ČTsport

ČTsport
pátek 26. května 2017 Filip

První Čech v kokpitu formule 1 - Tomáš Enge

Velikost textu:

Praha - Tomáš Enge se 10. prosince 1999 na barcelonském okruhu Montmelo nasoukal do žlutého monopostu stáje Jordan a jako první Čech vyrazil sbírat testovací kilometry ve formuli 1. Českým motoristickým fanouškům, novinářům a funkcionářům, stojícím za ambiciozním projektem, se tak zase přiblížilo splnění snu o účasti českého pilota v ostrém závodu F1. Toho se dočkali v září 2001, znovu díky Engemu.

Automobilový závodník Tomáš Enge
Automobilový závodník Tomáš Enge
Otevřít galerii
  • Automobilový závodník Tomáš Enge zdroj: cs.wikipedia.org http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1292/129101.jpg?1340037096
  • Tomáš Enge v monopostu Prost na Velké ceně USA v Indianapolis zdroj: cs.wikipedia.org http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1292/129103.jpg?1327051003

K toužebně očekávanému testování mělo podle původních zpráv dojít 12. prosince 1999 na okruhu Montmelo v Barceloně, nakonec se ale uskutečnilo o dva dny dříve. Třiadvacetiletý Enge řídil monopost Jordan Mugen-Honda 199, se kterým stáj obsadila třetí místo v Poháru konstruktérů formule 1. Jeho úkolem bylo zkoušet nový volant a elektroniku. První den najezdil třináct kol a za italským jezdcem Jarnem Trullim, který řídil druhý jordan, zaostal asi o pět vteřin. "Technici a mechanici týmu mně pochválili, že jsem se hned napoprvé rozjel plynule, což se prý nováčkům ve vozech s řazením na volantu podaří málokdy," usmíval se. Další den odkroužil 38 kol a dosahoval časů o tři vteřiny rychlejších.

Jordan si jej coby testovacího jezdce smluvně zavázal i pro rok 2000, garantoval mu nejméně 16 testovacích dnů. V sezoně se však stáji nedařilo a po ní Engeho nahradil Brazilec Ricardo Zonta. Přesto se přiblížil jeho start v závodě F1. Při Velké ceně Belgie 2. září vážně havaroval jiný Brazilec Luciano Burti a vyhlídky lékařů nebyly optimistické. Stáj Prost potřebovala do zbylých třech závodů nasadit jiného jezdce a šanci dostal Enge. Při testech na okruhu v Magny Cours 5. a 6. září úspěšně absolvoval 119 kol a o den později obdržel superlicenci, nutnou pro start v F1.

Den před 25. narozeninami, 10. září 2001, se Tomáš Enge oficiálně dozvěděl, že za stáj Prost Acer pojede 16. září Velkou cenu Itálie. Díky jistému výkonu a 12. místu v cíli dostal šanci i v obou zbývajících závodech sezony. Ve Velké ceně USA v Indianapolis obsadil 14. místo, v japonské Suzuce vinou prasklého ložiska nedokončil.

Cesta prvního Čecha do formule 1

Myšlenka o Čechovi ve formuli 1 existovala dávno, zcela vážně o ní začali mluvit až v roce 1993 šéfredaktor časopisu Svět motorů Petr Dufek a automobilový závodník a podnikatel Antonín Charouz. Pilotem, který měl toužené mety dosáhnout, byl zvolen syn bývalého závodníka na cestovních vozech Břetislava Engeho Tomáš. Tehdy šestnáctiletý Tomáš již svůj talent prokázal v kláních motokár, nadějně se předvedl v závodech do vrchu a v té době druhým rokem jezdil domácí Fiesta Cup.

0

Na přímou cestu do F1 jej mělo nasměrovat angažmá v týmu Eifelland Racing, pyšnícímu se nálepkou nejlepší německé stáje formule Ford. Enge tak měl od roku 1995 možnost jít ve stopách Michaela Schumachera, Emersona Fittipaldiho či Ayrtona Senny. V následujícím roce mezinárodní mistrovství Německa vyhrál a stal se vůbec prvním českým jezdcem, který zaznamenal celkové prvenství v mezinárodních formulových seriálech. V roce 1997 jezdil německou formuli 3 a v půlce následující sezony přestoupil do prestižnější formule 3000. Ještě před koncem roku vyšlo najevo, že se dvaadvacetiletý liberecký jezdec stane oficiálním testovacím jezdcem Jordanu.

Tomáš Enge ve formuli 3000
Tomáš Enge ve formuli 3000
Zdroj: ČTK

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.