iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
15. 12. 2012
20:05 na ČT24

1 2 3 4 5

22 hlasů
43341
zhlédnutí

Historie.cs

Lipany 30. květen 1434

Petr Klučina — Leonid Křížek — Petr Čornej

Jak proběhla jedna z nejslavnějších bitev našich dějin? Prokop Holý, Jan Čapek ze Sán a další vojevůdci dnešním pohledem. A na kolik oprávněně jsou Lipany symbolem národní zkázy a zrady?

52 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Historie.cs

  • 00:00:15 Dne 30. května roku 1434
  • 00:00:18 zničena byla u Lipan
  • 00:00:23 slavná spanilá jízda,
  • 00:00:26 která předtím byla celý svět
    hrůzou naplnila.
  • 00:00:32 Na bojišti zůstal
    výkvět hejtmanů
  • 00:00:35 i duchovních vůdců
    husitské revoluce.
  • 00:00:38 A tak světu dokázáno jest,
  • 00:00:41 že Čechové toliko od Čechů
    přemoženi být mohou.
  • 00:00:54 Dobrý den, Historie.cs.
  • 00:00:58 Já vím, že před mladými teď
    budu vypadat trošičku směšně,
  • 00:01:02 ale mě Maroldovo panorama
    vzrušovalo od dětství,
  • 00:01:05 a to až do puberty.
  • 00:01:08 Já jsem sem chodil
    nejdřív s tatínkem,
  • 00:01:11 potom sám, když mi bylo
    čtrnáct patnáct,
  • 00:01:14 obcházel jsem to tady
    a díval jsem se na to,
  • 00:01:16 strašně se mi to líbilo
    a něčím mě to bralo.
  • 00:01:19 A pak jsme tady byli
    asi v 9. třídě.
  • 00:01:22 Měli jsme na dějepis
    strašně přísného učitele Dudu
  • 00:01:25 a já jsem kamarádům vyprávěl,
    co to tady všechno vlastně je,
  • 00:01:29 a nevěděl jsem, že nás
    poslouchá, on stál za mnou,
  • 00:01:33 a pak se najednou
    ke mně přiblížil a říkal,
  • 00:01:37 tebe už nebudu zkoušet,
  • 00:01:39 máš jedničku z dějepisu
    do konce roku.
  • 00:01:43 A já jsem mu vyprávěl
    takové věci,
  • 00:01:46 které jsem tehdy
    se dozvídal a četl,
  • 00:01:49 jako zrádce Čapek ze Sán,
  • 00:01:52 byla to drtivá porážka
    husitské revoluce
  • 00:01:55 a Češi museli porazit Čechy,
  • 00:01:57 protože celý svět na to neměl,
    porazit Čechy,
  • 00:02:00 až teprve museli přijít Češi.
  • 00:02:03 A mě by docela zajímalo,
  • 00:02:06 jestli bych si tu jedničku
    z dějepisu zasloužil poté,
  • 00:02:09 co jsem se od té doby
    o Lipanech dozvěděl.
  • 00:02:12 Pánové Petr Čornej,
    Petr Klučina a Leonid Křížek.
  • 00:02:17 Byla to porážka husitské revoluce?
    Nebo porážka husitství?
  • 00:02:22 Já si myslím, že porážka
    husitské revoluce to nebyla
  • 00:02:25 a porážka husitství
    už vůbec ne,
  • 00:02:31 protože husitství a husitské
    myšlenky tady potom žily dále.
  • 00:02:34 Společnost česká byla
    ze 70 procent husitská.
  • 00:02:39 Byla to porážka
    husitských radikálů,
  • 00:02:42 bylo to prudké oslabení
    táborského svazu
  • 00:02:46 a bylo to rozdrcení
    východočeského svazu sirotčího.
  • 00:02:53 Byla to v podstatě porážka toho,
  • 00:02:56 na co země neměla ekonomicky
    ani jinak, aby si to vydržovala,
  • 00:02:59 to znamená polních vojsk
    sirotčího a táborského,
  • 00:03:05 v podstatě dvou velkých
    kontingentů,
  • 00:03:09 které bylo třeba živit, šatit,
    starat se o ně.
  • 00:03:13 Bylo 15 let války,
    nejen války proti intervenci,
  • 00:03:16 ale i války domácí, dnes
    bychom řekli občanské války,
  • 00:03:20 a kromě toho bylo po sérii
  • 00:03:23 neúrodných a velmi
    katastrofických let,
  • 00:03:26 protože v roce 1432 přišly
    obrovské povodně,
  • 00:03:31 identické s těmi,
    které jsme zažili v roce 2002.
  • 00:03:36 To situaci ještě zhoršilo.
  • 00:03:39 Obrovská neúroda, drahota,
  • 00:03:41 která zasáhla
    celou střední Evropu,
  • 00:03:44 takže je pochopitelné,
  • 00:03:47 že veřejné mínění si přálo
    ukončení války a uzavření míru,
  • 00:03:51 zejména když se ten mír rýsoval,
  • 00:03:54 protože husité už zahájili
    v roce 1432
  • 00:03:57 jednání s basilejským koncilem.
  • 00:04:00 Země byla v patové situaci.
  • 00:04:05 Bitva musela nastat
  • 00:04:08 a radikální řez musel přijít
    dříve či později.
  • 00:04:11 Kdyby tady nezvítězilo
    to kališnicko-katolické křídlo,
  • 00:04:14 tak by to přišlo
    o něco později.
  • 00:04:20 Ve jménu Páně!
  • 00:04:24 Kdož sú boží bojovníci
    a zákona jeho.
  • 00:04:28 Kdo vlastně vytvořil tu opozici
    proti radikálům?
  • 00:04:32 Byli to, jak jsme slyšeli,
    katoličtí a kališničtí pánové,
  • 00:04:38 vlastně šlechta.
  • 00:04:40 Je to tak, že to byl
    i nějaký třídní střet?
  • 00:04:44 Na straně vítězů bojovali
    dokonce Žižkovi přátelé,
  • 00:04:51 takže říci, že to bylo
    nějaké třídní hledisko,
  • 00:04:54 že se tady uplatňovalo,
    tak to bych určitě nesouhlasil.
  • 00:04:58 Navíc víme, že města,
  • 00:05:01 která tvořila základ radikálních
    svazů táborského a sirotčího,
  • 00:05:05 tak jen velmi neochotně
    dodávala lidi do vojska,
  • 00:05:09 takže skutečně to stálo
    na zájmech polních vojsk.
  • 00:05:17 Byla tady dvě silná
    polní uskupení vojáků,
  • 00:05:21 kteří dlouhá léta bojovali,
    byli v poli,
  • 00:05:27 domů se nikam nevraceli.
  • 00:05:30 Neměli vlastně k čemu se vrátit.
    Co by pro ně znamenal mír?
  • 00:05:33 Ti lidé neměli,
    pokud si nenahospodařili
  • 00:05:36 jako někteří z nich
    v průběhu husitských válek,
  • 00:05:40 tak vlastně ztratili možnost
    jiné obživy
  • 00:05:43 než opět se živit tím, co uměli
    nejlépe, to znamená bojováním.
  • 00:05:47 Proto také později
    je nacházíme
  • 00:05:51 v zahraničních službách
    jako žoldnéře.
  • 00:05:54 To znamená pro ně to vědomí,
  • 00:05:57 že se dohodnou politici
    mezi sebou,
  • 00:05:59 že nastane nějaký,
    byť kompromisní mír,
  • 00:06:03 pro ně to musela být
    otřásající záležitost,
  • 00:06:06 protože si nedokázali
    patrně představit,
  • 00:06:09 co by v té mírové situaci
    dělali.
