2. 1. 2020
Vysoký počet nominací pro koprodukční filmy ČT
Padesátka českých filmových kritiků vyzdvihla celkem 12 audiovizuálních titulů.
Koprodukční filmy ČT Vlastníci a Staříci mají pět šancí na zisk Cen české filmové kritiky. Nabarvené ptáče má čtyři nominace.
Filmový debut Jiřího Havelky Vlastníci, odehrávající se na domovní schůzi, se uchází kromě sošky za nejlepší film i o ocenění za nejlepší režii, scénář, ženský herecký výkon a objev roku.
Staříci, první celovečerní hraný snímek dvojice Martin Dušek a Ondřej Provazník, zaujal kritiky také režií, scénářem a hereckým duem Ladislav Mrkvička a Jiří Schmitzer v rolích důchodců na cestě za vlastní spravedlností.
Český kandidát na Oscara Nabarvené ptáče si připsal nominaci za nejlepší film, režii Václava Marhoula a v kategorii Audiovizuální počin hned dvakrát – za kameru a výpravu.
Mezi tři nejvíce ceněné dokumenty se dostal šestihodinový opus Karla Vachka Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie.
Vítězové budou známi v sobotu 1.února 2020. Slavnostní večer z pražského Divadla Archa zprostředkuje od 20:20 program ČT art.
Kompletní nominace:
Nejlepší film:
Nabarvené ptáče – producent Václav Marhoul
Staříci – producent Jiří Konečný
Vlastníci – producent Marek Jeníček
Nejlepší dokument:
Dálava – Martin Mareček
Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie – Karel Vachek
Sólo – Artemio Benki
Nejlepší režie:
Nabarvené ptáče – Václav Marhoul
Staříci – Martin Dušek, Ondřej Provazník
Vlastníci – Jiří Havelka
Nejlepší scénář:
Karel, já a ty – Bohdan Karásek
Staříci – Martin Dušek, Ondřej Provazník
Vlastníci – Jiří Havelka
Nejlepší herečka:
Karel, já a ty – Jenovéfa Boková
Tiché doteky – Eliška Křenková
Vlastníci – Tereza Ramba
Nejlepší herec:
Na střeše – Alois Švehlík
Staříci – Ladislav Mrkvička
Staříci – Jiří Schmitzer
Audiovizuální počin:
Nabarvené ptáče, kamera – Vladimír Smutný
Nabarvené ptáče, výprava – Jan Vlasák
Tiché doteky, kamera – Gregg Telussa
Mimo kino:
Bez vědomí – Ivan Zachariáš, Ondřej Gabriel
Dcera – Daria Kashcheeva
Most! – Jan Prušinovský, Petr Kolečko
Cena innogy pro objev roku:
Jiří Havelka – Vlastníci
Bohdan Karásek – Karel, já a ty
Daria Kashcheeva – Dcera
12. 5. 2025
Loutkový film Život k sežrání režisérky Kristiny Dufkové byl po mnoha úspěších v zahraničí oceněn na tuzemském Mezinárodním festivalu animovaných filmů Anifilm, a to hned dvakrát.
10. 4. 2025
Po více než 30 letech byl vybrán na prestižní světový filmový festival v Cannes český hraný film. Celovečerní debut režisérky a scenáristky Zuzany Kirscherové Karavan, na jehož vzniku se podílela Česká televize, bude mít světovou premiéru v soutěžní sekci Un Certain Regard.
21. 3. 2025
Cenu poroty České soutěže za nejlepší film si z Mezinárodního festivalu o lidských právech Jeden svět odnesl distribuční dokument TA DRUHÁ, který vznikl za podpory České televize. Režisérka Marie-Magdalena Kochová skrze příběh osmnáctileté Johany citlivě přibližuje dlouhodobě opomíjené téma zdravých sourozenců, tzv. skleněných dětí vyrůstajících v rodinách pečujících o děti se speciálními potřebami.
10. 3. 2025
Čtrnáct Českých lvů získaly filmy, na jejichž vzniku se podílela Česká televize. Česká filmová a televizní akademie nejvíce ocenila Vlny režiséra Jiřího Mádla, Amerikánka má na kontě tři sošky. Dvě skleněné trofeje posbíraly dokument Ještě nejsem, kým chci být a animovaný snímek Život k sežrání, jednu pak Zahradníkův rok.
4. 2. 2025
Nejlepším filmem uplynulého roku je podle českých kritiků a kritiček Amerikánka. Snímek režiséra a producenta Viktora Tauše posbíral celkem tři sošky, za nejlepší fil, nejlepší režii a audiovizuální počin. Nejlepším dokumentem roku byl vyhlášen portrét fotografky Libuše Jarcovjákové v režii Kláry Tasovské s názvem Ještě nejsem, kým chci být. Jako nejlepší herec byl oceněn Oldřich Kaiser za roli nemluvného, novým sousedem i úřady zkoušeného protagonisty Zahradníkova roku, jehož režisérem je Jiří Havelka. Všechny tři snímky vznikly za podpora české televize. Celkem bylo oceněno sedm děl v deseti kategoriích.
23. 1. 2025
Audiovizuální ceny Trilobit získalo 5 distribučních koprodukčních snímků České televize. Ocenění si odnesly dva filmy hrané - Amerikánka a Zahradníkův rok a tři dokumenty - Ještě nejsem, kým chci být, Štěstí a dobro všem a Velký finále PSO. Formálně originální dokumentární portrét fotografky Libuše Jarcovjákové získal cenu hlavní. Porota vybírala z celkového počtu 78 snímků.
13. 1. 2025
V prvním kole hlasování akademici hodnotili 93 filmů, televizních seriálů a minisérií, které měly premiéru v minulém roce. O symbolické sošky Českého lva se v závěrečném klání v rámci 24 statutárních kategorií utká 29 titulů. V počtu nominací vedou filmy, které vznikly v koprodukci s Českou televizí - Vlny (14 nominací), Amerikánka (13 nominací) a Mord (10 nominací).
2. 1. 2025
O hlavní cenu pro nejlepší film uplynulého roku se utkají tři snímky. Všechny vznikly v koprodukci s Českou televizí. Amerikánka Viktora Tauše a dokument Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být, oba s celkovými pěti nominacemi napříč kategoriemi, a historické drama Vlny Jiřího Mádla, které získalo od kritiků a kritiček tři nominace.
8. 11. 2024
Velký úspěch na MFDF Jihlava znamenaly distribuční dokumenty, na jejichž vzniku se podílela Česká televize. Nejlepším tuzemským dokumentem je Dům bez východu Tomáše Hlaváčka, cenu za nejvýraznější světový dokument si odnesla Prezidentka režiséra Marka Šulíka. Cenu publika si odvezl snímek Dajori režisérského dua Martina Páva a Nicolase Kourka.
25. 10. 2024
Celovečerní film producentky Nataši Slavíkové a režiséra Petra Slavíka Tancuj, Matyldo, oba se na něm podíleli i jako scenáristé, vyhrál hlavní cenu na na Mezinárodním filmovém festivalu Sante Fe (SFiFF) v Novém Mexiku v USA. Zvítězil v konkurenci 27 filmů a dokumentů americké provenience, z Evropy byl na tento festival vybrán jako jediný snímek.