iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
10. 7. 2012
20:50 na ČT2

1 2 3 4 5

21 hlasů
27587
zhlédnutí

Historie.cs

Praotec Sámo

Naďa Profantová — Michal Lutovský

Jak vypadal historicky první státní útvar západních Slovanů? Kdo byl kníže Sámo, který porazil vojska franckého krále Dagoberta I. lačnícího po našem území? Co vypráví kroniky a prokazují archeologické nálezy.

39 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Historie.cs

  • 00:00:17 Jsme v archeologickém skanzenu
    Březno u Loun
  • 00:00:20 a stojíme před jednou ze staveb,
  • 00:00:23 a to slovanskou polozemnicí
    ze 7. století.
  • 00:00:26 Tento skanzen vznikl na výsledcích
    výzkumu doktorky Pleinerové
  • 00:00:30 a v současné době ho provozuje
    Oblastní muzeum v Lounech.
  • 00:00:33 V téhle chatičce naši prapředci,
    Praslované,
  • 00:00:37 i když je to velmi složité říct,
  • 00:00:39 žili, jedli, vařili, pili,
    milovali se, v zimě v létě?
  • 00:00:43 Máte naprostou pravdu.
    To všechno tam dělali a přežili.
  • 00:00:48 Historie.cs, přímý přenos
    z první poloviny 7. století.
  • 00:00:53 Slované, mezi nimi i Češi,
  • 00:00:56 žili v 6. století
    klidně a spokojeně
  • 00:00:58 ve svých nových domovech.
  • 00:01:03 Pak ale přišla pohroma,
    Avaři z východu.
  • 00:01:08 Tito krutí stepní bojovníci
  • 00:01:11 si mírumilovné Slovany
    nelítostně podmanili.
  • 00:01:21 To bude jistě
    ten franský kupec Sámo.
  • 00:01:24 Hele, Avaři se vracejí!
  • 00:01:28 Sámovi teď opravdu nezávidím.
  • 00:01:36 Jen počkejte,
    to vám nedaruju!
  • 00:01:42 A z vás udělám statečnou armádu!
    Ať chcete nebo ne.
  • 00:01:46 Naďa Profantová,
    Michal Lutovský, dobrý den.
  • 00:01:52 To jsou takové
    pozoruhodné názvy,
  • 00:01:55 Avaři, Frankové, Slovani,
    Sámo, říše.
  • 00:02:00 Jaká byla vlastně ta doba,
    o které budeme teď mluvit?
  • 00:02:04 To byla doba, kdy se některé věci
    proměňovaly velice rychle.
  • 00:02:08 Je to vlastně úplný závěr
    doby stěhování národů
  • 00:02:14 a začátek nové epochy.
  • 00:02:18 Walter Pohl, velice slavný
    rakouský historik,
  • 00:02:21 charakterizoval toto období
    pohledem moderních dějin tak,
  • 00:02:24 že existovali v uvozovkách
    dobří Evropané,
  • 00:02:27 k těm patřili ti, jejichž potomci
    takzvaně utvořili
  • 00:02:30 současné státy,
    ke kterým se hlásí,
  • 00:02:33 a pak byli takzvaní
    špatní Evropané,
  • 00:02:36 a to jsou většinou
    nomádská etnika,
  • 00:02:39 která nejenže více plenila,
  • 00:02:42 a v kronikách a různých pramenech
    se objevují jenom jako nepřátelé,
  • 00:02:45 a zároveň neutvořili žádný stát,
    který by přetrval,
  • 00:02:48 a tudíž se k nim přímo
    žádné etnikum současné nehlásí.
  • 00:02:51 A právě mezi tato špatná etnika
    patřili Avaři.
  • 00:02:55 Tato doba znamenala pohyby,
    poměrně rychlé zvraty.
  • 00:02:59 A samozřejmě se tady z té doby
    vynořují jednotlivá jména,
  • 00:03:03 jako je třeba Sámo,
  • 00:03:06 ale našlo by se jich
    podstatně více,
  • 00:03:09 kteří se stanou určitou postavou,
    ale víme o nich stále ještě málo.
  • 00:03:14 Vy jste použila termín říše,
    to zní tak trošku obrozenecky,
  • 00:03:17 Sámova říše, když nevíme,
    jak to fungovalo.
  • 00:03:21 -Tak nás to učili ve škole.
    -Ano, Velkomoravská...
  • 00:03:24 Když nevíme, jak to fungovalo,
    tak tomu řekneme říše.
  • 00:03:30 Ale ono se to trošku může plést
    s tou říší skutečně karlovskou,
  • 00:03:33 nedej bože ještě
    s impériem římským,
  • 00:03:36 ale my to používáme v době,
    kdy nevíme,
  • 00:03:38 takže řekneme tomu říše,
    ale nesmíme si představovat,
  • 00:03:41 že to byl organizovaný útvar
    s nějakou hierarchií, ne.
  • 00:03:44 Je to spíš velmi volné označení.
  • 00:03:47 Avaři vnesli do Evropy
    řekněme novou vlnu neklidu,
  • 00:03:50 když v roce 568 se usadili
    v karpatské kotlině,
  • 00:03:53 a potom si podmanili zřejmě
    část Slovanů.
  • 00:03:56 My nevíme, jak velkou,
  • 00:03:58 ale rozhodně se Slované
    dobrovolně účastnili
  • 00:04:01 některých plenivých tažení,
    například na Balkán,
  • 00:04:04 ovšem nebyli spokojeni s tím,
    jak se třeba dělila kořist,
  • 00:04:08 jejíž větší podíl dostávala
    avarská jízda,
  • 00:04:10 zřejmě víc než slovanská
    pěchota.
  • 00:04:13 Čili to byl třeba
    jeden z důvodů,
  • 00:04:16 proč Slované byli nespokojeni
    se vztahem k Avarům.
  • 00:04:19 Dalším důvodem bylo,
    že museli platit určité daně.
  • 00:04:22 Teprve nejkrajnějším důvodem
    zřejmě bylo
  • 00:04:25 takzvané přezimování Avarů
    ve slovanských osadách,
  • 00:04:28 které zmiňuje
    Fredegarova kronika,
  • 00:04:31 ovšem je otázkou,
    nakolik se to v praxi dělo
  • 00:04:34 a jak často se to dělo,
  • 00:04:37 protože zase třeba klima,
    které je v české kotlině,
  • 00:04:40 bylo o něco drsnější
    než v Panonii,
  • 00:04:43 a je otázka,
    jak by jim to vyhovovalo.
  • 00:04:46 Týkalo se to
    asi jen těch Slovanů,
  • 00:04:49 kteří žili na okraji
    karpatské kotliny.
  • 00:04:52 Jak vůbec Fredegar, protože
    to je vlastně jediný pramen...
  • 00:04:55 Jediný. To je právě problém
    Sámovy říše,
  • 00:04:58 že to je jediný pramen.
  • 00:05:00 Patrně to byl burgundský mnich.
    Patrně.
  • 00:05:05 Tu kroniku sepsal jeden,
    možná jich bylo více,
  • 00:05:08 ale předpokládá se,
    že byl jeden.
