iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
28. 1. 2007
19:00 na ČT2

1 2 3 4 5

55 hlasů
10009
zhlédnutí

Světci a svědci

Svatý Vojtěch

12 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Světci a svědci - Svatý Vojtěch

  • 00:00:10 Libice nad Cidlinou.
  • 00:00:11 V 10. století sídlo mocných
    a bohatých Slavníkovců.
  • 00:00:15 Politického oponenta vládnoucím
    Přemyslovcům.
  • 00:00:18 Z tohoto rodu pocházel i muž,
    jehož význam dalece překročil
  • 00:00:21 hranice českých zemí,
    a kterého Češi sami zavrhli.
  • 00:00:26 Po jeho smrti, když zjistili,
    koho se to vlastně zřekli,
  • 00:00:29 ukradli alespoň jeho ostatky těm,
    ke kterým se tento kníže a biskup
  • 00:00:33 uchýlil na sklonku života do exilu.
  • 00:00:45 V 10. století začínal v Čechách
    proces budování státu.
  • 00:00:49 Se vším, co k takovým počátkům
    patřilo: soupeřením rodových kmenů
  • 00:00:53 o moc a ne vždy úspěšnou činností
    misionářů v zemi, kde stále
  • 00:00:56 přežívaly mnohé pohanské zvyky.
  • 00:01:00 Země byla barbarská.
  • 00:01:03 Západní civilizací, která
    přicházela především z JZ Evropy,
  • 00:01:06 Francie a ze Španělska,
    jsme byli považováni za barbary.
  • 00:01:10 Praha pořád byla jenom misijním
    územím, ale nebyl tady biskup.
  • 00:01:14 To se povedlo až v 10. století.
    1. biskupem byl Dětmar, mnich,
  • 00:01:18 který tady vlastně byl cizincem.
  • 00:01:25 Chyběli duchovní, chyběla
    i učiliště, kde by se duchovní
  • 00:01:29 mohli vzdělávat.
  • 00:01:30 Pravděpodobně docházelo k četným
    bojům, které byly dosti kruté.
  • 00:01:38 A právě do tohoto období se někdy
    roku 956 narodil na Libici
  • 00:01:42 knížeti Slavníkovi syn Vojtěch.
  • 00:01:45 Lze předpokládat, že tak jako každý
    knížecí syn i on byl předurčen
  • 00:01:49 k povinnostem velmože.
  • 00:01:53 Podle dobových legend
    však záhy těžce onemocněl.
  • 00:01:55 Za jeho uzdravení ho měli rodiče
    zaslíbit Bohu.
  • 00:01:58 Faktem však zůstává, že ještě
    v dětství odjel Vojtěch
  • 00:02:02 na církevní studia do Magdeburku.
  • 00:02:04 Tehdy významného kulturního
    centra Evropy.
  • 00:02:12 Vojtěch zde studoval na katedrální
    škole, která měla vynikající
  • 00:02:16 úroveň, pod vedením mnicha Oktrika.
  • 00:02:20 Seznámil se tady s disciplínami
    7 svobodných umění,
  • 00:02:25 což bylo v té době nejvyšší
    dosažitelné vzdělání.
  • 00:02:30 Nacházíme se v době, kdy v Evropě
    neexistovaly univerzity.
  • 00:02:37 Pro Vojtěcha musel být návrat
    z tohoto centra vzdělanosti
  • 00:02:40 do polopohanských Čech asi šokem.
  • 00:02:42 Stejně jako to, že on, který byl
    9 let mimo domovinu, tudíž neznámý,
  • 00:02:48 byl vybrán za nového biskupa
    krátce po Dětmarově smrti.
  • 00:02:53 Vojtěch byl u jeho smrtelného lože.
  • 00:02:56 To byl také okamžik, kdy on sám,
    jak vyprávějí shodně všechny
  • 00:02:59 legendy, se vlastně podruhé
    obrátil.
  • 00:03:02 Tam teprve pochopil vážnost života.
  • 00:03:05 Studia v Magdeburku doplnila
    jeho spíše světáckou povahu.
  • 00:03:13 A tím se z něho stal skutečně
    první vzdělanec naší krve,
  • 00:03:17 který později zasáhl
