iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
6. 1. 2008
16:55 na ČT2

1 2 3 4 5

80 hlasů
13776
zhlédnutí

Světci a svědci

Odorik z Pordenone zvaný Oldřich Čech

První Evropan, který vstoupil do Tibetu

13 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Světci a svědci - Odorik z Pordenone zvaný Oldřich Čech

  • 00:00:13 Není u nás mnoho těch,
    kteří by věděli,
  • 00:00:16 že jsme také my měli
    svého Marca Pola.
  • 00:00:19 Muže, který je pokládán za světce,
    který podnikl dobrodružnou cestu
  • 00:00:24 do Asie a je považován za prvního
    Evropana, který vkročil do Tibetu.
  • 00:00:30 Odorik Oldřich z Pordenone,
    jak byl nazýván.
  • 00:00:33 A jméno, které se u nás vžilo,
    Oldřich Čech.
  • 00:01:00 Když na jaře r. 1330 zaklepal
    na bránu kláštera františkánů
  • 00:01:04 v Pordenone snědý a na smrt
    vyčerpaný stařec,
  • 00:01:07 byl zde přijat bez velkého zájmu
    a s jistým údivem.
  • 00:01:11 Ani vlastní příbuzní
    jej nepoznávali.
  • 00:01:14 Cestovatele, někdejšího misionáře,
    papežova vyslance
  • 00:01:18 do neznámých krajů.
  • 00:01:20 Snad mu ani příliš nevěřili,
    že je to opravdu on.
  • 00:01:24 Zdržel se jen krátce a pospíchal
    za Svatým otcem do Avignonu.
  • 00:01:28 Chtěl podat zprávu o cestě
    do Asie trvající neuvěřitelných
  • 00:01:32 dvanáct let.
  • 00:01:42 Byla to misijní cesta,
    ze které se vrátil těžce nemocný.
  • 00:01:46 Vydal o ní svědectví, cestopis,
    který před smrtí nadiktoval
  • 00:01:50 řádovým bratrům, známý jako
    "Popis východních krajů světa".
  • 00:01:55 Dílo bylo dobovou senzací,
    překládanou do mnoha jazyků.
  • 00:01:59 Počtem asi 150 rukopisů se zařadilo
    hned za "Marca Pola".
  • 00:02:04 Pak jej vykradl autor fiktivního
    cestopisu "Rytíře Mandelila".
  • 00:02:10 Česky náš Odorik vyšel
    až po více než 600 letech.
  • 00:02:17 Odorik z Pordenone, u nás známější
    jako Oldřich Čech, byl synem vojáka
  • 00:02:22 nebo žoldnéře v posádce,
    kterou zanechal v 70. letech
  • 00:02:31 13. století v Pordenone
    český král Přemysl Otakar II.
  • 00:02:42 Chráněná hradbou hor severoitalská
    provincie Friuli - Furlánsko.
  • 00:02:48 Za touto pomyslnou branou ležel
    úrodný kraj, o který panovníci
  • 00:02:52 nepochybně stáli a bojovali.
  • 00:02:55 K jeho zabezpečení zde zanechal
    Přemysl Otakar II.
  • 00:02:58 vojenskou posádku.
  • 00:03:00 Jak předlouhou cestu sem museli
    ujít jeho vojáci?
  • 00:03:03 Není divu, že tu někteří
    zůstali natrvalo.
  • 00:03:06 Jeho vyčerpaní žoldnéři zde totiž
    našli porozumění a lásku místních
  • 00:03:10 dívek a založili tu nové rodiny.
  • 00:03:14 Pozdější tradice Odorikovi připsala
    příjmení Mattiussi,
  • 00:03:19 které podle některých historiků,
    i italských, je blízké středověkému
  • 00:03:25 i českému Matuš.
  • 00:03:30 Takže mezi lety 1276 a 1281,
    nevíme přesně kde a kdy,
  • 00:03:36 tu spatřil světlo světa
    náš pozdější cestovatel,
  • 00:03:40 misionář a papežův vyslanec
    Odorik.
  • 00:03:45 V tomto svatostánku na předměstí
    Pordenone byl zřejmě pokřtěn
  • 00:03:49 a na zdejším oltáři v kostele
    sv. Odorika také spočívá
  • 00:03:53 na čestném místě vedle svého
    jmenovce jeho socha.