  • 00:05:11 Jak se skutečně jmenoval,
    nevíme,
  • 00:05:14 to jméno mu dalo
    až šestnácté století,
  • 00:05:16 kdy se začínají kroniky
    opisovat a tisknout,
  • 00:05:19 tak se k tomu vymyslelo
    to jméno.
  • 00:05:22 Ten pramen je
    poměrně podrobný,
  • 00:05:25 on to líčí velice důkladně,
    kdy přišel Sámo,
  • 00:05:28 co se tady dělo a to všechno,
    ale je to...,
  • 00:05:31 jakmile to nemáte
    s čím porovnat,
  • 00:05:33 tak tomu můžete věřit nebo ne,
    a to je všechno.
  • 00:05:36 Pokud bychom postupovali pouze
    podle historických pramenů,
  • 00:05:40 bez archeologie, tak jsme tam,
    kde byl zhruba František Palacký,
  • 00:05:43 tedy nic jiného k tomu není.
  • 00:05:45 Jsou mladší prameny
    než Fredegarovy,
  • 00:05:48 o Sámovi také vyprávějí, ale
    jsou to dva prameny z 9. století,
  • 00:05:51 to znamená 200 let
    po Sámovi,
  • 00:05:54 navíc zcela závislé
    na Fredegarovi.
  • 00:05:57 -To znamená činy krále Dagoberta...
    -Čili oni ho rozšiřují.
  • 00:06:00 Oni ho opisují, zkreslují
    a domýšlejí si úplně jiné věci,
  • 00:06:03 ale jsou zcela závislé na něm.
  • 00:06:06 A archeologie potvrzuje
    tu kroniku, nebo nepotvrzuje?
  • 00:06:09 Archeologie nemůže z principu
    potvrzovat kroniku.
  • 00:06:12 Takhle to nefunguje.
  • 00:06:14 Archeologie může vytvořit
    poměrně dobrý rámec,
  • 00:06:17 do kterého příběh
    té kroniky vsadit.
  • 00:06:20 Archeologie nám například
    pomáhá v tom,
  • 00:06:23 že vymezuje území Avarů, které
    Fredegar samozřejmě nevymezuje,
  • 00:06:26 podle kostrových pohřebišť,
    která jsou poměrně bohatá,
  • 00:06:30 kde jsou pohřby jezdců s koňmi,
    jezdci jsou válečníci,
  • 00:06:33 víme, jakou Avaři používali
    výzbroj a tak dále.
  • 00:06:37 Na druhé straně nám pomáhá
    vymezit i to území slovanské,
  • 00:06:41 které bylo v tom dotyku,
  • 00:06:44 protože Slované naopak
    pohřbívali žárovým způsobem,
  • 00:06:48 buď v popelnicích, či v nějakých
    organických schránkách,
  • 00:06:52 a samozřejmě že nám pomáhá
    vymezit území dalších aktérů.
  • 00:06:59 Když se mluví třeba ještě
    o Bavorech,
  • 00:07:03 tak máme plochá
    bavorská pohřebiště,
  • 00:07:05 která určitým způsobem
    se v detailech malinko liší
  • 00:07:09 od těch běžných franských,
    třeba alamanských pohřebišť,
  • 00:07:12 a tím my si už na té mapě můžeme
    některé věci výrazně upřesnit.
  • 00:07:21 Mluví se o Sámově kmenovém svazu
    či o Sámově říši,
  • 00:07:24 ale my vůbec neznáme
    hierarchii tehdejší společnosti.
  • 00:07:27 To ta archeologie v tomto období
    neumí vůbec.
  • 00:07:30 Kolegyně sice mluvila o hrobech,
  • 00:07:33 ale my třeba v Čechách těch hrobů
    z tohoto období máme asi deset,
  • 00:07:37 deset hrobů, ne pohřebišť,
  • 00:07:40 největší pohřebiště jsou dva hroby,
    pokud se nepletu,
  • 00:07:43 v Libni na Libušáku, vedle sebe,
    to jsou ty pohřby v urnách.
  • 00:07:46 Ještě potom Vrbčany.
  • 00:07:49 Takže oni pohřbívali
    asi nějak jinak.
  • 00:07:52 Jiným způsobem, což v archeologii
    není nic zvláštního,
  • 00:07:55 vrchol keltské civilizace,
    stavba oppid, mincování a řemesla
  • 00:07:59 a všechno na konci
    starého letopočtu.
  • 00:08:01 Ale nejsou hroby.
  • 00:08:04 Zkrátka Keltové na konci
    své existence pohřbívali jinak,
  • 00:08:07 to znamená, že i Slované
    pohřbívali jinak,
  • 00:08:10 ale pokud nemáme hroby,
    neznáme hierarchii společnosti,
  • 00:08:12 my nevíme, kde jsou bohatí,
    kde jsou chudí.
  • 00:08:15 My máme takové domečky,
    jako je tamhle ten vzadu...
  • 00:08:18 A takovéhle všechny Slovany...
    Takové holubičí povahy.
  • 00:08:21 Ano, to máme,
    ale nic jiného nemáme.
  • 00:08:23 Mluví se o hradištích,
  • 00:08:26 ale v první čtvrtině 7. století
    my žádné hradiště nemáme.
  • 00:08:29 Dnes se řekne hradiště, vidíte
    valy deset metrů vysoké, krásné,
  • 00:08:32 ale to jsou hradiště
    z 9. století.
  • 00:08:35 -Čili to nebyla žádná sofistikovaná
    fortifikace. -Právě že ne.
  • 00:08:38 Taková fortifikace veliká
    potřebuje organizaci společnosti.
  • 00:08:41 Pak bychom si byli
    trošičku jistější,
  • 00:08:44 že asi musel existovat někdo,
    kdo sehnal lidi, poručil stavět,
  • 00:08:47 ale v 7. století my nic nemáme.
  • 00:08:50 Samozřejmě v tomhle má kolega
    pravdu,
  • 00:08:53 ale například se podařilo odkrýt,
    je to taková třešnička na dortu,
  • 00:08:56 na maďarské lokalitě
    pohřebiště z doby avarské,
  • 00:08:59 z časné doby avarské,
    což je doba, která nás zajímá,
  • 00:09:02 tam se podařilo odkrýt
    několik dvojhrobů...
  • 00:09:05 -(PLÁČ) Slovánek pláče.
    -Asi se mu to zde nelíbí.
  • 00:09:08 Zde byli pohřbeni mladí
    avarští muži, bojovníci,
  • 00:09:11 a v jednom hrobě mají uložen
    popel mladých žen,
  • 00:09:14 kolem devatenácti dvaceti let,
  • 00:09:16 a tyto ženy velmi pravděpodobně,
    protože jsou spálené,
  • 00:09:19 tak jsou Slovanky,
    takže to znamená,
  • 00:09:22 že snad se nám podařilo ukázat
    jeden takový jen příklad toho,
  • 00:09:26 že skutečně docházelo
    k nějakým sňatkům.
