Zpravodajství Ostrava

Mediální partnerství

Poslední srpnový týden ve znamení hudby. A ne ledajaké. Začínají Dny nové opery Ostrava.

Velikost textu:

Na pódiu velkého divadla i v industriálním prostředí představí Ostravské centrum nové hudby ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským během tří dnů pět světových premiér. 28. srpna začíná 5. bienále festivalu NODO/ Dny nové opery Ostrava, jediný operní festival v Čechách, který se kontinuálně věnuje soudobému žánru opery od její klasické formy po experimentální.

Společně v rytmu
Společně v rytmu

Návštěvníci festivalu se mohou těšit na opery Marka Keprta a tandemu Michala Rataje a Kathariny Schmitt, scénické provedení monodramatu Richarda Ayrese, česká premiéra pak čeká vokální operu Any Sokolović a multižánrovou operu Miro Tótha. Na místo operního orchestru zasedne mezinárodní Ostravská banda, chybět nebudou umělci z Evropy i z různých míst České republiky.

Ostravská banda
Ostravská banda
Více fotek
  • Ostravská banda autor: Martin Popelář, zdroj: ČT Ostrava //imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/77/7673/767268.jpg
  • Z minulých ročníků autor: OCNH, zdroj: ČT Ostrava //imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/77/7673/767267.jpg
  • Síla hlasu autor: OCNH, zdroj: ČT Ostrava //imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/77/7673/767266.jpg
  • Nápady se zapisují hned zdroj: ČT Ostrava //imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/71/7093/709213.jpg

Posláním  Ostravského centra nové hudby je iniciace a provozování hudby dneška. Tuzemským posluchačům představuje díla velkých jmen, jako jsou třeba John Cage nebo Iannis Xenakis, vytváří prostor mladým tvůrcům, kteří pod jeho záštitou realizují svá vlastní díla. Vždy se jedná se o díla nová, neprověřená, z nichž ale vyzařuje energie a vitalita úsilí umělce a jejichž ideálem je „krása“.

Nad jejím naplněním se zamýšlí umělecký ředitel Ostravského centra nové hudby Petr Kotík:„,Krása’ je ekonomie úspornosti. To, co je krásné, nemá stopu něčeho nadbytečného – nenalezneme tam nic, co by tam nepatřilo. Neobsahuje jedinou, i tu nejmenší část, která není nezbytně nutná. Vyhnout se těmto zbytečnostem je podstata každého tvůrčího procesu (důvod neúspěchu imitací je právě jejich zbytečnost). Neschopnost ekonomizovat mění uměleckou tvorbu v kýč. Kýč je ozdoba plná zbytečností a je často obdivován jako výraz krásy. A právě tento druh ,krásy’ dělá z opravdového uměleckého díla, na jeho počátku, dojem ,ošklivosti‘.“

Podrobný program a více informací na webu http://www.newmusicostrava.cz/cz/nodo/nodo-2020/.



      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.