  • 00:06:12 A dokud ta vojska táhla
    do zahraničí na spanilé jízdy,
  • 00:06:15 a když to řeknu hodně tvrdě,
    vyžírala cizinu
  • 00:06:18 nebo vyžírala zahraničí,
    tak to šlo,
  • 00:06:21 ale ve chvíli,
    kdy byli tady doma,
  • 00:06:24 po té sérii neúrod a katastrof,
  • 00:06:28 o kterých tady kolega Čornej
    vyprávěl,
  • 00:06:31 tak museli taky nějak žít,
    z něčeho žít,
  • 00:06:34 to znamená, tíha válečných hrůz
    dopadla i na jejich spojence,
  • 00:06:37 na lidi ve vesnicích
    i na prosté lidi.
  • 00:06:41 Víme dokonce, že násilím
    verbovali do vojska,
  • 00:06:44 když potřebovali pomoc.
  • 00:06:47 Čili klasicky
    profesionální vojáci.
  • 00:06:50 To byly profesionální armády,
    které sestávaly ze žoldnéřů,
  • 00:06:54 ať už byli násilím naverbováni
    nějací rolníci
  • 00:06:58 nebo to byli žoldáci z celé
    Evropy, takže žili z té země.
  • 00:07:06 Oni vlastnili vesnice, města
  • 00:07:08 a vykořisťovali je v té době
    prakticky víc
  • 00:07:12 než katolická šlechta před
    vypuknutím husitské revoluce.
  • 00:07:15 Z toho důvodu ta země chtěla,
    aby už všemu byl konec.
  • 00:07:18 Oni si to politici tehdejší
    uvědomovali,
  • 00:07:21 že tohle je alfa a omega
    ukončení husitských válek.
  • 00:07:25 Rýsovalo se tady řešení,
    jenže polní vojska to nevěděla.
  • 00:07:32 Čech.
  • 00:07:34 -Podobá se ďáblu.
    -Z táborských polních rot.
  • 00:07:39 -Jak se jmenuješ?
    -Mikeš.
  • 00:07:42 -Bojoval jsi u Lipan.
    -A taky proti Turkům.
  • 00:07:47 Pod Jiskrou z Brandýsa.
  • 00:07:51 A teď sloužíš mně?
    Šelmě Ryšavé?
  • 00:07:58 Měl jsem chcípnout hlady?
  • 00:08:01 Proč bys to dělal? Žij.
  • 00:08:07 Zikmund měl záměr,
    že je nasadí hlavně do žoldu
  • 00:08:11 a nasadí je proti Turkům
    na Balkáně,
  • 00:08:15 aby chránili
    jižní uherskou hranici,
  • 00:08:19 takže to byl záměr,
    který se mu částečně podařil,
  • 00:08:22 ovšem až v roce 1437,
    to oni nevěděli,
  • 00:08:29 a pochopitelně on jim to nikdo
    z těch politiků moc neříkal,
  • 00:08:32 protože ti, co byli spjati
    s radikály, radikální vůdcové,
  • 00:08:36 jako byl Prokop Holý
    nebo Prokůpek,
  • 00:08:40 tak ti měli představu vítězné
    války do poslední chvíle.
  • 00:08:45 Prokop Holý ani tak ne,
    ale sirotčí svaz zcela určitě.
  • 00:08:50 Takže agitovali k polním
    vojákům, nerozcházejte se,
  • 00:08:54 když bude mír,
    oni vás páni popraví,
  • 00:08:58 už pro vás chystají šibenice.
  • 00:09:01 Bratří, s pomocí Boží!
  • 00:09:06 Spanilou jízdou!
  • 00:09:10 Co byl Prokop Holý zač?
    To byla zajímavá postava.
  • 00:09:14 Málokdo ví,
    že měl problém u Plzně,
  • 00:09:18 když radikální husité marně
    dobývali už poněkolikáté Plzeň,
  • 00:09:23 ale přitom vyčníval po Žižkovi
    nejvíc z řad těch radikálů.
  • 00:09:30 On měl především
    nejen vojenské nadání,
  • 00:09:34 on byl úžasný stratég a taktik,
    ale on byl i politik,
  • 00:09:37 takže tím se lišil od Žižky,
  • 00:09:41 protože Žižka byl
    především válečník.
  • 00:09:44 A Prokop Holý
    byl v tomhle úžasný,
  • 00:09:48 že válčil dvakrát
    tak dlouhou dobu jako Žižka.
  • 00:09:51 Prakticky až na Lipany
  • 00:09:54 a nějaké šarvátky v Rakousích
    nic neprohrál.
  • 00:09:58 A ačkoli pochopil jako kněz,
    sám nebojoval nikdy,
  • 00:10:04 on dokonce nebyl ani vrchním
    hejtmanem husitských vojsk,
  • 00:10:07 on byl v tehdejší mluvě
    direktorem.
  • 00:10:11 Takže on ideově a hlavně
    takticky to v bitvě vedl.
  • 00:10:14 Žižka měl tu koncepci,
  • 00:10:17 z těch vozů vymyslel strategii,
  • 00:10:20 která byla jedinečná,
    prostě on vedl první bitvy.
  • 00:10:24 A Prokop Holý byl naprosto
    jeho geniální žák.
  • 00:10:29 Tady je přivítáme, za mokřinou,
    na nejužším místě.
  • 00:10:34 -Srazte vozy v hradbu od vody
    k hrázi! -Rozumím, bratře Žižko!
  • 00:10:37 Ale pravý bok nemáme chráněný,
    je tu vypuštěný rybník!
  • 00:10:41 Postav na hráz střelce
    s pavézníky!
  • 00:10:46 Významným hráčem na poli
    vzpomínání na husitství
  • 00:10:50 a na slavná vítězství a porážky
  • 00:10:55 je husitská filmová trilogie
    z 50. let režiséra Otakara Vávry
  • 00:10:58 a scenáristy
    Miloše Václava Kratochvíla.
  • 00:11:02 Toto dílo je třeba vnímat
    jako historický fakt sám o sobě.
  • 00:11:05 Nelze jednoduše říct,
    že je lživé, nebo pravdivé.
  • 00:11:09 Ono utvářelo představy
    několika generací Čechů o tom,
  • 00:11:15 jak vypadali husité,
    jak se chovali.
  • 00:11:18 Je to v dnešní době vlivnější
    médium než Jiráskovy romány.
  • 00:11:22 Kdo dnes čte Palackého Dějiny?
    Dá se říct, že nikdo,
  • 00:11:26 ale husitskou trilogii
    nebo část toho filmu
  • 00:11:29 viděla většina dnešních
    středoškoláků,
  • 00:11:33 takže s tím filmem
    je potřeba nakládat
  • 00:11:36 i s ohledem na jeho
    mediální stránku.
  • 00:11:41 Co se dá podotknout
    k míře těch manipulací,
  • 00:11:44 samozřejmě manipulace
    tam jsou
  • 00:11:47 a jednoduše je lze
    charakterizovat
  • 00:11:50 jako důraz na třídní rozměr
    husitských válek.
  • 00:11:53 Připomeňme si třeba
    tu slavnou scénu
  • 00:11:56 husitských kádí
    z filmu Jan Žižka,
  • 00:11:59 která jasně interpretuje
    vznik tábora
  • 00:12:02 v sociálně komunistickém
    slova smyslu,
  • 00:12:05 jako vznik nějaké utopické
    komunity beztřídní, bez majetku,
  • 00:12:09 a zabraňuje dnešním divákům,
  • 00:12:12 aby vnímali třeba nějaký motiv
    náboženský,
  • 00:12:16 podle historiků adekvátnější
    motiv vzniku tábora,
  • 00:12:19 tedy že se blíží apokalypsa
    a že tváří v tvář konci světa
  • 00:12:23 nemá smysl hromadit majetek
    a tak dále.
  • 00:12:27 -Odkud jste?
    -Z Hvozdna. Šimon.
  • 00:12:32 Sám jsem se od mamonu osvobodil.
    Všechno své jsem zapálil.
  • 00:12:38 Rovný mezi rovné jsi vstoupil.
  • 00:12:42 Panská jednota, ten název
    navozuje to, že to byli pánové,
  • 00:12:46 a ti druzí že byli ti chudí,
    nebožáci.
  • 00:12:51 Že to byl vlastně
    třídní konflikt.
