iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
14. 6. 2014
13:00 na ČT1

1 2 3 4 5

5 hlasů
3962
zhlédnutí

Z metropole

Historie pražské lodní dopravy — Nová loď na Vltavě — Předzahrádky v centru Prahy — Návrat Kaplického knihovny? — Hotel Praha minulostí — Budoucnost domu na rohu Václavského náměstí — Stopy židovské přítomnosti na Vinohradech — Studentský film o Tomanu Brodovi — Koncepce vltavských břehů — Život na náplavkách

26 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Z metropole

  • 00:00:03 Z METROPOLE
  • 00:00:15 Přes 100 milionů pasažérů,
    tolik jich dosud
  • 00:00:17 po pražské Vltavě převezly
    zdejší parníky.
  • 00:00:20 Tragický konec velké vinohradské
    židovské komunity.
  • 00:00:23 A taky obří synagogy.
  • 00:00:25 Náplavky i přírodní vltavské břehy
    se už brzy promění
  • 00:00:28 v živé promenády.
  • 00:00:29 Vítám vás u pravidelného přehledu
    pražských aktualit
  • 00:00:32 a nadčasových zajímavostí.
  • 00:00:34 Začíná pravidelný magazín
    Z METROPOLE.
  • 00:00:45 Přes 100 milionů,
    tolik pasažérů už převezly
  • 00:00:48 po Vltavě parníky.
  • 00:00:50 Osobní lodní doprava v metropoli
    začala s vynálezem
  • 00:00:53 britského inženýra.
  • 00:00:54 V roce 1841 postavil
    Angličan Joseph Ruston
  • 00:01:00 dřevěný parník,
    který nazval Bohemia,
  • 00:01:03 bylo to v Karlíně,
    a zahájil s ním
  • 00:01:06 pravidelnou dopravu
    mezi Prahou a Drážďanami,
  • 00:01:10 která trvala až do roku 1850.
  • 00:01:12 Nepřerušená tradice lodní dopravy
    začíná v roce 1865
  • 00:01:17 založením společnosti,
    která pod názvem
  • 00:01:19 Pražská paroplavební
    existuje dodnes.
  • 00:01:22 U jejího zrodu stál pozdější
    primátor František Dittrich.
  • 00:01:26 26. srpna parník Praha
    vykonal úspěšnou plavbu
  • 00:01:30 z Prahy do Štěchovic.
  • 00:01:33 Proti proudu mu to trvalo
    čtyři hodiny a zpátky dvě hodiny.
  • 00:01:37 Postupně rostl počet
    pražských parníků
  • 00:01:40 a rozšiřovala se
    i nabídka cestujícím.
  • 00:01:42 Od roku 1912 se jezdilo
    i do Mělníka a ve 20. letech
  • 00:01:46 dokonce až do Hřenska,
    tehdy vyplouvalo 8 parníků denně.
  • 00:01:51 Největší boom zažila lodní přeprava
    za 1. republiky.
  • 00:01:54 Během roku 1923 parníky přepravily
    dva miliony pasažérů.
  • 00:01:58 Tehdy parníky topily uhlím,
    dnes je to topný olej.
  • 00:02:02 Stejně jako v den spuštění na vodu
    i dnes parníky Vltavu brázdí
  • 00:02:06 rychlostí kolem 17 km/h.
  • 00:02:08 Dřív se na palubě tísnilo
    až 1200 lidí.
  • 00:02:11 Pro srovnání,
    dnes jich parník uveze 400.
  • 00:02:15 Hladem ale cestující netrpěli.
  • 00:02:17 Byl tam dřív v podstatě
    jenom takový kiosek,
  • 00:02:21 kde byl výčep piva.
  • 00:02:23 Ohřívaly se tam párky pomocí páry,
    guláš.
  • 00:02:26 Parníky nahrazovaly i MHD.
  • 00:02:28 Po příměstských linkách
    do metropole se svým zbožím
  • 00:02:31 připlouvali například trhovci.
  • 00:02:33 Boom trval až do hospodářské krize,
    ve 30. letech se společnost
  • 00:02:37 dostala na pokraj bankrotu
    a zasáhnout musel stát.
  • 00:02:40 Pražská paroplavební
    ve své historii vlastnila
  • 00:02:43 48 parníků,
    poslední dva dosud funkční
  • 00:02:47 jsou Vltava a Vyšehrad.
  • 00:02:49 Parník byl postaven v roce 1938,
    konkrétně 1. května
  • 00:02:55 pod názvem Antonín Švehla,
    takže měl šest jmen.
  • 00:02:59 Dneska tedy nese název Vyšehrad.
  • 00:03:03 Byl pokřtěn jako Antonín Švehla,
    což byl tehdejší předseda vlády
  • 00:03:07 a předseda vlády ho osobně pokřtil
    1. května 1938 v ústecké loděnici,
  • 00:03:12 kde ho se sesterským parníkem
    Edvardem Benešem spouštěli.
  • 00:03:15 Ten dnes kotví na Rašínově nábřeží
    a slouží jako plovoucí galerie.
