Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Dohráno MOL Cup

První Čech v kokpitu formule 1 - Tomáš Enge

Praha - Tomáš Enge se 10. prosince 1999 na barcelonském okruhu Montmelo nasoukal do žlutého monopostu stáje Jordan a jako první Čech vyrazil sbírat testovací kilometry ve formuli 1. Českým motoristickým fanouškům, novinářům a funkcionářům, stojícím za ambiciozním projektem, se tak zase přiblížilo splnění snu o účasti českého pilota v ostrém závodu F1. Toho se dočkali v září 2001, znovu díky Engemu.

K toužebně očekávanému testování mělo podle původních zpráv dojít 12. prosince 1999 na okruhu Montmelo v Barceloně, nakonec se ale uskutečnilo o dva dny dříve. Třiadvacetiletý Enge řídil monopost Jordan Mugen-Honda 199, se kterým stáj obsadila třetí místo v Poháru konstruktérů formule 1. Jeho úkolem bylo zkoušet nový volant a elektroniku. První den najezdil třináct kol a za italským jezdcem Jarnem Trullim, který řídil druhý jordan, zaostal asi o pět vteřin. "Technici a mechanici týmu mně pochválili, že jsem se hned napoprvé rozjel plynule, což se prý nováčkům ve vozech s řazením na volantu podaří málokdy," usmíval se. Další den odkroužil 38 kol a dosahoval časů o tři vteřiny rychlejších.

Jordan si jej coby testovacího jezdce smluvně zavázal i pro rok 2000, garantoval mu nejméně 16 testovacích dnů. V sezoně se však stáji nedařilo a po ní Engeho nahradil Brazilec Ricardo Zonta. Přesto se přiblížil jeho start v závodě F1. Při Velké ceně Belgie 2. září vážně havaroval jiný Brazilec Luciano Burti a vyhlídky lékařů nebyly optimistické. Stáj Prost potřebovala do zbylých třech závodů nasadit jiného jezdce a šanci dostal Enge. Při testech na okruhu v Magny Cours 5. a 6. září úspěšně absolvoval 119 kol a o den později obdržel superlicenci, nutnou pro start v F1.

Den před 25. narozeninami, 10. září 2001, se Tomáš Enge oficiálně dozvěděl, že za stáj Prost Acer pojede 16. září Velkou cenu Itálie. Díky jistému výkonu a 12. místu v cíli dostal šanci i v obou zbývajících závodech sezony. Ve Velké ceně USA v Indianapolis obsadil 14. místo, v japonské Suzuce vinou prasklého ložiska nedokončil.

Cesta prvního Čecha do formule 1

Myšlenka o Čechovi ve formuli 1 existovala dávno, zcela vážně o ní začali mluvit až v roce 1993 šéfredaktor časopisu Svět motorů Petr Dufek a automobilový závodník a podnikatel Antonín Charouz. Pilotem, který měl toužené mety dosáhnout, byl zvolen syn bývalého závodníka na cestovních vozech Břetislava Engeho Tomáš. Tehdy šestnáctiletý Tomáš již svůj talent prokázal v kláních motokár, nadějně se předvedl v závodech do vrchu a v té době druhým rokem jezdil domácí Fiesta Cup.

0

Na přímou cestu do F1 jej mělo nasměrovat angažmá v týmu Eifelland Racing, pyšnícímu se nálepkou nejlepší německé stáje formule Ford. Enge tak měl od roku 1995 možnost jít ve stopách Michaela Schumachera, Emersona Fittipaldiho či Ayrtona Senny. V následujícím roce mezinárodní mistrovství Německa vyhrál a stal se vůbec prvním českým jezdcem, který zaznamenal celkové prvenství v mezinárodních formulových seriálech. V roce 1997 jezdil německou formuli 3 a v půlce následující sezony přestoupil do prestižnější formule 3000. Ještě před koncem roku vyšlo najevo, že se dvaadvacetiletý liberecký jezdec stane oficiálním testovacím jezdcem Jordanu.

Zdroj
ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články