iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
24. 12. 2010
16:15 na ČT2

1 2 3 4 5

171 hlasů
60146
zhlédnutí

Mistr Eckhart

Dokument o tajemném mystikovi středověku

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Mistr Eckhart

  • 00:00:07 .
  • 00:00:22 Mistr Eckhart byl
    německý teolog, filosof
  • 00:00:25 a dominikán, známý především
    jako mystický spisovatel
  • 00:00:29 a představitel platonizující
    metafyziky.
  • 00:00:33 Jeho německá kázání, určená zejména
    řeholnicím, měla velký vliv
  • 00:00:37 na městskou zbožnost pozdního
    středověku i na vývoj německého
  • 00:00:41 jazyka. Dnes je tento vzdělaný
    teolog a filozof právem považován
  • 00:00:45 za nejvýraznější postavu
    středověké mystiky.
  • 00:00:49 Mistr Eckhart se narodil na hradě
    Waldenfelsu u Tambachu
  • 00:00:53 v Durynsku. Jeho otec
    Eckhart z Hochheimu tam byl
  • 00:00:57 hradním správcem.
  • 00:00:59 V roce 1275 vstoupil do kláštera
    dominikánů v Erfurtu, studoval
  • 00:01:04 teologii a filozofii patrně
    na řádovém učilišti v Kolíně nad
  • 00:01:08 Rýnem. Od roku 1300 přednášel
    na řádové koleji v Paříži a získal
  • 00:01:14 titul magistra.
  • 00:01:20 Co je zajímavé, tak roku 1307
    se stal představeným nově zřízené
  • 00:01:22 české dominikánské provincie
    v Praze. Tam strávil 4 roky.
  • 00:01:26 Pak se znovu vrátil do německých
    zemí a Francie a podobně.
  • 00:01:30 Mistr Eckhart se stal představeným
    saské provincie řádu, což bylo
  • 00:01:33 severní Něměcko až Pobaltí
    se 100 kláštery.
  • 00:01:36 V roce 1311 se stal představeným
    řádu pro všechny německé země
  • 00:01:40 a zároveň je znovu povolán
    do Paříže. Stává se populárním
  • 00:01:44 kazatelem.
  • 00:01:48 Člověk si musí představit, jak
    vypadal takový žebravý mnich
  • 00:01:52 ve 13. a 14. století. Ti lidé
    skutečně nic neměli, museli chodit
  • 00:01:57 pěšky. A teď si představte,
    že Eckhart byl představený
  • 00:02:03 provincie, takže měl za povinnost
    všechny kláštery v té zemi obejít.
  • 00:02:10 Takže si ho musíte představit, jak
    chodí v létě i v zimě pěšky stovky
  • 00:02:16 kilometrů, kde nejsou cesty, kde
    nejsou hospody.
  • 00:02:21 O nějakých silnicích nebo
    dopravních prostředcích ani
  • 00:02:24 nemluvě a nesmí si sednout na koně.
  • 00:02:29 Biblický citát "Světlo svítí ve tmě
    a tma se ho nezmocnila? odkazuje
  • 00:02:34 na světlo Boží, světlo Kristovo,
    které dovršuje Zákon tím,
  • 00:02:39 že člověka odkázaného
    na zachovávání dobrých Božích
  • 00:02:43 přikázání pouští do Boží dílny,
    apeluje na rozum, přemýšlení
  • 00:02:47 o motivech jednání. Aniž by popřel
    zásady světa starého, odhaluje
  • 00:02:52 barvy světa nového.
  • 00:03:03 Eckhart je složitá postava. A přece
    on sám byl velice jednoduchý.
  • 00:03:07 Byl to typický člověk pozdního
    středověku s neuvěřitelně hlubokou
  • 00:03:10 vírou, pro kterého nic jiného
    než víra a Bůh neexistuje.