  • 00:04:02 A chrání tu jako vzácnou relikvii
    i jeho ostatek.
  • 00:04:11 Počátky Odorikova života
    jsou spojeny s prostorem
  • 00:04:14 kolem italského Pordenone
    a Udine.
  • 00:04:19 Narodil se zřejmě v Pordenone,
    nebo v jeho blízkosti,
  • 00:04:22 ve vesnici Villa Nuova,
    kde se uchovává tradice místa,
  • 00:04:27 kde stál jeho rodný dům.
  • 00:04:31 A potom možná v nějakých
    16 letech vstoupil
  • 00:04:35 k františkánům, kteří měli klášter
    svatého Františka v městě Udine.
  • 00:04:42 V okolí je silná tradice
    jména Odorik.
  • 00:04:47 Je tam několik kostelů zasvěcených
    svatému biskupu Odorikovi,
  • 00:04:52 který je vlastně německým světcem.
  • 00:04:59 V letech 1300 - 1314 působil
    mladý Odorik v Arménii.
  • 00:05:03 Tehdy se naučil i jazykům Orientu,
    což jej asi předurčilo k významné
  • 00:05:07 cestě do východní Asie.
  • 00:05:16 Do Číny zabrané Čingischánem
    byli k němu i jeho potomkům
  • 00:05:19 jako poslové kristianizace
    a diplomaté vysíláni vhodní mužové,
  • 00:05:24 mezi nimi františkáni.
  • 00:05:27 Nenároční, skromní,
    jen se svou holí a tornou.
  • 00:05:35 Misie patří k jádru františkánství,
    k jeho identitě.
  • 00:05:38 A možná misie v širším
    slova smyslu.
  • 00:05:43 Je třeba to chápat nejen
    jako předávání evangelia,
  • 00:05:47 ale také jako poznávání
    jiných kultur.
  • 00:05:54 Po známém kupci Marcu Polovi
    se najednou do Asie vydává
  • 00:05:56 někdo zcela neznámý
    s papežovým posláním.
  • 00:06:00 Snad poznat záměry tamních vládců
    a s úkolem něco říci o záměrech
  • 00:06:04 panovníků evropských.
  • 00:06:06 A samozřejmě přinést do těchto
    krajů radostnou zvěst, evangelium.
  • 00:06:13 Chtěje přepravit se přes moře
    a navštívit kraje nevěřících,
  • 00:06:17 aby sklidil žeň nějakých duší.
  • 00:06:22 Byl na cestě zřejmě plných 12 let
    a dokázal se vrátit.
  • 00:06:25 Chtěl podat zprávu papeži,
    ale k jeho stolci už pro nemoc
  • 00:06:28 a vyčerpání nedorazil,
    a tak své zážitky vyprávěl jiným,
  • 00:06:32 kteří je zaznamenali.
  • 00:06:38 "Ba vpravdě ani já sám bych
    v tyto věci nevěřil,
  • 00:06:41 kdybych je nebyl slyšel
    na vlastní uši
  • 00:06:43 a kdybych je nebyl viděl
    na vlastní oči."
  • 00:06:51 Cestuje z Benátek do Cařihradu,
    odtud pokračuje do Trapezuntu
  • 00:06:55 ve východním Turecku.
  • 00:06:57 Přes Velkou Arménii pak doputoval
    do Persie.
  • 00:07:00 V přístavu se nalodil
    na plavidlo směřující do Indie.
  • 00:07:21 Podél pobřeží Indie doplouvá
    Odorik na Cejlon
  • 00:07:24 a odtud chce pokračovat do Číny.
  • 00:07:28 Bude popisovat obyčeje,
    později doložené jinými
  • 00:07:31 cestovateli, a tedy svědectví
    nepochybně pravdivá.
  • 00:07:34 Pojídání hadů jako lahůdek
    či lov ryb pomocí kormoránů.
  • 00:07:48 Traduje se, že pravděpodobně
    na Filipínách Odorik sloužil
  • 00:07:52 první vánoční latinskou mši.
  • 00:08:00 Odorik jako první popsal podivný
    zvyk svazovat malým děvčatům nohy
  • 00:08:07 do podoby tzv. zlatých livií
    nebo zlatých lotosů,
  • 00:08:12 aby vznikly nožky dlouhé
    necelých 10 cm.
  • 00:08:16 Tento zvyk, o kterém existují
    historické doklady přibližně