  • 00:03:21 Na začátku parníky vyplouvaly
    z Podskalí,
  • 00:03:24 nejstarší dosud fungující přístav
    je ale pod Rašínovým nábřežím,
  • 00:03:28 využívá se od roku 1878.
  • 00:03:31 Paroplavbě se dařilo
    i za 2. světové války.
  • 00:03:34 Doprava auty a vlaky byla omezená
    a železniční tunely u Prahy
  • 00:03:38 uzavřené.
  • 00:03:40 Nebyl dostatek benzinu
    a kromě toho na parnících
  • 00:03:44 byla méně přísná kontrola,
    co se týče dovozu potravin
  • 00:03:49 do Prahy.
  • 00:03:51 Parník Vyšehrad
    byl za 2. světové války
  • 00:03:54 zkonfiskován německou armádou,
    byl přepraven do Drážďan,
  • 00:03:57 kde pod drážďanským mostem stál
    a sloužil jako vývařovna
  • 00:04:00 pro německé válečné veterány.
  • 00:04:02 Poslední velký rozmach
    parníky na Vltavě zažily
  • 00:04:05 v 2. polovině 50. let,
    kdy byla dokončena
  • 00:04:08 slapská přehrada.
  • 00:04:10 Oblíbené byly hlavně výlety
    pod její hráz.
  • 00:04:15 A v letech 1975 a 1982
    dokonce parníky zaskakovaly
  • 00:04:19 v městské hromadné dopravě
    při výluce tramvají.
  • 00:04:23 Bylo to tak nezvyklé,
    že se o tom vyprávěly vtipy.
  • 00:04:26 Třeba "omlouvám se za zpoždění,
    ujel mi parník".
  • 00:04:32 Povedlo se, výborně.
  • 00:04:34 Grand Bohemia je pokřtěná,
    potlesk, prosím.
  • 00:04:36 A je pokřtěná.
  • 00:04:38 Po 30 letech se na Vltavě
    objevila nová osobní loď
  • 00:04:41 pro 160 cestujících.
  • 00:04:42 Jde o nejmodernější plavidlo
    v pražské flotile.
  • 00:04:47 Kormidlo ovládáme
    jednoduchou páčkou
  • 00:04:49 a tímto jednoduchým způsobem
    se přidává plyn.
  • 00:04:51 Loď Grand Bohemia
    s prosklenou posuvnou střechou
  • 00:04:55 a zvýšenou kormidelnou
    je elegance sama.
  • 00:04:57 A navíc je skoro bezhlučná.
  • 00:04:58 Kapitán Karel Smažil ji zajel,
    když absolvoval cestu
  • 00:05:01 z německých loděnic v Derbenu.
  • 00:05:03 Na hořínském kanále, kde parníkům
    rozmontováváme kormidelnu,
  • 00:05:06 tak jsme museli zatopit podpalubí,
    aby loď klesla, mohla podjet
  • 00:05:10 a přijet do Prahy včas
    pod těmi nízkými mosty.
  • 00:05:14 To plavidlo se ovládá
    tak intuitivně, dobře a skvěle,
  • 00:05:17 dají se ty pohyby předvídat.
  • 00:05:19 Je to nejrychlejší osobní loď
    v Praze.
  • 00:05:21 Na plný výkon dokáže vyvinout
    rychlost až 20 km/h.
  • 00:05:24 Loď stála přes milion eur
    a budeme ji financovat
  • 00:05:27 pomocí bankovního úvěru.
  • 00:05:28 Vyhlídková trasa Grand Bohemie
    bude kolem Karlova mostu.
  • 00:05:32 Právě tady ale Vltava
    doslova praská ve švech
  • 00:05:35 a plavební správa
    už sem žádné další lodě nepustí.
  • 00:05:40 Mezi komorou Praha-Štvanice
    a komorou Praha-Smíchov
  • 00:05:43 se nachází běžně kolem 45
    osobních lodí.
  • 00:05:45 Dá se říci, že to je strop.
  • 00:05:47 Provozu na Vltavě v centru
    by měla ulevit
  • 00:05:50 nová plavební komora
    u Dětského ostrova.
  • 00:05:53 Kvůli tomu, aby nedocházelo
    ke kumulaci lodí u Karlova mostu,
  • 00:05:57 ale lodní doprava se rozšířila
    proti proudu a po proudu
  • 00:06:00 směrem z Prahy ven.
  • 00:06:01 Novou plavební komoru
    za 600 milionů korun
  • 00:06:03 začnou Vodní cesty stavět
    za 3 roky.
  • 00:06:06 K vodě se dnes ještě vrátíme.
  • 00:06:08 Mj. navštívíme v bloku reportáží
    vltavské břehy
  • 00:06:11 a speciálně náplavky.
  • 00:06:12 Dívejte se až do konce
    na magazín Z METROPOLE.
  • 00:06:20 Procházka z náměstí Republiky
    na Staroměstské náměstí.
  • 00:06:23 Pro památkáře cesta odvahy.
  • 00:06:25 KVÍLEJÍCÍ LOUTKA
  • 00:06:27 A začíná hned u Obecního domu.
