iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
1. 1. 2008
20:15 na ČT2

1 2 3 4 5

115 hlasů
39699
zhlédnutí

Nejznámější Čech - Jan Nepomucký

Říká se mu světec s pěti hvězdami. S jeho jménem se ve světě setkáte nejčastěji ze všech jmen světců vzešlých z české kotliny.

52 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Nejznámější Čech - Jan Nepomucký

  • 00:00:02 .
  • 00:01:59 Ani nám už nepřijde,
    že je mezi námi.
  • 00:02:03 Zvykli jsme si na něj jako
    na doplněk návsi nebo náměstí.
  • 00:02:07 Je součástí venkova, na který
    pohlížíme očima Mikoláše Alše
  • 00:02:12 či Josefa Lady, na který pomyslíme
    s úsměvem při elektrickém valčíku
  • 00:02:16 pánů Svěráka a Uhlíře, kde mezi
    svědky oné slavné elektrifikace
  • 00:02:21 stojí on, sv. Jan z kamene vytesán.
  • 00:02:27 I moderní sídliště občas hledá
    v jeho přítomnosti domácí tradici.
  • 00:02:32 Jak potom stoupá překvapení,
    když se s jeho známou postavou
  • 00:02:36 potkáme v zahraničí. Čím dál
    od našich hranic, je to setkání
  • 00:02:41 exotičtější a k údivu nás dovedou
    jeho stopy na konci světa.
  • 00:02:48 Když se pokusíme o nemožné
    a začneme vypočítávat jeho pomníky
  • 00:02:52 po celé zeměkouli,
    brzy narazíme na prosté zjištění.
  • 00:02:57 Máme zde muže, který v minulosti
    byl nejslavnějším Čechem.
  • 00:03:08 Může se nám stát, že nás notoricky
    známá podoba muže v kanovnickém
  • 00:03:13 rouchu s křížem v ruce a pěti
    hvězdami kolem hlavy překvapí
  • 00:03:17 na italském venkově, uprostřed
    krásy římských chrámů, na Sicílii,
  • 00:03:24 ve Španělsku a v Portugalsku,
    některých částech Francie,
  • 00:03:29 v Belgii, Holandsku i Lucembursku,
    také v Londýně a samozřejmě
  • 00:03:35 i ve slovanských zemích,
    kde se kult našeho rodáka rozšířil
  • 00:03:39 směrem na východ až po Moskvu.
  • 00:03:43 K jihu sestoupil až do
    slovinských a chorvatských krajů.
  • 00:03:48 Čím jsme blíž k domovu, tím se
    výskyt jeho památek zhušťuje,
  • 00:03:52 což je pochopitelné. Stačí se
    projít Polskem, Slovenskem,
  • 00:03:56 Maďarskem, rakouskými zeměmi
    a katolickými částmi Německa.
  • 00:04:02 Kdo tak učiní, dá nám za pravdu,
    že se pomníky světce Jana nešetří.
  • 00:04:09 Většina soch, obrazů a oltářů,
    kaplí a kostelů dedikovaných
  • 00:04:13 památce tohoto nebešťana stojí
    za hranicemi země, kde se narodil.
  • 00:04:18 Sv. Jan Nepomucký se skutečně
    vytratil z našeho povědomí.
  • 00:04:24 Jak se to mohlo stát? Myslím,
    že takovým jasným výrazem je to,
  • 00:04:28 že socha, která krášlila Václavské
    náměstí, byla odvezena do Žebráku.
  • 00:04:34 A tak se světec přes dobrotu
    dostal na žebrotu. Ale proč?
  • 00:04:39 A kdo to vlastně byl? Proč mu naši
    předci věnovali tolik pozornosti,
  • 00:04:43 že mu stavěli tak okázalé chrámy,
    jako je to třeba tady v Praze
  • 00:04:48 na Novém Městě, na Skalce
    od Kiliána Ignáce Dienzenhofera.
  • 00:04:54 Zvu vás na putování
    po stopách sv. Jana.
  • 00:04:57 Bylo by skvělé, kdybychom cestou
    mohli objevit rysy jeho tváře,
  • 00:05:02 protože on je skrytý za těmi
    tisíci kamenných soch a obrazů.
  • 00:05:06 Zřejmě ho potkáme také v tom
    jeho druhém, posmrtném životě.
  • 00:05:12 I v tom, jak si ho naši předci
    představovali, jak ho chápali,
  • 00:05:16 jaké naděje do něho vkládali,
    protože tvář Jana se v pojetí lidí
  • 00:05:21 měnila podle vkusu, podle nadějí
    a podle očekávání doby.
  • 00:05:27 Nepomuka jsme po našich
    předcích zdědili.
  • 00:05:30 Kdo ví, jak se v něm
    zrcadlíme dnes.
  • 00:05:35 Při putování po Janových stopách
    nás bude provázet Miroslav Herold,
  • 00:05:40 kněz, jezuita, student církevních
    dějin na papežské univerzitě
  • 00:05:44 Gregorianě v Římě.
  • 00:05:47 Svatému Janovi a jeho kultu
    se věnuje již řadu let.
  • 00:05:50 Nejprve se s ním a natáčecím štábem
    podíváme do rodného Nepomuku.
  • 00:06:05 Jak už jméno napovídá, zřejmě se
    jednalo o člověka německého původu.
  • 00:06:10 To znamená, že Jan Nepomucký
    byl asi potomkem kolonistů
  • 00:06:14 Přišli do Nepomuka ve 13. století.
    Tehdy se kolonizovalo zdejší území,
  • 00:06:20 které spadalo pod klášter
    cisterciáků v nedalekém Pomuku,
  • 00:06:25 což je na druhé straně Zelené Hory.
  • 00:06:28 Jan se narodil někdy v 1.polovině
    14. století a přesně kdy,
  • 00:06:32 se nikdy nedovíme. Legenda pravila,
    že místo Janova narození
  • 00:06:36 bylo označeno nebeským světlem.
    Podobně jako místo jeho skonu
  • 00:06:41 později ve Vltavě bylo označeno
    hned několika nebeskými světly.
  • 00:06:47 Takže vidíte, město Nepomuk
    na pravici od hvězdy
  • 00:06:50 a nad Nepomukem se vznáší plamen.
    Je krásně vidět Nepomucké kostely
  • 00:06:55 a zámek Zelenou Horu. Pro nás
    dnes by nemělo být tak důležité,
  • 00:07:01 zda byl Jan Nepomucký potomkem
    německých kolonistů anebo jestli
  • 00:07:05 to byl Čech jak poleno,
    ale důležité je vědět,
  • 00:07:09 že vyrůstal zde. Vyrůstal v Čechách
    a prokazatelně uměl česky,
  • 00:07:15 uměl i německy a samozřejmě mluvil
    i jazykem církve - latinou.