  • 00:03:16 Eckhart je zajímavý tím, že
    na jedné straně to byl člověk
  • 00:03:20 velice lidský i přátelský. Mluvil
    přirozenou řečí. Mluvil k lidem,
  • 00:03:26 kteří mu rozuměli a měli ho rádi.
    A přitom jeho vlastní zájem je celý
  • 00:03:32 upřený k Bohu.
  • 00:03:35 Takže z toho pak plynou takové
    ty výroky, jakože se člověk má
  • 00:03:42 vyprázdnit, že se má zbavit všech
  • 00:03:44 představ, nejenom věcí, majetku,
    ale dokonce i představ.
  • 00:03:50 Tak si představuji, že tato
    místnost by se mu líbila.
  • 00:03:53 Je to taková duchovní místnost,
    protože je prázdná a holá, nic v ní
  • 00:03:57 není. Žádné obrazy. Nic, co by vás
    přitahovalo.
  • 00:04:02 Protože Eckhart měl strašně pevný
    vztah k Bohu a určitě jakousi
  • 00:04:09 bezprostřední zkušenost, tak se
    nikdy nebál. Eckahrtova kázání
  • 00:04:15 působí tak mocně dodnes, protože
    jsou beze strachu. Říká, co mu tato
  • 00:04:21 víra přinese na jazyk, nebojí se,
    nedává si náhubek.
  • 00:04:27 Proto bylo také tak snadné v
    kázání najít věty, které církev
  • 00:04:33 nemohla spolknout.
  • 00:04:37 Když řekne, že všechny stvořené
    věci jsou jedno holé nic, tak nemůžou
  • 00:04:42 říct, že je to pravda.
  • 00:04:45 Eckhart si toho byl vědom a také
    se podle toho hájil. Také on sám
  • 00:04:49 nebyl nikdy odsouzen. Odsouzeny
    byly jen ty věty.
  • 00:04:53 Z dnešního hlediska je tedy Eckhart
    velmi těžko přístupný. Je přístupný
  • 00:04:59 lidem, kteří se nechají oslovit tou
    řečí, tím kázáním, tím jeho
  • 00:05:04 obrovským nadšením.
  • 00:05:06 Ale hledat v něm třeba už i
    filozofa, je dost obtížné.
  • 00:05:11 Eckhart nikdy o ničem nepochybuje.
    Všechno je jasné od začátku.
  • 00:05:15 Tak to je a už pospíchá k tomu
    svému vyznání.
  • 00:05:21 Každý z respondentů v tomto
    dokumentárním filmu je jak
  • 00:05:24 vypovídajícím o Eckhartovi, tak
    v druhém plánu jakoby samotným
  • 00:05:28 Eckhartem. Nevíme, jak vypadal.
  • 00:05:32 A to v polohách filosof, vědec,
    mystik - umělec, dominikán.
  • 00:05:39 První je filosof Jan Sokol,
    někdejší kandidát na prezidenta,
  • 00:05:43 spolupřekladatel ekumenické Bible,
    signatář Charty 77 a znalec
  • 00:05:48 Mistra Eckharta.
  • 00:05:53 Eckhart byl ve své době - neřeklo
    by se vědec - ale byl to učený
  • 00:05:57 člověk. Mnoho toho přečetl,
    přednášel na univerzitách a i mnoho
  • 00:06:02 toho napsal. Ale vědec to v žádném
    případě nebyl. V našem dnešním
  • 00:06:08 pochopení.
  • 00:06:09 Modlitba je pro něj strašně
    důležitá, ale je to jakási pomůcka,
  • 00:06:14 aby se dostal do toho přímého
    vztahu, kdy je s Bohem sám a přijal
  • 00:06:22 to Boží světlo, toho Božího Syna.
  • 00:06:28 Jak Eckhart říká: "rodí ve mně
    svého syna?. To jsou představy,
  • 00:06:32 s kterými my racionalisté máme
    problémy.
  • 00:06:37 Ale bez nich Eckhart není on.