  • 00:06:31 Působí jako skleník
    uprostřed památkové rezervace.
  • 00:06:33 Hned za rohem je přitom
    nenápadná předzahrádka.
  • 00:06:36 Přesně podle manuálu,
    který památkáři vydali.
  • 00:06:38 Navzdory hrozbě
    desetitisícových pokut
  • 00:06:40 si ale podesty,
    křiklavé slunečníky nebo zasklení
  • 00:06:43 restauratéři oblíbili.
  • 00:06:45 Všechno špatně, to není zahrádka,
    to je stavba a divím se turistům,
  • 00:06:48 že do takovéhle kuči vlezou.
  • 00:06:50 Podle manažera restaurace
    zákazníci o takové posezení stojí.
  • 00:06:53 Z několika důvodů.
  • 00:07:04 Známe to z evropských velkoměst.
  • 00:07:06 Důležité je, aby byla nalezena
    nějaká střední cesta.
  • 00:07:09 Za takové zahrádky přitom
    restauratéři platí obrovské sumy.
  • 00:07:13 Tady na Malém náměstí
    je to 110 Kč/m2 denně.
  • 00:07:16 To je nejvíc v Evropě.
  • 00:07:17 Je to obrovský byznys.
  • 00:07:19 Ročně jde do kasy Prahy 1
    z předzahrádek sto milionů,
  • 00:07:22 totéž jde
    Technické správě komunikací.
  • 00:07:24 Trnem v oku je památkářům
    i pouliční reklama.
  • 00:07:27 Vyzvou teď magistrát,
    aby takové plakáty z míst,
  • 00:07:30 která patří městu, sundal.
  • 00:07:32 Co se týče domů
    v památkové rezervaci,
  • 00:07:34 tam si myslím, že by reklama
    zasloužila velkou redukci.
  • 00:07:38 Jeden druh reklamy
    ale žádný zákon z ulic
  • 00:07:41 vykázat nedokáže.
  • 00:07:42 Reklamu, která stojí
    na vlastních nohou.
  • 00:07:44 Normy neumožňují,
    aby nebyly nabízeny služby tak,
  • 00:07:48 jak vidíme za námi,
    poskytovatele toho,
  • 00:07:50 co se uvnitř toho salonu odehrává.
  • 00:07:53 Estetickou kvalitu
    venkovního posezení hlídá
  • 00:07:56 například Písek nebo Český Krumlov.
  • 00:07:58 Třeba Beroun nebo Chomutov
    nabízí restauracím
  • 00:08:01 místo pro zahrádku zadarmo.
  • 00:08:02 Radnice tak chtějí
    přilákat turisty.
  • 00:08:07 Měla být jednou z dominant Prahy.
    A tyčit se nad střechami v údolí.
  • 00:08:12 Vždy měla příznivce i odpůrce.
  • 00:08:14 Její výstavba měla začít
    dokonce před pěti lety,
  • 00:08:17 jenže tato chobotnice
    má stále jen podobu maket.
  • 00:08:20 Je mi velmi líto,
    že se nepostavila.
  • 00:08:24 Pokusím se přimluvit,
    už jsem mluvil
  • 00:08:27 s paní Eliškou Kaplickou,
    aby se vrátil tento projekt tam,
  • 00:08:33 kam patří, to znamená na Letnou.
  • 00:08:37 Stát měla budova
    pro Národní knihovnu
  • 00:08:40 v těchto místech.
  • 00:08:41 Současné vedení hlavního města
    se znovuoživení plánů nebrání.
  • 00:08:45 Má ale podmínku,
    výstavbu platit nebude.
  • 00:08:50 Dnes na Letné v územním plánu
    možnost stavět Blob není,
  • 00:08:53 nicméně současné vedení
    hlavního města Prahy
  • 00:08:55 by tady tomu bylo nakloněno.
  • 00:08:57 Stavba architekta Jana Kaplického
    zvítězila v soutěži už v roce 2007,
  • 00:09:01 jenže kolem jejího návrhu i místa,
    kde by měla stát,
  • 00:09:04 se rozpoutala bouřlivá debata.
  • 00:09:06 Proti byl i tehdejší prezident
    Václav Klaus.
  • 00:09:08 Mimo jiné prohlásil,
    že se na protest
  • 00:09:11 na Letné připoutá řetězy.
  • 00:09:12 Jestli byl realizován
    jako autobusová zastávka v Brně,
  • 00:09:15 tak já myslím,
    že už se to dílo zrealizovalo,
  • 00:09:19 tak já myslím,
    že by to bylo plagiátem,
  • 00:09:21 kdyby se to použilo někde jinde.
  • 00:09:25 On se tam nehodí i proto,
    že se stává jakousi
  • 00:09:28 druhou dominantou pár set metrů
    vzdálenosti od Pražského hradu.
  • 00:09:32 A tak se v posledních letech
    začaly objevovat další plány,
  • 00:09:35 kde by chobotnice mohla stát.
  • 00:09:37 Spekulovalo se třeba o Vyšehradě.
  • 00:09:38 Poslední návrh pro netradiční
    zelenofialovou stavbu mluví
  • 00:09:42 o Rohanském ostrově.