  • 00:09:28 A je tady na tom zajímavé to,
    že těm ženám byla ponechána,
  • 00:09:32 nebo že ony si nejspíš určily,
    že chtějí být pohřbeny žehem.
  • 00:09:37 V pozdější době,
    po krátkém takovém mezidobí,
  • 00:09:40 už tomu tak nebylo
    a už byly pohřbeny
  • 00:09:43 buď jako Avaři, nebo jako
    Slované, ale už jednotně,
  • 00:09:46 kdežto tady to je vlastně
    taková výjimka,
  • 00:09:49 která potvrzuje pravidlo,
    kde se něco podobného našlo.
  • 00:09:52 To znamená, že ženy asi měly
    nějaká práva u Avarů.
  • 00:09:54 Avaři měli mnohoženství,
  • 00:09:57 tak jako kupec Sámo
    měl 12 manželek,
  • 00:10:00 s kterými údajně zplodil
    22 synů a 15 dcer.
  • 00:10:07 Stavba takového srubu
    není lehká záležitost.
  • 00:10:10 Záleží na počtu pracovníků,
    kteří to budují.
  • 00:10:13 Když se tyto objekty budovaly
    v dobách vzniku skanzenu,
  • 00:10:17 tak se měřily časy, spotřeba
    dřeva, spotřeba proutí na stěny,
  • 00:10:21 to všechno bylo měřeno,
    počítáno.
  • 00:10:26 Ono to vypadá trošku legračně,
    ale bylo to nezbytné
  • 00:10:29 pro poznání námahy spojené
    s budováním takového objektu
  • 00:10:33 v období, kdy to skutečně
    sloužilo jako objekt pro živobytí.
  • 00:10:38 Hlína na zadělávání stěn,
    takzvaná mazanice,
  • 00:10:41 ta se nacházela
    v blízkém okolí,
  • 00:10:47 v tom měli výhodu
    naši předkové
  • 00:10:49 a těží se normálním způsobem.
  • 00:10:52 Vykope se, dá se do jámy,
    kde se namočí,
  • 00:10:54 promíchá se s plevami
    nebo trávou,
  • 00:10:57 poté se ušlape tak,
    aby vznikla vazká hmota,
  • 00:11:00 a ta se rukama nanáší na stěny,
  • 00:11:03 ať už to jsou stěny dřevěné,
    slámové, nebo stěny pletené,
  • 00:11:06 a nechá se uschnout.
  • 00:11:09 Slunce ji vysuší do té míry,
    že vzniká pevná omítka.
  • 00:11:12 Když to stavěla rodina
    s pomocí členů komunity,
  • 00:11:16 to znamená třeba vesnice
    nebo příbuzenstva,
  • 00:11:19 tak takovýto srub
    byli schopni postavit,
  • 00:11:22 oni byli schopni pracovat dobře
    se dřevem,
  • 00:11:25 byli schopni určitě postavit
    v průběhu léta,
  • 00:11:28 aby v zimě v něm mohli bydlet.
  • 00:11:30 Ty chalupy se vytápět daly.
  • 00:11:33 Když si všimneme toho,
    že nemá velké okenní otvory,
  • 00:11:36 prakticky nemá
    žádné okenní otvory,
  • 00:11:39 tak se tam teplota udržuje
    na slušné úrovni,
  • 00:11:43 dejme tomu mezi sedmnácti,
    osmnácti stupni.
  • 00:11:46 Když se topí hodně,
    tak samozřejmě trošku více.
  • 00:11:48 Mě by zajímala jedna věc.
    Totiž na to jste narazila vy,
  • 00:11:51 chudinka Slovanka
    pohřbená s Avarem.
  • 00:11:54 Fredegar píše:
    Ale synové Avarů,
  • 00:11:57 které tito zplodili se ženami
    a dcerami Slovanů,
  • 00:12:00 již nakonec takový útlak
    nesnesli,
  • 00:12:02 vypověděli Avarům poslušnost
    a začali se bouřit,
  • 00:12:05 Tam někde je počátek
    té říše v uvozovkách,
  • 00:12:08 takže oni nepovstali
    ti "čistí" Slované,
  • 00:12:11 kdybychom použili
    současné uvažování.
  • 00:12:14 Prosím vás, čistí Slované
    je strašný pojem,
  • 00:12:17 -Zaznívá rasisticky skoro.
    -Ano, přesně tak, ale člověk to...
  • 00:12:20 Tady ty údaje se vztahují
    spíš asi k tomu jádru té říše,
  • 00:12:23 třeba ne k Čechám.
  • 00:12:25 Kdybychom vzali Čechy,
    českou kotlinu,
  • 00:12:28 tady v první třetině 7. století
    žádní čistokrevní Slované nebyli.
  • 00:12:31 Avaři sem možná zavítali
    okrajově,
  • 00:12:34 Slované přicházejí do Čech
    někdy v druhé třetině 6. století.
  • 00:12:41 Takže není to ani 100 let poté,
    co první Slované přicházejí.
  • 00:12:44 Sem Slované nepřišli
    jako nějaký dav najednou.
  • 00:12:48 Ono přece jenom to bylo
    postupné.
  • 00:12:50 Já si myslím,
    že ještě v 7. století
  • 00:12:53 další proudy obyvatelstva
    přicházely, další odcházely.
  • 00:12:57 Nebylo to tak, že Germáni
    se sebrali v určitý rok a odešli,
  • 00:13:00 zkrátka tady ještě přežívali.
    Přežívalo tu domácí obyvatelstvo.
  • 00:13:03 Samozřejmě vždycky byla
    nějaká složka progresivnější.
  • 00:13:06 Ukázalo se, že v raném středověku
    jsou progresivnější Slované.
  • 00:13:09 Takže oni postupně
    to obyvatelstvo celé převrstvili,
  • 00:13:13 až všichni začali i jazyk, domy,
    keramiku používat jako Slované.
  • 00:13:17 A v podstatě pak se to nějakým
    způsobem asimilovalo,
  • 00:13:21 ale v první čtvrtině 7. století
    ještě rozhodně ne.
  • 00:13:24 Čili o nějaké etnické,
    proto jsem použil to slovo,
  • 00:13:27 o nějaké etnické vyhraněnosti
    v té době dá se mluvit?
  • 00:13:30 Celá Avarská říše byla
    takovým kotlem,
  • 00:13:33 kde se mísilo více etnik
    a kmenů.
  • 00:13:36 A dokonce bych řekla,
    že je příznačné,
  • 00:13:42 když jeden byzantský autor líčí,
    jak přišli ke svému jménu,
  • 00:13:45 protože oni při tom pochodu
    východní Evropou se zastavili
  • 00:13:49 a obávaly se jich určité kmeny
    a uvítaly je dary,
  • 00:13:52 což ve skutečnosti bylo
    ve formě tributů,
  • 00:13:55 aby právě s nimi nebojovali.
    A ty kmeny je nazvaly Avary.
  • 00:13:59 Oni se tak údajně nejmenovali,
  • 00:14:02 ale ten název okamžitě přijali,
    protože řekli,
  • 00:14:05 to nám ten exil dobře začíná,
    když nás vítají dary.