  • 00:12:54 Na straně vítězů bojovali
    nejen páni, tedy vyšší šlechta,
  • 00:13:01 ale byla tam masa
    nižší šlechty
  • 00:13:05 a byli tam lidé třeba z měst,
    například z Plzně,
  • 00:13:08 byli tam staroměstští husité
    z Prahy,
  • 00:13:11 čili rozhodně nelze říci,
    že by to byla panská jednota,
  • 00:13:16 to je zavádějící název.
  • 00:13:19 A ani nevím, kde se vzal.
  • 00:13:24 Tady se jednalo v podstatě
    o účelovou koalici,
  • 00:13:27 shromážděnou k jednomu
    jedinému úkolu,
  • 00:13:32 a to znamená nějakým
    způsobem umravnit
  • 00:13:35 nebo porazit polní vojska
    bratrstev.
  • 00:13:38 Na straně radikálů také nebyla
    městská chudina nebo rolnictvo,
  • 00:13:41 tam byla také drobná šlechta,
    tam byli také zemani,
  • 00:13:46 tam byli také
    příslušníci šlechty,
  • 00:13:49 čili to je jednorázové účelové
    rozdělení
  • 00:13:52 na dobro a zlo, černé a bílé,
    protože lidé chtějí vidět
  • 00:13:55 konflikt dobra a zla
    a že dobro zvítězí,
  • 00:13:58 ale v historii ani v současnosti
    to tak není.
  • 00:14:01 Je pravda, že na straně
  • 00:14:04 sjednoceného vojska
    protiradikálního
  • 00:14:07 bojoval Jiří z Poděbrad,
    budoucí husitský král,
  • 00:14:11 abych použil paradox vůči tomu,
    že se říkalo...?
  • 00:14:14 -Je tamhle namalovaný.
    -Marold nebyl pamětník.
  • 00:14:20 Ale když to je na obraze...
  • 00:14:23 Z pramenů to tomu nasvědčuje,
  • 00:14:26 protože je zmíněn mladý pán
    z Poděbrad
  • 00:14:29 po boku svého poručníka
    Heralta z Kunštátu,
  • 00:14:32 a víme, že Heralt z Kunštátu
    byl poručníkem Jiřího z Poděbrad.
  • 00:14:38 A i když v pramenech
    není napsáno, že to je Jiří,
  • 00:14:42 tak z toho automaticky vyplývá,
  • 00:14:45 že to je skutečně
    budoucí husitský král.
  • 00:14:49 V té době mu bylo 14 let,
    tedy dosáhl právní zletilosti.
  • 00:14:52 A z hlediska tehdejších zvyklostí
    to byl také ideální věk,
  • 00:14:56 aby si vyzkoušel skutečnou bitvu,
    bitevní vřavu.
  • 00:15:02 I když tam jel
    s nedávným poručníkem,
  • 00:15:05 znamená to, že tam byl vlastně
    pod dozorem.
  • 00:15:08 Získával první zkušenosti.
  • 00:15:11 Historie obrazu se začala psát
    v roce 1897 1. července
  • 00:15:15 na schůzi přípravného výboru
    Spolku architektů a inženýrů,
  • 00:15:19 kde padla v podstatě
    dvě zásadní kritéria,
  • 00:15:23 která měla být tou výstavou
    naplněna.
  • 00:15:27 Za prvé výstava měla mít
    ryze český ráz
  • 00:15:30 a za druhé měla přijít
    s nějakou mimořádnou atrakcí,
  • 00:15:36 přitažlivou pro veřejnost.
  • 00:15:39 A tou atrakcí měl být právě
    panoramatický obraz.
  • 00:15:42 Výtvarný odbor měl
    poměrně rychle jasno,
  • 00:15:45 tento prestižní úkol svěřil
    Luďku Maroldovi.
  • 00:15:48 Marold, umělec poměrně mladý,
    tehdy mu bylo 32 let,
  • 00:15:51 ale člověk mimořádně
    talentovaný a zkušený,
  • 00:15:55 který se právě vrátil z Paříže,
  • 00:15:58 čili měl tu aureolu
    českého Pařížana,
  • 00:16:01 což platilo za nejvyšší kvalitu.
  • 00:16:06 Marold se toho úkolu
    okamžitě ujal,
  • 00:16:09 dokonce velmi iniciativně,
  • 00:16:12 protože právě od Marolda vzešel
    návrh na téma lipanské bitvy.
  • 00:16:16 Bylo to nezvyklé,
    protože byly i jiné návrhy,
  • 00:16:19 například zobrazit
    bitvu u Domažlic,
  • 00:16:22 ale Marold, který byl nucen
    si to téma obhájit před komisí,
  • 00:16:27 kterou tvořil například
    Alois Jirásek, Zikmund Winter,
  • 00:16:31 Josef Ladislav Píč, Emanuel Tonner,
    Karel Herain.
  • 00:16:36 Jemu se to podařilo
    a téma bylo oficiálně přijato.
  • 00:16:42 My se můžeme
    pouze domnívat,
  • 00:16:45 že Marold zamýšlel bitvu u Lipan
    jako určité memento,
  • 00:16:50 jako určitý vztyčený prst,
  • 00:16:53 varování před bratrovražedným
    bojem,
  • 00:16:57 ke kterému tady došlo
    a který byl takhle interpretován
  • 00:17:01 jako určitý apel na vzájemnou
    českou pospolitost a soudržnost.
  • 00:17:08 Kdo byli představiteli jednoty,
  • 00:17:12 těch protitáboritských
    a protisirotkovských sil?
  • 00:17:18 Hlavním představitelem byl
    Aleš Vřešťovský z Rýzmburka,
  • 00:17:21 což byl bývalý Žižkův
    spolubojovník,
  • 00:17:25 který byl na sněmu v roce 1433
    zvolen zemským správcem,
  • 00:17:29 zemským správcem Čech a Moravy.
  • 00:17:37 A do funkce ho volili
    i táboři a sirotci.
  • 00:17:40 To znamená, že on měl legitimitu
    stát v čele zemské vlády,
  • 00:17:44 která měla dalších 12 členů.
  • 00:17:49 A byl to také Aleš Vřešťovský,
    který, když se ukázalo,
  • 00:17:52 že s tábory a sirotky
    není možný nějaký dohovor,
  • 00:17:56 tak svolal zemskou hotovost,
  • 00:18:01 která byla určena k likvidaci
    nebo porážce polních vojsk.
  • 00:18:07 On tehdy nevěděl,
    jestli k nějaké bitvě dojde
  • 00:18:10 nebo jestli radikálové ustoupí
  • 00:18:13 a uznají, že by bylo lepší
    se dohodnout,
  • 00:18:16 v každém případě on měl
    politické oprávnění
  • 00:18:19 zemskou hotovost svolat.
  • 00:18:22 Nemuseli ho respektovat
    katolíci samozřejmě,
  • 00:18:25 ale katolíci se k němu přidali,
    protože, jak už tady bylo řečeno,
  • 00:18:30 hlavním účelem bylo
    vrátit zemi mír
  • 00:18:33 a donutit radikály k tomu,
    aby mír přijali a respektovali.
  • 00:18:39 Z jeho hlediska
    jako zemského správce
  • 00:18:43 byla i legitimní výprava
    proti bratrstvům,
  • 00:18:46 protože to byli rušitelé
    zemského míru,
  • 00:18:48 to byli v podstatě lidé,
  • 00:18:51 kteří tím, že vzdorovali
    zemské vládě,
  • 00:18:54 když to takhle řekneme,
    se ocitli mimo zákon
  • 00:18:56 z hlediska obecných
    právních norem tehdejších.
  • 00:19:00 Oni vlastně neuposlechli
    zemského správce,
  • 00:19:03 na jehož volbě
    se sami podíleli.
  • 00:19:06 Důležitá tady byla mezinárodní
    situace a tlak koncilu.
