Co je to vlastně ten dialog?
  • 00:18:51 A jestli to má nějaké
    teologické zakotvení.
  • 00:18:55 Jestli ten Pán Bůh,
    kterého vidíte v tom Písmu,
  • 00:18:58 je jenom ten, kdo diktuje.
  • 00:19:00 Říká, takhle to uděláš,
  • 00:19:02 jestli se pohneš o 5 cm vpravo,
    mrtvý muž.
  • 00:19:05 Anebo jestli je to ta Boží trojice,
  • 00:19:07 která sama v sobě vede
    vlastně úžasný rozhovor.
  • 00:19:12 Jestli jsme přizváni do toho
    rozhovoru. My, jako lidé.
  • 00:19:16 Tak to je vlastně
    ta teologická část,
  • 00:19:19 ale já jsem v té oceněné práci
    vlastně zkoumal ten dialog teď.
  • 00:19:25 Jak ho vedou lidé dnes.
    Ve 21. století.
  • 00:19:28 Co to je, ten dialog?
  • 00:19:30 Jaké jsou jeho předpoklady,
    abychom se vůbec potkali?
  • 00:19:33 -Uvažujete o kariéře teologa?
  • 00:19:36 -Já právě nevím,
    jestli je to vůbec kariéra?
  • 00:19:39 -Jestli se potkáme za 30 let,
    abych vás představil
  • 00:19:43 jako ne významného novináře,
    ale významného teologa.
  • 00:19:51 -Významní teologové existují
  • 00:19:54 a já určitě nebudu
    nikdy významný teolog.
  • 00:19:57 Tím jsem si naprosto jistý.
  • 00:19:59 To byste musel
    začínat mnohem dříve
  • 00:20:02 a musel byste mít možná také smůlu.
  • 00:20:06 Což vlastně já o to nestojím.
    Musel byste žít v těžkých časech.
  • 00:20:09 Nějakým způsobem jejich
    teologické myšlení reagovalo
  • 00:20:12 na tu dobu, která třeba
    nebyla jednoduchá.
  • 00:20:14 Čili vezměte si třeba
    to promýšlení šoa,
  • 00:20:17 holocaustu za 2. světové války.
  • 00:20:19 Které vedlo potom
    k teologickému promýšlení toho,
  • 00:20:22 jak se k sobě navzájem
    chovají kultury.
  • 00:20:24 Jak je možné, že najednou
    národy propadnou šílenství
  • 00:20:27 a snaží se jednu etnicitu,
    Židy, vyhubit.
  • 00:20:31 Čili vlastně, kdo ví, jestli člověk
    by měl na sebe přivolávat přání
  • 00:20:35 být významným teologem?
  • 00:20:39 -Opustíme vážné téma.
  • 00:20:41 Dáme se ještě na vážnější
    téma a to jsou vaše koníčky.
  • 00:20:48 A hlavně sporty. Já obdivuji
    také vaši postavu, jakou máte.
  • 00:20:52 Jak pečujete o sebe. Vy jste
    sportovec, běháte dokonce maraton.
  • 00:21:00 -Ano.
  • 00:21:03 -Je to tak?
    Je to forma vašeho odpočinku.
  • 00:21:06 Rozumím, že si chcete z té teologie
    a z toho všeho provětrat hlavu.
  • 00:21:12 -Jednak se vám hlava provětrá
  • 00:21:14 a pak si představuju
    vždycky ty přesýpací hodiny.
  • 00:21:16 Jak se vám to v té hlavě sesýpá
    dolů a nějak se vám to tam utřídí.
  • 00:21:20 Ale je to pro mě hlavně
    sociální věc.
  • 00:21:23 Mezi běžci,
    kam patří třeba i moje žena také,
  • 00:21:27 tak vlastně to je
    moc hezká komunita. Fajn lidi.
  • 00:21:31 A můžete s kamarádem jít třeba
    na pivo a promluvit si tam.
  • 00:21:34 Ale na mě je to takové...
    Sedí se na jednom místě.
  • 00:21:37 Kdežto když si jdete s někým
    zaběhat, promluvíte si při tom,
  • 00:21:40 nesmíte běžet moc rychle, protože
    byste to neudýchal a neumluvil.
  • 00:21:43 Tak já patřím k atletickému
    oddílu SK Babice.
  • 00:21:47 A co říkáte, děkuji, ale mezi
    kolegy, ti jsou výrazně mladší,
  • 00:21:52 tak vypadám spíš jako
    takový strýček běhací.
  • 00:21:55 To jsou opravdu sportovci, atleti,
    ale tolerují mě.