  • 00:06:43 Středověcí lidé žili v pevném a
    samozřejmém přesvědčení, že člověk
  • 00:06:47 smrtí nekončí:
  • 00:06:49 "Nebojte se těch, kdo zabíjejí
    tělo,
  • 00:06:51 duši však zabít nemohou.
  • 00:06:54 Bojte se toho, který může
    duši i tělo zahubit v pekle?.
  • 00:06:58 Zabití a smrt pak může být
    očištěním člověka, skutečnou
  • 00:07:02 "nápravou?, jak o tom svědčí i
    staročeský význam slova
  • 00:07:04 "popraviti?. Ježíšova slova:
    "Kdo by chtěl zachránit svůj život,
  • 00:07:09 ten o něj přijde, kdo však přijde
    o život pro mne a pro evangelium,
  • 00:07:14 zachrání jej?.
  • 00:07:19 Eckhartův proces je složitější,
    jsou to vlastně dva procesy.
  • 00:07:23 Byl obviněn mnichy, kteří byli před
    tím při té vizitaci potrestáni.
  • 00:07:29 To dnes víme bezpečně. To bylo
    v Kolíně nad Rýnem a od toho
  • 00:07:33 kolínského arcibiskupa se odvolal
    do Avignonu, kde tehdy sídlil
  • 00:07:37 papež. V Avignonu strávil asi rok.
  • 00:07:41 Eckhart sám naprosto loajálně řekl,
    že kdykoliv by se ukázalo, že je
  • 00:07:49 něco špatně, tak se toho zříká.
    Proto nemohl být odsouzen jako
  • 00:07:54 heretik, ale byly odsouzeny ty jeho
    věty.
  • 00:07:58 Na Eckharta a jeho žáky navázalo
    sto let po jeho smrti hnutí
  • 00:08:04 "Devotio moderna? - čili bychom
    řekli současná zbožnost, zbožnost
  • 00:08:11 odpovídající této době, která byla
    hodně obrácena dovnitř, nekladla
  • 00:08:16 velký důraz na obřady a veřejné
    věci, ale právě na modlitbu,
  • 00:08:22 meditaci. Slavným reprezentantem
    "Devotio moderna? je Tomáš
  • 00:08:28 Kempenský. Tyto spisy pak měly
    značný vliv na Lutherovu reformaci.
  • 00:08:41 Mistr Eckhart právě svými velmi
    náročnými filosoficko-mystickými
  • 00:08:44 úvahami i v historii do jisté míry
    budil obavy. Je opravdu věřící?
  • 00:08:52 Moderní doba, moderní bádání a
    zkoumání jeho díla jasně ukázalo,
  • 00:08:56 že Mistr Eckhart není heretik, ale
    je opravdu výrazný filosof, který
  • 00:09:04 se zapsal do dějin filosofie a do
    jisté míry moderní německá
  • 00:09:08 filosofie na něm staví.
  • 00:09:14 Je-li stvoření světa jakousi
    vzdálenou obdobou zplození
  • 00:09:18 Syna Otcem, pak mnohem výraznější
    analogií je ?zrození? Syna Božího
  • 00:09:23 v lidské duši, jež je vyvrcholením
    náboženského života lidského
  • 00:09:27 individua. Aby se Boží Syn ?znovu?
    zrodil v lidské duši, musí se
  • 00:09:32 člověk ?vyprázdnit?, musí se vzdát
    veškerého svého chtění a musí se
  • 00:09:37 zříci své vůle a s ní i vlastní
    svobody.
  • 00:09:46 Pro Eckharta to podstatné je
    skutečně Bůh jako vnitřní
  • 00:09:49 skutečnost, ale vůbec
    ne psychologická. V moderní době
  • 00:09:54 ty jeho spisy svádějí k tomu,
    aby je lidé psychologizovali.
  • 00:09:59 To jest hledali to opravdu v sobě.
