iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 7. 2009
20:00 na ČT2

1 2 3 4 5

79 hlasů
10821
zhlédnutí

Tudy kráčeli bratři Soluňané aneb „my sme se vézli“

Dokumentární pohlednice ze Slovácka definuje cyrilometodějskou tradici na základě putování a hledání stop věrozvěstů nejen z archeologických nalezišť, ale i z víry, umění a přístupu k životu tamních obyvatel.

35 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Tudy kráčeli bratři Soluňané aneb "my sme se vézli"

  • 00:00:47 Narodila jsem se na Moravském
    Slovácku v Ostrožské Nové Vsi,
  • 00:00:52 roku 1921,
    v rodině menšího zemědělce.
  • 00:00:56 Dominantou Nové Vsi je zvonice,
    kaplička s oltáříkem Panny Marie.
  • 00:01:02 Roku 2007 neustála náraz kamionu
    a zřítila se.
  • 00:01:07 Její stáří bylo asi 231 roků.
  • 00:01:12 Nad touto zkázou
    zabolela srdce mnoha občanů.
  • 00:01:16 Roku 2008 byla znovu postavena
    a slavnostně vysvěcena.
  • 00:01:22 Velehrad jsem
    navštívala několikrát.
  • 00:01:25 Chodívalo tam od nás procesí.
  • 00:01:27 Na biřmování mě tam s kmotřenkou
    vezl na voze s párem koní stařeček.
  • 00:01:33 Čtyřikrát jsem tam byla
    při uzavírání sňatku.
  • 00:01:36 Celkem jsem tam byla desetkrát.
  • 00:01:40 Roku 1942 jsem navštívila Velehrad
    za účelem duchovního cvičení.
  • 00:01:46 Kázání několika pánů duchovních
    nás povzbuzovala
  • 00:01:50 k hlubšímu poznání víry.
  • 00:01:53 Vzpomínám, že jsem se částečně
    změnila k svému prospěchu.
  • 00:01:58 Kde myslíte,
    že je kraj Cyrila a Metoděje?
  • 00:02:01 Tuš kolem Velehradu no.
  • 00:02:04 Od nás tam chodívalo procesí,
    ale to šlo zkratků na les.
  • 00:02:10 Já jsem nikdy procesím ale nešla.
  • 00:02:19 Jedním z center říše Velkomoravské
    byl Velehrad známý.
  • 00:02:24 Většina lidí samozřejmě
    si ho představuje
  • 00:02:27 pod tím dnešním Velehradem,
    ale ono to bylo jinak.
  • 00:02:31 Jak říkáme my archeologové
    a historici,
  • 00:02:33 ten Velehrad byl prostě zde
    na půdě současného Starého města
  • 00:02:38 a Uherského Hradiště.
  • 00:02:39 Tady vlastně na ploše
    více než několika set hektarů,
  • 00:02:43 žilo v tom vrcholném období
    za knížete Svatopluka,
  • 00:02:46 někdy v 2. polovině 9. století
    možná i několik tisíc lidí.
  • 00:02:50 Ta velká pohřebiště to dokládají.
  • 00:02:53 Stejně tak nám ta
    velká pohřebiště dokládají,
  • 00:02:56 že tu byla velká
    diferenciace společnosti.
  • 00:02:59 Žili tu otroci,
    lidé svobodní,
  • 00:03:01 ale i ty absolutní
    špičky společnosti.
  • 00:03:04 To znamená knížata, velmoži.
  • 00:03:06 Takže Velkomoravský Velehrad dnešní
    Staré město a Uherské hradiště.
  • 00:03:13 Hoši pojďme jo, pojďme.
  • 00:03:19 Víš co promíchej to prvně.
  • 00:03:24 A můžete, zpomalte hoši.
  • 00:03:32 Já jsem vždycky chtěl být
    na Velehradě,
  • 00:03:35 protože mi to připadalo,
    když jsem bral rozum ne,
  • 00:03:39 tak já jsem chodil na Velehrad
    jako ze střední školy
  • 00:03:42 jaksi na pochodová cvičení.
  • 00:03:44 To vy mladší už nevíte co to bylo.
  • 00:03:47 Pochodová cvičení
    na Velehrad jo,
  • 00:03:49 to skončilo v hospodě
    samozřejmě na Stojanově
  • 00:03:53 a já jsem chodil třeba tady byl
    takový zvláštní dům,
  • 00:03:57 je to bazilika.
  • 00:03:59 Solidní barák je to no.
  • 00:04:01 16 mě bylo nebo 17 ne.
  • 00:04:03 Pak je tady kostelíček na Modré
    půdorys Velkomoravský.