  • 00:07:26 Když se Jan narodil a nesli ho
    na křest, tak mu dali jméno
  • 00:07:29 podle křtitele. Stalo se to támhle
    v chrámu sv. Jakuba v Nepomuku.
  • 00:07:36 Nepomuk se v po bělohorské době
    stal poutním místem a poutníci
  • 00:07:40 a návštěvníci sem dodnes přicházejí
    připomenout si zdejšího rodáka.
  • 00:07:45 Město je na Jana právem hrdé.
    Vždyť díky jemu jméno Nepomuk
  • 00:07:49 znají i v zámoří. Jan se tu nejen
    narodil, ale zřejmě tu padlo
  • 00:07:53 i jeho důležité rozhodnutí
    pro duchovní život. Slovníkem víry
  • 00:07:57 bychom řekli, že se rozhodl vzít
    na sebe kříž a následovat Krista.
  • 00:08:02 To ho nakonec dovedlo ke kněžství.
    Barokní legenda věděla o událostech
  • 00:08:07 které ho k tomu kroku předurčily.
    Pavel Jiran z Nepomuka nás zavedl
  • 00:08:12 do blízké vsi Klášter,
    kde stávalo opatství cisterciáků.
  • 00:08:17 Zde si prý na panně Marii
    vyprosili syna bezdětní rodiče
  • 00:08:21 a na zásah Madony byl malý
    chlapec uzdraven. Legenda tvrdí,
  • 00:08:26 že se tak stalo před sochou
    panny Marie Zelenohorské,
  • 00:08:29 kterou dnes najdeme ve Vídni.
  • 00:08:32 To je přímo ta socha, kterou jsem
    hledal, protože tam stálo jen,
  • 00:08:37 že je u Františkánů ve Vídni.
    Neklamné znamení rozlišující
  • 00:08:40 je ta sekera, která je zatlá
    do Madony z pravé strany do zad.
  • 00:08:44 Další zbožné podání vypráví
    o Janovi jako o malém chlapci,
  • 00:08:48 který každý den z Nepomuku docházel
    k cisterciákům ministrovat.
  • 00:08:53 Vyloučeno to není stejně jako
    domněnka, že chlapec u mnichů
  • 00:08:57 sv. Bernarda načerpal první
    vzdělání. Patrně tu skutečně
  • 00:09:01 byla škola otevřená pro veřejnost.
    Že by později Jan pokračoval
  • 00:09:05 na škole v Žatci, se nedá doložit
    Ale to nic nemění na skutečnosti,
  • 00:09:10 že se i z tohoto města stalo
    svatojánské poutní místo.
  • 00:09:16 Potkali jsme hned několik průvodců,
    kteří nás zavedli na svatojánská
  • 00:09:21 místa v okolí Nepomuku.
    Kasejovický farář Jiří Čepl tvrdí,
  • 00:09:25 že se na svět nejlépe dívá
    ze sedla. A tak jsme vyrazili.
  • 00:09:30 Cestou se kraj pod Zelenou Horou
    podělil o nejedno překvapení.
  • 00:09:36 Vypadá to, že se, jak se říká,
    pod popelem skrývá řeřavé uhlí.
  • 00:09:43 Že se sice o sv. Janu na veřejnosti
    moc nemluví, ale za to k němu
  • 00:09:47 mnohý člověk chová důvěru
    v intimitě svého životního příběhu.
  • 00:09:53 Loučíme se s přáteli na Nepomucku
    a jedeme za Janem do Prahy.
  • 00:09:57 Zamířil tam do arcibiskupských
    služeb, když mu bylo přes 20 let.
  • 00:10:11 Jeho úhledné písmo a smysl pro
    detail něco ale určitě prozradí.
  • 00:10:16 Rozhodně to musel být člověk
    precizní s myslí právníka,
  • 00:10:20 oddaný práci, která vyžadovala
    vytrvalost a sebekázeň.
  • 00:10:36 Dnes kolem místa, kde Jan pracoval,
    biskupského dvora na Malé Straně,
  • 00:10:41 prochází o světcově svátku
    procesí a míří na most,
  • 00:10:44 kde skončil svůj pozemský život.
  • 00:10:46 Zástupy turistů proudí kolem jeho
    sochy, která působí jako magnet.
  • 00:10:51 Pod Janem se mísí jazyky ze všech
    koutů světa. Z amerických dálav
  • 00:10:55 rytmus slavného spirituálu,
    když svatí pochodují.
  • 00:10:59 Možná by leckdo z návštěvníků Prahy
    věděl o nějaké jánské soše,
  • 00:11:03 kterou zná důvěrně v rodné zemi.
  • 00:11:05 V Mexiku, Venezuele, Paraguaji,
    na Kubě, na Filipínách, v Indii.
  • 00:11:10 Proč ne? Vždyť i v Nazaretu,
    kde Kristus prožil mládí,
  • 00:11:13 stojí svědomitý pražský úředník,
    který si nedovedl představit
  • 00:11:17 naplnění svého života jinak,
    než že ho prožije jako kněz.
  • 00:11:21 Kněžského svěcení se mu dostalo
    nejpozději kolem r. 1380.
  • 00:11:25 Působil jako oltářník v jedné
    z kaplí pražské katedrály.
  • 00:11:28 Stal se farářem u sv. Havla,
    což byla důležitá farnost.
  • 00:11:33 Pozdější podání o něm hovoří
    jako o výmluvném kazateli
  • 00:11:37 a dobročinném knězi, ba přímo
    královském almužníkovi.
  • 00:11:41 O těchto stránkách Janova příběhu
    nic bližšího zjistit nemůžeme.
  • 00:11:45 Pouze víme, že v nouzi
    půjčoval finanční prostředky,
  • 00:11:48 nicméně dluhy vymáhal zpět.
    Musel mít nesporné kvality,
  • 00:11:52 aby si ho arcibiskup Jenštejn
    vybral za spolupracovníka.
  • 00:11:57 Nepomuk si doplnil právnické
    vzdělání na Karlově univerzitě
  • 00:12:01 a na 5 let odcestoval do Itálie,
    a se vrátil s doktorským titulem.
  • 00:12:05 Kdo by neznal Janovu sochu
    na Karlově mostě?
  • 00:12:09 Jde o plastiku, která po středověké
    kalvárii otevřela brány světoznámé
  • 00:12:14 plastické výzdobě tehdy jediného
    pražského mostu, který spojoval
  • 00:12:19 oba dva břehy Vltavy.
    V případě Johánkovy sochy jde
  • 00:12:22 o mostecký typ, který se stal
    vzorem pro světcovu ikonografii.