  • 00:09:44 Bych měl v nějaké dohledné době,
    protože ta situace se vyvíjí,
  • 00:09:48 svolat a ustavit pracovní skupinu.
  • 00:09:50 To není záležitost
    realizovatelná za 14 dnů.
  • 00:09:53 S případnou výstavbou
    Oka nad Prahou
  • 00:09:55 musí kromě magistrátu souhlasit
    i manželka už zesnulého architekta
  • 00:09:59 Jana Kaplického.
  • 00:10:01 Ta je v současné době v zahraničí
    a nechtěla nové nápady politiků
  • 00:10:05 komentovat.
  • 00:10:08 Nachází se v jedné
    z nejprestižnějších
  • 00:10:10 rezidenčních a diplomatických
    čtvrtí Prahy.
  • 00:10:12 Úžasná atmosféra všech 136 pokojů
    a apartmá spolu s krásným výhledem
  • 00:10:17 na Pražský hrad.
  • 00:10:19 Tak tohle je jen pár měsíců stará
    prezentace hotelu Praha.
  • 00:10:23 Tehdy se ještě vlnil nad městem.
  • 00:10:25 8. dubna ho naše kamera zaznamenala
    už jako přeťatý vejpůl.
  • 00:10:29 A tohle jsou obrázky
    z policejního vrtulníku
  • 00:10:33 z 20. května,
    kdy proslulý hotel už vypadal
  • 00:10:36 spíš jako zřícenina hradu Okoř.
  • 00:10:39 Ani to už ale neplatí.
  • 00:10:41 Od prostředka tohoto týdne
    je hotel Praha
  • 00:10:44 definitivně minulostí.
  • 00:10:45 To dům na rohu Václavského náměstí
    a Opletalovy ulice má ještě naději.
  • 00:10:50 Pražský magistrát tento týden
    zrušil rozhodnutí o jeho demolici.
  • 00:10:54 Věc vrátil Stavebnímu úřadu Prahy 1
    k dalšímu projednání.
  • 00:10:57 Proti územnímu rozhodnutí
    se odvolali i tři účastníci řízení,
  • 00:11:01 mezi nimi jeden ze sousedů,
    kterého zastupuje Petr Kužvart
  • 00:11:04 z Ateliéru pro životní prostředí.
  • 00:11:06 Podle informací médií
    společnost Flow East
  • 00:11:09 ho zažalovala o osm milionů korun
    s nabídkou, že žaloba bude stažena,
  • 00:11:13 bude-li zároveň staženo i odvolání.
  • 00:11:16 Proti demolici domu
    protestovala v minulých měsících
  • 00:11:19 část odborníků i veřejnosti.
  • 00:11:23 Evropský navigační systém Galileo
    by měl začít fungovat
  • 00:11:26 začátkem příštího roku.
  • 00:11:28 Na konferenci v Praze
    to tento týden potvrdily
  • 00:11:31 špičky vesmírného programu.
  • 00:11:33 Evropská kosmická agentura
    má na oběžné dráze
  • 00:11:36 už čtyři satelity.
  • 00:11:37 Praha splatí část dluhu
    a nakoupí 56 000 licencí
  • 00:11:40 k dalším kartám Opencard.
  • 00:11:42 Magistrátní radní se tak postupně
    vypořádávají
  • 00:11:45 s historickými závazky města
    vůči vlastníkovi autorských práv,
  • 00:11:48 firmě eMoney Services.
  • 00:11:50 Nad budoucností projektu Opencard
    ale dál visí otazníky.
  • 00:11:53 Magistrát chtěl práva k systému
    odkoupit za zhruba 100 milionů,
  • 00:11:57 firma ale požadovala půl miliardy.
  • 00:11:59 Následně EMS přišla s návrhem
    přizvat soukromé investory,
  • 00:12:02 kteří by Opencard zaplatili.
  • 00:12:04 Vedení magistrátu
    musí najít řešení do několika dnů.
  • 00:12:11 Na tomto místě stával blok
    vinohradských činžáků.
  • 00:12:13 V jednom z nich bydlel
    doktor Alfréd Fuchs,
  • 00:12:16 který byl nacisty umučen
    v koncentračním táboře Dachau.
  • 00:12:22 Ve vodě ho namáčeli,
    v tom příkopě,
  • 00:12:24 který šel okolo tábora
    a u kterého byl ostnatý drát.
  • 00:12:28 A tak mokrého ho nechali stát
    v mrazech právě u té brány
  • 00:12:35 tak dlouho, dokud zmrznul.
  • 00:12:37 Doktor Alfréd Fuchs
    byl přitom katolický spisovatel
  • 00:12:40 a mystik.
  • 00:12:41 Nejen to, doktor Alfréd Fuchs
    byl přítelem tehdejšího papeže
  • 00:12:46 a po válce se krátce uvažovalo
    o tom, že by měl být
  • 00:12:50 jako mučedník blahoslaven.
  • 00:12:51 Ale pak se na něj zapomnělo.
