ČTsport

ČTsport
pondělí 29. května 2017 Maxmilián / Maxim

Letošní Dakar Čechům příliš nepřál

Velikost textu:

Praha - Letošní dakarská rallye nebyla pro české závodníky příliš úspěšná. Nejlepší český motocyklista Lukáš Pabiška dojel na 31. místě, jeho kolega Jan Veselý skončil v sedmé desítce. Ani jeden ze čtyřkolkářů včetně pětinásobného vítěze své kategorie Josefa Macháčka rallye nedokončil, stejně dopadla i trojice automobilů. V kategorii kamionů dojela pouze posádka Vlastimila Vildmana s Liazem, na vítěze ale ztratila více než dvacet hodin. Všichni čeští reprezentanti přišli o svých pocitech z nejslavnějšího pouštního závodu diskutovat do studia České televize.

Josef Macháček
Josef Macháček
Otevřít galerii
  • Josef Macháček autor: Cesaro de Luca, zdroj: Isifa/EPA http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2245/224471.jpg?1325428975
  • Tatra Aleše Lopraise a Milana Holana autor: AP Photo, zdroj: ČTK/AP http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2233/223229.jpg?1318505427
  • Rallye Dakar autor: Natacha Pisarenko, zdroj: ČTK/AP http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2214/221391.jpg?1318505229

Lukáš Pabiška obhájil pozici nejlepšího českého motorkáře na Dakaru, přestože si proti loňsku o pět míst pohoršil. Přesto byl se svým vystoupením spokojen. "Pro mě to bylo maximum možného. Zvlášť vzhledem k mému zdravotnímu stavu. Byl jsem po operaci kolene, nemohl jsem pořádně trénovat. Počítal jsem s tím, že budu mít mnohem větší problémy, takže v tomto ohledu panovala spokojenost," bilancuje Pabiška.

Podruhé startoval ve slavném závodě Jan Veselý a podruhé dokončil. "Už jsem věděl, do čeho jdu. Na druhou stranu organizátoři už před startem oznamovali, že letošní závod bude těžší než ten předchozí, což se také potvrdilo. Loni byly největším sítem první etapy, pak už se jelo klidněji a etapy se zkracovaly, letos to bylo těžké od začátku do konce a spíš každý den těžší. Přesto se mi loňské zkušenosti určitě hodily," vzpomíná.

přehrát video
Téma pro hosty

Josef Macháček:

"Se čtyřkolkami už jsem asi skončil, příští rok bych chtěl jet Dakar na bugyně. Pokud by ale jednání nedopadla, nebo by to bylo příliš finančně náročné, tak bych se vrátil na čtyřkolku. Ale jen v roli asistence pro jiného jezdce. Červnovou Albánskou rallye každopádně pojedu na bugyně."

Josef Macháček bojoval od prvních etap o přední umístění, jenže většinu nadějí zhatila poněkud nešťastná penalizace. "Letos jsem měl smůlu, jako by proti mně stála jakási vyšší moc. Ta dvouhodinová penalizace byla oprávněná, ten kontrolní bod jsem neprojel, ale chyba je i na straně pořadatelů, neboť GPS nefungovalo, jak mělo," vysvětluje Macháček. "Celkově ale Dakar hodnotím pozitivně. Na startu jsem měl šest čtyřkolek, Polák Laskawiec dojel třetí a ani já nemám pocit, že bych nebyl platným jezdcem. Jsem rád, že jsem alespoň nevypadl hned na začátku jako loni," hodnotí Macháček.

Smůla v podobě technické závady rozhodla i o osudu dalšího čtyřkolkáře Martina Plechatého. I on jezdil před svým odstoupením těsně za medailovými pozicemi. "Samozřejmě to bylo pro mě velké zklamání. Letos jsem chtěl za každou cenu dojet, jezdil jsem opatrně, nedělal jsem chyby. Jediné, co mě mohlo zradit, byla technika, tak se také stalo," netají zklamání. "Jsem ale rád, že se čtyřkolka dala po dvou dnech dohromady a já mohl pokračovat alespoň jako divák podél trati a díky tomu jsem získal pro mě dost dalších zkušeností, poznal i zázemí ostatních týmů," snaží se hledat pozitiva Plechatý.

