7. 7. 2008
Právě dnes, v pondělí 7. 7. 2008, tři dny před premiérou koprodukčního snímku České televize a J & J JAKUBISKO FILM, s.r.o. Bathory režiséra Juraje Jakubiska v kinech, vydává Edice ČT další zajímavou knižní novinku ze své produkce, nazvanou ALŽBĚTA BÁTHORYOVÁ Oběť, nebo vrah? Postava Alžběty Báthoryové (1560–1614) alias Čachtické paní, po staletí tradovaná jako krvelačná hraběnka koupající se v krvi nevinných panen, získává v historickém velkofilmu Bathory mnohem širší rozměr. Scenárista a režisér Juraj Jakubisko se zabýval hlavní hrdinkou příběhu po mnoho let, studoval historické prameny, diskutoval s historiky, pátral po dobových artefaktech vážících se k její osobě, aby posléze svým nezaměnitelným filmovým rukopisem vytvořil velkolepý portrét sice kontroverzní, avšak grandiózní osobnosti uherské šlechtičny, která vlastnila majetek větší než sám král, odvážila se čelit mocenskopolitickým intrikám a dokázala neohroženě spravovat svá území pustošená opakovanými válečnými střety a jejich následky. Stejně tak kniha o filmu J. Jakubiska ALŽBĚTA BÁTHORYOVÁ Oběť, nebo vrah? autorek Šárky Horákové a Dany Gálikové nabízí čtenáři obě strany životního příběhu Alžběty Báthoryové, její rodiny i jejích protivníků, objasňuje jej na pozadí kruté doby končícího středověku a dobových zvyklostí, zasazuje jej do širších historických souvislostí a samotný film přibližuje pozvánkou na místa tehdejších událostí i místa filmová. O zákulisí natáčení mnohé vypovídají rozhovory s hlavními filmovými představiteli a dalšími tvůrci, včetně Juraje Jakubiska a producentky monumentálního filmového projektu Deany Jakubiskové-Horváthové. Sám režisér provází knihou prostřednictvím svých úvah k jednotlivým kapitolám a v závěru knihy nastiňuje své osobní krédo filmového tvůrce. Propojení výpravné knihy s filmem dokreslují obrazové záběry, reprodukce dobových dokumentů a unikátních ilustrací z filmového deníku Juraje Jakubiska. Stačí tedy obrátit první list a ponořit se do výlevů nenávistné obžaloby, nebo naopak vášnivé obhajoby Alžběty Báthoryové, zamyslet se nad fakty dodnes obestřenými rouškou tajemství, nechat se vést linkou dějinných souvislostí i okouzlit magickými ingrediencemi přenesenými z filmového plátna. Více informací: www.edicect.cz Bathory v kinech od 10. července 2008 Více informací: www.ceskatelevize.cz/specialy/bathory/ Ladislav Šticha Tiskový mluvčí ČT
12. 5. 2025
Loutkový film Život k sežrání režisérky Kristiny Dufkové byl po mnoha úspěších v zahraničí oceněn na tuzemském Mezinárodním festivalu animovaných filmů Anifilm, a to hned dvakrát.
10. 4. 2025
Po více než 30 letech byl vybrán na prestižní světový filmový festival v Cannes český hraný film. Celovečerní debut režisérky a scenáristky Zuzany Kirscherové Karavan, na jehož vzniku se podílela Česká televize, bude mít světovou premiéru v soutěžní sekci Un Certain Regard.
21. 3. 2025
Cenu poroty České soutěže za nejlepší film si z Mezinárodního festivalu o lidských právech Jeden svět odnesl distribuční dokument TA DRUHÁ, který vznikl za podpory České televize. Režisérka Marie-Magdalena Kochová skrze příběh osmnáctileté Johany citlivě přibližuje dlouhodobě opomíjené téma zdravých sourozenců, tzv. skleněných dětí vyrůstajících v rodinách pečujících o děti se speciálními potřebami.
10. 3. 2025
Čtrnáct Českých lvů získaly filmy, na jejichž vzniku se podílela Česká televize. Česká filmová a televizní akademie nejvíce ocenila Vlny režiséra Jiřího Mádla, Amerikánka má na kontě tři sošky. Dvě skleněné trofeje posbíraly dokument Ještě nejsem, kým chci být a animovaný snímek Život k sežrání, jednu pak Zahradníkův rok.
4. 2. 2025
Nejlepším filmem uplynulého roku je podle českých kritiků a kritiček Amerikánka. Snímek režiséra a producenta Viktora Tauše posbíral celkem tři sošky, za nejlepší fil, nejlepší režii a audiovizuální počin. Nejlepším dokumentem roku byl vyhlášen portrét fotografky Libuše Jarcovjákové v režii Kláry Tasovské s názvem Ještě nejsem, kým chci být. Jako nejlepší herec byl oceněn Oldřich Kaiser za roli nemluvného, novým sousedem i úřady zkoušeného protagonisty Zahradníkova roku, jehož režisérem je Jiří Havelka. Všechny tři snímky vznikly za podpora české televize. Celkem bylo oceněno sedm děl v deseti kategoriích.
23. 1. 2025
Audiovizuální ceny Trilobit získalo 5 distribučních koprodukčních snímků České televize. Ocenění si odnesly dva filmy hrané - Amerikánka a Zahradníkův rok a tři dokumenty - Ještě nejsem, kým chci být, Štěstí a dobro všem a Velký finále PSO. Formálně originální dokumentární portrét fotografky Libuše Jarcovjákové získal cenu hlavní. Porota vybírala z celkového počtu 78 snímků.
13. 1. 2025
V prvním kole hlasování akademici hodnotili 93 filmů, televizních seriálů a minisérií, které měly premiéru v minulém roce. O symbolické sošky Českého lva se v závěrečném klání v rámci 24 statutárních kategorií utká 29 titulů. V počtu nominací vedou filmy, které vznikly v koprodukci s Českou televizí - Vlny (14 nominací), Amerikánka (13 nominací) a Mord (10 nominací).
2. 1. 2025
O hlavní cenu pro nejlepší film uplynulého roku se utkají tři snímky. Všechny vznikly v koprodukci s Českou televizí. Amerikánka Viktora Tauše a dokument Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být, oba s celkovými pěti nominacemi napříč kategoriemi, a historické drama Vlny Jiřího Mádla, které získalo od kritiků a kritiček tři nominace.
8. 11. 2024
Velký úspěch na MFDF Jihlava znamenaly distribuční dokumenty, na jejichž vzniku se podílela Česká televize. Nejlepším tuzemským dokumentem je Dům bez východu Tomáše Hlaváčka, cenu za nejvýraznější světový dokument si odnesla Prezidentka režiséra Marka Šulíka. Cenu publika si odvezl snímek Dajori režisérského dua Martina Páva a Nicolase Kourka.
25. 10. 2024
Celovečerní film producentky Nataši Slavíkové a režiséra Petra Slavíka Tancuj, Matyldo, oba se na něm podíleli i jako scenáristé, vyhrál hlavní cenu na na Mezinárodním filmovém festivalu Sante Fe (SFiFF) v Novém Mexiku v USA. Zvítězil v konkurenci 27 filmů a dokumentů americké provenience, z Evropy byl na tento festival vybrán jako jediný snímek.