  • 00:12:53 Jen jeden z mnoha důkazů,
    že o tom, kdo je Žid,
  • 00:12:56 se rozhodovalo
    podle předem připravených
  • 00:12:59 rasistických
    protektorátních pravidel.
  • 00:13:01 Speciálně na Vinohradech
    se mnoho lidí,
  • 00:13:03 kteří byli označeni za Židy
    rasistickými zákony,
  • 00:13:06 za Židy nepovažovalo.
  • 00:13:08 Považovali se za Čechy,
    za Čechoslováky.
  • 00:13:11 Někteří za Němce, někteří za Židy
    v náboženském nebo národním
  • 00:13:15 slova smyslu.
  • 00:13:16 Ale ta komunita i v rámci rodin
    byla velice různorodá.
  • 00:13:20 Židovská komunita na Vinohradech
    čítala před 2. světovou válkou
  • 00:13:24 20 000 lidí.
  • 00:13:26 Jenom takový příklad
    z jedné ulice ne příliš dlouhé.
  • 00:13:29 Je to Máchova ulice,
    kolmá na Francouzskou.
  • 00:13:34 Tak do transportů
    v tom roce 1941 odešlo 800 Židů
  • 00:13:40 žijících v této ulici,
    matky, děti, otcové.
  • 00:13:46 Domů se po roce 1945
    vrátila jen hrstka z těch,
  • 00:13:49 kdo prošli transporty.
  • 00:13:51 Stejná zkáza jako zdejší obyvatele
    postihla i obří
  • 00:13:54 vinohradskou synagogu.
  • 00:13:56 Jedna z jejích věží
    dostala zásah při americkém náletu
  • 00:13:59 na Prahu v únoru 1945,
    a přestože nešlo
  • 00:14:02 o fatální poničení,
    o šest let později
  • 00:14:04 nechali synagogu zbourat.
  • 00:14:06 Ta synagoga už jen tím,
    že tam stála,
  • 00:14:08 byla poměrně významným symbolem
    téhle asimilované zrovnoprávněné
  • 00:14:13 emancipované židovské komunity,
    takže i když byla většinou té obce
  • 00:14:18 využívána jenom několikrát do roka,
    tak pořád existovala jako symbol.
  • 00:14:22 Zároveň fungovala
    jako spirituálně kulturní centrum.
  • 00:14:28 Musím upřímně říct,
    že jsem tam nechodil
  • 00:14:30 z náboženského zanícení,
    nýbrž proto,
  • 00:14:32 že jsem měl velice rád rabína
    doktora Gustava Sychra
  • 00:14:35 a on mě měl také velmi rád,
    považoval mě za svého dobrého žáka.
  • 00:14:41 Ta synagoga měla vlastní sbor,
    což může dnes leckomu
  • 00:14:44 také připadat zvláštní,
    ale tenkrát neortodoxní synagogy
  • 00:14:48 mívaly sbor, ba co víc,
    smíšený sbor.
  • 00:14:51 V levém přístavku synagogy
    býval až do nástupu
  • 00:14:54 Reinharda Heydricha na místo
    říšského protektora
  • 00:14:57 útulek pro malé děti.
  • 00:14:59 Kde končily většinou děti
    uprchlíků z Německa,
  • 00:15:02 uprchlíků ze Sudet
    a nebo děti rodin,
  • 00:15:05 které byly na tom
    velice sociálně špatně
  • 00:15:08 od 2. republiky, kdy začali být
    Židé vylučováni ze společnosti.
  • 00:15:13 Nedávná rekonstrukce dvoru školy,
    která teď stojí na místě synagogy,
  • 00:15:17 přinesla nález
    jedné z původních dlaždic.
  • 00:15:20 I ta je teď součástí výstavy
    Stopy židovské přítomnosti
  • 00:15:23 na Vinohradech
    na Novoměstské radnici.
  • 00:15:26 My chceme, aby tato výstava
    byla putovní výstavou
  • 00:15:29 po našich základních školách,
    protože jenom tak
  • 00:15:32 si tu historii v těch jejích
    hrůzách můžeme připomínat tak,
  • 00:15:37 aby se nedejbože něco takového
    v budoucnu nemohlo opakovat.
  • 00:15:41 Radnice i Židovské muzeum
    by uvítalo,
  • 00:15:44 pokud by někdo z diváků Metropole
    měl doma jakékoliv artefakty,
  • 00:15:48 připomínající nejen synagogu,
    ale celou vinohradskou
  • 00:15:51 židovskou komunitu,
    aby je zapůjčil
  • 00:15:54 pro další prezentaci.
  • 00:16:00 Oni sotva plnoletí,
    on úctyhodných 84.
  • 00:16:03 Společně prošli místa,
    kde v jejich věku
  • 00:16:05 zažíval hrůzy holocaustu.
  • 00:16:07 Dokument o Tomanu Brodovi,
    muži, který přežil Osvětim,
  • 00:16:11 natočil se spolužáky student
    Přírodní školy Matouš Bičák.
  • 00:16:15 Celovečerní snímek
    vznikal tři roky
  • 00:16:18 a premiéru měl tady,
    v kině Aero.
  • 00:16:21 Postavili doprostřed kontejner
    s čajem nebo nějakou horkou vodou.