    A to není ten případ. Pro Eckharta
  • 00:10:04 je to "všechno přichází od Boha?.
    Je to sice vevnitř, ale není to
  • 00:10:09 ze mě. A já se musím naopak zbavit
    všeho svého, zbavit se svého já,
  • 00:10:16 abych tohle přijal, aby se Bůh
    do mne dostal.
  • 00:10:20 V tom se, myslím, mnozí dnešní
    Eckhartovi obdivovatelé mýlí,
  • 00:10:24 že si myslí, že je to podobné jako
    nějaký autogenní trénink nebo
  • 00:10:29 nějaká meditace, kde si člověk
    vystačí sám se sebou.
  • 00:10:35 To tak pro něho nebylo.
  • 00:10:39 Spása stojí na milosti Boží, ale
    dobré skutky lidí jsou souhlasem
  • 00:10:42 s tímto darem, jeho přijetím.
    Z této teze vzniká spor, jež se
  • 00:10:48 před Eckhartovým narozením řeší
    na půdě škol. Eckhart patří k jedné
  • 00:10:54 z tehdejších škol Řádu bratří
    kazatelů, vzdělaným dominikánům
  • 00:10:59 právě ovládajícím univerzity,
    podstatnou
  • 00:11:01 novinku západního křesťanského
  • 00:11:03 světa, umožňující vědu,
    jak ji známe dnes.
  • 00:11:09 Mistr Eckhart patří k velkým
    postavám tzv. "Porýnské mystiky?
  • 00:11:13 konce 13. století, kde je dobré
    pro nás si uvědomit, že jistým
  • 00:11:19 způsobem se jeho život překrývá
    například se svatou Anežkou
  • 00:11:22 Českou a s dalšími postavami.
    Mistr Eckhart také jako dominikán
  • 00:11:27 a představený vedl tuto provincii.
    Nastoupil po prvním provinciálovi,
  • 00:11:34 aby uspořádal určité poměry
    v našich zemích.
  • 00:11:40 Pro Mistra Eckharta je důležitý
    moment, jak si uvědomoval
  • 00:11:45 skutečnost nepředstavitelnosti
    Boha.
  • 00:11:51 Proto hovoříme u Eckharta o jeho
    pojetí Boha podle Exodu:
  • 00:11:56 "Ten, který je, který ale není nic
    z toho, co nás obklopuje? .
  • 00:12:03 Proto pronesl tu známou větu,
    že "Bůh je nepodstatné nic.?
  • 00:12:08 Tím chtěl říci, že si nemůžeme
    představovat Boha jako součást
  • 00:12:13 vesmíru, něco z toho co my
    poznáváme, ale tato propast
  • 00:12:17 ze strany Boha je překračována
    Bohem lásky, který projevuje svůj
  • 00:12:22 zájem o člověka.
  • 00:12:24 O tom je celá Bible a o tom jsou
    dějiny i náboženské zkušenosti
  • 00:12:28 těch tisíciletích, v kterých
    lidstvo žije svůj náboženský život.
  • 00:12:34 Tak na tomto místě, přesně tady
    v roce 1275 Eckhart vstoupil
  • 00:12:38 do kláštera. Tady v těchto
    chórových lavicích se modlil
  • 00:12:42 se svými spolubratry a támhle
    na tom místě jako novicmistr
  • 00:12:48 v tomto klášteře sedával.
  • 00:12:52 Biblický verš z Evangelia
    svatého Jana zní v konvenčním
  • 00:12:54 českém překladu: "Světlo ve tmě
    svítí a tma ho nepohltila?,
  • 00:12:59 ale snad přesnější z Jeruzalémské
    bible je:
  • 00:13:02 "Světlo svítí ve tmě a tma se ho
    nezmocnila.?