  • 00:21:59 -Někde jsem přečetl,
  • 00:22:01 že vy máte tendence
    ten začátek startu přepálit.
  • 00:22:05 -To je samozřejmé,
    to má každý atlet,
  • 00:22:07 který se nechá unést na závodech.
    To uvidíte sám jednou.
  • 00:22:12 -To už bylo,
    to mám za sebou. Kariéru.
  • 00:22:16 -Takže to znáte.
  • 00:22:18 Jak se to pohne, kolem stojí lidé,
    kteří fandí, a vy najednou vidíte,
  • 00:22:22 že všichni utíkají rychleji než vy.
  • 00:22:25 Tak zapomenete na ty hodinky
    a vypálíte také.
  • 00:22:29 Je to samozřejmě
    dobrá metafora životní.
  • 00:22:31 Že nesmíte přepálit ten začátek.
  • 00:22:34 -Ano.
    A vaší manželce se to nestává?
  • 00:22:38 -No právě! Ta je systematická.
  • 00:22:41 Ta si navolí čas a nakonec
    doběhne o 10 min rychleji než já.
  • 00:22:46 -Pak vás doběhne.
    -Je to tak.
  • 00:22:49 -Jak se vám kouká na záda manželky?
  • 00:22:52 -Atleti jsou přející lidé.
    Oni si ty úspěchy přejí.
  • 00:22:55 Ale pravda je, že mně to hůř jde,
    když dostanu křeč na tom 35 km.
  • 00:23:00 -Jaký máte rekord? V maratonu
    nebo polo maratonu. Co běháte?
  • 00:23:06 -Půlmaraton, ano,
    to mám 1 hod 26 min.
  • 00:23:10 Maraton 3 hod 25 min.
    Ale to jsou jenom čísla podle mě.
  • 00:23:15 Pro lidi, kteří dobře běhají,
    tak ti vám řeknou, to je hobík.
  • 00:23:19 A lidé, kteří neběhají,
    těm jsou čísla jedno.
  • 00:23:21 A mně také jsou čísla celkem jedno.
    Mě baví ten způsob života,
  • 00:23:26 který je hezký. Že jste v kontaktu
    s lidmi, kteří jsou fajn.
  • 00:23:29 -A co hudba?
    Zahrajete si ještě?-Občas.
  • 00:23:34 Ale myslím si, že v každé ulici
    je tak 5 hudebníků, jako jsem já.
  • 00:23:38 Pro mě byla hudba vždycky jenom
    příležitostí, jak hrát s lidmi,
  • 00:23:42 kteří se mně
    moc líbili jako autoři.
  • 00:23:45 Ať už to byl
    Pepe Voltarelli z Kalábrie,
  • 00:23:48 což je pro mě vynikající písničkář.
  • 00:23:51 Jarda Svoboda, který má Traband,
    to je fenomenální písničkář.
  • 00:23:55 Ať to byli američtí
    písničkáři, se kterými jsem hrál,
  • 00:23:58 tak vlastně byl to jenom způsob,
    jak s nimi něco vytvářet.
  • 00:24:02 Takže já jsem vlastně takový amatér.
  • 00:24:04 -A tančíte také na hudbu?
  • 00:24:07 -No, to asi vy také.
    -Já se pohybuji na hudbu.
  • 00:24:11 -Takhle bych tomu řekl.
  • 00:24:14 -Tomáše Sedláčka jsem registroval
    v jednom fejetonku, kde se zamýšlí,
  • 00:24:19 jestli život je běh nebo tanec.
    Váš život, je to běh, nebo tanec?
  • 00:24:25 -No, je to takový ten běh s vidinou,
    že to jednou bude tanec.
  • 00:24:30 Nejdříve si to ale musíte odběhat,
  • 00:24:32 musíte pečlivě
    v té přípravě postupovat.
  • 00:24:35 Precizně.
    Abyste jednou mohl tančit.
  • 00:24:38 -Já si vás dokážu představit,
    že končíte ten maraton,
  • 00:24:42 běžíte k cíli, tak už to je
    možná víc tanec než běh, ne?
  • 00:24:47 -Heleďte, v Lotyšku,
    když jsme dobíhali maraton,
  • 00:24:49 tak já jsem potom skončil, myslím,
  • 00:24:52 že tam byla nějaká jednotka
    intenzivní péče, pod dekou.
  • 00:24:55 Tak to nebyl úplně tanec.
  • 00:24:57 -Pane Petře, děkuji za to,
  • 00:24:59 že jste přijal pozvání
    do Uchem jehly.
  • 00:25:01 -Moc mě těšilo.
  • 00:25:03 Skryté titulky M. C. Vrbská
    Česká televize Brno 2021

Související