  • 00:16:28 A pak druhý kontejner
    pro lidskou potřebu.
  • 00:16:32 A teď zavřeli neprodyšně ta vrata.
  • 00:16:35 Stojí na místě, kde Toman Brod
    prožíval to nejhorší,
  • 00:16:39 a jsou přitom ve stejném věku,
    jako byl on tehdy.
  • 00:16:42 Když jsem s ním stál
    na těch místech,
  • 00:16:45 kde on po těch 68 letech
    stál opravdu poprvé,
  • 00:16:48 tak si to člověk prožíval s ním.
  • 00:16:50 Příběh začíná tady,
    na Rašínově nábřeží.
  • 00:16:53 V domě číslo 64
    se Toman Brod narodil.
  • 00:16:56 A tady taky začal
    vyprávět studentům.
  • 00:16:59 Židovské tradice jsme nepěstovali,
    rodiče si řekli,
  • 00:17:03 že jejich děti už nesmí být
    v nějaké společnosti,
  • 00:17:08 která bude pronásledovaná.
  • 00:17:09 Přesto ale s bratrem a matkou
    skončili o pár let později
  • 00:17:13 v terezínském ghettu.
  • 00:17:15 Tam byl písek,
    to bylo takové cvičiště pro vojáky.
  • 00:17:19 A tam se hrál fotbal.
  • 00:17:21 Z Terezína odjeli transportem
    do Osvětimi.
  • 00:17:24 Tam Toman viděl svou rodinu
    naposledy.
  • 00:17:26 A jaká je vaše vzpomínka
    na tu selekci 8. března?
  • 00:17:31 Jsem se ráno probudil
    a najednou byl tábor prázdný.
  • 00:17:35 Vždy je tam nějaký okamžik,
    kdy mě v těch zádech zamrazí.
  • 00:17:39 Pro mě to byla vítaná příležitost,
    abych viděl, jak budou reagovat.
  • 00:17:44 Já se taky nemohu dojímat pořád.
  • 00:17:46 Toto byla umývárna
    a tady byla latrína.
  • 00:17:48 Během dvou let v Birkenau
    prošel několika selekcemi,
  • 00:17:51 při kterých jediné gesto komisaře
    rozhodovalo o smrti.
  • 00:17:55 Při té poslední mu ukázal doleva.
  • 00:17:57 Toman ale tajně přešel
    na pravou stranu.
  • 00:17:59 A teď si kladu otázku,
    jestli jsem si zachránil život
  • 00:18:04 a udělal jsem dobře,
    že jsem přeběhl na druhou stranu.
  • 00:18:08 A já musím říct, že nevím.
  • 00:18:15 Kdysi tu bývala zoologická zahrada.
  • 00:18:17 Pak měl na jejím místě
    stát panelák.
  • 00:18:20 Tenhle nápad ale nejstarší
    žižkovská škola přežila.
  • 00:18:23 Ba co víc,
    dostavěli jí druhé křídlo
  • 00:18:26 a vznikl uzavřený dvorek.
  • 00:18:28 A na něm se dějí věci.
  • 00:18:29 Třeba velmi netradiční
    předávání maturitního vysvědčení.
  • 00:18:33 Na Komenského náměstí
    vás zavedeme už 5. července.
  • 00:18:36 Tajemství pražských dvorků
    s vámi a pro vás.
  • 00:18:43 Už několik let řeší
    pražský magistrát otázku,
  • 00:18:46 jak oživit vltavské břehy.
  • 00:18:48 Konečně teď se odpověď rýsuje.
  • 00:18:50 Vznikla Koncepce pražských břehů,
    kterou vypracoval
  • 00:18:54 Institut plánování a rozvoje
    hlavního města Prahy.
  • 00:18:56 Radní koncepci schválili,
    a tak se může postupně uvádět
  • 00:19:00 v život.
  • 00:19:02 Praha má velice cenný
    prostor města,
  • 00:19:04 který dostatečně nevyužívá.
  • 00:19:06 A jeho cenu si doposud, podle nás,
    dostatečně neuvědomovala.
  • 00:19:10 Město Praha by chtělo,
    aby břehy řeky
  • 00:19:12 v celém rozsahu města se postupně
    staly celoměstsky
  • 00:19:16 významným veřejným prostorem
    pro obyvatele města.
  • 00:19:20 Zejména s rolí rekreačního
    a pobytového charakteru.
  • 00:19:25 Mně připadá, že všechno podstatné
    je tam obsaženo.
  • 00:19:28 Zabývá se též ostrovy,
    jejich revitalizací.
  • 00:19:31 Myslím si, že obsahuje
    řadu varování, jakým způsobem
  • 00:19:34 se vyrovnat s dopravou,
    jak lidi přitáhnout na to nábřeží
  • 00:19:37 a nedělat z toho
    nějakou pouťovou atrakci.
  • 00:19:40 Koncepce počítá s úpravou břehů
    od jižního po severní okraj Prahy.