  • 00:13:07 Další polohou Mistra Eckharta je
    řádový bratr dominikán, kterého
  • 00:13:11 v našem filmu zastupuje Dominik
    Duka, pražský arcibiskup, dominikán
  • 00:13:14 a význačný teolog. Podílel se na
    vzniku Jeruzalémské bible.
  • 00:13:22 Porýnská mystika tedy i mystika
    Mistra Eckharta - to je mystika
  • 00:13:24 božích přátel. To je radost ze
    života s Bohem.
  • 00:13:31 Odpovídá to skutečně onomu pojetí,
    které známe, když vstoupíme do
  • 00:13:36 gotické katedrály, která je tou
    velikou sumou života nejenom těch
  • 00:13:44 filosoficko-teologických oborů.
    Je to krása barev, je to krása
  • 00:13:50 tvarů,
  • 00:13:51 ale je to i krása zvuku ve smyslu
    hudby a zpěvu.
  • 00:13:56 Ale protože svatý Domink založil
    Řád kazatelů Ordo Praedicatorum,
  • 00:14:02 tak i v tomto duchu naplnil ten
    ideál řádu Mistr Eckhart jako
  • 00:14:09 kazatel opravdu jedinečným
    způsobem.
  • 00:14:12 Představme si čtyřhodinovou
    promluvu, která byla i velmi často
  • 00:14:18 filosoficky a teologicky náročná.
    A přitom měl posluchače.
  • 00:14:25 Nekázával v kostelech, ale kázával
    velmi často na náměstích, protože
  • 00:14:30 kostely ty jeho posluchače a
    posluchačky nepojaly.
  • 00:14:38 Mistr Eckhart, ačkoliv byl
    šlechtic, kázal chudým.
  • 00:14:40 Působil čtyři roky u Klimenta
    v Praze, protože tam bylo generální
  • 00:14:43 studium a sídlo dominikánů, které
    pak později spoluzakládalo
  • 00:14:47 Univerzitu Karlovu s katedrální
    školou a se studiem augustiniánů
  • 00:14:51 a františkánů. Mistr Eckhart rovněž
    kázal sestrám dominikánkám
  • 00:14:55 u svaté Anny. V tom klášteře, pro
    který pak o něco později v době
  • 00:15:00 Karla IV. byla přeložena Bible
    do češtiny.
  • 00:15:07 Myslím, že nikoho z nás nenapadne,
    že známá věta Ericha Froma
  • 00:15:11 "Být, je víc, nežli mít? je vlastně
    čerpána právě z Mistra Eckharta.
  • 00:15:19 A to myslím, že je i taková určitá
    devíza pro naši dobu. Kdy nás
  • 00:15:25 absolutní konzumismus, ona touha
    mít a mít a ještě více mít přivedla
  • 00:15:32 až do krize. Kéž by i to
    poselství Mistra Eckharta o Bohu,
  • 00:15:37 kterého si nelze představit, ale
    který je víc, než něco, víc
  • 00:15:43 než někdo, ale který právě je.
    A proto být, je lepší, než mít.
  • 00:15:53 Bůh v křesťanském učení nedává
    lidem spásu tak, že by otevřel
  • 00:15:56 jeden ze svých mnoha šuplíků
    v nebeském obýváku a daroval něco,
  • 00:16:00 co ho nebolí ze svého nadbytku.
    Ale on nedává spásu ani tak,
  • 00:16:05 že by věnoval všechno, co mu patří,
    veškeré zařízení svého bytu.
  • 00:16:10 Jaký je rozdíl mezi obývákem doma
    a ve výloze obchodu s nábytkem,
  • 00:16:14 ve filmových ateliérech,
    v divadelním fundusu, v krajině?
  • 00:16:18 Stylizovaný design je sterilní.
    Chybí rozmanitost. Doma je
  • 00:16:24 zabydlenost. Kulisy divadla světa
    padají a my se náhle ocitáme
  • 00:16:31 s naším vnitřním obývákem v krajině
    Boží.