  • 00:04:08 Jsem nevěděl co to je,
    jsem tam tak jakoby seděl
  • 00:04:11 a nutně jsem potřeboval
    porozumět historii jo.
  • 00:04:15 A sedě na tom půdorysu toho
    Velkomoravského
  • 00:04:18 kostelík je to, pravda.
  • 00:04:20 Říkám tady jsou
    takový zvláštní suky.
  • 00:04:23 Takový zvláštní uzly jakoby,
    který je potřeba,
  • 00:04:27 jakoby do sebe zpracovat.
  • 00:04:29 Nějak jakoby pojednat,
    jako vnitřně je uchopit.
  • 00:04:33 Čoveče a já jsem v Praze potkal
    holku a to pole ji patřilo.
  • 00:04:40 Na kterým je ten kostelíček,
    tak jsem prostě uchopil,
  • 00:04:48 já to slovo nesnáším,
    genius loci tím,
  • 00:04:51 že jsem se s ní prostě oženil ne.
  • 00:04:54 Tak 6 dětí ne, slévárnička.
  • 00:04:56 Tady můžeme dělat věci,
    který snad mají trvalou hodnotu.
  • 00:05:00 To je jedinej požadavek,
    co mám sám na sebe,
  • 00:05:03 aby ty věci měly trvalou hodnotu.
  • 00:05:07 Dobrý.
  • 00:05:19 Mám jenom základní školu.
  • 00:05:21 Chybí mi znalost cizích řečí.
  • 00:05:23 Luštím křížovky
    pro bystření paměti.
  • 00:05:27 Mluvím dialektem.
  • 00:05:28 Kdo se za svůj jazyk stydí,
    je hoden potupy všech lidí,
  • 00:05:33 jsem si říkala.
  • 00:05:34 Nemám hudební sluch.
    Špatně slyším.
  • 00:05:37 Píši si vzpomínky a pravdivé
    historky pro svoji radost.
  • 00:05:41 Náboženství su římskokatolického.
  • 00:05:44 Jeden můj koníček je vyšívání,
    hlavně krojových vzorů.
  • 00:05:48 Navštívila jsem
    hodně různých výstav.
  • 00:05:51 Každý den je mi krátký,
    celý život.
  • 00:05:54 Čtení, pokud jsem měla čas,
    bylo mým potěšením.
  • 00:05:58 Žádná práce mi nebyla težká.
  • 00:06:00 Zdravím neoplývám,
    ale těší mě život.
  • 00:06:04 Chybí mi popovídání o mých zájmech.
  • 00:06:06 Svoje zápisky si znovu předčítám.
  • 00:06:10 Zapomínání je moje
    nejhorší vlastnost.
  • 00:06:17 Narodila jsem sa u zvonice,
    u té kapličky,
  • 00:06:21 ale my jsme říkali zvonica.
  • 00:06:24 Potom jsem sa provdala
    za Červenáka.
  • 00:06:27 Měli číslo 24, my 34, takže jsme
    nebyli tak daleko od sebe.
  • 00:06:35 No a potom jsme začali,
    on zdědil tady tento dům
  • 00:06:39 a tak jsme tady začali hospodařit.
  • 00:06:42 Všecko nám vzali.
  • 00:06:43 Můj manžel měl jiné názory
    na to než komunistické,
  • 00:06:48 takže chtěl hospodařit pořád.
  • 00:06:51 Byl vzorný hospodář,
    prostě měl to v krvi.
  • 00:06:55 Byl to jeho koníček no.
  • 00:06:57 Jeho koníček ještě byly
    včely a vinohrad.
  • 00:07:00 Měli jsme vinohradů 1300 hlav
    a všecko nám to komunisté vytrhali.
  • 00:07:06 Můj sa tam šel jednou podívat
    a víckrát tam už nikdy nešel,
  • 00:07:10 protože si to vysadil,
    když mu bylo 18 roků.
  • 00:07:15 Počítal už s rodinů,
    aby mohl tu rodinu lepší zaopatřit.
  • 00:07:43 Údajně když stavěli Cyril
    s Metodějem tady ten chrám
  • 00:07:47 na hoře sv. Klimenta,
    tak se tady začali rojit čerti
  • 00:07:51 a chtěli tan zámeček
    nebo ten kostelík
  • 00:07:54 a ten chrám zbořit.
  • 00:07:56 Nesli sebou tyto velké balvany
    a protože jaksi Cyril a Metoděj
  • 00:08:01 byli svatí,
    tak se jich ti čerti lekli,
  • 00:08:04 upustili balvany
    a tady tyto balvany se
  • 00:08:07 po celých Chřibech nachází.