  • 00:19:09 Samozřejmě ta situace domácí,
  • 00:19:12 nálada veřejného mínění
    po těch neúrodách a katastrofách
  • 00:19:15 a také koncil sjednal
    už 30. listopadu 1433
  • 00:19:19 s představiteli
    všech husitských stran,
  • 00:19:25 lépe řečeno duchovenstvem
    všech husitských stran,
  • 00:19:29 předběžnou dohodu
    o kompaktátech,
  • 00:19:36 která měla řešit narovnání
    mezi basilejským koncilem
  • 00:19:39 a husity v náboženské sféře.
  • 00:19:42 Na tato první kompaktáta
    přísahal nebo schválil je
  • 00:19:45 i Prokop Holý
    jako představitel táborů,
  • 00:19:49 čili tehdy proti tomu se postavil
    zemský sněm,
  • 00:19:54 že o tom nebudou rozhodovat
    kněží,
  • 00:19:58 ale že o tom musí rozhodnout
    politici.
  • 00:20:01 Mysleli si, že tím zatlačí koncil
    do defenzivy diplomatické,
  • 00:20:05 ale koncil v únoru,
    dokonce 25. února,
  • 00:20:10 je to první významný 25. únor
    v českých dějinách,
  • 00:20:14 prohlásil, ne, toto je
    naše konečné stanovisko,
  • 00:20:19 my nedovolíme, aby byl jakýkoli
    katolík nucen přijmout kalich.
  • 00:20:25 Přes to se nepostoupí.
  • 00:20:30 Přes to vlak nejede.
  • 00:20:33 Přes to vlak nejede,
    řečeno anachronicky.
  • 00:20:36 To byla vyostřená situace,
  • 00:20:39 v tuto chvíli se ukázalo,
    že koncil neustoupí,
  • 00:20:42 tak to byla taková rozbuška,
    která vedla k tomu,
  • 00:20:45 že na jedné straně
    se to prudce polarizovalo,
  • 00:20:48 zůstali radikálové opírající se
    o polní vojska,
  • 00:20:51 na druhé straně to vedlo
    k rychlému navázání spolupráce
  • 00:20:55 mezi umírněnými husity
    a katolíky.
  • 00:20:58 Abychom nepoužili anachronismy,
    přes to ani vozová hradba nejede.
  • 00:21:04 Zájem o husitství
    se v českém prostředí oživil
  • 00:21:07 v době osvícenství
    a naplno až v 19. století.
  • 00:21:10 Zatímco ještě v barokní době byli
    husité, zejména Žižkovi válečníci,
  • 00:21:17 považováni za vtělené běsy
    a fanatiky.
  • 00:21:20 Například v Balbínově legendě
    o Janu Nepomuckém se můžeme dočíst,
  • 00:21:24 že to byl trest Boží
    za hříchy krále Václava IV.,
  • 00:21:27 tak v osvícenství se začíná nově
    uvažovat o postavě Jana Husa,
  • 00:21:31 například v Kronice české
    Františka Matěje Pelcla,
  • 00:21:36 ale téma husitských válečníků
  • 00:21:39 musí na své oživení počkat
    ještě nějakou dobu.
  • 00:21:43 Paradoxně tím, kdo ho vnesl
    do veřejného prostoru,
  • 00:21:46 nebyli historici a literáti,
    ale rakouská armáda,
  • 00:21:50 která v době válečných tažení
    proti revoluční Francii
  • 00:21:54 využila postavy Žižky
    a husitských válečníků
  • 00:21:57 ke zvýšení bojové morálky
    zejména českých vojáků.
  • 00:22:01 Pak velkou událost představuje
    odpovídající díl
  • 00:22:05 Palackého Dějin národu českého
    v Čechách a na Moravě,
  • 00:22:09 který vyšel poprvé
    v roce 1850.
  • 00:22:12 Ten představoval
    takovou velkou syntézu,
  • 00:22:15 ucelený výklad
    smyslu husitských válek,
  • 00:22:19 a na něj navazovaly další texty,
    romány, divadelní hry, obrazy.
  • 00:22:23 Díváme-li se na problematiku
    husitství optikou pravdy a lži,
  • 00:22:28 mýtu a historické skutečnosti,
    tak je třeba konstatovat,
  • 00:22:31 že s touto jednoduchou polaritou
    při promýšlení role husitství
  • 00:22:36 v české společnosti 19. století
    většinou nevystačíme.
  • 00:22:41 Je důležité zamýšlet se
    nad kontextem toho,
  • 00:22:43 k čemu bylo historické vědění
    užíváno.
  • 00:22:47 Už Palacký byl nejen historikem,
    ale také politikem.
  • 00:22:50 V roce 1865 napsal
    Ideu státu rakouského,
  • 00:22:54 tedy vysloveně politický text,
  • 00:22:57 ve kterém husitskou tematiku
    přenesl
  • 00:23:00 z pole striktně historiografického
    na pole politické.
  • 00:23:03 Masaryk později, v roce 1918,
    pronáší větu:
  • 00:23:07 "Tábor je náš program."
  • 00:23:10 Je příkladem toho,
  • 00:23:13 jak je husitská tematika
    instrumentalizována,
  • 00:23:16 využívána spíše ve vztahu
    k národní identitě,
  • 00:23:19 k nějakému sebeobrazu Čechů,
  • 00:23:22 a není tématem
    pouze historickým.
  • 00:23:26 Jan Čapek ze Sán,
    je zde v zeleném,
  • 00:23:29 se zařadil do galerie
    českých zrádců,
  • 00:23:32 vedle Sabiny, div ne Čurdy
    a podobných typů,
  • 00:23:35 protože se o něm traduje
    a ve veřejném mínění,
  • 00:23:37 ve veřejném prostoru
  • 00:23:40 zůstává přesvědčení,
    že on v bitvě u Lipan zradil,
  • 00:23:44 a proto radikálové
    bitvu u Lipan prohráli.
  • 00:23:47 Je to pravda?
  • 00:23:50 Pravda to není, to mohu říci
    zcela rozhodně.
  • 00:23:54 A myslím, že tady obětí,
    dá se říci, dobové publicistiky,
  • 00:23:59 protože po letech jeden kronikář
    utrousil poznámku,
  • 00:24:03 Čapek, ten je zradil.
    Ale ve skutečnosti je nezradil.
  • 00:24:09 Zradil by je, kdyby byl s nimi
    v pracovním poměru, a to nebyl,
  • 00:24:15 nebo o tom nevíme, že by měl
    s nimi podepsanou smlouvu.
  • 00:24:19 Zradil by je, kdyby prchl
    před bitvou,
  • 00:24:21 ale rozhodně je nezradil,
    protože jak vidíte,
  • 00:24:25 ujíždí z rozhodnuté bitvy
    ve chvíli,
  • 00:24:28 kdy je proražena
    vozová hradba.
  • 00:24:33 A z hlediska tehdejšího vojáka,
  • 00:24:36 když byla vozová hradba
    roztržena,
  • 00:24:39 byla bitva v podstatě ztracena.
  • 00:24:42 On ujížděl opravdu v době,
  • 00:24:45 kdy s tou bitvou
    se nedalo nic udělat
  • 00:24:48 ze strany polních bratrstev.
  • 00:24:52 Bitva byla ztracena
    a on měl jediné štěstí,
  • 00:24:55 že měl vlnou cestu k sirotčím
    městům, zejména ke Kolínu,
  • 00:24:58 kam se mohl uchýlit.
  • 00:25:01 A že seděli na koních.
  • 00:25:03 A mohl zachránit část svého
    lidského potenciálu vojenského
  • 00:25:07 pro další možné akce,
  • 00:25:10 protože čím jeho pozice
    po té prohrané bitvě
  • 00:25:13 byla silnější tím, že se opíral
    o určitou vojenskou sílu,
  • 00:25:17 tím byla i jeho vyjednávací pozice
    lepší vůči vítězům u Lipan.
  • 00:25:23 Takže současně se dá říct,
    že de facto se zachránil
  • 00:25:27 pro budoucí službu vojenskou,
    pro další nějakou kariéru.
  • 00:25:33 Která byla ještě
    poměrně dlouhá a bohatá.