  • 00:16:40 Když Eckhart mluví o duchovním
    životě, tak používá velmi svérázné
  • 00:16:43 a hezké přirovnání. Říká:
    V každém člověku jsou vlastně
  • 00:16:46 lidé dva. Ten první, to je člověk
    vnější, ten, který poznává svět
  • 00:16:49 branou 5 smyslů. Ale ten, soudí
    Mistr Eckhart, není důležitý.
  • 00:16:55 Důležitý je ten vnitřní člověk,
    který je mnohem tajuplnější,
  • 00:16:58 ten, který má směřovat k Bohu.
  • 00:17:02 Takže tímto svérázným způsobem
    Eckhart řeší celý problém asketiky.
  • 00:17:06 Teprve my ve 20. století jsme
    přišli znovu na to, jakou má sílu
  • 00:17:10 půst od jídla. Jaký smysl má to,
    že člověk na sobě pracuje.
  • 00:17:16 Je to do jisté míry omezení toho
    smyslového člověka tak, aby ten
  • 00:17:20 vnitřní člověk mohl růst.
  • 00:17:22 Když Karl Gustav Jung mnoho století
    po Mistru Eckhartovi mluví
  • 00:17:28 o vnitřním člověku, tak říká:
  • 00:17:31 Duše člověka je jako dům. Dům,
    který má sklep, dům, který má mnoho
  • 00:17:35 místností a který má také půdu.
    Možná do některých komnat toho
  • 00:17:41 domu se můžeme dostat a jsme tam
    doma. Ale do jiných je nám přístup
  • 00:17:47 zapovězený. Jakoby duše člověka
    byl dům s mnoha a mnoha pokoji,
  • 00:17:50 mnoha komnatami. Do některých
    můžeme vstoupit a do některých
  • 00:17:54 vstoupit nemůžeme. My sami se někdy
    divíme, co v nás ten vnitřní člověk
  • 00:17:59 vytváří, jaké myšlenky,
    jaké úvahy.
  • 00:18:05 Eckhart se nebál vstoupit
    do třináctých komnat své duše,
  • 00:18:07 mozku, pustit se do úvah
    obestřených tajemstvími ze samé své
  • 00:18:12 podstaty, do moří těžko
    ohraničitelných jasnými exaktními
  • 00:18:16 definicemi, nebál se vstoupit
    do svého sklepa.
  • 00:18:20 Otevíral šuplíky poznání s vědomím,
    že těžko popíše, co uvidí uvnitř.
  • 00:18:26 Marek Orko Vácha, kněz a vědec,
    ztělesňuje v našem dokumentu
  • 00:18:29 Eckhartův aspekt badatele.
  • 00:18:36 Těsto, které můžeme udělat
    z pšeničné mouky, z ovesné mouky,
  • 00:18:39 z žitné mouky, dokonce i z ječmene,
    tak dá 4 různé chleby.
  • 00:18:44 Jednou je ten chléb velmi jemný,
    podruhé je hrubší, potřetí je ještě
  • 00:18:47 hrubší.
  • 00:18:49 Ten žár, kterým je Boží láska,
    je stejný. Ale záleží na člověku,
  • 00:18:53 z jakého těsta je, co s tím žárem
    udělá. Podle míry připravenosti
  • 00:18:59 a podle schopnosti naslouchat,
    Bůh dává. Jindy má překrásné
  • 00:19:04 fyzikální příklady, které jsou
    dneska až komické. Říká, že ta
  • 00:19:09 přirozenost člověka tíhne k tomu
    lidskému.
  • 00:19:13 A tak jako voda svojí gravitací
    je tažena směrem dolů, tak taky
  • 00:19:17 i přirozenost člověka. Jenomže máme
    tady příliv. Díky působení měsíce
  • 00:19:22 zase ta voda stoupá nahoru. A tak
    má duše stoupat k Bohu,
  • 00:19:27 říká Eckhart.