  • 00:12:30 Na tomto případě si můžeme ukázat,
    jak si lidé Jana představovali.
  • 00:12:35 Vidíme postavu kanovníka.
    Kněze, který je oblečen v kleriku,
  • 00:12:39 Potom v superpelici neboli rochetu,
    ta byla většinou bílá.
  • 00:12:46 Na bronzu to vidíme zeleně.
  • 00:12:48 Navrchu je takzvaná kanovnická
    mozeta či almuce. Takový kožíšek.
  • 00:12:52 Celá kompozice je završena biretem,
    který kanovníci na hlavě nosili.
  • 00:12:59 Zdálo by se, že si Jan z Pomuku
    užíval výsadního postavení
  • 00:13:03 v blízkosti arcibiskupa, ale mezi
    Václavem IV. a arcibiskupem Janem
  • 00:13:07 z Jenštejna už dlouhou dobu
    panovaly názorové neshody,
  • 00:13:11 roztržky a nakonec i otevřený boj.
  • 00:13:21 Královi rádci, vymysleli lest.
    Založí biskupství na českém území
  • 00:13:26 a oslabí moc pražského arcibiskupa.
    Tady, v benediktýnském klášteře
  • 00:13:31 nedaleko Plzně,byl stařičký opat,
    který se jmenoval Racek.
  • 00:13:37 Ten byl nad hrobem, a když zemřel,
    to by mohl být právě ten okamžik,
  • 00:13:44 kdy by se nezvolil nový opat,
    ale ty obrovské klášterní statky
  • 00:13:49 v tomto okolí, ty by se zabraly
    a z zřídilo by se nové biskupství.
  • 00:13:54 Jenomže mniši byli informováni
    o Václavových záměrech a tak si
  • 00:14:00 za pár dní zvolili
    nového opata Olena .
  • 00:14:03 Arcibiskup dal na veřejnosti
    najevo, že proti tomu nic nemá.
  • 00:14:08 Ovšem ve skutečnosti král, který
    by proti tomu samozřejmě něco měl,
  • 00:14:13 se nemohl ozvat. On se o tom
    vlastně vůbec nedozvěděl.
  • 00:14:17 Arcibiskup novou volbu schválil
    a Jan Nepomucký ji podepsal.
  • 00:14:25 Když se o tom dozvěděl král,
    začal vyhrožovat arcibiskupovi
  • 00:14:29 i Johánkovi, že je zabije a utopí.
    Takže arcibiskup i Johánek
  • 00:14:34 se dostali do bezpečí na hrad
    Roudnici. Dá se tedy říci,
  • 00:14:39 že Nepomuk vlastně svou smrt
    nalezl později díky tomu,
  • 00:14:44 že pro tento klášter napsal podpis
    v souznění se svým představeným.
  • 00:14:56 Časem vyžadovalo stále větší odvahu
    stát věrně při arcibiskupovi.
  • 00:15:00 Jan z Pomuku si to uvědomoval.
    Věděl, jak mnoho by mohl riskovat.
  • 00:15:05 Přesto se nedal přemoci strachem
    a spolupracoval s Jenštejnem,
  • 00:15:09 ač přitom některými kroky
    Václava IV. dovedl rozzuřit.
  • 00:15:14 Říká se, že velikost člověka
    poznáme podle krizových okamžiků.
  • 00:15:19 Podle toho, jak se zachová
    v ohrožení, v nebezpečí smrti.
  • 00:15:23 Jak asi musí dopadat na duši
    tíseň z nejisté budoucnosti,
  • 00:15:27 pocit blížícího se dne,
    kdy se všechno rozhodne.
  • 00:15:31 Král Václav už několikrát
    vyhrožuje arcibiskupské kurii,
  • 00:15:35 že sáhne jistým lidem na život.
  • 00:15:38 Má být však vyhlášeno milostivé
    léto, král proto volá po smíru.
  • 00:15:43 Arcibiskup přijíždí z Roudnice
    do Prahy přemluven svými rádci,
  • 00:15:48 dokonce i vikářem Janem. Když se
    rozbřeskne ráno 20. března 1393
  • 00:15:54 a zástupy obou znesvářených
    stran se spatří, místo smíru
  • 00:15:59 vzplane panovníkův hněv. Káže
    svým strážím zajmout arcibiskupa.
  • 00:16:04 Pastýř pražského lidu se ale
    zachrání kryt svými lidmi.
  • 00:16:10 Jen 4 muži z Jenštejnovy družiny
    se ocitají v zajetí vladaře.
  • 00:16:17 Vodí je svázané pražskými ulicemi
    přeplněnými poutníky.
  • 00:16:22 Po několika zastaveních křížové
    cesty průvod končí na Staré Rychtě,
  • 00:16:28 protože tu jsou mučidla.
    Proč se s takovou vervou věnuje
  • 00:16:32 králova nežádoucí pozornost
    právě Janovi, který vidí
  • 00:16:35 v plamenech a krvi poslední
    okamžiky své pozemské pouti?
  • 00:16:38 Že něco řekl nebo něco zamlčel?
    Tajemství si vzal do chladného
  • 00:16:43 hrobu Vltavy, kam uklidili
    mrtvé tělo, když už nemohlo
  • 00:16:46 rozdrcenou rukou podepsat, že se
    na něm nikdo nedopustil násilí.
  • 00:18:35 Do Vltavy spadla oběť rozdělení,
    které mezi duchovní a světskou mocí
  • 00:18:40 panovalo na sklonku 14. století.
    Jakoby most Jana provázel
  • 00:18:45 i po smrti. Teď je to most,
  • 00:18:47 jak ho vnímali obyvatelé Prahy
    v pozdějších stoletích.
  • 00:18:52 Místo posvěcené mučednictvím
    světce. Z muže shozeného s mostu
  • 00:18:57 se stal tvůrce mostů Pontifex.
  • 00:19:02 Skutečnost, která nabývá
    obrovské škály podob.
  • 00:19:15 Jan si v rukou drží krucifix.
    Tedy kříž s Kristovým tělem.
  • 00:19:19 Na naprosté většině soch i obrazů
    se na ukřižovaného dívá.
  • 00:19:24 Totiž Kristus jako mučedník
    byl pro Nepomuka vzorem.
  • 00:19:28 Jako Nepomuk by byl zdviženým
    ukazováčkem, který říká:
  • 00:19:32 Podívejte se, tudy vede cesta.
    Pro tohoto já jsem položil život.
  • 00:19:38 Je to vlastně i naznačení
    významu světců jako takových.
  • 00:19:44 Oni jsou pomocníky na cestě,
    která vede za horizonty světa,
  • 00:19:49 ale když ji žijeme v naději,
    tak víme, že vede k vítězství.