  • 00:25:38 A proč nebyli za zrádce označeni
    ti ostatní, kteří utíkali u Lipan?
  • 00:25:43 Neutíkal sám.
  • 00:25:45 Například Ondřej Keřský,
    táborský hejtman.
  • 00:25:48 -Utekl také do Kolína.
    -Utekl s ním.
  • 00:25:51 A odešel někdo od těch vojsk
    před bitvou?
  • 00:25:56 Odešel Bedřich ze Strážnice,
  • 00:25:59 to byl velitel táborských posádek
    ve Slezsku,
  • 00:26:02 který přišel s několika
    stovkami jezdců k Lipanům
  • 00:26:06 a před bitvou řekl,
    že toto nemá smysl.
  • 00:26:12 Asi si uvědomoval,
    že bitva může husity oslabit
  • 00:26:17 jak na jedné, tak na druhé straně
    podle toho, jak dopadne.
  • 00:26:20 Viděl v tom politické riziko.
  • 00:26:24 A s těmi několika stovkami
    jezdců odešel ještě před bitvou,
  • 00:26:27 a nemluví se o něm
    jako o zrádci.
  • 00:26:30 A víme to bezpečně, protože
    to vyprávěl svému vnukovi,
  • 00:26:33 Bohuslavu Bílejovskému, který
    to zaznamenal ve své kronice.
  • 00:26:40 Kdo mohl mít zájem na tom
    v naší historii,
  • 00:26:43 vytvořit povědomí o tom, že to
    musel rozhodnout nějaký zrádce,
  • 00:26:47 když tady jsem od vás slyšel,
    že už se nedalo nic zachránit,
  • 00:26:50 že ta bitva byla prohraná?
  • 00:26:53 Já myslím, že to je obecná
    taková tendence u nás,
  • 00:26:56 třeba jako ve sportu,
    že sudí píská proti nám,
  • 00:26:59 není možné přece, aby takoví
    skvělí válečníci, ideově silní,
  • 00:27:03 prohráli takovýmhle způsobem
    jen tak.
  • 00:27:06 -Tak se musí najít nějaký viník.
    -Potřebujeme najít viníka.
  • 00:27:11 Je tady modelová situace.
  • 00:27:14 Na Moravském poli
    také hodili zradu později
  • 00:27:17 na Milotu z Dědic,
    který rozhodně nezradil,
  • 00:27:20 a využilo se to potom politicky
    v kronikách k tomu,
  • 00:27:24 aby panovník
    mohl varovat šlechtu,
  • 00:27:27 pozor, nebo dopadnu
    jako Přemysl Otakar II.,
  • 00:27:32 a vy za to ponesete
    odpovědnost.
  • 00:27:43 Luděk Marold
    a jeho spolupracovníci
  • 00:27:46 vlastně nenamalovali
    bitvu u Lipan.
  • 00:27:49 To je konec bitvy u Lipan,
    co tady vidíme.
  • 00:27:53 To už je proražená hradba,
    utíkající vojáci.
  • 00:27:59 Záleží na tom,
    jak se na to koukáte.
  • 00:28:02 Svým způsobem to je
    jakýsi komiks,
  • 00:28:05 který někde začíná
    a někde končí.
  • 00:28:09 Je to rozfázováno, aby tam byly
    některé momenty vyzdviženy
  • 00:28:13 vzhledem k divákovi.
  • 00:28:18 Jak ta bitva vůbec vypadala,
    jaký měla průběh?
  • 00:28:21 Co jí předcházelo?
  • 00:28:24 Já si myslím, že se rekonstruovat
    ani pořádně nedá,
  • 00:28:28 protože máme sice čtyři
    podrobné zprávy od účastníků,
  • 00:28:32 respektive jsou zaznamenána
    vyprávění účastníků bitvy,
  • 00:28:36 ale každý v té bitvě...
  • 00:28:39 Jsou to shodou okolností lidé,
    kteří bojovali na straně vítězů,
  • 00:28:43 a každý v té bitvě byl
    na nějakém jiném místě
  • 00:28:46 a viděl to jenom
    ze svého zorného úhlu,
  • 00:28:49 a těch záhad a otazníků
    kolem té bitvy je mnoho.
  • 00:28:54 Víme jenom, že rozhodujícím
    momentem bylo,
  • 00:28:57 že se podařilo proniknout
    do vozové hradby radikálů,
  • 00:29:00 a to byl ten určující moment,
    na který se právě teď díváme.
  • 00:29:06 Když nás to ve škole učili,
    vždycky říkali,
  • 00:29:09 že to byl klamný útok
    a oni otevřeli tu hradbu.
  • 00:29:14 My bychom se mohli
    patrně shodnout na tom,
  • 00:29:17 že je velká pravděpodobnost,
  • 00:29:20 že nějakým způsobem
    byli vylákáni
  • 00:29:24 bojovníci bratrstev z hradby,
    a tím došlo k tomu,
  • 00:29:27 že nějaká ta záloha
    mohla do ní vniknout,
  • 00:29:30 a tím způsobem je připravit
    o možné vítězství.
  • 00:29:34 Ty prameny jsou dosti nejasné,
    takže nelze z nich rekonstruovat,
  • 00:29:38 jakou úlohu tam hrála vozová
    hradba na obou stranách,
  • 00:29:41 protože jak už jsem říkal,
    to je defenzivní prvek obrany,
  • 00:29:45 to je prostě hradba, která pěšáka
    postaví na úroveň jezdce.
  • 00:29:51 Jezdec potom nemá moc šancí,
  • 00:29:53 protože zranitelným prvkem
    v těchto válkách je kůň.
  • 00:29:59 Tady jako základní problém,
  • 00:30:01 když kolega mluví
    o vozové hradbě,
  • 00:30:04 je, jaké měly vozové hradby
    postavení.
  • 00:30:07 Nebyla to vozová hradba
    připravená k boji?
  • 00:30:10 Nebo to bylo tábořiště?
    Vždyť ti lidé tady tři dny byli.
  • 00:30:13 Přesně tak.
  • 00:30:15 To samé patří o protější straně,
    protože pokud to bylo tábořiště,
  • 00:30:19 ta hradba musela zabírat
    větší prostor,
  • 00:30:22 aby se do ní vešlo všechno,
    co takové tábořiště potřebuje.
  • 00:30:25 Pak to ovšem nebyla
    bojová sestava funkční.
  • 00:30:28 Tam jsou určité představy
    v historii nebo u historiků,
  • 00:30:31 že vozová hradba mohla sloužit
    jako ofenzivní prvek,
  • 00:30:35 to znamená něco jako
    obrněný vůz pěchoty.
  • 00:30:38 A to skutečně takové úvahy
    byly a možná i jsou,
  • 00:30:44 čili o bitvě u Lipan
    je představa,
  • 00:30:47 že snad kališníci a katolíci
    učinili manévr proti husitům,
  • 00:30:50 proti radikálním husitům,
  • 00:30:53 to znamená, že se rozjeli
    s řadami těch vozů.
  • 00:30:56 A když si uvědomíme, že jich
    na této straně bylo asi 700...
  • 00:31:00 -I když počty se liší.
    -Je to taková spartakiáda.
  • 00:31:03 Tak si představte
    deset dvanáct řad,
  • 00:31:06 každá po 60 vozech,
    a jak se vypraví do kopce.
  • 00:31:10 A mezi tím jdou pěší.
  • 00:31:13 A pokud tedy markýrují
    ten úhybný manévr, ten útěk,
  • 00:31:16 jak zatáčí, jak udělá 700 vozů
    obrátku o 180 stupňů?
  • 00:31:22 Na šířce 100 metrů,
    roztažená na kilometr.
  • 00:31:28 Takže podle názorů vojenských
    historiků tohle je nesmysl.
  • 00:31:32 Patrně předstíraný útok a útěk
    prováděli pěší, možná jízdní,
  • 00:31:37 možná nějaký vůz
    tam byl s nimi,
  • 00:31:40 ale myslím si, že si nelze
    představit útok vozové hradby.