    i do evropských dějin.
  • 00:03:21 O důvodech Vojtěchovy volby,
    která proběhla roku 982 zde,
  • 00:03:25 na Levém Hradci,
    toho příliš nevíme.
  • 00:03:28 V pozadí skutečně mohla stát
    jeho vzdělanost,
  • 00:03:31 ale také důvody politické.
  • 00:03:33 Na volbě se totiž shodli
    oba političtí oponenti,
  • 00:03:36 Přemyslovci i Slavníkovci,
    jejichž křehký smír skončil
  • 00:03:40 krátce před jeho volbou smrtí
    Vojtěchova otce, Slavníka.
  • 00:03:46 Jeho nejstarší syn a nástupce,
    Soběslav, hodlal dosáhnout
  • 00:03:50 jisté formy samostatnosti
    a nezávislosti na Přemyslovcích.
  • 00:03:55 Volba Vojtěcha pražským biskupem
    tak mohla být jistým kompromisem,
  • 00:04:03 snahou o vyrovnání počínajících
    rozdílů mezi Přemyslovci
  • 00:04:06 a Slavníkovci.
  • 00:04:11 Oficiální jmenování mohl
    v té době povolit pouze císař.
  • 00:04:15 Vojtěch proto musel odjet
    do Itálie.
  • 00:04:18 Do Čech si však nepřivezl
    pouze biskupský titul.
  • 00:04:21 Díky několikaměsíčnímu pobytu
    se v Itálii seznámil s antikou
  • 00:04:25 a s učením starokřesťanských
    filozofů, kteří usilovali
  • 00:04:28 o naplnění myšlenky lidské
    vzájemnosti,
  • 00:04:31 tak vzdálené jeho rodné zemi.
  • 00:04:34 Z toho, co víme, byl Vojtěch
    pravděpodobně člověk introvertní
  • 00:04:39 a se sklonem k mysticismu.
  • 00:04:41 Myslím si, že o to, aby se stal
    biskupem, ani moc nestál.
  • 00:04:45 Biskup byl v tehdejší době
    spoluhráčem politické moci.
  • 00:04:49 Knížata a králové si přáli mít
    biskupa, který opravdu partnerem
  • 00:04:53 v tomto směru se vší pompou byl.
  • 00:04:56 Dovedu si představit,
    jak asi zapůsobilo na Boleslava
  • 00:04:58 a jeho družinu, když vyšli naproti
    Vojtěchovi a on šel vůči nim pěšky
  • 00:05:02 a v mnišské kutně.
  • 00:05:05 Tak asi Boleslav svého partnera
    nepředstavoval.
  • 00:05:09 A to byl vlastně začátek konfliktů
    a třenic, které po celou dobu
  • 00:05:14 jeho činnosti v Praze trvaly
    a prohlubovaly se.
  • 00:05:18 On měl skutečně velké požadavky,
    jak na krále, tak na obyvatelstvo.
  • 00:05:23 Můžeme se právem domnívat,
    že i na knížecím dvoře přetrvávalo
  • 00:05:26 množství předkřesťanských praktik.
  • 00:05:28 Zejména různých iniciačních
    rituálů. Víme i o tom,
  • 00:05:32 že ještě koncem 10. století
    a později existovala u nás
  • 00:05:36 krevní msta, mnohoženství a další
    skutečnosti, které se nesrovnávaly
  • 00:05:43 s křesťanskou morálkou.
  • 00:05:48 Např. se zdá, že ve Starém Plzenci
    narazil na trh, kde se prodávali
  • 00:05:51 křesťanští otroci.
    Tak to byl pro něho šok.
  • 00:05:54 Čechům proto musela Vojtěchova
    snaha o obnovu společnosti připadat
  • 00:05:58 jako bláznovství či přímo
    nepřátelství.
  • 00:06:01 Kultivovaný a hluboce cítící
    Vojtěch se zanedlouho stal
  • 00:06:04 odpůrcem režimu
    a následně také emigrantem.
  • 00:06:08 Se svým bratrem Radimem odešel
    do Říma, kde chtěl před císařem
  • 00:06:12 složit svou funkci, na kterou
    podle svého přesvědčení nestačil.
  • 00:06:16 Ve středověku událost
    více než neobvyklá.
  • 00:06:21 Nepochybně sehrálo svoji roli to,