  • 00:14:08 A proto potom už se celou dobu
    historickou nazývali Avary.
  • 00:14:11 To se bralo jako spíše
    kronikářská historka,
  • 00:14:15 ale moderní bádání
    se k tomu vrací,
  • 00:14:18 protože je to klidně možné,
    že se to tak odehrálo
  • 00:14:21 a že ten název měli úplně jiný,
    když vycházeli z Asie,
  • 00:14:24 a úplně jiný, když přišli
    do karpatské kotliny.
  • 00:14:27 Čili proti Avarům se postavil
    franský kupec Sámo,
  • 00:14:30 o němž, jak jsem teď pochopil
    z vašeho vyprávění, mnoho nevíme.
  • 00:14:33 Jenom tu jedinou větu
    Fredegarovu:
  • 00:14:36 Homo nomen Samo, natione
    Francos, de pago Senonago,
  • 00:14:40 člověk jménem Sámo,
    původem Frank, z kraje senonského.
  • 00:14:47 Každé to slovo
    se dá překládat různě,
  • 00:14:50 hledají se různé významy,
    Sámo, co to je, je to...
  • 00:14:53 Tedy Samo je všude, ne Sámo,
    to je takové české.
  • 00:14:56 Na tom jménu se vyřádila
    spousta historiků a jazykovědců,
  • 00:14:59 jestli je to židovské jméno,
    Samuel,
  • 00:15:02 dokonce tam bylo, jestli to není
    titul slovanský, samovládce.
  • 00:15:07 -Samoslav také.
    -Samoslav.
  • 00:15:10 Také že to mohl být Slovan.
  • 00:15:13 Víme jedno, že Slované
    stejně jako jiná etnika
  • 00:15:17 používali u vůdčí vrstvy
    složená jména.
  • 00:15:21 To je třeba Rastislav moravský,
    to je Boleslav český a tak dále.
  • 00:15:24 V případě jednoho "emigranta"
    z Avarie
  • 00:15:28 to byl název v překladu
    Šest šípů.
  • 00:15:34 Čili Samoslav, to by byl
    na českém trůnu nějaký ješita.
  • 00:15:40 Nebyl na českém trůně.
    Ani na trůně, ani na českém.
  • 00:15:45 My víme, že byl zvolen,
  • 00:15:48 což je docela zajímavá informace,
    protože jak víme,
  • 00:15:52 pozdější panovníci byli
    většinou dědičného rázu,
  • 00:15:55 tady je to tedy evidentně jinak.
  • 00:16:01 Ale i panovníky pozdější musel
    potvrdit sněm nebo zvolit.
  • 00:16:05 Kdežto Sámo možná jako cizinec
    byl zvolen právě proto,
  • 00:16:08 že se domácí elity mohly svářit
  • 00:16:12 a nechtěly, aby někdo z nich
    byl povýšen.
  • 00:16:15 To je taková možnost, která
    se opakuje i ve středověku,
  • 00:16:19 takže to je jeden
    zajímavý aspekt.
  • 00:16:23 Bohužel tím nám to končí.
  • 00:16:26 Jediné, co je ještě zajímavé,
    je to, že tam je psáno,
  • 00:16:29 že byl prospěšný svým lidem,
  • 00:16:33 tam se používám latinské slovo
    utilitas,
  • 00:16:36 a je zajímavé,
    že v korutanském obřadu,
  • 00:16:40 kde je nastolen kníže,
    v nastolovacím obřadu,
  • 00:16:44 se vyskytuje otázka,
  • 00:16:47 na kterou budoucí vládce
    musí kladně odpovědět,
  • 00:16:51 aby se mohl stát tím vládcem,
  • 00:16:54 a tam je takový slib, jak bude
    prospěšný tomu svému lidu,
  • 00:16:57 a tam se používá to samé slovo
    utilitas.
  • 00:17:01 Ten obřad je v určitých rysech
    podobný
  • 00:17:04 nastolovacímu obřadu
    přemyslovskému později,
  • 00:17:07 který ovšem známe mnohem
    torzovitěji než ten korutanský.
  • 00:17:11 Čili je tady možnost,
    že Sámo mohl dostat dotaz,
  • 00:17:15 že tady byla jakási ritualizovaná
    forma toho nastolení.
  • 00:17:18 -Byl to kupec? Byl to Frank?
    -To taky nevíme.
  • 00:17:21 On byl původem Frank, ale
    natione Francos, to může být...
  • 00:17:24 Spíš politický název.
  • 00:17:27 Ano, franské království,
  • 00:17:30 to byl taky konglomerát různých
    kmenů, většinou germánských.
  • 00:17:33 Jestli to byl skutečně Frank
    nebo Galoříman...
  • 00:17:36 Říká se dokonce
    romanizovaný Kelt.
  • 00:17:42 Ano, to znamená obyvatel
    nejbohatší římské provincie Galie,
  • 00:17:45 kterou potom Frankové osobou
    Chlodvíka anektovali.
  • 00:17:48 A to "de pago Senonago",
    většinou z kraje Sens se říká,
  • 00:17:51 tak někde odtud mohl pocházet,
  • 00:17:55 ale všechno, co tady povídáme,
    to je taková...
  • 00:17:58 Staré pověsti české,
    vlastně Fredegarovy.
  • 00:18:01 Ano, takhle to Fredegar napsal,
    ale jestli to tak opravdu bylo...
  • 00:18:05 Doklady o tom nemáme.
  • 00:18:09 A ten kupec?
  • 00:18:11 K tomu bych řekla,
    že pro nás je asi důležitější,
  • 00:18:14 než se skutečně Sámo
    byl kupec,
  • 00:18:17 že tato zpráva mimo jiné
    dokládá
  • 00:18:20 zřejmě existenci dálkového obchodu
    i pro naše území.
  • 00:18:23 Ten obchod je
    v této době totiž
  • 00:18:26 i archeologicky
    dost špatně doložen,
  • 00:18:29 protože těch nálezů všeobecně
    je poměrně málo.
  • 00:18:32 Nám třeba, a to bych tady
    zdůraznila,
  • 00:18:35 že se nám podařilo odkrýt
    v 80. letech
  • 00:18:38 a potom v letech 2006 až 2009
    obrovské sídliště
  • 00:18:41 těch takzvaných časných Slovanů
    v Roztokách u Prahy,
  • 00:18:45 kde se objevilo nakupení
    přes 350 nebo 340 domů.
  • 00:18:50 To je na tu dobu
    opravdu zcela výjimečné.
  • 00:18:53 A přestože většina těch domů
    byla vyklizena,
  • 00:18:56 tak se nám podařilo aspoň
    v několika málo případech
  • 00:18:59 doložit nějaké komodity,
    které jsou tam dovezené,
  • 00:19:01 některé se tam dostaly
    obchodem.
  • 00:19:04 Jsou to třeba časně avarské
    korálky, tak třeba náhrdelník,
  • 00:19:07 který ženy nosily jak
    v Avarské říši, tak Slované.
  • 00:19:11 A někdy se uvažuje o tom,
    že je byzantského původu.