  • 00:31:46 Celý ten manévr zkrátka
    musel být natolik silný,
  • 00:31:49 aby přesvědčil zkušené bojovníky,
    že na druhé straně je zmatek.
  • 00:31:54 To znamená, že panské vojsko,
    podle mého soudu,
  • 00:31:58 i když to nepokládám
    za rekonstrukci toho,
  • 00:32:01 jim stačilo,
    že měli zmatek u sebe.
  • 00:32:05 Oni nemuseli se snažit sestavit
    nějakou vozovou hradbu,
  • 00:32:09 která bude postupovat
    v uzavřených vozových šicích.
  • 00:32:13 Oni potřebovali vzbudit dojem,
  • 00:32:15 že vozovou hradbu
    dohromady nedají,
  • 00:32:18 že už jdou pryč,
    že už to nepostaví,
  • 00:32:21 a ta druhá strana, radikálové,
    z toho měli mít ten dojem,
  • 00:32:25 ano, to je ta chvíle,
    kdy je porazíme proto,
  • 00:32:28 že oni nejsou schopni vozovou
    hradbu dát dohromady.
  • 00:32:33 To je vylákalo.
  • 00:32:35 A ve chvíli, kdy vyjíždíte
    z vozové hradby,
  • 00:32:39 musíte odtáhnout pár vozů,
    kudy vyjede husitská jízda,
  • 00:32:42 musí někudy vyběhnout pěchota,
    která je na place.
  • 00:32:46 A už tam máte díru,
  • 00:32:49 kudy záloha,
    skrytá někde u Bylanky,
  • 00:32:52 to my nevíme, to je dohad,
    která tam mohla vniknout.
  • 00:32:56 A jak převrátila pár vozů...
  • 00:32:59 Říkám, ta bitva je v podstatě
    neuchopitelná
  • 00:33:03 na nějaké přesné
    zrekonstruování do detailů.
  • 00:33:07 -Co víme, je, že převrátili
    osm vozů. -Vnikli dovnitř.
  • 00:33:10 Vznikla díra,
    kterou vnikli dovnitř,
  • 00:33:14 a tím byla bitva rozhodnuta.
  • 00:33:17 Pak už se to změnilo,
  • 00:33:19 jak píše pamětník a účastník,
    v pouhé zabíjení.
  • 00:33:23 Kolik zahynulo lidí?
  • 00:33:25 Bylo to podle údajů
    dohromady 1 500,
  • 00:33:28 200 na straně vítězů
    a 1 300 na straně poražených.
  • 00:33:35 Ale je zajímavé, že už dva dny
    po bitvě jde zpráva,
  • 00:33:38 že zahynulo 13 000 poražených.
  • 00:33:44 Hned ta zvěst šla, všichni táboři
    a sirotce byli pobiti.
  • 00:33:49 Tak se asi sečetl počet vojsk
    a vojáků,
  • 00:33:53 které mohli táboři a sirotci
    postavit,
  • 00:33:56 a z toho vzniklo 13 000.
  • 00:33:59 Nebo to byl pouhý desetinásobek
    toho čísla 1 300.
  • 00:34:02 Když vezmeme,
    že z těch 1 300 vojáků
  • 00:34:06 polovina byla upálena v těch
    stodolách, ani nepadli v bitvě...
  • 00:34:10 -A to byli zajatci?
    -Zajatci.
  • 00:34:14 To byla zajímavá válečná lest,
  • 00:34:17 protože vítězná strana
    se obávala, že radikální husité,
  • 00:34:21 pokud je vezmou jako zajatce
    nebo jim utečou,
  • 00:34:24 budou škodit dál
    jako profesionálové,
  • 00:34:27 tak údajně vyhlásili,
  • 00:34:29 že profesionálové na straně
    radikálů, že se nic neděje,
  • 00:34:33 že je vezmou do vojska,
    že potřebují profesionály
  • 00:34:35 a že je zase nasadí
    v dalších válkách,
  • 00:34:38 aby se shromáždili ve stodole.
  • 00:34:41 A ti, kteří nejsou profesionálové,
    což jsou rolníci
  • 00:34:44 nebo ti naverbovaní
    před týdnem, ti můžou jít domů.
  • 00:34:47 A to se údajně stalo,
  • 00:34:49 takže v té stodole upálili
    700 profesionálních válečníků.
  • 00:34:56 To byl tenkrát takový zvyk,
    upalovat ve stodolách.
  • 00:34:58 Tuším, že to dělal i Žižka.
  • 00:35:02 Dělal, ale většinou
    to praktikoval
  • 00:35:05 na katolických kněžích
    a mniších,
  • 00:35:07 pokud nepřistoupili
    na přijímáníi podobojí.
  • 00:35:16 Nebo pokud vojáci
    nekapitulovali.
  • 00:35:19 Jakmile kapitulovali, tak s nimi
    jednal jako rovný s rovnými
  • 00:35:23 a buď jim také mohl nabídnout
    angažmá, nebo je nechal jít.
  • 00:35:28 V případě,
    že odmítli kapitulaci,
  • 00:35:31 tak byl masakr a mohlo dojít
    i k upalování.
  • 00:35:36 Další krutosti ve dnech nebo
    týdnech po bitvě nepokračovaly?
  • 00:35:41 Nepokračovaly.
  • 00:35:44 Ani jedna strana neměla zájem
    na nějaké další konfrontaci.
  • 00:35:49 Luděk Marold
    ve svém panoramatu,
  • 00:35:52 v textu, který doprovázel
    otevření panoramatu,
  • 00:35:55 jednoznačně deklaruje,
  • 00:35:58 že to panorama vznikalo
    v návaznosti na Palackého Dějiny,
  • 00:36:01 a že to je ta určující autorita,
  • 00:36:07 která je v tom obraze
    věrně naplněna.
  • 00:36:10 Jiní nakládali s Palackého odkazem
    třeba trochu účelově,
  • 00:36:13 to znamená, že Palackého autorita
    se stala jakousi značkou,
  • 00:36:17 která dodávala konkrétnímu
    textu, obrazu, filmu, románu
  • 00:36:22 jakýsi punc pravdivosti,
  • 00:36:25 ale nemuselo to být vždy
    zcela jednoznačné.
  • 00:36:30 Například film Vladimíra Borského
    Jan Roháč z Dubé z roku 1947,
  • 00:36:35 který výrazně manipuluje
    s tehdejším historickým věděním
  • 00:36:40 o událostech konce
    husitských válek,
  • 00:36:44 začíná odkazem
    na Palackého Dějiny.
  • 00:36:47 Já chci tebe vidět, pane Roháči!
    Všichni na šibenici!
  • 00:36:53 -Bratři, buďte věrni až do smrti.
    -Ty budeš viset nejvýš!
  • 00:36:57 A okovy ti dám pozlatit.
    Ať umřeš jako pán.
  • 00:37:02 Králi babylonský!
    Přijde den velkého hněvu Božího!
  • 00:37:06 Smrt Zikmundovi!
  • 00:37:12 Mohli byste mi vysvětlit
    ještě jednu věc?
  • 00:37:15 Tady to padlo,
    ale jen tak okrajově,
  • 00:37:18 že tady tři dny proti stáli
    a nic nedělali. Proč?
  • 00:37:21 Oni jednali,
    tam proběhla jednání.
  • 00:37:24 Nezapomeňte, to se dostáváme
    na druhou stranu
  • 00:37:27 opět k té fázi
    obranné husitské taktiky.
  • 00:37:32 Tady každý z nich věděl,
  • 00:37:35 že přímý útok na vozovou hradbu
    nepřítele je čirá sebevražda.
  • 00:37:39 Ono je to v těch Vávrových
    filmech, koně mlátili do hlavy.
  • 00:37:42 Ano, to je historická
    rekonstrukce.
  • 00:37:46 A nikomu se v podstatě k tomu
    řešení bitevnímu moc nechtělo.