  • 00:19:54 Mučedník vržený do vody byl
    oslaven zářícími zázraky.
  • 00:19:58 Teprve baroko samotné si vysvětlilo
    tyto zázraky jako světla.
  • 00:20:03 Nebo říká jim hvězdy. Proč jich
    je zrovna pět, to je těžko říci.
  • 00:20:09 Někteří tvrdí, že je to
    na náznak Kristových pěti ran.
  • 00:20:14 Jiní říkají, že totiž je to pět
    písmen v latinském slově
  • 00:20:18 "mlčel jsem? nebo "silný?.
  • 00:20:28 Kníže Karel Schwanzenberg
  • 00:20:31 by určitě mohl poukázat
    na potřebu propojení, přemostění
  • 00:20:35 ve sjednocující se Evropě
    v mezinárodních vztazích.
  • 00:20:39 Jako byl sv. Jan Nepomucký chápán
    jako ochránce rozličných zemí,
  • 00:20:44 mohl by i dnes inspirovat
    jako duchovní symbol tvorby
  • 00:20:48 politických i kulturních mostů.
    Zvláště v středoevropské oblasti.
  • 00:20:54 Při stavění mostů
    mezi námi a našimi sousedy.
  • 00:20:58 Kníže Schwanzenberg vyprávěl,
    jak i jeho rod, tak důležitý
  • 00:21:02 v dějinách bývalého habsburského
    soustátí, vděčil obzvláštním
  • 00:21:07 způsobem Sv. Janovi za záchranu
    před zánikem a vymřením.
  • 00:21:11 Od té doby, co světec vyprosil
    knížecím manželům v r. 1722 syna,
  • 00:21:17 z vděčnosti jsou mužští potomci
    rodu pojmenováváni Jan Nepomuk.
  • 00:21:25 Sv. Jan Nepomucký byl
    také vzýván jako ochránce
  • 00:21:29 proti nebezpečí Osmanské říše.
    Někteří jeho ctitelé se domnívali,
  • 00:21:33 že pomohl intervencí k vítězství
    křesťanských vojsk v roce 1683
  • 00:21:38 a ze samé radosti nad tím
    mu baronové Wunschwitzové
  • 00:21:43 postavili sochu na pražském mostě.
  • 00:21:46 Schwanzenbergové pak na všech
    panstvích, ať to bylo v Čechách,
  • 00:21:50 v Rakousku, nebo v Bavorsku,
    Sv. Jana Nepomuckého ctili
  • 00:21:53 a v každém vybudovaném kostele
    nesměla chybět podobizna
  • 00:21:57 či přímo oltář tohoto světce.
    V pražské katedrále dali
  • 00:22:01 ve Schwarzenberské kapli na vitráži
    zpodobnit okamžik, kdy se r. 1721
  • 00:22:05 setkali u Janova náhrobku kníže
    Adam František s chotí Eleonorou
  • 00:22:10 a následně se jim narodil
    tak dlouho očekávaný syn.
  • 00:22:14 Sv. Jan Nepomucký se stal hlavním
    patronem Schwarzenberského rodu.
  • 00:22:44 Tělo umučeného vikáře Jana
    vylovili za necelý měsíc z Vltavy.
  • 00:22:49 Podle tradice je zatím načas
    uložili v klášteře U svatého kříže
  • 00:22:53 a po roce 1396 bylo tělo přeneseno
    do katedrály ještě v době,
  • 00:22:58 kdy byl Václav IV. u moci.
  • 00:23:03 Dómský farář nám umožnil navštívit
    podzemní hrobku v místech,
  • 00:23:07 kde mučedníkovo tělo
    leželo přes tři staletí.
  • 00:23:13 Počkej, co tady máme?
  • 00:23:15 Vidíš, na stropě je on. Jan.
  • 00:23:21 A podívej se. To je fantastické.
    To jsou čeští patronové kolem něj.
  • 00:23:26 A tady má nad sebou jméno boží.
  • 00:23:28 Počkej, co tady je dál?
  • 00:23:32 Aha, tady!
  • 00:23:34 Podívej, to se týká toho,
    co říká barokní legenda,
  • 00:23:39 že když chtěli položit Janovo tělo
    do hrobu, tak kopali v ochozu
  • 00:23:44 pražské katedrály a našli poklad.
    Mně se zdá, že tady na tom výjevu
  • 00:23:49 bude Nepomuk sám. Ta postava mezi...
    Vypadá, že jsou oblečeni podobně,
  • 00:23:55 mají ty límce, tedy taky kanovník.
    Možná by to znamenalo, že královna
  • 00:24:01 chce nechat pohřbít zpovědníka,
    při tom žádá Svatovítskou kapitulu,
  • 00:24:08 aby jí v tom pomohla. Ale je to
    barokně stylizováno, jako kdyby
  • 00:24:13 ten světec v ten moment ještě žil.
  • 00:24:18 Sepulchrum ejus gloriosum.
  • 00:24:23 Počkat!
    Jeho slavný hrob.
  • 00:24:27 Takže to znamená, že on nebyl
    pohřben tady v této místnosti.
  • 00:24:31 Tady byl pohřben!
  • 00:24:34 No ano! Podívej!
    Vidíš ty hvězdičky na nebi?
  • 00:24:38 Tak to musí být tato kopka, ve
    které po 326 letech vyhrabali tělo.
  • 00:24:51 Jak dlouho Janovo tělo odpočívalo
    v původním hrobě v katedrále,
  • 00:24:55 než došlo k jeho otevření
    v r. 1719, to přesně nevíme.
  • 00:25:00 Jisté je, že už od 15. století
    přibývá dokladů o úctě ke knězi,
  • 00:25:05 kterého krátce po smrti označil
    Jan z Jenštejna za již svatého.
  • 00:25:12 Jeho kult se po celá dvě století
    soustředil v pražské katedrále
  • 00:25:16 kolem místa pohřbení. Začaly
    kolovat zvěsti, že je třeba
  • 00:25:20 je mít ve zvláštní úctě. Jinak
    kdo na náhrobní kámen neopatrně
  • 00:25:24 vstoupí, či ho bezbožně pošlape,
    téhož dne utrpí trest cti a jménu.
  • 00:25:30 Kolem hrobu byly vystavěny mříže
    a přibývalo Janových ctitelů.
  • 00:25:34 Magická bázeň před nepochopitelnou
    posvátností místa vyvrcholila
  • 00:25:39 při kalvinistickém plenění pražské
    katedrály za Fridricha Falckého.
  • 00:25:43 Barok s oblibou zachycoval chvíli,
    kdy hanobitelé začali lámat mříže
  • 00:25:49 u Nepomukova hrobu. Jeden z nich
    se však skácel mrtev,druhý ochrnul.