  • 00:19:30 Člověk poznává vnitřní i vnější
    svět pomocí 4 psychických funkcí:
  • 00:19:35 myšlení, smyslového vnímání, cítění
    a intuice. Každé z těchto funkcí
  • 00:19:42 odpovídá některá místnost v bytě.
  • 00:19:45 Dům znamená naše tělo a procesy,
    které se v něm odehrávají.
  • 00:19:50 Co je zřejmé ve fyzické bdělé
    rovině, má svoji analogii i
  • 00:19:55 ve světě duchovním.
  • 00:19:59 Eckhart byl první, kdo přišel na
    to, že věda, mystika a umění jsou
  • 00:20:03 jako tři paprsky, tři zdroje
    světla, které nasvěcují jednu
  • 00:20:08 skutečnost ze tří různých stran.
    Teprve my jsme v novověku rozdělili
  • 00:20:13 vědu, umění a náboženství. Ale že
    poznání může být forma modlitby,
  • 00:20:20 že poznání může být forma
    kontemplace, že tím, že přicházím
  • 00:20:23 na nějaký nový vědecký objev,
    že se snažím rozlousknout nějakou
  • 00:20:28 novou hádanku přírody, že toto může
    být způsob modlitby, tak tohle mám
  • 00:20:33 od Eckharta.
  • 00:20:36 Mám dojem, že toto je fascinující
    pro současnou generaci našich
  • 00:20:38 studentů, protože my se většinou
    učíme proto, abychom dostali dobré
  • 00:20:43 známky. Nebo se učíme proto,
    abychom dostali titul. A nebo se
  • 00:20:47 učíme proto, abychom objevili
    nějakou novou fundamentální pravdu.
  • 00:20:52 Svatý Tomáš Akvinský nedlouho před
    Eckhartem říká, že Bůh je umělec
  • 00:20:55 a příroda je umělecké dílo.
    A pak už to dává logiku.
  • 00:21:00 Pokud chci poznat, jaký je malíř,
    tak první, co bych měl udělat, je
  • 00:21:05 podívat se na to, co namaloval.
  • 00:21:07 Podívat se na přírodu, na její
    taje, na její krásu, na její
  • 00:21:10 hádanky a rozkrýváním záhady
    přírody se dozvím cosi velmi
  • 00:21:16 důležitého o Bohu.
  • 00:21:19 Takže pro Eckharta věda a mystika
    vlastně bylo totéž.
  • 00:21:26 V umění nic jako objektivní realita
    neexistuje. Ale přesto je umění
  • 00:21:29 kopáním studny, je to hledání
    pravdy, objevování něčeho nového.
  • 00:21:35 A Eckhart si uvědomuje,
    že věda - tedy možná to, co bychom
  • 00:21:39 dneska nazvali "science? a mystika
    a umění se protínají v jednom bodě.
  • 00:21:46 V tom, co bychom dneska nazvali
    skutečnost, ovšem skutečnost
  • 00:21:49 s velkým S.
  • 00:21:53 Eckhartův životopis je jako chůze
    po schodech domu nebo do věže
  • 00:21:56 erfurtského dómu. Až ke zvonům a
    výhledům na město.
  • 00:22:02 Co schod, patro, to významný bod
    jeho života. Počet schodů = počet
  • 00:22:08 zkoumaných bodů jeho učení nebo
    počet heretických článků.
  • 00:22:13 Hereze není totéž, co být
    heretikem.
  • 00:22:16 "Světlo svítí ve tmě a tma
    ho nepochopila.?
  • 00:22:21 Bůh je ničím. Eckhartovo oblíbené
    tvrzení je, že Bůh je nic.
  • 00:22:26 A negativní teologie, jejíž Eckhart
    byl velkým zastáncem říká, právě že
  • 00:22:31 můžeme říct o Bohu jaký není,
    ale ne to, jaký je.
  • 00:22:35 Můžeme jen říct, co Bůh není,
    ale jaký je Bůh ve skutečnosti
  • 00:22:39 - to nikdo neví.