    že biskup patrně nebyl dnešními
  • 00:06:25 slovy řečeno manažerským typem.
  • 00:06:29 Patrně mu byly cizí organizační
    otázky každodenní péče
  • 00:06:33 o svěřenou diecézi.
  • 00:06:36 Jistě mohlo sehrát roli i vědomí
    vlastní nedokonalosti pastýře,
  • 00:06:41 který nedovedl přivést svěřené
    ovečky ke správnému chování.
  • 00:06:46 On přišel vlastně jako západní
    člověk a měl konflikt,
  • 00:06:50 který v našich dějinách je častý.
  • 00:06:53 Lidé, kteří přijdou z nějakého
    prostředí jiného než našeho,
  • 00:06:57 tak to mají na začátku těžké.
  • 00:07:00 Během 2. pobytu v Itálii vstoupil
    Vojtěch do benediktinského kláštera
  • 00:07:04 na římském Aventinu,
    kde se podrobněji seznámil
  • 00:07:06 s reformou mnichů stejnojmenného
    řádu, s Cluny.
  • 00:07:10 Zásadou bylo povznesení života
    s důrazem na kázeň a práci
  • 00:07:14 a zároveň snaha o vymanění církve
    z potupné podřízenosti
  • 00:07:17 světské moci.
  • 00:07:19 Toto hnutí definitivně změnilo
    Vojtěcha v člověka,
  • 00:07:22 který všem politickým zájmům
    nadřazoval ideál společné Evropy
  • 00:07:26 na základě křesťanských ideálů.
  • 00:07:31 - HOVOŘÍ T. SEKYRKA -
  • 00:07:32 Patrně právě tady dochází k přerodu
    Slavníkovce Vojtěcha v Evropana,
  • 00:07:37 ve světoobčana, muže, který získává
    celoevropský rozhled
  • 00:07:41 a celoevropské ideje.
  • 00:07:50 Mnišství bylo jeho životním cílem.
  • 00:07:52 V klášteře zůstal až do té doby,
    než české poselstvo
  • 00:07:55 po jeho 1. exilu v Římě,
    přišlo s prosbou,
  • 00:07:58 aby papež jejich biskupa
    vrátil zpátky do Prahy.
  • 00:08:02 Spíše než lítostí nad někdejším
    vyhnáním Vojtěcha ze země,
  • 00:08:05 bylo římské poselství Čechů
    vedeno opět důvody politickými.
  • 00:08:09 V územních sporech s Polskem
    se Boleslav II. postavil
  • 00:08:12 na stranu slovanských pohanů.
  • 00:08:15 Čímž ovšem dostal svou zemi
    do izolace vůči západní
  • 00:08:17 křesťanské Evropě.
  • 00:08:20 Situaci měl tehdy zachránit
    právě návrat biskupa.
  • 00:08:25 Boleslav slíbil Vojtěchovi
    nápravu ve všech směrech.
  • 00:08:28 Při návratu do Prahy mu připravil
    bouřlivé uvítání.
  • 00:08:31 S jeho podporou mohl Vojtěch
    dokonce založit první mužský
  • 00:08:34 klášter v Čechách
    v Praze-Břevnově.
  • 00:08:37 Nicméně i tehdy platilo
    ono sliby - chyby.
  • 00:08:45 Vojtěch přišel s ideálem
    křesťanství.
  • 00:08:47 Ten obsahoval určitý morální
    postoj, určitý vztah k lidem,
  • 00:08:50 k majetku, a to tady nebylo zvykem.
  • 00:08:53 On chtěl, aby se to všechno
    najednou začalo praktikovat.
  • 00:08:56 Pochopitelně drsní vojáci
    a žoldnéři v Boleslavově družině
  • 00:09:00 neměli pro něco takového
    vůbec pochopení.
  • 00:09:05 Já si myslím, že kolem něho
    byla řada lidí,
  • 00:09:07 kteří ani nerozuměli přesně tomu,
    co on chce. To bylo jeho drama.
  • 00:09:11 Ani ne 2 roky po návratu
    z 1. exilu tak Vojtěch
  • 00:09:14 emigroval podruhé.
  • 00:09:16 V dnešním Maďarsku, kde jej dodnes
    uctívají za svého patrona,
  • 00:09:19 pokřtil budoucího uherského krále
    Štěpána a pokračoval do Říma
  • 00:09:23 zpět na Aventino.