  • 00:25:54 Nikdo nesměl stáhnout
    ruku na svatý hrob.
  • 00:26:11 Za hodného světské úcty byl
    hned od počátku pokládán zpovědník
  • 00:26:15 Jan z Pomuku, který za cenu života
    odmítl vyzradit králi Václavu IV.,
  • 00:26:21 z čeho se jeho manželka zpovídala.
    Stal se tak prvomučedníkem svátosti
  • 00:26:27 smíření ve světových dějinách.
  • 00:26:31 Je čas k mlčení a je čas k mluvení.
    Janovi se mlčení i mluvení spojilo
  • 00:26:36 Jako kdyby tady byl další most.
    Aristoteles říkal, že je nejtěžší
  • 00:26:41 na světě mlčet o tom,
    o čem se nemá mluvit.
  • 00:26:45 Jan dokázal pomlčet o tajemství
    zpovědi a zároveň byl člověkem,
  • 00:26:51 který dokázal poradit.
  • 00:26:53 Do mozaiky utrpení sv. Jana by
    ochrana tajemství dobře zapadala.
  • 00:26:59 Král Václav neměl harmonické vztahy
    se svou chotí Žofií Bavorskou.
  • 00:27:05 Ukracoval ji na jejích právech
    a léta oddaloval její korunovaci.
  • 00:27:11 Nelze vyloučit, že se Žofie
    obrátila o pomoc právníka z Pomuku,
  • 00:27:17 ať už šlo o zpověď nebo ne.
    Tajemství a jeho uchránění
  • 00:27:22 však bylo to, co mocným kouzlem
    k Janu Nepomuckému přitahovalo
  • 00:27:27 pozornost zástupů. Světec
    se stal vzorem mlčenlivosti.
  • 00:27:32 Držel ochrannou ruku nad zpovědníky
    i nad těmi, kdo se zpovídají.
  • 00:27:38 Obrovské obliby nabyl jeho patronát
    nad ctí, dobrou pověstí a jménem.
  • 00:27:49 Život položil za uchránění
    královniny cti a nyní dokazoval,
  • 00:27:53 že může chránit před hanbou
    a pomluvami jedince, skupiny lidí,
  • 00:27:58 ba i celý národ. Pro svůj
    mokrý hrob si získal patronát
  • 00:28:02 nad vodním živlem a lidem od vody.
    Už před Bílou Horou se v českých
  • 00:28:08 katolických kruzích zdvíhal zájem
    o sv. Jana Nepomuckého a jeho jméno
  • 00:28:13 se začalo objevovat
    v seznamech zemských patronů.
  • 00:28:17 Teprve změna církevně politické
    situace po r. 1620 otevřela
  • 00:28:21 Janovi cestu k okázalému triumfu.
    Byl reprezentantem předhusitské
  • 00:28:25 katolické tradice, na níž mělo
    obyvatelstvo Bohémie navázat.
  • 00:28:29 Byl prvomučedníkem zpovědi
    svátosti, jejíž společenská
  • 00:28:33 důležitost prudce stoupala.
    Měl očistit a proslavit
  • 00:28:37 dobré jméno Čech před
    očima katolického světa.
  • 00:28:40 Brzy se začalo pomýšlet na
    oficiální schválení Janova kultu.
  • 00:28:43 Na podnět svatovítské kanovnické
    kapituly napsal jezuitský historik
  • 00:28:47 Bohuslav Balbín Janův život.
    Dnem Janova svátku se během
  • 00:28:51 17. století stal 16. květen.
    O vyřešení nepomucenské kauzy
  • 00:28:56 se postaral pražský arcibiskup
    Ferdinand Hrabě Künburg.
  • 00:29:01 Během příprav Janova blahořečení
    muselo být ohledáno světcovo tělo.
  • 00:29:06 A tak po více než 300 letech
    vyňali jeho kostru. Když vyndávali
  • 00:29:11 světcovu lebku, tak z ní vypadla
    hlína a hmota, která tehdejším
  • 00:29:16 lékařům připomínala lidský jazyk.
    Chápalo se to jako znamení od boha,
  • 00:29:21 že tento člověk položil život
    za to,že neřekl zpovědní tajemství.
  • 00:29:29 Možná když nám šlo o zachování
    našeho národního jazyka,
  • 00:29:33 bylo to vhodné znamení a dnes,
    kdybychom si chtěli jako národ
  • 00:29:37 zachovat dobrou mysl, tak bychom
    zjistili, že máme světcův mozek.
  • 00:29:43 Vlastně trvalo jen 254 let,
    než moderní antropologický průzkum
  • 00:29:47 Nepomukových ostatků prokázal,
    že se v případě domnělého jazyka
  • 00:29:52 jedná o pozůstatek mozkové tkáně.
  • 00:29:54 Tady máme zrovna malý ostatek
    sv. Jana Nepomuckého, z jeho kostí.
  • 00:29:59 Mít část z těla někoho, koho
    si vážíte, je tak silná věc,
  • 00:30:05 že se nedivím tomu,že ve středověku
    byla úcta k ostatkům tak silná.
  • 00:30:13 Za tou částečkou těla stojí víra,
    která je mnohem větší,
  • 00:30:17 protože kdybychom nevěřili
    ve vzkříšení, tak to můžeme
  • 00:30:20 s křesťanstvím celé zabalit.
  • 00:30:23 Jan z Nepomuku byl blahořečen
    papežem Inocencem XIII. v r. 1721.
  • 00:30:28 Následujícího roku se začalo
    jednat o jeho kanonizaci,
  • 00:30:32 při čemž bylo zkoumáno několik
    zvlášť pozoruhodných případů,
  • 00:30:35 které lidé připisovali
    nebeské přímluvě mučedníka Jana.
  • 00:30:39 Nakonec za zázraky bylo prohlášeno
    nejen zachování jazyka,
  • 00:30:43 ale také nevysvětlitelné uzdravení
    seschlé ruky Terezie Krepsové
  • 00:30:48 záchrana dívenky Rozárky Hodánkové
    před utonutím před mlýnskými koly
  • 00:30:53 v řece Otavě u Strakonic.
  • 00:30:58 Poutavý teatrální příběh Janův
    si získal sympatie společnosti.
  • 00:31:03 Nesčetná dobrodiní a vyslyšení,
    se proslýchala ze všech stran,
  • 00:31:08 množila jako vděčnou odpověď
    světcovy pomníky, sochy, obrazy,
  • 00:31:13 kaple, chrámy, oltáře, pobožnosti,
    slavnosti. Nebylo druhu umění,
  • 00:31:19 které by Jana neoslavovalo.
    Nebylo společenské vrstvy,
  • 00:31:24 která by se nezasazovala
    o rozšíření jeho kultu.