  • 00:08:09 Největší ten balvan má být
    údajně skalisko Kozel,
  • 00:08:13 které je tady kousek
    pod námi od Cimburku.
  • 00:08:28 V roce 863 přichází
    do prostředí Moravy,
  • 00:08:32 tedy na Velkou Moravu,
    na pozvání knížete Rostislava
  • 00:08:36 věrozvěsti z byzantské Soluně
    Konstantin Filosof a Metoděj.
  • 00:08:40 Ten příchod těch Byzantinců
    znamenal mnohé.
  • 00:08:43 Znamenal to,
    že se zde objevuje nové písmo,
  • 00:08:47 nový liturgický jazyk.
  • 00:08:49 Tím jazykem byla staroslověnština.
  • 00:08:53 Je známo,
    že Konstantin vytvořil základy
  • 00:08:57 tohoto jazyka už v Soluni,
    kde použil makedonský dialekt
  • 00:09:01 tamnějších Slovanů
    a rozšířil ho.
  • 00:09:03 Potom, když přišel
    na Velkou Moravu,
  • 00:09:06 tak do tohoto jazyka zapracoval
    zdejší liturgické termíny.
  • 00:09:11 Už zde používané
    z latinského jazyka.
  • 00:09:14 No a pro tento jazyk liturgický
    pak vytvořil abecedu o 36 znacích,
  • 00:09:19 kterou dnes známe
    pod termínem hlaholica.
  • 00:09:23 Víme, že ta liturgie používaná
    tehdy byla pravděpodobně
  • 00:09:27 místními Slovany srozumitelnější
    a možná tak trošku i atraktivnější.
  • 00:09:32 Protože podstatná část liturgie
    prostě byla taková zpívaná.
  • 00:09:36 Nebyla tak monotónní,
    jak ta dříve používaná latinská.
  • 00:09:40 Ne, ne to rozhodně ne.
  • 00:09:42 Během bohoslužby se určitě
    žádný nástroj nepoužíval.
  • 00:09:46 V té době a to myslím,
    jak u západní liturgie,
  • 00:09:49 tak u východní
    se zpívalo výhradně
  • 00:09:52 a kapela, výhradně.
  • 00:09:55 HUDBA, ZPĚV.
  • 00:10:26 Dnes je hora sv. Klimenta
    především poutním místem.
  • 00:10:29 Konají se tady poutě
    římskokatolické jednou do roka.
  • 00:10:33 Hojnost účastníků je velká.
  • 00:10:36 Všichni jsou zde velmi spokojeni,
    pokud je dobré počasí.
  • 00:10:40 Je tady spousta stánků
    s občerstvením,
  • 00:10:43 pečeme tady bramboráky,
    točíme pivo,
  • 00:10:46 je to tady vždycky fajn.
  • 00:11:38 Tady to hradiště toho sv. Klimenta
    to vlastně byla taková
  • 00:11:42 jako chráněná oblast.
  • 00:11:43 Kde Cyril s tím Metodějem
    mohli v klidu,
  • 00:11:46 relativním klidu teda,
    pracovat, takže...
  • 00:11:49 Je teda doloženo, že tady byli?
  • 00:11:52 Doloženo, doloženo to je jako...
  • 00:11:55 Traduje se to.
  • 00:11:56 Oni totiž přinesli
    ostatky sv. Klimenta.
  • 00:11:59 Konstantin s Metodějem,
    takže tehdy tomu asi dali to jméno.
  • 00:12:03 Vlastně hradiště sv. Klimenta
    nebo podle těch ostatků.
  • 00:12:07 Ten reálný základ prostě tady toho,
    že tady ten Konstantin s Metodějem
  • 00:12:12 jako byl určitě,
    jako určitě je.
  • 00:12:39 30.4. je den čarodějnic,
    27.5. se slaví sousedsý den.
  • 00:12:47 Měsíc květen je pro křesťany
    měsícem matky Boží Panny Marie.
  • 00:12:52 22.dubna se slaví den Země.
  • 00:12:56 27. června je den památky
    obětí komunistického režimu.
  • 00:13:02 2.července je den UFO.
  • 00:13:05 5.července den slovanských
    věrozvěstů Cyrila a Metoděje.
  • 00:13:12 Cyrilů tady bylo víc,
    ale Metoděje co si pamatuju
  • 00:13:17 tady byli jenom dva.
  • 00:13:19 Jeden sa narodil v domě číslo 30,
    ale ten zemřel hned malý.
  • 00:13:24 Jeden byli tady
    na Kopanicách Metoděj
  • 00:13:27 a ten vysazovali lípy svobody
    po 1. světové válce.