  • 00:19:16 A je to třeba jantar, který
    se musel dostat ze severu,
  • 00:19:20 i když třeba oklikami,
    to samozřejmě nevíme přesně.
  • 00:19:23 Dále tam máme třeba
    železná nákončí opasku,
  • 00:19:27 takže i Slované nosili zřejmě
    nějaké opasky
  • 00:19:30 zdobené železnými nákončími.
  • 00:19:33 Ty mají nejbližší analogii
    v Bavorsku.
  • 00:19:37 Čili něco malinko o tom víme,
    ale je to spíš ilustrační.
  • 00:19:40 Nemůžeme z toho sestavit
    trasu obchodních cest přesnou.
  • 00:19:44 Protože je tak strašně málo
    těch nálezů.
  • 00:19:47 Vezměte si,
    že časně slovanské vesnice,
  • 00:19:51 malé vesnice jako tady v Březně,
    velké areály, jako byly Roztoky,
  • 00:19:54 byly zkrátka v míru opuštěny.
  • 00:19:57 Když člověk v míru opouští
    svůj dům, tak si všechno vezme.
  • 00:20:00 -Střepy ne.
    -Co rozbije, to tam zůstane.
  • 00:20:03 To zůstane třeba zašlapáno
    v podlaze.
  • 00:20:06 Z toho krásného náhrdelníku
    se našly jen dva kousky,
  • 00:20:09 jinak tohle je rekonstrukce.
  • 00:20:12 Vezměte si, kdybyste vykopal
    z jakéhokoli pravěkého období
  • 00:20:15 350 domů, tak máte hangáry
    plné archeologického materiálu.
  • 00:20:18 Ale z Roztok toho tolik není.
  • 00:20:21 V tom je celá ta naše bída,
    určovat hierarchii Sáma,
  • 00:20:25 jak jsme o tom mluvili,
  • 00:20:29 protože my to zkrátka nemáme
    všechno kovové, všechno cenné.
  • 00:20:32 -Pochopitelně nic nenechali.
    -Třeba i hřebíky si odnesli?
  • 00:20:35 Hřebíky si odnesli,
    ale to nejen u nás.
  • 00:20:38 To máme i doklad z Kroniky
    Franků tourského biskupa Řehoře,
  • 00:20:41 právě co se týče
    franského království,
  • 00:20:44 tam skutečně spálili dům
    jakéhosi šlechtice
  • 00:20:47 a kronikář nezapomněl zdůraznit,
    že si odnesli velkou kořist
  • 00:20:50 v podobě hřebíků,
    které vytáhli z popela.
  • 00:21:07 O tom, jak bojovali Slované,
  • 00:21:12 máme zprávy spíše z Balkánu,
    ne z našeho území.
  • 00:21:15 Samozřejmě bylo to normální vojsko
    jako každé ostatní.
  • 00:21:18 Byly to spíše houfy, nebyly
    nijak zvlášť organizovány.
  • 00:21:21 Na našem území
    nepředpokládáme
  • 00:21:24 nějaké vyrovnané šiky
    s vojenským výcvikem,
  • 00:21:27 protože tady to obyvatelstvo
    bylo už víceméně usedlejší
  • 00:21:30 a převážně orientované
    na zemědělskou výrobu.
  • 00:21:33 Zbraně byly všeobecně evropské,
  • 00:21:37 dá se říct, že vycházely
    z pozdních římských tradic.
  • 00:21:40 Takovou nejčastěji používanou,
    zejména u Germánů,
  • 00:21:43 to byla sekera franciska,
    potom to byl dlouhý meč.
  • 00:21:48 K tomu ještě přistupoval
    scramasax,
  • 00:21:51 což byl, dá se říct,
    jezdecký meč,
  • 00:21:54 který byl kratší s výraznou
    krevní rýhou uprostřed
  • 00:21:58 a jednostranně broušeným ostřím.
  • 00:22:01 Pak to byly vrhací oštěpy,
    kopí, byly to štíty.
  • 00:22:05 Ta plejáda se od přelomu století
    nijak moc neměnila,
  • 00:22:09 jen zanikla římská
    taktika legií a podobně.
  • 00:22:15 Slované určitě používali
    také luky,
  • 00:22:19 protože to viděli u Avarů,
    tak se je snažili napodobit.
  • 00:22:22 Asi je neměli tak dokonale
    propracované jako Avaři
  • 00:22:25 nebo jako Hunové nebo Skytové,
    jako Sarmati,
  • 00:22:28 ale určitě používali
    něco na ten způsob.
  • 00:22:31 Představíme-li si ochranné odění
    bojovníků v 6. nebo 7. století,
  • 00:22:35 tak si nemůžeme představovat
    vrcholně středověkého rytíře
  • 00:22:39 nebo třeba kyrysníka
    z třicetileté války.
  • 00:22:43 V té době samozřejmě zručnost
    kovářů a pasířů
  • 00:22:50 nebyla na takové úrovni, aby
    dokázali dělat kovové zbroje,
  • 00:22:54 ale to, co bylo
    nejfrekventovanější,
  • 00:22:58 byly brigantiny kožené,
    poskládané z kožených destiček,
  • 00:23:06 zdobené různými předměty.
  • 00:23:12 To byl charakteristický oděv
    nejen pro Slovany,
  • 00:23:15 ale i pro Franky,
    kterým se chránili v boji.
  • 00:23:19 Chápání kupce v současnosti
    je takové,
  • 00:23:22 dokonce se to objevuje
    v knihách,
  • 00:23:25 že to nebyl bojovný muž,
    že to byl takový kupčí.
  • 00:23:28 Ale to tenkrát muselo být
    asi trošku jinak.
  • 00:23:33 To vypadalo úplně jinak.
    On musel mít ozbrojenou karavanu,
  • 00:23:36 protože naše končiny
    byly tenkrát brány,
  • 00:23:40 aspoň ve franském prostředí,
    jako velmi divoké a nebezpečné,
  • 00:23:42 jako Divoký východ,
    opravdu to tak nazveme.
  • 00:23:46 Jak to? Tohle měli být lidé
    holubičí povahy, jak se o nás říká.
  • 00:23:49 Právě že celá válka s Dagobertem
    byla způsobena tím,
  • 00:23:52 že někde na území Sámovy říše,
  • 00:23:55 potažmo tedy Čechy, Morava
    a tak dále,
  • 00:23:57 byli franští kupci přepadeni
    a zabiti.
  • 00:24:00 A oni žádali finanční náhradu
    za toto příkoří.
  • 00:24:03 -Sámo odmítl dát jim tu náhradu.
    -Lakomý kupec, ne?
  • 00:24:07 Ale celkem rozumně s nimi
    diskutoval o tom,
  • 00:24:09 že by se mohla zřídit
    řečeno moderními slovy
  • 00:24:12 jakási komise
    nebo jakýsi tribunál,
  • 00:24:15 který by v dalších podobných
    případech rozhodoval,
  • 00:24:18 že to nemůže rozhodnout
    jenom velvyslanec a jedna osoba.