  • 00:31:51 Od císaře po žebráka.
  • 00:31:53 Každý znal zpaměti legendu
    královnina zpovědníka.
  • 00:31:57 U nás se stal miláčkem obyvatel
    a málo se ví, že sv. Václav
  • 00:32:02 je hlavním patronem národa českého
  • 00:32:05 a sv. Jan hlavním
    patronem Země české.
  • 00:32:28 Po staletích úcty k Nepomuckému
    a po letech soudního šetření
  • 00:32:33 se stalo, že konečně papež Benedikt
    zde v lateránské bazilice,
  • 00:32:38 matce a hlavě všech chrámů města
    a světa, Jana prohlásil za svatého.
  • 00:32:46 Stalo se to v r. 1729, 19. března
    ve svátek sv. Josefa.
  • 00:32:52 Nikdo ale tehdy netušil,
    že to bylo v předvečer
  • 00:32:55 výročí Nepomukovy smrti.
  • 00:32:58 Už nic nebránilo rozletu Janovy
    slávy i do vzdálených končin Evropy
  • 00:33:03 O rozšíření úcty k českému
    mučedníkovi se zasazovali
  • 00:33:06 příslušníci panovnických rodů,
    zvláště jezuitští misionáři.
  • 00:33:12 Spolu s Janovým kultem se šířila
    i úcta k Pražskému Jezulátku.
  • 00:33:16 Barokní legenda vypráví, že Jan
    putoval v tušení blízké smrti
  • 00:33:20 do Boleslavi, kde si na panně Marii
    vyprosil posilu pro poslední zápas,
  • 00:33:25 který měl svést s Václavem IV.
    o zachování zpovědní pečeti.
  • 00:33:31 Nejen že byla tímto motivem
    zvýrazněna Janova mariánská úcta,
  • 00:33:35 Nepomucký byl touto cestou
    vsazen do řady svatých poutníků,
  • 00:33:39 zemských patronů, propojených
    se Starou Boleslaví jako duchovním
  • 00:33:43 středem České země, místem
    mučednické smrti sv. Václava
  • 00:33:48 a sídlem mariánského paladia,
    ochranného obrazu barokních Čech.
  • 00:33:55 V Chudolazích stojí Johánek
    na mostě nad řekou a motoristé,
  • 00:33:59 co tady projíždějí, na něj troubí,
    protože je patronem pocestných.
  • 00:34:03 Jak vidíte, tak si ho tady váží,
    takže ho úplně zasypali kvítím.
  • 00:34:08 Když už netroubí, alespoň blikají.
    Když jsme sem přijížděli,
  • 00:34:12 tak jsme viděli jednoho před námi,
    co na tu sochu blikal.
  • 00:34:16 Já si myslím, že sochy světců
    byly takové barokní billboardy.
  • 00:34:20 Vždycky řekly: pamatujte si,
    že je strašně důležité žít s Bohem
  • 00:34:24 a dostat se do nebe a ti co jsou
    u cest, tak vám v tom mohou pomoci.
  • 00:34:31 Není středem Prahy Karlův Most,
    kde se potkávají cizinci jako
  • 00:34:35 turisté s domácím obyvatelstvem?
    Most mezi dvěma částmi Prahy.
  • 00:34:40 Most, na němž jak dopravní značky
    stojí galerie světců našeho národa?
  • 00:34:45 Se svými specifickými patronacemi
    vlastnostmi umocněnými mučednictvím
  • 00:34:50 K jednomu z nich se putuje
    křivolakými uličkami Starého Města
  • 00:34:55 jako pravým městským labyrintem.
    Je to právě on, sv. Jan Nepomucký,
  • 00:35:00 patron vody a ochranou před jejími
    ničivými důsledky, patron mostů,
  • 00:35:05 z něhož byl shozen a pod nímž
    údajně nalezl svou smrt,
  • 00:35:09 ale spíše se v ní znovu narodil.
  • 00:35:12 Sv. Jan na mostě, který je svými
    pilíři jako kořeny zasazen do vody.
  • 00:35:18 Cestou jsme si řekli,
    že se zastavíme v Kutné Hoře.
  • 00:35:22 Zdejší město mívalo Nepomuka
    v takové oblibě, že o jeho svátku
  • 00:35:27 tu bylo jako po vymření. Všichni
    šli na svatojánskou pouť do Prahy.
  • 00:35:33 Kutnohorští vystavěli
    Johánkovi noblesní kostel.
  • 00:35:37 Čekalo nás v něm překvapení.
    Paní Sýkorová, průvodkyně kostelem,
  • 00:35:42 už dlouhou dobu pozoruje zvláštní
    úkaz. Přes vitráž s Nepomukovou
  • 00:35:47 postavou prolétá červeně zbarvený
    proud světla a dopadá postupně
  • 00:35:53 na různé části obrazu na oltáři.
    Jan, který na malbě uděluje
  • 00:35:57 almužnu chudobných,
    přímo ožívá pod dotykem světla.
  • 00:36:07 Barok si přivlastnil
    Jana z Nepomuku, muže gotiky.
  • 00:36:10 Prolínání myšlenek a podnětů
    předhusitské gotické doby do našeho
  • 00:36:15 barokního 17. a 18. století
    potkáváme v překvapivých podobách.
  • 00:36:20 Nejslavnější z nich je jedinečné
    dílo Jana Blažeje Santiniho Aichela
  • 00:36:25 na Zelené Hoře ve Žďáru n. Sázavou.
    Cisterciáci do blízkého kláštera
  • 00:36:30 přišli právě z Nepomuku
    a tak v návaznosti na svou
  • 00:36:34 Husity zničenou matku,
    chtěli alespoň zde postavit dceru.
  • 00:36:38 Důstojný památník svému
    slavnému ministrantu a žáku Janovi.
  • 00:36:42 I jméno Zelená Hora
    připomíná světcovo dětství.
  • 00:36:46 Další most, chcete-li hra stínu
    a světla, princip tvorby Santiniho.
  • 00:36:51 Geometrie, číselná symbolika,
    atributy hvězd a jazyka v půdorysu
  • 00:36:55 Zelenohorského kostela a ambitů.
  • 00:37:01 ANGLIČTINA
  • 00:37:12 První zahraniční návštěvu
    na našem putování po stopách
  • 00:37:15 svatého Jana Nepomuckého jsme
    zažili u našich sousedů na jihu.
  • 00:37:19 V Rakousku, zemi, se kterou
    jsme sdíleli dlouhou dobu dějiny.
  • 00:37:24 Když mluvíme o sousedství,
    nutno říci, že jsme se setkali
  • 00:37:29 s doktorem Aldemarem Shiffkornem,
    dvorním radou, šéfem pro kulturní
  • 00:37:35 styky se zahraničím. Nás přece
    zajímaly právě zahraniční vztahy.