  • 00:13:32 U jejich byla taková stráň,
    kde sa pásavaly jenom husy
  • 00:13:38 a oni to všecko zvelebili.
  • 00:13:41 Říkalo sa tomu Metodůj ráj
    a chodívali jsme tam ze školy,
  • 00:13:45 podívat sa do ráju.
  • 00:13:50 Jedna tetička tady naproti
    z domku to ošetřovala,
  • 00:13:54 vždycky to nalíčila
    pěkně nažluto, nevěděla,
  • 00:13:57 že takové věci sa nelíčijů.
  • 00:14:00 Myslím, že to oškrábali potom
    a trochu to popravili,
  • 00:14:04 ale jak je vidět
    toš moc to není popravené.
  • 00:14:29 Všimli jste si,
    jak plavalo železo v bronzu?
  • 00:14:32 Jak korek, to je úžasný.
  • 00:14:36 Je to kov a plave to nahoře.
  • 00:14:40 Chlapci já bych si sedl, můžu?
  • 00:14:47 Tys už seděl.
  • 00:14:49 Já už jsem sice seděl.
  • 00:14:52 Myslím, že to stačilo ne?
  • 00:15:05 Bylo to pro mě lehčí za totáče,
    když se tady scházeli kamarádi.
  • 00:15:10 Chodili jsme prostě na tu pouť
    a honili nás ti policajti
  • 00:15:15 a to všechno.
  • 00:15:16 My jsme v té takové
    zvláštní poloilegalitě
  • 00:15:20 a v takovým zvláštním nebezpečí,
    jsme se jakoby přibližovali
  • 00:15:26 více tomu jádru,
    ale my nevíme dodnes jak.
  • 00:15:32 Já to nevím.
  • 00:15:37 Pro mě to je poselství jejich
    a ta jejich pouť k nám
  • 00:15:49 je mě čím dál nečitelnější.
  • 00:15:51 Pro mě to není jasný,
    jakej to má vliv na nás.
  • 00:15:56 Na dnešní svět, na dnešní Evropu,
    na dnešní rozdělení
  • 00:16:00 nebo naopak scelení, já to nevím.
  • 00:16:03 Pro mě je důležitý,
    že hrob sv. Cyrila
  • 00:16:06 je hodně hluboko v Klimentu.
  • 00:16:10 On je ve 3. podlaží toho chrámu.
  • 00:16:13 Čili pro mě zase, mě se nabízí,
    že musíme jít hodně hluboko,
  • 00:16:21 ale hodně hluboko,
    strašně hluboko ty vrstvy ne.
  • 00:16:34 Jedním z velice významných míst,
    kde byl hledán a kde se
  • 00:16:38 i předpokládá hrob arcibiskupa
    Metoděje je právě zdejší lokalita.
  • 00:16:43 Tedy Uherské Hradiště Sady,
    tady na Špitálkách.
  • 00:16:46 Tím oním místem je právě
    tady tato rekonstruovaná část,
  • 00:16:50 řekli bychom základu apsidy,
    kde skutečně archeologický výzkum
  • 00:16:55 v roce 1964 odhalil
    do stěny vysekávanou dutinu,
  • 00:17:01 která byla potom ještě
    upravována maltou.
  • 00:17:05 Nicméně musíme otevřeně říci,
    že při tom výzkumu nebyly nalezeny
  • 00:17:10 žádné kosterní pozůstatky,
    ani jiné nálezy,
  • 00:17:13 které by jasně dokázaly,
    že to byl hrob
  • 00:17:15 arcibiskupa Metoděje.
  • 00:17:17 Musíme také zároveň říci,
  • 00:17:19 že lepší místo
    v současnosti nemáme.
  • 00:17:26 Jak možná víte,
    tak se zde nachází lokalita Hroby.
  • 00:17:30 Je zhruba nalevo od nás,
    kde údajně podle vdovy Maštalířové
  • 00:17:36 ze Stupavy,
    která měla vnuknutí
  • 00:17:38 byl pohřben sv. Metoděj.
  • 00:17:41 Ve 30. letech minulého století
    jeho pala byla úspěšná.
  • 00:17:45 Byly nalezeny náhrobní kameny.
  • 00:17:48 Jak se časem ukázalo,
    byly to falza.
  • 00:17:51 Autorem těchto falz byl jeden domka
    z Osvětimanských pasek
  • 00:17:55 jménem Vaďura.
  • 00:17:57 S tímto dotyčným se váže
    i tato Zikmundova skála,
  • 00:18:00 protože se říká,
    že tady konkrétně na tom místě
  • 00:18:04 v 19. století měl ležení nějaký
    aristokrat Zikmund se svým vojskem
  • 00:18:09 a ukrýval se tady.