  • 00:37:49 Obě strany věděly, že dohoda
    by byla lepším řešením,
  • 00:37:55 ale obě strany dávaly
    tak nemožné požadavky,
  • 00:37:58 například radikální husité
    chtěli,
  • 00:38:01 aby se to vrátilo
    na začátek května 1434,
  • 00:38:03 to znamená do stavu,
    kdy obléhali Plzeň
  • 00:38:06 a kdy měli všechny trumfy
    ve svých rukou.
  • 00:38:10 A na to reagovali spojenci tím,
  • 00:38:12 že oni zase chtějí,
    že nebudou válčit,
  • 00:38:15 pokud radikální husité vrátí
    všechny statky,
  • 00:38:19 které za ty války dobyli.
  • 00:38:21 Takže nesmyslné požadavky
    z obou stran,
  • 00:38:24 patová situace a došlo k bitvě.
  • 00:38:27 A v té chvíli někdo neznámý
    z vyjednavačů radikálů prohlásil:
  • 00:38:30 "Tak to tedy rozhodneme pěstmi."
  • 00:38:33 Z těch 1 300 kolik bylo
    těch důležitých bojovníků?
  • 00:38:37 Hejtmanů a vůdců.
    Kteří to byli?
  • 00:38:43 Zahynul duchovní vůdce
    táborských,
  • 00:38:46 direktor Prokop Holý,
  • 00:38:49 který na panoramatu odevzdaně
    a trpně čeká na ránu z milosti
  • 00:38:54 spolu s duchovním vůdcem
    sirotčím Prokůpkem
  • 00:38:58 neboli Prokopem Malým,
    jak se mu říkalo.
  • 00:39:04 Padla řada táborských kněží,
    Margold ze Zbraslavic a další.
  • 00:39:10 Ukázalo se tady,
    že zejména katolíci,
  • 00:39:15 ale možná i někteří
    umírnění kališníci
  • 00:39:18 si ty kněze vybírali záměrně,
    protože v nich viděli
  • 00:39:22 nesmlouvavé, fanatické,
    militantní podněcovače válek,
  • 00:39:27 a že vlastně tím zlikvidovali
    určité osobnosti,
  • 00:39:32 které by byly překážkou
    pozdějšího jednání o míru.
  • 00:39:41 A zároveň dávali najevo,
  • 00:39:43 že o budoucí politice
    budou rozhodovat
  • 00:39:46 šlechtici a měšťané,
    nikoli kněží.
  • 00:39:49 Určitý spor mezi světskou
    a duchovní mocí,
  • 00:39:53 která je příznačná
    pro celý středověk,
  • 00:39:57 se tady krystalicky obnažil.
  • 00:40:00 Radikální husitští kazatelé
    chodili přímo do boje?
  • 00:40:04 -Směli bojovat?
    -Bojovat samozřejmě nesměli.
  • 00:40:10 Knězi, který bojoval,
  • 00:40:13 se říkalo v dobové terminologii
    krvavý kněz.
  • 00:40:16 A krvavý kněz byl i ten,
    kdo k boji podněcoval,
  • 00:40:20 protože evangelium
    hlásá nenásilí.
  • 00:40:23 Přesto někteří táborští kněží
  • 00:40:26 nebo radikální kněží
    údajně bojovali.
  • 00:40:30 Víme to o táborském knězi
    Václavu Korandovi,
  • 00:40:33 který v zajetí na Příběnicích
  • 00:40:37 shazoval kameny
    na rožmberské ozbrojence
  • 00:40:41 a sám byl přesvědčen,
    že některé z nich zabil.
  • 00:40:46 O Prokopovi se ví,
    že nebojoval osobně,
  • 00:40:49 ale že stával na špici nebo
    na voze v tlusté prošívanici,
  • 00:40:53 to byl takový oblek,
    který ho chránil
  • 00:40:57 proti sečným ranám
    a proti střelám.
  • 00:41:03 Český pán Hynek Ptáček
    z Pirkštejna,
  • 00:41:06 vojevůdce lipanský,
    jest povýšen
  • 00:41:09 na nejvyššího hofmistra
    císaře a krále Zikmunda.
  • 00:41:13 Vzpomínáme zvláště zásluh
    pánů českých,
  • 00:41:16 slavných vítězů a vojevůdců
    v bitvě u Lipan,
  • 00:41:19 pana Menharta z Hradce
    a pana Bořka z Miletínka.
  • 00:41:23 A co tedy bitva u Lipan
    přinesla?
  • 00:41:26 Co přinesla
    Českému království,
  • 00:41:29 co přinesla Evropě,
    nemůžeme říkat světu...
  • 00:41:33 Přinesla Českému království,
    českému státu ukončení revoluce.
  • 00:41:37 Bitva u Lipan otevřela prostor
  • 00:41:40 pro pokračování v rozhovorech
    s basilejským koncilem
  • 00:41:47 a odstartovala naplno rozhovory
    se Zikmundem Lucemburským.
  • 00:41:50 Výsledkem v roce 1436
    bylo uzavření kompaktát,
  • 00:41:55 narovnání mezi basilejským
    koncilem
  • 00:41:59 a husity v náboženské oblasti.
  • 00:42:05 Znamenalo to, že každý dospělý
    obyvatel Čech a Moravy
  • 00:42:10 se mohl rozhodnout pro to,
  • 00:42:13 zda chce zastávat vyznání
    husitské nebo katolické.
  • 00:42:21 Po uzavření kompaktát
    v Jihlavě ještě v roce 1436
  • 00:42:25 byly uzavřeny dohody mezi husity,
    husitskými vítězi od Lipan,
  • 00:42:31 a Zikmundem Lucemburským,
  • 00:42:35 kde Zikmund za to,
    že bude uznán nebo bude přijat
  • 00:42:39 jako český král
    husitskou stranou,
  • 00:42:43 slíbil legalizovat výsledky
    husitské revoluce
  • 00:42:47 v politické i hospodářské oblasti,
    a to vlastně splnil.
  • 00:42:53 Když já to vezmu
    z vojenské stránky,
  • 00:42:56 tak husitství přineslo to,
    že minimálně na půl století
  • 00:43:02 ovlivnilo vojenství v celé střední
    Evropě, velice výrazně.
  • 00:43:05 Jak po stránce změny
    organizačních struktur vojsk,
  • 00:43:08 tak po stránce způsobu boje.
  • 00:43:11 A konec konců když to
    přeneseme do literární oblasti,
  • 00:43:15 tak se projevilo
    i v řadě dobových,
  • 00:43:18 dokonce značně pozdějších
    vojensko-teoretických spisů
  • 00:43:22 jako jakýsi odraz něčeho,
  • 00:43:25 co některé nadchlo
    a některé vystrašilo,
  • 00:43:29 takže to považoval za něco,
    co je značně nebezpečné.
  • 00:43:34 Konec konců úvahy o vojenských
    využitích vozové hradby
  • 00:43:38 se objevuje ještě ve spisech
    ze 17. století,
  • 00:43:41 z doby třicetileté války.
  • 00:43:44 A vojenská taktika, která
    vychází z vozové hradby,
  • 00:43:48 se s úspěchem například uplatnila
    při válkách Polska na Ukrajině.
  • 00:43:55 Vozy chránily tehdejší armádu
    před útoky lehké jízdy
  • 00:43:59 a svým způsobem
    nějak žila dál.
  • 00:44:05 Smířilo to trošku svět
    s husitstvím?
  • 00:44:08 Tedy okolní svět, Evropu.
  • 00:44:12 Já myslím,
    že na dlouhou dobu ne,
  • 00:44:15 ale nastal tam jakýsi status quo,
    a potom za Jiříka z Poděbrad
  • 00:44:18 ta válka do určité míry
    pokračovala,
  • 00:44:25 protože kurie, papež, katolíci
    se s tím nechtěli smířit,
  • 00:44:28 že je tady království
    dvojího lidu,
  • 00:44:31 ale hlavní věc, jak už tady
    několikrát padlo,
  • 00:44:34 pustošivá válka skončila,
    země si mohla oddechnout,
  • 00:44:37 radikální husité, žoldnéři
    odešli do cizích služeb,
  • 00:44:41 už v roce 1444 bojuje 600
    žoldnéřů husitských u Varny,
  • 00:44:46 ale postupně se to uklidňovalo.