Automobilům se staly osudnými kontrolní body

Obě automobilové posádky Vinland Dakar teamu byly pořadateli diskvalifikovány pro neprojetí většího počtu kontrolních bodů. "Naše závada se táhla už od předešlého dne, kdy jsme měli problémy s převodovkou a do bivaku dorazili až v noci. Přitom jsme museli druhý den odstartovat do 11 hodin. Následující etapa byla pro nás nesmírně náročná, dojížděli jsme za tmy a tam se ukázala jakási nováčkovská daň, když jsme ty kontrolní body prostě nedokázali najít. Zkušení dakaristé říkají, že co neujedete v noci, to už v noci nedoženete," vysvětluje Jan Tománek, bývalý navigátor Romana Kresty.

Zdeněk Sládek nebude na Dakar vzpomínat v nejlepším, jeho naděje na dojezd do cíle zhatila těžká havárie. "Jeli jsme Dakar poprvé. Chtěli jsme jet pomalu, abychom dojeli co nejdál. Ale neukrotili jsme to a první etapy jsme jeli moc rychle. To se nám vymstilo, když jsme vjeli do jedné rychlé levotočivé zatáčky a trefili jsme pravým kolem skálu. Veškerá energie ze srážky šla na sedadlo spolujezdce a můj navigátor Miloslav Janáček si poranil páteř. V první chvíli jsme nevěděli, nakolik je to zranění vážné, tak jsme raději zavolali vrtulník a účast v soutěži ukončili," vzpomíná Sládek.

Peter Mikula o velké obtížnosti Dakaru:

"Přijde mi to nekorektní. Buď nás tam pořadatelé nemají vůbec pouštět, nebo ať zváží, co jsou auta této kategorie schopná zvládnout. A to není problém náš, ale dalších šedesáti aut a jezdci jsou už dost naštvaní."

Peter Mikula jako jediný z českých jezdců startoval ve všech ročnících "jihoamerického" Dakaru. "Tento ročník byl rozhodně nejtěžší. Pořadatelé asi měli pocit, že když je to nejtěžší závod světa, tak že můžou ještě na té tvrdosti přidávat, až se to dostalo tak daleko, že pro vozy naší kategorie je to prakticky neprůjezdné," srovnává ročníky Mikula a dodává: "A to není jen můj dojem, ale dalších čtyřiceti posádek. Nejste schopni projet etapy v určených časech, tím se dostanete do režimu, že dojíždíte pokaždé v noci. A jezdit v noci vysoké duny je nemožné," netají rozladění.

Loprais: Chybělo nám štěstí, ale zkusíme to znovu

Vlastimil Vildman jako jediný z českých závodníků v kategorii kamionů spatřil cíl. "Jsme spokojeni hlavně s tím, že jsme dojeli do cíle. Samozřejmě, že když si to probírám zpětně, tak jsme udělali nějaké chyby a mohli jsme skončit lépe, ale mohlo to být i mnohem horší. Důležité je, že jsme to projeli a nasbírali nějaké zkušenosti," rekapituluje Vildman.

Aleš Loprais:

"Pojedeme kamkoliv, kde bude Dakar a kde bude největší konkurence, protože ta dělá závod závodem. Když to bude v Africe, pojedeme tam, když to bude dál v Americe, budeme jezdit rádi sem."

Dlouho držel krok s "neporazitelnými" ruskými Kamazy, dokonce dvě etapy vyhrál, nakonec ale Aleše Lopraise ze závodu donutilo odstoupit porouchané turbo. "Pro nás to byl krásný závod, i když nám ve finále chybělo trochu štěstí. Jsem hrdý na naší posádku, co jsme tam v tom malém počtu dokázali. Do příště chceme doladit další komponenty a za rok to zkusíme znovu," neztrácí optimismus Loprais.

Naděje Marka Spáčila s Davidem Vršeckým ukončila nehoda. "Byla to taková nešťastná náhoda, původně technický problém. V jedné etapě se nám začal zasekávat plynový pedál a bohužel se zasekl i ve chvíli, kdy jsme projížděli složitou zatáčkou. Byli jsme moc rychlí a než jsem na to zareagoval, tak jsme trefili na levé přední kolo kámen a dvakrát se přetočili. Jsem hlavně rád, že se nikomu z posádky nic nestalo," bilancuje Spáčil.

Martin Plechatý
Martin Plechatý
Více fotek
  • Martin Plechatý autor: Natacha Pisarenko, zdroj: ČTK/AP http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2214/221390.jpg
  • Tatra Aleše Lopraise autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2221/222086.jpg
Zdroj: ČT24

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.