  • 00:22:46 V duchovním životě Eckhart
    opakovaně žádá své posluchače,
  • 00:22:48 aby - pokud Boha prosí - tak aby ho
    prosili toliko o to, ať se stane
  • 00:22:52 jeho vůle. Říká jim věci, které nám
    dneska zní už velmi cize, nepřímě,
  • 00:22:56 možná my bychom to takto neřekli.
  • 00:22:58 Eckhart nabádá dokonce nemocné,
    ať se nemodlí za to, aby byli
  • 00:23:02 uzdraveni, protož kdo ví, třeba
    Boží vůle je, aby byli nemocní.
  • 00:23:07 Nemáme Bohu radit, co má dělat.
    Eckhart říká velmi hezky,
  • 00:23:12 že když se list, který člověk
    zkonzumuje, stává součástí jeho
  • 00:23:16 těla, tedy ten list se stává
    člověkem, který ho sní, stává se
  • 00:23:20 částí jeho tkání a orgánů, pak také
    pro Boha není nemožné, aby se chléb
  • 00:23:24 stal Božím tělem. Znovu tedy vidíme
    to, že Eckhart něco vidí v přírodě
  • 00:23:30 a okamžitě to teologizuje, okamžitě
    to používá pro duchovní život.
  • 00:23:38 Pokud člověk rozum používá,
    stále lavíruje na hranici hereze,
  • 00:23:41 neboť neví, nemá objektivní poznání
    věcí, ale heretikem se nestává pro
  • 00:23:46 své názory, ale pro svou nepokoru,
    s níž se pyšně odmítá podřídit
  • 00:23:51 autoritě odborníků, vědeckých rad,
    představeného, učitele, ale i
  • 00:23:59 v existenciálním smyslu autoritě
    Boha.
  • 00:24:03 Jan Hanák, kněz a publicista
    představuje Eckharta - mystika.
  • 00:24:11 V člověku a ve světě má Bůh jakoby
    vlastní sebereflexi.
  • 00:24:14 V nás se rozvíjí, v nás má své
    odrazy a my nejsme jenom jako
  • 00:24:20 jeho hračky, ale jsme ti, kteří i
    jeho samotného obohacují.
  • 00:24:26 "Světlo svítí ve tmě a tma ho
    nepohltila?.
  • 00:24:29 To je nejběžnější překlad části
    prologu z Evangelia svatého Jana,
  • 00:24:34 který mluví o Kristu přicházejícím
    do tohoto světa, ale taky
  • 00:24:38 o člověku, který Boha-Krista
    do tohoto světa přináší.
  • 00:24:42 "Světlo svítí ve tmě a tma ho
    nepohltila? je zároveň v němčině
  • 00:24:47 napsáno tady v těchto zdech tohoto
    kláštera zvenku a je to tabulka,
  • 00:24:51 která upamatovává na to, že tady
    Mistr Eckhart působil.
  • 00:24:56 Ale myslím, že mnohem lepší je
    překlad úplně nový, překlad
  • 00:24:59 Jeruzalémské bible, což je podle
    mého názoru za posledních 400 let
  • 00:25:03 to úplně nejlepší, co
    v překladatelské biblické práci se
  • 00:25:07 vůbec objevilo u nás:
  • 00:25:09 "To světlo svítí ve tmě
    a tma se ho nezmocnila.?
  • 00:25:15 Mistr Eckhart se nám vynořuje
    z té tmy minulosti a tma se ho
  • 00:25:21 nezmocnila. Takže Mistr Eckhart
    je v současném křesťanství,
  • 00:25:25 ale i v současné církvi přijímám
    jako opravdový křesťan,
  • 00:25:31 jako opravdový filosof a
    opravdový teolog.
  • 00:25:34 Skryté titulky: Ladislava Jáňová
    Česká televize 2010
  • 00:25:36 .

Související