  • 00:18:11 Je tady dole
    na tom kameni vytesán
  • 00:18:13 takový pamětní nápis
    kvůli tady tomuto.
  • 00:18:17 Ovšem opět místní pamětnící
    mě naznačili,
  • 00:18:21 že je to taky práce zdejšího,
    šikovného kameníka Vaďury.
  • 00:18:26 Takhle se dělá turistická atrakce.
  • 00:18:53 Tak já to zakrývám,
    protože tady bydlím s vlašotvkama
  • 00:18:57 a ony sedí na tom drátě
  • 00:18:59 a v podstatě mě serou na umění.
  • 00:19:04 Nejlíp se padělá
    Boží slovo skrze kýč.
  • 00:19:07 To je problém dneška víte,
    že to slovo
  • 00:19:11 i to cyrilometodějský se třeba
    změní v takovou prázdnou floskuli.
  • 00:19:18 Což pozoruju velmi masivně u nás,
    že se změní v nicotu
  • 00:19:23 a pak už se není čeho chytit.
  • 00:19:27 Pak musíme jaksi znovu jít do sebe
    a znovu se vrátit k těm kořenům.
  • 00:19:32 To bysme měli právě teďka dělat.
  • 00:19:34 Víte právě teďka by to mělo
    furt být jo a ono to není.
  • 00:19:38 Zůstáváme u těch floskulí
    a to mě strašně trápí.
  • 00:19:47 Je to kraj,
    kde jako v žádném jiném není
  • 00:19:50 tak silná cyrilometodějská tradice.
  • 00:19:53 Stačí pohlédnout na horizont
    do Chřibů a zjistíme,
  • 00:19:58 že každý 2. tamní kopec
    se jmenuje Svatolukova mohyla.
  • 00:20:04 Je tam Metodějova studánka,
    Gorazdova studánka a tak dál.
  • 00:20:13 K Cyrilovi a Metodějovi
    se vztahuje asi akorát ten
  • 00:20:16 Klimentek tady u nás,
    dejme tomu ta kazatelna no.
  • 00:20:21 Potom ještě možná v okolí
    ten Králův stůl, Kalíšek, Kozel,
  • 00:20:28 Malý kozel,
    ale jestli se to váže přímo
  • 00:20:31 k Cyrilu a Metodějovi
    nelze přímo říct.
  • 00:20:34 Rozhodně tedy ta
    hora sv. Klimenta ano,
  • 00:20:37 ale ostatní věci jsou dílem
    naší fantazie a je tady krásně.
  • 00:20:53 Ta řeka to prostě byla
    životodárná tepna dalo by se říct
  • 00:20:57 nebo taky to lze přirovnat k páteři
    celého Velkomoravského útvaru.
  • 00:21:02 Spojovala vlastně tu
    Velkou Moravu se světem,
  • 00:21:05 že se dalo vlastně
    po řece Moravě doplout do Dunaje.
  • 00:21:09 Na Dunaji se dalo plout buďto teda
    po proudu jako na Balkán,
  • 00:21:13 dalo by se říct
    nebo proti proudu
  • 00:21:16 do prostoru Karolínské říše.
  • 00:21:18 To jsou ty hlavní zdroje,
    které ji kulturně
  • 00:21:21 i utvářely do jisté míry.
  • 00:21:23 SLOVENŠTINA
  • 00:21:24 Teď jedeme přes kritické místo
    právě přesně tady vlastně.
  • 00:21:28 Nevím jestli to nechytíme,
    chytáme to.
  • 00:21:32 Tady jsou zbytky kolových
    konstrukcí, které jsou viditelné
  • 00:21:36 za nižšího stavu řeky Moravy.
  • 00:21:40 Zůstali jsme viset dokonce.
  • 00:21:42 Původně jsme je považovali
    za zbytky starých mostů
  • 00:21:47 přes řeku Moravu.
  • 00:21:48 Se nám to podařilo.
  • 00:21:52 Tam asi bude ten motor
    potřeba zvednout nebo.
  • 00:21:57 Je zajímavé třeba vzpomenout,
    jaká byla možná ona cesta
  • 00:22:01 Cyrila a Metoděje
    v tom roce 864 k nám.
  • 00:22:04 Nemohli jít rovno,
    žádná letadla neexistovala.
  • 00:22:07 Museli samozřejmě přicházet
    podél významných řek.
  • 00:22:11 To znamená ze Soluně podél Dunaje
    a podél řeky Moravy,
  • 00:22:15 potom dál až sem do těchto míst.