  • 00:09:26 Někdy v té době se dozvěděl
    o vyvraždění svého rodného sídla
  • 00:09:29 v Libici Přemyslovci.
  • 00:09:31 A byl v podstatě definitivně
    rozhodnut, že zpátky už nepůjde.
  • 00:09:35 Bylo však nemyslitelné,
    aby si biskup opětovně
  • 00:09:37 o svém postu sám rozhodoval.
  • 00:09:40 Proto papež i císař,
    byť jeho velký příznivec,
  • 00:09:43 požadovali Vojtěchův okamžitý
    návrat do Čech.
  • 00:09:47 Příliš se mu zpátky nechtělo,
    uvědomoval si, že to bude
  • 00:09:51 konfliktní jako předtím,
    takže se mu podařilo vymoci
  • 00:09:54 alespoň to, že se nebude muset
    v Čechách zdržovat,
  • 00:09:57 pokud ho tam Češi nebudou chtít.
  • 00:10:00 A když opravdu Češi neprojevili
    zájem změnit způsob života
  • 00:10:03 a tím jej přijmout,
    tak se odebral do ciziny,
  • 00:10:06 s koncem, který je dobře znám.
  • 00:10:12 Poté, co byl Vojtěch napodruhé
    odmítnut Čechy, opouští podruhé
  • 00:10:16 svou biskupskou funkci a vydává
    se nejprve do Francie.
  • 00:10:20 Zde navštěvuje některá význačná
    poutní místa.
  • 00:10:24 Později, se souhlasem papežovým
    a císaře Otty III., odchází
  • 00:10:29 do Polska, kde se rozhoduje obrátit
    k pohanským Rusům.
  • 00:10:38 O konci Vojtěchova života
    (v dubnu r. 997) existují 2 verze.
  • 00:10:43 Podle jedné byl na břehu Baltu
    ubit pádlem, podle druhé
  • 00:10:46 v Pohanském háji sedmkrát
    proboden kopím a sťat.
  • 00:10:50 Zmrzačené tělo vykoupil zlatem
    jeho přítel, polský král
  • 00:10:53 Boleslav Chrabrý, a nechal jej
    pohřbít v katedrále Panny Marie
  • 00:10:57 ve Hnězdně. Již 2 roky po své smrti
    byl Vojtěch uctíván jako světec
  • 00:11:02 na většině evropského území.
  • 00:11:04 S výjimkou Čech, kde byl téměř
    40 let zcela zapomenut.
  • 00:11:12 Svatý Vojtěch se sem, na Pražský
    hrad do kostela sv. Víta,
  • 00:11:16 přece jenom vrátil.
  • 00:11:18 Stalo se tak v roce 1039,
    kdy český kníže Břetislav I.
  • 00:11:23 uspořádal válečné tažení do Polska,
    dosáhl velkého vítězství
  • 00:11:28 a ve slavném průvodu Břetislav
    s celou výpravou a Vojtěchovými
  • 00:11:33 ostatky se vrátil do Prahy.
  • 00:11:37 Je tedy nepochybně paradoxem,
    že by se tento bohajobajný
  • 00:11:40 a mírumilovný biskup stal
    kořistí loupících vojsk.
  • 00:11:49 Češi, Poláci, Slováci patří
    do západní skupiny Slovanů
  • 00:11:52 a pokládají se za součást
    křesťanského západu.
  • 00:11:56 A Vojtěch je vlastně prvním
    dobře zdokumentovaným Čechem,
  • 00:12:00 který do té západní Evropy vstoupil
    svým vzděláním,
  • 00:12:04 ale také svou orientací
    na západo-křesťanskou liturgii.
  • 00:12:08 Celé naše dějiny jsou tedy vztahem
    k západnímu křesťanství,
  • 00:12:11 k západní Evropě. A není to tak
    snadné. Často je konfliktní.
  • 00:12:14 20. století je toho hrůzostrašným
    příkladem.
  • 00:12:17 Takže na prahu 21. století
    si můžeme jenom přát,
  • 00:12:21 aby se takové osobnosti
    zase objevily.
  • 00:12:23 A aby ten výběr byl ku prospěchu
    každého z nás a především
  • 00:12:26 celého našeho národa.
  • 00:12:41 Skryté titulky: Simona Sedmihorská
    Česká televize, 2007

Související