  • 00:24:21 Samozřejmě to se nesetkalo
    s ohlasem Franské říše
  • 00:24:24 a vlastně to byla takový
    skrytá záminka, proč tu...
  • 00:24:27 Sicharius se jmenoval ten vyslanec,
    který sem přišel.
  • 00:24:30 Ano, Sicharius se jmenoval
    vyslanec.
  • 00:24:33 A tam je ještě zajímavá jedna věc
    v té souvislosti se Sichariem,
  • 00:24:36 Sámo, který věděl,
    že se schyluje k té válce,
  • 00:24:39 že ten střet je víceméně
    nevyhnutelný,
  • 00:24:42 tak hrál o čas a nechtěl Sicharia
    přijmout k audienci.
  • 00:24:45 A Sicharius po určité době
    už toho měl dost,
  • 00:24:48 tak se údajně převlékl
    do podoby Slovanů,
  • 00:24:50 to znamená změnil oděv a účes,
  • 00:24:53 a tak se v přestrojení
    dostal k Sámovi.
  • 00:24:57 Tam vznikl ten konflikt,
    který je zajímavý dvěma věcmi,
  • 00:25:00 jednak že Sámo se nedokázal
    celou tu dobu ovládat,
  • 00:25:03 to znamená v určité fázi mu
    "ruply" nervy a vykázal Sicharia,
  • 00:25:07 a druhá věc je, že mu Sicharius
    podle kronikáře
  • 00:25:11 nevhodným způsobem připomněl,
  • 00:25:14 že on byl měl být závislý
    na Franské říši,
  • 00:25:17 vlastně jí platit jakýsi tribut.
  • 00:25:20 To Sámo zcela nepopřel
    v tom fiktivním dialogu,
  • 00:25:23 který nám Fredegar
    zprostředkovává,
  • 00:25:26 ale řekl, že pokud je nazývá
    božími psy,
  • 00:25:29 tak oni se budou jako psi chovat
    a rozdrtí je svými zuby.
  • 00:25:34 To je úplně konec toho dialogu,
    kdy už je jasné, že k válce dojde.
  • 00:25:56 Co je charakteristické pro raný
    středověk, že se válčilo v létě,
  • 00:26:02 protože jednak k tomu bylo
    potřeba teplo, jednak sucho,
  • 00:26:05 aby se někde nepropadli
    do bahna a podobně,
  • 00:26:08 takže charakteristické přepady
  • 00:26:11 byly většinou koncem července
    a začátkem srpna,
  • 00:26:14 ostatně jak je to známo
    do novodobé historie.
  • 00:26:17 Franské vojsko bylo vyzbrojeno
    nepochybně lépe než slovanské,
  • 00:26:20 protože v podstatě to bylo území,
    které bylo plně christianizováno,
  • 00:26:24 existovala tam výrobní centra,
    která vyráběla ve velkém,
  • 00:26:28 i zdroje surovin byly mnohem lepší
    pro Franskou říši
  • 00:26:32 než pro Slovany
    na našem území.
  • 00:26:36 U Wogastisburgu jsou zajímavé
    dvě věci.
  • 00:26:40 Jednak tam Dagobert
    po několika dnech
  • 00:26:42 utrpěl těžkou porážku,
    prchl a nechal tam stany,
  • 00:26:46 na druhé straně je zajímavé,
    že to jméno existovalo,
  • 00:26:49 to znamená, že se mohlo jednat
    o nějakou osadu, asi kupeckou,
  • 00:26:52 nebo na nějaké zemské stezce,
    která sloužila obchodu,
  • 00:26:57 takže je třeba hledat ten vrch
    s opevněním někde poblíž,
  • 00:27:01 kde obchod čile probíhal.
  • 00:27:05 Sámovi se podařilo porazit
    Dagoberta,
  • 00:27:08 v podstatě oni ho úplně
    neporazili,
  • 00:27:11 protože sem směřovaly
    tři výpravy,
  • 00:27:13 jednak Langobardů,
    jednak Alamanů
  • 00:27:16 a jednak Euroasijců, to znamená
    Dagobert v čele svého vojska.
  • 00:27:20 zatímco Dagobert dospěl
    někam k Wogastisburgu,
  • 00:27:24 tak další dvě výpravy byly
    úspěšné a vyplenily značné území
  • 00:27:28 a odvezly si domů
    i značnou část kořisti.
  • 00:27:32 Tady zřejmě sehrálo roli to,
  • 00:27:34 že asi pod vedením Sáma
    bylo vybudováno rychle opevnění,
  • 00:27:39 jak to máme u Fredegara dokázáno
    o několik let později,
  • 00:27:42 kdy se takto bránil
    durynský vévoda
  • 00:27:45 proti Siegfriedovi,
    synovi Dagoberta.
  • 00:27:48 Jaké jsou důkazy pro to,
  • 00:27:51 že stateční Slované rozdrtili
    germánské agresory?
  • 00:27:54 Žádné, tak to píše Fredegar,
    to je všechno.
  • 00:27:57 Tam píše o těch dvou taženích,
    jedno tažení ze západu na východ
  • 00:28:00 bylo podle Fredegara
    organizováno ve více proudech,
  • 00:28:04 to bylo takové oblíbené...,
    on to nebyl trik,
  • 00:28:07 ono to bylo důležité, protože
    když ty proudy táhly odděleně,
  • 00:28:11 mohly toho víc vypálit,
    ale zároveň se víc uživit,
  • 00:28:14 protože lidí tenkrát v Čechách
    jako v osídlené krajině bylo málo.
  • 00:28:21 Kvalifikované odhady
    pro 11. století,
  • 00:28:24 což už je doba, kdy přece jenom
    toho víme víc,
  • 00:28:28 hovoří v Čechách
    asi o milionu lidí.
  • 00:28:31 A na začátku 7. století kolik,
    200 nebo 300 tisíc?
  • 00:28:35 -A tudy táhnout a uživit vojsko...
    -Jak mohlo být velké to vojsko?
  • 00:28:39 To nikdo neví. To bychom
    se nedovážili, to nemá cenu.
  • 00:28:42 V roce 805 víme
    mnohem podrobněji
  • 00:28:46 o tažení syna Karla Velikého
    do Čech,
  • 00:28:49 ale také nevíme, jestli to byly
    tisíce, stovky. Nevíme.
  • 00:28:53 K tomuhle bych řekla,
    že tam je důležitá jedna věc.
  • 00:28:56 Strategické rozhodnutí Sáma,
    jak vlastně tu obranu organizovat,
  • 00:29:00 bylo asi dost těžké a důležité.
  • 00:29:03 On vlastně nechal ty dva proudy,
    alamanský a langobardský,
  • 00:29:07 Langobardi, to bylo
    najaté žoldnéřské vojsko,
  • 00:29:10 ty nechal plenit volně
    na svém území,
  • 00:29:13 brát zajatce do otroctví
    a tak dále,
  • 00:29:16 a všechnu svou obranu, protože
    neměl zřejmě toho vojska dost,
  • 00:29:23 soustředil proti tomu jednomu
    austrasijskému proudu,
  • 00:29:26 o kterém se předpokládá,
    že přišel z Pomohaní,
  • 00:29:30 někam do Poohří možná,
    ale to je samozřejmě nejisté,
  • 00:29:33 tam se nechal tedy oblehnout.