  • 00:22:18 Že zde skutečně působili,
    zde na Sadech, misionáři
  • 00:22:22 i z té oblasti Byzantské řekněme
    nebo řecké kulturní sféry,
  • 00:22:28 to nám jasně dokládá jeden významný
    nález, drobný, olověný křížek.
  • 00:22:33 Na něm se nachází
    nápis psaný v řečtině.
  • 00:22:39 Je ne něm vyryto
    v překladu volně přeloženo
  • 00:22:45 Ježíš Kristus
    světlo, stín, vítězství.
  • 00:22:50 Těžko by si ho asi dal
    na krk příslušník nějakého kléru
  • 00:22:54 z oblasti Itálie
    nebo Říma nebo ze západu.
  • 00:22:58 Svědčí to skutečně o tom,
    že zde na Sadech opravdu
  • 00:23:01 působili Byzantinci,
    když to tak řekneme.
  • 00:23:04 Takový odraz té inspirace
    velkomoravské nacházíme
  • 00:23:08 dodnes v umění.
  • 00:23:09 Křížek z Uherského Hradiště
    kovolitec Otmar Oliva zde
  • 00:23:13 z Velehradu použil několikrát.
  • 00:23:15 Také při výzdobě
    nového stolce papežského
  • 00:23:19 pro Jana Pavla II.
    do jednoho z kostelů v Římě.
  • 00:23:23 Takže je vidět,
    že to povědomí o Velké Moravě
  • 00:23:26 a ta inspirace tou Velkou Moravou
    vlastně přetrvávají dodnes
  • 00:23:31 a my tomu můžeme být jenom rádi.
  • 00:23:36 To, že jsme to mohli dělat
    na Velehradě, tu výzdobu té kaple,
  • 00:23:40 tak to je mimo veškerý pomyšlení
    do dneška jsem to nepochopil,
  • 00:23:45 že to jaksi člověk mohl dělat.
  • 00:23:48 To je, když se v noci probudím
    a říkám si dělali jsme to nebo ne.
  • 00:23:52 Ovšem co se stalo
    nemůže se odestát.
  • 00:23:55 Ta věc tam je.
  • 00:23:56 Tak jsem dělal,
    zakázka zněla:
  • 00:23:58 Tvar církve východní a západní
    na přelomu tisíciletí.
  • 00:24:03 Tak znělo zadání
    od svatýho otce Jana Pavla II.
  • 00:24:07 a trůn jo,
    papež neměl trůn.
  • 00:24:10 Papež má trůn
    od Berniniho naposledy
  • 00:24:12 ve sv. Petru.
  • 00:24:14 Tak člověk musel jaksi...
  • 00:24:17 Co to je papežství pro nás?
  • 00:24:19 Co to je Jan Pavel II. pro nás?
  • 00:24:22 Pro nás je zásadní.
  • 00:24:23 On změnil Evropu,
    změnil nám život, to je bez diskuze
  • 00:24:28 Tak to se jakoby nabízelo,
    ten slovanskej...
  • 00:24:31 On je Slovan že jo,
    ten slovanskej kříž.
  • 00:24:34 Ten velkomoravskej mu dát tak,
    aby ne jenom on,
  • 00:24:38 ale nyní už ten 2. papež
    a každý papež potom,
  • 00:24:41 že se bude dotýkat,
    pravou rukou se bude dotýkat
  • 00:24:45 toho našeho tady místního,
    ne velkomoravskýho, univerzálního,
  • 00:24:50 katolickýho, nerozdělenýho kříže.
  • 00:24:53 Mě to připadá jako senzační frk.
  • 00:24:56 Člověk to dělá, jak to cítí.
  • 00:24:59 Třeba v tom oltáři,
    v kapli je hlína z Velehradu.
  • 00:25:03 Moje žena nasbírala hlínu
    a šupli jsme to do toho oltáře.
  • 00:25:08 Papež to věděl,
    že tam je hlína z Velehradu.
  • 00:25:13 On řekl jako Velehrad, Velehrad.
  • 00:25:22 Byl jsem u toho.
  • 00:25:28 Takže tady byl
    Jan Pavel II. v 90. roce.
  • 00:25:31 To bylo jaksi zázračný,
    proto ta věc je dodnes
  • 00:25:35 řádně nepochopena.
  • 00:25:38 My jsme to ještě nepřijali
    proč tady chtěl být,
  • 00:25:41 proto jsou ty potíže.
  • 00:25:43 Velehrad těžko přijímá sám sebe
    a ta papežská návštěva to byla
  • 00:25:47 taková zkouška, jak to bude dál.