  • 00:19:44 Mají vzniknout nové oddechové zóny,
    přibydou nové cesty
  • 00:19:48 a jednotlivé úseky
    včetně náplavek se přebudují tak,
  • 00:19:51 aby je bylo možné
    na obou stranách řeky projít.
  • 00:19:54 Ta koncepce zabírá krátkodobé,
    střednědobé i dlouhodobé cíle.
  • 00:19:57 Nejdříve je potřeba
    dát do pořádku to, co už tam máme.
  • 00:20:01 To znamená fungující náplavky
    doplnit tím, co jim schází.
  • 00:20:05 Postupně by se měly upravit
    i místa,
  • 00:20:07 která dnes vůbec nejsou přístupná.
  • 00:20:11 Vltavská a celé Bubny,
    naopak Smíchov,
  • 00:20:13 kde to kolikrát vypadá
    jako nějaká dopravní tepna,
  • 00:20:16 tak to jsou ta místa podle mě,
    která zaslouží nejvíce pozornosti.
  • 00:20:21 Nejedná se o jednoduchý návod,
    stručný manuál k tomu,
  • 00:20:24 co tam má zítra vyrůst.
  • 00:20:25 Běžný Pražan to pozná
    za 5-15 let,
  • 00:20:27 kdy zkrátka, půjde-li někde
    v blízkosti řeky,
  • 00:20:30 bude to dávat vnitřní logiku,
    kterou budete přímo i cítit.
  • 00:20:33 Koncepce má ale i své odpůrce.
  • 00:20:36 Místní obyvatelé a podnikatelé
    založili Klub přátel Matyldy.
  • 00:20:39 Kritizují současný stav
    a vytýkají koncepci,
  • 00:20:41 že některé problémy vůbec neřeší.
  • 00:20:45 Všichni, kteří jsou na náplavce,
    mají pronajaté kiosky,
  • 00:20:48 tak se skrývají
    za nějakými galeriemi.
  • 00:20:50 Náplavka žije celou noc,
    žije v tom smyslu,
  • 00:20:53 že se sem stahuje celá Praha,
    muzika jede na plný plyn,
  • 00:20:56 což nikdo nechce slyšet.
  • 00:20:58 Další věcí,
    se kterou členové klubu nesouhlasí,
  • 00:21:01 je přesunutí lodí kotvících
    u Masarykova a Rašínova nábřeží
  • 00:21:05 na druhou stranu řeky,
    na Smíchovské nábřeží.
  • 00:21:08 Obávají se, že na tuto stranu
    Vltavy si za nimi lidé
  • 00:21:11 cestu nenajdou.
  • 00:21:13 S námi nikdo nikdy nejednal
    ani při přípravě koncepce,
  • 00:21:16 ani po jejím vzniku,
    takže nemáme bohužel s kým jednat,
  • 00:21:20 ani s námi nikdo jednat nechce.
  • 00:21:22 Jediný způsob, jak bojovat teď
    s touto situací, je ten,
  • 00:21:26 že jsme vytvořili sdružení, spolek.
  • 00:21:29 Dalším úskalím koncepce
    je její obecnost.
  • 00:21:32 Nestanovuje, jak a kdy
    by měly úpravy probíhat
  • 00:21:35 ani kolik budou stát.
  • 00:21:37 Otázkou také je, jestli příští
    politická reprezentace
  • 00:21:40 na magistrátu v ní bude pokračovat.
  • 00:21:43 Tady nejde o politický program
    nebo něco v tom smyslu,
  • 00:21:46 tady jde o kvalitu města
    pro občany, pro obyvatele.
  • 00:21:49 A ta bude pořád stejná,
    cíl té kvality se nebude měnit
  • 00:21:53 s výměnou politických reprezentací.
  • 00:21:55 Pokud tedy koncepce nezapadne,
    mohli by se Pražané dočkat
  • 00:21:58 opravených křižovatek podél břehů,
    vznikly by nové lávky
  • 00:22:02 i schody přes rušné silnice.
  • 00:22:04 Zlepšit by se měla
    i dostupnost stanic tramvají,
  • 00:22:07 metra a železnice.
  • 00:22:10 Šest hodin odpoledne
    na nejrušnějším břehu Vltavy.
  • 00:22:13 Pro Markétu Záleskou místo,
    kde odpočívá.
  • 00:22:17 Kdyby tady bylo více laviček,
    tak by to bylo příjemné.
  • 00:22:20 A určitě velkým problémem
    jsou toalety.
  • 00:22:22 Kamil Ploc tudy projíždí denně.
    I on by rád náplavku změnil.
  • 00:22:27 Asi by bylo lepší,
    aby byly cyklistické pruhy
  • 00:22:30 lépe znázorněné.
  • 00:22:31 Pro pěší i cyklisty se břeh Vltavy
    začne měnit už letos.
  • 00:22:34 Zprvu nenápadně,
    příští rok razantně.
  • 00:22:40 Koncepci tady vadí hlavně
    přebytek aut.
  • 00:22:42 Parkovací karty
    má poměrně málo aut.
  • 00:22:45 Tohle je určitě adept na pokutu.
  • 00:22:47 Skóre je,
    že máme čtyři z devíti aut.