  • 00:29:37 Ale obléhání tenkrát nebyla věc
    úplně jednoduchá
  • 00:29:40 a nebyla tak často úspěšná.
  • 00:29:43 Proto už to,
    že je museli obléhat,
  • 00:29:46 asi nahrávalo Sámovi
    k vítězství v tomto proudu.
  • 00:29:49 Pod vedením Sáma tedy
    ten slovanský kmenový svaz
  • 00:29:52 zbavil se avarské nadvlády,
  • 00:29:55 odrazil daleko silnější
    a organizovanější říši,
  • 00:29:58 čili logicky silnější
    a organizovanější vojsko franské,
  • 00:30:01 a to nemohly být
    holubičí povahy.
  • 00:30:04 Ne, žádný národ nemá
    takovouhle charakteristiku.
  • 00:30:08 -Tak proč jsme to vymysleli?
    -To je Herder.
  • 00:30:11 To je 19. století,
    našim obrozencům se to líbilo,
  • 00:30:17 to je přece pěkné, jak jsme
    od Germánů pořád utlačováni,
  • 00:30:20 jak nám ubližovali
    v 19. století,
  • 00:30:23 když 300 let jsme trpěli
    a já nevím co všechno,
  • 00:30:26 tak pochopitelně se do toho dá
    holubičí povaha,
  • 00:30:29 tak se do toho
    takhle pěkně položili.
  • 00:30:32 Já bych k tomuto řekla,
    že naopak my máme zprávu
  • 00:30:35 z druhé poloviny 6. století
    o těch taženích,
  • 00:30:38 která byla Avaři spolu se Slovany,
    někdy i Slovani samostatně,
  • 00:30:41 a Avaři se potom vymlouvali,
  • 00:30:44 protože měli mírovou smlouvu
    s byzantským císařem,
  • 00:30:47 tak to my ne, to byli Slovani,
  • 00:30:50 ale všichni věděli,
    že to byli jejich spojenci,
  • 00:30:53 tak tam naopak se líčí
    docela velké krutosti,
  • 00:30:56 narážení na kůl a tak dále,
    čili vůbec to není takhle,
  • 00:30:59 a i příchod Slovanů
    do našich oblastí,
  • 00:31:02 tedy Čech, Moravy a například
    jihozápadního Slovenska,
  • 00:31:05 to nebyl zřejmě
    úplně mírový průnik.
  • 00:31:07 Tam muselo být stále
    v pohotovosti vojsko,
  • 00:31:10 protože oni šli do území,
    které nebylo liduprázdné,
  • 00:31:13 byť bylo relativně vylidněné.
  • 00:31:16 V roce 626, tedy tři roky
    po objevení se Sáma mezi Slovany,
  • 00:31:19 došlo k obrovské bitvě, kdy byla
    obléhána přímo Konstantinopol,
  • 00:31:22 obrovská panika tam vznikla
    a obléhateli byli Avaři a Slované.
  • 00:31:26 V tomto případě to byli určitě
    jiní Slované než ti od nás.
  • 00:31:29 To byli Slované balkánští.
  • 00:31:32 Měli lodě, které nazývají
    monoxyly, takže mnozí si myslí,
  • 00:31:35 že to jsou ty jednoduché loďky
    z jednoho kmene,
  • 00:31:38 není to úplně jisté,
    protože slovo monoxyl
  • 00:31:41 v byzantské řečtině
    mělo více významů,
  • 00:31:44 nespecifikovalo to úplně tu loď,
  • 00:31:47 ale každopádně právě toto
    se jim stalo osudným,
  • 00:31:50 protože na moři se monoxyly
    nepohybovaly tak dobře
  • 00:31:53 jako obranné lodě byzantské,
  • 00:31:56 ale přesto ten kronikář říká,
  • 00:31:59 že Byzanc zachránila
    ne jejich bojová síla,
  • 00:32:02 ale bouře, která způsobila
    částečné zničení toho loďstva,
  • 00:32:06 byzantské lodě s hlubším ponorem
    to lépe přestály.
  • 00:32:11 Toto způsobilo politicky
    obrovskou věc,
  • 00:32:15 protože právě tato drtivá porážka
    změnila avarskou společnost.
  • 00:32:20 Od té doby, od roku 626,
  • 00:32:23 přestávají pořádat každoročně
    plenicí tažení,
  • 00:32:27 nebo aspoň ob dva roky,
  • 00:32:30 a začínají se proměňovat
    uvnitř té říše.
  • 00:32:33 A i když karpatská kotlina byla
    pro kočovníky malá tenkrát,
  • 00:32:37 a to vyvolávalo
    problémy ekonomické
  • 00:32:40 oproti těm stepím,
    odkud přišli,
  • 00:32:43 tak přesto se intenzivně
    začali zabývat
  • 00:32:46 opatřováním si obilovin
    a dalších potravin,
  • 00:32:50 ať už směnou nebo zase
    vymáháním daní od Slovanů,
  • 00:32:53 čili model soužití se měnil
    v této době právě.
  • 00:32:57 Sámo tedy vedl tuto uskupení,
  • 00:33:00 vzkvétalo pod jeho vedením,
  • 00:33:05 dokonce dělalo loupeživé výpravy
    do Durynska a Sas.
  • 00:33:12 Ale pak umřel, taky s tolika
    ženami nemohl vydržet...
  • 00:33:18 -A potom se to rozpadlo,
    nebo skončilo?-To my nevíme.
  • 00:33:22 Skončil pramen, je ticho
    a my nevím nic.
  • 00:33:26 My nemáme skutečně nic,
  • 00:33:29 jelikož nemáme doloženou elitu
    v této době žádnou.
  • 00:33:32 To bych netvrdila.
  • 00:33:35 No, máme elitu tím,
  • 00:33:37 že máme sem tam nějaký korálek
    nebo šperk,
  • 00:33:40 ale říkám znovu, nemáme hroby,
    které nám dokládají elitu.
  • 00:33:44 Hradiště ještě další dvě století
    jsou palisády na kopcích,
  • 00:33:47 případě nějaký zemní val,
  • 00:33:49 ale pořád to ještě nejsou
    ty sofistikované fortifikace,
  • 00:33:53 které by vyžadovaly
    nějakou organizaci.
  • 00:33:56 Samozřejmě, asi se nedá
    předpokládat,
  • 00:33:58 že Sámo umřel
    a všechno skončilo,
  • 00:34:01 vrátili jsme se zpátky
    do těch domečků, ale nevíme.
  • 00:34:04 My jsme tady neřešili polohu
    Sámovy říše.
  • 00:34:07 Já jsem naznačila,
    že máme dva opěrné body
  • 00:34:10 nebo tři vlastně
    ve skutečnosti.
  • 00:34:13 Jednak máme tu oblast,
  • 00:34:16 kterou trošku archeologicky
    můžeme vymezit,
  • 00:34:19 kde se nejvíce mísily
    v pohraničí toho kaganátu
  • 00:34:22 slovanské prvky
    s těmi avarskými.
