ČTsport

ČTsport
sobota 29. dubna 2017 Robert

Enge se vrací k rallye

Velikost textu:

Praha - Po pěti letech se český automobilový závodník Tomáš Enge vrací na rallyeové tratě. Bývalý jezdec formule 1 přitom nebude brát za hlavní cíl svého působení vynikající sportovní výsledky, nýbrž propagaci alternativního pohonu na stlačený zemní plyn. Enge si s vozem Mitsubishi Lancer Evo IX odbude premiéru o víkendu na rallyesprintu v Kopné a měl by odjet i zbytek sprinterského mistrovství republiky.

Tomáš Enge v seriálu A1 Grand Prix
Tomáš Enge v seriálu A1 Grand Prix
Otevřít galerii
  • Tomáš Enge v seriálu A1 Grand Prix autor: EUGENE HOSHIKO, zdroj: ČTK-AP http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/1/17/1682.jpg?1199804415
  • Mitsubishi Lancer při rallye autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/7/663/66221.jpg?1233745946

"Naším cílem je dát firmám jako RWE propagační nástroj pro ježdění na plyn. Sportovní výsledky nebudou prioritou, budeme se zaměřovat na další vývoj vozu, aby byl do budoucna ještě konkurenceschopnější," prohlásil Engeho manažer Antonín Charouz. Stlačený zemní plyn, označovaný zkratkou CNG, má podle něj řadu výhod, mimo jiné nízkou cenu.
Za nízkou cenou CNG stojí především fakt, že je palivo osvobozeno od spotřební daně, která se podílí na ceně pohonných hmot až z poloviny. "Ano, je pravda, že to dělá největší rozdíl, ale pořád je to ekologicky šetrnější palivo. A i kdyby skončila v roce 2012 výjimka, kde je psáno, že pak nebude CNG dokonce dotované," uvedl Charouz.

Hlavním partnerem soutěžního projektu je plynárenská společnost RWE, která se snaží CNG propagovat oproti pohonu na propanbutan (LPG). "Do roku 2020 by u nás mohlo být až 400 čerpacích stanic, stovka v naší režii," prohlásil mluvčí RWE Martin Chalupský.

Enge se na propagaci alternativního pohonu těší. "Je to hravé auto, pohon plynem se na výkonu projevuje spíš pozitivně. Hlavní ale bude, abychom si dobře zajezdili," řekl. Spolu s navigátorem Martinem Ernstem se bude snažit především o další posun ve vývoji.

"Zásadní problém je plnění a potřeba maximálně odlehčit nádrže. Naopak je výhoda, že plyn má vyšší oktanové číslo a k takovému využití přímo nabádá. Problém je jen dojezd, zatím jen sto až dvě stě kilometrů," podotkl Charouz.

Jeho tým si dokonce nechal vyrobit malou pojízdnou čerpací stanici. "Je to ale úžasná akce. Tomáš je testovací jezdec Aston Martin, který ho nepouští na žádné jiné akce, jakmile ale slyšel o CNG, nebyl problém," dodal manažer.

Mitsubishi Lancer Evo IX
Mitsubishi Lancer Evo IX
Více fotek
  • Mitsubishi Lancer Evo IX zdroj: www.rally.sk http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/10/962/96145.jpg
  • Čerpání LPG autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/3/263/26259.jpg
Zdroj: ČTK

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.