  • 00:37:42 I když ve specifické tématice.
    Ukázalo, že doktor Shiffkorn
  • 00:37:47 má k Nepomukovi mnohem blíže,
    než by se dalo čekat.
  • 00:37:53 Kde jsou sochy Jana Nepomuckého,
    tam je střední Evropa.
  • 00:38:14 Symboly nepomucenského projektu
    jsou hvězdy. Kolem pěti hvězd
  • 00:38:18 sv. Jana krouží dvanáct hvězd
    symbolizujících Evropu.
  • 00:38:22 Zduté krajiny jsou jako moře
    a kapličky jako lodičky.
  • 00:38:26 Sochy Krista a světců jako majáky
    a orientační body na duchovní mapě.
  • 00:38:31 V naší přecivilizované společnosti
    jsou však častými mosty
  • 00:38:36 také energetické mosty vzdáleně
    připomínající majestátné kříže.
  • 00:38:49 Pánové a dámy, přilétáme do Vídně.
  • 00:38:59 Ve velkoměstě na Dunaji, v hlavním
    městě starého rakouského mocnářství
  • 00:39:03 se soustředila nevšedně bohatá
    úcta ke sv. Janu z Nepomuku.
  • 00:39:07 Tu podporoval i panovnický rod
    Habsburků, aby také touto cestou
  • 00:39:12 ukázal jistou blahovůli vůči
    Českému království, jemuž vládl.
  • 00:39:17 První vlaštovky svatojánské úcty
    do Vídně přilétly díky šlechtickým
  • 00:39:21 rodům majícím nějaký vztah
    ke světcově rodné zemi.
  • 00:39:25 Kult se šířil i skrze duchovenstvo.
    V lidu nakonec zakořenil tak silně,
  • 00:39:30 že ještě v polovině 19. století
    se v celé Vídni napočítalo
  • 00:39:34 přes 300 veřejných pobožností
    o Janově svátku. Velká pozornost
  • 00:39:38 se světci rezervovala v hlavním
    chrámu Vídně, v dómu sv. Štěpána.
  • 00:39:43 Nepomucký v 18. století
    dobyl rakouské impérium
  • 00:39:46 a v dobových pramenech bývá dokonce
    nazýván ochráncem celé Germánie.
  • 00:39:52 Zachovaly se rytiny, pomníky
    a záznamy o veřejných pobožnostech,
  • 00:39:56 které potvrzují, jaké pozornosti
    se český mučedník v rámci celé říše
  • 00:40:01 těšil a to i na místech nejvyšších.
  • 00:40:04 Císařové navštěvovali světcův hrob,
    zasazovali se o Janovu kanonizaci,
  • 00:40:09 Karel VI. se podílel na vzniku
    jeho náhrobku v pražské katedrále.
  • 00:40:13 Marie Terezie prosila Nepomuckého
    za odvrácení metly sedmileté války.
  • 00:40:29 V severoitalské Padově
    narazíme na Janovy stopy doslova.
  • 00:40:34 Protože ulicemi tohoto krásného
    města procházel během 5 let studií.
  • 00:40:39 Přijel sem během roku 1383,
    aby vystudoval církevní právo.
  • 00:40:45 V Praze se na Karlově univerzitě
    dopracoval k bakalářskému titulu.
  • 00:40:51 V Padově studia dovedl do konce
    a v r. 1387 tu získal doktorát.
  • 00:40:59 Jan z Pomuku musel být zřejmě velmi
    inteligentní a organizačně schopný.
  • 00:41:04 Svědčí o tom fakt, že si ho
    v r. 1386 zvolili za rektora
  • 00:41:09 padovští studenti
    ze zaalpských zemí.
  • 00:41:17 Kde jinde by mohl být náš
    světový světec Nepomuk vítán
  • 00:41:21 jako doma než ve světoznámém
    městě na laguně v Benátkách.
  • 00:41:25 Český strážce mostů a vod získal
    označení patron města benátského.
  • 00:41:31 Dodnes řada Janových podobizen
    v kostelích a při Canal Grande
  • 00:41:36 mlčky přihlíží na lodní život
    svědcova socha.
  • 00:41:41 Topíme se v plovoucím labyrintu.
  • 00:41:45 Ahoj! Ad honorem Jesu!
  • 00:41:48 K poctě Ježíše voláme na Benátčany,
    kteří sem připluli na gondolách,
  • 00:41:53 abychom společně vypluli
    na lodi zvané Evropská unie.
  • 00:41:57 Na místě, odkud je všude blízko,
    kde plujete, aniž byste se hnuli
  • 00:42:02 z místa a kde se zastavíte, aniž
    by se kolem vás netočil svět.
  • 00:42:08 ITALŠTINA
  • 00:42:13 San Giovanni Nepomuceno.
  • 00:42:16 ITALŠTINA
  • 00:42:25 Dejte mi střed a pohnu světem.
    Svatý Jene, ukaž mi Krista,
  • 00:42:30 kterého držíš v náručí
  • 00:42:32 a mně se bude lépe putovat tímto
    labyrintem světa ke tvému srdci.
  • 00:42:53 Snad, až se relikvie Jana prokáže
    z jazyka přes kousek mozku býti
  • 00:42:58 naším srdcem a stane se evropským
    patronem tak jako už dnes je vedle
  • 00:43:04 Jana Ámose Komenského světovým
    a největším Čechem na světě,
  • 00:43:08 bude třeba z Evropské unie
    federace otevřená celému světu.
  • 00:43:14 Tito živí lidé ještě
    před měsícem bydleli v Praze
  • 00:43:19 a teď bydlí v Benátkách
    a Nepomuckého znají velmi dobře.
  • 00:43:25 ITALŠTINA
  • 00:44:09 Už v Římě byl Jan Nepomucký
    prohlášen papežem za blahoslaveného
  • 00:44:14 a později za svatého.
    Bylo tedy samozřejmé,
  • 00:44:17 že se i do věčného města dostane
    povědomí o českém mučedníkovi
  • 00:44:21 a jeho jméno bude procházet
    ústy kardinálů a papežské kurie.
  • 00:44:26 Lateránský chrám dal vystavět
    císař Konstantin Veliký jako výraz
  • 00:44:32 díků za vítězství v bitvě
    u Milvijského mostu.
  • 00:44:36 Před bitvou se mu ve snu ukázalo
    v oblacích znamení kříže,
  • 00:44:40 symbol křesťanství, náboženství
    doposud pronásledovaného
  • 00:44:44 orgány římského impéria.