  • 00:34:25 Samozřejmě takových oblastí
    je několik,
  • 00:34:27 ale nejdůležitější je pás,
  • 00:34:30 který vede v okolí Bratislavy
    kolem Dunaje,
  • 00:34:34 pak směrem k Vídni, kde byla
    důležitá avarská pohřebiště,
  • 00:34:37 čili tam to byl samotný
    příhraniční pás,
  • 00:34:40 a pak kousek na jih, kde hranice
    uhýbá k Balatonu trošku víc,
  • 00:34:44 a to je jedna strana
    toho vymezení.
  • 00:34:47 A ta druhá je právě dána
    těmi výpady do Bavorska.
  • 00:34:50 Musela sousedit s Durynskem.
  • 00:34:53 Víme také, že srbský vévoda
    Dervan
  • 00:34:56 se po vítězné bitvě
    u Wogastisburgu připojil
  • 00:34:59 a začal platit poplatky Sámovi,
  • 00:35:01 tribut pacis, což bylo
    nejspíš v dobytku,
  • 00:35:05 a zároveň že předtím
    odváděl daně Dagobertovi,
  • 00:35:07 čili tam došlo ke změně
  • 00:35:10 a Sámova říše se zvětšila
    tímto severozápadním směrem.
  • 00:35:13 Myslíte, že by se někdy
    mohl stát zázrak a objevíte,
  • 00:35:17 nebo vaši žáci, následovníci
    objeví nějaké důkazy,
  • 00:35:20 podle kterých si toto období,
  • 00:35:23 které se vlastně bere
    v českých dějinách nepřesně,
  • 00:35:27 ukazuje se jako taková
    doba temna,
  • 00:35:31 nevíme o tom vlastně nic,
  • 00:35:33 přestože se to vykládá
    jednoznačně,
  • 00:35:36 myslíte si, že se něco takového
    může stát?
  • 00:35:39 Písemný pramen,
    to si myslím, že nehrozí.
  • 00:35:42 Samozřejmě u archeologie
    je větší šance,
  • 00:35:45 že se něco nového najde,
  • 00:35:48 ale archeologie nikdy nevypovídá
    jednoznačně,
  • 00:35:51 jak by chtěli historici.
  • 00:35:57 To znamená, že samozřejmě
    se může zlepšit naše představa
  • 00:36:00 o tehdejších obchodních cestách,
    o komoditách,
  • 00:36:03 to jsme tady neprobírali,
    co se vlastně vozilo.
  • 00:36:06 Kromě toho, že určitě vozili
    zakázané zbraně,
  • 00:36:09 že mohli vozit otroky a tak dále,
  • 00:36:11 tak mohli vozit například
    z Avarie hedvábí.
  • 00:36:16 Víme, že Avaři si oblékali
    hedvábné kaftany
  • 00:36:19 a že zřejmě kontrolovali
    část hedvábné stezky.
  • 00:36:22 Víme potom, že máme
    jednotlivé nálezy hedvábí
  • 00:36:25 na západě Franské říše,
  • 00:36:28 ale kudy přesně tam mezičlánkem
    proniklo, to se samozřejmě neví.
  • 00:36:32 Můžeme doplňovat tu mozaiku.
  • 00:36:35 -Také nevěříte v nějaký doklad?
    -To nevím, co bychom měli najít.
  • 00:36:39 Poklad nějaký, který ukáže...
    Nebo Attilův hrob.
  • 00:36:43 Odkloněná Tisa,
  • 00:36:47 to jsou takové krásné
    archeologické pohádky,
  • 00:36:50 můžeme se těšit.
  • 00:36:53 Já bych řekla jeden případ
    hezkého objevu,
  • 00:36:56 který nám tu mozaiku,
    byť jenom vzdáleně, doplnil.
  • 00:36:59 Je to objev z konce 70. let,
    je to objev kaganského hrobu
  • 00:37:02 v Maďarsku mezi Dunajem a Tisou
    nedaleko městečka Kecskemét.
  • 00:37:06 Tam se našlo úplně náhodně,
  • 00:37:09 bohužel podle toho také vypadala
    první fáze záchrany toho hrobu,
  • 00:37:12 bohatý hrob, kde byl zřejmě,
    podle současných interpretací,
  • 00:37:17 pohřben Kagan, který byl
    protibojovníkem Sámovi
  • 00:37:21 od roku 631 později,
  • 00:37:24 protože byl pohřben
    v 70. až 80. letech 7. století.
  • 00:37:29 A ten Kagan přišel v boji
    o jedno oko,
  • 00:37:33 to mu dokázali krásně ošetřit,
    takže to přežil,
  • 00:37:36 a končil jako jednooký vůdce,
  • 00:37:39 byl klasicky východního typu
    jako pravý Avar.
  • 00:37:45 Měl obrovskou výbavu
    v tom hrobě,
  • 00:37:49 i když zase proti jiným nálezům
    ve stepní zóně to nebylo nic extra.
  • 00:37:53 Například měl byzantskou amforu
    se 40 litry vína dobrého.
  • 00:37:57 Měl zlatý pohár a další dřevěný
    džbánek zlatem okovaný,
  • 00:38:02 picí roh zlatý a tak dále.
  • 00:38:06 Měl tam samozřejmě kaftan,
    měl tam opasek,
  • 00:38:09 měl toulec asi se 60 šípy
    a měl zlaté náprstky na prstech.
  • 00:38:16 Obličej měl překryt závojem,
  • 00:38:19 na kterém byly ve zlatě
    udělaná ústa a oči,
  • 00:38:22 aby byly překryty tyto otvory,
  • 00:38:25 tedy nové krásné detaily
    o pohřebním ritu.
  • 00:38:29 Víme, že mu tam dali květinovou
    výzdobu, do toho hrobu,
  • 00:38:32 ovšem co nevíme a co by bylo
    nejdůležitější pro nás,
  • 00:38:35 je rok pohřbu.
  • 00:38:38 Pokud Sámo přišel ke Slovanům
    a dal se pohřbít jako oni,
  • 00:38:41 tak ho spálili
    a do hrobu nedostal nic.
  • 00:38:44 To byl závěr dnešního pořadu.
  • 00:38:47 Já vám moc děkuji, že jste přišli
    a povídali si o době,
  • 00:38:49 o které se tedy pravděpodobně
    nikdy víc už nedozvíme,
  • 00:38:53 ale přesto je zajímavá a může žít
    v našich snech, představách,
  • 00:38:57 jak jsme hnali Avary,
    jak jsme porazili Dagoberta.
  • 00:39:02 Mně se líbí,
    že jsme byli kdysi takoví,
  • 00:39:05 že jsme honili někoho po Evropě
    a poráželi,
  • 00:39:07 takže vám moc děkuji
  • 00:39:10 a vám divákům také děkuji,
    že jste se na nás dívali,
  • 00:39:13 a příště u Historie.cs
    na shledanou.
  • 00:39:46 Skryté titulky Blažena Stráníková
    Česká televize 2012

Související