  • 00:25:53 Jak budeme to
    cyrilometodějský poselství
  • 00:25:56 z těch kořenů hlubokejch
    jaksi tahat.
  • 00:26:00 Jestli vůbec to má pro nás cenu
    nebo ne, to nevíme,
  • 00:26:05 ale sv. Jan Pavel nám nasadil
    brouka do hlavy tou návštěvou.
  • 00:26:13 Ta byla zázračná.
  • 00:26:21 Byl jsem v bazilice
    v době těsně před tou mší,
  • 00:26:25 kdy Svatý otec tam klečel
    u oltáře a modlil se.
  • 00:26:28 V bazilice nebyl nikdo než pár
    těch italských bodyguardů a já.
  • 00:26:33 Tak vlastně nevznikla moje jedna
    z nejkrásnějších fotek,
  • 00:26:37 protože ji nosím jenom v hlavě.
  • 00:26:40 Já jsem mířil na papeže tak dlouho,
    až jsem neměl srdce to zmáčknout,
  • 00:26:45 protože by ta zrcadlovka udělala
    hrozný kravál v tom tichém kostele.
  • 00:26:50 On se fakt upřímně modlil
    a to je fotka,
  • 00:26:53 kterou si už nikdy nevyvolám jinak
    než v mozku nebo v srdci možná.
  • 00:27:11 SLOVENŠTINA
  • 00:27:13 Stojíme v interiéru
    kostela sv. Margity v Kopčanech,
  • 00:27:17 který je považovaný
    za nejstarší známou,
  • 00:27:19 stojící, církevní stavbu
    na uzemí Slovenska.
  • 00:27:23 Čili na území
    historické Velké Moravy.
  • 00:27:25 K nejvzácnějším
    architektonickým detailům kostela
  • 00:27:29 patří původní okna,
    která se zachovala
  • 00:27:32 v původním rozsahu
    na severní straně.
  • 00:27:34 Velmi zajímavá je informace o tom,
    že kostel neměl strop.
  • 00:27:38 Církevníci, kteří v kostele byli,
    získali, myslím si mimořádně
  • 00:27:43 zajímavý a sugestivní pocit
    při pohladu do podkroví.
  • 00:27:46 Právě díky té malé šířce stavby
    a velké výšce.
  • 00:27:50 Jako jedna ze známych 13ti
    církevních staveb
  • 00:27:53 na území Mikulčického hradiště
    pravděpodobně byla předmětem zájmu
  • 00:27:57 i Cyrila a Metoděje,
    respektive Metoděje.
  • 00:28:00 Nepochybně tuto stavbu navštívil,
    aby si prohlídnul svoje statky.
  • 00:28:06 Mikulčice byly ostrovním hradem,
    rozkládaly se na několika říčních
  • 00:28:11 ostrovech uprostřed řeky Moravy,
    což dneska už není vidět
  • 00:28:15 neboť ta krajina se
    od té doby zcela změnila.
  • 00:28:18 Původní řečištní ramena zanikla
    a my v podstatě jenom
  • 00:28:22 na některých ojedinělých místech
    můžeme dokumentovat původní
  • 00:28:26 reliéf krajiny v okolí hradiště.
  • 00:28:31 Je pravděpodobné,
    že kroky Cyrila a Metoděje
  • 00:28:34 vedly i těmito místy.
  • 00:28:36 Je pravděpodobné,
    že i z těchto míst možná
  • 00:28:39 kníže Rostislav právě
    připravoval to poselství,
  • 00:28:42 které žádalo o zaslání biskupa
    na naše území.
  • 00:28:46 My nejsme schopni Metodějův hrob
    doložit nikde na Moravě spolehlivě
  • 00:28:52 v dnešní době.
  • 00:28:53 To jsou všechno pouze pokusy
    a hypotézy a možná,
  • 00:28:57 že je to tak správně,
    protože aspoň si Metoděje
  • 00:29:01 nikdo nemůže přisvojovat.
  • 00:29:03 Ani Mikulčané, ani Staroměští,
    ani Moraváci respektive Češi,
  • 00:29:09 ani Slováci,
    ani středoevropští Slované,
  • 00:29:12 ani jížní, Bulhaři například.
  • 00:29:14 Opravdu patří všem dá se říct.
  • 00:29:28 Tady jsme autenticky
    ve středu chrámu.
  • 00:29:31 To nám ukazuje tato olovnice.
  • 00:29:40 Jestli něco z toho
    cyrilometodějství je,
  • 00:29:43 tak to je žitá kultura.
  • 00:29:45 Žitá kultura je tvorba.