  • 00:44:53 Spory s kurií vedl
    už potom Jiří z Poděbrad.
  • 00:44:57 Ono to bylo dáno také tím,
  • 00:45:00 že sice kompaktáta
    uznal koncil,
  • 00:45:05 ale nikdy je výslovně
    neuznal papež.
  • 00:45:08 A v tom byl kámen úrazu,
  • 00:45:11 protože když koncil skončil,
    tak se problém otevřel znovu.
  • 00:45:15 Byl to také důsledek toho,
    že papež a koncil na sebe sočili.
  • 00:45:19 Papež si řekl,
  • 00:45:22 že vyřeší problém
    s východní pravoslavnou církví,
  • 00:45:25 že s ní uzavře jednotu,
  • 00:45:28 aby mohl zasáhnout
    proti Turkům,
  • 00:45:31 kdežto koncil řekl,
  • 00:45:34 papež se orientuje
    na tureckou otázku,
  • 00:45:37 my tady vyřešíme husitskou otázku
    a uzavřeme mír s husity.
  • 00:45:41 Proč přesto od chvíle,
    kdy tento národ
  • 00:45:45 začal brát rozum
    jako politický národ,
  • 00:45:49 proč se to prezentuje neustále
    jako porážka?
  • 00:45:57 Dokonce katastrofická,
    dokonce slzy Lipan a já nevím,
  • 00:46:01 vycházely knihy.
  • 00:46:03 Já myslím, že to je zase
    to černobílé vidění.
  • 00:46:07 Člověk by měl radost z toho,
    že něco skončilo, jednoznačně.
  • 00:46:11 Celá tato epizoda skončila
  • 00:46:15 jakýmsi přijatelným
    kompromisem pragmatiků,
  • 00:46:18 a bylo by hezké,
  • 00:46:21 kdyby aspoň podle radikálně
    myslících pozdějších generací
  • 00:46:26 zvítězila husitská myšlenka
    totálně, se vším všudy.
  • 00:46:32 A to myslím, že z tohoto úhlu
    pohledu je to teda katastrofa,
  • 00:46:36 zvláště poté, když se tomu daly
    takové ty nádechy
  • 00:46:40 řekněme třídního boje skoro,
    tak potom to doopravdy,
  • 00:46:45 pokud postavíme
    ten černobílý svět,
  • 00:46:48 na jedné straně, jak jsme se
    o tom již bavili, panská jednota,
  • 00:46:52 na druhé straně ten chudý,
    ubohý lid, věřící v nějaké ideály,
  • 00:46:56 který bojuje za své osvobození
  • 00:47:00 nebo za nějakou sociální
    spravedlnost,
  • 00:47:03 najednou vykrvácí
    na lipanském bojišti.
  • 00:47:06 Ono to černobílé vidění světa
    patrně hraje roli
  • 00:47:10 a bude hrát nadále.
  • 00:47:12 Já bych k tomu dodal,
  • 00:47:15 že rozhodující pro to
    byla optika 19. století,
  • 00:47:18 která radikální husity
    ztotožnila
  • 00:47:22 s demokratickými ideály
    moderního věku.
  • 00:47:28 A protože ty demokratické
    ideály směřovaly
  • 00:47:32 k rozšíření politických práv
    na úkor šlechty a církve,
  • 00:47:36 tak automaticky se husitští
    radikálové k tomuto pojetí
  • 00:47:39 stávali nositeli
    dějinného pokroku.
  • 00:47:43 Je to svým způsobem
    romantický pohled,
  • 00:47:46 charakteristický
    pro polovinu 19. století,
  • 00:47:49 ale byl tak silný a rezonoval
    tak v českém národě,
  • 00:47:53 na to můžeme být hrdi,
    to jsou naši přímí předci,
  • 00:47:58 my jsme tehdy něco znamenali,
    tehdy se nás bála celá Evropa,
  • 00:48:02 je to vlastně takový vzor
    pro nás, buďme jako oni,
  • 00:48:07 takže to bylo natolik silné,
    že potom, jak tady říkal kolega,
  • 00:48:12 každá politická strana
    kromě klerikálů
  • 00:48:16 si husity brala
    jako svoje předchůdce.
  • 00:48:24 A samozřejmě skončilo to
    u komunistické strany,
  • 00:48:28 která z demokratických ideálů
    a boje za demokratické ideály
  • 00:48:32 udělala třídní zápas.
  • 00:48:36 To ovšem nekončí
    u komunistů, Petře.
  • 00:48:39 To pokračuje dál,
  • 00:48:42 protože nastalobrat o 180 stupňů
    po převratu v roce 1989,
  • 00:48:46 nastala pochopitelná reakce
    na komunistickou ideologii,
  • 00:48:50 kdy se z husitů udělal
    boj za sociální spravedlnost,
  • 00:48:54 tak naopak dnes
    je opačný obrat,
  • 00:49:00 dnes o tom lidé mluví jako
    o škůdcích české země, o barbarech.
  • 00:49:04 Když jsem připravoval k vydání
    knihu o husitech,
  • 00:49:07 tak mi výtvarník řekl,
    já ti na to přebal neudělám,
  • 00:49:10 to byli komunisti
    a já je nenávidím.
  • 00:49:13 Bývalý starosta Slaného,
    nebudu ho samozřejmě jmenovat,
  • 00:49:16 ten řekl na nějaké konferenci
    historické, že se za husity stydí.
  • 00:49:20 Co on se má co stydět
    za husity?
  • 00:49:23 Pánové, já jsem vám na začátku
    řekl zcela upřímně,
  • 00:49:26 jaký mám vztah k tomuto dílu,
  • 00:49:29 a teď se chci zeptat, jaký vztah
    k tomuto dílu máte vy.
  • 00:49:34 Já k tomuto dílu
    žádný vřelý vztah nemám,
  • 00:49:40 i když uznávám velkou schopnost
    Marolda, který to vytvořil.
  • 00:49:43 Já k husitství mám spíš vztah,
  • 00:49:46 jako vy jste chodil
    do Maroldova panoramatu,
  • 00:49:49 tak já jsem jako malý chlapec
    koukal
  • 00:49:52 na natáčení filmu Proti všem
    na loukách u Zbraslavi
  • 00:49:55 a sbíral jsem, co tam kompars
    zapomněl po denním natáčení,
  • 00:49:59 a hráli jsme si na husity.
  • 00:50:02 Olupoval jste padlé.
  • 00:50:04 Takže tam vznikl jakýsi vztah
    k husitství prvotní.
  • 00:50:08 Pocit z obrazu mám nádherný,
  • 00:50:11 protože je to monumentální dílo
    romantické malby.
  • 00:50:17 Marold byl velký malíř,
    byl to gigant,
  • 00:50:20 jestli to je historicky věrné,
    to tady nebudeme soudit.
  • 00:50:25 Já mám vždycky tady pocit
    takový zvláštní,
  • 00:50:28 vždycky mě to ovane,
    protože je to působivé dílo,
  • 00:50:36 a vždycky obdivuji,
    jak se tady snoubí
  • 00:50:39 několik směrů z konce 19. století,
    kdy to dílo vzniklo,
  • 00:50:45 jak smysl pro impresi,
  • 00:50:50 tak nastupující secese
    v pojetí husitských bojovníků,
  • 00:50:57 tak cit pro světlo,
  • 00:51:02 a také, že to svým způsobem
    předjímá nástup
  • 00:51:06 filmového umění, protože
    je to sice rozfázované,
  • 00:51:09 ale zachycuje to
    určitý okamžik,
  • 00:51:13 jako by se minulost zastavila,
    ale přesto zůstává v pohybu.
  • 00:51:18 Děkuji, pánové, vám, divákům,
    také děkuji, že jste se dívali.
  • 00:51:23 Historie.cs se pro dnešek loučí.
    Na shledanou.
  • 00:51:59 Skryté titulky Blažena Stráníková
    Česká televize 2012

Související