    Konstantinovi bylo sděleno,
  • 00:44:49 že bitvu vyhraje, pokud se
    začne modlit ke křesťanskému bohu.
  • 00:44:55 Milvijský most se stal nejznámějším
    mostem křesťanských dějin.
  • 00:45:00 Proto je pochopitelné, jak úžasné
    pocty se dostalo patronovi mostů,
  • 00:45:05 když i na tomto mostě
    se uvelebila jeho pompézní socha.
  • 00:45:10 1419 let po nezapomenutelné bitvě.
  • 00:45:18 V samotném městě na sv. Jana
    poukazuje řada dalších památek.
  • 00:45:22 A také bylo založeno
    k Nepomukově cti bratrstvo.
  • 00:45:27 Po sv. Janu byla pojmenovaná
    i česká papežská kolej v Nepomunu,
  • 00:45:31 kde dodnes mohou prožívat
    studijní období seminaristé
  • 00:45:35 z českých a moravských diecézí.
  • 00:45:49 Z Říma cestujeme směrem
    k toskánskému Livornu.
  • 00:45:52 Občas se ukáže azur Ligurského moře
    Svatojánská socha nad kanálem
  • 00:45:59 v nových Benátkách stejně
    jako Janova plastika v Messině,
  • 00:46:03 v Palermu, kostely v Reggio di
    Calabria nebo v sicilském Stazzo.
  • 00:46:09 To jsou znamení, že Johánek,
    kdysi specializovaný na ochranu
  • 00:46:14 sladkovodních toků, nakonec převzal
    i patronát nad slanou vodou moří.
  • 00:46:19 Sicílie i Sardinie jsou dokladem.
    Své by nám k tomu v 18.a 19.století
  • 00:46:25 řekli i portugalští námořníci.
    Ostatně jedna z plachetnic
  • 00:46:30 ve slavné bitvě u Traffalgaru
    nesla jméno San Juan Nepomuceno.
  • 00:46:35 Tvrdí se, že tak tomu bylo
    i v případě první lodi,
  • 00:46:38 která dorazila na Antarktidu.
    I v Pise jsme sv. Jana potkali.
  • 00:46:43 Zajímavé zastavení bylo městečku
    Berchetto, kde mají na náměstí
  • 00:46:47 sv. Johánka kašnu s Nepomukem
    a jeho léčivou vodou.
  • 00:47:06 Hrozny vína. Hmatatelné plody
    lidské a boží spolupráce.
  • 00:47:12 V Cantrině u řeky Chiese mohou
    Nepomuka vychutnávat a zakoušet
  • 00:47:16 plody jeho ochrany proti krupobití
    a rozmarům rozvodněné řeky.
  • 00:47:21 Nepomucké bylo vyhlášeno za
    nejlepší Merlot Itálie v r. 2001.
  • 00:47:28 Objevili jsme tady, Itálii,
    nedaleko od Brescie vinici,
  • 00:47:32 která uctívala Jana Nepomuckého
    za svého patrona. A to proto,
  • 00:47:36 že Jan je ochráncem proti krupobití
    Takže chrání vlastně i hrozny,
  • 00:47:41 aby mohly dozrát a dát toto víno.
    Máme tady červený Merlot,
  • 00:47:46 který nese jméno Nepomuceno.
    Jak majitelka vinice vysvětlila,
  • 00:47:51 jmenuje se po našem svatém Janovi,
    který je znázorněn v kostelíku
  • 00:47:57 a v celém kraji ho dobře znají.
  • 00:48:12 Naše výprava dorazila
    do Obergurgelu v Rakousích.
  • 00:48:16 To je nejvýše položená farní
    ves v Evropě. Představte si,
  • 00:48:20 že na katolické střeše Evropy
    má Jan Nepomucký farní kostel.
  • 00:48:26 Pojďme se podívat dovnitř.
  • 00:48:28 Uvnitř je tu zachycen Johánek,
    sedí mezi anděly a je zajímavé to,
  • 00:48:34 že je to kopie obrazu, který
    se nachází v pražské katedrále.
  • 00:48:39 A to není obraz jako takový.
    Je to oboustranná korouhev,
  • 00:48:44 kterou vytvořil v Římě přesně
    pro slavnost světcovy kanonizace
  • 00:48:49 Odoardo Vicinelli pro rok 1729.
  • 00:48:54 Tyrolsko je jedním velkým
    jevištěm svatojánské úcty.
  • 00:48:58 Na to upozorňuje zástup
    Nepomukových soch a kaplí
  • 00:49:02 na ochranu proti povodním
    v alpských údolích.
  • 00:49:06 Náš Jan je po sv. Josefovi
    chápán jako druhý patron Tyrolska.
  • 00:49:12 Získal také patronát nad hlavním
    bavorským městem Mnichovem.
  • 00:49:18 Už kronikář Rudolf Zaháňský napsal,
    že Jan byl milý Čechům, tak Němcům.
  • 00:49:23 A vlastně to platí dodnes.
    Jan se stal po panně Marii
  • 00:49:27 druhým patronem Bavorska
    a dokonce patronem Mnichova.
  • 00:49:31 Jsme tady v bavorském Schonsee,
    kde máme evropskou raritu.
  • 00:49:34 Dvojsochu Jana Nepomuckého.
    Jeden se dívá do Čech, druhý
  • 00:49:39 do Bavor a je to takový symbol,
    most přátelství mezi národy.
  • 00:49:49 Nedaleký poběžovický zámek
    byl svědkem pobytu Jana Brokoffa,
  • 00:49:54 který zde vyřezal svatojánskou
    sochu, podle níž vznikla
  • 00:49:58 nejslavnější jánská plastika
    na Karlově mostě v Praze.
  • 00:50:04 Na zámku v Poběžovicích
    pobýval nejen Jan Brokoff,
  • 00:50:09 ale i otec myšlenky
    sjednocené Evropy.
  • 00:50:12 Zajímavá spojitost,
    které jsme si všimli už v Rakousku.
  • 00:50:18 Že by dvanáct evropských
    a pět svatojánských hvězd
  • 00:50:21 mohlo spolupracovat
    na tvorbě mostu mezi národy?
  • 00:50:25 To je báječný dárek. Děkuji.
  • 00:50:27 To je ale uctihodná láhev.
    To je něco.
  • 00:50:31 Řeknu upřímně.
    Velice se na to těším.
  • 00:50:36 Úcta k sv. Janu Nepomuckému
    není překážkou ke Kristu,
  • 00:50:40 nezastiňuje Krista,
    ale klene se k němu jako most.
  • 00:50:43 Zkuste se modlit a uvidíte.
  • 00:50:46 Dobrý den.
    Kam to bude?
  • 00:50:58 Skryté titulky
    Martina Vrbská
  • 00:51:12 .

Související