  • 00:29:47 Nevím jak pro koho,
    ale pro mě je jaksi důkazem
  • 00:29:50 té kulturnosti,
    toho dědictví nebo života
  • 00:29:53 je tento rozpracovaný chrám.
  • 00:29:57 I Když je rozpracovaný,
    vidíme v něm všechny
  • 00:30:02 atributy chrámu.
  • 00:30:04 Cyril a Metoděj jsou v jednotě.
  • 00:30:07 Jsou v jednotě
    a mají ten kříž sevřenej,
  • 00:30:11 vymezují kříž,
    nesvírají, vymezují.
  • 00:30:20 Jedna věž je dozajista Cyril
    a druhá je tím pádem Metoděj.
  • 00:30:25 Mě napadá, že to je správně,
    že nevíme kterej je kterej.
  • 00:30:29 My stojíme u toho opačně,
    to bude asi takhle.
  • 00:30:33 Můj život nebyl
    žádná procházka růžovým sadem,
  • 00:30:36 ale dodnes je mi každý den krátký.
  • 00:30:39 Když nás minulý režim zbavil všeho,
    i zaměstnání nám bylo odpíráno,
  • 00:30:44 chodili jsme já, 15ti letá dcera
    a manžel po těžké operaci dělat
  • 00:30:49 do lesa dříví.
  • 00:30:51 S dcerou jsme podřezávaly
    širokou pilou určité suché stromy,
  • 00:30:55 klestili, řezali na metry
    a snášeli do stanovených kvádrů.
  • 00:31:01 Pan hajný nám za to dal
    v lese dílek na brambory.
  • 00:31:05 Když přečkali jsme 40 těžkých let
    i dále žíti chcem a žíti budem.
  • 00:31:11 Mě sa tady žilo vždycky dobře.
  • 00:31:15 Nikde jinde bych žít nechtěla,
    ale kdyby manžel řekl,
  • 00:31:19 že pojedeme někde kácet pralesy
    do Ameriky,
  • 00:31:23 tak bych určitě s ním jela.
  • 00:31:26 Jinak mám ráda svůj rodný kraj.
  • 00:31:57 Pravděpodobně bych si ani nedovedl
    představit existovat někde jinde.
  • 00:32:02 Už jsem si tady zvykl,
    mě se tady líbí.
  • 00:32:05 Je tady pěkný kraj.
  • 00:32:07 Jezdil jsem třeba
    po světě hodně pracovně.
  • 00:32:12 Všude dobře, doma nejlíp.
  • 00:32:20 A já půjdu pěšky jo?
    To je dobrý.
  • 00:32:43 Když sem šli ti 2 chlapci,
    tak oni museli žít v důvěře
  • 00:32:47 a ve velké odvaze, což souvisí.
  • 00:32:50 To co k nám sem přinesli,
    přinesli z oblastí,
  • 00:32:54 kde církev
    a kultura tvořily jednotu,
  • 00:32:57 protože nic jiného nebylo
    než tohle.
  • 00:33:00 Čili dá se říct,
    že oni nám sem donesli
  • 00:33:03 i způsob čtení kultury,
    čtení znaků, barev, tvarů.
  • 00:33:10 To že duch oživuje hmotu
    a takový ty základní principy
  • 00:33:14 a slovo.
  • 00:33:18 Z principů té struktury
    bysme měli čerpat i dnes.
  • 00:33:26 Tak bych to rád viděl.
  • 00:33:34 Jak si vždycky čteme
    na svátek sv. Cyrila a Metoděje
  • 00:33:38 v červenci, což bude včil.
  • 00:33:41 Poklad víry máme v nádobě hliněné.
  • 00:33:44 Já jsem to dlouho nemohl pochopit,
    co je tím míněno.
  • 00:33:48 Teď když vidím,
    do jakejch mnohdy sraček padáme,
  • 00:33:52 tak už jsem to pochopil co to je.
  • 00:33:59 Já si myslím,
    že se setkáváme se svatejma
  • 00:34:01 dnes a denně.
  • 00:34:03 Myslím, dnes a denně s živejma,
    ale dnes a denně i s mrtvejma.
  • 00:34:07 Protože narážím na situace,
    který musíme nějak řešit
  • 00:34:12 a ti hoši všichni nám pomáhají.
  • 00:34:16 Já to cítím velmi živě
    v rodině a vztazích a vůbec,
  • 00:34:21 protože jinak
    bez toho by nebylo nic.
  • 00:34:25 Jednak by byl život děsně placatej,
    mnohdy zbytečnej,
  • 00:34:34 ale hlavně strašně prázdnej.
  • 00:34:37 Strašně prázdnej.
  • 00:35:04 .

Související