  • 00:22:52 Takže menší polovina aut
    tady parkuje v souladu s tím,
  • 00:22:56 jak mají.
  • 00:22:58 Nejprve pryč s auty,
    výhledově omezit kola.
  • 00:23:00 K vodě nejblíže by měli být pěší,
    pro cyklisty se v budoucnu
  • 00:23:04 připraví průjezd nad náplavkou.
  • 00:23:06 Cílem je omezit srážky s chodci.
  • 00:23:08 Ten problém vznikl
    tou nevhodnou úpravou povrchů,
  • 00:23:12 kdy jsou tam hladké pásy,
    které evokují,
  • 00:23:15 že jsou jen pro cyklisty,
    což není pravda.
  • 00:23:18 Jdeme k tomu nejrušnějšímu místu,
    které přitahuje davy lidí.
  • 00:23:22 Bajkazyl, ten tady zůstane?
  • 00:23:24 Ten tady určitě zůstane,
    jen přitahuje příliš mnoho lidí,
  • 00:23:27 kteří tady bývají
    do příliš pozdních nočních hodin.
  • 00:23:31 Kdo bude určovat,
    co jsou příliš pozdní noční hodiny?
  • 00:23:34 To určuje aktuální tržní řád,
    pod který spadá náplavka,
  • 00:23:38 který říká, že by správně dnes
    měly akce končit ve 22:00.
  • 00:23:42 Plastové toalety příští rok
    nahradí speciální loď.
  • 00:23:45 Flotila se rozšíří i o další typ.
  • 00:23:47 Pravděpodobně v těchto místech
    bude příští rok stanoviště přívozu.
  • 00:23:51 Loď bude mířit
    k druhému břehu Vltavy,
  • 00:23:54 kde je nyní náplavka úplně mrtvá.
  • 00:23:55 Pokud budeme pořádat akce
    v nejširší části náplavky
  • 00:23:58 na Rašínu, budeme je pořádat
    pokud možno v rozšíření i tady
  • 00:24:02 na této části náplavky.
  • 00:24:03 11 hodin večer.
  • 00:24:05 Na náplavce je odhadem
    kolem 2000 převážně mladých lidí.
  • 00:24:08 O osm hodin později.
  • 00:24:10 Hlavně ty flašky rozbitý
    a co jinak, bordel.
  • 00:24:14 Co byste chtěl po party?
  • 00:24:15 V polovině sezony
    už k větším změnám nedojde.
  • 00:24:18 Příští rok by měl začít
    dávat náplavkám novou tvář.
  • 00:24:27 Nejoblíbenější české ovoce,
    víte, jaké to je?
  • 00:24:30 Přijďte ve čtvrtek 19. června
    na farmářský trh
  • 00:24:33 na náměstí Jiřího z Poděbrad
    ochutnat nejsladší
  • 00:24:36 a nejčervenější odrůdy jahod.
  • 00:24:38 Jahodobraní se ale koná
    také na dalších místech po Praze,
  • 00:24:41 kde můžete ochutnat jahody
    na mnoho způsobů.
  • 00:24:44 21. a 22. června
    se na Pražském hradě
  • 00:24:46 koná dětský víkend.
  • 00:24:48 Program pro děti a jejich rodiče
    stojí na poznávání hradního areálu
  • 00:24:52 a jeho historie formou soutěží.
  • 00:24:54 Start a cíl
    je na severním palácovém dvorku.
  • 00:24:57 Pro ty, kteří splní všechny úkoly,
    čeká odměna.
  • 00:24:59 Akce začíná oba dny
    vždy v 10 hodin.
  • 00:25:01 Wake jam, to je 7. ročník
    závodů ve wakeboardingu,
  • 00:25:04 skateboardingu a BMX.
  • 00:25:05 Kde? Ve Žlutých lázních.
    Kdy? V neděli 22. června.
  • 00:25:09 Příznivci bordových sportů
    si přijdou určitě na své
  • 00:25:13 a těšit se můžou na perfektní show
    a top jezdce.
  • 00:25:16 Okno do světa kávy, to je festival,
    který v neděli 22. června
  • 00:25:19 doslova provoní nádvoří
    Náprstkova muzea.
  • 00:25:22 Návštěvníci nahlédnou
    do nejrůznějších koutů světa
  • 00:25:25 a okusí kávu připravovanou
    v Africe i Jižní Americe.
  • 00:25:28 Putování kávy začíná
    v 10 hodin dopoledne
  • 00:25:31 a končí v 6 večer.
  • 00:25:32 Dnešní Metropole je u konce.
  • 00:25:34 Už příště zahájíme letní seriál,
    v němž vás postupně zavedeme
  • 00:25:38 na všechny pražské ostrovy.
  • 00:25:40 A to nejen na ty současné,
    ale taky na ty dávno zaniklé.
  • 00:25:44 Jako první navštívíme s kolegyní
    Magdou Trojanovou
  • 00:25:47 populární Cindu
    neboli Císařskou louku.
  • 00:25:50 Na shledanou za týden.
  • 00:25:53 Skryté titulky: Tomáš Seidl
    Česká televize, 2014

Související