  • 00:08:20 od 11. století, tudíž dokládají,
    že Odorik skutečně v Číně byl.
  • 00:08:34 Po stopách Odorika jsme se vydali
    asi po 629 letech do Tibetu.
  • 00:08:41 První takové zastavení a vzpomínka
    na něj byla přímo u brány,
  • 00:08:44 kde himálájský vítr posekal
    krásnou bránu.
  • 00:08:47 A to je jeden ze vstupů do Tibetu.
  • 00:08:51 Když jsme vstoupili do Lhasy
    a čekali jsme před Lhasou
  • 00:08:54 na povolení, tak jsme si vzpomněli
    na Odorika, jestli taky on na brány
  • 00:09:00 Lhasy zaklepal?
  • 00:09:02 A když jsme se dostali přímo
    do Lhasy, tak to byla
  • 00:09:04 nejkrásnější vzpomínka na něj.
  • 00:09:07 Viděli jsme přesně stejné bílé
    domy, jaké popisuje ve svých
  • 00:09:11 pamětech, a klaněli jsme se mu.
  • 00:09:15 Byl to člověk, který byl pro nás
    naprostým vzorem.
  • 00:09:20 "A dalším zvykem země Tibet
    jest toto:
  • 00:09:23 Dejme tomu, že někomu zemře otec.
  • 00:09:26 S velkou slávou odnesou mrtvého
    za město a položí na velký oltář.
  • 00:09:31 Pak kněží rozřežou na kusy celé
    tělo, potom přilétají od hor orli
  • 00:09:36 a supi a každý uchvátí a odnese
    kus těla."
  • 00:09:44 Je to dáno místními přírodními
    podmínkami, kdy sušený jačí trus
  • 00:09:50 nevydá tolik žáru,
    aby mohly být mrtvoly spalovány.
  • 00:09:54 A zase naopak věčně zmrzlá půda
    není vhodná pro pohřbívání do země.
  • 00:10:02 Odorik se příliš nezmiňoval
    o své misijní činnosti.
  • 00:10:05 Považoval ji asi za samozřejmou.
  • 00:10:08 Spíše se snažil přinést domů
    to nejcennější - nové poznatky
  • 00:10:12 o vzdálených zemích.
  • 00:10:19 Zemřel v Udine roku 1331.
  • 00:10:27 Záhy byl uznán za svatého,
    ale jen pro akvilejský patriarchát.
  • 00:10:35 Teprve v r. 1755 jej oficiálně
    prohlásil za blahoslaveného
  • 00:10:40 papež Benedikt IV.
  • 00:10:48 Na misionářích je dnes vidět,
    že mají širší srdce.
  • 00:10:55 Asi něco podobného měl Odorik,
    který dokázal vnímat bohatství
  • 00:10:59 různých kultur.
  • 00:11:04 Na Odorikovi mi připadá důležitá
    věc to, že šel do neznámých končin
  • 00:11:09 a spíše se snažil pozorovat
    a chápat jiné kultury.
  • 00:11:18 To vychází z Františkovy tradice,
    že také šel na území islámu
  • 00:11:22 a chtěl spíše vytvářet
    nějaký dialog.
  • 00:11:35 Své poslední útočiště našel Odorik
    v Udině, v kostele Panny Marie
  • 00:11:39 Karmelské. Dodnes k němu přicházejí
    věřící, aby jej uctili
  • 00:11:44 či požádali o přímluvu.
  • 00:11:51 Stejně jako v kostele jeho jména
    v Pordenone, vystavěném v duchu
  • 00:11:54 Orientu, připomínajícím tak trochu
    místa, kterými kdysi procházel.
  • 00:12:00 V lednu 2002 bylo zahájeno
    nové kolo kanonizačního procesu
  • 00:12:03 směřujícího k prohlášení
    Odorika z Pordenone za svatého.
  • 00:12:11 Cestovatel a misionář Odorik,
    toužící přinést to nejlepší,
  • 00:12:15 co měl, poselství křesťanství
    do vzdálených krajin.
  • 00:12:21 On však navíc dělal to,
    co je důležité dodnes.
  • 00:12:24 Přinášel poznání o víře,
    zvycích a životě národů jiných,
  • 00:12:29 sloužící ke vzájemnému
    pochopení a toleranci.
  • 00:12:51 Skryté titulky: Simona Sedmihorská
    Česká televize, 2007

Související